Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
simpsa
Meillä neuvolatäti ei ekalla käynnillä edes kysynyt, että kuunnellaanko sydänääniä. Toki oltais haluttu, jos ois tarjottu mahdollisuus. Varhaisultrassakaan emme ole käyneet vaan odottelemme kutsua np-ultraan, joka pitäisi olla viimeistään parin viikon päästä. Eli menemme siinä toivossa, että kaikki on hyvin, vaikka mitään varmistusta asiaan ei ole.

Pahoinvointia on edelleen, viime viikonloppuna ekan kerran joutui oksentamaankin. Siihen asti olin voittanut taistelun ja vain nieleskellyt kuvotuksen tunnetta vastaan. Väsymyskin vaivaa edelleen, en meinaa jaksaa olla töissä kokonaista päiväää, vaan joudun käymään iltapäivisin istumassa vessassa silmät kiinni. Muuten tuntuu, että kuukahdan työpöydän ääreen.Töissä yritän mahd. pitkään olla kertomatta raskaudesta, koska työsopimus loppuu tämän vuoden vaihteeseen... :/ Ja tilanne tietty stressaa aikalailla, mikä ei ole tietenkään hyvä oman voinnin/masuasukin kannalta.

Isovanhemmille kerrottiin sunnuntaina tulokkaasta, tosin painotettiin varauksella, että ultrassa ei olla vielä käyty. Innostuneitahan nuo olivat. :)

Mipsa
Heips!

Tieto lisää tuskaa. Esikoista odottaessani en tiennyt oikeastaan mistään mitään. Enkä haalinut mitään tietoa mistään. En varmaan ollut edes kuullut mistään kohdunulkoisesta tms., joten onnellisen tietämättömänä vain mentiin päivä kerrallaan. Olen ehkä muutenkin aika "rento" odottaja. Mutta toisaalta osaan kyllä olla luulosairaskin. Joten ajattelísin näin, että jos huoli on omasta mielestä liian suuri ja vatvoo ja murehtii koko ajan, niin varhaisultraan vaan. Kannattaa muutenkin seurata omia tuntemuksiaan.

Menikös se niin, että vasta n. 12 viikolla kuuluu sydänäänet. Voi toki aikaisemminkin. Riippuu sitten neuvolan tädistä kuunnellaanko niitä sitä ennen. Kolmosesta muistaakseni sydänäänet kuului 9/10 viikolla. Mutta täti varoitteli, että välttämättä niitä ei kuulu. Aikaisemmissa niitä ei ole edes yritetty kuin vasta viikolla 12. Mikä on sinänsä mielestäni hyvä. Turha huolestuttaa äitiä. Vaikka jokainen ymmärtää, että ei silloin välttämättä vielä kuulu, mutta jos olet murehtivaa tyyppiä, niin kyllä siinä ajatukset alkaa laukata.

Mulla on ollu jännää tuo pahoinvointi. Eli pääsääntöisesti se on ollut jatkuvaa kuvotusta (siis aikaisemmissa raskauksissa). Mutta sitten kun on oksu tullut, niin sitähän ei ole pidättänyt mikään. Eikä se edes varoita paljoa etukäteen. 6 viikolla se on aina ennen alkanut. Ja kop kop, vielä ei olla pönttöön tutustuttu.

6+3

Isabel*
En ole mäkään osannut olla huolissani tuulimunasta tai kohdunulkoisesta, en nytkään, vasta nyt tuli mieleen että mitä jos siellä ei ihan tosissaan olekaan ketään... Siis todella varovasti olen antanut itelleni luvan uskoa tähän, mutta sekin keskenmenon pelossa. Jotenkin tuntuu että sen ekan ultran jälkeen voi vasta todella uskoa olevansa "oikeesti" raskaana, ja vasta sen jälkeen uskaltaa kertoa muillekin. Mä kun olen semmonen että en kertois vanhemmille tai kavereille jos jotain sattuis. Ehkä joskus myöhemmin, mutta en sillä hetkellä kun itse sitä suren. Mä vaan olen sellanen että henkilökohtasista tai surullisista asioista mun on vaikee kertoa muille kuin omalle miehelle, en vaan kerta kaikkiaan saa suutani auki ja sanottua, vaikka mielikin tekis.
Me saatiin miehen kans hyvät naurut eilen illalla kun siinä sohvalla istuttiin ja katottiin ruotsin idolsia ja mä mussutin jätskiä (ihme vimma saada jäätelöä yhtäkkiä :) ja mulla alkoi kyyneleet valumaan kun se yks laulaja kertoi että hänen kuollut äitinsä taivaasta häntä kattoo ja lauloi siis äidilleen niin koskettavan kappaleen, ja mä siinä sit nyyhkytin jäätelöpurkki sylissä... Mies naureskeli että nytkö ne mielialavaihtelut alkoi, ja kyllä mäkin loppuviimeksi sain nauraa itelleni : )

niin ja tervetuloa uusille, ja onnea oikein paljon!
Kiva kun joukko suurenee ja keskustelua tulee lisää!

ekakertalainen, vm.79, OYS
Moikka taas!
Käytyäni neuvolassa, sain tietää, että laskettu aikani onki 21.4, joten olen väärässä ketjussa... ;) ajattelin kuitenkin jatkaa tässä ketjussa käymistä, onko se ookoo? =)
Sitä paitsi epäilen, että mun vauva syntyy myöhässä, kun itekkin synnyin kuulema 2 vko myöhässä ja oon kuullu, et noilla olis joku korrelaatio..? Liekkö höpöpöppöä..?
Mut on kiva, että tänne on tullu paljon onnellisia uusia odottajia : pidetään toisillemme peukkuja & onnellista odotusta kaikille <3

punatulkku*
Heippa taas! Ja tervetuloa uudet!

Täällä on huono olo lisääntynyt, mutta ei pahana vielä, eli "nielemisvaiheessa" mennään. ;) Ihan hyvin oon muuten jaksanut.

Vielä selvennys,kun minä vissiin aloitin nuo tuulimuna/kohdun ulkopuolinen raskaus-jutut, niin ne tosiaan vaan kävi mielessä, kun yhtenä iltana oli toispuoleista hartiakipua ja mahassa myös. Ne sitten menivät ohi, ja siinä samalla ajatuksetkin. Mä ehkä sen takia olin niin herkkä tuommosille ajatuksille, kun meille tämä raskaus tuli niin yllätyksenä, että oli vaikea uskoa todeksi..

Joskus kun oli puhetta, että mitä haluaa syödä kun on huono olo, niin mä söin viime raskaudessa paljon satsumoita, ihanan raikkaita ja vähän kirpeitä. :) Salmiakki mun mielestä myös auttoi pahoinvointiin (vaikka sitähän ei suuria määriä suositella). Nyt on taas satsumat maistunut.

Nyt alkaa olla niin väsynyt olo, ettei ajatus enää kulje..joten hyvää yötä kaikille ja kuulumisiin!

punatulkku

Milla¤
Mulle ainaki on ihan ok että ekakertalainen jatkat meän ketjussa! Tuleepahan enempi juttua. :)

Ai nyt alko haluttamaan niitä satsumia..
Itestäni olen huomannu sen, että raskaus on jo tähän asti erilainen kuin edellinen. Pahoinvointi on kamalampaa, mutta väsymys ei ole mitään verraten edelliseen. Sinäsä toisaalta helpompi, sillä esikoista oottaessani väsymys oli niin järkyttävää että jokaista askelta sai pinnistellä. Nyt sentään olen lähes voimissani, mutta pistänkin kyllä tietoisesti joka ilta nukkumaan kasin-ysin aikoihin.
Huh, miten oletkin jaksanut olla tuohon aikaan Punatulkku hereillä!

Myöskin ruoka-himot ovat hiukka erilaiset tässä raskaudessa. Suklaa kelpaa ja normaali suomalainen ruoka perunoineen myöskin! Viimeksi söin pelkästään kaikkea voimakkaan makuista tai raikasta (hapankorppua, mustaa makkaraa, viiliä, marjoja, keittoja..).

Kyllä ihminen sitten voi olla säikky.. Tänään olin taas ihan varma että olen saanut keskenmenon, kun raskausoireet katosi 12 h:ksi. Eilen illalla oli yhtäkkiä vallan loistava olo, yölläkään ei tehny pahaa, eikä aamulla ja rinnoissakaan ei tuntunut enää mikään. Onneksi taas nyt voin huonosti! ;)

Alampas laittamaan välipalaa lapselle..

Haikara80
Kiitos Punatulkulle satsuma-vinkistä :) Otin sen heti aamusta käyttöön ja tuntuu toimivan. On meinaan kaikki ruoat pikku hiljaa ruvenneet tökkimään- leipä, jugurtti, viili, rusinat, pähkinät...Leipä menee aina välillä oikein hyvin ja sitten tulee täysstoppi! Vispipuuroa olen tehnyt, se toimii hyvin mulla ainakin toistaiseksi.
Aamulla aloitin oksentamalla, vasta siis toinen kerta tähän mennessä mutta olo on tosiaan ollut kamala viime päivät. Oli tuossa pari päivää parempi ja nyt oikein koston kanssa teki paluun!
Vinkkejä otetaan vastaan "turvallisista ruoka-aineista" jota olisi kätevä kantaa mukanaan :)

Haikara80 9+1

Isabel*
Huomenta leidit!
Mullakin on nyt alkanu oleen kunnolla tuota pahoinvointia, en siis oksenna (vielä) mutta tosi valikoivaa mitä voi edes kuvitella pistävänsä suuhunsa. eilen illalla uppos vain suolapähkinät, ja tänä aamuna taas huono olo joka jatkuu vaikka sain alas vähän näkkäriä ja appelsiinimehua. Ei mulla vaan esikoisesta tällänen jatkuva paha olo ollu, söin muistaakseni ihan normaalisti sillon. Mutta nyt siis todella epäterveellinen suolanen ja sit hedelmät on niitä jotka maistuu. Ja olis kiva koittaa syödä terveellisesti... ja siis heti kun on jonkun lämpimän ruoan syöny, tulee sellanen äklö olo että jos sitä pitäis vielä palanenkin ottaa niin tulis oksennus. ihan hassua. Jos tästä olosta vois vauvan sukupuolen päätellä niin veikkaisin kovasti tyttöä tällä kertaa :) Jos siellä edes joku on.. niin ja heh, mua säikyttää se, että edelleenkin pystyn ratsastaa ihan hyvällä ololla, viime raskaudessa olin tässä vaiheessa jo joutunut lopettamaan. Kaikkea sitä miettii..
Mutta aurinkoista viikonloppua kaikille, mä olen ens viikon lomalla esikoisen kans, aivan ihanaa, kun väsy painaa päälle!

Milla¤
Älä Isabel välitä vaikka raskaus kulkeekin erilailla kun edellinen. Onhan se tullut todettua että näin kai kaikilla ainakin osittain on. Viitaten siis tuohon ratsastus-juttuun.

Juuri tulin sieltä ultrasta ja löytyi SYKE <3 ja ihan oikeasta paikasta, ei mistään..ulkopuolelta. Ihanaa! Olen kyllä niiiin huojentunut! Olen nimittäin sellanen ressaajahermoilija että koko alkuraskaus olisi menny ihan harakoille, jos en ois käyny tarkastamassa tilannetta.
Laskettu aika on nyt 22.5. eli se muuttu hieman. Jos joku viitseliäs sen tuonne korjaa niin voi samalla pistää että nyt on toinen tuloillaan.

Lisäksi tämä lääkäri sano että enää on vaan 10 % todennäköisyys saada keskenmeno, kun syke on todettu jne. :)

Mutta nyt taasen välipalalle. Alkaa ikävästi kouria mahasta jos liian kauan (tunti-kaks!) on syömättä..

Haikara80
Milla: Oli varmasti ihanaa kuulla syke!
Isabel*: Ei se kaiketi ole niin vakavaa jos et pysty syömään koko ajan terveellisesti - pahan olon iskiessä on parempi syödä edes jotain! Ja sitten kun se pahoinvointi loppuu (uskon tähän!) voit syödä hyvin :) Mun ongelma on enemmän siinä, että on pakko syödä koko ajan, muuten tulee hirveä olo. Olen ihan kyllästynyt syömään koko ajan ja kuten eilen mainitsin, mikään tuttu ja turvallinen ei maistu enää! Tänään on tosin ollut hyvä päivä, ainoastaan aamulla huono olo.

Huomenna rintaliiviostoksille, c-kuppi odottaa ;)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Tikrutar
Heippa kaikille ja onnea mukaan tulleille!

Täällä elellään 7. raskausviikkoa, joka kääntyy pian 8 puolelle. Neuvola on 9. viikolla.

Välillä alavatsaa turvottaa ja välillä se on ihan normaali. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja kuuluuko se asiaan?

Etova olo on tällä menneellä viikolla alkanut yhä enemmän, mikään lämmin ruoka ei maistu ja vain hedelmät kelpaa. Ei oo onneksi tarvinnu oksennella, mutta nieleskelyä tämä on ollut... Mukavaa, että edes tämä "ihana oire" on pysynyt... ;)
Edellisessä keskenmenoon päätyneessä raskaudessa oli samanlainen etova tunne, eikä ruoka maistunut, mutta sitten oireet hävisivät yhtäkkiä. Tuolloin en osannut edes pelästyä... Nyt osaan iloita, että jokin oire edes jatkuu!

Mukavaa viikonloppua!

miida
Mullakin on tikrutar juuri tuollaista etovaa oloa. Ei monikaan ruoka maistu. Nyt oon taas alkanut syömään leipää, kun sekin tökki pahasti vielä viikko sitten!! Hyvä huomio tuo mahan turvotus.. Mä nimittäin eilen huomasin selkeän "pömppö"mahan, ja mies sanoi siitä myös. Mut tuntuu että nyt ei tuo masu olekaan kovin iso.. Eli turvotusta kai!!??

Ai haikara80 siirtyy suurempaan kuppikokoon? :) Mulla vanhat rintsikat mahtuu, mutta ne kyl on jo ihan täyteen ahdetut, että ei paljoa voi enää kasvaa jos tähän kokoon meinaa mahtua. Ei siinä mitään, c-kuppia voisi täälläkin kokeilla..

Tiuku 72
Noista rinnoista. Tämä raskaus on minulle 4:s mutta yksi meni kesken ja milloinkaan minulla ei ole kuppikoko suurentunut. Rinnat ovat arat mutta silti mennään B-C kupeissa kuten tavallista.
Imetysaikana rinnat hieman suurenevat mutta ei pahemmin silloinkaan. Eipä tuo maidontuotantokaan ole mitään kovinkaan suurta. =( Imetys on ollut aina yhtä tuskaa ja lapsi on huutanut nälkäänsä.

c¨,)~
Moikkelis!

Täällä ei vattarintamalla mitään uutta, ei pömpötä vieläkään kun ihan tosi pienesti aivan alamahasta.. Sillä tavalla että just ja just tuntee kohouman kun koskee. :/ Rintarintamalla täälläkin taitaa olla liivien osto eessä.. Kauhistuttaa, kun mulla normaalikoko on kuitenki D.. Nooh, voi olla liivien mallillakin merkitystä... :) Pian saa K-Maataloudesta olla utareliivejä kahtelemassa.. :p

Menipä höpsis.. Mukavaa viikonloppua!

T. c¨,)~ rv9+1

Isabel*
nyt pitää nostella meitä ettei aivan kadota..
Mulla katos huonovointisuus kuin salaman iskusta kun loma alkoi... saattaa hieman vaikuttaa stressaava työ ja se, että hiukan hirvittää kertoa pomolle ja muille, että tämä äitiyslomansijainen jää ite kesken kaiken äitiyslomalle, melkeen kaks kuukautta ennen kuin sopimus loppuu... mulla rinnat on arat, mutta ei juurikaan kasvaneet.
Ihanaa Milla että syke löytyi!!! varmasti helpottaa oloa kovasti! mulla on eka neuvola tällä viikolla, mutta kyllä mäkin sitä ekaa ultraa odotan jo kovasti.
ihanaa olla ihan rauhassa kotona, esikoinen nukkuu ja mä huilailen, en jaksa välittää vaiks imuri huutelee ja samoin tiskit koneessa... ei ne mihinkään katoa.
toivottavasti huonovointiset jaksaa jo paremmin, kyllä se taitaa vaan niin olla että on syötävä just sitä mitä sattuu saamaan kurkusta alas, kaikella ei voi alkaa stressaamaan..

Haikara80
Päivystän tänään kotona kun ei ole luentoja ja luen tenttiin. Aamupäivä oli taas kauhea, vaikka mitä syö niin olo ei vaan helpotu :( Puolen päivän aikaan söin kunnon annoksen spaghettia ja nyt on vihdoin hyvä olo. Koulupäivinä jotenkin sinnittelen nuo aamupäivät mutta kun on kotosalla niin kai sitä jotenkin keskittyy huonoon oloonsa enemmän!
Eilen eivät menneet toiset lempparifarkut enää päälle! Tai meni ne mutta kiristi ja puristi niin pirusti että oli parempi vaihtaa legginseihin ja löysään tunikaan :) Painoa on tullut vähän vajaa kilo ja pieni kumpu on näkyvissä, mutta asiasta tietämättömät luulee varmaan että se on vaan läskiä ;)

Haikara80 9+5

miida
Muutan itselleni lasketun ajan 12.5.!! Tänään käyty taas ultrassa ja nähty reilu 2 cm pitkä ihmisen alku, jolta ilmeisesti pystyi jo erottamaan selkärangan alkua, ja kädet ja jalatkin jo alkoivat hahmottumaan! Huhhuh.. On tullut pituutta viime viikosta, ja sydän siellä sykki vieläkin urakalla. On se uskomatonta... :)
Voinnit muuten hyvät, välillä ruoka maistuu paremmin kun taas välillä ei oikein maistu. Joku hiton syysflunssa iskenyt, tai ehkä vilustuin kun ajoin pyörällä sateessa :(

-miida 8+6-

Toukokuun 2009 odottajat
1.5 vilja83,ensimmäinen (tuulimuna 04/08)
1.5.09 micelle
1.5.09 ekakertalainen
2.5.09 Aurorah, kolmas, vm 76, KYS
4.5.09 bamba, esikoinen
5.-9.5. simpsa, esikoinen, vm 78, KOS
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS
8.5.09 c¨,)~ , esikoinen, vm -81, OYS
9.5.09 Istarx, kakkonen
7.-14.5. Haikara80, esikoinen, vm -80
12.5.09 miida, esikoinen, vm -83
15.5.09 henttulivei, kakkonen
17.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79
17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS
20.5.09 Milla¤, vm -82
23.5.09 Tikrutar
24.5.09 Mipsa
25.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82
30.5.09 vilma79, kakkonen, vm-79, KYS
??.5.09 Onnestasekaisin, ensimmäinen, vm -89

Nitta.
Moi,
vieläkö mahtuu mukaan? Toukokuuksi vauvaa odotellaan täälläkin.
Viikkoja omien laskujen mukaan 8+3, la 15.5. Esikoistyttö on reilu 2v.
Yks tuulimunaraskaus alkuvuodesta takana, joten vähän olen vielä varpaillaan, että
mitenkäs nyt käy. Reilu viikko sitten kävin yksityisellä ultrassa ja kyllä siellä syke
jo näkyi..
Kuvottavaa oloa täälläkin, kuten luin että muillakin ja se aina niin ihana närästys on alkanut nyt jo alkuraskaudesta. Ainakin paprika on pannassa totaalisesti. Painoa mulle tuli melkein heti reilu 2 kg, maha on tosi turvonnut sekä rinnat. Töissäkin jo yksi kysyi olenko raskaana, eipä siinä sitte auttanut kuin tunnustaa. :)
Ekaan neuvolaan aika parisen viikkoa, sitten ollaan taas viisaampia.
Mutta empäs heti eka kirjoituskerralla uuvuta kaikkia. Hyviä vointeja!

Tiuku 72
Mukaan vaan Nitta - ja samalla ketju ylös=)

Eka neuvolakin on takana. Se oli nopea keikka kun en ole enää ensikertalainen. Huomenna sitten veriseerumi ja pissanäyte labraan. Lisäksi pitää muistaa tilata aika
SEKS:stä varhaisultraan

Tiuku 9+5

Aurorah
Eilen tuli kutsu np-ultraan parin viikon päähän. Vieläkin kamala pelko-peikko niskassa, vaikka kahdesti jo ultrattu ja kaikki ihan ok. Harmittaa, ei pysty samalla tavalla rennosti nauttimaan raskaana olosta kuin ennen keskenmenoja. Vaikka toisaalta kovati yritän ottaa päivän kerrallaan niin silti..Vähän paniikkia helpottaa, kun alkaa olla jo hieman konkreettistakin tämä odotus..mammafarkut oli pakko tällä viikolla ottaa käyttöön kun kaikki housut ahdisti ja puristi ja tuntui pahalta :) Vatsallaan nukkuminenkin alkaa jo tuntua tukalalta; rinnat arat ja vatsassa tuntuu "pallo". Niin kovasti toivon, että "Vappu" kestää mukana koko matkan..

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!
Aurorah ja Vappu 10+5

Tikrutar
Aurorah,
ihan sama tunnelma täällä. Meillä kans edellinen meni kesken rv11 ja nyt elellään rv 7+5 ja ens viikolla eka neuvola. Viimeksi meillä katottiin neuvolan laitteilla ja kaikki olikin silloin vielä hyvin. Silloin innolla vaan odotti näkevänsä "maapähkinän" :) Mutta nyt kyllä ens viikon neuvola oikeesti vähän pelottaa. Toivotaan että päästään pelosta eroon ja saadaan nauttia näistä raskauksista tällä kertaa loppuun asti!

Mistäköhän johtuu, että ennen niin syvää unta nukkuneena herään nyt 4-5krt yössä eikä enää nukuttaisi? Kuuluneeko tämä asiaan? Käynyt mielessä, että onko tämä jotain luonnon valmistelua siihen, että yöheräämisiin täytyy tottua tulevaisuudessa :)

Ihanaa, pian alkaa syysloma!

Tikrutar ja tikrunpentu 7+5

Haikara80
Tikrutar: Mä mietin tänä aamuna ihan samaa tosta nukkumisesta ja sen vaikeudesta! Ehkä tosiaan jo nyt pitää alkaa totuttelemaan että uni on todellista luxusta vauvaperheessä :)

Mulla oli eilen vatsa ihan sekaisin ja makoilin koko päivän - pelottaa aina kun jotain tapahtuu vatsan seudulla vaikka eihän kohtu = suolisto mutta samassa paikassa ne sijaitsee mun vinkkelistä! Jotenkin heti tuli kauhea pelko että kestääkö pikkuinen semmoista menoa kun vessassa ravataan niin kauan kun kaikki on ulkona... Nyt on onneksi jo olo parempi ja ruokakin maistuu.

Vieläkään ei ole tullut ultrakutsua, jota kovasti odottelen. Kumpu on jo itselleen näkyvä ja huonovointisuus jatkuu, eli uskoisin kaiken olevan hyvin mutta ei voi koskaan tietää. Haluaisin kuulla sen sykkeen ja nähdä mini-vauvamme pian!

Haikara80 10+0

punatulkku*
Heippa taas!

Kiva, että muut ovat vähän aktiivisempia, mä en meinaa keritä tänne paljoa kirjottelemaan. Kaikki koneella olo -aika pitäisi keskittää kouluhommiin, mutta nyt vähän luistan. Tervetuloa Nitta!

Mulla on nyt sitten toosi huono olo, yökkinyt oon saanut monet kerrat ja välillä ajattelee, että tekisi mieli oksentaa niin olo helpottuisi - edes hetkeksi. Mutta ei kuitenkaan, oli se oksentaminen kuitenkin ihan kamalaa välillä.. Uskon, että tuo esikko pitää ajatukset kuitenkin liikkeellä, ettei vaan ehdi voimaan NIIN pahoin. Vaikka välillä on kyllä olo niin heikko, että hyvä kun jaksaa seistä.. Nukkunut oon päiväunet monesti esikon kanssa, niin on kova väsy. Jalkoja on pakottanut myös kovasti, en tiedä mistä semmonen johtuisi. Ja töissä (seisoma-) selkä kipeytyy nopeaa.

Neuvola oli viime perjantaina ja eilen kävin vielä kaupungissa antamassa verinäytteen. Eipä siellä neuvolassa paljoa mitään uutta, lappusia sai kovasti taas mukaan. Ne on kivoja. :) Ultra olis 13.11.

Kyllä mä vaan niin odotan, että tää huono olo loppuisi, pääsisi taas ihan eri lailla nauttimaan elämästä. Viimeksi se loppui jossain viikon 16 kieppeillä..

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

punatulkku 8+3

Yhteistyössä