Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Tinka77
Huomenta kaikille...

Saatiin aikaan eilen draamaa kun töiden jälkeen oli pakko lähteä Jorviin synnärille kipeiden supistusten vuoksi. Päästiin kuitenkin kotiin sitten illalla. Paikat on pehmentyneet ja kohdunsuu aukeaa sormelle. Nyt 2 viikkoa lepoa että saadaan rv 35 täyteen, näin määräsi lekuri. Sit jos tulee niin saa tulla. Saikkua ja lepomääräys tuli 26.4. saakka. Ja äippäloma olis virallisesti alkanu 21.4. tiistaina mut nyt sitten tää loppuaika on sairaslomaa. Masuasukki vastasi viikkoja ja painoa sillä oli pyöreesti 2,2kg, siellä oli jo valmiina raivotarjonnassa. Saattoi olla jo kiinnittynyt, lääkäri ei halunnut alkaa painelemaan ja ärsyttämään kohdunsuuta yhtään enempää joten siitä ei tullut varmuutta. Kokeillaan sit parin viikon päästä ;) Nyt sit kait ois aika alkaa vauvapyykki etc..

Mies muisti taas kuinka sen täytyy ottaa jotain tekniikanmaailmaa etc. mukaan synnytyskassiin. Se eilen tavas virherpihaa ja totes et ärpele, omat lehdet mukaan.
Olipa huisia kuunnella kun joku synnytti aika kovaan ääneen siinä lähellä olevassa synnytyssalissa. Tuli kyllä muistot mieleen...

Tinka, 33+0

isabel*
Tinka,nyt vaan otat sitten tosi rauhallisesti! Parempi että vauva saa rauhassa vielä pari viikkoa kasvaa : ) Mä tiedän että ne kotihommat hyppii silmille kun lepää kotona, mutta kyllä niitä sitten ehtii.

Inya, ei tää tehokuuri mitään helppoa ookkaan, mulla on yleensä tosi huono itsekuri, nyt oon vaan jotenki saanu otettua itteäni niskasta kiinni, vaikka herkkuja ja suklaata on kaapissa. Kun pääsen alkuun niin sit on helpompaa olla ilman nameja, mutta onhan tää tuskaa. Joka päivä mä himoitsen tuolta kaapista suklaata :) Nyt jo viikko menny, uskomatonta.
Tänään meinaan vaan ottaa rauhallisesti ja käydä etsimässä jonkin kivan viemisen ystävän vauvalle joka syntyi pari päivää sitten : ) ihanaa pian päästä katsomaan niin pientä nyyttiä.
Ottakaahan nyt rauhallisesti muut myös!

Isabel 35+6

Tiuku 72
Hei!
Pitäkää vaan vauvanne vielä masussa. Ei se vauvan veriarvojen tutkiminen ole vauvalle mitään helppoa kun reijitetään kantapäätä joka välissä kun seurataan sokeriarvoja, keltaisuutta sekä tulehdusarvoja. Liian pieni vauva saattaa saada helposti tulehduksen kun keuhkot eivät ole kypsyneet kunnolla.

Itse pääsin jo kotiin mutta vauva on varmaan ainakin 2 viikkoa keskolassa ellei tule vielä keltaiseksi. Eilen hän jo imaisi muutaman kerran tuttipullosta ja rinnasta. Loppuruoka meni sitten nenä-mahaletkun kautta. Hehän antavat tuonikäiselle aivan kauheita ruokamääriä jopa 40-50 ml 3-4 tunnin välein. En yhtään ihmettele vaikka sairaalassa yksikin vauva huusi kurkku suorana koko ajan kun ei saanut tarpeeksi ruokaa. Äidin hermo oli tiukassa, rinnat rikki ja hän oli väsynytkin joten maitoa ei niin vain tippunutkaan. Aivan kävi sääliksi esikoisen äitiä kun ei uskaltanut pyytää lisämaitoa. Eipä siinä pahemmin nukuttu yöllä - itse kukin.

Juttelin muutaman mamman kanssa ja osa tunnusti tuovansa omat korvikkeet mukanaan jos vaikka sairaalasta ei saa tarpeeksi maitoa =) Nykyään antavakin ihan kivasti lisämaitoa jos vain haluaa ja uskaltaa pyytää.

Sain rintapumpun kotiin ja nyt olen lypsänyt nippanappa 5 ml synnytyksen jälkeen =) eli tosi hurjia määriä verrattuna siihen mitä poika syö nyt. No jaa taidanpa lähteä sairaalaan hoitelemaan vesseliä. On se vaan niin ihana pikkuinen paketti. Isoveljetkin ovat aivan haltijoissaan.

Kirjoittelen kunhan ehdin.

Taisha.
Tinka, nyt otat vaan rauhassa, ettei vielä ala syntymään..mä just ajattelin sulle ja Foxielle luvata pitää seuraa sie kesäkuulle saakka, mutta tiedä vaikka yksikseni täällä sitten keikkuisin..:) eli musta ois mukavaa kirjoitella tässä ketjussa niin kauane, et kaikki päästään siirtymää toiselle puolelle..

Mä kävin neuvolassa alkuviikosta, painoa oli tullut se puoli kiloa viikossa, turvotus o välistä aivan hirveää, mutta mulla ainakin vedenjuonti auttaa, kunhan sitä tosiaa juo litroissa..:) vauva oli jo laskeutunut, sf-mitta ei ole kasvanut viime käynnistäkään..ei kuulemma syytä huoleen, koska on niin selkeästi alhaalla. Kahden viikon päästä kuitenkin lääkärille..kiloja tullut nyt 18, vielä ehtii 20 mennä kevyesti rikki..vuodessa pääsin viimeks alle aloituspainon ja koska jatkoi imetystä kaks vuotta, niin ehti tosiaa tippua vielä alemmaskin..eli en jaksa stressata, kyllä ne siitä taas lähtee, esikoisesta lähtivät kolmessa kuukaudessa, mutta nyt on jo ikä tekemässä tehtäviään..:p

Kuopus on taas kipeä, kuumeessa pieni raukka eli mä en saa oikein mitään tehtyä..vali vali..

Kävi muuten viime viikolla sovittamassa imetysliivejä..:( En tiennyt edes, että kuppikoot menee niin pitkälle aakkosissa!;P Jätin ostamatta, kun alkoi ahdistaa..toisaalta, ei siellä sopivia ollutkaan, kun vaikka kuppikoko on jättimäistä luokkaa, niin ympärysmitta on pieni, joten kaarituet menee pitkälle kainaloihin ja painavat..vali vali taas..

Suuri syy varmaan mun pinnallisiin ongelmiin ja yleiseen saamattomuuteen on se, että saatiin viime viikolla tietää miehen äidin olevan vakavasti sairas, eikä toivoa juuri annettu..sitä ei vaan jotenkaan suostu käsittämään..

Ai niin, Tinkalle piti vielä kommentoida tuosta miehestä ja lehdistä sairaalakassissa, meilläki mies pakkasi onnellisenä viime kerralla kaks uutta kitaralehteä kassiin ja oikein odotti niiden lukemista sitten synnärillä odotellessa..Pah, se ei ehtinyt lehtiä edes pois kassista ottaa, kun oltiin jo synnytetty, joten mä lueskelin niitä sitte osastolla vauvan nukkuessa..:)

-Taisha 33+3

Milla¤
Täälläpäs on rauhaisaa.
Lepäilehän Tinka nyt sitten, että vauva saa vielä jonki aikaa oleilla masun lämmössä. On teillä joillain ollut kyllä draamaa.

Meillä ei mitään uutta, paitsi että selkä on nyt paljon parempi. Ei vihlo jokainen askel ja olen siitä niin ilonen.
Siitä piti mainita, että nyt on itelläki hienoisesti turvotusta. Oli pakko ottaa jo kihlasormus pois tulevan synnytyksen vuoksi ja olihan se tiukassa!
Eli esikoista odottavat, vinkkinä: kannattaa ottaa ajoissa pois sormukset ennenkuin turvotusta on liikaa. Synnytyksessähän ei jostain syystä saa olla koruja.

Eipä tällä kertaa tämän enempiä turinoita..
Hyvää Pääsiäisen jatkoa!!

-Milla¤ (34+1)

Tiuku 72
Ompa täällä hiljaista että tekis mieli aivan kiljaista...

Lypsyltä terveisiä =) Kovaa tämä maidontuotannon ylläpito kun poika ei välillä suostu syömään rintaa. Sairaalassa lapsi viettää vielä aikaa. Hän on siellä keltaisuuden vuoksi ja syönnin vuoksi vielä varmaan viikon ellei mitään muuta ilmene.

SAnokaapa te jotka olette käyneet tuolla synnytysvalmennuksessa! ONko siellä puhuttu että pitäisi olla makuuasennossa jos lapsivesi menee ja vauva ei ole kiinnittynyt? MInulla on vähän ristiriitaista tietoa asiasta. Olen ymmärtänyt ettei kannata olla kovin pystyasennossa ja vuosia sitten minun piti olla makuuasennossa no nyt sitten prenalla kätilö sanoi että höpö höpö. Epäilyttää vähän tuon prenan kätilön kommentti sillä eihän hän muutenkaan tehnyt mitään. Prenalla sai makoilla tuntikausia ettei kukaan käynyt edes vilkaisemassa. Sain SEKS:n prenasta todella huonon vaikutelman. KAhteen työvuoroon ei tapahtunut mitään mutta sitten tuli yökkö töihin ja teki tunnissa sen mitä muut kahdessa vuorossa yhteensä. Muut surffasivat vain facebookissa ja olivat nyrpeitä kun kävi jotain kysymässä. Yksikin sanoi että "kyllä tännekin voi synnyttää" - en todellakaan halua synnyttää yksin töitävieroksuvien joukossa. MInua ei enää kyseiselle osastolle saa odottamaan supistuksia vaan lähden kotiin. Aivan sama se on missä sitä odottaa yksin prenalla vai kotona. Synnytysosaston väki oli taas aivan toista maata ja synnytys oli "helppo" spinaalipuudutuksen jälkeen. Toiset saavat sen jälkeen hetkeksi kauhean kutinan mutta minulle ei tullut muuta kuin muutaman päivän selkäsärky. Synnytys kesti kaiketi 4 tuntia jos lasketaan säännöllisistä supistuksista.

Milla¤
Pikaseen vastaan Tiukulle..
En nyt muista tuosta kiinnittymisestä, että onko siitä ollut puhetta, mutta muistan kun pistin merkille sen että jos on perätilassa ja lapsivesi mennyt niin pitää olla makuuasennossa. Elikkäs luulisin, että sääntö pätee myös kiinnittymättömään vauvaan juurikin napanuoran "ulosluiskahdusvaaran" vuoksi!
Kiva että sulla meni synnytys hyvin ja nopeasti! Voikaahan hyvin!

Jatkan hommia..kohtsillään tulee kaveri lapsineen kylään, pitää vähä siistata.
-Milla¤ 34+4

Foxie82
Tinka: koitahan lepäillä, jotta asukki ehtii hieman vielä voimistaa itseään.
Tiuku: Kokemusta tuosta jutusta ei oo, mut muistan lukeneeni jostain, että pitää olla just makuullaan, jos lapsivesi menee eikä vauva oo kiinnittinyt...

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa. Pääsiäis reissut suoritettu ja nyt voidaan keskittyä odottamaan äippäloman alkua.Tosin siihenkin on enää vain lolme työpäivää ja nekin sijaisen perään katsomista eli vois oikeastaan sanoa, että lomailen nuo kolme päivää, vaikka töissä olenkin.

Oli muuten aika ilkeetä istuu tuolla vitostien ruuhkassa. Kova hätä olis ollu vessaan, mut eipäs siinä mitään muuta voinut ku istua paikoillaan ja toivoa ettei tuo masuasukko kovasti tölväse tuonne rakon suunnille. Jostain syystä musta tuntuu, et on aktiivisimmillaan aina silloin kun tarvetta vessaan olis...

HIeman on päänuppi sekaisin tuosta matkan teosta joten taidan lopettaa höpinät tähän ja palata myöhemmin...

Foxie, 34+1

Tinka77
Huomenia kaikille!

Täällä otellaan iisisti. Tänään on neuvola (ihan kohta, kääk) ja saa taas ihmetellä että on ne pääsiäismunat (ja sen jälkeen Renniet) maistuneet :)

Oon huomannu tässä pääsiäisen aikana että on alkanu lapsivettäkin tihkumaan. Hiukan vain mutta kyl se pikkarit kastelee. Aluks ajattelin etä dodii, nyt on alkanu pissat tulee housuun mut huomasin kyl sit et ei tainnukaan olla kyse siitä :)

Eli rauhallisesti täytyy ottaa. Kysyn tänään kans neuvolasta että kuinkas sen kanssa oleillaan jos lapsivedet menee mut ei supistele/supistelee.

masuasukki on kyllä vilkas tapaus silloin kun hän päättää touhuilla. Melkein välillä ootan innolla että se käy nukkumaan.

Oli kyllä ihana kun oma äiti oli koko pääsiäisen meillä. Ollaan yleensä ajettu aina pääsiäiseks maalle ja nyt en enää jaksanu. Nyt sitten olikin toisinpäin. Oli mukavaa.

Kirjoittelen sitten kun olen saanu "tuomion" neuvolasta ..

-Tinka 33+5

Rei
Huomenta vain täältäkin. Tuli pääsiäinen pidettyä taukoa netistä, kun oli mieskin kotona ja kaikenlaista puuhaa ohjelmassa. Mulla on koko ajan hirmuinen touhuamisen ja tekemisen tarve. Vihdoinkin olen päässyt kävelyille jo useampana päivänä, tosi ihanaa liikkua vihdoinkin monen viikon pelkän levon jälkeen!

Tinka, ilmoittelehan mitä neuvolassa sanottiin! Mulla on tuntunut nyt muutaman päivän ajan emättimessä kummallista pistelyä ja painetta. Paineentunnun ymmärrän sillä, että vauva on laskeutunut ja painaa, mutta tuo pistelyn ja nipistelyn tunne on jäänyt mietityttämään. Nyt on aika ainakin mulla antaa kiitos itselleni ja kunnossa oleville lantionpohjalihaksille. Voisin kuvitella, että nyt lirahtelisi helposti, jos ei olisi lihaksia pitää paikkoja hallussa.

Foxie, musta ei olisi kyllä enää pitkälle matkalle autoon istumaan. Alle tunnin reissukin alkaa jo tekemään tiukkaa ja pysähdellä saa usein!
Tiuku, kirjoittelehan lisää vauvakuulumisia. Tosi kiva lukea :)

Muuten täällä mennään samalla linjalla. Eli odotellaan. Makuuasennossa en pysty kyllä oikein enää olemaan, en kyljellä enkä selällä, aina tulee paha ja oksettava olo. Muuten olen kyllä yllättävän pirteä ja hyvävointinen, ehkä mulla on nyt se loppuraskauden hehkuaika :)

Rei 37+1

Mipsa
Huomenta!

Jännityksellä odotamme Tinkan neuvola kuulumisia. Jos lapsivettä tosiaan tihkuu, niin synnytys voi olla hyvinkin lähellä. Nyt tosin moni sanoisi, että valkovuotoa se kuitenkin on. Toisaalta toivon sitä, koska onhan sulla aika vähän viikkoja vielä. Tai siis ihan ok määrä, mutta kuten Tiuku kirjoitti ei vauvan kannattaisi pitää mitään kiirettä. Etenkin tuo keltaisuus on tosi yleistä.

Täällä on puhuttu noista synnytystä ennakoivista merkeistä. Muistelen, että minullakin on verenpaineet kohonneet loppua kohti (melko matala normaalisti, joten nousunkin jälkeen vielä olleet normaalit. Hemoglobiinista en osaa sanoa. Sitten vauvan liikkeet ovat vähentyneet. Mitäs muuta. No ainakin maha on toiminut reippaasti.

Aurorah: muistelinkin sitten ihan oikein, eli sulla on raskausdiabetes. Mielenkiinnosta kysyn, kun itselläkin on kerran ollut se (tosin hoitui ruokavaliolla), että onko sinulla arvioitu minkä kokoinen vauva mahtuu ulos? Ilmeisesti, koska aikovat käynnistää. Tuossakin kai eroa sairaaloittain. Vai onko tarkempaa kun on insuliinihoitoinen raskausdiabetes? Silloin kun minulla se oli, kukaan ei puhunut mitään käynnistyksestä eikä mitään synnytystapa-arviota tehty. Ja rv 35 paino-arvio kuitenkin oli jo 3,5-4 kiloa.

Minkälaisia sf-mittoja teillä muilla on ollut nyt rv30 paremmalla puolella? Ja kuinka paljon on paino noussut? Tiedän kyllä, että ei se välttämättä mitään kerro vauvan koosta.

Rei: vähän kadehdin tuota sinun loppuraskauden hehkua. Vaikka ei nyt mitään kovin ihmeellisiä vaivoja ole, niin en todellakaan hehku. Tekisi mieli vaan valittaa ja valittaa. Mutta yritän välttää sitä, kun ei oikein kunnon syytä ole. Rv 37 olen varmaan jo täysin kypsä. No esikoista odottaessani minäkin hehkuin tuossa vaiheessa.

Mipsa 34+2

Tiuku 72
Pitää seurata tulehdusarvoja jos lapsivettä tihkuu, joten luulen että Tinka joutuu tarkkailuun jos kyseessä on lapsivesi. Limatulpan erittyminen saattaa olla myös vetistä joillakin. Tässä raskaudessa huomasin ekan kerran punertavan limatulpan eritteen vaikka kaikki ovat käynnistyneet samalla tavalla.

Toivottavasti Tinkan vauva ei vielä synny. Lapsi on taatusti teholla ylipainehengityskoneessa (vai mikä lie kone onkin)

Silloin ennen synnytystä minulla oli 3 viikkoa todella kipeä alavatsa ja jotenkin tuntui että vauva hinkkasi kipeästi alavatsaani. Arvasin melkein että kalvot puhkeavat jossain vaiheessa ja niinhän siinä sitten kävikin.

Tsemppiä kaikille odottajille.

Haikara80
Heippa kaikille,

Toivotavaan toisiaan ettei Tinkalla lapsivettä ihan vielä rupea tihkumaan. Parempi aina mitä kauemmin ne sisällä pysyy vaikka tietty kaikki haluaa käärön heti-mulle-nyt!

Käväisin aamulla neuvolassa ja lääkärissä - kamalaa mennä vaa'alle heti pääsiäisen jälkeen kun on joka päivä syöty jossain kylässä ja mussutettu väliajat! Onneksi oli opiskelija, joten ei tullut huutoa ;) 880 g / vko oli nimittäin tullut mutta se on kyllä ihan oma vika, olen syönyt enemmän herkkuja kun laki sallii! Mitään muutoksia ei ollut tapahtunut kohdunsuulla, ehkä hieman pehmenemään päin kuulemma.

Mipsa: sf-mitat mulla seuraavanlaiset: vko 32+4 - 29, 34+4 - 29 (silloin oli laskeutunut) ja tänään 36+5 - 32. Ja paino on kehittynyt noususuhdanteisesti :)

Rei: mullakin painetta ja pistelyä, mistä puhut. ja tosi hellänä paikat muutenkin, sattui pirusti tänään lääkärissä vaikkei se ollut ollenkaan kovakourainen.

Tiuku: Mielellään tosiaan kuullaan vauvauutisia - jatkuuko sairaalajakso vielä pitkään?

Kävin tänään ostamassa tutteja, vaippoja, pyyhkeitä ja korviketta. Huomenna vihdoin voisi pestä nuo vauvan vaatteet ja suunnitella sitä kassin pakkaamista...luulen vaan tosin että se tietää "huonoa onnea". Kaverini pakkasi synnärikassinsa juuri näillä viikoilla ja odottelee edelleen, LA oli 4.4.!!

Aurorah
Huomenta!

Täälläkin vielä yhtenä kappaleena, vaikka perjantaiyönä jo meinattiinkin lähteä sairaalaan; supisteli koko yön kipeästi ja välitkin oli parhaimmillaan jo 3min..eivät kuitenkaan tuntuneet vielä "oikeilta" (=siltä miltä aikaisemmissa synnytyksissä) ja loppuivatkin sitten aamuun. Olo on kyllä tosi tuskainen jo, vauva on tosi alhaalla ja kun liikkuu niin tuntuu tosi ikävä paine emättimessä ja jo pepunkin puolella.

Mipsa: mulle ei oo tehty arviota siitä, minkäkokoinen sopii syntymään. Varmaan siksi kun tämä on jo kolmas synnytys ja kuopuskin painoi 4kg ja hyvin mahtui. Käynnistyksen takana on vaan ilmeisesti se, ettei vauva paljon yli tuon 4 kilon kasvaisi. Kolmisen viikkoa sitten 34+ viikolla painoarvio oli jo 3kg. Torstaina menen taas äitipolille, jossa pitäsi saada jotain tuomiota käynnistävätkö vai ei. Insuliinihoitoisessa raskausdiabeteksessä seuranta on tarkempaa; minäkin olen käynyt tammikuusta asti kolmen viikon välein diabeteslääkärillä ja äitipolilla. Synnyksen jälkeenkin seuranta on tarkempaa ja todennäköistä onkin että vauva joutuu lastenteholle joksikin aikaa seurantaan ja mahdollisesti sokeritippaan jos sokeriarvot putoavat kovin alas.

Mulla sf-mitta on ollut yläkäyrällä koko ajan, viime viikolla neuvolassa se oli 35 cm (rv 36+); painoa on tullut nyt 12kg..tosin viimeviikolla painoa ei ollut enää tullut yhtään. Jännä että tuo sf-mitta on kokoajan kasvanut vaikka vauva on tosi alhaalla ja jo kiinnittynytkin.

Huh, jännittävä viikko kyllä edessä..viikon päästä meillä saattaa jo olla uusi perheenjäsen!

Jaksuja kaikille tasapuolisesti,
Aurorah 37+4

Tinka77
Heissan kaikille!

Neuvola takana ja tuli tiukka käsky todellakin pysyä paikoillaan. Lääkärikäynti ensi viikon perjantaina niin saadaan 35 viikkoa täyteen (tulee torstaina tasan 35+0) niin lääkäri ei sitten herättele paikkoja alatarkastuksella. Samalla keskustellaan onko tihkunut edelleen ja minkä verran. Tulehdusnäytteet siis otettiin uudelleen viime keskiviikkona ja tämän viikon loppupuolella soittelen onko kaikki ok. Tarvittaessa uusi keikka Jorviin. Onneks ultrassa näkyi että kohdunkaulaa on vielä jäljellä hyvin (ultra ~3cm, varovainen sormitunnustelu 2 cm) vaikkakin se on hiukan jo auki. Joten kyllä siihen onneksi vielä suppareita tarvitaan monta että se aukeaa&lyhenee loppuun saakka :) JESH.... Eli kaiken järjen mukaan mennään tiukalla levolla ja suppareiden välttelyllä normaaliajalle.

Mies oli neuvolassa mukana ja sekin nyt rauhoittui. Lupasi vahtia mua etten touhuile :)
Itselleni jäi ihan mukava olo ja positiivinen mieli.

Sain oikein tarkan selonteon siitä että kuinka kakkossynnyttäjillä paikat aukee usein yhtä aikaa eli avautuu sekä kaula lyhenee, kun taas ensisynnyttyjillä se usein tapahtuu ensin lyheneminen ja sitten vasta avautuminen. Uinti ja ammeessa kylpeminen on nyt kielletty ettei tosiaan tule infektioita. Ja jos olo viittaa yhtään kuumeseen jne ja tuntuu kipuja niin lekuriin että tarkistetaan että masuasukilla kaikki hyvin. Lopuksi vielä puhuttiin paljon siitä että ei ole syytä paniikkiin. Lapsivesi uusiutuu nopeasti ja sitä on ollut mulla koko ajan normaalimäärä. Nyt vaan otetaan todella iisisti ettei kalvot puhkea. Toivottavasti masuasukkikin ottaa ettei riehumisella puhkaise kalvoja. Ja tosiaan, niinkuin Tiuku kirjoitteli on se vauvalle helpompaa kun ei tartte kaapissa asustaa. Vielä muutaman viikon sais olla.

Heh, tuli sitä tarkkaan syynättyä että onko ne tosiaan pissiliruja tai valkovuotoa mutta kyllä ne on lapsivettä ja sitten kehtasin/uskalsin puhua ja epäillä ääneen. Kaikkea sitä täytyy ihmetelläkin :) mutta maailmanloppu tämä siis tosiaan ei ole. Pientä tihkumista voi kuulumma loppuajasta tulla ilman että sitä edes huomaakaan. Neuvolatäti virnisteli että voihan se olla että menee vielä yliajallekin vaikka nyt hiukan kiusaakin.

Tänään oon nukkunut ja kattonut kaks elokuvaa. Koirat nauttii kun saavat rapsutuksia jatkuvasti.

Painoa on tullut nyt kaikkiaan 8kg, sf-käyrällä mennään aika tarkalleen siinä keskikäyrällä. Tunnustin heti suklaan ja rasvaisen ja suolaisen grilliruoan. Mies halusi jo grillata :). Hemppa oli vielä 118, ei oo lähtenyt nousuun mut ei oo liian alhaalla että tartteisin alkaa kiskomaan extrarautaa. Verenpaine on vieläkin alhaalla, ylä oli vain 106. Ei oo muuttunut pahemmin mihinkään.

Kirjoittelehan, Tiuku, vauvan kuulumisia kun vaan ehdit! Ja Aurorah on saavuttanut täysiaikaisuuden, ihanaa! Teilläkin on tosiaan kohta vauva maailmassa, se on kyllä mukavaa!

Jaksamisia kaikille! Kuukauden sisällä täällä voi tapahtua paljonkin :) iloisia tapahtumia!

Tinka

Foxie82
Jopas ootte ollu aktiivisella tuulella tänään :) Tekstiä on tullut aivan mahottomasti. Alkaa kyl hiljalleen aina jännittämään kun tulee kurkkaa tänne, et mitä kaikkea onkaan ehtinyt tapahtunut ja onko jo joku lähtenyt synnyttämään. Nythän ensimmäisillä alkaa olemaan hyvät viikot takana, joten ei kai tässä enää menee kauaa kun Tiukulle saadaan seuraajia.

Mipsa kyseli niistä sf-mitoista. Täällä 30+4 viikolla ollut 31 (sama oli jo vk 28+3) ja nyt viimeeksi viikolla 33+2 oli 33 cm. Painoa tosiaan tullut sellaiset 22 kg, mut viime neuvolakäynnillä. oli tullu vaan puolet siitä mitä aiemmin

Rei: sanoinki miehelle siinä autossa kun päästiin vihdoin ja viimein huoltsikalle, et nyt mennään loppumatka ilman stoppeja, tuli harjoteltua siinä aiemmin todellakin sitä pidättämistä! En kyl toista kertaa lähe tässä tilassa istumaan tuollaisiin pyhien paluu ruuhkiin.

Tinka: pysyttele nyt kiltisti aloillasi, jotta masuasukki saa kasvaa yksiössään vielä hetken aikaa.

Pitäis mennä viimeistelemään tuo suklaakakku suklaa kuorrutuksella, niin saa huomenna viedä tarjottavaa töihin. Enää kaks aamuherätystä ja sit alkaa äippäloma :D

sitä odotellessa
Foxie, 34+2

Tiuku 72
Eipä vauvarintamalla mitään ihmeellistä ole. Välillä otetaan sinivalohoitoa ja välillä ei. Riippuu ihan bilirubiiniarvoista ja odotellaan koska oma maksa toimii kunnolla ja poistaa hajonneet punasolut ... en nyt aivan varma ole miten tuo punasolujen hajoaminen tapahtuu mutta auringonvalo ajaa saman asian. Poika on välillä virkeä kaveri ja sitten näkee heti silmistä milloin bilirubiini nousee ja poika väsyy. Silmänmunat muuten muuttuvat kellertäviksi. Ja kaikilla vauvoilla on vähän keltaisuutta mutta ennenaikaisilla keltaisuus on pahin 3-5 päivän sisällä syntymästä.

Pitäkäähän vauvat vielä sisällä. viikon 38 jälkeen on aivan sama vaikka vauva syntyykin.

punatulkku*
Heippahei!

Nopeaa täällä kirjottelen. Mulla oli sf-mitta viime neuvolassa 29cm, kun viikkoja 34+2, eli keski- ja alakäyrän välillä mennään. Vauva tuntui tädin käteen myös pieneltä, ja sainkin yhden ylimääräsen ultran sen seuraavan lääkärin sijaan. Että tarkistetaan vaan tilanne, vauvan koko ja veden määrä. Vettä kun oli viime raskauden lopussa tosi vähän. Tosi alhaalla on kuulemma vauva, ja ehkä kai kiinnittynytkin. Kovasti kyllä tuntuukin että alhaalla ollaan..

Äitiysloma töistä alkoi viime viikolla ja kouluakin on enää tämä viikko ja maanantaina viimeinen tentti. Mulla on serkun häät toukokuun alussa ja sinne olis jotain viiden tunnin ajomatka. Saas nähdä miten käy. :) Polttarit olis kanssa sitä ennen ja haluisin kovasti mennä niihinkin, mutta toi matka vähän mietityttää. Toisaalta junassa pääsee kävelemään, automatka on pahinta.. Tai ainakin käveleminen sen jälkeen!

Eipä tässä kummempia tällä kertaa. Pitäkäähän huolta itsestänne! :)

punatulkku 35+2

Tiuku 72
Täytyy sanoa että tänään tuli ekaa kertaa itku kun lähdin sairaalasta. Sitä jotenkin elätteli toivetta että poika pääsisi pois. Ostettiin oikein uusi turvallisempi turvakaukalokin. Sanoivat aamulla että bilirubiini on laskenut alle valorajan ja sitten kun menin sairaalaan niin nenä-mahaletku oli pois. No poika oli repinyt itse letkun irti ja sitten ruoka-aikana hän vain nukkui äidin lämpimässä sylissä joten letku laitettiin uudelleen. Toivottavasti keltaisuus ei nouse uudelleen kun herra oli niin unelias. No saattaa olla että minulla tämä herkistyminen tapahtuu vain vähän jälkijunassa. Poika on kova tillittelemään pienillä tummansinisillä silmillään ja tuumaa (ajattelee) pitkään ennenkuin syö rintaa tai tuttipulloa.

Inya
Tiuku, täällä herkistellään sun puolesta :) - että mä odotan, että saa oman käärön syliin ja näkee sitä pienten silmien tillittelyä... Tsemppiä pienelle kaverille, että kotiutuisi pian.

Tinka, malta nyt lepäillä, eikös sun pitäny jaksella mun kanssa lähes samoihin päiviin asti sinne toukokuun loppupuolelle ;).

Mä kävin tänään neuvolassa. Painoa ei ollut tullut viime kertaan nähden yhtään lisää(viimeksi olikin turvotuskiloja aivan järkyttävästi ja kiloja on tullu yhteensä about 18...), mutta sf-mitta näytti olevan sentin verran käyrän yläpuolella -> sokerirasitustesti ensi viikolla. Musta tuo käyrän ylitys sentillä tuntuu melkoisen liioitellulta, varsinkin kun mittaaja on vaihtunut vähän väliä, mutta kaipa se on parempi testata ne sokerit kuin jättää testaamatta.

Muuten täällä on mennyt ihan kivasti, mitä nyt flunssa pääsi iskemään. Pääsiäisen olin itäisessä Suomessa ja himpun verran pelotti, että entä jos synnytys käynnistyykin siellä ja pitää synnyttää Kuopiossa - viimeisenä yönä näin jo painajaisiakin ennenaikaisesta synnytyksestä ja oli helpottavaa palata kotiin Espooseen "turvaan".

Vapun alla oon menossa yksityiselle lääkärille ja sit nähdään toivon mukaan meidän vauva huiskimassa ultrassa. Joku kokoarvio olisi kiva saada, vaikka en niinkään pelkää tällä hetkellä synnytystä - kivun takia, enemmän huolettaa se, että vauva kärsisi synnytyksessä hapenpuutteesta tai muusta. Kivunlievitykseen tai oikeastaan epiduraaliin suhtaudun vähän vaihtelevasti, välillä olo on sellainen, että heti kaikki tökötit kehiin ja välillä että ei turhaan epiduraalia ettei se hidastaisi synnytystä ja jouduttaisi antamaan oksitosiinia.

Millasia ajatuksia muilla on kivunlievityksestä?

Inya, 34+x

Tiuku 72
Kivunlievityksestä: Minullakin oli vähän tuontyyppisiä ajatuksia kuin Inyalla =) eli ei mielellään mutta kun synnytyssaliin pääsin niin sanoin että VÄLITTÖMÄSTI kunnon puudutukset kehiin ettei tule synnytyskammoa. Ei synnytys mikään kivuton ole ja pyytäkää ajoissa kipulääkkeet jos siltä tuntuu. Pitäkää kaikki ovet avoimena turha siitä on itselle mitään paineita ottaa. Muistakaa hengittää syvään ja rauhallisesti kun tunnette kipua ja liikkukaa ja keinutelkaa lantiota supistusten aikana. Makaaminen on kaikkein epämiellyttävintä.

Turha synnytystä on pelätä te kypsytte synnytykseen henkisesti kun se aika koittaa ja haluatte vatsasta eroon millä hinnalla hyvänsä.

simpsa
Voi Tiuku, ymmärrän hyvin, jos itku meinaa tulla. Varmasti olisi kova hinku saada jo lapsonen kotiin mukaan ja turhauttaa vain sairaalassa "vierailu".

Itse olen epiduraalin kannalla. Toki mieli voi muuttua, mutta joka tapauksessa kannatan kunnollista kivunlievitystä. En ole mikään luomusynnyttäjä, jos vaan itse voi asiaan vaikuttaa (eli ei ole mikään vauhtisynnytys).

Tänään oli neuvola ja kaikki ok. Sf mitta kulkee tasaisesti keski- ja yläkäyrän välillä ja kasvua on joka kerta, tänään se oli 34,5cm (rv 37). Mulla on viimesen kolmen neuvolakäynnin aikana tullut hiveästi painoa lisää, joka kerta +800-1000g/vko. Neuvolatäti ei kuitenkaan ole alkanut urputtamaan, koska alussa mulla paino laski niin paljon, että ennen raskautta olleeseen painoon verrattuna kokonaispainonnousu on 7kg (tosin olen ylipainoinen valmiiksi, joten ei sitä ihan hirveästi tarvitse tullakaan). Joka tapauksessa selvästi huomaa, että liikkumiset on nollissa erilaisten kipujen ja kolotusten takia ja ruoka (lue: herkut) maistuu. En vaan saa hillittyä itseäni... :/

Ja pojasta tosiaan on mahan päältä arvioituna povattu isokokoista, yli 4 kiloista täysiaikaisena. Maha onkin ihan jättiläismäinen. Verrattuna kaverin mahaan, joka just synnytti täysiaikaisen 3 kg vaavin, on mun maha ihan toista luokkaa. Suvussa on molemmin puolin isoja vauvoja, joten geeneistä se kaiketi tulee, itsekin olin syntyessä 55,5cm ja mies 54cm.

Eipä tänne muuta joristavaa tällä erää, päivä kerrallaan edetään ja odotan (sekä vähän jännitän) synnytystä, olo on jo sen verran tukala.

simpsa, 37+5

Taisha.
Täälläkää ei mitää uutta..viikot täyttyy pikku hiljaa, ensi viikolla tosiaan se lääkäri, viikkoa aiemmin kuin piti, koska tuo sf-mitta on ollut sama 29cm viimeise kuukauden..mutta mittaaja on ollut eri, eikä siitä olla suuremmin huolestuttu, kun vauva selkeästi on laskeutunut ja liikkeet tuntuvat hyvin..:)

Kivulievityksestä: Minä menen synnytykseen samoilla mielin kuin ennenkin, suihkun ja lliikkumisen voimalla niin pitkään kuin jaksaa, tarvittaessa oon valmis pyytämään lievitystä..viime kerralla jouduin tosin makaamaan paikoillani, sillä napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille ja sydänäänet hävisi supistuksen tullessa. Se oli paljon rankempi kokemus kuin esikoisen kohdalla, molemmat olen kuitenkin lopulta synnyttänyt luomuna ja kipu on ollut siedettävää , sillä ponnistusvaiheessa pääsee jo tositoimiin ja haluaa vauvan vain ulos..:)

Koitahan Tinka nyt ottaa rauhallisesti ja pitää meille loppukuun odottajille seuraa loppuun asti..:)

Ihanaa kuulla Tiuku ja pojan kuulumisia, varmasti tulee pettymykse kyyneleet, ku ei saakaan pientä kotiin, vaikka on jo ehtinyt hiljaa sitä toivoa..

-Taisha 34+2

Haikara80
Täälläkin ollaan ajateltu lähteä synnytykseen avoimin mielin: tarvittaessa kaikki kipulääkitykset kehiin. Toivon myös että pääsen ammeesseen lillumaan, se auttaa ainakin nyt jos kovasti supistelee ja samalla rentouttaa. Huomenna on synnäritutustuminen, sitten näkee miten monta ammetta siellä on.

Kaverini synnytti viimein maanantaina, viikkoja tuli 41+3, ja pieni tyttö sieltä on tullut. Ihanaa päästä tutustumaan tulokkaaseen - mulla on suht varma tunne että meille tulee poika, joten pääsenpähän silti ostamaan ihania mekkoja :)

Mun äitiyskirjan mukaan nyt ei pitäisi enää tulla painoa ja nälkäkään ei pitäisi olla (suositellaan yrittämään syömään jotain pientä säännöllisin väliajoin)....no, mulla on kyllä koko ajan nälkä edelleen! Eilen meni lounaaksi iso lautasellinen makaronilaatikkoa ja piti vielä leipää ottaa päälle :)

Haikara 37+0

ps- eilen saapui isille oma "vauva", perheauto :)

Tinka77
Huomenta kaikille,

Jesh, 34 viikkoa täynnä.

Kävin eilen viemässä töihin avaimet etc. jättämässä testamenttini teamille. Ei kyllä tule töitä ikävä...

Kaikki on mennyt tasaisesti. Ja hyvä niin. Ajattelin kyllä pitää kintut ristissä että mennään sinne normiviikoille.

Tiedän, Tiuku, tunteen. Esikoinen joutui olemaan jonkin aikaa lastenosastolla synnytyksen jälkeen (tuli siis 10 päivää yli lasketunajan) ja meillä oli aika turaus synnyttää ja lopuksi oli imukuppi käytössä kun vauva ja äiti alkoivat molemmat väsyä. Imukupin ansiosta, luultavasti, sai pikkuinen pienen tulehduksen (tulehdusarvot alkoivat nousta) ja tyttö joutui lastenosastolle kunnes saatiin homma hoidetuksi. Siinä tuli kyyneleitä kun odotti että saisi vauvan kotiin. Jotenki jo sen vuoksi toivoisi etttä tämä seuraava nyt tulisi hiukan vähemmällä showlla ja päästäisiin normiviikoille ja kaikki menis hyvin.

Itse ajattelin että otan tarvittaessa kivunlievitystä sen mukaaan ehtiikö ottamaan ja mitkä on siinä tilanteessa vaihtoehdot. Ilokaasu ei itselleni auttanut, lähinnä tuli huono olo jossain vaiheessa. Epiduraalista jäi ok kokemus.

Tinka, 34+0

Yhteistyössä