Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Eikö tästä ollut pyyntöä että ketjua muutettaisiin juuri odottajille ja ennen kaikkea poistettaisiin täältä sellaiset huulenheittäjät veks.

Ei musta mikään turha pyyntö kun muistaa miten monta sikalentsuketjua tälläkin palstalla on kaatunut jaaritteluun.
Voiskohan saada oman ketjun rokotuksia kannattaville ja oman rokotuksia vastustaville?

Onko tuossa ideaa? Siinä vain hihhulitiedoilla sun muilla salaliittoteorioilla laitetaan epävarmat odottajat väärille urille.

Musta TÄSSÄ ketjussa voivat olla kaikki mukana mutta soisin että kumpikin puoli perustelisi kantansa faktoilla, tutkimuksilla, asiantuntijalausunnoilla. Minusta asiallinen keskustelu faktatiedoin ennen kaikkea auttaa miettimään omaa valintaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Heh, täällähä ihan tulistutaan...
Juu, voipi olla et sen saan, sit saan, rokotusta en siltikään ota. Ja kyllä, olen raskaana.

Ei se musta naurun paikka ole jos sinun terveytesi on vaarassa vauvasta puhumattakaan. Mutta ihan kuin vain.

minä kuulun riskiryhmään raskauden puolesta sekä astman takia. Toinen lapsista on riskiryhmää astman ja allergioiden takia.

Todistettua tietoahan on että suhteutettuna kausiinfluenssan lukumääriin tämä influenssa ei ole sen hengenvaarallisempi kuin muutkaan.

Amerikassa terveydenhuolto on hunnigolla, mistä me edes tiedämme että kuolleet eivät asuneet slummissa täysin vailla terveydenhuoltoa??

Enemmän koen suojelevani vauvaani sillä etten ota rokotetta jota ei ole tutkittu tarpeeksi. Neuvolassa toitetaan älä syö haukea jne elohopean takia, sitten kuitenkin kehoitetaan ottamaan rokote jossa sitä nimenomaan on?

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
minä kuulun riskiryhmään raskauden puolesta sekä astman takia. Toinen lapsista on riskiryhmää astman ja allergioiden takia.

Todistettua tietoahan on että suhteutettuna kausiinfluenssan lukumääriin tämä influenssa ei ole sen hengenvaarallisempi kuin muutkaan.

Amerikassa terveydenhuolto on hunnigolla, mistä me edes tiedämme että kuolleet eivät asuneet slummissa täysin vailla terveydenhuoltoa??

Missä se todiste on sitten? Sun päässä? Susta tuntuu vai olet kuullut?

Olet siis raskaana ja sulla on astma. Etkä aio ottaa rokotetta. Just just. Missä kohtaa valistus meni pieleen sun kohdalla? Uskomattoman vaarallista peliä pelaat. Sun astma jo yksistään voi viedä sut hengityskoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Minkähän takia Suomeen ei ole tilattu sitä rokotetta, mitä WHO suosittelee raskaana oleville?

Tätä mäkin olen miettinyt. Mistähän saisi tietoa?

Oletettavasti siksi, että possurokotusten saaminen on ollut kiven takana muutenkin, 5 miljoonan annoksen toimittaminen kun ei käy ihan käden käänteessä. Ja WHO suosittaa sitä adjuvanttia sisältävää rokotetta joka tapauksessa otettavaksi, jos sitä ilman olevaa ei saa.

Tutkijat muistuttavat, että kausi-influenssat sairastuttavat joka viikko pahimmillaan lähes 100 000 ihmistä ympäri maailman, ja heistä joka kymmenes kuolee.

Sen sijaan Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan sikainfluenssaan on kymmenessä päivässä sairastunut noin 1 000 ihmistä ja tautiin kuolleita on alle 30.

Unohda sitten ne Amerikassa kuolleet ja keskity niihin Pohjoismaissa kuolleisiin. Tuskin viimeisin Norjassa kuollut juuri synnyttänyt nainen oli slummissa asuva vailla terveydenhuoltoa. Tämä influenssa on nimenomaan tietyille riskiryhmille vaarallisempi kuin tavallinen kausiinfluenssa. Tavalliselle ihmiselle se on samaa luokkaa.

Tutkijat muistuttavat, että kausi-influenssat sairastuttavat joka viikko pahimmillaan lähes 100 000 ihmistä ympäri maailman, ja heistä joka kymmenes kuolee.

Sen sijaan Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan sikainfluenssaan on kymmenessä päivässä sairastunut noin 1 000 ihmistä ja tautiin kuolleita on alle 30.

No otat sitten kausi-influenssarokotteen ja sikarokotteen. Sillä siitä selviät.

Alkuperäinen kirjoittaja qaw:

Eipä taida pitää tuo tilastotieto paikkaansa enää, mistähän lie kopsattu? Jo yksistään Briteissä on kuollut yli 100.

Tämä ketju meni juuri tällaiseksi yhden ihmisen jankkauksi kuten kaikki muutkin sikaketjut.

Ehkä tosiaan olisi parempi saada sellainen asiallinen rokotusmyönteinen ketju meille jotka mietimme rokotusta vaikka sen otammekin.

Alkuperäinen kirjoittaja iik:
Paniikki iskee kun ollaan täällä vaaravyöhykkeellä. Olen odotellut rokotteita kuin kuuta nousevaa, vaan eipä meinaa tulla. Saisko itse ostettua jostain?

lainaan itseäni... kun ei saa muuten vastausta.

Ei sitä valitettavasti voi ostaa. Missä sä siis asut?

Paniikki iskee kun ollaan täällä vaaravyöhykkeellä. Olen odotellut rokotteita kuin kuuta nousevaa, vaan eipä meinaa tulla. Saisko itse ostettua jostain?

lainaan itseäni... kun ei saa muuten vastausta.

Kävikö mielessä, että kukaan ei osaa vastata tohon? Suomi on ostanut rokotteet suomalaisille, muuta tietoa ei ole. Voithan toki soittaa vaikka yksityiselle lääkäriasemalle tai apteekkiin, ja kysyä heiltä.

Onko tuossa ideaa? Siinä vain hihhulitiedoilla sun muilla salaliittoteorioilla laitetaan epävarmat odottajat väärille urille.

Musta TÄSSÄ ketjussa voivat olla kaikki mukana mutta soisin että kumpikin puoli perustelisi kantansa faktoilla, tutkimuksilla, asiantuntijalausunnoilla. Minusta asiallinen keskustelu faktatiedoin ennen kaikkea auttaa miettimään omaa valintaansa.
Olisi sinä se idea, että jokainen voisi puhua myös tuntemuksistaan ilman että pitää perustella tuntemuksensa jollain tieteellisellä tutkimustuloksella. Eri ketjut vähentäisi riitelyäkin eikä porukka tulistuisi niin herkästi. Ketju olisi myös selkeämpi kuin jos kaikki kirjoitukset eli raskaana olevat, muut riskiryhmäläiset, lapset, ei riskiryhmäläiset, puolesta ja vastaan on samassa ketjussa.

Vuoden 1976 epidemia Yhdysvalloissa
Yhdysvaltain presidentti Gerald Ford sai sikainfluenssarokotuksen vuonna 1976.

Yhdysvalloissa 5. helmikuuta 1976 armeijan tukikohdassa Fort Dixissä, yksi sotilas tunsi itsensä väsyneeksi ja sairaaksi. Hän kuoli seuraavana päivänä ja neljä muuta sotilasta sairastui myöhemmin. Kolme viikkoa myöhemmin terveysviranomaiset ilmoittivat, että sikainfluenssa oli aiheuttanut kuoleman, ja että tämä saattaisi olla yhteydessä vuoden 1918 influenssapandemian kanssa.

Hälytetyt julkisen terveyden viranomaiset päättivät torjua suuren pandemian ja neuvoivat presidentti Gerald Fordia päättämään jokaisen henkilön rokottamisesta sairautta vastaan Yhdysvalloissa.[4]. Rokotukset käynnistettiin, mutta rokotusten aiheuttamien haittavaikutusten vuoksi ne lopetettiin kun 50 miljoonaa henkeä oli rokotettu. Rokotus sairastutti ja tappoi huomattavasti tautia enemmän. [5]

Muutaman kuukauden päästä tutkijat havaitsivat, että tauti oli "mystisesti kadonnut" eikä siitä ollut enää merkkejä. Se ehti sairastuttaa noin 500 sotilasta Yhdysvalloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Minkähän takia Suomeen ei ole tilattu sitä rokotetta, mitä WHO suosittelee raskaana oleville?

Tätä mäkin olen miettinyt. Mistähän saisi tietoa?

Oletettavasti siksi, että possurokotusten saaminen on ollut kiven takana muutenkin, 5 miljoonan annoksen toimittaminen kun ei käy ihan käden käänteessä. Ja WHO suosittaa sitä adjuvanttia sisältävää rokotetta joka tapauksessa otettavaksi, jos sitä ilman olevaa ei saa.

Eihän sitä adjuvantintonta olisi tarvinut tilata 5 miljoonaa kappaletta vaan sen verran mitä on (oletettavasti) raskaana rokotusaikana.

Väärä firma kai on valmistanut niitä adjuvantittomia rokotteita. Muuta syytä en keksi miksi Suomi jättäisi WHO:n suositukset huomiotta toiminnassaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä?:
kertokaa mulle onko vasta synnyttäneet riskiryhmässä, vai saavatko rokotteen muun väeston kanssa samaan aikaan ikäryhmänsä perusteella?
jos imettävä äiti rokotetaan, saako alle 6kk lapsi (jota ei siis vielä voi rokottaa) suojan tätä kautta?

:attn: tietääkö joku?

Eikö tästä ollut pyyntöä että ketjua muutettaisiin juuri odottajille ja ennen kaikkea poistettaisiin täältä sellaiset huulenheittäjät veks.

Ei musta mikään turha pyyntö kun muistaa miten monta sikalentsuketjua tälläkin palstalla on kaatunut jaaritteluun.
Voiskohan saada oman ketjun rokotuksia kannattaville ja oman rokotuksia vastustaville?

Siellähän kävisi keskustelu mielenkiintoiseksi. Yksi sanoo mielipiteen ja toiset kommentoi "niin minustakin", "peesi" tai "olen samaa mieltä".

Alkuperäinen kirjoittaja qaw:

näin mun mieskin tekee. Hän kävi tänään ottamassa tavis flunssarokotteen ja kun parin viikon päästä alkaa niitä sikaflunssarokoitteita saamaan menee ottamaan sen.
ja hänen on parempi ottaa rokotus , koska hänellä on sepelvaltimotauti. ja sydän ei välttämättä kestä flunssaa

kertokaa mulle onko vasta synnyttäneet riskiryhmässä, vai saavatko rokotteen muun väeston kanssa samaan aikaan ikäryhmänsä perusteella?
jos imettävä äiti rokotetaan, saako alle 6kk lapsi (jota ei siis vielä voi rokottaa) suojan tätä kautta?

:attn: tietääkö joku?

Tästä on ainakin kahta mielipidettä. Yhden mukaan synnyttänyt äiti on riskiryhmässä 1kk synnytyksen jälkeen, ja imetyksen mukana menee vasta-aineet jos äiti on saanut rokotteen/sairastanut taudin. Toisen mukaan taas riskiryhmäisyys lakkaa synnytykseen, eikä vasta-aineiden siirtymisestä ole takeita. Täällä oli sellainen asiallinen ketju pari päivää sitten, jossa oli aiheesta enemmän puhetta...