Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
rokotteen ottanut
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rokotteen menossa tänään ottamaan. Voiko siihen mitenkään valmistautua...tai siis lähinnä sitä, että mitä kannattaa rokottamisen jälkeen välttää, ettei käsi tulisi kovin kipeäksi vai tuleeko se, jos on tullakseen. Kannattaisiko siis loppuilta ottaa rauhallisesti vai onko käden lihasten käytöllä vaikutusta kipuun?
Yksilöllistä tuleeko käsi kipeäksi. Itsellä oli rokotuksen jälkeisenä yönä käsivarsi vähän kipeä, ei muuta oiretta.

poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja No niin:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/28829
"
WHO:n pandemiapäätökset tekee yksin pääjohtaja Margaret Chan. Hänellä on apunaan niin sanottu katastrofiasiantuntijaryhmä, jonka kokoonpano on salainen. Rokotusasiantuntijaryhmä, jossa Eskola vaikuttaa, on tunnettu taas siitä, että useat ryhmät jäsenet saavat konsultti- ja neuvonantajapalkkioita rokoteteollisuudelta. "

Mua niin kiehtoo salaliitot :)

salaseuraaja
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja No niin:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/28829
"
WHO:n pandemiapäätökset tekee yksin pääjohtaja Margaret Chan. Hänellä on apunaan niin sanottu katastrofiasiantuntijaryhmä, jonka kokoonpano on salainen. Rokotusasiantuntijaryhmä, jossa Eskola vaikuttaa, on tunnettu taas siitä, että useat ryhmät jäsenet saavat konsultti- ja neuvonantajapalkkioita rokoteteollisuudelta. "

Mua niin kiehtoo salaliitot :)
juuuuuuuuuuuuuuuh.... mua kans!

Tiinu
Meillä ei rokotetta otettu, koska pandemian perusteet olivat todella heikot. Myös rokotteen testaamattomuus oli selkeästi esillä rokotteen tuoteselosteessa. Meillä käytetty rokote oli kielletty useammassa maassa ja mm. Puolan terveysministeri kielsi koko kansan rokottamisen, koska ei löytänyt syytä noin massiiviseen toimenpiteeseen taudin kanssa joka tulisi aiheuttamaan murto-osan vahinkoa.

Minusta rokote oli epäeettinen myös siksi, että rahaa meillä tarvitaan lasten-, nuorten- ja vanhustenhoidossa enemmän kuin missään huu-haa-rokotteen hankinnassa.

Epäilyttävää oli myös se, että valtio taholtaan pesi kätensä mahdollisesti esille tulevista haitoista.

Kamalaa oli se, että jopa puolet ala-asteella istuneista oppilaista olivat rokotuspäivää seuraavana päivänä kotona kipeinä!! Haloo?!

Outoa oli se, etten saanut (THLN kielto) testautettua verikokeella olimmeko jo sairastaneet sikainfluenssan, jolloinka emme olisi edes miettineet rokotetta.

Kauheinta oli julkiselta puolelta tullut uhkailu ja pelottelu. Ihmiset olivat aivan paniikissa. Niin ei olisi toimittu jos tauti oikeasti olisi ollut vaarallinen. Olisi järjestelmällisesti vain ohjattu piikkijonoon. Nyt päätehtävä oli pelottelu ja piikkien nopea iskeminen jokaisen nahkaan. Meitä, jotka ei rokotetta otettu, uhkailtiin. Ei pelkästään peloteltujen kansalaisten puolesta, mutta myös mm. Pekka Puska ja muut THL:n virkamiehet ja -naiset. Jopa kuolemantuottamuksesta syytettiin. Silti Pekka Puska ei osanut vastata simppeleihin kysymyksiin:

Miksi influenssa, joka ei Australian talvessa aiheuttanut ongelmia, olisi meillä Euroopassa tappanut miljoonia? Miten uskalsimme käyttää/suosittaa rokotetta "täysin turvallisena"? Täysin turvallista rokotetta EI OLE! Ja mistä esim. Sveitsi ja Amerikka keksivät kieltää rokotteemme lapsilta ja vanhuksilta sekä raskaanaolevilta?

Avoin päätöksenteko puuttui sikapiikkien hankinnasta. Osinkoja jaettiin ja valtavat rahasummat liikkuivat ihmisiä pelottelemalla.

Näitä väittämiä on vielä vaikka kuinka paljon. On ilmiselvää, että tämä juttu oli alusta alkaen mätä. Siitä voi jokainen skeptikoksi leimattu nyt itseään onnitella:)

Tsemiä niille, jotka saivat piikistä neurologisia tai hermostollisia-elinikäisiä vammoja tai keskenmenon. Ilmoitusta vaan menemään!

Niinhän se on, että
historiasta on otettava oppia. ¨Kannattaa myöntää olleensa väärässä, jos on ollut eikä nälviä toisia, jos on ollut oikeassa. Ymmärrän kyllä niitä, joita talvella painettiin ja syyllistettiin urakalla.

En tarkoita, ettei tästä sais puhua.

kieroon katsotut rokotteesta kieltäytyjät
Meidän perhe ei ottanut rokotusta. Kun koulusta tuli rokotuslupalappu, olin kynäkädessä kirjoittamassa siihen nimeäni ja ruksimassa kohtaa kyllä. Mutta en sitten sitä pystynytkään tekemään. Aikaa annettiin viikonlopun yli, maanantaina piti lappu palauttaa. Päätin, että mietimme miehen kanssa kumpikin tahollaan, annetaanko lupa ja keskustellaan sitten sunnuntai-iltana. Viikonlopun kumpikin mietti kovasti tahollaan asiaa, kyseltiin ystävien kantaa ja etsittiin kaikki mahdollinen sikainfluenssaa ja tuota rokotetta koskeva tieto netistä, mitä saatavilla oli. Sunnuntai iltana päätös oli kummallakin se, että emme voi hyvällä omalla tunnolla antaa lapsiamme tuon testaamattoman, kovalla kiireellä, isoilla rahoilla kyhätyn rokotteen koekaniineiksi. Itse taudista selvitimme sen, että lähes kaikkiin se tarttuu, ja useille on ikävä tauti, mutta hengenvaarallinen se on vain hyvin, hyvin, hyvin harvalle. Kun taas tuollainen tutkimaton rokote, jota tehdään dollarin kuvat silmissä...mitä kaikkea se voikaan aiheuttaa! Ja tulla joskus tulevaisuudessa aiheuttamaan. Adjuvantti, jota rokote sisältää, muuttaa ihmisen immuunijärjestelmää huomattavasti ja lopullisesti. Se voi aiheuttaa leukemiaa, autismia, allergioita, hermostollisia saurauksia ja vaikka ties mitä. Päätimme, että sairastamme mieluummin hyvin ikävän flunssan (jonka ilmeisesti jo olimme sairastaneet: koko perhe + mummu ja pappa sairastui sitkeään ylähengitystie tulehdukseen, joka kesti n. 2vkoa kullakin, kuume oli lievä, toisilla ei ollenkaan-ei siis kovin paha tauti kuitenkaan), kuin otamme riskin tutkimattomista taudeista tulevaisuudessa.

Lastemme koulussa ei montaa muuta ollut, jota ei rokotettu. Ja altakulmainhan meitä katsottiin ja päitä pudisteltiin. Ja omia kantojaan hyvin vahvasti perusteltiin meille. Entä nyt? Lastemme kaikki rokotetut kaverit ovat sairastelleet viime talven ja kesän. Flunssia on ollut ja mahatauteja. Enterovirusta.

Meillä on ollut vain pari pientä nuhakuumetta koko aikana....

Ei. Minua ei naurata. Enkä tunne tarvetta röyhistellä rintaani, että mitäs minä sanoin. Tuntuu tosi, tosi pahalta. Että ihmiset saatiin mukaan tuohon joukkohysteriaan. Nyt vasta ymmärrän, että oma terveydenhuollon koulutus auttoi minua suhtautumaan kriittisesti tuohon testaamattomaan rokotteeseen+ näkemään realistisesti tuon itse taudin ja vertailemaan näitä ja haittoja suhteessa toisiinsa. Kun MITÄÄN lääkettä, ei päästetä markkinoille ilman vuosien testaamisia! Siinä vaiheessa, kun uusi lääke tulee apteekkiin, sitä on testattu vuosia! Ja lääkkeen mukana seuraa lappu, johon on kirjoitettuna KAIKKI lääkkeen mahdolliset sivu ja haittavaikutukset! Kun lääkettä ottaa, tietää, mitä se voi aiheuttaa. Sen sijaan tuo rokote... kun itse tautia oli ollut rokotteen tullessa markkinoille vasta muutamia kuukausia, niin eihän rokotetta MITENKÄÄN oltu voitu testata! Ja haittavaikutuksia saada selville!

Rokotekielteisyyteemme vaikutti myös se, että kaupanalalla johtotehtävissä oleva mieheni alkoi epäillä, että rokotetehtailijoilla herkästi ahneus nousee, kun rokotteesta tulee iso kysyntä. Rahan valta on mahtava.

rokottamaton perhe
Otimme tosi tarkkaan selvää netistä ja tuttavilta, ystäviltä tietoa ja mielipiteitä rokotteesta. Koska emme mieheni kanssa halunneet sitä myrkkyä sisäämme itseemme, kuinka ihmeessä olisimme antaneet lapsemme rokotuttaa sillä. Vuodessa kuolee influenssaan Suomessa 1000 ihmistä, nyt sikainfluenssa taisi tappaa 8 ihmistä täällä meillä. Suomeen tuotettu rokote ei kelvannut esim. USA:n terveysviranomaisille, mutta tänne pohjolaan sitä ostettiin innosta kiljuen.

Alkuperäinen kirjoittaja kieroon katsotut rokotteesta kieltäytyjät:
Meidän perhe ei ottanut rokotusta. Kun koulusta tuli rokotuslupalappu, olin kynäkädessä kirjoittamassa siihen nimeäni ja ruksimassa kohtaa kyllä. Mutta en sitten sitä pystynytkään tekemään. Aikaa annettiin viikonlopun yli, maanantaina piti lappu palauttaa. Päätin, että mietimme miehen kanssa kumpikin tahollaan, annetaanko lupa ja keskustellaan sitten sunnuntai-iltana.

ei rokotusta
mutta tiedän omasta ystäväpiiristäni ihmisiä, joita painostettiin esim. työyhteisöissä ottamaan rokotus. Monet murtuivatkin paineen alla, vaikka itse olivat ensin toista mieltä, siis sitä, että eivät haluaisi ottaa rokotusta. Ihmisten paniikki ja toisten painostus oli aivan infernaalista.

Vaikka emme ottaneet rokotusta emmekä antaneet rokottaa lapsiamme, niin meihin ei ihme kyllä jostain syystä kohdistunut pahoja katseita ja painostusta. Ehkä lievää ihmetystä kylläkin. Ja voi hyvänen aika mikä suuri lääketehtaiden puhallus koko juttu nyt lopulta sitten on ja lisäksi rokote näyttää olleen todella vaarallista tavaraa.

minä
Mietin että mistä johtuu kun tuota narkolepsiaa ei ole kuin suomessa ja ruotsissa?

Ruotsin Lääkelaitos tutkii narkolepsiatapaukset
19.08.2010 12:01

Narkolepsian ja sikainfluenssarokotteen välinen yhteys tutkitaan Ruotsissakin.

Expressen-lehden mukaan Ruotsin Lääkelaitos keräsi tiistaina alan asiantuntijat keskustelemaan narkolepsiatapauksia, joiden aiheuttajaksi epäillään sikainfluenssaa.

Tietääkö joku?
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mietin että mistä johtuu kun tuota narkolepsiaa ei ole kuin suomessa ja ruotsissa?

Ruotsin Lääkelaitos tutkii narkolepsiatapaukset
19.08.2010 12:01

Narkolepsian ja sikainfluenssarokotteen välinen yhteys tutkitaan Ruotsissakin.

Expressen-lehden mukaan Ruotsin Lääkelaitos keräsi tiistaina alan asiantuntijat keskustelemaan narkolepsiatapauksia, joiden aiheuttajaksi epäillään sikainfluenssaa.

epeli
se ettei narkolepsiaa ole vielä löydetty muista maista joissa käyettiin samaaa rokotetta johtuu ilmeisesti siitä että suomessa ja ruotsissa on erittäin hyvä terveydenhuollonjärjestelmä tietojen keräämisen kannalta.
Joku asiantuntija epäili että tapauksia löytyy varmasti ja tulee löytymää myös muista maista, kun narkolepsia ja muut rokotuksen haittavaikutukset varmistetaa.

=(
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen ylilääkäri sekä kansallisen rokotusasiantuntijaryhmän jäsen Kari Lankinen puolestaan väitti Ylen haastattelussa, että lääkärit ovat tieten tahtoen jättäneet ilmoittamatta sikainfluenssarokotteen haittaepäilyjä.

Millainen kolaus se on Suomen viranomaisten uskottavuudelle, mikäli narkolepsiatapaukset osoittautuvat rokotteiden aiheuttamiksi?

- On selvää, että tämä aiheuttaa varjoa tälle rokottamiselle, oli tulos sitten mikä tahansa. Tämä lisää ihmisten epäluuloa. Täytyy silti muistaa, että vuosikymmenten ajan rokotteet ovat olleet ehkäisevän terveystyön yksi suuria keinoja, Puska toteaa.

mitäs
Parisen vuotta sitten lintuinfluenssa aiheutti valtavan hämmingin maailmalla, jonka ansiosta lääketehdas Roche teki huomattavia voittoja, kun eri maiden hallitukset reagoivat paniikissa ja ostivat kilvan Tamiflu®-lääkettä, joka todellisuudessa on tehoton ja vaarallinen.

http://www.usatoday.com/news/health/2007-11-25-tamiflu-brain_N.htm

kuinka
te äidit jotka rokotutitte lapsenne olette jaksaneet??

Mun elämän ilo on mennyt ja ens kertaa elämässä alkaa tuntua että jonkin sortin masennus iskee päälle. Kunpa aikaa saisi taakse päin käännettyä :'(
Kuinka aijotte tsempata itseänne loppuelämän pelkoa vastaan että mitä rokote on aiheuttanut tai mitää tulee aiheuttamaan? Ehkä jopa kuolemia jne..?

Kauanko tuo rokotus elää ihmisessä? Onko se loppuelämän vai heikkeneekö häviääkö se joskus? Pitäähän esim jäykkäkouristus uusia jne?

.
Itse jouduin pohtimaan rokotetta kahteen otteeseen. Ensimmäisen kerran, kun olin syksyllä viimeisilläni raskaana. En ottanut, koska pelkäsin, että jokin menee vikaan. Jos niin olisi käynyt, en olisi itselleni antanut ikinä anteeksi, vaikka se jokin ei olisi rokotuksesta johtunutkaan. Toisen kerran pohdin rokotuksen ottamista lapselleni, kun hän oli 6kk. Tuolloin jo sanoin miehelleni, että eikös mennä kaikki ottamaan rokotus. Mitään ongelmiahan ei ollut talven ja alkukevään aikana ilmennyt, ja puhuttiin uudesta aallosta syksyllä, niin ajattelin että miksikäs ei. Onneksi rokotukseen meno unohtui, eikä asia ollut niin iso, että olisin jaksanut lähteä neuvolaan varta vasten rokotusta hakemaan. Onneksi olen laiska.
Vaikka aika skeptisesti olen rokotukseen suhtautunut, niin en tosissani kuitenkaan uskonut, että jotain tällaista siitä voisi seurata. Vaikka kävisi ilmi, että narkolepsia ei johdu rokotteesta, niin jo se, että tällaista joudutaan pohtimaan, tuntuu tosi uskomattomalta. Ja valitettavasti päivä päivältä käy yhä ilmeisemmäksi, että syy on rokotteessa. Olen niin vihainen, niin vihainen, niille kaikille lääkäreille ja asiantuntijoille, jotka rokotetta suosittelivat! Ja syvästi pahoillani niiden puolesta, jotka joutuvat katumaan päätöstään tai jotka joutuvat nyt pelonsekaisin tuntein odottamaan, onko vielä jotain tulossa. Toivottavasti joku kantaa tästä kaikesta vastuun...

huolestunut
... kerrotaan mm. näin:

2.9 Business plan for the global pandemic influenza action plan

Solution 1. Promote seasonal vaccine programmes. This was fundamental to create
greater capacity. It is also cost-effective in reducing health-care spending and loss of
workdays. Concerns included the high cost of influenza vaccine, which may divert
funds from other public health priorities. Since capacity in 2010 is projected to be
substantially higher than forecast demand, another issue was the need for incentives
for industry to maintain such production levels. Finally, it was noted that even if each
country achieved the highest rate of seasonal influenza vaccination currently achieved
in the same economical status stratum (high, middle or low income), demand would
still not create the capacity needed to meet the GAP goal.
Solution 2. Maintain production capacity beyond seasonal need after 2010. The main
issue here is flexibility in maintaining capacity, e.g. rotating production lines and
ensuring that supplies, equipment and human resources are available and functional
at short notice. As noted in Solution 1, encouraging industry to maintain capacity and
regular batch testing would be needed to meet surge demand.
Solution 3. Convert IIV to LAIV capacity at the onset of a pandemic. Facility
conversion is a rapid technique that could bridge the supply-demand gap by 2012,
based on prudent estimates that a dose of trivalent IIV yields 15-30 courses of pandemic
LAIV. Considerations included the outstanding clinical and regulatory work to
broaden the indication for LAIV, the significant up-front preparation for conversion,
and IP hurdles. It was also suggested that establishing new plants in regions without
access to pandemic influenza vaccine would be as cost-effective as converting existing
capacity to LAIV production.
23

http://whqlibdoc.who.int/hq/2009/WHO_IVB_09.05_eng.pdf

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä