toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Helmiina:
Heille, jotka synnyttävät kuolleen lapsen suositellaan aina, että vauvasta otetaan valokuva muistoksi ja mahdollisesti painetaan jalanjäljet tai kädenjäljet paperille sormivärin avulla. Jos kuitenkin viikkoja on vähän, ei tästä ole mainitaa. Koska meillä esikon ja toisen lapsen viikkojen ero oli niin vähäinen, osasimme jo odottaa miltä toinen lapsi näyttää.
Kun lapsi syntyy varhaisilla viikoilla, ei ihon alle vielä ole keräytynyt rasvakerrosta ja vauva on kovin tumman oloinen. Pienemmilläkin viikoilla syntynyt vauva on ihan oikean vauvan näköinen, korvat, silmät (kiinni), varpaat, sormet, ihan kaikki on paikallaan.
Kun meidän pikkukakkonen syntyi, en saanut häntä nähdä ennen kuin sairaanhoitaja toi hänet puhdistettuna kaarimaljassa meidän luoksemme. Olisi pitänyt ottaa syliin ja halata, sillä hän oli niin paljon isomman sisarensa näköinen. Aivan samanlaiset varpaat ja jalat kuin esikoisellakin oli. Paitsi, että esikoiseen emme saaneet koskea viikkoihin syntymän jälkeen (iho oli liian ohut kestämään kosketusta). Nyt pelkäsin paijata, etten olisi satuttanut. Jos sinä vain voit paijata pienokaistasi, tee se ihmeessä.
Luultavasti teille tarjotaan mahdollisuutta osallistua yhteissiunaukseen sairaalan kappelissa, vaikka viikkoja onkin vähän. Jos kuulutte kirkkoon, se voi olla hyvä ratkaisu. Tuhkaaminen voi tapahtua yhteishautauksena, meille tarjottiin myös mahdollisuutta omaan hautaamiseen. En tiedä, kuinka yleistä se on ja millä viikoilla se on mahdollista.

Kun puhutaan surusta, tuntuu ettei siihen ole enää nykyaikana oikeutta. Suru ei ole sairaus, josta saisi sairaslomaa töistä. Suru kätketään ja takaisin yhteiskuntaan pitää palata yhtä tehokkaana tai tehokkaampana kuin aikaisemmin. Ennen sentään käytettiin surunauhaa vaatteissa, näin kerrottiin muille että perheessä on surua ja annettiin surijalle tilaa. Nykyään ei vastaavaa enää ole. Huonompi homma.
Ensimmäinen vuosi kuoleman jälkeen oli itsellä hyvin raskas. Hoitovapaalta töihin palaaminen ja vastailut kysymyksiin että miten se meidän pikkukakkonen voi. Sen jälkeen ahdistus jokaisesta vastaan tulevasta raskausvatsasta, työyhteisön 'iloisten vauvauutisten' kertominen ja julkiset raskauden korostukset vain pahensivat tilannetta eikä joka paikasta voinut lähteä pois itkemään omaa suruaan.

Toivottavasti voit antaa itsellesi aikaa surra ja itkeä. Voi olla, että se vie vuosia aikaa. Mutta jonain päivänä suruun sekoittuu myös iloa, niin etteivät ne kaksi ole enää vastakkaisia asioita.
 
helmiina: voimia sylin täydeltä raskaalle taipaleelle :hug: päätöksenne on varmasti oikea. suru on varmasti niin kova ettei sitä voi kukaan muu kuin saman läpi käynyt ymmärtää.
vain aika auttaa eteenpäin. jaksamisia ja voimia :hug: :hug:
 
Pahoittelut sinulle Helmiina! :hug: , käyn täällä edelleen lukemassa kuulumisianne.

Meillähän olisi edessä ollut myös geneettinen keskytys, mutta luonto ehti ensin , eli pienemme menehtyi rv 12-13 aikana. Käynnistys 13+2 ja pieni oli aivan pienen , pienen ihmisen näköinen, näkeminen ei satuttanut, vaan auttoi ainakin meitä ymmärtämään tapahtuneen paremmin.

Suruhan kestää joka tapauksessa, minulla alkaisi jo rv 28 jo kaikki olisi mennyt toisin, mutta näin ei käynyt. Surun kanssa oppii elämään.
:ashamed:


Voimia sinulle teille paljon tulevaan! :hug:

Rva Pikkumyy :heart: :wave:
 
Pahoitteluni kaikille, jotka ovat saanet huonoja uutisia ja menettäneet rakkaan lapsensa ja kovasti onnen toivotuksia hyviä uutisia saaneille ja terveen lapsen synnyttäneille äideille.

Olen uusi täällä, olen seurannut palstaa jonkun aikaa ja ajattelin kertoa oman tilanteeni.
Odotamme pikku kakkosta,kotona siis Ihanaa ihanampi terve poikalapsi ikää kohta 9 kk=) Viime viikolla siis menimme ensi kertaa katsomaan pikkuruistamme niskapoimu ultraan. Pelkäsin ultraa kovasti, sisälläni oli ollut outo tunne jo siitä asti kun plussasimme kakkosemme. Noh, siellähän hän näkyi, oli vain viikon pienempi kuin piti. Mutta sitten ultraaja kertoi, että sikiön niskturvotus on 3.2mm. Ensin en oikein ymmärtänyt, mutta kun asia selkeni ensimmäisenä tuli mieleen tätäkö minä pelkäsin kokoajan,pelko ei ollutkaan turhaa. Ultraaja kertoi lisätutkimuksista jne. Veriseulassa olin jo käynyt aikaisemmin.Veriseulan tuloksia emme vielä tienneet, saimme ne parin päivän päästä ja saimme siis riskiluvun 1:10. Päätin heti että osallistumme tutkimuksiin. Nyt siis huomenna pitäisi mennä äitipolille.

Hannikka ja pikkuinen 12+2
 
Teillä on juuri sama riskiluku kuin meilläkin oli. Tuo odottaminen on tuskaisaa, kun ajatukset pyörivät yhden asian ympärillä. Onneksi pääsette heti jatkotutkimuksiin.

Me saimme kromosomeiltaan terveen lapsen tulokset, mutta tämä koko raskaus on muuntunut edellisiin verrattuina aivan erilaiseksi. Epäily ja pelko on paljon vahvemmin läsnä kuin aiemmin. Ehkä tämä olo rakenneultran jälkeen helpottaa.

Jaksuja odottamiseen toivoo,
odottaa
 
HENNIKKA!

Voimia ja jaksamista lisätutkimuksiin! Toivotaan että kaikki kääntyy parhainpäin. :hug:
odottavan aika on pitkä ja se epätietoisuus.

Itse olen onnellisesti loppusuoralla. rv38 alkaa pian. Toisaalta se vaikein vaihe on edessä se on niin suuri mysteeri tämä syntymä ja toisaalta kuolema. Vasta kun nyytin saa rinnalle sitten voin huokaista helpotuksaesta. Riskiluku oli 1:90 tällä maha-asukkaalla.
 
Joo tässä olisi yksi seulonnasta kiinni jäänyt.. Niskaturvotusta oli 2,33, riskiluku lopulta 1:25. :/
Lapsivesipunktio on nyt onneksi ohi - tuloksia odotellaan - entistäkin suurempi paniikki kun odottaa puhelinsoittoa! Sitä yrittää kuvitella ennakkoon kaikki vaihtoehdot, mutta jotenkin sitä tuntuu että huijaa itseään sillä että olisi valmistautunut huonoihin tuloksiin.. Viikkoja on jo 17 ja ikävästi alkaa liikkeet tuntua ja mahaakin alkaa olla mahdoton sulloa minnekkään piiloon - varmaan tuttuja juttuja teille kaikille! Jotenkin järkyttävää miten paljon meitä samassa tilanteessa olevia on!
Itseänikin vaivaa sama kuin Hannikkaa - tuo outo tunne/pelko alusta asti että kaikki ei ole hyvin. Eli onko sitä osannut oikeasti alusta alkaen "tuntea" että kaikki ei ole hyvin (ja jos kerran osaa tuntea että kaikki ei ole hyvin, niin silloin hyviä tuloksia lienee turha odottaa) vai onko kysessä sattuma... :headwall:
 
moikka taas kaikille.
tuosta oudosta tunteesta sen verran, et itselläni oli se tunne silloin kun vuosi sitten oli tuulimunaraskaus kyseessä. olin alusta pitäen sitä mieltä, että kaikki ei ole hyvin ja sanoinkin ukolleni silloin, että pelottais synnyttää se lapsi... ja niinhän siinä kävi et oisko viikolla 9+ (muistaakseni) alkoi verinen vuoto ja se oli siinä.... en halua teille asioiden kanssa pohtiville antaa lisää uskoa siihen, että äidin vaisto kertoo jos jotain vialla, mutta näitäkin tarinoita on... :hug:
nyt tämän mökön kohdalla en ollut tuota mieltä vaikka mentiinkin sitten läpi harmaan kiven....

eilen neiti painoi 3,4kg. illat on alkaneet rauhoittua sen itkun suhteen. alkuun ehkä mahaa kipristi ja oli jotenkin läheisyyttä vailla; eka ei koskaan ole ollut sylivauva vaan aina nukkunu justiinsa omaan sänkyyn kun sinne on laitettu. näin ne opettaa....

itse kävin tänään jälkitarkastuksessa ja nyt sitten pitäisi miettiä onko lapsiluku täysi. ikää jo kesällä 38 ja tämä raskaus jotenkin alkavat puoltaa sitä, että kannattais lopettaa höpsimästä ja hoitaa nämä kaksi kunnon kansalaiseksi! :LOL: saa nähdä. jotenkin tämä kaikkine punktioineen ja trisomioineen ja vielä keskonen siihen päälle alkavat hirvittää ja ajatus, et joutuis kaiken käymään uusiksi ei inspiroi. ensi kerralla ei välttämättä ole näin hyvä tuuri. :saint:
mutta sen verran olen funtsinut, että seuraavassa raskaudessa kävisin ainoastaan lapsivesipunktion; istukkatutkimukseen en enää suostuisi!

lykkyä ja jaksamista kaikille vastauksia odottaville!

:hug: :hug:
ja helmiinalle hirveästi vielä halauksia! olette tehneet juuri sen päätöksen, mikä teille oli oikea! :hug: :hug: :hug: :heart:

ja merikalle toivotaan hyvää synnytystä! toivottavasti kaikki menee hyvin! :hug:
 
hannikka ja iitu: meillähän mitattiin niskaturvotusta 3.6-4.01 ja tunne oli myös ettei kaikki ole kunnossa alusta asti. ja sitten löytyikin tuo hurja turvotus ja riskiluku oli pelkästään turvotuksen perusteella 1:5!!!
ja punktiosta löytyi terveet kromosomit. ja rakenneultraa sai myös pelätä koska turvotus voi viitata myös rakenteelliseen vikaan sydän tai joku muu.
mutta siitäkään ei löytynyt mitään poikkeavaa kuitenkaan.
ja nyt tämä suuren niskaturvotuksen omannut makoilee tuolla häkkisängyssä ja tuhisee äidin ilona.
niskaturvotus kun voi olla vain ominainen piirre sikiölle vaikka olisikin huomattavasti korostunut.
jaksamisia odotteluun ja toivotaan että teilläkin menisi kaikki hienosti!

jeppistä: oon tääl kironnu ku lappalainen ku ukko meni ja kutsui sit anopin ja appi ukon käymään vauvaa katsomassa. olen isoon ääneen ilmoittanut ettei niillä ole mitään asiaa sen raskaus aikaisen appiukon riehumisen vuoksi meille.!!!!
ja tää torvi meni ja kutsui ne multa mitään kysymättä!!!!
sanoinki et mulla ei ole mitään asiaa niille. ja yksikin väärä sana nii viskaan ne vaikka omin käsin pihalle täältä. ja sanoin et vauvaan ei tarvi niiden koskea sormen päälläkään..
grrrrr......"savu nousee korvistakin nyt"

nemika+jäbä 3 viikkoa
 
Tuosta niskaturvotuksesta ei voi päätellä mitään, ainakin oman kokemuksen mukaan! Meillä siis down tyttömme turvotus 2.7-3.1 ja tämän kromosomeiltaan terveen tytön turvotus pahimmillaan 4.1. Pelkäsin että sama toistuisi, mutta luojan kiitos kaikki oli hyvin ja on edelleen! Jotain jättiläistä oon kai tekemässä, kun sf mitta oli rv.33, 34.

Toivoaan ei kannata heittää kaivoon, niinkuin Nemika sanoi turvotus voi olla ominaine piirre sikiölle. Niin meille kätilökin sanoi, kun kromosomivastaukset tulivat.

jade-julia ja tytsy 33+5 :heart:
 
Tuosta niskaturvotuksesta ei voi päätellä mitään, ainakin oman kokemuksen mukaan! Meillä siis down tyttömme turvotus 2.7-3.1 ja tämän kromosomeiltaan terveen tytön turvotus pahimmillaan 4.1. Pelkäsin että sama toistuisi, mutta luojan kiitos kaikki oli hyvin ja on edelleen! Jotain jättiläistä oon kai tekemässä, kun sf mitta oli rv.33, 34.

Toivoaan ei kannata heittää kaivoon, niinkuin Nemika sanoi turvotus voi olla ominaine piirre sikiölle. Niin meille kätilökin sanoi, kun kromosomivastaukset tulivat.

jade-julia ja tytsy 33+5 :heart:
 
iitu tuttu tunne tuo et yrittää peitellä mahaa ja toivoo ettei se hirveesti näkyis -kun jos siitä olis joutunutkin luopuu :( :( odottava aika on todella pitkä, voimia siihen. sä oot jo pitkällä kun testitkin tehty. :hug: Itsellä oli kans viikkoja noin paljon et liikkeet tuntui, mut jotenkin mä uskoin /yritin uskoo et kaikki hyvin kun on niin vilkas liikkeissään.

jeppistäKiitos! Meillä se lapsiluku ei taida olla viellä täynnä-etenkään jos tämä tosiaan on myös tyttö -ollaan varmaan niin hulluja et kokeillaan josko tulis poika ja muutenkin. :D mulla ikää 31 et vähänn enemmän aikaa. Mä ajattelin et siihen np. ultraan voisin mennä -ja jos lääkäri sitä mieltä et pitäs tutkii enemmän, niin lapsivesipunktio olis se vaihtoehto. En enää suostui verikokeeseen ja riskiluvun odotteluun. Se oli niin raskasta henkisesti :'( onneks kaikki on nyt tällä hetkellä niin kuin pitääkin.

Neminkajaksamista appivanhempien kanssa. :hug:

jade-juliasulla on kans viikkoja jo tosi hyvin kasassa -eiks aika kulu nopeesti? Onnellista loppuodotusta! :D

:hug: kaikille sitä tarvitseville!
 
fiona: käy katsomassa vernerin sivuilta niistä veriarvoista ja siel on myös kysymyspalsta, jossa asiantuntijat vastaavat. muistaakseen downissa toinen veriarvo nousee vai liekkö molemmat... en muista kun itsellä ne oli alhaalla molemmat...

nemika: tääl kans ärrät lentää mut laittelen myöhemmin kun neiti tissillä nyt :heart:
 
EIlen siis ottivat istukkanäytteen ja nyt sitten vaan odotellaan. Niskaturvotus oli sikiöllä hieman lisääntynyt, keskiarvon saimme 3.75mm. Mutta vauvalla muuten kaikki ihan kunnossa. Ensimmäistä kertaa minulla on nyt sellainen tunne, että kaikki onkin ehkä kunnossa. En tiedä miksi, mutta kuitenkin. Lääkäri ei meille mitään turhia toiveita antanut.


Fiona08: Me olemme myös vähän päälle parikymppisiä, meilläkään ei ikäni riskiä nostanut, mutta tuo turvotus nosti. Tietoa veriarvioista minulla ei ole. Kamalasti voimia teille, tiedän täysin miltä sinusta tuntuu....odottavan aika on niin pitkä.

Iitu08: Voimia teille myös hurjasti odotukseen. Täysin tuntein mukana ollaan=)

Jeppistä: Niin uusi kun täällä olenkin, ja en kaikkea teidä, niin haluaisin kysyä sinulta miksi et enää suostuisi istukkanäytteeseen?Jos vain haluat kertoa...

Hannikka ja pikkuinen



 
Minulla oli kanssa niskaturvotus 3,4, veriarvot huonot ja riskiluku 1:5.
Tulokseksi sain kuitenkin onneksi terveet kromosomit ja nyt olen käynyt rakenneultrassa missä todettiin kaiken olevan ok.
Toivottavasti teillä menee loppujen lopuksi kaikki hyvin !
Jaksamisia tulosten odotteluun :hug:
 
hannikka: tää ketju on todella jo niiiiiiin pitkä, että menis ikä ja terveys jos joutuisit selaamaan sen läpi... :LOL: eli minulta otettiin istukkanäyte kun riskiksi tuli 1/84 ja niskaturvotus oli 2,1. istukkanäytteen tuloksena oli trisomia 16 eikä edes mosaikismi vaan kaikki solut olivat varustettuna tuolla virheellä. tämähän tarkottaisi, että lapsi on myös vastaavalla tavalla varustettu kun samastahan ne lähtevät... mutta oho, meilläpä lapsivesipuntiossa tulikin normaalit kromosomit. eli tuota virhettä ei sitten lapsessa ollutkaan.... joten istukoissa on joskus näitä virheitä joita ei sitten sikiössä olekaan! :kieh: jos meillä olisi tullut tuloksena vaikka trisomia 21, niin olisimme keskeyttäneet luultavasti jo sillä tiedolla, mutta koska oli trisomia 16, niin lääkäri ehdotti vielä lapsivesipuntiota kun noin harvinainen trisomia.... ja lapsi oli normaalin näköinen ultrassa! eli tulos ei liene sataprosenttinen.... ja täällä on sitten yhdellä ollut kokemus myös vastakkaisesta eli tuloksena istukkatutkimuksesta oli normaalit kromosomit, mutta lapsipa olikin sitten sairas; en muista mikä trisomia hänellä oli ja löydettiin synnyttyä... :eek:

että sellaista ja sen vuoksi kehoitan kaikkia menemään suoraan lapsivesipuntioon, jos tarvii, koska ne solut ovat varmasti lapsesta eikä mistään istukasta.

KOKEMUKSEN SYVÄLLÄ RINTAÄÄNELLÄ :LOL: :kieh:
jeppistä
 
jeppistä: oli onneksi lyhyt ja ytimekäs anoppilan väen käynti. kurkkasit "kai" häkkisänkyyn ja mulle ei puhuttu mitään. sitten seisoivat ulkona tuulessa ja tuiskussa odottamassa meidän poikaa koulusta..ja pikaiseen sitä moikkasivat ja lähtivät.. :LOL: :LOL:
ei paljoa onnitteluja kuulunut jos mitään muutakaan :LOL: :LOL:
no ylpeys käy lankeamuksen edellä...vai miten se menikään.. :LOL: :LOL:

nemika+rakkauspakkausjäbä 3vkoa 3pvää
 
Halusin vielä tulla kiittämään tuesta tässä elämäni vaikeimmassa päätöksessä. Torstaina synnytin pienen enkelipojan. Silitin pientä poikaa ja hyvästelin rakkaan enkelini. Tuska sielussa on suunnaton. Ikävöin niin kovasti tätä pientä. Toivottavasti joskus ymmärrän, mikä tarkoitus tällä kaikella oli. Nyt sattuu niin kovasti vielä. Olen saanut paljon tukea, josta on ollut apua. Päätöstämme en ole katunut. Nyt tiedän ainakin sen, että poika syntyi ilman kipua ja tuskia. Tämä ikävä vain tuntuu niin raskaalta kantaa. Kiitos että rohkaisitte katsomaan pientä syntymän jälkeen. Vaikka nyt mielessä on jatkuvasti kuva enkelipojasta, olisin katunut raskaasti, jos en olisi poikaa kunnolla hyvästellyt. Kunpa tämä tuska sisällä helpottaisi pian.

Kiitos :heart:

Helmiina :hug:
 
tietääkö kukaan onko työntantajalla oikeutta käskeä lomapäiviä pitämään vanhempainvapaalla? jumankade, mun työnantajan mielestä mun vanhempainvapaa tavallaan loppuu silloin kuin syntymäajan perusteella loppuisi eikä niinkuin kela on tehnyt päätöksen eli lasketun perusteella. näitten mielestä ensi tammikuussa mä saisin samalla kelalta ja työnantajalta lomista palkkaa eli pitäisin lomapäivät! perkele, mä luin sen verran et kelan vanhempainraha maksettais sitten vaan pienimpänä mahdollisena eli kait joku 15 euroa päivä! ja samalla menetän tavallaan lomapäiviä kun vanhempainvapaalta tulee lomat normaalisti ja nyt joutuisinkin käyttämään lomapäivät samalla kun olen vanhempainvapaalla... aika sekavasti sanottu, mut joku varmaan ymmärtää mitä ajan takaa... kelaltakaan eivät osanneet sanoa voiko työnantaja velvoittaa pitämään lomia samalla...
outoa et lakisääteisen vapaan aikana mun pitäisi olla myös lomalla... kyseessä valtion virkaehtosopimus, jos jollain tarkkaa tietoa!

terveisin äkäinen jeppistä :kieh:

ps. nemika sulle yv:tä
 
samaan aikaan langoilla, jälleen... ;)
ehkä pahin teillä on nyt takana ja edessä sitten se toipuminen asiasta. :hug:
toivottavasti olet käynyt siellä enkelivauvan saaneiden sivulla, mitä asian kokeneet suosittelevat. olen varma, että siellä on vielä enemmän apua kuin tällä palstalla, missä moni tarina päättyy hyvin....

hyvää kevään jatkoa ja valoisaa kesää! :hug: :heart:
 
Helmiina:
Iso halaus teille. Suru on raskas, se ei välttämättä helpota, mutta joka päivä jonka sen kokee on taas päivä, jonka on selvinnyt sen kanssa. Vähitellen tulee viikko täyteen, kuukausi, kaksi ja puoli vuotta. Silti se on päälimmäisenä mielessä.

Jeppistä:
Käsittääkseni työnantajalla ei olisi mahdollisuutta velvoittaa viettämään lomapäiviä sairaslomalla tai äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla.

Kuitenkin laissakin on määritelty, että jos synnytys on yli 30 pv ennen laskettua aikaa, pidenetään vanhempainvapaata niin monta päivää kuin synnytys aikaistui lasketusta ajasta.
Valitettavasti mulla ei juuri nyt ole mitään kirjallista tuosta tarjota tai lainkohtaa. Viimeksi luin tästä Kelan oppaasta. Nukutustappelu ja hampaiden pesun tahtojen taistelu on juuri alkamassa.

Omaa napaa:
Nyt vain kahden viikon välein käyn polilla kontrolleissa, vielä viikko sitten näytti että osastolle sisälle olisi jouduttu parin viikon sisään. Eli ihan katastrofaalinen tilanne ei ole kun kortisonejakaan ei vielä pistetty. Mitään muuta ei sitten olekaan kotona tehty, kuin maattu. Jos vaikka sittenkin tuo kohdunkaulan lyheneminen pysyisi aisoissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinklady:
Moikka kaikille ketjussa oleville!
Tosi ihanaa kun ketju on jatkanut eloaan!! Olen entinen Äitsykkä ketjun ihan alusta ja meidän epätäydellisen täydellinen typykän syntymästä tuli jutiinsa 1vuosi. Kauheaa ja ihanaa samaan aikaan tuo raskaus oli,vieläkin itkettää kun ajattee kaikkea sen aikaista ja sen jälkeenkin olevaa aikaa. Jaksamista kaikille ja paljon voimia,tiedän mitä tämä odotus ja nämä huonot uutiset on ja mitä ne tekee mielelle varsinkin kun niitä satalee loputtomasti! Tyttöhän ihan terve ei ole mutta ei kuollutkaan kuten sanottiin enkä kadu päätöstä jonka teimme. Viimeksi pari viikkoa sitten tuli neurologilta huonoja uutisia pitävätkö edes paikkaansa kuten ei ole tehnyt mikään muukaan diagnoosi en tiedä mutta me odotamme kesää ja uimista ja loma reissua sanottiin taas vaihteeksi mitä vaan. Taidan odottaa meidän neljättä vauvaa :heart: ja tällä kertaa en lähde mukaan mihinkään seulontaa en minkään sorttiseen,olen jo kerran käynyt sen läpi ja luulen että se riittää tälle elämälle,kun kuitenkin pidämme lapsen niin turhaa se meille on.

Tosi Tosi paljon halauksia ja voimia kaikille jotka ovat tässä kauheassa tilassa kun jokin ehkä on väärin jne. Kuulemisiin :wave:

ihanaa kuulla teistä!!!
 
jeppistä: sanopa työnantajallesi et toi on täyttä p...kaa!!!!!!!
ei mene noin kyllä. vanhempainvapaa on se minkä kela alunperin ilmoittaa ja sinne ei voi vaatia lomia pidettäväksi. elä missään nimessä suostu tuohon.

ps. laittelen yytä tulemaan ku saan nyytin sänkyyn tästä.

 

Yhteistyössä