Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Ymmärsinkö cynde oikein että sait jo punktiosta tulokset ja hyvät sellaiset? Jos näin on niin, onnea! :) Hienoa, nimittäin että tänne tulee hyviäkin uutisia. Jotenkin ne valavat toivoa itsellekin.

Edelleen hermoilen (sekä maanantain ultrasta, suuresta mahasta ja tänään myös liikkeiden olemattomuudesta) ja miestä selvästi ärsyttää hermoiluni eli enpä hänelle siitä enää puhu. Kaikki kuittautuu sillä, että "kyllä siellä kaikki hyvin on". Jaa-a..senkun tietäisi. Viime yönä näin jo unta ultrasta, jossa lääkäri ultrasi pelottavalla hiljaisuudella. Katselin itse sitten ruudulta, että vauvalla oli kaikki sormet tallessa (ja sormissa pitkät kynnet) ja katseli sieltä ruudulta silmät aukinaisina minua :O

Voimia kaikille tällekin päivälle! :hug:

riskilä 18+2
 
Cyndelle ihan mielettömästi onnea hyvistä uutisista!!!! Hyvät uutiset auttavat jaksamaan heitä, jotka ovat "kärähtäneet", ovat menossa punktioon tai odottavat vielä tuloksia. Kerrohan kuulumisia, miten teillä menee.

Riskilä: Muistan tuon, meillä mies samanlainen. Välillä tuntuu, että tukea ei tule mistään, ei ainakaan tarpeeksi. Munkin mies aina ärtyi ja sanoi saman, kun välillä omat mielialat menivät ylös ja välillä alas ja pelkäsi pahinta. Painajaiset ovat ihan tuttu juttu olleet täälläkin ja ovat vähemmässä määrin edelleen.

Ensi viikolla ajattelin pakata synnärille kassin. Ei sillä, ettäkö vauva olisi vielä tulossa. Mutta haluan alkaa jo ajatella niin, että meille syntyy vauva viimeistään 9 viikon päästä.

toivon + tyttö rv33+4
 
Hei taas!

Kovasti voimia kaikille odottajille, varsinkin heille, jotka eivät saaneetkaa niitä parhaimpia uutisia.

Ajattelin tulla tänne kertomaan kuulumisia. Ehkä se valaa uskoa joskus jollekin, joka joutuu painimaan samojen asioiden kanssa.

Meillähän siis niskaturvotusta oli 5,5mm, kromosomit normaalit. Kävimme pari viikkoa sitten (rv 16) ylimääräisessä ultrassa sikiötutkimusyksikössä sekä perinnöllisyyslääkärin juttusilla. Ultrassa todettiin, että turvotus oli HÄVINNYT kokonaan ja kaikki rakenteet näyttivät täysin normaalilta!!! Sydän oli tietty vielä niin pieni, ettei siitä osannut varmuudella sanoa, mutta ainakin kaikki neljä lokeroa siellä on.

Lääkäri kehotti nyt odottelemaan rauhallisin mielin rakenneultraan, missä siis sydäntä katsotaan vielä uudestaan. Jos nyt tulkitsin lääkäriä oikein, mitään kovin suurta sydänvikaa ainakaan ei pitäisi enää löytyä.

Olo on tällä hetkellä helpottunut ja kiitollinen, vaikka vieläkin pieni pelko tuolla taustalla on. Paljon on kuitenkin muuttunut lähtötilanteesta. Luulin jo, että joudumme hautaamaan tämän pienen, niin suurelta tuo niskaturvotuslukema tuntui.


Kindal 17+5
 
Cyndelle tosiaan onnittelut hyvistä uutisista!

Kindal hyviä kuulumisia siis teilläkin :) Meillä tuon sydämen tilanne meni silleen että rv 12+2 norm. Rv 13+6 ultrassa taas norm. Rv 16+6 ultrassa löydös (älä kysy mikä, en muista). Että kieltämättä pelottaa mitä seuraavassa ultrassa sitten rv 20+0 sitten löytyy :(

[/B]Riskilälle[/B]tsemppiä ma ultraan! Tulehan kertomaan mitä kuului :)

Toivonsullahan on synnytys ihan ovella jo :) Ihanaa :)

Reppis rv 18+3
 
Kiitos miljoonasti kaikkien onnitteluista!

Uskalsin tyttökaverille nyt vihdoin ja viimein kertoa käyneeni punktiossa. Hämmästyin reaktiosta: Minkä ihmeen takia? En minä ikinä olisi käynyt! :attn: Onneksi olen teiltä lukiessani saanut niin paljon tukea ja vahvistusta omille tuntemuksilleni, että en tuntenut minkäänlaista syyllisyyttä tekemistäni päätöksistä tai pelkojeni epäoikeudenmukaisuutta. No, elämä opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kulkemaan.

Keskiviikkona saan käydä pienessä tarkastusultrassa, ihan vaan varmistus, että mukulalla on kaikki ok. Onneksi keskiviikko on jo ihan kohta.

Tosiaankin olisi mukava kuulla kuinka riskilän ultra meni?!?

cynde & mukula rv18+1
 
Kiitos ystävät tuesta ja välittämisestä!

Olen tänään itkenyt silmät punaiseksi eräälläkin tutkimuspöydällä, onneksi kuitenkin ilosta ja helpotuksesta: vauvalla näyttäisi kaikki olevan oikein hyvin, mitään down-merkkejä ei ollut eikä rakenteissa mitään muutakaan poikkeavaa. Pieni vilkas miehenalku siellä hyöri! :)

Olen tätä jännittänyt niin, että aamulla ennen ultraa olin lähinnä aivan turta ja huonovointinen (viimeksi olen oksentanut noin 10 viikkoa sitten) ja tosiaan kun alkoi selvitä, että kaikki näyttäisi olevan ok niin tunteet lähti vyörymään sellaisella voimalla, että kaikki padot aukesi kerralla. Satavarmaahan tuo "terveys" ei ultran perusteella ole, sen ymmärrän, mutta tämä riittää minulle oikein hyvin tässä vaiheessa. Ennen kaikkea olen niin helpottunut ettemme joudu näillä näkymin enää itse tekemään mitään vaikeita päätöksiä, en oikeasti tiedä miten olisin siihen pystynyt.

Hurjan paljon toivon kaikille teille muillekin hyviä uutisia ja voimia raskaiden päätösten edessä. Ja erityisesti Reppasenkeli, olet ajatuksissani - voimia :hug:

riskilä 18+6
 
  • Tykkää
Reactions: cynde
Onnea paljon Riskilälle ihanista, onnellisista uutisista!

Kindalkin oli saanut hyviä uutisia! Meilläkin oli niskaturvotus (2,7mm) pienentynyt parissa viikossa 1mm:iin. Tämä toinen, yksityinen lääkäri epäili jopa mittavirhettä ekassa ultrassa.. mene ja tiedä mikä on sitten totuus. Tuntemuksesi kuulostavat tosi tutuilta. Oli ihan hirveää elää kuukauden päivät epätietoisuudessa sen mahdollisuuden kanssa, että joutuu oman pienen keskeneräisen rakkaansa hautaamaan :( Nuo epävarmuuden tunteetkin olen käynyt myös läpi. Kun rakenneultra lähestyi, keksin kaikkia uusia juttuja, mikä masuasukissa voisi olla vikana. Näin jälkikäteen ajateltuna olin kyllä todella ahdistunut ja vähän pöhkökin ajatuksineni. Kun kaikki oli niin kunnossa kuin vain voi olla. Toivottavasti sinä onnistut paremmin painamaan pois mielestä nuo esiin hiipivät pelkoajatukset!

Cynde, tuo kaverisi on mielestäni ollu todella ajattelematon kommentissaan :( Tuntuu siltä, että hän ei ole ymmärtänyt millaisista asioista on kyse. Eikä sitä voikaan ymmärtää ennen kuin sattuu omalle kohdalle! Jokainen tekee punktioista ja jatkosta ihan omat päätöksensä eikä kenelläkään muulla ole mitään oikeutta tuomita tätä päätöstä. Jokainen tietää ihan itse mikä on oikein itselleen ja perheelleen. Näihin asioihin ei vain ole oikeaa ja väärää ratkaisua valmiina olemassa. Kävitkö muuten siellä tarkistusultrassa? Mitäs pikkuiselle kuului?

Voimia Reppasenkelille tilanteessanne!

Voimia myös kaikille muille tuloksia odottaville!

Anukkio ja Paavo 28+6
 
Täällä taas uusi seuloista kärähtänyt :wave:

Niskaturvotusta oli 2,3 mm 12+4

verikokeet oli 11+4
S-PAPPA 281
S-hCG 32


Eli ilmeisesti molemmat ihan liian matalat. :confused: Ainakin toi papp-a on riskin puolella. Ja toi turvotuskin kuulemma nosti riskiä...

Nt-ultrasta ei saanut oikein mitään kommenttia noihin lukuihin, en saanut edes sitä paperia, josta näkisi nuo verikokeet niinä mom(?)-lukuina.

Jokatapauksessa downriski on noilla luvuilla 1:50 :(

Maanantaina kokeillaan josko istukkabiopsia onnistuisi, mutta itse epäilen sitä, koska np-ultrassa mulle sanottiin, että istukka on takana ja alhaalla... Eikös se yleensä juuri estä tuon istukkanäytteen oton??
Noh, saapahan ultran ainakin jos ei muuta. Ja myöhemmin sitten lv-punktioon jos tämä ei onnistu.

Nyt vaan jännittää, että onko se turvotus pahentunut? Kuinkahan ne yleensä muuttuu ajan mittaan.. Ja tietysti biopsian (tai lv-näytteen) tulos hermostuttaa myös... Tämä odottaminen on niiiiiin ärsyttävää!!!

Anyhope 13+0
 
AnyHope, kurjaa, että olet joutunut tähän pinoon jännittämään :( Paljon voimia sinulle epävarmassa tilanteessa! Minulla oli rv 11+0 nt-ultrassa turvotusta 2,7mm ja samana päivänä otetussa verikokeessa papp-a 0,34MoM ja hcg 0,58MoM. (Vertailuarvoja siis, mutta aivan liian matalia molemmat) Riskilukemaksi meille tuli 1:7, joka tuolloin toukokuussa tuntui kuolemantuomiolta... Istukkabiopsiaa yritettiin rv 11+5, itselläni se ei onnistunut, koska ensimmäinen pisto meni istukasta ohi, eivätkä sitten halunneet pistää uudelleen. Lapsivesipunktio tehtiin rv. 14+5. Siitä tuli tulokset tasan kahden viikon kuluttua ja meidän kohdallamme uutiset olivat parhaat mahdolliset - kromosomit ja afp-taso normaalit. Toivoa siis on! Kannattaa lueskella tätä ketjua, niin huomaat, että isommillakin turvotuksilla tai riskilukemilla on syntynyt terveitä lapsia. Varmuuden tosin saa vain valitettavasti kromosomitutkimuksille.
Ota päivä kerrallaan vaan. Toivon teille onnellisia uutisia! :hug:

Anukkio ja Paavo 29+0
 
...jatkan viela AnyHopelle: minäkään en saanut noista verikokeen tuloksista mitään paperia, mutta kysyin ne perinnöllisyyspoliklinikalta. Uskoisin, että sinullekin kyllä ne kerrotaan, jos otat yhteyttä siihen instanssiin, joka tuon verikokeen testasi!
 
Kiitokset muistamisesta :)

Anyhope Hankala toivottaa tervetulleeksi tänne palstalle kun tietää miten kurjaa tänne on "joutua". Täällä on ollut mukava porukka ja hyvä henki purkaa tuntojaan. Toisilla vastaukset olleet surullisia, mutta mikä ihanaa niin monet kuitenkin ovat saaneet myös hyviä uutisia.

Itse kuulun tähän porukkaan joiden uutiset olivat huonot. Kerron tiivistetysti sulle tässä meidän tilanteen.

NT-ultra oli normaali. Niskaturvotus oli 1.7.
Veriseula hälytti ja riskilukuna saimme down 1:20.
HCG oli 5.10
PAPP-A 0.32

Seuraavassa ultrassa löydökset olivat nenäluun osittainen näkyminen ja kaiukkaat suolet. Muut näytti norm. Sovittiin lapsivesipunktioon aika.

LP ennen lääkäri ultrasi ja sydämestä löytyi silloin jotain (en muista mitä) ja lapsemme aivot eivät ole kehittyneet norm. Saimme diagnoosin Dandy-Walker. Viikon päästä punktiosta meille ilmoitettiin että näyte oli infektoitunut. En halunnut uuteen punktioon eli kromosien tilanne on nyt sitten auki. Lapsemme tulee olemaan vammainen joka tapauksessa, on hänen kromosominsa norm tai ei. Rakenneultra on mulla ensi viikolla ja sen tekee lääkäri. Kieltämättä pelottaa että onko tilanne pahentunut tai onko tullut uusia kehityshäiriöitä näkyviin. Vauva liikkuu jo kovasti :)

Voimia Anyhope sulle tähän tilanteeseen. Ja toivotaan että tän piinaavan odotuksen lopussa saisit tulla tänne kirjoittamaan että kaikki on hyvin!
Reppis rv 19+2.
 
Täällä (Turussa) ei mennyt neuvolaan mitään tietoja seulasta tai sen tuloksista eikä noista kromosomitutkimuksistakaan. Yksi neuvolakäynti ajoittui siihen aikaan, kun vielä odotin vastausta lapsivesipunktiosta. Alan vieläkin itkeä raivosta kun muistelen miten neuvolan täti selitti tuon käynnin lopuksi että: "Ei nyt varata sulle uutta aikaa, soittele sitten kun olet saanut lapsivesipunktion tulokset" ...... :O
Silloin todellakin tunsin olevani TÄYSIN YKSIN tuon hirveän raskaan asian kanssa. Yritä siinä sitten uskoa huomiseen kun ei neuvolassakaan uskottu enää hyviin uutisiin. Toivottavasti kukaan teistä ei joudu kokemaan yhtä tylyä kohtelua.
 
Anukkio Ei oo totta!! Sanottiinko sulle neuvolassa ihan oikeesti noin?! Olipa todella "sympaattinen" kommentti....
Lohduttavaa kuitenkin tietää, että on ainakin joku jolla on ollut kaikki arvot samaan suuntaan pielessä ja silti kaikki on ollut ok.
Musta olis ollu kans kiva tietää mitä noi mun verikoetulokset oli MoMeina...

Reppasenkeli teillä on kyllä inhottavan piinaava tilanne! Voimia!!

Luin muuten tuolta Vernerin sivuilta, että usein naisilla joilla on nämä hormoonit (vai olikohan vain papp-a) korkealla, esiintyy voimakasta pahoinvointia... Mulla on pohjalukemissa ja silti oksennan aina vaan 4-8 kertaa päivässä...
 
Anukkio siis mulle kanssa sijaisena toimiva terkkari sanoi kanssa tolleen! En mä sen enempiä siihen reagoinut kun tiesin että oma terkkari tulee just takasin ja se ei noin sanoisi. Kuulostaahan tuo tosi kurjalta :( Ja jotenkin rivien välistä tulee just sellainen että jos kromosomeissa on jotain niin sehän on automaattisesti keskeytys joten ei tarvitse uutta neuvola-aikaa. Öö eihän se keskeytys nyt satavarma ole vaikka vastaus olis huono.

anyhope mulla tuo HCG on koholla joten huono olo oli suunnilleen rv 18 asti. Sama tilanne mulla oli vain esikoista odottaessa. Ja nyt siis odotan seitsemättä. Eli syy täytyy olla tuon.
 
Reppasenkeli ja AnyHope, kyllä juurikin noilla sanoilla terkkari mulle lausahti silloin... olin niin hämmentynyt etten osannut sanoa siihen yhtään mitään. Kotona sitten alkoi vasta raivo ja suru yltyä. Ja juuri samaa minäkin ajattelin, että kuinkas se täti oli niin varma, että olisin keskeyttänyt raskauden? Enkö olisi saanut käydä verenpainetta, hemoglobiinia ja painoa mittaamassa, jos masussa olisikin ollut vammainen lapsi? Muutoinkin koko asetelma oli ihan vinksallaan - kun olisi eniten apua ja tukea kaivannut, jätettiinkin ihan yksin. Eli hoidetaan niin kauan kuin kaikki menee niinkuin oppikirjoissa, muutoin viitataan kintaalla.

Mullahan oli myös hcg ja papp-a liian matalalla molemmat ja kärsin myös voimakkaasta pahoinvoinnista rv17 asti ja vielä sen jälkeenkin voin aika heikosti. Voisi sanoa, että puolivälissä raskautta vasta olo alkoi olla "normaali" tai niin hyvä kuin vain raskaana voi olla. Mulla ei edelleenkään ole mitään hajua, miksi ne arvot olivat niin matalat. Kun yritin kysyä asiasta perinnöllisyyspoliklinikan neuvontakeskustelussa, lääkäri laittoi kansion kiinni ja käski olemaan ajattelematta niitä lukuja.. että heille seulan tulos on vaan joko positiivinen tai negatiivinen. Kuitenkin kun oli tämä 1:7 lukema heitetty, niin eihän sitä voinut olla ajattelematta myös niitä määriä.
 
Anukkio kyllä niiden pitäisi neuvolassa osata tukea ja auttaa oli tilanne mikä hyvänsä. Sehän on heidän työtään. Mä olen nähnyt oman terkkarin kerran vain lennosta ja ensi viikolla sitten aika. Saas nähä mikä vastaanotto hänellä on. Uskon kyllä että hyvä.

Totta tosiaan että varmasti sitä miettii miksi ne arvot heitti jos kuitenkin kaikki on hyvin. Kait siihen joku syy periaatteessa pitäis olla. Kyllä mä ainakin miettisin tota vaikka sitten testit näyttäiskin että kaikki on kunnossa. Että jos ne kuitenkin merkkaavat jotain mikä tulee ehkä ilmi sitten vasta kun lapsi kasvaa tms. Että ymmärrän huolesi kyllä asian suhteen.

Sulla on kyllä ihailtavan paljon viikkoja jo kasassa! Perässä tullaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
Reppis, joo kyllähän sitä olen pitkin raskautta pohtinut ja pelännyt että mitä muuta sitten voisi olla vialla. Rakenneultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin, joten olen sen jälkeen ollut aika rauhallisin ja luottavaisin mielin. Välillä kuitenkin pelko valtaa mielen, mutta se on kai ihan normaalia tuon kaiken kokeneena. Mutta mullakin on masussa vilkas ja liikkuvainen poju :) Tuntuu että hän välillä muksii minua muistuttaakseen, että täällä on kaikki hyvin, älä äiti viitsi huolia niin paljon :)
 
  • Tykkää
Reactions: Reppasenkeli
Anukkio voihan se olla että vereen kaikilla ei vaan erity niin paljon niitä hormooneja.
Ja ylipaino kuulemma laimentaa seerumia kans. Multa sitä löytyy yllinkyllin joten toivotaan että se olisi tähän mun laimeuteen syynä eikä kromosomit...
 
AnyHope, mullakin on tosiaan ylipainoa ihan reippaasti ja olen myös kuullut tuosta laimentavasta vaikutuksesta. Ehkäpä se syy onkin siinä.
Näin maallikon "silmin" tuo teidän niskaturvotuksenne ei kyllä vaikuta ollenkaan suurelta. Meilläkin kun oli se 2,7mm niin ultrassa sanottiin sen ja kaiken muunkin olevan ihan ok. Mutta sitten yhdistettynä tuohon veriseulaan, se ei enää ollutkaan niin ookoo.
Mulla on henkilökohtaisesti mennyt usko tuohon koko seulaan. Se tuntuu antavan niin järjettömän paljon vääriä hälytyksiä ja turhaa huolta ja murhetta, että mikä mahtaa olla lopulta hyöty-haittasuhde.
 
Minulla on vielä np-ultra yms. edessä, mutta kävin alkuviikosta ultraäänessä yksityisellä epämääräisen kivun ja pienen vuodon vuoksi. Ultrassa näytti kaikki olevan hyvin. Keskustelin sitten naistentautien ja synnytyslääkärin kanssa näistä seuloista. Hän kertoi neljällä viidestä seulassa kärähtäneellä olevan virheellinen tulos. Pistää miettimään, että miksi tällaisilla virhemarginaaleilla näitä tutkimuksia edes tehdään. Todella arveluttaa nyt, että annanko ottaa sitä veriseulaa. Jos sen sijaan kävisi useammin ultrassa vaikka yksityisellä.

kishuli 6+5
 
Voimia sulle Anyhope kaikkeen odotteluun ja tervetuloa palstalle!

Mulle sanottiin nt-ultrassa, että istukkanäytettä ei voida välttämättä ottaa, koska istukka on takaseinässä. Seuraavalla viikolla naistenklinikan sikiötutkimusyksikössä lääkäri totesi istukan olevan etuseinässä ja otti näytteen. Ihmetyttää, miten kätilö sillä tavalla erehtyi. Oli muuten tosi kokeneen oloinen. Toivottavasti sinullakin näytteenotto onnistuisi!

Kindal 18+5
 

Yhteistyössä