Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Käyn täällä aina välillä lueskelemassa, jännitän jo PePan huomista ultraa. Toivon sydämestäni, ettei teille kellekään tarvitsisi käydä niin kuin meille, sillä tämä on kyllä ihan perseestä!
BigMommalle kovasti voimia epätietoisuuteen ja jatkotutkimuksiin!
Muistakaahan paijata masujanne :heart:
 
Kiitos ystävät tuesta. Sitä on ajatuksineen kovin yksin, täällä se vähän helpottaa. PePa: Olen tänään hengessä mukana, meillä on totuuden paikka huomenna :flower:

Ja kiitos *hippu tarinastasi, olisipa meilläkin onni matkassa. Tuo lukema tuntuu vaan niin kamalan suurelta.

Vaikeinta tässä lienee se, että nyt mielessä pyörii koko ajan se, että jotain on pielessä. Olen voinut koko ajan todella pahoin, ja nyt jokainen yökkäys saa miettimään että onko tiitiäinen kipeä, kuollut tai jotain muuta. Jokainen nipistys alavatsassa saa pelon palaamaan voimakkaampana mieleen ja kamala menettämisen pelko on päällimmäisenä.

Kauanko teillä on muuten mennyt sairaalassa/Naikkarilla? Meneekö koko päivä, vai selviääkö sieltä tunneilla tai minuuteilla? Otetaanko näytteet heti jos viikot on sopivat?

Halit teille kaikille :hug:
 
BigMomma, minusta tuntui aivan samalta saatuani tietää seulakärähdyksestä. Tuntui siltä, ettei edes jaksanut alkaa selittämään asiasta mitään edes ystäville, koska kukaan, joka ei ole vastaavaa kokenut, ei voi tietää miltä se tuntuu. Tutulta kuulostaa myös tuo tunne siitä, että jotain on pielessä. Se luultavasti kuuluu siihen alkujärkytykseen. Tilanne on sinulle vielä kovin tuore, anna itsellesi aikaa. Ja kannattaa tehdä nyt vain niitä asioita jotka huvittavat.. jotain sellaista, joka saisi ajatuksesi edes hetkeksi pois tuosta tuskallisesta epätietoisuudesta.
Itse kävin täällä Turussa Tyksissä tutkimuksissa. Meillä tämä ensimmäinen käynti oli rv 11+5. Ensin meillä oli aika perinnöllisyyspoliklinikalla, jossa lääkäri kertoi tarkemmin meille näistä tuloksista sekä erilaisista kromosomihäiriöistä. Sitten hän kertoi kahdesta eri tavasta tutkia kromosomit, eli istukkabiopsiasta ja lapsivesipunktiosta. Meille oli varattu aika jo valmiiksi samassa rakennuksessa olevalle äitiyspoliklinikalle istukkabiopsiaan, jonne sitten menimmekin. Nämä kromosomitutkimukset ovat täysin vapaaehtoisia. Istukkanäytteen voi ottaa jo varhaisilla viikoilla, mutta lapsivesipunktion vasta rv 15. Äitiyspoliklinikalla oli jonoa ja odottelimme siellä ikuisuudelta tuntuvan ajan. Kaikenlisäksi istukkanäytteen otto ei minulta onnistunutkaan (aina se ei onnistu) joten päädyttiin odottamaan muutama viikko, jolloin otettiin sitten lapsivesipunktio. Kaikenkaikkiaan aikaa tähän ensimmäiseen kertaan meni noin 3h. Myöhempi käynti oli n. 30min koska oli ns. tarkka aika toimenpiteeseen. Molempien toimenpiteiden jälkeen pitää ottaa rauhallisesti ja siitä tulee siksi päiväksi sairauslomaa.

PePalle paljon lämpimiä ajatuksia ja :hug: Tule kertomaan kuulumisia sitten kun jaksat. Pidän käsiä kyynärpäitä myöten ristissä että kaikki menee hyvin.

Kiva kun käyt pikku_karhu lueskelemassa. Paljon voimia teille surutyöhön! :hug:
 
Meidän matka päättyi tähän. Ultrassa todettiin ettei meidän pieni ollut tarpeeksi vahva tähän maailmaan ja sydän oli jo lakannut lyömästä :'( Aika lohduton olo tällähetkellä.. ehdin jo niin herätellä toiveita että kaikki menisi loppuun asti hyvin.
Huomenna mennään käynnistykseen ja sitten päästään aloittamaan tästä koettelemuksesta toipuminen.
Olen niin iloinen että lapset on nyt toistaiseksi hoidossa vanhempieni luona niin ei tarvitse miettiä että pitäisi säädellä tunteitaan heidän takiaan..
Kiitos teille kaikille kun olette jaksaneet tukea, ja toivon teille muille onnellisempaa loppua :heart:

PePa ja SiruEnkeli
 
Voi ei PePa! :'( :'( Itku pääsi kun luin viestisi. Olin niin kovin toivonut teille onnellisia uutisia. Sanat loppuvat kesken... kunpa pystyisin ottamaan surustasi osan pois! Voimia teille huomiselle ja jatkossa surutyöhön. Pitäkää huolta toisistanne.

:hug: :hug: :hug:
 
Voi ei PePa :'( osonotot myös minulta. Voimahaleja tulevaan koitokseen ja surutyöhön. :hug:

Olen pitänyt PePalle peukkuja koko päivän, samalla kun olen jännittänyt omaa tämän päiväistä rakenneultraa..Viime yönäkään en saanut oikeen nukuttua.. Tuntuu pahalta hehkuttaa omaa rakenneultraa, kun PePa on kokenut kamalan surun (ja onhan täällä muitakin jotka jännittävät pikkuisensa tilannetta!).. mutta pakko minun on kertoa; meidän pikkuisella oli kaikki niinkuin tässä vaiheessa pitää, siellä hän "jumppasi" ja oli muutenkin niin reippaana:heart: Meidän tarinamme on saanut vihdoin onnellisen vaiheen, alun niskaturvotuksesta huolimatta! Joten kaikille muille, ketkä vielä odotatte jatkotutkimuksia/ rakenneultaa niin toivoa ei saa menettää!kaikki voi ja varmasti kääntyykin parhain päin! :hug:
 
Hyvä kun saadaan välillä onnellisiakin uutisia tänne.. onnea siis kovasti hyvistä ultrauutisista *hippu :heart: Toivottavasti pystyt nauttimaan loppuraskaudesta rauhallisin mielin!

PePaa olen tässä ajatellut askareiden lomassa koko ajan.. mietityttää taas kovasti tämä elämän epäreiluus.. en vaan voi käsittää miksi joillekin tätä surua laitetaan raskaimman kautta :'( Kovasti toivon voimia ja parempia päivä teille. Teillä on nyt pieni enkeli, joka kulkee teidän ja lastenne rinnalla aina.
Moni on saanut avun sieltä Enkelin kosketus -foorumilta joutuessaan rakkaan pienokaisensa menettämään. Sieltä saisit varmasti vertaistukea muilta saman kokeneilta, sitten kun olet valmis asiasta puhumaan. :hug:
 
*hippu Ihanaa että teillä tuli hyviä uutisia rakenneultrasta! :heart: Tottakai saa ja pitääkin täällä hehkuttaa niitä hyviäkin uutisia :D

Kiitos teille kun ootte eläneet mukana ja pitänyt meille peukkuja :kiss:
Oon itse tällähetkellä jossain lukkotilassa. En oikein osaa itkeä. Tai olen mä tässä parit pienet itkut päästänyt päivän aikana mutta aika hyvin saanut kuitenkin pidettyä itseni kasassa. Musta tuntuu että pahin on vasta huomenna tulossa.. Mun miehelle tää on ollut tosi kova pala. On itkeskellyt pitkin päivää. Saan nyt olla tänään hänen tukenaan ja toivottavasti hän pystyy sitten huomenna samaan minulle, mikäli se totaalimurtuminen iskee.

Oon miettinyt tonne enkelin kosketus - foorumille rekisteröitymistä, en vaan oo saanut vielä aikaseks. Taidan sinne kuitenkin mennä, jospa siitä olisi vähän apua tämän käsittelyyn.
 
PePa kommenteistasi huokuu jotenkin, että olet vahva ihminen. Ihailen kaltaistasi, joka kamalan surun keskellä lohduttaa toista ja vielä iloitsee toisten onnesta!:heart: Valtavasti vielä tsemppiä teille ja varsinkin huomiseen!:hug: :hug::hug:
Itsellä paljon parempi mieli hyvien ultra-uutisten jälkeen, ehkä tosiaan nyt pystyn alkaa nauttimaan raskaudesta!:)

*hippu 20+2
 
Voi PePa, miten surullisia uutisia! Ihan kamalaa, että onnellinen odotus teidänkin kohdalla päättyi näin :'( Lähetän virtuaalihalin :hug: Mikään ei varmasti pysty lohduttamaan juuri nyt. Toivottavasti kaikki menee huomenna ilman ongelmia, tsemppiä kovasti!
 
Siellä se meidän kääpiö imi peukaloa ja hikkakin vaivasi, turvotus oli lisääntynyt taas vähän. Nyt jo 4,6mm. Sormet on kuitenkin kaikki, eikä mitään vikaa ulkoisesti ole vieläkään. Nyt odotellaan istukkabiopsian tulosta 1-4 viikkoa. Meillä sairaan lapsen riski on peräti 1/3, ja terveen lapsen mahdollisuus lääkärin mukaan 50%, kuulemma kun kolikolla heittäisi.
Millähän tän kestää...? Rakastan tuota pikkuista niin paljon :heart:
 
Bigmomma, tosi ikävä kuulla turvotuksen lisääntymisestä :( Hurjan kauan joudutte istukkabiopsian tuloksia odottelemaan. Siis varsinkin jos se venyy tuonne neljään viikkoon. Toivotaan, että saatte kuitenkin tulokset viikossa ja toivon etenkin, että ne tulokset olisivat hyviä! Selittikö lääkäri mitään mahdollista syytä turvotukselle? Pystyttiinkö pienen sydäntä esim. tutkimaan?
Olen niin pahoillani, että olette joutuneet tähän ruljanssiin mukaan :( Mutta kävi miten kävi, niin sinä aivan varmasti selviät! Raskasta tulee olemaan, sitä en kiistä, ehkä surulllistakin.. mutta koita ottaa ihan yksi hetki ja yksi asia kerrallaan. Joku sanoi joskus tällä palstalla samassa tilanteessa, että "elää päivän kerrallaan, kun ei kukaan ole vielä voinut kahtakaan päivää kerrallaan elää". Silloin kun minulla oli rankinta, tuosta pienestä lauseesta oli minulle suuri lohtu. Voimia teille ja toivotaan silti parasta!

PePalle ja pikku_karhulle lämmin ajatus ja lohtuhali :hug:
 
Viimeksi muokattu:
3.7.12 klo 18.15 syntyi meidän pieni enkelimme :'(
Synnytys eteni melko nopeaan, ensimmäisistä kunnon supistuksista vähän reilu 3h. Varsinkin loppu oli melko nopea, 18 aikaan katsottiin ettei juurikaan mitään edistystä ole tapahtunut ja 18.15 oli kaikki jo ohi. Hetki syntymän jälkeen oli rauhallinen. Mies poistui huoneesta siinä vaiheessa kun pieni oli syntynyt, hän valitsi olla katsomatta. Minä sain nähdä pienen ja silittää päätä ja kylkeä. Vauva syntyi siistissä paketissa istukkoineen päivineen sikiöpussissa, lääkäri ei alkanut tuossa tilanteessa kalvoja aukomaan vaan pidettiin kokonaisuus ehjänä. Saavat sitten patologianosastolla tutkia että mikä oli syynä siihen ettei tämä raskaus onnistunut. Näin kuitenkin pienen korvan ja käden :(
Olin pysynyt melko rauhallisena tuohon asti (tosin keskustelu sairaalapastorin kanssa sai minut liikuttumaan) mutta sitten kun pieni vietiin pois ja mies tuli minua ottamaan kädestä kiinni niin siihen kohtaan murtui minunkin padot..

Halutaan hoitaa hautausjärjestelyt itse, koska sairaalan yhteistuhkauksessa emme saa itse päättää hautuumaata jonne tuhkat viedään ja haluamme pienemme Malmille mikä on meitä lähinnä. Eli seuraavaksi pitää miettiä hautausjärjestelyjä joista mulla ei toistaiseksi ole hajuakaan.. Mutta käsittääkseni hautaustoimiston kautta nuo hoituvat.

Nyt ollaan kotona ja kohta saadaan lapsetkin takaisin kotiin ja päästään takaisin normaaliin arkeen. Itse jään nyt 4kk "äitiyslomalle" taikka ehkä enemmän itseni kasaamislomalle.. Lohduttaa vähäsen ettei tarvitse lähteä heti takaisin töihin selittämään mihin mahani on kadonnut. Pyysin jo yhtä työkaveria tekemään sen puolestani..

Päivä kerrallaan, ei tässä muutakaan voi.
 
PePa :hug:

Minä olen kohtuun kuolleen vauvani haudannut. Jos tarvitset ihan käytännön neuvoja, haluat ja jaksat kysyä ja kirjoittaa, niin laita yv:tä. Minä olen myös pääkaupunkiseudulta, Kättärillä synnytin.
 
Kiitos Scala :) Voi olla että jossain vaiheessa tulee jotain kysyttävää, ainakin tällä hetkellä tuntuu aika monimutkaiselta kaikki, tosin en ole vielä edes ehtinyt olla yhteydessä mihinkään hautaustoimistoon tms.

Mikähän siinä on kun en pääse tuonne enkelin kosketus foorumille :/ Vieläkään ei ole mun tunnusta aktivoitu. Onkohan se tää kesä mikä hidastaa vai mikähän.. olisi kiva päästä keskustelemaan muiden kanssa.
 
PePa, hyvä kun synnytys sujui nopeasti. Kauniilta ja rauhalliselta se myös kuulosti tuon kirjoittamasi perusteella. Pieni syntyi kuin kapaloissa. Surullista silti, itku taas pääsi kun luin kauniin kirjoituksesti :'(
Hyvä kun olet jo pystynyt itkemään. Se on hyvä merkki. Ettei suru jää sisääsi koteloitumaan. Olethan itsellesi lempeä.
Toivottavasti pääset pian rekisteröitymään sinne enkelin kosketukseen.

Haleja paljon :hug::hug::hug:
 
Heippa teille ja pahoittelut kaikille, jotka olette kokeneet kovia ja menetyksiä :(.

En kuulu palstalle, mutt haluaisin kysyä sellaista, että olitteko käyneet ultrissa ennen NP ultraa, jossa huonot uutiset tulivat turvotuksien osalta? Minulla 2,5v odotuksen jälkeen raskaus nyt rv 10+2 ja pelottaa tietenkin menetys. Mietin vain, että eilen ultrassa ei näkynyt niskapussia(ei turvotusta siis), mutta voikohan tilanne muuttua parissa viikossa ja NP ultrassa sitten olla esim. kovin paljon turvotusta?

Kiitos jos jaksatte vastata.
 
Voi ei!!!! :( :( :(

Sydämestäni otan osaa PePa!!!! Vaikka uskon, että mikään ei voi lohduttaa eikä kukaan muu voi ymmärtää, kuin sellainen, kuka on joutunut tähän vaikean päätöksen ja kokemuksen eteen. Teillä ei PePa ollut vaihtoehtoja, ei pikkuinen olisi selvinnyt tässä maailmassa. Toivon paljon jaksamisia voimia ja jaksamisia teidän perheellenne.

BigMomma: Olen niin kovin pahoillani huonoista uutisista!! Toivon, että saatte tarpeeksi neuvoja ja informaatiota tärkeän päätöksen tekoon. Koska rakastatte lastanne ja vamman laatua on niin vaikea määrittää etukäteen, on päätöksen tekeminen kovin vaikeaa ja raskasta. Jokainen toivoo tervettä lasta ja vammaisen lapsen kanssa on aina omat erilaiset haasteensa, ilonsa ja surunsa. Muistakaa, että te teette sen päätöksen yksin ja te olette oikeita ihmisiä sanomaan, mikä on perheenne jaksamisen kannalta parasta.
 
Äitivm84: Jos niskaturvotusta esiintyy, se tulee näkyviin viikoilla 11-13 ja tämän jälkeen se yleensä häviää. Aina syytä turvotukselle ei tiedetä. Niskaturvotus voi olla merkki siitä, että jotain voi olla vialla ja tarkemman riskiluvun saa verikokeella, joka tehdään samoilla viikoilla. Verikoe on tietokoneanalyysi, joka laskee riskiluvun äidin hormonien, iän ja niskaturvotuksen perusteella. Positiivinen tulos sekä verikokeesta että niskaturvotuksesta ei automaattisesti tarkoita sitä, että jotain olisi vialla. Kromosomitutkimus (joko istukka- tai lapsivesitutkimus) antaa tarkemman vastauksen. Jos kromosomit ovat terveet ja myöhemmin tehtävässä rakenneultrassa ei ole merkkejä kehityshäiriöistä, ei lapsella yleensä todeta poikkeavaa. Eli vaikka joudut riskiryhmään molempien seulakärähdysten perusteella, ainoastaan 1-10% todetaan jotain kehityshäiriötä. Sitä ei tiedetä, miksi jotkut sairaat lapset läpäisevät seulonnat.
 
Erityisesti sinulle Äitivm84: Olenkin paljon miettinyt, että neuvolajärjestelmää pitäisi kehittää kyllä siten, että odottaville äideille annettaisiin tarkempia tietoja siitä, mitä se tarkoittaa, kun joutuu riskiryhmään. Tuloksien odottaminen on piinallista ja jos huonoja tuloksia tulee, raskauden keskeytys tapahtuu todella myöhään, jopa viikolla 24+0. Tuolloin äiti tuntee jo lapsensa liikkeet ja vatsa on jo huomattavasti pyöristynyt. Keskeytys tässä vaiheessa ja aikaisemminkin on aina äärimmäisen kuormittava psyykkisesti. Kun itse joudun kovilla riskiluvuilla riskiodottajien ryhmään, kävin mahdollisen keskeytyksen mielessäni hyvin usein läpi. Huusin ja itkin öisin epätoivoisesti ja pelkäsin, että joudun sen päätöksen tekemään. En halunnut uskoa hyviin tuloksiin, sillä jollain lailla tulevaan täytyi valmistautua. Ei auttanut, vaikka kaikki sanoivat, että ennen kuin on mustaa valkoisella, kaikki on hyvin. Myös lapsivesipunktio oli hirvittävän traumaattinen ja pelkäsin, että tulee keskenmeno terveelle lapselle. Tuskaani ei helpottanut, että neuvolasta sanottiin, että soittele, niin katsotaan sitten jos on hyviä tuloksia, sillä olisin äitiyspolin asiakas nyt. Minusta tuntui, että jopa neuvolassa ei enää luotettu siihen, että lapseni olisi terve. Mikä oikeus neuvolassa on evätä palvelut odottajalta tällä perusteella? Jos olisin joutunut keskeyttämään raskauden, en tiedä, olisinko selvinnyt tästä. Mitä apua olisin menetyksen kohdatessa saanut? Lapsen menetys on elämän pahin ja raskain juttu. Ei sellaista toivo kenenkään kohdalle. Vaikka tutkimukset ovat vapaaehtoisia, pelataan täysin venäläistä rulettia. Ei voi tietää koskaan mitään varmaksi!! Ja se, kun kysytään, haluaako seulontaan osallistua, ei anneta mitään tietoa siitä, mitä tarkoittaa, jos joutuu riskiryhmään eikä varsinkaan siitä, kuinka pitkä prosessi saattaa olla!! Itse ajattelin ennen seuloja, että jos käry käy, se on varmaa ja sillä selvä. Voin sanoa, että omalla kohdallani varsin onnellisesti alkanut raskaus on ollut vaikea henkisesti, enkä ole missään vaiheessa varsinaisesti osannut nauttia raskaudestani vaan ultraan menen aina sydän kurkussa ja jos vähänkin vihloo, olen erittäin huolestunut. Vaikka joskus muistan olla luottavainenkin. Mutta vaikeaa on.

Kaikesta huolimatta, tämä tuli meidän kohdalle. Kävi se hyvä tuuri. Tätä palstaa kun lukee, iloitsee toisen onnesta eikä voi sanoin kuvata, kuinka surullista on lukea niitä huonoja uutisia. Te, ketkä olette keskeytyksen joutuneet kokemaan - olette varmasti todella vahvoja ihmisiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anukkio
Anteeksi yksinpuheluni, mutta siis pointtini tuohon edelliseen viestiini oli siis se, että koskaan ei voi tietää mitään varmaksi tässä elämässä ja joskus ei kannata miettiä asioita etukäteen. Eli siis, ei kannata pelätä edes sitä riskiryhmään joutumista koska siihenkään joutuminen ei takaa, että jotain on vialla. Oli ihan hyvä, että olen osallistunut seuloihin. Olisin ainoastaan kaivannut enemmän tietoa tutkimusten kestosta ja riskeistä ja erehtymisprosenteista eli erityisesti siitä, mitä tarkoittaa, kun joudun riskiryhmään (ensimmäisin viestini tässä yksinpuhelussani).
 
Bigmomma, olen pahoillani saamistanne uutisista. Toivon teille sydämestäni voimaa ja viisautta vaikeiden päätösten edessä.

Äitivm84: Minulla ei valitettavasti ole mihinkään tieteelliseen lähteeseen perustuvaa tietoa, näkyykö niskaturvotus jo rv 10+2. Luulisin, että ei, koska seulonnat ajoitetaan viikoille 11-13. Luulo ei tosin ole tiedon väärti. Meillä oli nt-ultrassa rv 11 turvotusta 2,7mm. Kävin yksityisellä ultrassa rv 13 ja tuolloin turvotusta oli enää 1,3mm. Yksityinen lääkäri epäili mittavirhettä tuossa nt-ultrassa. Mutta väheneehän ne tosiaan myöhemmillä viikoilla yleensä muutenkin.

toivon: kirjoituksesi voisivat (taas) olla kuin minun kirjoittamiani - niin samoja ajatuksia olen käynyt/käyn läpi. Puistattaa vieläkin neuvolan tyly kohtelu: "Ei nyt varata sulle uutta aikaa.. odotellaan niitä tuloksia. Mutta kuule soittele jos tulee jotakin." Harvoin sitä tuntee olevansa niin helvetin yksin kaikkein synkeimpien ajatustensa kanssa. Ollaan valmiita auttamaan niin kauan kun kaikki menee niinkuin Strömsöössä, mutta jos tulee ongelman paikka, kokematon äiti jätetään oman onnensa nojaan.. siis silloin kun eniten tukea tarvitsisi!
En myöskään tajunnut ollenkaan mihin olin ryhtymässä, kun seulontoihin päätin osallistua. Ihan samalla tavalla minäkin olin varma, mitä tekisin, jos löytyisi jokin trisomia. Ei ollut mitään käsitystä prosessin rankkuudesta, niistä ajatuksista joita joutuu käymään läpi, niistä päätöksistä joita joutuu tekemään (ja missä mielentilassa!). Kaikenlisäksi en ollut odottanut rakastuvani/kiintyväni vauvaan jo niin varhaisessa vaiheessa.

Ja vaikka kuinka yritän, niin silti seulakärähdys on langettanut synkän varjonsa koko loppuraskauden ylle. Oliko se sen arvoista? Nyt tuntuu että ei. Toivon, että seulaa kehitetään luotettavammalle tasolle sekä neuvolan väkeä koulutettaisiin paremmin informoimaan seulonnoista.

Tiedoksi vielä niille, jotka eivät meidän tarinaamme tunne: Kärähdimme toukokuun alussa nt-ultrassa ja veriseulassa saaden riskilukeman 1:7. Turvotusta löytyi 2,7mm ja verikokeessa sekä hcg että papp-a olivat liian alhaiset. Lapsivesipunktion tulokset saimme kesäkuun puolessavälissä ja meidän kohdallamme uutiset olivat onnellisia - kromosomit ovat pojalla terveet. Siltikin odotan kauhulla ensi perjantain rakenneultraa. En tiedä onko pelkoni järjetön - tiedänhän kromosomien olevan kunnossa. ultrat ovat minulle nykyään ihan kammottavia tapahtumia, ja oikeastaan jo neuvolan sydänäänten kuunteleminenkin. Odotan aina pahinta! Rankkaa on.
 
Meidän pikkuprinssi lähti enkeleiden matkaan eilen, syntyi pitkän odotuksen jälkeen illalla. Enpä ole kamalampia aikoja elänyt kun tulosten odottelu ja eilinen kipuineen.

Olen niin vihainen. Vihaan kaikkia, olen katkera, olen väsynyt ja surullinen...olisin niin halunnut pitää sen pienen ja kauniin pojan, jolle jätin hyvästit eilen.
Millä ihmeellä tästä jatkaa eteenpäin?
 

Yhteistyössä