Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Haikara80
Täällä on nykyään ihanan vilkasta :) Johtunee siitä että melkein kaikki on jo mammalomalla!

Hankin nyt pikkuiselle sellaisen kevythaalarin, millä kelpaa kulkea kevät/kesä/syksy. Sinne saa alle hyvin enemmän tai vähemmän vaatetta sään mukaan.

Rei: Hieman "epistä" jos pääset jo synnyttämään -eihän meillä ole kun pari päivää välissä noissa lasketuissa ajoissa ja mä oon niin varma että täällä mennään yli ja kunnolla. Ainakin jos on oloon luottaminen, yöllä supistelee ja nivusiin vihloo välillä oikein kunnolla, mutta muuten on tosiaan energiaa ja olo ihan kun ei raskaana olisikaan!

Tänään oli neuvola, olin vieraan tädin luona ja se oli ihana. Harmi ettei sattunut mun omaksi neuvolatädiksi! Arvioi että vauva on vielä kovin pieni, alle 3 kg ja syntymäpainoksi veikkaili 3,2 -3,3 kg. Saapa nähdä miten pitää paikkaansa, ultrassahan meille ennustettiin 3,3 kg.

Taisha
Heipsins!

Paljon ootte taas saaneet tekstiä aikaiseksi, oikein kivaa,että on lukemista..:)

Mulla on nyt iskenyt se pesänrakennus-siivousvimma, hommaa on niin paljon, ettei meinaa koneelle ehtiä saati päikkäreitä nukkua.. Kummasti sitä on vaan hommia kasaantunut tähän loppuodotukseen, tosin siitä tarpeellisuudesta kaikkien puuhien kohdalla voi olla montaa mieltä..:)

Yöt menee täälläkin suhteellisen katkonaisesti, kääntyminen on välillä niin suuri ponnistus, että jätän se suosiolla väliin..joskus saan nukkua ihan kokonaisen yön, ettei tarvii vessareissua tehdä..:)

Mä oon myös miettinyt kotiutusvaatteita.. Molemmat edelliset on syntyneet hellekesinä ja kotiutuneet kuumana päivänä, joten vaatetus on ollut helpompi miettiä. Nyt voi ilma olla ihan mitä tahansa, vaikka meniskin laskettuun aikaan, tai ylikin..Meilläkään ei pientä kevytvanupukua ole, muuten kyllä vaatteita riittävästi..uskoisin, että kaksi kerrosta sekä kelistä riippuen peitto tai äippäpakkauksen vanupuku päälle..eihän nämä pienet kuitenkaan ole ulkoilmassa aiemmin olleet..:)

Tänää tuli parit imetysliivitkin postissa..:) Ai että ne oli ihanat..:)

-Taisha 35+1

punatulkku*
Kiva tosiaan lukea kuulumisia. :) Minkä kokoisia teillä on nuo pienet haalarit/vanu/fleecepuvut? Mä oon vähän katsellut, mutta en tiedä minkä kokoisen sitä sitten hankkisi. Esikko syntyi joulukuussa ja koko talven meni 56:nen talvihaalari. Eli kai se ois saman kokonen hyvä olla.. Meille ainakin luultavasti aika pieni vauva tulossa, ehkä jopa 50 vois mennä koko kesän, kun ulkovaatteet aina on vähän reilumpia.. No mutta juu. :)

Eka vauvanvaatekoneellinen pyöritettiin eilen, ja kyllä tota vaatetta aika lailla on kertynyt.. :) Kauheesti tekis kans mieli järkkäillä kaikkea, ja nyt vihdoin saa alkaa toimiinkin, kun kouluhommat on saatu alta pois. Huomenna ultra/lääkäri, jee, pääsee näkemään vaavia. :)

punatulkku 36+2

Tinka77
Heissan,

Voi, mä haluaisin kans ultran, mut näin espoolaisena se menis sitten omaan piikkiin. Meille ei suoda enää ultraa. En nyt muista tarkkaan sainko ekan kohdalla ultran vielä loppumetreillä. Ultralla saa hiukan paremman käsityksen koosta kuin kädellä. Mutta meille on varmaan pieni-asukki kyseessä, esikkokin oli 3.7kg vaikka meni 10 päivää lasketunajan yli. Ja onneks raivotarjonnassa ollaan jos ei nyt päätä just kääntyä ...

Itselläni pukkaa taas pientä flunssaa, rasittavaa. Kelalle on mun muistettava laittaa uus verokortti ja se on missio tänään :) ...

Pyykkikone taas pyörii ja ehkä kohta saa kaikki pyykin pestyä valmiiks. Tuntuu että esikoisella likaantuu nyt niin paljon taas pyykkiä että saa olla jatkuvasti pesemässä. Vauvan kamoja ei viitsi hieman hiekkaisten (ei kaikki irtoo vaikka kuinka ravistelis ulkona) vetimien kanssa pestä.

Krookukset ja leskenlehdet kukkii jo ja kun vaan tulis lämpimämpiä kelejä niin olis oikein mahti kevät. Harvoin pääsee näin rauhassa seurailemaan luonnon heräämistä. Yleensä kun on ollu töissä.

Nyt aamupalalle ja kirjoitelkaahan kuulumisia. Nyt sitä ehtii seuraaamaan juttujakin joka päivä kun on äippälomalla eli viimeinenkin listalla on saatu virallisesti äippälomalle :) !

Tinka, 34+6 (1 päivä 35!)

Rei
Noniin, eihän meillä äippälomalaisilla sitten olekaan muuta tekemistä, kun käydä täällä pyörähtelemässä! :)

Haikara, no en ainakaan vielä ole päässyt synnyttämään! ;) Mä luulen, että mulla menee vielä reippaasti aikaa. Mun elimistö taitaa olla sellainen hitaasti syttyvä ja valmistelee pikkuhiljaa synnytykseen. Eli kyllä täältä joku mua ennen hihkasee, että on päässyt kotiin ihanan nyytin kanssa. Supistelee kyllä edelleen, mutta ei vieläkään mitään kunnollista. Ja emätintä vihloo. Valkovuotoa tuli eilen reippaammin kuin tavallisesti, mutta mietin että oisko voinut mitenkään johtua sisätutkimuksesta. (?)

Nyt on pientä turvotustakin ilmassa. Aamuisin sormet ja ranteet selvästi turvonneet, mutta laskevat kyllä heti kun nousee ylös ja veri lähtee kiertämään. Neuvolassa oli tullut painoakin kilo neljässä päivässä, laitettiin ihan nesteen kertymisen piikkiin. Juon kyllä ehkä jopa liiankin paljon, mutta kai se sitten vain kertyy.

Ei meilläkään Tinka ole loppuvaiheessa ultraa. Kaupunki tarjoaa vain ne kohta pakollisetkin kaksi ultraa. Tosin sairaalareissulla (siitäkin jo yli kk) tuli ultrattua päivittäin, mutta siitä on jo aikaa. Silloin oltiin ihan viikkojen mukaisilla kiloilla, mutta muuten ei ole painoa arvioitu kuin käsin tunnustelemalla "normaaliksi" n.3,5 kg.

Yrittäkää pysyä terveenä! Ens viikon maanantaina olis muuten anopilla ja tulevalla kummitädillä synttärit, tähdätään siihen ;)

Rei 38+2

Foxie82
Huomenet täältäkin! On tuo päivärytmi menny hieman sekaisin tässä kotona ollessa. Iltaisin ei saa unta vaikka kuinka väsyttäs ja aamulla sitten pitää nukkuu mahdollisimman pitkään...

Ei meilläkään kunta tarjoa kuin nuo kaks ultraa ellei sitten lääkäri katso tarpeelliseksi kirjoittaa lähetettä. Elättelen toiveita maanantain lääkärineuvolan suhteen jos vaik lekuri ois sen verta kiltti et kirjottas lähetteen, että pääsis tarkistuttaa tuon asukin "oikean" koon. Koko ajan kun tuo sf-mitta on menny yläkäyrällä tai sen yläpuolella.

Pitäis tekasta täytekakkupohja valmiiks miehen huomisia synttäreitä varten. Elättelin toiveita et saisin olla koko päivän kotona, mut mies onkin unohtanut ottaa yhen kirjeen mukaan mikä pitää saada tänään postiin, joten se on lähettävä käymään jossakin vaiheessa kaupungilla. Jospa vaikka samalla katsastais ton auton ni ei jäis viime tippaan niinku vuos sitten...

Mukavaa päivänjatkoa!

Foxie, 35+3

Inya
Täällä on saatu pari ruksia to-do-listalle, jes! Sain jopa varattua Jorviin tutustumisajat, mutta saas nähdä kävisikö niin hassusti, että vauva tulisi ennen tutustumiskäyntejä.

Nyt aurinkolasit päähän ja ulos kävelylle - huomasin eilen, että kävely auttoi sormien turvotukseen, ja sama on toiveissa tällekin päivälle :).

Aurinkoista päivää kaikille!

Inya, 35+4

Milla¤
Heipat!
Ja isot onnittelut Isabelille pienestä perheenlisästä!! :)

Mulla oli eilen synnytystapa-arvio Hyvinkäällä ja oli siis ihan ultraki. Ei pitäis olla mitään estettä alakautta synnyttämiselle ja lapsen arvioitiin olevan "siro" kuten ensimmäisenkin. Painoarvio tällä hetkellä 2560 g ja jotaki 3200 g arvioivat lasketun ajan painoksi. Ihan helpottava kuulla ettei mikään jätti ole tulossa.
Minun kaveri synnyti kk sitte viikon la:n jälkeen tytön, joka paino 2600 g! Siis tosi sirpakka suppusuu, vaikka yli meniki.
Limakalvot on tosi herkät ja lääkäri saiki taas "verenpurkauksen" aikaan tutkiessaan.
Mutta on kyllä jo helpottava tietää, ettei niin sanotusti vaaraa oiskaan, vaikka nyt päättäis jo syntyä. Mutta se on se viikko 19 mulla, minkä olen päättäny! Ja todennäköisesti tulen olemaan äitienpäivän sairaalassa. Mies nauro minun ajatuksille ja sano, että voisin varata sieltä huoneen jo valmiiksi ;)

Meinaattekos muut pyrkiä perhehuoneeseen?
Me ei nyt luonnollisestikaan kun on esikoinen, mutta ei edellisestäkään mies ollut kiinnostunut ajatuksesta, eikä se minustakaan ollut mitenkään välttämätöntä. Tuo minun ukko on niin äijis, ettei se nyt niin kovasti ole "hurmioitunut" raskausajasta eikä edes pienistä vauvoista. Lähinnä tuntuu nauttivan isyydestä silloin kun ne (lapset) jo tajuavat jotaki ja niiden kans voi urheilla tai temppuilla tms. Omien sanojensa mukaan ei ole "Fröbelin palikat-isä". Mie olenki aina ollu yksin kaikissa perhevalmennuksissa, synnytysvalmennuksessa, neuvolassa. Ultraan mies on kyllä tullu jos vaan ei ole ollu töissä. Eipä se minua enää ees haittaa, ensimmäisessä raskaudessa vähä ärsytti..ja oishan se kiva jos ees yhtään kiinnostais kokeilla potkuja!

Mie meinasin laittaa vauvan sitten sairaalasta tullessa nallekarhupukuun, joka pojallaki oli. Riippuen tietty säistä. Siis onhan se iso..kai jotaki reilu 60 ja lapsi on siinä ihan meritähtenä. Meinattiin tikahtua nauruun ku edellisen kerran lähettiin minikokoisen vauvan kanssa, jonka mustat pikkusilmät vaan tuikki jostaki puvun uumenista :)

Ei mutta nyt on oikeasti pakko tehä jotaki ku on luppoaikaa...tuosta koirasta lähtee ihan järkyttävästi karvaa ja koko ajan sais olla siivoamassa.
Alan siis touhuta!
-Milla¤ 35+6

Tiuku 72
Saimme sairaalasta eiliset bilirubiiniarvot ja ne olivat laskeneet. MInun ylisyöttö ja auringonvalo olivat tehneet tehtävänsä =) niin ainakin on kiva luulla. TErkkarikin käväisi ja vauva oli lihonut ainakin sen 100g parissa päivässä. Normaali kasvuvauhti on vähintään sen 100g / viikko. Mahtaa olla melkoinen michelin-ukko kohta.

Vähän on vatsavaivaa pojalla. kävin ostamassa REla-tippoja apteekista ja käytän niitä kun vaiva menee pahaksi. Keskolassa kehuivat niiden olevan hyviä.

Kaunis sää pitää käydä tänään vauvan kanssa ulkona jos ei tuule kovin kauheasti.

Taisha.
Ei meilläkää täällä Turun suunnalla kahta ultraa enempää tarjota, ainoastaan siinä tapauksessa, että epäillään jotain häikkää..ja äippäpolilla yleensä ultrataan, ainakin kun viimeksi olin yliaikakontrollissa..toivottavasti tää raskaus ei menis niin pitkälle, viimeiset kaks viikkoa oli tuskaa odotella jotain tapahtuvaksi, varsinkin kun kohdunsuu oli kolme senttiä auki ja kaulakin hävinnyt..:)

Mä olen taas siivonut tänään ja nyt vihloo nivusissa ja liitoksia särkee..:( tarttis varmaan ottaa rauhallisemmin..

Siitä puvun koosta, mä ajattelisin, että 60cm ois hyvä, reilu, muttei kuitekaan niin valtava..:) kävin vielä varastoa läpi, niin meiltä löytyy kyllä sinisenä pienempi haalari, käytetää varmaan sitä sitten, tuskinpa siitä suuria traumoja vauvalle jää, jos nyt oikeasti on tyttö..:)

Mä olen myös ihan tukossa tän hirvittävän katupölyn ja varmaan jo pähkinäpuiden ja muiden siitepölyjen takia, onneks huomenna on lääkäri, niin voin kysyä sen kantaa lääkitykseen..Olo on aika hankala..:(

-Taisha 35+2

punatulkku*
Niin siis, mäkin täällä Turussa ja tosiaan ne 2kpl ultria sisältyy pakettiin normaalisti. Mulla vaan kävi viime raskaudessa niin, että lapsivettä oli lopussa vähän ja vauva pieni (2750g), vaikka syntyi viikon la:n jälkeen. Nytkin maha on pieni ja vauva tuntuu käteen pieneltä. Joten siksi sain nyt tän ylimääräsen ultran ja ihan kivaa se. :)

Kokoarvio tällä hetkellä 2160g eli toosi pienihän se vielä on. Toisaalta samoissa mentiin esikoisen kanssa, ja tosiaan kun omakin syntymäpaino on 2640g, niin en osaa olla huolissani. Eikä ollut lääkärikään, mutta "pääsen" nyt vielä 2 viikon päästä kontrolliin, jossa tarkistetaan kasvu. Vettä oli kuitenkin ihan normaalisti, joten sen suhteen huokaisen helpotuksesta. Kohdunsuu puolipehmeä, mutta kiinni ihan vielä (hyvä, kun olis tässä reissuja vielä..), mutta vauvan pää on jo tosi alhaalla, ja sen takia oli vaikea saada noita kokoarviomittojakaan otettua.

Mielenkiintoista oli se, että nyt ei yhtään osannut sanoa onko tyttö vai poika.. Aika varmaa tyttöä ennustettiin rakenneultrassa, joten pulassa oon vaaleanpunaisen pyykkini kanssa jos sieltä poika tuleekin! :) No, tottakai on kumpikin yhtä tervetullut, ei siinä mitään, mutta onhan tuohon jo asennoiduttu ja pikkusiskosta puhuttu... hmm, saa nähdä.. :)

Sellasta omaa napaa..

Hyvä Tiuku että arvot ovat hyvät ja vauva kasvaa! Meilläkin esikoinen, pienenä kun syntyi, kasvoi huimaa vauhtia ekat viikot. 2,5:ssa ekassa viikossa oli painoa tullut 750g, eli se ois päälle 300g/viikko. :)

Meidän miehet lähti pelaamaan sählyä joten mulla olis aikaa siivota rauhassa. Mukavaa iltaa kaikille!

punatulkku 36+3

simpsa
Huomenia!

Taas on pyörinnän täyteinen yö takana.

Noista vaatteista. Me ollaan hommattu koon 56 kevyttoppapuku, jotta ois jotain heti käytössä. Lisäks otetaan sairaalaan mukaan normaalit bodyt, myssyt ym. sekä varalle villatakki ja -pöksyt. Eiköhän niillä kotiin selvitä.

Ihan kauheen nopeesti on aika mennyt. Ens viikolla on jo laskettuaika! Tosin mitään vakavia merkkejä synnytyksen alusta ei ole ollut. Rasituksessa eli esim. kävellessä voi supistaa ja kävelyt on etanan hitaudella vaappumista ja pysähtelyä, mutta kotioloissa ei ole oireita. Kivut ja kolotukset ne lisääntyy joka päivä, mutta eivät varsinaisesti liity itse asiaan. Neuvolatäti toissapäivänä arvioi vatsan päältä, että poju vois olla kohta puoliin lähellä neljää kiloa. Toivottavasti ei siis todellakaan menisi hirveästi yliaikaiseksi... Lääkärihän arvioi, että täysiaikaisena ois yli 4kg, ja maha onkin sen mukainen jättipallo. Parina yönä oon nähnyt unta, että lapsonen painaa 6,2kg, toivottavasti ei kuitenkaan... ;)

Milla: Me yritetään perhehuonetta, se on näin esikoista odottaessa ollut alusta lähtien itsestään selvyys. Sairaalaan on meiltä yli puolen tunnin matka ja tuntuis jotenkin tyhmältä, että mies joutuis sitä väliä ramppaamaan. Saapa sitten nähdä saadaanko sitä huonetta vai ei. Muutenkin mies on ollut kiinnostut odotuksesta, tosin ei sekään jaksa esim. kättä pitää tarpeeks kauan mahan päällä, jotta liikkeet tuntuis (ellei sattumalta heti tule liikahdusta), eikä se puhele mahalle tms. höpsöä. Tosin en mä itsekään ole mikään mahalle juttelija. Mutta jaksaa se hyvin kuunnella mun valituksia ja kyselee tarkasti neuvolakäynnit ja on ollut ultrissa mukana. Enemmän sekin puhuu ajasta, jolloin lapsen kanssa voi jotain puuhaillakin ja ruokkia kiinteitä. On se myös miettinyt, josko jäisi muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle, kun mun äippäloma on ohi. Eli tyytyväinen olen ollut ukkeliini. :)

Aurinkomieltä!

simpsa 38+5

Tinka77
Heissan,

Täällä on alkanu masussa tila loppumaan, tuntuu kyllä sotatantereelta tuo massu kun asukki vielä yrittää hiukan liikuskella. Huomenna ois neuvola ja lekuri. Aion kinuta itselleni oikeuden normaaliin elämään :)

Meillä mies haluaa käydä mun kanssa jopa neuvolassa välillä. Niin se teki esikoisenkin kanssa. Mulle se on ollu ok että tulee ihmettelemään mun painonnousua ja verenpainetta jos haluaa :) . Muuten se ei kyllä jaksa taputella massua tai höpötelllä masuasukille, mutta vahtii että mä oon levännyt etc. että asukilla on kaikki hyvin. Ja synnytykseen kuulumma hänenkin tarviaa taas valmistautua henkisesti. Eka kerta oli vissiin hiukan järkyttävä kun mentiin pitkän ja aikas tuskaisen kaavan mukaan. oli mies niin valkoinen että pelkäsin että se pyörtyy ja kyselinkin ponnistusten välillä kuinka sillä menee ja kätilöt myös vihjailivat että istua pitää ja laittaa pää polviin jos alkaa huippaamaan. meillä oli silloin perhehuone ja yöllä jännitys kai mieheltä purkautu kun se valitti palelevansa ja hikoili ja tärisi paljon. Haettiin lisää vilttejä ja mä sitä silittelin monta tuntia. Aamulla se oli ihan ok joten jännitys vaan purkautui :) meillä jouduttiin purkamaan kahden yön jälkeen perhehuone pois kun jorviin tuli niin paljon synnyttäjiä että oli pakko purkaa kaikki perhehuoneet. Siitä tulikin mieleen että täytyy varata korvatulppia kassiin, jos vaikka oma vauva on muualla ja vierustoverit ovat kovaäänisiä :). me saimme tytön vasta viekkuseen 3 päivän jälkeen kun hän vietti tarkkailussa lastenosastolla kun jouduttiin antamaan varmuudeksi antibiootit. alkoi nousta tulehdusarvot kun imukuppi oli saanut päästä ihon rikki ja tottakai kun tulee synnytyskanavan läpi niin saa siitä mukaan normaaliflooran. En kyllä pystyny ite nukkumaan oikein niinä ensimmäisinä öinä kun jotenkin kaipas vauvaa. Oli meillä kuitenkin kuva ja kävimme 2-3 tunnin välein syöttämässä ja hoitamassa vauvaa.

Nyt me emme ota perhehuonetta, kun esikoinen tarttee isin kotia. Mutta päivisin pääsee kuitenkin koko päiväksi jos haluaa. riippuen kuinka synnytys menee ja missä kunnossa on paikat synnytyksen jälkeen niin kyllä miehestä on apua. Itse turposin vielä synnytyksen jälkeen, sai kitata hulluna vettä ja sitten 3 päivän päästä synnytyksestä oma hormonitoiminta käynnistyy uudella tavalla kun istukka on poissa ja silloin mua itketti ihan kaikki, siis ihan kaikki. Mut onneks mies tiesi sen ja ei menny ihan hämmennyksiiin. Siitä alko sit vähitellen tasottumaan tunteet, vaikkakin itse säilyin hiukan itkuherkkänä jonkin aikaa.

Mutta nyt sitten hiukan touhuilemaan, hissukseen, josko huomenna saa luvan olla normisti. Pitäs tosiaan siivota sauna, putsata ikkunat ja pestä kaks mattoa.

Aurinkoa,

Tinka 35+0 (POKS)

Nitta.
Kylläpä tänne tosiaan tulee ihanan paljon tekstiä..
Mulla taas "vapaapäivä" kun neiti hoidossa.. Nukuin taas pitkän, kun olin hänet vienyt ja katoin rauhassa aamuohjelmia tv:stä. Äsken kävin lenkillä.. tai siis vaappumassa, ihana auringonpaiste. Hidasta tuo kävely, kun nivusiin ja alavatsaan ottaa niin kovasti. Tuntuu kyllä jo täälläkin, että maha-asukilla on melkosen ahdasta.
Eilen kaivoin pari karvahaalaria vauvalle.. tyttön niitä kokeili ensin itelleen ja kysyi sitten että tuleeko meille kaksi vauvaa.. :) sanoin että ei tule kuin yksi.. On nuo haalarit kyllä sen verta isoja, että mieli teksi käydä kattoon joku söpö pieni fleece-puku, vaikka esikoinen kyllä tuli kotiin äippäpakkauksen vanupuvussa, kolmikilosena.. :)
Meillä oli viimes perhehuone viimeiset 3vrk:tta (olin viikon sairaalassa) ja se oli ihan mukavaa. Nyt ei taideta kuitenkaan ottaa niin saa tyttön olla isin kanssa kotona. Vähän jännittää miten tyttö ottaa sitte vauvan tulon, nyt varsinkin, kun ollaan paljon kaksin niin on taas niin äitin tyttöä.
Mukava kuulla Tiuku, että teillä arvot hyvät!
Nyt taidan ottaa jotain suuhun ja sitten kauppaan.. ainiin, huomenaamulla neuvola..
Nitta 37+0

Haikara80
Ihanan aurinkoista tänään ja viikonlopuksi luvattu yli +15 astetta :) Ihanaa!

Täällä olo jatkunut hyvänä, kävelytahti on todella ripeä ja koko ajan olen liikenteessä. Jotenkin jo pelkään että milloin tulee totaaliromahdus kun menen koko ajan kun duracell-pupu...toisaalta mitä sitä kotonakaan istumaan jos kerran ei yhtään huvita!

Eilen päästiin katsomaan kaverin vauvaa, ikää kaksi viikkoa. Mitä suloisin pieni ihme, niin pieni!! Mieskin pääsi ensimmäistä kertaa ikinä pitämään noin pientä sylissä :)

Meilläkin perhehuone toiveissa, saa nähdä miten käy...

Haikara 38+0

Taisha.
Ihanaa, kun on taas lukemista..:)

Terveisiä viimeiseltä lääkärikäynniltä, käteen tuntui kuulemma ihan hyvän kokoiselta (höh, verrattuna mihin?..:)), kysyi kyllä, että minkä kokoisia edelliset on olleet..molemmat reilu kolme ja puoli kiloisia, vaikka jälkimmäinen viihtyi sen kaks viikkoa yli lasketun..kohdunsuu sentin verran auki ja kaulaa pari senttiä jäljellä, hyvin oli kuitenkin jo pehmenneet paikat..

Mä olen tänään ottanut rauhallisesti neuvola jälkeen, nukuin päikkärit, enkä meinaa ihmeempiä tänään tehdä, viime yö oli niin huono. Heräsin kolmelta, kun selkää ja erityisesti häntäluuta särki..nyt tekee käveleminen tiukkaa, kun lonkat särkee ja pakaralihas kramppaa..ai että, jos tätä jatkuu loppuun saakka..:)

Vaan nyt lopeta valituksen ja varaan jalka-kasvo- ja käsihoidon sekä kampaajan, olen mielestäni ne ansainnut vielä ennen synnytystä..:D

-Taisha 35+3

Rei
Haikara, täällä on kans aika tehokas olo. Nyt jo viikon ajan ollut tosi hyvä olo ja jaksaa päivisin tehdä vaikka mitä! Välillä itsekin hätkähtää, että ollaanko tässä raskaana ollenkaan vai ei! Pari viikkoa sitten olin kyllä ihan puhki ja rikki, että toivoa on sinullakin Taisha vielä piristyä :) Eilen tuli pestyä ikkunatkin, uudet verhot olis vielä kivat! Niin ja yöt on aika tuskaisia, joten ehkä päivän pirteys sitten vähän tasaa tilannetta..

Saakos muuten koruja olla synnytyksessä? Aion kyllä kaikki ylimääräiset jättää kotiin, mutta kihlasormus olis kiva pitää sormessa. Aikomuksessa jättää rahapussit yms. myös kotiin, ellei sitten taksimatkalle tarvii korttia. Luotan siihen että mies tulee hakemaan ;)
Nitta, täällä myös haviteltais sellaista pienenpientä fleecepukua tms. saas nähdä tuleeko sellaiseen vielä haksahdettua!

Kiva, että osalla on mahdollisuus päästä perhehuoneeseen! Tuolla Tampereen sairaalassa ei ole sellaista mahdollisuutta lainkaan. Matkaa tulee meiltä puolisen tuntia, joten ei ihan mahdotonta ajamista edestakaisin.

Supistelee supistelee, vaan ei mitään tapahdu.

Rei 38+3

Aurorah
Heipparallaa, kivaa kun tulee päivässä jo tosi paljon tekstiä tänne :)

Täälläkin ihanan aurinkoinen ja lämmin päivä. Kävin apteekissa käveleen, kun viime viikolla äippäpolilta antoivan vielä antibioottikuurin siihen kohdunkaulan streptokokkiin (joka siis ei ollut hävinnyt mihinkään, huoh..). Kuuri pitää aloittaa huomenna; sanoi lääkäri reseptin antaessaan että luultavasti en sitä ehdi syödä kun vauva syntyy..joopa joo :) Nyt on alkanut huolettamaan että mennään oikeasti sinne viidenteen päivään ja käynnistykseen; mitenkä isoksi vauva ehtii kasvaa siihen mennessä kun se on kuitenkin muuutama päivä ylikin la:n? Ja kun alunperin piti käynnistellä jo etuajassa. Jotenkin tuntuu, että se viimeviikkoinen lääkäri innostu niin siitä että paikat on jo reilusti auki, ettei kuunnellu minua ollenkaan (varsinkin sitä, että aikaisemmissakin raskauksissa ollu sama tilanne ja esikoinen meni viikon yli..)Se vaan tuntu olevan niin varma että vauva syntyy pian. Mitään kontrolliakaan ei ennen tuota käynnistysaikaa oo..no, maanantaina on neuvola, täytyy kysyä sieltä jos vaikka pääsis neuvolalääkärille. Huolestuttaa vaan että vauva ehtii kauhean isoksi ja jos vaikka en jaksakaan ponnistaa tai että vauvalle sattuu jotain jos on kamalan iso.

Viime yö meni taas pyöriessä, en vaan päässyt oikeen uneen. Tänään on pakottanut vähän joka paikkaa, selkää särkee ja alavatsa on tosi kipeä. Onneksi sentään tuo ilma on noin upea!

Me ei varmaan perhehuonetta oteta vaikka miehelle tämä on ensimmäinen. Kotona kun kuitenkin on nämä koulukkaat jotka ei vielä ihan pärjää keskenään :)

Aurinkoista päivää,
Aurorah 38+6

Inya
Tuntuis toi ikkunoiden ja mattojen pesu olevan kovassa huudossa muillakin :D. Jos viikonloppuna sais parvekelasit pestyä, niin se ois hyvä saavutus, kun siellä alkaa olla jo mukavan oleskelulämmintä.

Taisha, täällä on kans varattu hemmotteluja, kampaaja huomenna ja kasvojenpuhdistus lauantaina. Hiukset rasvoittuu ihan järkyttävää vauhtia, tuntuu siltä, että jos illalla pesee niin aamulla näyttää rasvaisilta, joten ihanaa päästä jonkun muun käsittelyyn.

Mies on meillä täysillä mukana vauvanodotuksessa, käyty kaikki neuvolat ja muut yhdessä - vaikka luulenkin sen olevan enemmän mukana mun takia kuin vauvan. Mä oon jopa saanut sen välillä juttelemaankin vauvalle ja eilen se silitteli vatsaa kun oli käymässä nukkumaan - ja säikähti suorastaan, kun vauva potkii niin kovasti tonne oikeaan kylkeen :D.

Synnytyksessä mun toiveena on se, että mies vähän katsois mitä piikkejä muhun ollaan pistämässä, kun tuttavapiirissä oli joku vuosi sitten vakava hoitovirhe ja se jäänyt vähän kummittelemaan mun mieleen. Mutta en ole säikkyny kenenkään teidän synnytyskertomuksia, mielellään sitä lukee, miten muilla on mennyt :). Meillä on toiveissa perhehuone, kun ensimmäistä ollaan menossa synnyttämään.

Mulla oli tänään sokerirasitustesti, huomenna saan sit tulokset. Oli aivan kamala yö, kun normaalisti juon vettä pitkin yötä, kun nenä vielä vähän vuotaa ja kurkku tuntuu kuivavan, ja nyt pitikin sitten kärvistellä lasillisella vettä eilisillasta aamuun. Kaipa se on hyvä, että tulee testattua niin tietää sitten ehkä myöhemmissäkin raskauksissa onko taipumusta raskausdiabetekseen.

Rei, en tiedä saako koruja olla synnytyksessä, mut itse ottaisin kaikki pois (sormus ei ole mahtunu mulla enää viikkoihin sormeen...), ettei tartte sit huolehtia ylimääräisistä arvoesineistä. Ja jos turvotusta voi tosiaan tulla synnytyksen jälkeen kuten Tinkalla, niin ikäväähän sitä sormusta olisi poiskaan leikata ;/.

Inya, 35+5

Foxie82
Mukavan paljon kyllä tulee päivän mittaan tekstiä. :)

Taishan tavoin mulla on ollu tänään veto pois. Liekö sitten johtuu eilisestä yliaktiivisuudesta kun hieman päätin siivota paikkoja. Tartuin jopa imuriin silläkin uhalla etten pääse sängystä ylös. Eipä tuo nyt kauhiasti rampauttanut, toisin kuin aiempina kertoina. Tosin aamupäivällä ei kuitenkaan selkä antanut myöten seistä/istua pidempiä aikoja, joten piti aina tasasin väliajoin käydä lepäilemässä sängyssä. Jostain sain kuitenkin energiapiikin ja kävin hakemassa päivän lehdet laatikosta, matkaa edestakaisin tulee sellaiset 2,5 km. Normaalisti tuohon reissuun on menny sellaiset 20-25 min, mut nyt rapian 40 minuuttia. Hieman tainnut vauhti hidastuu ku kolottaa joka paikkaan...

Täälläkin olis tarkoitus pestä nuo ikkunat, tosin hieman sitä jo eilen aloittelin pelkästään noilla sisäpinnoilla. Jospa vaikka huomenna sais aikaseks jatkettua tuota hommaa, jos vaan selkä antaa myöten.

Aurinkoista päiväjatkoa!

Foxie, 35+4

Milla¤
Ihan pikaseen vaan Reille.. Ei saa olla koruja synnytyksessä! Luulisin että kaikissa sairaaloissa on sama käytäntö.

Mulla on ollu myös tänään tohinapäivä. Olen siivonnu ja hinkannu ikkunoita ja lattioita jne. Jatkuu...
-Milla¤ 36+0

Tiuku 72
Kuka tulis meille pesemään ikkunat =) Multa jäi se vaihe väliin. TEnttiin lukemisesta ei ole tullut mitään kun kaveri vaikeroi vatsan kanssa. Viime yönä meni 1,5 tuntia että sain kaiken ilman pois ja kaveri nukkui tyytyväisenä. Olen huomannut että pikku vesselille on jo ilmestynyt kaksoisleuka - ja hoitajat sairaalassa olivat vielä huolissaan pojan syömisestä =)

Tinka77
Huomenia,

Pöh, eihän mulla mitään lekuria ollukkaan. He ottaavat mieluummin sen tarkemman mittauksen ultrasta joka tehtiin silloin parisen viikkoo sitten kun kipaistiin 5h päivystyskeikalla. Perusneuvolakäynti, mutta kokeiltiin kumminkin kädellä. Arvio ultran ja käden perusteella on että jotain 3.6kg paikkeilla laskettuna-aikana, kuulumma normaalin kokoiselta tuntuu ja kaikilla käyrillä ollaan oltu keskellä. Ensi viikolla ennen vappua keskiviikkona ois tarkistusaika. Sain nimittäin luvan nyt olla ja elää normaalisti, JEEEEE, kaikki näyttää hyvältä ja ei ole ollu kipeitä suppareita enää. Energiaakin ois nyt paljon enemmän kuin aikasemmin ja kova ois halu hiukan pestä ja puunata. Mies sai nyt tehtävän valvoa etten puunaile liikaa vaan lepään myös jossain välissä :) Painoa oli tullu 200g per viikko, eli menee vauvan piikkiin (oon kyl nautiskellu jäätelöö närästyslääkkeenä, hehhe, mut en tunnustanu asiaa :) ). Sormukset otin eilen pois kun jonain päivänä on turvotusta ja jonain ei, ja silloin kun on turvotusta niin tuntuu niin pirun tukalalta pitää sormuksia. Ja ei tartte sit kiskoo irti naama vääränä kun turvotus saapuukin jäädäkseen tai tulee kipikipikiire synnyttämään. Viimeks jäi vahingossa kaulakoru, mut se annettiin anteeksi :)

Edellisessä raskaudessa paineet alko nousta näillä viikoilla joten sekin tarkastetaan ensi viikolla. Nyt sain yläpaine ennätyksen 110! Edellinen oli 106. Ei muuten huippaakaan enää niin paljon.

Inya, toivottavasti sokerirasituksessa kaikki hyvin! Ja Foxie, lepäähän sen selkäsi takia nyt että on helpompaa tuo synnytys! Itse tunsin että nyt on juostu maraton ja oli joka paikka ihan maitohapoilla :) jopa kädet (jännitin vissiin koko yläkroppaa ja haukkaa kun ponnistin).

Aurorah, kyllä se sieltä tulee, yllättää sut just kun oot 100% varma että kestää varmasti käynnistykseen. Ja streptokokin ne voivat hoitaa myös synnytyksen käynnistyttyä jos ei oo pikasynnytys, eli antibioottitippa suoneen ja siten se suojelee samalla syntyvää vauvaa. Ja aikas pienet on mahdollisuudet saada se streppari. Työni puolesta olen noita välillä lueskellu ja noin 30% naisista kantaa sitä normaalifloorassaan ja kaikilla ei ole oireita joten ei tule saaneeksi antibiootteja raskauden tai synnytyksen aikana ja silti vain pieni murto-osa vauvoista saa infektion. Yleensä silloinkin on vauvalla ihorikko esim. hiertymä imukupista. Mutta kun streppari on todettu niin yleensä saa varmuudeksi antibioottitipan synnytyksen aikana.

Mistäköhän aloittaisin... ehkä ikkunoista... täytyy silti ottaa hiukan rauhallisemmin ettei liitoskivut riehaannu et saa nukutuks yöllä.

Tinka, 35+1

Yhteistyössä