Töissä käyvänä abortin teettäneet!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja spekulointia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No mulla ei yleensäkään lue lääkärintodistuksessa muuta ku sairauden koodi. Tokihan sen perusteella ei ole kovin vaikea selvittää, mikä sairaus on kyseessä... Varsinkaan, kun esimiehenä on terkkari.

No minä ainakin esimiehenä aina tarkistan siitä koodista diagnoosin.

miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja hullu:
Mä en edes vie saikkulappuja pomolle vaan lähetän ne suoraan palkanlaskijalle. Ei kuulu pomolle pätkääkään miksi olen poissa, se on ihan sama että oonko poissa flunssan vai ripulin takia... Toki aina ilmoitan että en tule X päivään töihin ja syynkin kerron jo ilmoittaessa. Mutta pomolle ei tarvitse syytä kertoa, piste.

Minä esimiehenä kyllä pyydän niitä lappuja sieltä hallinnostakin. Eniten poissaolevien osalta olen ilmoittanut, että hänen on toimitettava laput hallintoon minun kauttani. Nämä oikeudet on esimiehellä aina. Kaikkien osalta en jaksa kytätä, monien osalta käyn kyllä hallintoon toimitetut laput läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Eikö lääkärintodistukseen voi haluteessaan saada vain sen koodin, ettei itse sairautta/toimenpidettä tms. ole nimetty.

Kyllä, jolloin esimies googlettaa sen koodin perusteella poissaolon syyn. Täytyyhän se nyt tietää.

onko esimiehellä siihen oikeasti oikeus? Toki sitä varmaan tapahtuu, mutta..

Niin että esimiehellä ei olisi oikeutta käyttää googlea?

toki on, mutta noin niinkuin moraalinen oikeus,

Alkuperäinen kirjoittaja no:
No mulla ei yleensäkään lue lääkärintodistuksessa muuta ku sairauden koodi. Tokihan sen perusteella ei ole kovin vaikea selvittää, mikä sairaus on kyseessä... Varsinkaan, kun esimiehenä on terkkari.

No minä ainakin esimiehenä aina tarkistan siitä koodista diagnoosin.

miksi?

Kun kiinnostaa enemmän poissaolevien kootut selitykset. Haluan seurata, miten uskottavia ovat.

onhan sillä merkitystä siksi, että "itseaiheutetusta" sairauslomasta työnanatajan ei tarvitse maksaa palkaa! Esimerkiksi kauneusleikkauksen jälkeisestä. Eiköhän abortti mene samaan kastiin.
Voitko olla yhden päivän omalla ilmoituksella? (Mä voin olla kolme.) Torstaina tai perjantaina sulle tulee ripuli, migreeni tai vaan flunssa. Maanantainan olet taas työkunnossa, särkylääkkeitten voimalla. Tiedän, kun itselle tehtiin perjantaina, olisinko ollut maanantainkin vielä pois. Mut mä saatoin kertoa työnantajalle. (Siinä lafkassa oli kaikki sairausloma palkatonta. Ei Suomessa.)

Eikö lääkärintodistukseen voi haluteessaan saada vain sen koodin, ettei itse sairautta/toimenpidettä tms. ole nimetty.

Kyllä, jolloin esimies googlettaa sen koodin perusteella poissaolon syyn. Täytyyhän se nyt tietää.

Oikealla syyllä poissaolevilla ei ole mitään peljättävää. On esimiehen vastuulla valvoa asioita. Vastuu veronmaksajien rahoista. Vastuu alaisten oikeudenmukaisesta kohtelusta, ettei joku slarvaile ja muut joutuvat tekemään enemmän. Tulosvastuu. Paljon syitä on.

Voitko olla yhden päivän omalla ilmoituksella? (Mä voin olla kolme.)

No tämähän oli puhdasta spekulointia... ;-)
Tod. näk. oikeassa tilanteessa pyytäisin tarvittaessa palkatonta vapaata ellen voisi olla varma ettei paperissa lue mitään ko. toimenpiteeseen viittaavaa

Ja vielä lisätäkseni, onhan niitä paljonkin itseaiheutettuja saikkuja. Jos vaikka raskaana olevan joutuu raskaudesta johtuen saikulle, eikö sekin ole itseaiheutettu?? Tai jos käyt sterilisaatiossa...?

Alkuperäinen kirjoittaja spekulointia:
Ja vielä lisätäkseni, onhan niitä paljonkin itseaiheutettuja saikkuja. Jos vaikka raskaana olevan joutuu raskaudesta johtuen saikulle, eikö sekin ole itseaiheutettu?? Tai jos käyt sterilisaatiossa...?

Mä oon kuulu samaa, et jos käyt laitattamassa silikoonit, niin sairausloma on palkatonta. Saikkea siis saa, mutta ei rahaa.

Missä raja menee, onkin vaikeampi kysymys. Raskausvaivoista ei ainakaan tule palkatonta, ne ei ole ennalta sovittuja.

Alkuperäinen kirjoittaja spekulointia:
Voitko olla yhden päivän omalla ilmoituksella? (Mä voin olla kolme.)

No tämähän oli puhdasta spekulointia... ;-)
Tod. näk. oikeassa tilanteessa pyytäisin tarvittaessa palkatonta vapaata ellen voisi olla varma ettei paperissa lue mitään ko. toimenpiteeseen viittaavaa

Viittaan alkuperäiseen vastaukseeni: välttämättä et tarvitse lainkaan sairauslomaa. Itse olin aamun abortissa. Tulin joskus ennen puoltäpäivää töihin. Sovin vain esimiehen kanssa poikkeavasta työajasta sen päivän osalta, ts. olin vähän pidempään illalla (niin kuin olisin ollut joka tapauksessa).

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
miksi abortista saisi sairaslomaa, kun keskenmenostakaan ei saa?

Saa sairauslomaa, jos pyytää lääkäriltä. Hän kirjoittaa todistuksen työkyvyttömyyden ajasta. On eri asia, maksetaanko siitä palkkaa. Se riippuu työpaikasta ja työehtosopimuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
miksi abortista saisi sairaslomaa, kun keskenmenostakaan ei saa?

Saa sairauslomaa, jos pyytää lääkäriltä. Hän kirjoittaa todistuksen työkyvyttömyyden ajasta. On eri asia, maksetaanko siitä palkkaa. Se riippuu työpaikasta ja työehtosopimuksesta.

eipä vaan kaveri saanut, vaikka pyysi ja viikkojakin oli jo 17, ettei ihan alkumetreillä edes. Illalla km ja seuraavana aamuna töihin.

Mihin vedetään itseaihetetun sairasloman raja? Voidaanko nyt vaikkapa abortin takia sairaslomalla olevalle jättää palkka maksamatta?

Niin, ja mikä loppujen lopuksi EI ole itseaiheutettua?
Flunssan tarttumiseenkin ym voi ihan itse vaikuttaa. Saati sitten muihin sairauksiin.

Mihin vedetään itseaihetetun sairasloman raja? Voidaanko nyt vaikkapa abortin takia sairaslomalla olevalle jättää palkka maksamatta?

Flunssan tarttumiseenkin ym voi ihan itse vaikuttaa. Saati sitten muihin sairauksiin.
Entä jos on laskettelemassa ja kaatuu kätensä poikki tai iltalenkillä nyrjähtää nilkka, eikö sekin ole itseaiheutettua?

Alkuperäinen kirjoittaja hullu:

Entä jos on laskettelemassa ja kaatuu kätensä poikki tai iltalenkillä nyrjähtää nilkka, eikö sekin ole itseaiheutettua?

No ei ehkä samalla tavalla.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että useimmat sairaudet ovat ihan itse aiheutettuja.

Oikealla syyllä poissaolevilla ei ole mitään peljättävää. On esimiehen vastuulla valvoa asioita. Vastuu veronmaksajien rahoista. Vastuu alaisten oikeudenmukaisesta kohtelusta, ettei joku slarvaile ja muut joutuvat tekemään enemmän. Tulosvastuu. Paljon syitä on.

Entä jos esimies on sellainen että saattaa heittää esille sen jutun vaikka kahvipöydässä koko työtiimin kuullen :snotty:

Yhteistyössä