Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

PePalle osanotto suruun :hug:


Sellainen käytännön asia tuosta lapsivesitutkimuksesta että se tehdään kun on rv 16+6. Täytyykö toimeenpiteen jälkeen jäädä lepäilemään vai pääseekö heti kotiin? Ilmeisesti loppu päivä pitää ottaa vähän iisimmin?
Tänään oli neuvolapäivä. Ekaa kertaa kuunneltiin sydänäänet ja siellähän ne. Oli ihana kuulla ne kun ei vielä liikkeet tunnu.
Reppis rv 15+1
 
PePa :hug:

Reppasenkeli, minun piti lapsivesipunktion jälkeen pötkötellä puoli tuntia sängyllä käytävällä, sitten sai lähteä kotiin. Toimenpidepäivä on sairauslomapäivä ja pitää ottaa rauhallisesti. Ei siis tarvii maata sängyssä loppupäivää mutta ei liikuntaa, hikoilua, seksiä, saunaa jne.

Anukkio ja Paavo 24+6
 
Näköjään aika vaihtelevat ohjeistukset tuossa punktiossa :| Mulle sanottiin että näytteenoton jälkeen voi jatkaa normaalia elämää ja töihin voi mennä ihan normaalisti. Mä olin onneks sen päivän pyytäny vapaaksi, en olis mitenkään pystyny menee töihin sen jälkeen koska maha oli niin kipee loppupäivän.. Eikä tarvinnut jäädä näytteen oton jälkeen makaamaan. Hetken istuin siinä tutkimuspöydän reunalla kun tuli vähän huono-olo mutta sitten vapaasti sain lähteä heti kun jaloillani pysyin.
 
PePalle minultakin halaus. Jaksamista. Ei oikein sanat riitä...

Reppasenkeli, minun gynegologi sanoi, että tunti näytteenoton jälkeen on makailtava vastaanotolla. Sen jälkeen voi aloittaa "normaalin" elämän, vähän hiljaisempaan tahtiin tosin. Se punktio on minulla kyllä viellä edessä 20.08. että en ohjeita enempää vielä tiedä.

hiljainen keskustelunseuraaja cynde + mukula v14+5
 
Reppasenkeli: Meillä täällä saa punktion jälkeen sen päivän sairaslomaa. Itselläni tosin oli sen verran outo olo vatsassa yli 4 päivän ajan ja kova stressireaktio, että pyysin sairaslomaa koko loppuviikon. Tuli tarpeeseen. Oman voinnin mukaan.

Voimia!!
 
Tervehdys kaikille!

Tulin kuulumisia kyselemään ja myös nostelemaan tätä ketjua vähän enemmän näkösälle :)

Mitäpä kuuluu riskilälle? Onko selvinnyt mitään uutta?
Entäpä Reppasenkelille? Kävittekö lv-punktiossa?

Voimia toivottelen tietysti kaikille muillekin tähän ketjuun, oli sitten kirjoittelemassa tai taustalla!

Minä kasvattelen masussa hyvinvoivaa ja isoa poikaa, joka potkii erittäin ahkerasti! Rakenneultrassa heinäkuun puolivälissä oli kaikki erittäin hyvin. Kovasti olen yrittänyt pitää poissa seulakärähdyksen ja 1:7 riskilukeman langettamaa varjoa raskausonneni yltä. (Lapsivesipunktiosta tuli kesäkuun puolivälissä onnelliset uutiset) Joskus se tulee mieleen ja silloin koitan vimmalla työntää kaikki keksimäni pelot pois... vaikeaa se on joskus. Halusin vain tulla tuomaan toivoa niille, jotka vielä tuloksia odottavat.

:hug: teille!

Anukkio ja Paavo 26+3
 
2 kertaa piti pistää ja sattui kyllä. Juu oli tosi neulanpisto vain. Ja pyh. No nyt sitten odotellaan 2vkoa vastauksia. Lääkäri ultrasi ennen toimenpidettä eikä hyviä uutisia saatu. Olin niin varautunut tuohon downiin, mutta nyt oli löydöksiä jotka voivat viitata vakavampaankin häiriöön. Että raskasta aikaa eletään :(

Lääkäri totesi että me ei sitä keskeytystä sitten haluta. Mä sanoin että ei. Lääkäri katto mua uudestaan ja kysyi ei edes vakavassa kehityshäiriössä. Ja mä olin niin jollakin tavalla tuon downin jo hyväksynyt, mutta nyt on sydämesssä vikaa
ja kun ei vielä riitä niin aivoissa oli kanssa. Ja pahimmassa tapauksessa lapsi on todella vaikeavammainen. Vaikka kromosomit oliskin normaalit niin tuota aivojen kehityshäiriötä ei mikään muuta :( Kamala olotila on kyllä rehellisesti sanottuna.

Rakenneultraa aikaistettiin viikolla ja sen tekee sitten lääkäri eikä kätilö. Eli 3vkoa sinne sitten ja nähdään mihin suuntaan kehitys menee. Ja sitä ennen tuleekin jo noi kromosomivastaukset. En toivois pahimmalle vihamiehellenikään tällaisten asioiden läpi käymistä.

Reppis rv 16+6
 
Voi kuinka huonoja uutisia Reppasenkeli!! Toivotaan silti parasta. Ihmeitäkin voi sattua... Ei ole pakko vastata, mutta millaista kehityshäiriötä aivoissa nähtiin tai sydämessä? Useinhan sydänvian voi korjata. Jos aivoissa on nestettä tms, ne kystat voivat lähteä pois. Mittavirheitä voi sattua ja virheitä yleensäkin. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. Niinhän se tässä ketjussa menee... :( Olette omaan päätökseenne keskeytyksen suhteen oikeutettuja, sama mitä lääkäri tai joku muu sanoo. Voimia suunnattomasti epätietoisuuden ja odotuksen kanssa elämiseen!

Täällä onneksi kuitenkin niitä hyviä uutisia. Raskausviikkoja takana 32+1. Nyt huolehdin sitä, että saamme remontin kylppärin osalta valmiiksi ja kaiken muutenkin valmiiksi ennen tytön syntymistä. (Pienempiä huolia siis). Ylä- ja alamäet seuraavat meillä tosin toisiaan koko ajan, niin kuin meillä on koko vuosi 2012 mennyt kokonaisuudessaan.

Neuvolalääkärin kontrolliaika on huomenna ja näyttäisi siltä, että lapsi pysyy nyt sisällä eikä ole tulossa pois ennen aikojaan. Olen onneksi nyt sairaslomalla töistä, sillä liitoskivut olivat aika kovat ja nyt vähän tuo mahan kipuilu rauhoittunut. Kovasti potkuttelee tyttö, saatan tosin huolestua, jos mitään ei hetkeen kuulu mutta nyt on tällaista "normaalimpaa" odotusajan huolta.
 
Voi itku Reppasenkeli! Tosi ikäviä uutisia... paljon lämpimiä :hug:

Minulla oli lv-punktio eilen. Ja olen samaa mieltä; vaikka pisto sinänsä ei hirveästi koskenutkaan, se oli minulle ainakin yksi epämiellyttävimmistä kokemuksista tähän asti. Verenluovutus ja suonikohjun poisto, tai selkäytimeen laitettu puudutus ei ole saanut minua laittamaan silmiä kiinni tai jättämään katsomatta, että mikä on tekeillä. Mutta eilen pidin silmät visusti kiinni ja pelkäsin ja toivoin.

Vielä kerran, jaksamista Reppasenkelille!

cynde & mukula 16+2
 
Voimia paljon Reppasenkelille :hug:
Ikävää, että punktio oli noin inhottava kokemus. Minullakin piti kaksi kertaa pistää ja meinasi siinä kyllä usko loppua. Ei kuitenkaan sattunut likimainkaan niin paljon kuin istukkabiopsia. Toivottavasti ultrassa nähdyt löydökset eivät kuitenkaan tarkoita vakavampaa kehityshäiriötä! Tai olisivat ainakin korjattavissa. Ultrassahan ei kaikkea näy ja virheitä saattaa tulla.. meillekin valitettiin punktion yhteydessä tapahtuneessa ultrassa liian lyhyestä reisiluusta ja kun kävin yksityisellä ultrassa rv 13, löytyi vauvan sydämestä golfpallo. Kuitenkin rakenneultrassa rv 21 ei golfpalloa enää ollut ja vauvan mitat vastasivat jo viikkoa ikäistään isompaa. Mutta oli miten oli, te ainoastaan tiedätte, mikä on oikea päätös juuri teidän perheellenne, ja siihen ei ole kenelläkään muulla mitään sanottavaa. Ei lääkäreillä eikä maallikoilla. Voimia teille oikein paljon vielä kerran ja toivotaan, että rakenneultrasta tulee parempia uutisia! Ja tuosta lapsivesipunktiostakin.

Voimia myös sinulle toivon sinne remontin keskelle! Mukava kuulla, että tyttö on virkeä ja potkii kovasti :heart: Minulla on tällä hetkellä myös välillä ihan hirveitä nuo liitoskivut ja olen kamalan väsynyt töistä.. en oikein osaa arvioida omia voimavarojani, että pitäisikö sitä sitten vaan jäädä kotiin sairauslomalle. No, pitää mainita asiasta neuvolalääkärille ylihuomenna.

cynde, minä tein punktiossa ihan samalla tavalla.. silmiä ei saanut (!) laittaa kiinni mutta tuijotin visusti kattoon ja ilmoitin etten halua nähdä MITÄÄN. Onneksi kuitenkin punktion jälkeen näytettiin ultralla vauvaa. Toivotaan teillekin punktiosta vain hyviä uutisia! Ja voimia tulosten odotteluun!

Anukkio ja Paavo 26+4
 
On ollut jotenkin lamaantunut olo tänään. En muista millä nimellä lääkäri sitä sydänjuttua kuvaili. Mutta se jäi mieleen että pikkuaivojen silta ei ole kehittynyt. Hyvässä tapauksessa tuloksena on vain lievä kehitysvamma, pahimmassa tapauksessa todella vaikeasti vammainen lapsi. Ja vaikka se ihme tapahtuiskin että kromosomit olis ok niin tuohan ei poistu minnekkään. Että tuleeko tuon asian päälle sitten vielä joku kromosomihäiriö. No se kuullaan sitten parin viikon päästä. Siihen asti täytyy vaan mennä hiljotellen eteenpäin.

Onneksi tässä pinossa on osalle tullut kuitenkin niitä hyviäkin vastauksia ja terveitä lapsia vaikka kaikkien tilanne on ollut jossain välissä enemmän tai vähemmän epätoivoinen. Olen aidosti iloinen teidän puolesta joille lopputulos onkin ollut sitten hyvä. Ja aidosti tunnen myötätuntoa teitä kohtaan joille vastaus olikin raskas. Vaikka jokainen kokee näitä asioita omalla tavallaan niin voi edes vähän aavistaa toistenkin tuskaa tällaisten asioiden edessä. Sitä avuttomuutta, vihaa, epätoivoakin. Ehkä syyllisyyttäkin. Halaus teille kaikille! :hug:
 
Reppasenkelille paljon voimia ja :hug:

cyndelle myös voimia tulosten odotteluun :hug:

Täällä menee arki eteenpäin normaalisti, lapset aloitti päiväkodissa ja itse olen alkanut valmistautumaan henkisesti työhön paluuseen. Äitiysloma mulla loppuu vasta marraskuussa mutta uusi työpaikka on haussa ja oon varautunut siihen että jos löytyy niin aloitan työt jo aikaisemmin. Uudesta raskaudestakin ollut puhetta ja pientä haaveilua / kuumeilua ilmassa mutta ei mitään kiirettä sen kanssa, katsellaan mitä tulevaisuus tuo :)
 
PePa, ihana kuulla että olet jo toipumaan päin ja alkanut jo ajattelemaan tulevaisuutta :) Vauvahaaveet ja -kuumeet kuulostavat erityisen ihanilta :heart:

Reppasenkelille :hug: Toivon teille parhaimpia mahdollisia uutisia. Ei todellakaan ole helppo tilanne teillä odotella tuloksia, kun nyt jo on maalailtu niin surullisia tulevaisuudenkuvia. Toivoahan kuitenkin on vielä, että kehityshäiriö olisi lievää. Paljonpaljon voimia teille!
 
Viikon päästä saapin ne kromosomivastaukset. Soitin tänään äitipolille, että mikä sen aivoista löydetyn jutun nimi oli. Dandy-Walker. Näitä lapsia oli näköjään osalle ollutkin tulossa tuossa vanhassa ketjussa mutta järestään kaikki tehneet abortin dg kuullessaan :( Että ei kovin lohduttava ajatus. Mulla on kyllä edelleen sellainen tunne että keskeytystä en teetä vaikka mikä olis. Mutta kieltämättä olen ruvennut toivomaan että mieluummin lapsi kuolisi sitten kohtuun kuin eläisi hetken vain.
Näillä tiedoin ja ajatuksin tänään.
Reppis ja rv 17+6
 
Reppasenkelin kuulumisia luin tippa silmässä. Voimia todella vaikeaan aikaan ja päätöksiin.

cyndelle (ja muille myös) voimia tulosten odottamiseen. Pitkiä päiviä..

Meillä yksityinen aikaistettu rakenneultra lähestyy (mehän emme menneet punktioon, veriseula hälyytti riskillä 1:140) eli ensi ma olisi aika (viikot silloin 18+6). PELOTTAA aivan hirveästi just nyt tällä hetkellä. Jotenkin tähän asti olen pystynyt pitämään ajatukset kasassa ja mielen suht korkealla, ajoittain jopa nauttimaankin tästä raskaudesta. Kuitenkin jossain taustalla väijyy se pelkopeikko ja sitä ei ole yhtään vähentänyt nyt se, että viimeisen viikon aikana tämä maha on alkanut tuntua aivan järkyttävän isolta ja nopea mahanympärysmittaus paljasti että edellisessä raskaudessa samoissa mitoissa olen ollut viikolla 28! Olo on ajoittain tosi tukala ja pelkäänkin nyt, että josko lapsivettä on jotenkin ihan tolkuttomat määrät, mikä sekin käsittääkseni voi olla viite poikkeavuuksista tai kromosomihäiriöstä. Liikkeitä onneksi tuntuu joka päivä, tosin ei juurikaan mahan päälle, mutta liekö istukka sitten tuossa ihan edessä..? Huokaus, olisipa jo maanantai. Ja toisaalta ei, niin vielä ainakin on toivoa. Down-lapsenhan me olisimme valmiita pitämään, mutta isot rakennepoikkeavuudet ovat sitten toinen juttu, enkä oikeasti tiedä miten sellaisen tiedon ja päätöksen kestäisin.

riskilä 18+1
 
Soittivat sitten äitipolilta että se lapsivesinäyte on infektoitunut!! Olisivat ens ti ottaneet uuden, mutta sanoin ei. Mennään nyt eteenpäin näillä ultratutkimuksilla. Huoh.
Riskilälle voimahalit täältä! Nämä on kamalia asioita mietittäväksi. On helppo sanoa että en mä ainakaan keskeyttäis- jos ei oikeasti ole joutunut näitä asioita kohtaamaan. Mulle keskeytys ei ole vaihtoehto. Jollekulle toiselle se on. Minä en pysty enkä halua toisia tuomita. Kukin tehköön niinkuin itse parhaaksi kokee.
Reppis ja poks rv18!
 
Reppasenkelille ja Riskilälle molemmille SUURI hali! Kovasti jaksamista! Valtavan käsittämättömän suuria asiota käydä työstämään. Koskee sydänalaan lukea.

Meillä oli päätös tehty jo raskauden alkuviikoilla. Kovan itkemisen, itsensäkanssa kiistelyn ja unettomien öiden jälkeen tulimme päätökseen, että jotuisimme tekemään abortin jos mukula olisi vakavasti vammainen. Nyt saimme huoahtaa vähän uutisten tultua, lapsivesinäyte on ihan ok. Jotenkin ei jaksa iloita, kun lukee teidän kohtaloista.... eikä kykene löytämään muuta kuin suuren suurta hiljaista surua ja auttamisenhalun yltäkyllästämää avuttomuutta.:ashamed:
 

Yhteistyössä