toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
aitikka
Moi kaikille!

Olen lueskellut ahkerasti keskusteluanne ja ajattelin kertoa oman kokemukseni.

Me jäimme kiinni np-ultrassa, kun ipanalla havaittiin 2,7 - 3 mm turvotusta. Sitä en vielä ihan hirvittävästi säikähtänyt (kuitenkin niin rajoilla kiikuttiin lääkärienkin sanojen mukaan), mutta sitten tuli verikokeen tulokset: riskiluku 1:10... Meinasin pyörtyä riskiluvun kuultuani! Me päädyimme lapsivesipunktioon, koska muuten olisin stressannut raskauteni ihan pilalle.

Punktio oli inhottava kokemus. Ei kylläkään kivulias, mutta suretti katsoa ruudulta ihanan vilkasta pientä lasta, jonka kohturauhaa mentiin häiritsemään isolla piikillä. Tottakai pelkäsin keskenmenovaaraa aika lailla. Tuloksia odoteltiin hämmentävän rauhallisissa, mutta silti toki hyvin pelokkaissa tunnelmissa (yleensä olen vähän "ylireagoija", mutta vissiin raskaushormonit tekee meikäläisen tooodella tyyneksi ;) ) ja ne tulivatkin onneksi varsin nopeasti, 2 viikossa.

Saimme kuulla odottavamme turner-tyttöä. Uutinen oli aluksi shokki, koska eihän me tiedetty turnerin syndroomasta yhtään mitään! Ja aluksi lääkäri esitti puhelimessa asian jotenkin niin, että keskenmenon vaara on todella suuri. Minä ajattelin vain, että eikö meidän anneta pitää tätä(kään, yksi keskenmeno takana) lasta?? Vähitellen puhelun aikana alkoi selvitä, että olimme jo niin pitkällä raskaudessa, että keskenmenon vaara ei ollut enää mitenkään hälyttävä ja että lapsellamme tulisi olemaan ihan hyvä elämä. Kasvuhormooneja toki on luvassa, samoin kuin murrosiän käynnistäviä hormooneja. Kuuluu turnerin syndroomaan liuta muitakin mahdollisia ongelmia, mutta kyse on kuitenkin hyvin lievästä kromosomihäiriöstä, joten kaikenlainen shokki on poissa ja odotus ihanaa :heart:

Raskautta on seurattu äitipolilla hyvin tiiviisti ja olen siitä todella onnellinen. Näemme pienokaisen usein ultraruudun kautta ja lääkärit pitävät meidät ajan tasalla lapsen kasvun, sydämen yms. suhteen. Hyvin kasvaa tyttönen ja vaikuttaa varsin pirteältä eläjältä. Raskausviikkoja on jo 33+3, joten hiljalleen on alkanut synnytys hiipimään mieleen.

Monelle tämä raskaus on se paljon puhuttu erilainen raskaus, mutta meille tämä on ihan normaali raskaus ja jos joskus aletaan toivomaan tytölle sisarusta (niin, hän on siis esikoisemme), mahtaa olla outoa ja erikoista, jos raskautta ei seuratakaan tiiviisti, vaan on ihan normaalit ultra- yms. käytännöt :)

Äitsykälle haluan lähettää sellaisia terveisiä, että pikkuisenne on mahtava sissi ja näyttänyt lääkäreille närhen munat :D Teillä on ilmassa turner-epäilys, mutta sitä ei ainakaan meidän mielestämme kannata pelätä :hug: Olipa niitä x:iä kromosomeissa yksi tahi kaksi, niin ihana, rakas tyttönen sieltä on tulossa kovaa kyytiä.

Masukalle myös terveisiä ja tsemppiä. Riskilukusi ei minun korvaani kuullosta vielä hirveän pahalle, mutta tottakai se mietityttää ja pelottaa. Odottavilla vanhemmilla on myös taipumus keskittyä siihen, kuinka suuri todennäköisyys on, että lapsella on jotain ns. vikana. Prosentuaalinen todennäköisyys terveeseen lapseen voi olla huomattavasti suurempi, mutta silti se pienen pieni mahdollisuus, että asiat ovatkin toisin, pyörii paljon enemmän mielessä.

Kaikille hyviä vointeja ja kiitos tästä keskustelusta. Tätä on mielenkiintoista seurata, kun itse on näitä samoja asioita kokenut. Ei tämän raskausajan pelot katoa koskaan mielestä, mutta toisaalta hyvä niin: kylläpä toden totta osaan arvostaa lastani, jos hänet syliini saan, kun aika on. En sano, eteikö vähemmillä peloilla raskautensa elellyt arvostaisi lastaan, mutta varmaan teistä moni ymmärtää mitä tarkoitan.
 
yks äiti
Kiitos Äitikkä kirjoiteuksestasi ja onnea loppuraskauteen. Sinulla on hieno suhtautuminen asiaa ja mitä itse olen kuullut Turnerista, niin voi olla varsin lieväkin.

Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille ja muutenkin tsemppiä odotuksessa eläville.

Me ei olla enää juurikaan mietitty vauvan kromosomeja tms. Ollaan iloisia kun vikkelästi potkii ja synnytystä odotetaan ihan innolla :)
 
Mietityttää....onnittelut hyvistä uutisista :heart: :hug: :D

ja äitikkä...kiitos kun kerroit oman tarinasi meille....me näköjään mennäänkin ihan samoilla viikoilla :heart:

Täällä ei mitään ihmeellistä...en kamalasti ole edes enää ajatellut sitä asiaa, että onko lapsella sitten ihan normaalit kromosomit vai ei...niin sitä jo rakastaa tätä pientä ihmistä joka sisälläni potkuttelee :heart:

leppoisaa odotusta teille kaikille

katjuska ja nuppu 33+3 =)
 
tuppisuu
Onnittelut kaikista hienoista uutisista ja onnellista loppuodotusta! Voimia edelleen epätietoisuudessa oleville.

Halusin vielä tulla kertomaan, että meidänkin vauvallamme kaikki rakenteet kunnossa, samoin sydän =) (kromosomithan oli jo katsottu, kun turvotusta oli viikolla 12 siis se 4-5mm). Rakenne-/sydänultra ei paljastanut mitään niskaturvotuksen aiheuttajaa ja se jäänee nyt ikuiseksi arvoitukseksi. Hyvä niin, me kuulumme onnekkaisiin. Tietenkin takaraivossa on ainakin syntymään saakka pieni jännitys vielä kaiken kokemamme jälkeen. Mikäänhän ei takaa syntyvän lapsen terveyttä, ei kenenkään kohdalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2007 klo 19:29 Äitikkä kirjoitti:
Moi kaikille!

Olen lueskellut ahkerasti keskusteluanne ja ajattelin kertoa oman kokemukseni.

Me jäimme kiinni np-ultrassa, kun ipanalla havaittiin 2,7 - 3 mm turvotusta. Sitä en vielä ihan hirvittävästi säikähtänyt (kuitenkin niin rajoilla kiikuttiin lääkärienkin sanojen mukaan), mutta sitten tuli verikokeen tulokset: riskiluku 1:10... Meinasin pyörtyä riskiluvun kuultuani! Me päädyimme lapsivesipunktioon, koska muuten olisin stressannut raskauteni ihan pilalle.

Punktio oli inhottava kokemus. Ei kylläkään kivulias, mutta suretti katsoa ruudulta ihanan vilkasta pientä lasta, jonka kohturauhaa mentiin häiritsemään isolla piikillä. Tottakai pelkäsin keskenmenovaaraa aika lailla. Tuloksia odoteltiin hämmentävän rauhallisissa, mutta silti toki hyvin pelokkaissa tunnelmissa (yleensä olen vähän "ylireagoija", mutta vissiin raskaushormonit tekee meikäläisen tooodella tyyneksi ;) ) ja ne tulivatkin onneksi varsin nopeasti, 2 viikossa.

Saimme kuulla odottavamme turner-tyttöä. Uutinen oli aluksi shokki, koska eihän me tiedetty turnerin syndroomasta yhtään mitään! Ja aluksi lääkäri esitti puhelimessa asian jotenkin niin, että keskenmenon vaara on todella suuri. Minä ajattelin vain, että eikö meidän anneta pitää tätä(kään, yksi keskenmeno takana) lasta?? Vähitellen puhelun aikana alkoi selvitä, että olimme jo niin pitkällä raskaudessa, että keskenmenon vaara ei ollut enää mitenkään hälyttävä ja että lapsellamme tulisi olemaan ihan hyvä elämä. Kasvuhormooneja toki on luvassa, samoin kuin murrosiän käynnistäviä hormooneja. Kuuluu turnerin syndroomaan liuta muitakin mahdollisia ongelmia, mutta kyse on kuitenkin hyvin lievästä kromosomihäiriöstä, joten kaikenlainen shokki on poissa ja odotus ihanaa :heart:

Raskautta on seurattu äitipolilla hyvin tiiviisti ja olen siitä todella onnellinen. Näemme pienokaisen usein ultraruudun kautta ja lääkärit pitävät meidät ajan tasalla lapsen kasvun, sydämen yms. suhteen. Hyvin kasvaa tyttönen ja vaikuttaa varsin pirteältä eläjältä. Raskausviikkoja on jo 33+3, joten hiljalleen on alkanut synnytys hiipimään mieleen.

Monelle tämä raskaus on se paljon puhuttu erilainen raskaus, mutta meille tämä on ihan normaali raskaus ja jos joskus aletaan toivomaan tytölle sisarusta (niin, hän on siis esikoisemme), mahtaa olla outoa ja erikoista, jos raskautta ei seuratakaan tiiviisti, vaan on ihan normaalit ultra- yms. käytännöt :)

Äitsykälle haluan lähettää sellaisia terveisiä, että pikkuisenne on mahtava sissi ja näyttänyt lääkäreille närhen munat :D Teillä on ilmassa turner-epäilys, mutta sitä ei ainakaan meidän mielestämme kannata pelätä :hug: Olipa niitä x:iä kromosomeissa yksi tahi kaksi, niin ihana, rakas tyttönen sieltä on tulossa kovaa kyytiä.

Masukalle myös terveisiä ja tsemppiä. Riskilukusi ei minun korvaani kuullosta vielä hirveän pahalle, mutta tottakai se mietityttää ja pelottaa. Odottavilla vanhemmilla on myös taipumus keskittyä siihen, kuinka suuri todennäköisyys on, että lapsella on jotain ns. vikana. Prosentuaalinen todennäköisyys terveeseen lapseen voi olla huomattavasti suurempi, mutta silti se pienen pieni mahdollisuus, että asiat ovatkin toisin, pyörii paljon enemmän mielessä.

Kaikille hyviä vointeja ja kiitos tästä keskustelusta. Tätä on mielenkiintoista seurata, kun itse on näitä samoja asioita kokenut. Ei tämän raskausajan pelot katoa koskaan mielestä, mutta toisaalta hyvä niin: kylläpä toden totta osaan arvostaa lastani, jos hänet syliini saan, kun aika on. En sano, eteikö vähemmillä peloilla raskautensa elellyt arvostaisi lastaan, mutta varmaan teistä moni ymmärtää mitä tarkoitan.

onnea odotukseen!
Turner kuitenkin ei lapsen elämää haittaa, sitähän on aikuisilla ihmisilläkin , jotka eivät välttämättä tule koskaan tietämään siitä
 
Onnittelut tuppisuullekin hyvistä kuulumisista :heart: Täällä tosiaan alkaa viikot käymään aika vähiin :eek: viime yökin meni tuskaillessa liitoskipuja ja sitte alkoi taas ihan kunnon kivuliaat supistuksetkin :kieh: vaappuen kuljetaan eteenpäin kuin ankka vaikkei maha kovin iso olekaan :D tänään menossa neuvolaan kohta katsastamaan sitä, että kuinka päin tuolla masussa mahdetaan kölliä...jos ei tänään selvii, niin sitte pääsen ilmeisesti ultraan varmentamaan asian...

katjuska ja nuppu 33+4 :heart:
 
Kyllä me viimeks siihen tulokseen tultiin, että pää ois alaspäin kuitenkin, mutta tänään kyllä taas on ihmetellyt sitä, että voimakkaammat liikkeet tuntuu tuolla alhaalla :whistle: pitää seurailla vaan tilannetta...

katjuska ja nuppu 34+3 :heart:
 
Nallu
Minäkin odota (viikkoja 21) ja oletettavammin terve lapsi tulossa. Meillä on entuudestaan myöskin terve tytöntyllerö. Toki mietin ja jännään aina tietyllä tasolla, mitenhän kaikki lopun päin menee ja tuleeko meille tälläkin kertaa terve lapsi. Tietystikään en elä niin suurten huolien keskellä kuin te kirjoittaneet.

Haluan kannustaa teitä tässä hankalassa elämäntilanteessa ja korostaa, että tulette olemaan onnenpekkoja ja pirkkoja joka tapauksessa, tulipa maailmaan millainen lapsi hyvänsä. Sieltä massusta tulee elämäänne maailman rakastettavin mukelo, joka on juuri täydellinen sellaisenaan. Niin rakas, että sattuu eikä kävisi mielessäkään vaihtaa pois.

Olen Downin syndroma lapsen onnellinen ja rakastava täti. Tämä lapsi on koko perheelle ja suvulle niin rakas, että elämämme olisi jäänyt älyttömän paljosta paitsi ilman häntä. Luojalle kiitos, että meille kaikille suotiin iloksi tämä maailman ihanin pojanviikari.





 
Ahava
Täällä ilmoittautuu yksi seulonnasta kiinni jäänyt. Olin maanantaina np-ultrassa (13.vko oli meneillään). Ultrassa kaikki oli lääkärin mukaan ok, niskaturvotus oli 2mm.

Lääkäri otti kuitenkin myös ns. veriseulan ja sain eilen kuulla tuloksen.Olin tosi järkyttynyt. Ultra+seula huomioonottaen riskini on 1:99.

Olen itkenyt eilisillan ja vielä tänä aamunakin. En halua tehdä lapsivesipunktiota, koska siinä on omat riskinsä. Olen vain ihmetellyt, että eikö ultrassa olisi näkynyt jo tässä vaiheessa, mikäli kaikki ei olisi ok.

Toinen mitä olen märehtinyt on seulan ajankohta. Mitä mieltä olette, eikö ole aika myöhäistä ottaa seula 12+4? Luin Stakesin julkaisusta, että luotettavin tulos saadaan viikoilla 8-11 eli sen mukaan, viimeinen luotettava ajankohta ottaa koe olisi 10+6.

Nyt sitten mietin mitä teen. Olen todellinen hermoilijatyyppi ja tuntuu, että rakenneultraan on aikaa ikuisuus. Sitten vielä vitoo tuo lääkärin asenne. Hän vaan otti sen seulanäytteen ilman kysymättä sen kummemmin, että haluanko osallistua. Nyt oli heti suoraapäätä ajamassa siihen lapsivesitutkimukseen.

Tämä on ihan hirveää, onni raskaudesta kääntyi hetkessä kauheaksi ahdistukseksi. Ultran jälkeen halusin kuuluttaa koko maailmalle, että olen raskaana ja vauva voi hyvin. Nyt en halua puhua asiasta kenellekään, itkeä vain.
 
Ahavalle suuri voima :hug:

itse en tiedä noista turvotus jutuista oikeastaan mitään, mutta muilla täällä on niistä kokemusta enemmän. Ja tuosta ajankohdasta niin tuntuu olevan niin paikkakunta kohtaista, että milloin ultrataan ja otetaan noita veriseuloja. Itsellä otettiin molemmat samoin kuin sinulla...eli samalla kertaa ja viikkoja oli 12+2...

Tiedän, että nyt oot vaikean päätöksen edessä sen suhteen, että mennäkkö punktioon vai ei...itse en mennyt silloin rakenneultran jälkeen vaikka annettiin mahdollisuus ja aika hyvin olen kuitenki ajatukseni saanut kasassa pidettyä. Toisilla taas se on tuonut helpotuksen kun on punktioon mennyt ja on saanut kuulla, että missä mennään. Jokainen sen päätöksen tekee itse ja omassa sydämessään ja mikään ratkaisu ei ole väärä...

Anna itsellesi aikaa ja mieti rauhassa mitä haluat ja mihin olet valmis...

itsellä siis se tilanne, että muutaman prosentin mahdollisuus down-lapseen... punktioon en mennyt, koska en keskeytystä olisi kuitenkaan tehnyt.

voimia ratkaisujen tekoon lähetellään täältä kovasti :heart:

katjuska ja nuppu 34+5 :heart:
 
Catriina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 19:18 tiina kirjoitti:
En voi muuta kuin yhtyä edellisen kommentteihin, ihan samoja olen miettinyt tällaisia ketjuja lukiessa.

Lisäisin vielä, että ihmettelen kun ensin mennään testeihin, oletus ilmeisesti on itse kullakin, että MEILLÄHÄN kaikki on ok. Jotta mennään vain varmistamaan asia. Sitten kun jotain epäselvää löytyy, ollaankin että meille lapsi on kuitenkin rakas ja saa tulla sellaisena kuin tulee. Näissä tapauksissa en ymmärrä, miksi alun perinkään menee testeihin. Jotkut kertovat menevänsä np-ultraan vain nähdäkseen vauvelin. Sinällään siinä ei ole mitään pahaa, mutta jotenkin ontuu. Jollakin tavalla ihmiset tosiaan haluavat laittaa päänsä puskaan ja antaa lisäaikaa oletukseen että josko sittenkin kaikki kääntyis parhain päin.

Kieltämättä kehitys on mennyt siihen suuntaan, että vanhemmille annetaan jo kaikki valta raskausaikana ja kaikki eivät ole sitä valmiita ottamaan. Onko kukaan loppujen lopuksi?
Eikö vanhemmilla sinusta ole oikeutta varautua tilanteeseen, vaikka lapsi olisikin kuinka haluttu ja toivottu eikä mikään ultrassa todettu jotaisi kuitenkaan aborttiin?

Itse olen mennyt noihin ultriin pelolla ja jännityksellä, suhteellisen helposti raskauduttuani, mutta kroonista sairautta sairastaeesani. Meillä ultrassa kaikki on näyttänyt olevan kunnossa, mutta voin tunnustaa enkä sitä häpeä, että luultavasti olisin päätynyt aborttiin, mikäli ultrat näyttäisivät, että lapsi todennäköisesti on vaikeasti vammainen. Mikäänhän ei takaa sitä, että lapsi nytkään olisi terve, mutta ultrat antavat jonkinlaista osviittaa ja mahdollisuuden päättää raskauden jos tulos on huono.
 
Ahavalle paljon :hug: paljon jaksamista teidän perheelle.

Ei ne valitettavasti välttämättä näy ultrassa, 40% down vauvoista menee ultran läpi ilman turvotusta tai nenäluun puuttumista :/
3mm turvotuksella on 15-25 % lisääntynyt riski sairaaseen vauvaan.

Seuloista en tiedä kun ole käynyt mutta aika paljon ne hälyttää vääriin, se nyt ei tähän hätään lohduta :( :hug:

Se shokki on kauhea ja kestää jonkun aikaan mutta voi sanoa että se rauhottuu kun raskaus etenee ja asiaa sisäistää.

Me menimme istukkanäyteeseen koska halusimme valmistautua,mutta se ei mennyt niinkuin piti,istukkamosaikismi epäily ja silti emme tiedä mikä vauvan kromosomisto on. Tarjottiin meille lapsivesi punktiota mutta likaa pistämistä masuun.

Tosiaan kaikki ratkaisut on oikein menitte tai ette,
voimia päätökseen :hug:
 
Meillä täällä kaikki ok. Vauva potkii edelleen paljon ja möngertää.
Olo on pirteä ja hyvä. Yöt jo pätkii mutta asentojen takia. Olo on semmoinen että ei sillä pirpanalla ole mitään hätää =)

Vkl menemme katsomaan siskon 2kk vanhaa vauvaa, pääsee nuhkimaan sitä vauva tuoksua mitä se niin kovin siellä tuhlaa.

Uusiin ultriin en ole varannut aikaa,en luultavasti mene muuta kun sit jos rupee tuntumaan siltä tai loppua kohden. Neuvola lääkärissä vilkaistaan vauvan oikeinpäin olemista ja istukan paikkaa kuitenkin.
Yksi yö näin inhottavaa unta,vauva kuoli kohtuun ja sitten luonnollisesti synnytin sen ja näin vauvan kun se vietiin metallikärryllä pois,muistan ne silmät.Se oli todella inhottavaa.Mies vähän säikähti ja mun uni jäi häirimään sitä. Kyseli että oliko vaan uni vai onko semmoinen tunne että jokin on hätänä mutta uni se vain oli.

Mites teillä lemission?

Katjuska kuulostaa voivan hyvin!?

Rv 28+5
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 09:39 Ahava kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu yksi seulonnasta kiinni jäänyt. Olin maanantaina np-ultrassa (13.vko oli meneillään). Ultrassa kaikki oli lääkärin mukaan ok, niskaturvotus oli 2mm.

Lääkäri otti kuitenkin myös ns. veriseulan ja sain eilen kuulla tuloksen.Olin tosi järkyttynyt. Ultra+seula huomioonottaen riskini on 1:99.

Olen itkenyt eilisillan ja vielä tänä aamunakin. En halua tehdä lapsivesipunktiota, koska siinä on omat riskinsä. Olen vain ihmetellyt, että eikö ultrassa olisi näkynyt jo tässä vaiheessa, mikäli kaikki ei olisi ok.

Toinen mitä olen märehtinyt on seulan ajankohta. Mitä mieltä olette, eikö ole aika myöhäistä ottaa seula 12+4? Luin Stakesin julkaisusta, että luotettavin tulos saadaan viikoilla 8-11 eli sen mukaan, viimeinen luotettava ajankohta ottaa koe olisi 10+6.

Nyt sitten mietin mitä teen. Olen todellinen hermoilijatyyppi ja tuntuu, että rakenneultraan on aikaa ikuisuus. Sitten vielä vitoo tuo lääkärin asenne. Hän vaan otti sen seulanäytteen ilman kysymättä sen kummemmin, että haluanko osallistua. Nyt oli heti suoraapäätä ajamassa siihen lapsivesitutkimukseen.

Tämä on ihan hirveää, onni raskaudesta kääntyi hetkessä kauheaksi ahdistukseksi. Ultran jälkeen halusin kuuluttaa koko maailmalle, että olen raskaana ja vauva voi hyvin. Nyt en halua puhua asiasta kenellekään, itkeä vain.

mulla otettiin tuo veriseula juuri samana päivänä kuin sulla. meillä yhdistetty riski oli 1:230, ikä ei ole sitä nostanut olen 20v, bmi hitusen korkea joten sekin nostaa sitä riskiä. Meille tarjottiin ultraa tuon tuloksen jälkeen jolla voidaan yleensä nostaa tai laskea riskiä minkä on saanut. Tiedän olosi, on niin vaikea iloita elämästä sisällä kun ei tiedä mitä tekisi ja onko mitään vialla. Minä en tiedä itse vieläkään ennenkuin lapsi syntyy, punktioon en halunnut mennä on siinä kuitenkin omat riskinsä 0.5-2% riippuen vähän mistäkin. Samasta tutkimuksesta miekin olen lukenut että myöhemmillä viikoilla tulos ei ole niin luotettava koska hcg kohoaa nopeammin ja papp-a laskee hitaammin joten voi vaikuttaa kokeen tuloksiin. Oletko kysynyt/saanut lappua missä kerrotaan mikä siinä verikokeessa on pielessä? minulla hcg hieman koholla, samoin myös papp-a arvo. Itse voin sanoa että olen tehnyt oikean ratkaisun olemalla menemättä punktioon ja voin omalta kohdalta sanoa että se epätietoisuuden tuska ja kaikki laimenee ja tilalle alkaa tulla onni pikkuhiljaa. 3kuukautta aikaa vielä synnytykseen jossa sitten saan selvyyden, onko jotain vaiko eikö. Meillä ei ole ultrissa löytynyt mitään poikkeavaa myöhemminkään ja vauva kasvaa hyvin.
jos haluat kysyä jotain niin kirjoittele!

Lemission ja hippula 28+4
 
Meillä oli np-ultrassa kaikki ok ja seerumiseulassa myös ja ehdin jo huokaista helpotuksesta. Ilmeisesti kuitenkin liian aikaisin...

Kävin tänään rakenneultrassa (rv 21) ja siellä todettiin jokin poikkeavuus vauvelin keskushermostossa. Mitään tarkempaa tietoa eivät uskaltaneet vielä antaa, mutta varasivat ajan lapsivesipunktioon.

Vauva liikkui vilkkaasti ja "symmetrisesti" sekä muut elimet olivat normaalisti kehittyneet.

Tuntuu niin pahalta, olen vain itkeskellyt koko päivän...

Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
 
Annukalle myös voima :hug: ei ole kokemusta tuostakaan tilaanteesta mikä sinulla nyt on...toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin :heart: itsellekin tuo mietinnän hetki tuli juuri rakenneultran jälkeen kun jo oli tuudittautunut siihen, että kaikki ois hyvin....

ja äitsykkä kun kyseli, niin ihan hyvin täällä juu menee...nuppu todella vilkas ja just kotiuduin ekasta valmennuksesta...jotenkin kiva niissäkin käydä, vaikka kerran olen ne läpi käynytkin =) n.5-7 viikkoa vielä ja sitte ois vauva sylissä :heart: toivottavasti jo 5 viikon päästä, ettei yli menis :D <br><br>
 
Ahava
Kiitos kaikille kannustuksesta.

Soitin tänään lääkärille ja tarkistin vielä, että vauvan nenäluu oli näkynyt ultrassa.

Tämä tieto helpotti minua huomattavasti ja olen ajatellut, että nyt keskityn siihen, että 98,9% todennäköisyydellä vauvani on terve.

Aborttia en tekisi missään tapauksessa, joten yritän nyt ajatella, että en pysty asiaan vaikuttamaan puoleen tai toiseen. Minun, niinkuin itse asiassa kenen tahansa odottavan äidin, on oltava valmis vastaanottamaan lapsi sellaisena kuin hän tulee. Yritän rauhoittua ja jaksaa rakenneultraan saakka. Luulisi, että siinä paljastuisi jotakin uutta hälyttävää, mikäli aihetta olisi.

Nyt harmittaa koko veriseula. Nimittäin kävin www.tekay.fi laskemassa niskaturvotukesen, vauvan pituuden ja ikäni, sekä nenäluun havaitsemisen perusteella riskin, ja vastaus on että "negatiivinen, riski downin oireyhtymän suhteen pieni."

En ole saanut vielä noita veriseulan arvoja itse kirjallisesti, että en tiedä kumpi hormooni minulla heittää ja kuinka paljon.

Jaksamista myös kaikille muille. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 18:57 Annukka kirjoitti:
Meillä oli np-ultrassa kaikki ok ja seerumiseulassa myös ja ehdin jo huokaista helpotuksesta. Ilmeisesti kuitenkin liian aikaisin...

Kävin tänään rakenneultrassa (rv 21) ja siellä todettiin jokin poikkeavuus vauvelin keskushermostossa. Mitään tarkempaa tietoa eivät uskaltaneet vielä antaa, mutta varasivat ajan lapsivesipunktioon.

Vauva liikkui vilkkaasti ja "symmetrisesti" sekä muut elimet olivat normaalisti kehittyneet.

Tuntuu niin pahalta, olen vain itkeskellyt koko päivän...

Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

minä jäin veriseulasta kiinni, mutta vauvalta ei ole löydetty poikkeavaa joten en osaa sanoa asiastasi. sivuilla www.verneri.net on paljon tietoa mahdollisista häiriöistä ja siellä on myös kysymyksiä ja vastauksia palsta josta varmasti saat tietoa enemmän. Koita jaksaa, :hug:
 
tuossapa profiilissa vähän tuoreempaa kuvaa, monta viikkoa vanha sekin on.
Itse kaaduin viime viikonloppuna ja jouduin olemaan sairaalassa sitten tarkkailtavana yön verran kun vuodin verta mutta kaikki oli pikkuisella hyvin. syke oli siinä 120-150 välissä vauvalla ei supistellut, ultratessa sitten selvisi sukupuolikin:) siitä sen verran että ainakaan turneria ei meidän vauvalla voi olla sattuneista sukupuoli syistä . vauva on kasvanut käyrien mukaan ja painoarvio oli rv27+6 1,2kg eli ihan hyvänkokoinen vauveli. Vauva potkii niin että peitto heiluu, vaihtelee itseänsä perätilan ja rt:n välillä. Tänään kyllä hiljainen päivä, enemmän möyryämistä :) lääkärin mukaan virkeä ja eloisa sikiö jolla ei uskonut hätää olevan!


Lemission ja hippula 28+5<br><br>
 
voimia kaikille asian kanssa painiville! Minä "jäin kiinni" seerumi seulonnassa. riskiluku oli niinkin korkea kuin 1/20. äitiyspolillakin käskettiin "varautua pahimpaan"kyllä siinä meinasi elämältä pudota pohja. kolme tuskaista viikkoa, joita lapsivesipunktion tuloksia odotettiin, olivat elämäni pisimmät. kyyneleitä tuli vuodatettua pienen järven verran. lopputulos oli kuitenkin terve, maailman kaunein vauva. kannattaa pitää mielessä että valtavan suuri enemmistö näistä eri seulojen kiinni jääneistä on kuitenkin vääriä hälyytyksiä.
 
Huomenta kaikille!

On vierähtänyt aika tovi, kun kävin täällä kertomassa omia "huoliani", mutta on taas kiva päästä kertomaan uusimmat uutiset.

Eli edellisen kerran tilanne oli tämä: niskaultrasssa turvotusta oli 2,5-3 mm, seerumiseulan tulos kertoi, että riski on 1:50, odotettiin lapsivesipunktioon menoa.

Nyt viikkoja on kertynyt 19+6 ja kaksi viikkoa sitten tuli soitto TAYS:n äitiyspolilta. Kun näin puhelimesta, että mistä soitto tulee, alkoi kauhea tärinä ja jalat meinas lähteä alta...

Tulos oli seuraavanlainen: Sikiön kromosomisto on normaali. Myös biokemiallinen alfa-fetoproteiinitutkimus eräiden harvinaisten keskushermosto- ja munuaissairauksien toteamiseksi on normaali!!!!

Voin kyllä sanoa, että painoa putos heti muutama kilo, kun kivi vierähti rinnan päältä... Siltä siis se tuntui!

Vielä ensi viikolla on tulossa rakenneultra, mutta en vielä jaksa murehtia sitä, kun ihan riittävästi on tullut murehdittua näitä edellisiä kokeita sun muita.

Kaikista ihaninta on ollut kun sain kertoa pikkuisesta tulevalle isosiukulle!
5-vuotias tyttöseni sanoi eilen, että "mä sit nukutan sitä vauvaa ja annan sille tuttipullosta maitoa, mutta tissimaitoa en viitsi antaa, kun mulla on vielä niin pienet tissit!"


No mun tissien koosta päätellen pitäs tulla litratolkulla...

Että näin...

Kaikille oikein ihanaa odotusaikaa, voikaa paksusti ja pitäkää huolta rakkaistanne!!!!


Masukka ja masu 19+6

P.S. Mä en edelleenkään osaa käyttää noita hymiöitä, kun siihen tulee se koko tekstilitania... Höh!

 

Yhteistyössä