Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Minusta on aika turhaa syyllistää ketään toista valinnastaan, oli se sitten rokotteen ottaminen tai sen ottamatta jättäminen. Minä en ainakaan uskaltaisi sanoa kenellekään että ota / älä ota. Teen valinnan VAIN itseäni koskien, muut tehkööt kuten itse parhaaksi näkevät, se ei ole minulta pois mitenkään.

Vaikea asia ja valinta tämä on ollut kyllä, mutta itse otan rokotteen, olen viimeisellä kolmanneksella raskaana. En usko, että mun peruskunnollani ollaan ainakaan niitä parhaita ja helpoiten sairauksista parantuvia (vaikkei mitään perussairauksia olekaan), joten miten synnytys, jos raju tauti iskee? Entäpä miten se vastasyntynyt selviäisi jos sairastuisi hetimmiten sikainfluenssaan?

Näillä perusteilla + oman terkkarin asiallisella infolla + THLn tiedoilla otan rokotteen, toivottavasti vain ehdin sen saada ennen kuin tauti iskee, täällä päin kun pidemia on o alkanut.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Tämä ketju meni juuri tällaiseksi yhden ihmisen jankkauksi kuten kaikki muutkin sikaketjut.

Ehkä tosiaan olisi parempi saada sellainen asiallinen rokotusmyönteinen ketju meille jotka mietimme rokotusta vaikka sen otammekin.
Ehdotukseni oli siis sittenkin järkevä :)

Tämä äidin maidon antama suoja pitäisi ymmärtää oikein.
Eli vasta-aineet siirtyy (ainakin osittain) äidin maidon mukana lapseen JOS äiti on sairastanut possulunssan TAI jos äiti on rokotettu.
Jos vauva saa tartunnan samaan aikaan tai ennen äitiä, niin se imetys EI suojaa yhtään millään lailla sitä possulunssaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
"Suomeen ostettu pandemiarokote sisältää tehoaineitta eli adjuvanttia, jota ei ole
aikaisemmin käytetty raskaana olevilla."
No tuo jokatapauksessa aiheuttaa epäilystä.

Ja linkki kiitos. (tuo on varmasti totta, mutta linkki olisi silti kiva).

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
synnyttänyt ei ole enää riskiryhmää.

Eikö vastasynnyttäneitäkin ole kuitenkin kuollut sikainfluensaan ikäluokkaansa suhteutettuna enemmän?

Meidän kunnassa kaikki alle 2 viikkoa sitten synnyttäneet kuuluu riskiryhmään ja rokotetaan samaan aikaan raskaana olevien kanssa. Vauva saa imetyksen kautta suojan. Näin kerrottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä?:
kertokaa mulle onko vasta synnyttäneet riskiryhmässä, vai saavatko rokotteen muun väeston kanssa samaan aikaan ikäryhmänsä perusteella?
jos imettävä äiti rokotetaan, saako alle 6kk lapsi (jota ei siis vielä voi rokottaa) suojan tätä kautta?

:attn: tietääkö joku?

Tästä on ainakin kahta mielipidettä. Yhden mukaan synnyttänyt äiti on riskiryhmässä 1kk synnytyksen jälkeen, ja imetyksen mukana menee vasta-aineet jos äiti on saanut rokotteen/sairastanut taudin. Toisen mukaan taas riskiryhmäisyys lakkaa synnytykseen, eikä vasta-aineiden siirtymisestä ole takeita. Täällä oli sellainen asiallinen ketju pari päivää sitten, jossa oli aiheesta enemmän puhetta...

Toki kannattaa imettää jos mahdollista. Ei sikainfl. eroa siinä muistakaan influenssoista tai tarttuvista taudeista. Vauva saattaa saada vastustuskyvyn rintamaidon mukana äidin sairastaessa (ei tietenkään täydellä varmuudella, mutta paras suoja se on alle kuusikuiselle, joten miksi jättää se käyttämättä?). Riittääkö suoja myöhempiä tartuntoja varten, kuka tietää. Mutta jos voi suojata imetyksellä pikkuvauvan, niin sekin on jo hyvä.

Kysyin kahdelta lääkäriltä ja molemmat sillä kannalla, että jos sairastun, kannattaa sitkeästi imettää. Myös netistä löytynyt vähäinen tieto sikainfluenssasta ja imetyksestä tukee tätä, vaikka suhtaudunkin nettilähteisiin aina vähän varauksella.

Meillä sairastelua riittää. Tähän mennessä imetetty vauva on säästynyt 3 flunssalta ja yhdeltä oksennustaudilta, jotka olen itse sairastanut. En voi kuin toivoa, että suojaa riittäisi myös sikainfluenssan kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
kertokaa mulle onko vasta synnyttäneet riskiryhmässä, vai saavatko rokotteen muun väeston kanssa samaan aikaan ikäryhmänsä perusteella?
jos imettävä äiti rokotetaan, saako alle 6kk lapsi (jota ei siis vielä voi rokottaa) suojan tätä kautta?

:attn: tietääkö joku?

Tästä on ainakin kahta mielipidettä. Yhden mukaan synnyttänyt äiti on riskiryhmässä 1kk synnytyksen jälkeen, ja imetyksen mukana menee vasta-aineet jos äiti on saanut rokotteen/sairastanut taudin. Toisen mukaan taas riskiryhmäisyys lakkaa synnytykseen, eikä vasta-aineiden siirtymisestä ole takeita. Täällä oli sellainen asiallinen ketju pari päivää sitten, jossa oli aiheesta enemmän puhetta...

kiitos vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Tämä äidin maidon antama suoja pitäisi ymmärtää oikein.
Eli vasta-aineet siirtyy (ainakin osittain) äidin maidon mukana lapseen JOS äiti on sairastanut possulunssan TAI jos äiti on rokotettu.
Jos vauva saa tartunnan samaan aikaan tai ennen äitiä, niin se imetys EI suojaa yhtään millään lailla sitä possulunssaa vastaan.

Juuri näin. Tismalleen sama kuvio kuin minkä tahansa flunssan kohdalla. Oikein toivon, että olen perheen ensimmäinen sairastuja, jotta vauvalla olisi mahdollisuuksia saada vasta-aineita.

Tuli tässä mieleen kun poika sai juuri äsken normaalin flunssa rokotteen ja ensi viikolla saa sika rokotteen ja kuukauden päästä uudestaan ton normin. Miten ne reagoi toisiinsa vai vaikuttaako mitenkään ? Ja hyvät mammat jotka raskaana on ette ole ainoita jotka riski ryhmään kuuluu ! Sen kuvan nyt saa ettei muilla ole väliä kunhan raskaana olevat sen saa !

"Suomeen ostettu pandemiarokote sisältää tehoaineitta eli adjuvanttia, jota ei ole
Nythän tuo tulee tutkittua, kun raskaana olevia aletaan rokottaa. Kunhan niistä haittavaikutuksista tehdään tilastoa eikä tieto hautaudu pienenä sivumerkintänä neuvolan potilaspapereihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on aika turhaa syyllistää ketään toista valinnastaan, oli se sitten rokotteen ottaminen tai sen ottamatta jättäminen. Minä en ainakaan uskaltaisi sanoa kenellekään että ota / älä ota. Teen valinnan VAIN itseäni koskien, muut tehkööt kuten itse parhaaksi näkevät, se ei ole minulta pois mitenkään.

Kyllä tämä koskee ihan kaikkia. Jos riskiryhmäläiset eivät ota rokotteita, he vievät sairastuessaan sairaalapaikat, sillä riskiryhmäläiset saavat paljon muita helpommin sen tautimuodon, jossa joudutaan hengityskoneeseen. Tässä tapauksessa sitten ne joille ei rokotetta edes tarjota, jäävät ilman hoitoa jos huono tuuri käy ja perusterveydestä huolimatta sattuu saamaan komplisoituneen tautimuodon. Lisäksi jos terveydenhuollon henkilöstö ei ota rokotteita, he levittävät tautia vaikka sairaaloiden vuodeosastoille, jossa on jo ennestään huonokuntoisia potilaita. On ihan selvää että jos ihmiset jättävät rokotteet ottamatta, se tietää laajempaa epidemiaa ja sitä kautta useampia kuolemia ja kallista erikoissairaanhoitoa.

No mä en ainakaan halua olla koekaniinina tässä asiassa.
Ei tarvitsekaan. Rokotehan on vapaaehtoinen. Olisi kuitenkin hyvä, jos tässä yhteydessä kerättäisiin tieto myös ilmenneistä haitoista, niin sen jälkeen olisi tutkittua tietoa adjuvanteistakin.

Raskaana miettisin, uskaltaisinko ottaa rokotteen sen sisältämän elohopean takia. Eikös noi raskasmetallit ole sikiölle vaarallisia? Tuntuu, että kumpikin on paha: sekä rokote että sen ottamatta jättäminen. Ja sitte pitäis valita se pienempi paha =(

Oon sitä mieltä, että jos tautia ei tässä ekassa aallossa saa, niin kannattaa sitte viimeistään rokotuttaa itsensä ennen toisen aallon tulemista. Mun pojalla on astma ja kun astmaatikot alkaa saamaan rokotetta, niin pitää miettiä, otetaanko se pojalle. Ehkä siihen mennessä on jo jotain tuloksia rokotuksen mahdollisista haitoista, kuten tosta Guillain-Barrén oireyhtymästä (http://www.tohtori.fi/?page=5817524&id=4419227)

Pandemrix rokotteessa oleva AS03 -adjuvantti on ns. öljy-vesi -pohjainen tehosteaine. Se koostuu skvaleenista, DL-alfa-tokoferolista ja Polysorbaatti 80:sta.

* Skvaleeni liittyy steroidi-kolesterolisynteesiin ja on solukalvojen luonnollinen komponentti. Sitä on useissa ravintoaineissa esimerkiksi kasvien siemenissä ja oliiviöljyissä.

* L-alfa-tokoferoli on synteettinen E-vitamiini.

* Polysorbaatti 80 (E433) on jauhonparanne, jota käytetään mm. elintarvikkeissa.

Tehosteaine koostuu siis tavanomaisista aineista, joita saadaan ravinnosta tai joita on esimerkiksi vitamiinivalmisteissa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus/turvallisuustietoa_pandemiarokotteen_apuaineista/

Mitenhän kannattaa toimia siinä tilanteessa, kun raskaus on ihan lopuillaan. Odottaakko että raskaus on ohi, ja ottaa rokote vai ottaa rokote raskauden akana (LA:han n.1 viikko). Täällä ruvetaan kai pikkuhiljaa noita rokotteita antelemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja happis:
Raskaana miettisin, uskaltaisinko ottaa rokotteen sen sisältämän elohopean takia. Eikös noi raskasmetallit ole sikiölle vaarallisia? Tuntuu, että kumpikin on paha: sekä rokote että sen ottamatta jättäminen. Ja sitte pitäis valita se pienempi paha =(

Oon sitä mieltä, että jos tautia ei tässä ekassa aallossa saa, niin kannattaa sitte viimeistään rokotuttaa itsensä ennen toisen aallon tulemista. Mun pojalla on astma ja kun astmaatikot alkaa saamaan rokotetta, niin pitää miettiä, otetaanko se pojalle. Ehkä siihen mennessä on jo jotain tuloksia rokotuksen mahdollisista haitoista, kuten tosta Guillain-Barrén oireyhtymästä (http://www.tohtori.fi/?page=5817524&id=4419227)

Rokote sisältää elohopeaa saman verran kuin yksi 25 gramman painoinen silakka. Tieto löytyy THL: sivuilta.

Guillai-Barresta löytyy myös tietoa THL:n sivuilta. Lukekaa niitä tänän ketjun sivulla 2 olevia linkkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja happis:

Siinä on yhtä paljon elohopeaa kuin yhdessä itämeren silakassa !

Thl perustelee "raskaana olevat riskiryhmässä" lausunnon sillä että itsessään raskaus ei lisää riskiä vaan se että yleensä raskaana oleva on enemmän tekemisissä pikkulasten yms kanssa.
Noh, toiset on, toiset ei.

JOO! Hei tätä mun on kanssa pakko kommentoida! Siis olen kyllä raskaana, mutta, mutta pikkulapsia ei ole mailla eikä halmeilla.... eli mitenköhän tämä nyt pitäisi ottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja marceille:
Mitenhän kannattaa toimia siinä tilanteessa, kun raskaus on ihan lopuillaan. Odottaakko että raskaus on ohi, ja ottaa rokote vai ottaa rokote raskauden akana (LA:han n.1 viikko). Täällä ruvetaan kai pikkuhiljaa noita rokotteita antelemaan...

Rokotteen antama suoja tulee voimaan 1-2 viikossa, kuulemma. Itsekin oon miettinyt, että vauvan kannalta parhaalta tuntuisi rokottaa esim. heti synnytyksen jälkeen ja uskoa/toivoa, että vasta-aineet menisivät vauvalle äidinmaidossa - ja sitte taas toisaalta, vauvahan alkaa olla aika "valmis" tässä lopussa, eli rokotteesta tuskin tulisi hirmuisesti haittaa vaikka sen ottaisi raskausaikanakin. Ekalla kolmanneksella jos olisin, en uskaltaisi rokotetta ottaa. Hankala päätös kuitenkin!