*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 13
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Törmäsin Tinnu kaveriini viikonloppuna ruokakaupassa ja tuli puhetta synnytyssairaalaan tutustumisesta. Kaverini sai ensimmäisen lapsensa viime lokakuussa. Hän sanoi, että voi todella huonosti vierailun ajan eikä vieläkään osaa varmasti sanoa mistä johtui. Joutui jopa keskeyttämään kierroksen välillä ja juomaan vettä ja istuskelemaan. Sanoi, ettei ainakaan tietoisesti ollut mitenkään jännittänyt vierailua eikä siellä näkynytkään mitään järkyttävää mutta jotenkin vaan tuli huono olo. On se varmaan vähän sellainen jännä tilanne tuo tutustuminen - saa nähdä miten itse pärjään. Ensi viikon tiistaina olisi tuo tutustuminen edessä.

Hain eilen vaunut, itkuhälyttimen, ammeen, tutteja ja tuttipullot lastentarvikeliikkeestä kotiin. Turvakaukalo, unipussi ja pieni soittorasialelu täytyy vielä hakea kun saapuvat lähiaikoina. Kasasin innolla heti vaunut ja hypistelin tavaroita ;-) Vaikea jotenkin vielä kuvitella sinne vaunuihin ketään sisään pötköttelemään mutta kyllä tulee semmoinen jännä kutina jo kun asiaa ajattelee - rupeaa vähitellen asiat konkretisoitumaan...

Olo on yhä hyvä. Kaikki vaivat ovat tulleet ja menneet. Maha ahdistaa jo enemmän, mutta vielä pärjää ihan hyvin. Nukkuminenkin sujuu taas ihan hyvin vessassakäyntejä lukuunottamatta. Mikäs tämän mukavampaa!!

Neuvola uutisia minäkin nyt tulin kertomaan. Oikeastaan kävin keskussairaalan äitipolilla.
Lääkäri kysyi sokerirasituskokeen vastausta, minä olin huuli pyöreenä ja sanoin että kun ei sitä ole kukaan käskenyt ottamaan. Ilmeni että oli oman neuvolan moka. Mulla kun on ikää yli 40, niin pitää kuulema automaattisesti ottaa. Yök, huomenaamuna menen sitten siihen litkun juontiin.

No, lääkäri teki ultran ja hups! tasan kuukausi sitten kävin viimeksi ja vauvan painoarvio oli tuolloin 1300g ja nyt 2350g ja viikot 32+1. Eli tämäkin nyt sitten ""käskee"" menemään sinne rasitukseen. Olen hoikka ja minulla on pieni masu...Toivottavasti ei löydä sokeria ja yhtä paljon toivon että painoarvio olisi vähän pielessä.
Silloin kk sitten vauva oli selkä minun masua päin, nyt oli kyljellään. Mitäs luulette, voisiko asennollakin olla vaikutusta tähän painon arviointiin???
Olin vartin sydänkäyrässä ja siitähän ei meinannut tulla mitään, kun kaverilla oli hikka---löyty sieltä sitten ihan hyvät äänet ja käyrät.

Apuva kun sitä on näin iäkkäämpänä odottajana vähän vauhko, rohkaiskaa nyt minua!

Kyselin samalla kätilöltä että onko 12 vuoden aikana kuinka muuttunut ""lapsen teko"", ei kuulema tai siis kivunlievitys tapoja on tullut läjäpäin lisää ja joitain uusia koneita.

Esikoiseni oli Lontoossa viikon lomalla miehensä kanssa ja toivat sieltä vauvalle, unipussin...Siellä käytetään sellaista, kun engl. äidit ei uskalla laittaa peittoa, koska pelkäävät vauvan vetävän sen naamalleen ja tukehtuvan....Serkkuni asuu lontoossa ja hänellä on kohta vuoden ikäiset kaksoset ja he nukkuvat näissä pusseissa. Pysyyhän siinä lämpöisenä ja jos sattuu isompana olemaan potkiskeleva, niin ei ole aina jalat paljaina.
On siellä englannissa kyllä paljon muitakin omituisia lasten hoitotapoja, vrt. suomalaisiin.
Nyt on laitettava nenä pihalle...

Tuo unipussi on jännä uusvanha juttu. Minä olen nimittäin vauva-ajan aina nukkunut sellaisessa. Nykyään unipusseissa on yleensä (ainakin näkemissäni) vetskari jalkopäässä mutta minun vanhoissa unipusseissani oli kiristysnyöri. En tiedä ovatko olleet miten yleisiä lapsuudessani noin 30 vuotta sitten mutta tuskin se äitini oma keksintö on vaikka itse hän ne aikanaan ompelikin.

Kyllä kai sitä Iltatähti ""jokainen"" on vähän vauhko raskaana ollessaan jos vähänkään saa jostain aiheenpoikasta. Eikä taida olla kyllä mitenkään odottajan ikään tai kokemukseen liittyvä juttu. Itsekin taas eilen pitkästä aikaa luin jotain vauvalehteä ja siinä muistutettiin taas niistä asioista joita ei pitäisi syödä - esimerkiksi kuumentamattomia pakastevihanneksia. Eilen kävin esimerkiksi taas ulkona lounaalla ja ruuan lisukkeena oli sellaisia haaleita porkkanaviipaleita. Söin ne hyvällä ruokahalulla tietämättä tuon taivaallista siitä miten ne on kuumennettu... Ja tänään ostin leivän päälle voileipäpikkelsiä - niin rasvaista mutta hyvää. Majoneesipohjaisia juttuja olen syönyt ihan normaalisti ja niissähän on hieman raakaa kananmunaa ja ovat vissiin suht herkkiä pilaantumaan muutenkin. Hetkellisesti iskee aina joskus sellainen kammo, että mitäs jos näin pitkällä raskaudessa iskee vielä jokin listeria tai jotain - kun en oikein enää osaa varoa. Mutta kai sitä aina hetkellisesti vaan kauhistelee aina jotain. Kai se on normaalia ja liittyy tähän tilaan...

Moi! Minä olen kyl nähnyt noita unipusseja monissa kaupoissa ja juuri sellaisia joissa on se kiristysnyöri nimenomaan... Onkohan sellainen muuten hankkimisen arvoinen? Jonkun olen kuullut perustelevan sitä sillä, että monet vauvat nukkuvat paremmin kun ovat siinä pussissa eivätkä siten potki koko ajan peittoa pois päältään...

Nyt 17 vee tyttärelläni oli sellainen puuvillainen unipussi, vähän kuin liiiian iso mekko. Siinä oli se kiristysnyöri. En muista minkä ikäisenä sitä aloin käyttää, mutta jokatapauksessa tytär jo ""kieppui"" sängyssä. Hänellä tämä oli hyväksi todettu, kun oli sellainen myllääjä ettei peitto pysynyt päällä, oli ainakin jalat lämpösessä.

Itse ostin Ruskovillan kapalon, sen vuoksi jos sattuu olemaan vauveli rauhaton, niin kapaloin vanhaan tapaan, niin todetusti silloin vauva nukkuu rauhallisemmin. Ja kun vastasyntynyt ""häilää"" käsillään kohtalaisen kovasti, eli itse osittain aiheuttaa tätä rauhatonta nukkumista, niin siihenkin auttaapi kapalointi. No muutamien viikkojen päästä olen viisaampi---tässäkin asiassa.

jos taas ehtis jotain kirjoitella....

eilen neuvola ja painoa tullut +550g/viikko eli ihan ok. Muutenkin kaikki ok. Painoa on siis kertynyt 8,5 kg ekasta neuvolakäynnstä tähän asti. Mutta vielä ehtii... hirvee mässäilyhimo olis koko ajan :-(

vaivoja ei oo pahemmin ollu, toisina päivinä ei muista edes mahaa ja toisina taas on extra raihnainen olo.

Onko muut kärsineet suonenvedoista? Mulla on muutaman kerran ollut mutta sen verran harvakseltaan ettei tarvi mitään lisämagnesiumia alkaa ottamaan. Tietääkö joku mitä siinä ""suonenvedossa"" itseasiassa niinkuin elimistössä tapahtuu? Eilen heräsin aamulla siihen kun molemmista pohkeista veti suonta ja oli sit pohkeet vähän hellinä eilen. Mutta tänään ne on ollu ihan sairaan kipeät. Vaivalloisesti köpöttelen menemään...

selkä ei töissä kärsi mutta sohvalla makoillessa tms. monesti tahtoo jumittua

töissä on ollut aika kiireistä ja muutenkin stressaavaa... onneksi enää 2 viikkoa jäljellä...

Äippäpakkauksesta sain päätöksen tiistaina. soittelin jo tuossa yks päivä äippäraha hakemuksen perään ja sanoivat että muuten ok mutta haluavat palkkatiedot juuri ä-lomaa edeltävältä 6 kk:lta. Ja minä kun nimenomaan soitin ja kysyin että pitääkö olla 6 kk ennen lomaa vai 6 kk hakemuksen jättämisestä (on säännöllinen kk palkka) kun olin kuullut että on eri käytäntöjä. Silloin puhelimeen vastannut tyyppi sanoi että kumpi vaan käy. Mutta se olikin kai sitten vanhaa tietoa ja nyt on tullu joku uusi laki tms. .... tyypillistä Kelaa. Eihän tässä sinänsä kiire oo kun ekat rahatkin tulee vasta toukokuussa mutta olis ihan kiva saada homma selväksi. No, pakkausta odotellessa...

kävin tuossa viikonloppuna kaverin luona joka on aloittanut nyt osittain kestovaippailua 1v5 kk lapsellaan ja aikoo kai kestoilla jossain vaiheessa uuden vauvansa (la 2.5.) kanssa. Esitteli vaippoja vähän mutta en niistä hirveesti tajunnu. Jotenkin tuntuu ahdistavalta pitää toisella jotain villahousuja vaikka tiedän toki että se on hengittävää ja kosteutta poistavaa jne. mutta silti... pitänee perehtyä asiaan jossain vaiheessa lisää ... alussa käytetään kuitenkin kertakäyttöisiä

mitähöhän muuta... 25.4 olis synnytyssairaalaan tutustuminen jne.

äippälomaa odotellessa.....

Vähän kuulumisia. Olo ihan ok. Ehkä väsynyt - päiväunet terästää. Vauva tuntuu edelleen alhaalla. Potkii todella mukevasti. Selkä notkollaan ja maha edessä - iso pallo on jo!
Mukavat kelit pihalla ja valoisaa rittää jo pitkään. Jotain vauvalle hankittu - pehmeä kantokoppa - emmaljungan rattaisiin, tutiketju, söpö pupu-ketju. Rasvaa ja öljyä. Ajattelin hankkia uuden ammeen, onko kokemusta kohtualtaasta? Minua kiinnostaisi se - edellisillä ollut perinteinen punkka amme. Onkos kantoliinoja hankittu? Ehkä senkin hankin - uutta minulle. Onkohan kuuma kesällä pidettävänä?

Mukavaa viikonloppua kaikille ja nauttikaa masuistanne sekä aurinkoisista keleistä!

Ja viikonloppu häämöttää!!

Meille ei mitään erikoista kuulu! Ahdistaa hieman kun ulkona poikaa pitää nostella maasta ylös, kun ei enää oikein tahdo takin kanssa taipua.

Mä olen ajatellut rintarepun hommata kesäksi, en ole oikein liina-ihminen, ja heinäkuussa vauva kuitenkin jo 3kk, että voi hetkiä pitää repussa. Ja viitsinkö tämän yhden kesän takia hankkia?? Meillä poikakin kasvoi sellaista kyytiä, että ei sitä kukaan ois kantanu enää 6kk missään liinassa tai repussa. Ja talvella ei varmaan tulis käytettyä kun kotona, mutta tuskin yli puolvuotias enää viihtyy.

Nyt mulla lyö ihan tyhjää...

Me ostettiin sellainen rintareppu... mäkään en ole oikein liina-tyyppiä. Siinä ko. mallissa (Active baby, 50€) oli mukana sellainen ""supistaja"" ja sanoivat että sen kanssa se menee vastasyntyneestä pitkän aikaa. Totta tietenkin tuokin, et kuinka kauan siinä jaksaa lasta kantaa, mutta sama homma kait se on noissa liinoissakin (eikä hintaeroa ollut juurikaan). Meillä mies halusi sen repun, toivottavasti jaksaa sitä sitten ahkerasti käyttää :)

Millaiset kotiutumisvaatteet olette ajatelleet varata sairaalaan mukaan, siis lapselle? Me ostimme sisävaatteiden lisäksi sellaisen fleecehaalarin, joka nyt ei kyl koon puolesta mene montaa viikkoa, mutta eipähän ainakaan tule kylmä ekalla kotimatkalla :) Kun eihän sitä voi yhtään ennustaa kuinka kylmä/kuuma toukokuu on...

Perjantai ehtoota.
Nyt on litku juotu ja tulokset saatu ja soitin äitipolillekin. Juu, kolme näytettä elikäs kolme tulosta, joista kaksi ihan hyvät ja kolmas raja-arvo. Äitipolilla sanoivat asian olevan ihan ok ja että kk päästä kontrolloidaan paastosokeri.

Kevätkukkasellakos oli suonenvetoa??? Minä kärsin siitä jo syksy puolella ja kävin lääkärissä. Minulla veti lähes joka yö ja sitten kävely teki kipeää, kun lihaksesta ei kramppi millään hävinnyt---kävin kehoituksesta ostamassa Emgesan valmistetta. Se on ainut tutkittu magnesium valmiste, josta on hyötyä. Ja uskollisesti olen siitä saakka vetänyt myös puuvilla säärystimet yöksi jalkaan, eikä yhtenäkään yönä ole ollut suonenvetoa (koputtaa puuta..) Tota emgesania syön silloin tällöin.

Kyllä mekin hankittiin tuo Kanga-reppu, hauskaa, olen kuiva harjoitellut tyttären baby bornilla. Itseasiassa siinä kyllä vauva on lähellä kantajan vartaloa, kuulee sydämen lyönnit. No, enpäs taas mene asioiden edelle.

Tää kotiutumisvaate asia on minua mietityttänyt ai miksi, no. Aiemmin lapseni on aina haettu täysin valkoisissa vaatteissa kotiin, nyt en tiedä jatkanko perinnettä vai...
Se valkoinen on vaan jotenkin symboloinut puhtautta,viattomuutta... Voi olla että väri on edelleen valkoinen. Ostin ekan vaatteen vauvallemme, kun kävin np-ultrassa ja se on väriltään valkoinen.
Miia, toivotaan että olisi lämmintä kun aikanaan vauvat kotiin saadaan...tähän saakka kevät on vaikuttanut aika takatalvelta.

Hauskaa viikonloppua kaikille. Itse vietän huomisen vapaa-aika messuilla Jyväskylässä.

jee... tänään sain äippäpakkauksen, oli ihan söpö... näytti vaan niin isolta ne kaikki vaatteet kun oon hipelöiny enimmäkseen tässä itse ostamiani 56 cm vaatteita. Mietin tuossa että onkohan se talvilakki ja toppapuku enää sopivia kun talvi osuu kohdalle. No, sen näkee sitten.

Onkohan pakkauksen kevyttoppapuku liian kuuma toukokuuhun? toki silloin voi olla ihan mitä vaan välillä 2-25 astetta. Katselin lindexissä sellaista fleecehaalaria mutta ei sekään ollu paljon ohuempi muistaakseni... vaikeaa tää on...

eipä kai muuta tällä kertaa

Lauantaita, aurinkoista sellaista =)

Mä olen tuota kotiutumisvaate asiaa miettinyt, on pojalle sopivat siniset ja tytölle vaaleanpunaiset paksummat puvut. Olen miehelle sanonut, että tätä menoo saa mennä ostaa toppapuvun, kun ei tunnu pakkaset ottavan laantuakseen. POika tuotiin syksyllä oli body, potkarit, kollariasu ja fleecepuku. Myssy ja tumput.

Mulla aina satunnaisesti vetää suonta, jos venyttää jalkaa ja ei ole mukavan tuntoista. Välillä se lihas tosiaan jää kramppiin ja kävely sattuu...AUTS!!
Shoppailtiin eilen Jumbossa. No eipä mitään mukaan tarttunut, pojalle boxerit ja ittelleni ostin yöasun. Ja poika sai kauheen hepulin, et sit oli pakko lähtee, hän ois vaan halunnut ""kävilii"" eli kävellä, mutta ihan aina ei pysty päästää kun se on vaan perässä juoksemista. Pitäis tuota mummia pyytää vahtii poikaa, jotta päästään miehen kans ostaa juhlavaatteita ja muutakin vaatetta. Se on tuollasen 1.5v:n kanssa niin rajoitettua tuo aika ja koko tapahtuma on aika hektistä.
Ymmärtäähän ettei toinen viihdy rattaissa ja ravata putiikista toiseen. Ja vähän rentoutumista meillekkin =)

Meillä kävi yöllä joku soittelemassa ovikelloa. Ei kylläkään avattu ja ikkunasta kun katsoin niin joku känninen mies siellä hoippui sitten.
Varmaan oli erehtynyt ovesta, kun tässä on kolme rappua, mutta varsinaista rappukäytävää ei ole. Niin luulen, että tämän piti mennä tuohon keskimmäiseen rappuun, mutta sihtisilmillä erehtyi. Ja keskimmäisessä rapussa juuri samalla kohtaa asuu eräs nainen, että jospa hänen piti sinne mennä. No enpä tiedä.

Nyt pian lähdemme taas humpsuttaa ja viettämään lauantai aamupäivää =)

Niin ja tuosta toppapuvusta (pakkauksen), että aika varmasti menee talvella, riippuu miten lapset kasvaa, mutta kyllä meidän poika ois puolvuotiaana mahtunut.

Mäkin mietin ensin sitä pakkauksen välitoppapukua, mutta tuntuu että se vauva varmaan hukkuu siihen. Se meidän fleecepuku ei ollut niin kamalan paksu joten ajattelin et menee sit kylmempinä kesäiltoinakin jos koon puolesta vaan sopii. Sit viel siitä toppapuvusta: päiväkodissa työskennellessä olen kyl nähnyt vielä monilla 1-vuotiaillakin niitä äitiyspakkauksen haalareita (vaikka onkin jo aika kintsakkeita) :)
Mut nyt alkakoon lauantai ja siivouspäivä, yäääääk!

Miia + Jäpä 33+0

Joo,lauantai ehtoota kaikille!

Tänään hankintoja tehty turvakaukalo Gragon, EMMAN JOGGERIT, JA kylpyammemuotoillulla pohjalla. Oikein iskee halu saada jo vauva...

Eilen ostin myös tutan pienen potkupuvun.Varmaankin tarvisi Jonkin fleesen ulkopuvuksi - kotiuttamiseen ym. Oletteko löytäneet pojalle ja tytölle Käypää Vaik VALKOISTA?

Niin mies kuulemma hankkii myös turvakaukaloon jalustan, Ja glik saa paikalleen helposti autoon.

Olo on oikein Omenainen,maha kuin potkupallo, valunut alas.
Supistelee...

Täytynee saunaan!!!!!!

Sunnuntai ehtoota.

Aivan mahdottoman ihana päivä oli tänään. Aamusta heti ulkoiltiin pojan kanssa ja haettiin appiukon luota pinnasänky ja vietiin täältä yöpöydät pois.
Sitten laitoin jo sängyn valmiiksi ja vaatteet kuitenkin siihen hoitopöydän lipastoon, hoitotasoa en kuitenkaan tule käyttämään.
Mutta nyt pitäis viel noi pienentäjät ja styroksi laittaa kaukaloon ja hakea se jalusta tuolta appiukolta. Rattaat siis viel ostamatta.

Huomenna neuvola ja katsotaan mitä se th taas jauhaa. Kun se on niin epäpätevä, sillä ei ole mitään otetta koko hommaan, mutta onnekseen ei tosiaan ole enää kauaa jäljellä.

Rv34+3 siis menossa ja välillä niin inhottavasti tuonne kylkiin tuupitaan, että oikeesti sattuu. Selkä on aamuisin ihan jumissa ja lonkat kipeet. Onneksi päivänaikana aina vertyy.

Nytpä lähden viettämään iltaa tuonne sohvalle. Samalla hilasin meidät tuolta 2 sivulta =)

Sunnuntai-iltaa.

Karkasinpa sitten äitini luo pariksi päivää kun tuntu että meni miehen kaa sukset niin ristiin että tapeltiin koko ajan. Nyt ollaan kotiuduttu ja kotonakin rauhallisempaa ku tilanne päässy jäähtymään. Ei siis mitään vakavaa, kunhan ollaan jo varmaan viikko pari torailtu joka päivä ja tuntu ettei pää vaan enää kestä niin parempi ottaa toiseen vähän välimatkaa ja niinhän tuo näytti tepsivän...ainakin toistaiseksi!;)

Kauheeta vaan ku äiti kokkaillu suolaa ja rasvaa säästelemättä niin nyt on kyllä jalat niin turvoksissa ettei hyvää päivää! Painoki humpsahtanu reilusti ylöspäin! Toivottavasti laskee vähän keskiviikon neuvolaan mennessä...Mut huomaa kyl että suolaa ei passaa syödä!

Jeps jeps...jos lähtis vaik iltapalalle...

Terve!

Huh, mikä viikonloppu takana! Olin kaks pitkää päivää töissä ja kylläpä tuntuu kropassa. Oon ihan puhki, vaikka sain ihan kunnon yöunetkin. Onneksi en oo enää täyspäiväsesti... Meillä mies läträä suolan kanssa, eikä usko millään, kun yritän estellä. Eilen illalla huomasin, että raskaat päivät yhdistettynä väärään ruokavalioon kostautuu kamalana kuumotuksena jaloissa ja käsissä.

Mulla on kans tällä viikolla neuvola ja tän kerran jälkeen alkaa sitten tiheämmät käynnit. Välillä hirvittää se elämänmuutos, minkä lapsi tuo tullessaan. Eikä miestä vois vähempää kiinnostaa, kun yritän purkaa ahdistustani. Sika! Mun on varmaan pakko ottaa ukko pieneen puhutteluun ennen äitiyslomaa, ellei se muuten tajua. On aina ollut sellaista tyyppiä, että lähtee mieluummin pois, kuin istuu juttelemaan vaikeista asioista. Me ollaan rampattu ammattilaisellakin sen takia ja auttoihan se, mutta taitaa olla opit jo unohtunu.

Äh, en jaksa kiehuttaa itseäni tuolla aiheella enempää. Meen kahaville.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Viikonloppuna tuli tehtyä viimeisiä ostoksia vauvalle. Nyt on sitten hankittuna Gracon Autobaby turvakaukalo, sellainen jossa on jalusta, eikä tarvitse sitten aina asennella, nappaa vain kaukalon mukaan.

Emmaljungan kevytyhdistelmät, ceroxit, pehmeällä kantokassilla, hoitolaukku myös sävy sävyyn (vaalean pastellin sinistä ja tummansinistä). Niin ja kantoliinankin hommasin, kantorepun jätän näin etukäteen ostamatta, kun epäilen, ettei sitä ehdi kesän aikana käyttämään..

Nyt sitten uupuu enää amme, ja joitain apteekin tuotteita pitänee varata, kuten kuumemittari ja nenun niistäjä.

Tänään saan kuulla tulokset maksa-arvojen verikokeesta. Huh, vähän jännittää (ja jalkapohjia kutkuttaa...).

Vauvan huoneen remonttikin eteni hieman, pitkästä aikaa. Toivottavasti olis kolmen viikon sisällä valmis, jotta voin sitten pestä vaatteet ja laittaa ne paikoilleen lipastoon.

Mut eipä muuta, viimeinen työviikko menossa, ihanaa!

maanantaita

no niin, parin päivän sairiksen ja viikonlopun jälkeen taas töissä. sain viime keskiviikkona tosiaan sellaisen flunssan, että alta pois. torstaina ei enää ääni kulkenut ja pää oli täynnä räkää... kaksi päivää meni ihan hyväntekeväisyyteen, mutta lauantaina sitten jo könysin puoliväkisin ulos metsään miehen ja koirien kanssa - ja siitä se tervehtyminen sitten alkoi ;o) eilen oli jo ihan ok päivä ja tämän ""räkäpään"" kanssakin jo pärjää... ääni on vielä heiveröinen, mutta vahvistumaan päin.. jälkitautina iski muuten kivan yskänruven ylähuuleen - oi kun oon hehkee.............
kaksi viikkoa olisi vielä töitä ja itse asiassa tänään alkoi ekaa kertaa vihlomaan tuonne nivusten suuntaan. tuo flunssa ja kova yskä alkoivat käymään vatsan päälle - tuntui että vatsa oli koko ajan kivikova ja jatkuva yskiminen sattui tuohon rintojen alapuolelle. onneksi ei enää yskitä kuin satunnaisesti. saa nähdä keskiviikkona neuvolalääkärissä, mitä alakerrassa on tapahtunut.........
yhtään raskausarpea ei ole vielä tullut (luin keskustelua muistaakseni perheklubilta...), vaikka en ole rasvannut masua yhtään ainutta kertaa. en ole koskaan jaksanut panostaa mihinkään kropan rasvailuun, mutta hyvin olen pärjännyt ilmankin ;o)

kaukalo on vielä ostamatta, mutta muuten luulisin että pärjätään ainakin aluksi jo olemassaolevilla tarvikkeilla.
äippäpakkaustakin odottelen saapuvaksi ehkä tällä viikolla - jännää.
huomenna rv 33 täynnä (tai rakenneultran mukaan tänään, mutta elelen kuitenkin ""vanhan"" tiedon mukaan)

Maanantaita vaan.

Neuvolassa kaikki muuten jees, paitsi sokeria pissassa. Mistä lie johtuu, no vika lääkäri ens kerralla, että katotaan vieläkö käyn yhen rasituksen...TUSKIN!! Painoa ei ollut tullut yhtää lisää ja sf-mitta meni normin alapuolella.

No mä nyt päätin tän 2 viikkoa olla syömättä yhtään mitään herkkuja, josko se sokeri ois sit miinusta. Vaikka en kyllä ole juurikaan mässäillyt, välillä herkutellut.

Ens viikonloppuna haetaan varmaan ne rattaat ja istuin pojalle josko sit heti sunnuntaina päästään kunnolla testaa istuinta ja kyläillään miehen äidillä Lahdessa. Muutenpa kaikki onkin valmista.

Tuota te jotka olette hankkineet sen Gracon turvakaukalon, niin viitsiskö joku vilkasta sieltä kankaan alta, et kuin se srtyroksi siinä pyllyn kohdalla on. Onko se kaareva puoli siellä selkänojaa vasten vai se puoli?? Mä olen pojan aikaan ottanut sen styroksin juuri siitä pyllyn alta pois ja nyt en kuollaksenikaan muista, et kuin se siinä oli.

Hyvää alkavaa viikkoa vaan kaikille! Hienot ilmat oli kyllä viikonloppuna. Lauantaina tehtiin pitkä kävelylenkki ja oli oikein mukavaa. Sunnuntaina kaveri oli jotenkin taas tosi hankala ja kävely oli yhtä tuskaa. Tehtiin kyllä reilun tunnin mittainen etananvauhtia edennyt kävelyretki, mutta nautinnosta ei voi puhua. Se on jännä juttu että välillä voi kävellä ihan hyvin eikä maha haittaa sinänsä yhtään. Mitä nyt vauhti on aika hidasta nykyään. Toisinaan taas kaveri painaa tosi inhottavasti ja ärsyttää virtsarakkoa niin että kaikki liikkuminen tuntuu inhottavalta.

Muuten olo on yhä hyvä. Viikon ajan kaverin liikkeet tuntuivat vaimeammin ja neuvolan mukaan hän olikin selkä kohti mahaani. Mutta nyt taas on tuntunut muutaman päivän kunnon jyskettä joten lienee kääntynyt. Välillä kyllä rintaa ahdistaa jo aika lailla tämä ahtaus ja lapaluiden alapuolelta tahtoo ruveta jomottamaan. Lieneekö siellä jotain lihaksia, jotka rasittuvat tämän jalkapallon kantamisesta.

Raskausarvet lisääntyvät alavatsassa. Perjantaina taas poltteli mahaa sen verran että tiesin mitä on tulossa. Minun iho ei veny kovin hyvin joten raskausarvet olivat kyllä jo hyvin tiedossa ennen raskautta... Huomasin muuten eilen että lakanassani on kastumisesta aiheutunut läntti rintojen korkeudella. Muuten en kyllä ole huomannut että rinnoista olisi vielä tullut mitään mutta varmaan alkaa pian toiminta tehostumaan.

Huomenna olisi sydänlääkäri ja synnytysosastolle tutustuminen iltapäivällä. Eli jännää ohjelmaa tiedossa. Ensi viikolla neuvolasta tehdään ensimmäinen tupatarkastus - tai mikälie asennehaastattelu kotonamme. Yhteensä tulevat 3 kertaa käymään kotona - kerran ennen synnytystä ja kaksi kertaa sen jälkeen.

Hei Mymmeli,

en valitettavasti voi vasta kysymykseesi turvakaukalon styroksista, koska me haetaan kaukalo liikkeestä vasta la:n tienoilla. Samoin vaunutkin haetaan vasta lähempänä h-hetkeä, jotta eivät pölyynny remontin keskellä.

Maksa-arvot oli muuten hyvät, eli väärä hälytys tällä kertaa :-)

Heippa,
päivät ei välillä kulu millään ja toisinaan taas etenevät hujauksessa. Torstaina alkaisi äitiysloma, mutta koulussa pitäisi vielä käydä muutaman viikon ajan muutamana päivänä viikossa.

Neuvolassa rupean käymään nyt joka viikko. Neljän viikon kertaväleistä siirryttiin musta aika nopeesti viikonvälein käyntiin. Välissä oli vain yksi käynti kahden viikon tauolla. Sekavaa, mutta toivottavasti ymmärsitte ajatuksen.

Meiltä kyllä puttuu vielä joitakin tavaraoita, mutta ne on oikeastaan kaikki semmoisia, joita ilmankin tulisi varmaan toimeen ainakin jonkin aikaa. Nyt koneessa pyörii toinen koneellinen vauvan vaatteita. Ensimmäiset vaatteet ovat tuossa kuivumassa, ja ihasteltavana <3

Laskettuun aikaan ois enää kuusi viikkoa. Vaivat ei oo niin pahoja, että mitään ei voisi tehdä, mutta kyllä ne alkaa jo rajoittaa tota menoa. Lähinnä liitoskivut tai mitkä löystymiskivut nyt ovatkaan nimeltään vaivaavat. Supistuksetkin on melkein kadonnu viimesten parin viikon aikana. Arpia mulla on tullut jo pitkään tonne kylkeen, mutta mahaan niitä ilmestyi vasta muutama viime viikolla. Vaikka ootankin vauvaa jo kärsimättömänä, tuntuu silti, että kyllä se aika on kulunut kokonaisuudessaa todella nopeasti.

Viimeyönä heräsin semmosen unen keskeltä, että synnytyssupistukset olivat alkaneet ja keräilin kamppeita mukaan sairaalaan. Herätessä oli ihan epätodellinen olo, siis hetken tuntuikin siltä, että uni olisi ollut totta. Se taisi olla mun ensimmäinen synnytykseen liittyvä uni, että aika pitkälle oon selvinny ""uneksimatta"" siitä.

Niin mulla äippäloma alkoi tänään ja heti kirmasin hakemaan henkilökuntaetutarrat. Nyt taas saa alennusta vaatteista ja muusta.

Meillä vasta rv36 jälkeen siirrytään tuohon kerran viikko neuvolassa tahtiin, eli vielä ens kertaa odottelen 2 viikkoa. Ja tähän 2 viikon välein siirryttiin rv30 jälkeen. Eli eroja paikkakunnissa ja neuvoloissa paljon.