*TOUKOKUU 2006*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Tervetuloa mukaan Katlin73! Niin ne viikot vain menee, enää kome viikkoa kun starttaan talviloman kautta äippärille -ihanaa! Ensi viikolla menen ultraan ison sf-mitan vuoksi.. Oon vain kuullut ettei niihin painoarvioihin oo luottamista joten tiedä sitten.. Kiva tietty että pääsee beibiä vilkuileen (toivon ainakin että ultraaja kääntää ruutua minunkin nähtäväksi). Mulla ei vauva paina keuhkoja kun viihtyy tuolla alhaalla.
Kuulumisiin masukkaat!

onko jollain jo tämän hetkistä paino arviota masuasukista? itelläni viikkoja 32 ja vaavin paino noin 2kg. muuten raskaus on mennyt näihin viikkoihin asti mukavasti, mut nyt on alkanut tulee sellasia pieniä vihlasuita emättimeen/ kohdunkaulaan(tai ainakin lulen et sinne) mitäköhän ne on ja mistä johtuu?! samanlaisia ongelmia?

Heips,

miima: mulla on ollut noita vihlasuita etenkin kohdunkaulalla rv 14 alkaen, ja ei niille mitään lääketieteellistä syytä ole löytynyt. Kohdun kasvusta lienevät johtuneet. Nytkin niitä vielä tulee ajoittain, mutta lievempinä.

Juu, täällä kans alapäätä vihloo mukavanlaisesti. Taitavat olla jonkunlaisia liitoskipuja? Viimenen viikko on kyl niiden suhteen ollu aika tuskaa...rupeaako lie pikkuinen jo etsimään paikkaansa alempaa?;)

Joo lääkärillä kävin. Kohdunkaulankanavaa 2 cm, ulkosuu sormelle auki, kiinteä ja liikuteltavissa. Tarjonta jo vauva alaspäin. Verenpaineet ok. Lapsivettä normaalisti. Sydän sykkii mukavasti.

Kylläpäs nyt on vierähtänyt iso kivi sydämeltä...HUH!!

Eilen kävin neuvolassa ja sokeria pissassa 1+, mutta 1.5h ruokailusta verensokeri kuitenkin ok. Syytä miksi sokeria sinne erittyy, kuka tietää. Sydänäänet 140 ja verenpaine ok. No sf-mitta ei ollut kun 26cm, että hyvä kun koko käyrän sisällä ja terkka kyseli multa, että tästäkö mitataan jne. Ei tuntenut ollenkaan miten vauva on, siis pt:ssa vai rt:ssa.
Huolissani kyllä olin tuosta mitasta ja varasin ajan yksityiselle utraan.

No äsken kävimme utrassa ja kaikki ok. Lapsivettä normaalisti, vauva raivotarjonnassa, istukka siisti, sydän sykki tasaisesti ja hengitysliikkeitä teki koko ajan. Vastasi viikkoja 35+2 ja tänään viikkoja siis 35+5 eli vastaa viikkoja. Se mun th on vain tosi amatööri. TAikka sitten ottaa mittaa liian napakasti.

No kaikki hyvin ja supistele ei, lonkat kovilla kun kyljelleen pötköttelee. Sohvasta on tullut melkeimpä mun sänky kun se antaa hieman periksi tuosta pepunkohdalta.

Nyt lähden poikaa pesuttelee.

Huomenta!

Aivan ihanat ulkoilukelit :) Meidän joululahjasukset on päässeet vihdoin kunnolla käyttöön, eikä ostos ole päässyt kaduttamaan. Meiltä pääsee kotipihalta ladulle, joka vie merelle.

Mun äiti meinasi ostaa meille Tripp Trapp -tuolin :) Olin siitä haaveillutkin, mutta ei meillä olisi itsellä ollut kaikkien muiden hankintojen jälkeen oikein varaa. ""Pakollisesta"" varustelusta puuttuu enää amme. Ja noista tän ajan supisteluista meidän äiti lohdutti, että menevät tosiaan yleensä ohi, kunnes sitten loppuvaiheessa oikein odottaa, että ne käynnistyis taas ja pääsisi mahasta eroon. Vauva alkaa täyttää kohdun nyt niin, että se ilmeisesti venyessään pistää vähän hanttiin supistelemalla. Terkkari ei osannut tuota kertoa ja luotan kyllä äitiini, kun sillä on kuitenkin neljä raskautta takana.

Viime yö meni taas niin ja näin. Lonkkiin ja häpyluuhun sattuu, enkä oikein tiedä helpottaako vai pahentaako liikkuminen asiaa. Taidan mennä vielä kauneusunille palkinnoksi siitä, että sain juuri tietää läpäisseeni tärkeän tentin :)

neuvolaterveiset ;o)

verenpaine 120/78. paino laskenut viime kerrasta 500g, eli
-250g/vko... (en kyllä tajua kuinka on voinut laskea, kun pullaakin tulee nassutettua harva se päivä.. ja suklaata ja karkkia.......)
sydämen syke oli siinä 150-160, sf-mitta 27 eli keskikäyrän alapuolella mennään. terkkarikin koetteli vauvan päätä ja sanoi että totta tosiaan on melko alhaalla. ja mulla on muuten vatsa vähän ""valunut"" alaspäin, eli kun lähti aiemmin heti tuosta rintojen alapuolelta, niin nyt siihen mahtuu kämmenen leveys ""tyhjää""........ huomasin tuon valumisen itsekin yhtenä yönä, kun oli yht'äkkiä paljon helpompi olla - kirjoitinkin tänne että heräsin sinä yönä tunteeseen ""missä mun maha on""....
no, niin kauan kun kipeitä supistuksia ei ole, voin kuulemma olla suht rauhassa. mutta kun mä en oikeastaan edes tiedä tunnistanko supistuksia vai en - oonkohan outo?
no, töissä jatketaan edelleen vaikka harkitsin jo pientä vilunkiakin että olisin päässyt pariksi päiväksi kotiin........ toisella koiralla on taas vatsa sekaisin ja jouduin sen kanssa käymään keskellä yötä kakkalenkillä - ja nyt väsyttää. ja muutenkin kaipaisi pientä rentoutumista kyllä - mutta virallisella äippälomalla sitten ;o)

kelan paprut tarttis laittaa tänään postiin........ toivottavasti muistan - mulla kun tuon muistin kanssa on ollut vähän niin ja näin..

mukavaa keskiviikkoa kaikille!

heippis!
viimeviikon neuvolasta ei mitään uutta kaikki ok mulla kanssa öisin lonkat ja selkä kipee kuulemma niitä liitos kipuja vaan:) mukavasti on kesäloma alkanut vaikka melkosen tylsää nää pari päivää ollukki ja en kyllä duuniin kaipaile kun offisen tuoli ei paljo houkuttele mutta kohta pääsee pariksi viikoksi sukuloimaan pohjoseen ihan kiva kun serkku tyttöki odottelee esikoista kylläkin pari kk jäljessä:) tietää mistä jutellaan heh

Taas pyörähti uusi raskausviikko käyntiin! Aika menee aika huisin nopeasti. Eilen ruvettiin juuri vakavasti suunnittelemaan, että josko meidän firma muuttaisi tässä parin kuukauden sisällä toisiin tiloihin. Olin töissä taas klo 8-21 ja kotiuduttuani illalla rupesin miettimään, että mitenköhän tuo muutto onnistuu meikäläiseltä... Jotenkin kun vielä tekee viikot pitkää päivää ja maha tavallaan ""unohtuu"" siinä touhutessa niin täytyy oikein muistutella itseä, että näin ei kyllä jatku ikuisesti vaan joskus on pakko löysätä ja joskus tämä vauva syntyykin...

Taas on yksi ""hauska"" oire löytynyt. Nukun pääasiassa kyljelläni enkä koskaan käytä tyynyä. Viime viikkoina olen aina silloin tällöin herännyt siihen, että meinaan ""tukehtua"". Ensin ajattelin, että kylläpä sitä nyt kuolaa nukkuessaan mutta viime viikolla heräsin kerran siihen, että mahanesteet menee ""väärään kurkkuun"" eli henkeen. Siinä sitten istualteni sängyssä yskin ja nieleskelin ja poltti aivan armottomasti. Viime yönä taas heräsin siihen että nesteet on menossa henkeen. Vihdoin tajusin, että tuo mahalaukun läppä on varmaan tosiaan niin veltto, että kun makaan ilman tyynyä tavallaan pää alaspäin niin nesteet valuvat ruokatorvea pitkin kohti päätä... Täytyy siis opetella nukkumaan loppuraskaus tyynyn kanssa jotta saan pään koholle enkä tukehdu ;-)

Kakli, suosittelen peräpukamiin Scheriproct kombia. Pakkauksessa on peräpuikkoja ja voidetta. Mä oon niitä käyttänyt tarpeen mukaan ja ovat kyllä auttaneet. 2 kuukautta ei kannata kärvistellä pukamien kanssa. :)

Tossa olikin tullut monta viestiä edellisen visiittini jälkeen. Yritän nyt muistaa, mihin kaikkeen piti kommentoida. :)

Taisi olla Nanna,joka kyseli äitiyspakkauksesta. Mun mielestä se on ihan kiva. Niistä mintunvihreistä en tykkää, mutta kyllä kai se haalari kuitenkin käyttöön tulee. Tosin saan varmaan yhdeltä kaverilta vanhan äp-haalarin, joka on paljon kivempi.

Mä kuulun kyllä kans niihin, joiden mielestä vanha pakkaus on kivempi kuin uusi. Tai enhän mä niitä uuden pakkauksen tavaroita ole nähnyt kuin kuvissa.

Neuvolakortti mulla on kulkenut laukussa oikeastaan koko ajan. Löytyypähän aina tarvittaessa. :)

Mä oon kyllä yöni nukkunut hyvin. Vessassa ramppaan 1-2 kertaa yössä, mutta onneksi nukahdan uudestaan suht' helposti. Kyljenkääntäminen on kyllä välillä melkoista ähellystä. :) Mä saatan kyllä vieläkin maata nukkuessa selällään.

Viime viikolla olin neuvolassa ja siellä oli kaikki kunnossa. Kaikin puolin hyvin siis sujunut tämä odotus. Seuraava käynti on ens viikolla. Ja tutustumiskäynti Kättärillekin on jo varattuna.

Työpäivät käy vähiin. 24.3. on meikäläisellä vika päivä. Aika hassulta kyllä tuntuu.

Tässä taisi olla tärkeimmät. Nyt täytyy lähteä lounastamaan. :)

Heissan,

työpäivät käyvät vähiin, enää pari viikkoa jäljellä, huh! Ja kiirettä pitää, varmaankin viimeisiin tunteihin asti...

Eilen ostin kokeilun halusta kestovaippa pakkauksen. Siinä tuli siis all-in-one vaippa, lisäimuksi harso, ja pari hoitoliinaa, siihen lisäimun ja kuoren väliin, ihoa vasten. Hintaahan noilla kestovaipoilla on, mutta ajan kanssa tulevat halvemmiksi. Aattelin kokeilla kertisten rinnalla ja jos innostuu, niin ostaa sitten lisää.

Mulle oli muuten yllätys, että äippäpakkauksen vaatteita ei saa rumpukuivata! Siis minkä ihmeen takia, kun ovat 100%sta puuvillaa! Täytyy varmaan silti kokeilla miedolla lämmöllä, että meneekö miksikään, on se sen verran kätsy laite toi rumpukuivaaja. Tehnyt meikäläisen pyykkipäivistä jopa nautinnollisia ;-)

Sitten, voiskohan tänne ihmiset listailla hankintoja, mitä ovat tehneet ja mitä ilman ei siis tule toimeen :-)

Voisin tähän listata, mitä olen nyt hankkinut:
- bodeja, puolipotkareita, potkareita, pipoja, sukkia, college-housuja, kokoa 56...62, lisäksi muutamia 68 ja 74 kokoisia
- rintapumppu (käsikäyttöinen vaan)
- itkuhälytin (käytetty, sellainen sinivalkoinen basic malli)
- tuttipulloja, tutteja
- kestovaippakokeilupakkaus, harsoja
- fleece -ja villapeitot
- Ainu ensipupu :-)
- sänky ja mobile, petivaatteita
- vakuutus
- ristiäismekko (suvussa kulkee, mitähän anoppi sanoo, kun kuulee, että haluan omaani käyttää, enkä heidän suvun...)
- kylpypyyhe
- rinnan suojuksia, pestäviä
- minihenkareita

Noi nyt tuli mieleen. Hankkimatta siis vielä vaunut, turvaistuin, amme, hoitoalusta, nenäniistäjä, kantoliina...

mä en ole kauheasti vielä hankkinut, mutta seuraavat tavarat löytyvät jo:
-kestovaippoja
-kantoliina
-pikkuruisia vaatteita (pääasiassa 56-68-senttisiä)
-kaksi tuttia
-kaksi tuttipulloa
-soittorasia
-hoitoalusta
-peitto ja tyyny
-yksi pussilakanasetti
-vakuutus
-ristiäismekko löytyy myös meidän suvusta, sama missä minut on kastettu ;o)

hankkimatta siis ainakin vaunut, turvakaukalo, punkka... pinnasänky pitäisi hakea siskon luota.

Jäi mietityttämään, mitä sellaista neuvolakortissa seisoo, mikä (äkki)synnytyksessä olisi olennaista. Kunhan muistaa viikkonsa ja veriryhmänsä... Muuta käyttökelpoista ei ainakaan minun kortistani löydy.

Mahan kanssa on tukala istua tietokoneen ääressä. Rv 30.

Karkas =)

Siis.

lakanoita, sänky, kaukalo, rintapumppu, puttupulloja, vaippoja, vaatteita (muutamia 56cm ja lähinnä 62-68cm), sitten löytyy kyllä kokoon 86 asti.

Mutta vielä pitäis ne rattaat ostaa, pullotutteja, ensitutteja, liivinsuojia, itkuhälytin (voipi olla ettei ole tarvetta), rintareppu (saadaan varmaan lainaan), sitteri (saadaan lainaan), mobilen tahtoisin ostaa.

Mulla menee niin pinna sen neuvolan terkan kans. Kun hän ei oikein osaa sanoa miten vauva mahassa on =(. No kun seuraavan kerran menen sanon, että eka koittelee ja sit vasta avaa nlakortin, kun siellä on, että rt. Mutta sanon myös, että hänen pitää ultralla tarkistaa, ei saa laitaa vain sen mukaan miten joku muu on nähnyt vaan hänen täytyy olla varma.

Me ollaan hankittu:
- perheauto :)
- vaatetta (mm. bodeja, puolipotkareita, potkareita, pipoja, sukkia, housuja, kokoa 56-68)
- itkuhälytin (oli saatava sellainen hieno tekninen vempain)
- ensisänky, petivatteet, peitot, huovat, jne.
- harsoja, pieniä pyyhkeitä, pylpypyyhkeitä...
- tuttipulloja, tutteja, ensilusikat...
- yhdistelmärattaat sekä matkarattaat
- turvakaukalo
- leluja, kirjoja, soittorasioita
- vakuutus
- hoitoalusta
- rintakumeja, vaippoja, puhdistuspyyhkeitä, ...
- rintareppu (oli muuten vaikea valita mieleinen..)
- sitteri
- vauvakirja, valokuva-albumi, pari cd:tä ja laulukirjaa..

Ostamatta vielä:
- rintapumppu
- amme
- ristiäismekko
- mobile / leikkialusta

Kaikki, sänkyä lukuunottamatta, ollaan ostettu uutena ja yllättävän paljon noihin kyllä menee rahaa. Mites muut aikovat tehdä ammeen kanssa: ostatteko sellaisen johon saa jalat vai ihan sellaisen lattiamallin? Ei olla itse osattu päättää vielä moista...

Miia

Tänään oli neuvola, kun viikkoja 31+5

Paino +230 g/viikko (yhteensä 10,2 kg)
Verenpaineet ok
Pissa puhdas
Sf- mitta 29 (noustiin takas keskikäyrälle)
Liikkeet ++ ja syke 150 molemmin puolin, vauva laskeutunut ja raivotarjonnassa (kuten ollu jo pitkään)

Rupes vaan kivasti supisteleen neuvolan jälkeen. Johtu ilmeisesti siitä ku terkka kopeloi mahaa, tuntui aika inhottavalta kun se törkkäs sormensa vauvan pään alle...

Meiltä löytyy:
- sänky reunapehmusteineen ja lakanoineen (ja niitä on reilusti!)
- vaatteita
- vaunut (tosin vielä liikkeessä, pitäs hakea tän kuun aikana)
- sitteri
- hoitotaso pinnasängyn päälle ja pehmuste
- kestovaipat
- turvakaukalo (vielä kaverilla käytössä, mut saadaan se ens kuussa)
- vauvalehden mukana tullut kantoliina
- matkasänky (mummulat toisilla paikkakunnilla)

Ostamatta vielä:
- amme, käytetään sitä varmaan pyykikoneen päälla tmv, kuulemma jalat niin lyhytikäiset ja miehelle muutenki niin matalat että hyöty +-nolla
- parvekevaunut (laitan ilmoituksen varmaan kaupan seinälle, asutaan hissittömässä kerrostalossa enkä ajatellut raahata vaunuja koko ajan ees taas)
- rasvat, talkit ym pikkutarvikkeet
- tarvittaessa hommataan sit myöhemmin tuttipulloja, rintapumppu jne. Etukäteen en ajatellu niitä hankkia kun ei tiedä onko niille käyttöä. Leluja, kirjoja ja esim syöttötuolia ei vastasyntynyt kaipaa eikä itkuhälytintä koeta tarpelliseksi joten niitä ei (vielä) ole.

Mut nyt tää mamma lähtee lepäileen, pää ja kurkku kipee. Olin neuvolassa jo kolmas tälle päivää joka valitteli kurkun kipeyttä eli jotain on ilmeisesti liikenteessä...

Juu, en ole hankkinut vielä mitään tai jotain sittenkin, pengon edellisten vaatteet ja katotaan mitä uusitaan. Tänään pesin jo valkoisia vaatteita - näyttivät olevan aika nukkaisia jo - vain muutama käyttöön Bodi ja kalsareita ym. Kunhan tiedän kumpi tulee löytyy neidin ja poitsun vaatteita. Kerkeää varmaan ostelemaan - kaupat niin lähelläni.
Ostanut siis vaippapussin

Katsellut kylläkin matkarattaita
kaukaloa
ammetta...jotain täytynee hankkia - uudistaa!!!
Siis vkoja 29+2.