Toivoisimme keskustelua sikainfluenssasta ja sen rokotteista

Alkuperäinen kirjoittaja vieras 222:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vastikään kun julkastiin uusi allergiaohjelma, haastateltiin yhtä Suomen johtavista allergia-asiantuntijoista, Tari Haahtelaa ja hän nimenomaan totesi, että rokotukset eivät lisää allergioita.

Lukuisissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, ettei rokotetuilla kuin rokottamattomillakaan ole mitään eroa siinä, kuinka paljon esiintyy allergiaa tai autoimmuunitauteja. Enemmän syyttäisin vallitsevaa hysteriaa hygienian puolesta, jolloin puolustusjärjestelmä turhautuu kun ei ole niitä oikeita pöpöjä, joita vastaan taistella. Näin ollen rokotteillahan valmennetaan immuunijärjestelmään vaarallisten pöpöjen kohtaamisen varalta. Jättäkää siis ne desinfioivat pesuaineet pois kotoa säännöllisestä käytöstä mielummin kuin rokotteet ottamatta.

Rokotteen apuaineet on kaikki hyvin testattuja ja niistä on pitkäaikainen käyttökokemus, joten ei ole mitään syytä jättää sen takia ottamatta rokotetta. Rokottamatta jättäminen on myös aktiivinen valinta ja päätös, josta kukin kantaa vastuun itse. Aikamoista riskillä pelaamista.

Nii yleensä rokotteet tutkitaan hyvin mutta mulla on jäänyt sellainen olo että tätä rokotetta ei kunnolla ole tutkittu...juurikin tästä syystä moni th henkilökuntaan kuuluva on jättänyt rokotteen ottamatta.

Kyllä täälläpäin on moni terv.huoltohenkilökuntaan kuuluva muuttanut mielensä ja ottanut rokotteen, kun työterv.huolto sen on tarjonnut. Ihan jo potilaidenkin takia, sekä tietenkin myös itsensä takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
En jaksa millään kahlata koko keskustelua läpi, mutta joko se oli käynyt ilmi, mitä kaikkea kamalaa tuo rokote nyt mun vauvalle aiheuttaa, jos otan sen raskauden viimeisellä kolmanneksella? Edelleenkään "ei tiedetä mitä voi aiheuttaa" ei riitä syyksi jättää rokottamatta, kun tiedetään mitä sikainfluenssa voi jälkitauteinensa aiheuttaa.

Ei mitään kamalaa. Vauva saa myös muutamaksi kuukaudeksi vasta-aineita sikainf. vastaan, kun viimeisellä kolmanneksella rokotuttaa.

yks tuttu eilen sanoi, että reilu viikko sitten uutisissa oli sanottu, että rokote voi aiheuttaa hermostollisia oireita ja pahimmassa tapauksessa johtaa halvaukseen. Onko näin käynyt jossakin?
Itse aioin ottaa, koska olen raskaana, mutta tuon kuullessani alkoi taas mietityttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Unikkoja ikkunalla:
yks tuttu eilen sanoi, että reilu viikko sitten uutisissa oli sanottu, että rokote voi aiheuttaa hermostollisia oireita ja pahimmassa tapauksessa johtaa halvaukseen. Onko näin käynyt jossakin?
Itse aioin ottaa, koska olen raskaana, mutta tuon kuullessani alkoi taas mietityttämään.

Siis tuo liittyy kaikkiin rokotteisiin, että on mahdollista sairastua johonkin. Ilmeisesti ko. Guillan-Barren voi helpommin saada kampylobakteerista kuin tästä rokotteesta.

Tehdäänpä pieni ajatusleikki:

Kuvitellaan, että valintaa ei tehdä rokotteen ja sen ottamattomuuden välillä, vaan:

Kaikkien olisi pakko ottaa toinen kahdesta rokotteesta. Rokote 1 olisi juuri tämä, joka pian on saatavilla. Rokote 2 ei oikeasti sisältäisi yhtään mitään. Sitten ihmisille sanottaisiin, että kumpikin suojaa taudilta, mutta:

1) Rokotteesta 1 ei viranomaisten ja asiantuntijoiden mukaan ole syytä uskoa olevan haittaa. Tekstit suoraan THL:n sivuilta.

2) Rokotteesta 2 on asiantuntijoiden mukaan melkoinen todennäköisyys saada tauti, joka muistuttaa kovasti sikatautia, on jo nyt tappanut 10 norjalaista, on erityisen vaarallinen odottaville ja äskettäin synnyttäneille. Ja aivan kuten influenssan, taudin tiedetään aiheuttavan keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Kumman rokotteen useimmat ottaisivat (käytännössä ainakin kaikki raskaana olevat)? Varmasti rokote 2 saisi lehdissä nimen "tappajarokote". Rokotetta 2 ottavia äitejä verrattaisiin raskausajan alkoholinkäyttäjiin jne.

Nykytilanne on kuitenkin se, että vain Rokote 1 on konkreettiinen piikki, jota siis voi pelätä.

Moni ei tajua, että jättäessään Rokotteen 1 ottamatta todellisuudessa ottaa pahemman piikin, rokotteen 2.

Mutta kun se vaihtoehto 2 ei ole konkreettinen piikki vaan "oma päätös olla tekemättä jotain", niin

a) moni ei tajua tekevänsä päätöstä ollenkaan, vaan ajattelee, että rokotteen vaihtoehto on "ei mikään".

b) noin abstraktia asiaan ihminen ei osaa tunnetasolla pelätä. Piikkiä voi pelätä, ei omaa päätöstä olla tekemättä jotain.

Pelkoa ei järkipuheella pysty kumoamaan. Pelokas ihminen toimii tunteiden mukaan. Siksi toinenkin vaihtoehto on esitettävä samassa muodossa, jotta vertailu onnistuu tunnetasolla.

Tällaista olen oppinut markkinoinnin kirjoista. Tunteilla ihmisiä ohjaillaan, ei kuivilla puheilla.

En jaksa millään kahlata koko keskustelua läpi, mutta joko se oli käynyt ilmi, mitä kaikkea kamalaa tuo rokote nyt mun vauvalle aiheuttaa, jos otan sen raskauden viimeisellä kolmanneksella? Edelleenkään "ei tiedetä mitä voi aiheuttaa" ei riitä syyksi jättää rokottamatta, kun tiedetään mitä sikainfluenssa voi jälkitauteinensa aiheuttaa.

Ei mitään kamalaa. Vauva saa myös muutamaksi kuukaudeksi vasta-aineita sikainf. vastaan, kun viimeisellä kolmanneksella rokotuttaa.

No juu, mutta ton takia tuskin kukaan jättäis rokottamatta - odotin oikeastaan vastausta tältä salaliittoteoria-puolelta ;)

siis saako sen rokotteen nyt sitten juuri synnyttäneet vai ei? luulin et kuuluu viel kuukauden synnytyksen jälkeen riskiryhmään, mutta jotkut jutut täällä antaa ymmärtää ettei niin enään olekkaan. ite ku oon synnyttämässä ihan näinä päivinä ja ajatellut ottaa rokotteen sen jälkeen. jääkö se nyt sitten saamatta. en haluais sitä nytkään ottaa kun ei tarviis mitää ylimääräisiä oireita tähän. tietääkö joku??

Minä aion rokotuksen ottaa. Olen raskaana 35 viikolla ja tahdon suojata sekä vauvan että itseni. En halua itsellenikään riskiä potkaista tyhjää ja jättää kuutta lasta ilman äitiä.
Jokainen tekeköön oman päätöksensä ja sen kanssa on elettävä, mutta mun mielestä sairastuminen sikainfluenssaan on suurempi riski kuin rokotus itse.

Mietin tuota pelkoasiaa. Minä en pelkää sikatautia joten minä en jätä rokottamatta sen takia, että pelkään rokotetta niin paljon (joskaan en toki halua tunkea itseeni rokotetta, josta ei ole tarpeeksi tutkimustuloksia) vaan koska minä en pelkää sikaflunssaa kovin paljon.

Jokainen ottaa tietysti riskin, rokotti tai ei, siltä ei nyt voi välttyä...

Minäkin päivittelen tilannetta kiinnostuneille :)

Sain eilen rokotteen, illalla ja yöllä oli käsi kipeä, nyt ei ole enää yhtään. Mitään muuta ei ole tullut, vauva mekastaa masussa normaalisti.

Olen hirmuisen kiitollinen ja huojentunut että meidän kunnassa rokotteet saatiin näin nopeasti. Tuntuu että energiaa on nyt vapautunut kaikkeen muuhun kun ei tarvitse koko ajan pelätä tartuntaa ja vältellä paikkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja 1+1:
Tällaista olen oppinut markkinoinnin kirjoista. Tunteilla ihmisiä ohjaillaan, ei kuivilla puheilla.

Kun luet vähän psykologiaa niin opit vielä senkin, että eri ihmisiin uppoaa eri keinot, toisiin enemmän järkipuheet ja toisiin enemmän tunteet ja skaala sillä välillä on laaja;) Ja aiemmat kokemukset jne vaikuttavat paljon.

Ja moni rokottaa itsensä sen takia, että pelkää sikaflunssaa hysteriaan saakka joten tuo sun kirjoitus oli hieman outo ja epärealistinen.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
toinen linkki

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6007590.ab

No tässähän sanottiin, ettei vielä tiedetä, että onko rokotteeseen kuolleet, vai vakavien perussairauksiensa takia...

Eli sama kuin niissä tapauksissa kun joku on kuollut influenssaan.

Ei. Vaan influenssaan on kuollut perusterveitä nuoria ihmisiä. Näillä rokotetuilla oli vakavia perussairauksia.

Kuinka monta kuolee vuodessa "tavalliseen" influenssaan?

Itse en onneksi kuulu riskiryhmiin, niin ei ole tositilannetta tehdä päätöstä (ainakaan vielä). Vaikeampaa olisi jos olisi raskaana..

mutta mitä meinaatte päättää lastenne puolesta vaikka itse ette kuuluisikaan riskiryhmään, niin päätös pitää siinävaiheessa tehdä kun koulut alkavat rokottaa oppilaitaan ja kun sitä vanhempien suostumusta kysytään ???

Alkuperäinen kirjoittaja iina:
mutta mitä meinaatte päättää lastenne puolesta vaikka itse ette kuuluisikaan riskiryhmään, niin päätös pitää siinävaiheessa tehdä kun koulut alkavat rokottaa oppilaitaan ja kun sitä vanhempien suostumusta kysytään ???

No juuri tätä mietin itsekin.
Olen ajatellut että kukaan meistä ei rokotetta ota, mutta nyt taas jahkailen josko se sittenkin pitäisi ottaa. Jos lapsia ei rokoteta ja joutuvat vaikka hengityskoneeseen voinko olla syyllistämättä itseäni.
Taas toisaalta uskallanko antaa rokotuttaa lapseni kun niin paljon ristiriitaista tietoa. Mitä jos ilmenee jotain vakavia sivuvaikutuksia vuosien kuluttua.
Tää on niin vaikeeta!

No, jos rokotuksen ottaa antaako se 100% suojan?

Parempi sekin suoja on, mitä saa kuin ei mitään. Se on se toinen vaihtoehto... harvalla rokotteella 100% suoja taudinaiheuttajaa vastaan, mutta silti suoja on riittävä ja hyvä. Harvalla lääkkelläkään on 100% teho kaikille yksilöille.

Vakavia sivuvaikutuksia vuosien kuluessa on kyllä seurattu muistakin rokotteista eikä eroa rokottamattomiin ole tullu ilmi. Eikä tämä rokote ole mitenkään radikaalisti erilainen.

Kuolleista, jotka ovat saaneet rokotteen, mistä aiemmin täällä palstalla on kirjoitettu, voisi todeta, että se on voinut olla viimeinen yritys suojata muutenkin heikkoa ihmistä, mutta ei sitten ole auttanut kun perustauti on ollut jo niin paha. Olisiko ollut parempi,ettei näitä yritettäisi suojata jotka ovat heikossa tilassa? Rokote ei tapa, rokottamattomuus saattaa sen hyvinkin tehdä.

No ota se rokote, jos oot tuota mieltä. Kun ei voida tietää mitä rokote voi sikiölle aiheuttaa, kun eihän sitä rokotetta ole ollut niin kauan käytössä missään maassa, että tiedettäisiin mitä se voi sikiölle aiheuttaa. Kukaan ei siis voi tietää aiheuttaako rokote jotain sikiölle ja mitä (kun pitäisi tehdä ensin vuosien seurantatutkimus jotta saataisiin tietoa).

Paitsi tietysti, jos joku rokotteen ottanut on jo ehtinyt synnyttää ja vauvassa on ollut vaurioita joiden epäillään rokotteesta johtuvan, en ole kuullut sellaista.

Totuus on, että sikaflunssa voi aiheuttaa vakavia seurauksia ja myös se, että rokote voi aiheuttaa vakavia seurauksia. Kukaan ei tiedä. Mutta kyllä mun mielestä on hyvä, jos mahdollisimman moni uskaltaa rokotteen ottaa vaikken itse uskaltaisikaan.

Mitä rokotteita ylipäänsä raskaana oleville on annettu Suomessa? Tietääkö joku sen?

Mä en voi käsittää sitä, että kun puhutaan VAPAAEHTOISESTA rokotuksesta, niin miksi rokotuksesta kieltäytyjien pitäisi kauheasti perustella, miksi eivät rokotusta ota tai miksi sellaisia ihmisiä aletaan "valistamaan" ja "haukkumaan" ?

Jos en ota rokotusta lapsilleni tai itselleni, niin en ota, se on minun oma valintani eikä mielestäni kenelläkään ole siihen mitään sanomista.

Alkuperäinen kirjoittaja iina:

Koulusta tuli juuri eilen kyselylomake ja laitoin ruksin ruutuun, että lapsia ei rokoteta. Ei tarvinnut edes asiaa miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
No ota se rokote, jos oot tuota mieltä. Kun ei voida tietää mitä rokote voi sikiölle aiheuttaa, kun eihän sitä rokotetta ole ollut niin kauan käytössä missään maassa, että tiedettäisiin mitä se voi sikiölle aiheuttaa. Kukaan ei siis voi tietää aiheuttaako rokote jotain sikiölle ja mitä (kun pitäisi tehdä ensin vuosien seurantatutkimus jotta saataisiin tietoa).

Paitsi tietysti, jos joku rokotteen ottanut on jo ehtinyt synnyttää ja vauvassa on ollut vaurioita joiden epäillään rokotteesta johtuvan, en ole kuullut sellaista.

Totuus on, että sikaflunssa voi aiheuttaa vakavia seurauksia ja myös se, että rokote voi aiheuttaa vakavia seurauksia. Kukaan ei tiedä. Mutta kyllä mun mielestä on hyvä, jos mahdollisimman moni uskaltaa rokotteen ottaa vaikken itse uskaltaisikaan.

Mitä rokotteita ylipäänsä raskaana oleville on annettu Suomessa? Tietääkö joku sen?

Tarkoitin lähinnä, että kun täällä kauhistellaan noita adjuvantteja ja tiomersaalia, kenties jollakin olisi joku syy siihen, miksi. Kun aineinahan nuo on tunnettuja, vaikkakin tämä rokote itsessään on uusi. Olisi vissiin pitänyt muotoilla kysymys niin, että mitkä ainesosat tuossa rokotteessa ovat haitallisia vauvalleni, ja miten?

Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Minäkin päivittelen tilannetta kiinnostuneille :)

Sain eilen rokotteen, illalla ja yöllä oli käsi kipeä, nyt ei ole enää yhtään. Mitään muuta ei ole tullut, vauva mekastaa masussa normaalisti.

Olen hirmuisen kiitollinen ja huojentunut että meidän kunnassa rokotteet saatiin näin nopeasti. Tuntuu että energiaa on nyt vapautunut kaikkeen muuhun kun ei tarvitse koko ajan pelätä tartuntaa ja vältellä paikkoja.

Taisit saada rokotteen työsi puolesta, kun sen näin nopeasti sait... Mutta joo, raskaana olevien naisten kohdalla rokotuksen haitat näkyvätkin vasta viiveellä. Sitä saakin sitten itsekseen pohtia, (jos haluaa), johtuuko jotkut epämääräiset oirekuvat lapsessa vuosia sitten otetusta kokeellisesta rokotuksesta, vai jostain muusta. Kukaan muuhan asiasta ei ole enää silloin kiinnostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Tarkoitin lähinnä, että kun täällä kauhistellaan noita adjuvantteja ja tiomersaalia, kenties jollakin olisi joku syy siihen, miksi. Kun aineinahan nuo on tunnettuja, vaikkakin tämä rokote itsessään on uusi. Olisi vissiin pitänyt muotoilla kysymys niin, että mitkä ainesosat tuossa rokotteessa ovat haitallisia vauvalleni, ja miten?

Kokeilepa ruiskuttaa suoraan suoneen mitä keittiön kaapeistasi löytyy. Kyllä monet aineet ovat vaarattomia syötyinä, mutta entäs sitten kun ne ruiskutetaan suoraan verenkiertoon...

Kokeilepa ruiskuttaa suoraan suoneen mitä keittiön kaapeistasi löytyy. Kyllä monet aineet ovat vaarattomia syötyinä, mutta entäs sitten kun ne ruiskutetaan suoraan verenkiertoon...

Tätä mä just tarkoitan! Arvoisat rokotevastustajat ja salaliittoteorioitsijat, kertokaa ny jotain faktaa mitä teillä on noiden ennakkoluulojenne takana! Muuten on älyttömän vaikea ottaa vakavasti kommenttejanne, ja nämä kolmeen pisteeseen päättyvät raflaavuudet nyt voi jättää aivan huomiotta.

Tarkoitin, että onko kellään mitään FAKTAA esittää esimerkiksi tuon adjuvantin aiheuttamista ongelmista? Se kun nyt on kuitenkin ollut rokotteen osana käytössä yli 10 vuotta, eli sitä ON siis tutkittu, ja siitä ON tutkimusdataa jollakin taholla jossain.

Mä nyt ainakin ihan rehellisesti myönnän, että pelotti niin paljon mun ja vauvan mahdollinen kuolema sikainfluenssaan, että jo ihan sen pohjalta otin rokotuksen. Pakko ajatella myös jo sitä olemassa olevaa perhettä ja sen arjen jatkuvuutta!

Raskaana rokottaminen on aina iso päätös, en usko, että kukaan sitä päätöstä on miettimättä tehnyt. Kyllä noilla rokotteilla halutaan etupäässä meitä kansalaisia suojella, ei tappaa.