Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Rokotuksista huolestunut yhdistys vetosi Sveitsin malliin
24.10.2009

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotuspäätöksiä arvosteleva Rokotusinfo-yhdistys ehdottaa, että Suomessa selvitettäisiin mahdollisuus antaa raskaana oleville ja lapsille lisäaineeton rokote sikainfluenssaa vastaan. Yhdistyksen mukaan Sveitsissä selvitetään voiko sikainfluenssarokotetta vaihtaa raskaana oleville ja lapsille.

Lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo-yhdistys on arvostellut kärkevästi THL:ää. Yhdistys muistuttaa tuoreessa tiedotteessaan pitävänsä THL:n väitteitä Suomeen tilatun rokotteen ainesosien vaarattomuudesta sikiölle ja raskaana oleville virheellisinä.

Yhdistys ehdottaa selvitettäväksi, olisiko Suomessa syytä tehdä samankaltainen ratkaisu kuin Sveitsissä. Yhdistyksen mukaan Sveitsiin on tilattu lisäainetta sisältävää Pandemrix-rokotetta kuten Suomeenkin.

Yhdistyksen tiedotteen mukaan Sveitsissä selvitetään, saadaanko raskaana oleville ja lapsille toisen valmistajan lisäaineetonta rokotetta, vai voidaanko tilattu Pandemrix-rokote hyväksyä käyttöön ilman rokotteen tehoa vahvistavaa lisäainetta.

THL:n mukaan Suomessa annettava rokote on turvallinen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Petri Ruutu korosti torstaina, että WHO on suositellut myös Suomessa annettavaa rokotetta.

YLE Uutiset

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rokotuksista huolestunut yhdistys vetosi Sveitsin malliin
24.10.2009

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rokotuspäätöksiä arvosteleva Rokotusinfo-yhdistys ehdottaa, että Suomessa selvitettäisiin mahdollisuus antaa raskaana oleville ja lapsille lisäaineeton rokote sikainfluenssaa vastaan. Yhdistyksen mukaan Sveitsissä selvitetään voiko sikainfluenssarokotetta vaihtaa raskaana oleville ja lapsille.

Lasten vanhemmista koostuva Rokotusinfo-yhdistys on arvostellut kärkevästi THL:ää. Yhdistys muistuttaa tuoreessa tiedotteessaan pitävänsä THL:n väitteitä Suomeen tilatun rokotteen ainesosien vaarattomuudesta sikiölle ja raskaana oleville virheellisinä.

Yhdistys ehdottaa selvitettäväksi, olisiko Suomessa syytä tehdä samankaltainen ratkaisu kuin Sveitsissä. Yhdistyksen mukaan Sveitsiin on tilattu lisäainetta sisältävää Pandemrix-rokotetta kuten Suomeenkin.

Yhdistyksen tiedotteen mukaan Sveitsissä selvitetään, saadaanko raskaana oleville ja lapsille toisen valmistajan lisäaineetonta rokotetta, vai voidaanko tilattu Pandemrix-rokote hyväksyä käyttöön ilman rokotteen tehoa vahvistavaa lisäainetta.

THL:n mukaan Suomessa annettava rokote on turvallinen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Petri Ruutu korosti torstaina, että WHO on suositellut myös Suomessa annettavaa rokotetta.

YLE Uutiset

Sillä välin kun ne tuota miettiä on jo varmasti useita kuolleita.

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
henk koht en ymmärrä kuinka joku ottaa rokotteen itselleen tai lapselleen. varsinkin raskaana olevat, miettikää nyt tarkasti mitä rokote voi aiheuttaa. mitään tutkittua tietoa ei ole ja sikiö on täysin suojaton ja kehitys kesken.

miksi on niin vaikea ymmärtää että äiti haluaa suojella omaa henkeään jo olemassa olevien lastensa vuoksi. rokotteen ottamalla kukaan ei kuole ja se on tärkeintä meidän perheelle. jos ei raskaana ole ei voi tietää kuinka raskas päätös tämä on ollut, silloin ei oikein voi tulla neuvomaankaan..

Eikös se nyt ole niin että itse lenssu ei oo tappava vaan ne jälkitaudit?Voihan niitä jälkitauteja saada tavankin lenssusta...
Tunne siitä että jätän rokotteen ottamatta vahvistuu koko ajan, täytyy vaan pestä käsiä jatkuvasti ja vältellä sairaita..Niin mä kyllä teen normaalistikkin...
Ja sitten sekin arveluttaa että virukset elää ja muuttuu koko ajan, joten mistä tiedetään ettei kahden viikon päästä tule ilmoitusta että virus onkin muuntautunu eikä ko. rokote enää tepsikkään siihen, sit just sun kohalle osuukin se paska nakki et sikiölle on tullu joku vamma rokotteesta..En vois ikinä antaa sitä anteeks itelleni..

Mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja omaan valintaansa, ei pidä tuomita jos joku sen ottaa tai jos joku ei sitä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Eikös se nyt ole niin että itse lenssu ei oo tappava vaan ne jälkitaudit?Voihan niitä jälkitauteja saada tavankin lenssusta...
Tunne siitä että jätän rokotteen ottamatta vahvistuu koko ajan, täytyy vaan pestä käsiä jatkuvasti ja vältellä sairaita..Niin mä kyllä teen normaalistikkin...
Ja sitten sekin arveluttaa että virukset elää ja muuttuu koko ajan, joten mistä tiedetään ettei kahden viikon päästä tule ilmoitusta että virus onkin muuntautunu eikä ko. rokote enää tepsikkään siihen, sit just sun kohalle osuukin se paska nakki et sikiölle on tullu joku vamma rokotteesta..En vois ikinä antaa sitä anteeks itelleni..

Mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja omaan valintaansa, ei pidä tuomita jos joku sen ottaa tai jos joku ei sitä halua.

Kyllä se rokote vaikuttaa, vaikka se vähän muuntautuisikin se virus. Se on kuitenkin samantyylinen, kuin nyt. Ja tähän nykyiseen ei nuorilla aikuisilla ole mitään suojaa, kun on uudentyyppinen virus, mitä ei ennen meidän elinaikanamme ole ollut.
Ja voihan tuo sikainfluenssa johtaa myös ennenaikaiseen synnytykseen, eikä sikainfluenssan (jälkitautien) hoidossa käytettävät lääkkeet ainakaan ole sikiöystävällisiä.
Mä en vois antaa anteeksi itselleni sitä, että omaa hölmöyttäni jättäisin rokotteen ottamatta ja siksi saisin sikainfluenssan ja jälkitaudin, joutuisin teholle ja pahimmassa tapauksessa kuolisin. Multa jäisi kaksi lasta ilman äitiä.

Vastikään kun julkastiin uusi allergiaohjelma, haastateltiin yhtä Suomen johtavista allergia-asiantuntijoista, Tari Haahtelaa ja hän nimenomaan totesi, että rokotukset eivät lisää allergioita.

Lukuisissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, ettei rokotetuilla kuin rokottamattomillakaan ole mitään eroa siinä, kuinka paljon esiintyy allergiaa tai autoimmuunitauteja. Enemmän syyttäisin vallitsevaa hysteriaa hygienian puolesta, jolloin puolustusjärjestelmä turhautuu kun ei ole niitä oikeita pöpöjä, joita vastaan taistella. Näin ollen rokotteillahan valmennetaan immuunijärjestelmään vaarallisten pöpöjen kohtaamisen varalta. Jättäkää siis ne desinfioivat pesuaineet pois kotoa säännöllisestä käytöstä mielummin kuin rokotteet ottamatta.

Rokotteen apuaineet on kaikki hyvin testattuja ja niistä on pitkäaikainen käyttökokemus, joten ei ole mitään syytä jättää sen takia ottamatta rokotetta. Rokottamatta jättäminen on myös aktiivinen valinta ja päätös, josta kukin kantaa vastuun itse. Aikamoista riskillä pelaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Palattiin juuri 2 viikon lomalta epidemia-alueelta. Toistaiseksi ei mitään sikaflunssaan viittaavaa ole ilmennyt - tyttö alkoi yskiä, sitä vähän kuulostelin, ja itsellä on nenä niiskuttanut joitakin päiviä, mies valitti pään juimimisesta. Eipä siihen olisi mikään rokote enää ehtinytkään jos olisi ollut tullakseen.

Kai tuokin voi olla liveää sikaa, kun eikös se joillakin mene ohi ihan huomaamatta. Silloin vain tartuttaa, mutta ei itse juuri sairastu.

Eilen illalla nousi pieni kuume rokotteen jalkeen, ohi on jo. mies ei saanut mitaan oireita ja vauva potkii ihan normaalisti.Eli en kylla mitaan kauheaa kuumetautia rokotteesta saanut. :D
Rv 35 taalla!

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Eilen illalla nousi pieni kuume rokotteen jalkeen, ohi on jo. mies ei saanut mitaan oireita ja vauva potkii ihan normaalisti.Eli en kylla mitaan kauheaa kuumetautia rokotteesta saanut. :D
Rv 35 taalla!

Luin just kunnan sivuilta, että täällä saa raskaana olevat rokotteen vasta kahden viikon päästä. Kyllä kestää...

Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Rv 35 taalla!

Luin just kunnan sivuilta, että täällä saa raskaana olevat rokotteen vasta kahden viikon päästä. Kyllä kestää...

Ikavaa, etta joudut odottamaan. Me asutaan norjassa ja siksi varmaan aika kiireinen rokotusaikataulu, kun taalla tama epidemia jyllaa jo taydella teholla. Meidan kunnassa sai kaikki riskiryhmat rokotuksen eilen (paitsi alle 3. v lapset) ja siksi sai mieskin samaan aikaan. Han on astmaatikko ja saa pahaan allergiaan koko ajan kortisonia. Meidan 1,5 v rokotetaan ensi torstaina luultavimmin. Astmaatikko hankin. Ja kylla tuo tauti taalla vahan pelottaa, kun ihan perusterveita on kuollut ja joutunut tehohoitoon. voi periaatteessa aiheuttaa komplikaatioita ihan kenelle tahansa.

toinen linkki

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6007590.ab

No tässähän sanottiin, ettei vielä tiedetä, että onko rokotteeseen kuolleet, vai vakavien perussairauksiensa takia...

Eli sama kuin niissä tapauksissa kun joku on kuollut influenssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
toinen linkki

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6007590.ab

No tässähän sanottiin, ettei vielä tiedetä, että onko rokotteeseen kuolleet, vai vakavien perussairauksiensa takia...

Eli sama kuin niissä tapauksissa kun joku on kuollut influenssaan.

Ei. Vaan influenssaan on kuollut perusterveitä nuoria ihmisiä. Näillä rokotetuilla oli vakavia perussairauksia.

neljäs mahdollinen kuolema http://www.dn.se/nyheter/sverige/90-aring-avled-efter-vaccinering-1.981600

Juu, otsikossakin jo syy selviää. 90-vuotias. Ja tässä artikkelissa oli kerrottu, että muilla kuolleilla vakavia perussairauksia: sydänsairauksia, sydäninfarkteja ja lihassairaus.

No miks lähtisin ottaa nöf nöf rokotetta kun oma työterkkari ei meinaa suostua laittaa mulle tavallista kausi influenssa rokotettakaan raskauden takia..En kylläkään ymmärrä minkä takia..

Joo mullakin kiellettiin nimenomaa jo se influenssa rokete kun olin raskaana vaikka kuulun riskiryhmään --> keuhkosairaus.

En kyllä itse ottaisi nyt sikainfluenssarokotetta jos olisin raskaana enkä aio ottaa muutenkaan vaikka saisin sen heti perästä raskaana olevien ja terveydenhuoltohenkilökunnan jälkeen..eikai se elohopea ole hyvä kellekkään tai siis näin olen lukenut että kyseisen lääke sitä sisältää...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras 222:
No miks lähtisin ottaa nöf nöf rokotetta kun oma työterkkari ei meinaa suostua laittaa mulle tavallista kausi influenssa rokotettakaan raskauden takia..En kylläkään ymmärrä minkä takia..

Joo mullakin kiellettiin nimenomaa jo se influenssa rokete kun olin raskaana vaikka kuulun riskiryhmään --> keuhkosairaus.

En kyllä itse ottaisi nyt sikainfluenssarokotetta jos olisin raskaana enkä aio ottaa muutenkaan vaikka saisin sen heti perästä raskaana olevien ja terveydenhuoltohenkilökunnan jälkeen..eikai se elohopea ole hyvä kellekkään tai siis näin olen lukenut että kyseisen lääke sitä sisältää...

Monessa paikassa on jo ollut tietoa, että sisältää hyvin pieniä määriä elohopeaa, ruoassakin on enemmän. Ja helppo sanoa, jos et ole raskaana...

Vastikään kun julkastiin uusi allergiaohjelma, haastateltiin yhtä Suomen johtavista allergia-asiantuntijoista, Tari Haahtelaa ja hän nimenomaan totesi, että rokotukset eivät lisää allergioita.

Lukuisissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, ettei rokotetuilla kuin rokottamattomillakaan ole mitään eroa siinä, kuinka paljon esiintyy allergiaa tai autoimmuunitauteja. Enemmän syyttäisin vallitsevaa hysteriaa hygienian puolesta, jolloin puolustusjärjestelmä turhautuu kun ei ole niitä oikeita pöpöjä, joita vastaan taistella. Näin ollen rokotteillahan valmennetaan immuunijärjestelmään vaarallisten pöpöjen kohtaamisen varalta. Jättäkää siis ne desinfioivat pesuaineet pois kotoa säännöllisestä käytöstä mielummin kuin rokotteet ottamatta.

Rokotteen apuaineet on kaikki hyvin testattuja ja niistä on pitkäaikainen käyttökokemus, joten ei ole mitään syytä jättää sen takia ottamatta rokotetta. Rokottamatta jättäminen on myös aktiivinen valinta ja päätös, josta kukin kantaa vastuun itse. Aikamoista riskillä pelaamista.

Nii yleensä rokotteet tutkitaan hyvin mutta mulla on jäänyt sellainen olo että tätä rokotetta ei kunnolla ole tutkittu...juurikin tästä syystä moni th henkilökuntaan kuuluva on jättänyt rokotteen ottamatta.

En jaksa millään kahlata koko keskustelua läpi, mutta joko se oli käynyt ilmi, mitä kaikkea kamalaa tuo rokote nyt mun vauvalle aiheuttaa, jos otan sen raskauden viimeisellä kolmanneksella? Edelleenkään "ei tiedetä mitä voi aiheuttaa" ei riitä syyksi jättää rokottamatta, kun tiedetään mitä sikainfluenssa voi jälkitauteinensa aiheuttaa.