toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2006 klo 08:25 punkitossa käynyt kirjoitti:
Meillä todettiin NP-ultrassa todella paljon turvotusta,ultran mukaan riski oli 1 :10 Täällä raja turvotksella 2mm, meillä oli 4.5mm Veriseulassa kuitenkin luku oli jotain 1:1200,mutta tuon turvotuksen takia menimme sitten lapsivesipunktioon.Tiedettiin se pieni riski keksenmenoon, mutta luotimme täysin ammattitaitoseen henkilökuntaan.
Itsekkin hoitoalalla työskentelevänä tiedän,että punktion otossa tärkeinä on että kaikki tapahtuu sterilisti!Ja jos itse punkiton jälkeen noudattaa ohjeita esim. saunominen,keskenmeno on todella epätodennäköistä! Senkin olen huomannut palstoja lueskellessani, että hoitohenkilökunta helpommin lähtee näihin seuloihin tms.Johtuuko tuo sitten ammatillisesta tietämyksestä vai siitä, että halutaan mahdollisimman terve lapsi, sitä en lähde spekuloimaan. Itse voin sanoa nähneeni lyhyen työurani aikana todellakin vaikeita kehityshäiriöitä, ja niiden kokemusten pohjalta punktioon mentiinkin.
Punktio tuntui aivan hirveältä fyysisesti, henkisesti oli todellla raskasta odottaa tuloksia :/ Mutta mikä parasta,nyt me tiedämme lähtökohdat kun meidän rakas vauvamme syntyy, eikä siltä osin voi yllätyksiä tulla :heart:
mut voihan niitä yllätyksiä vieläkin tulla. Kun eihän tuolla kaikkea voi katsoa...
 
Lueskelin nuita kirjotuksia ja ajattelin itsekin kirjottaa omia kokemuksia.

Mulla oli np-ultrassa turvotusta 2,2 ja veriseulassa riskiluvuksi saatiin 1:120. Meille tarjottiin heti mahdollisuutta lapsivesipunktioon tai oikeastaan kätilö sekä lääkäri suositteli sitä meille ja kävimme pitkän keskustelun lääkärin kanssa ennen päätöstä.
Lapsivesipunktio tehtiin rv 15, nyt on menossa rv 17+5 ja edelleen odotan vastauksia. Viimeviikon perjantaina luvattiin maanantaiksi ja eilen sit sanottiin että ei vieläkään, ehkä loppuviikosta.

Omat ajatukset heittelee laidasta laitaan ja kauhea pelko velloo sisällä, pahinta tässä on tämä odottaminen ja epätietoisuus.
 
lemission harmaana
kyllähän onneksi keskenmeno on epätodennäköinen punktion johdosta, mutta täytyy aina muistaa että punktiossa rikotaan ihon pinta joka voi tulehtua , ihan niinkuin missä tahansa missä rikotaan ihon pinta.
 
jäin kiinni toisesta raskaudeta rv15 seerumiseulasta,rajat niin korkeella et pika pikaa ultraan sitä enne oli ollut nt/np-ultrassa turvotusta sen 1,4mm .
selkäydintyrää epäilivät ja sanoivat et varmaksi ei voida sanoa onko lapsi terve,luin asiasta ja lekurit kertoi,päätin ettei punktiota tehdä,lapsen kokoa ja kasvua seurattiin tarkasti. Synnytyksessä oli lekuri mukana ja heti kun lapsi saatiin pihalle tempaisi jalasta lapsen suoraksi ja tutki selkärangan siltä seisomalta...huh,no silti ajatus jäi vaivaamaan et ei näkyvää mut piilossahan sitä on 25% väestöstä..no poika täytti juuri 3v eikä puhu,dysfasiaa epäileevät...ja kun sieltä lukee mitkä sitä aiheuttaa niin juuri tuo alkuraskaudessa havaittu seerumien kohoaminen esim.eli eipä turhasta hälytellyt vaikka ensin niin luultiin koska lapsi kehittyi aivan mainiosti mutta puhe ei tule...
Tutkimuksia jatketaan nyt tästä vuoden päivät eteenpäin ja sit on ratkaisun paikka mikä on lapseni tulevaisuus :heart: Pääsekö tavan peruskouluun vai eha-ryhmään 11v.et sillai..
Itsellä vain tuntuu sille ettei ne jutut ihan turhasta ilmoittele ja hälyyttele vaan se hälyn aihe voi paljastua vasta paaaaaaljon myöhemmin.. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2006 klo 18:33 nappa kirjoitti:
jäin kiinni toisesta raskaudeta rv15 seerumiseulasta,rajat niin korkeella et pika pikaa ultraan sitä enne oli ollut nt/np-ultrassa turvotusta sen 1,4mm .
selkäydintyrää epäilivät ja sanoivat et varmaksi ei voida sanoa onko lapsi terve,luin asiasta ja lekurit kertoi,päätin ettei punktiota tehdä,lapsen kokoa ja kasvua seurattiin tarkasti. Synnytyksessä oli lekuri mukana ja heti kun lapsi saatiin pihalle tempaisi jalasta lapsen suoraksi ja tutki selkärangan siltä seisomalta...huh,no silti ajatus jäi vaivaamaan et ei näkyvää mut piilossahan sitä on 25% väestöstä..no poika täytti juuri 3v eikä puhu,dysfasiaa epäileevät...ja kun sieltä lukee mitkä sitä aiheuttaa niin juuri tuo alkuraskaudessa havaittu seerumien kohoaminen esim.eli eipä turhasta hälytellyt vaikka ensin niin luultiin koska lapsi kehittyi aivan mainiosti mutta puhe ei tule...
Tutkimuksia jatketaan nyt tästä vuoden päivät eteenpäin ja sit on ratkaisun paikka mikä on lapseni tulevaisuus :heart: Pääsekö tavan peruskouluun vai eha-ryhmään 11v.et sillai..
Itsellä vain tuntuu sille ettei ne jutut ihan turhasta ilmoittele ja hälyyttele vaan se hälyn aihe voi paljastua vasta paaaaaaljon myöhemmin.. =)
Itse kaikista eniten pelkään trisomnioista kahta pahinta jolloin vauva kuolee viimeistään ensinmäisinä elinviikoina tai kun markereista oli puhe että jos se markkeri on alkupäästä DNA:ssa niin vaikea vammainen ja sen kun kuulee niin pahimmat mielikuvitukset tulee mieleen eli ei kävele ei syö ei pysty puhumaan eikä edes liikumaan saatika mitään muuta.
Niin anteeksi nyt vaan jos dysfasia tuntuu pieneltä just nyt.

Itselläni istukkamosaikismi epäily,näyteestä löytyi kaikkea mahdollista mutta ei tiedetä mikä pitää paikkaansa.
 
Hei taas!

Tänään taas aamulla soittelin ja kyselin vastauksista...mutta EI VIELÄKÄÄN :ashamed:
Puhelimessa oli tosi tympääntyneen kuuloinen kätilö joka sitten sanoi: "ei sinun tarvitse joka päivä soitella, kyllä täältä otetaan yhteyttä sitten kun tulokset saadaan"
No joo, kyllähän tuon tiesin että sieltä soittavat sitten mutta kai mulla on oikeus soitella mihin haluan jos se vain minun omaa oloa yhtään helpottaa?!?!
Eli nyt sitten edelleen odotellaan, jos vastaukset ei tule tällä viikolla niin maanantaina kun menen ultraan niin samalla lääkäri sitten kyselee niitä vastauksia.
Tämmöstä tällä kertaa... Tuun kyllä sitten kertomaan kunhan joskus ne vastaukset saan....
 
Nipsutintin...kyllä pisti vihaksi sun puolesta \|O Kyllä nyt luulis niiden siellä ymmärtävän kuinka rassaavaa aikaa se tuloksien odottelu on ja ei tollasta pitäs kätilön suusta tulla :headwall: luulis nyt, että ammattilaisella riittäis ymmärrystä....tais hänellä vaan kahvi kylmettyä sillä aikaa kun vastas puhelimeen \|O :kieh: vaihtais alaa jos ei jaksa kuunnella hormonihöyryisiä hermostuneita odottajia :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 15:05 Katjuska-78 kirjoitti:
Nipsutintin...kyllä pisti vihaksi sun puolesta \|O Kyllä nyt luulis niiden siellä ymmärtävän kuinka rassaavaa aikaa se tuloksien odottelu on ja ei tollasta pitäs kätilön suusta tulla :headwall: luulis nyt, että ammattilaisella riittäis ymmärrystä....tais hänellä vaan kahvi kylmettyä sillä aikaa kun vastas puhelimeen \|O :kieh: vaihtais alaa jos ei jaksa kuunnella hormonihöyryisiä hermostuneita odottajia :whistle:
Niinhän sitä luulis että tuollaisessa ammatissa löytyis pikkusen edes sitä empatiaa mutta toisinaan sattuu näitä tämmösiä "ammattilaisia" jotka ajattelevat asiat niin suoralinjaisesti kun vaan kirjoissa on opetettu..

Nyt alkaa omat ajatukset olemaan jo siinä pisteessä että en ole enään yhtään varma haluanko tietää tulokset... toisaalta taas haluaisin tietää ne heti! Tämä mennyt kuukausi on kyllä tuntunut NIIN pitkältä ja tosi raskasta on ollut kun ei loppujen lopuksi tiedä miten pitäisi suhtautua.

Mutta mennään nyt päivä kerrallaan eteenpäin ja lohduttaudutaan sillä ajatuksella että viimeistään sitten maanantaina saa jotain uutta tietoa siellä ultrassa.

:wave:
 
Mulla oli kans maanantaina verikokeet, ja perjantaina pitäs soittaa tuloksia.. huomenna siis. Pitkä on odottavan aika! Jännittää niin, kun yks tuttava joutui menemään lapsivesipunktioon noiden verikokeiden perusteella. Se riskihän on aika pieni, mutta olen aina niin huono-onninen, että..... :ashamed: Mutta huomenna pitäisi selvitä siis. Miten joku mainitsi että kuukauden kestää testitulokset? Punktiosta vai verikokeista? Kuinka voi niin pitkään??? Ne verikokeethan on ihan perustestejä, ei kai niiden seulontaan voi kuukautta mennä :eek: Mutta kai tämä vaihtelee kunnittain. Tai maittain. Itse asun siis Belgiassa.
 
Hei!
Ihan vaan halusin tulla kertomaan oman kokemukseni. Esikoista odottaessani veriseerumista saatu riskiluku oli jotain 1:140 ja kiirehdimme NT-ultraan....jossa turvotusta vain 1mm. Yhteenlaskettu riskiluku oli ultran jälkeen 1:270. Normaaliraja siis 1:250. Lääkäri sanoi, että tilanne näyttää täysin normaalilta, eikä suositellut punktiota. Sanoi, että punktiossa suurempi riski. Olimme onnellisia emmekä menneet punktioon. Rakenneultrassakin kaikki hyvin. Ja niin syntyi meille terve ihana poikavauva. Eli ei kannata hättäillä!!!

Nyt tätä pikkukakkosta odottaessamme riskilukumme on tuhansissa ja ultraajalta kysyin NT-ultrassa, josko nenäluu näkyy ja näkyihän se. (Nenäluu näkyy 99,5% normaaleista sikiöistä ja vain kolmanneksella down-lapsista). Joten luottavaisin mielin tässä odottelemm pikkukakkosta. Rakenneultra vielä edessäpäin jne.

Eli malttia vaan matkaan! Kaikkea hyvää!
 
lemission harmaana
nipsutintin: onnea matkaan ja koitahan kestää vielä hetkinen :hug:

Joku oli sanonut ettei nuo veriseulat turhaa hälyttele, mutta muistetaanhan sekin että 3/4 punktiossa käynneiistä/veriseuloihin kiinni jääneistä ovat kromosomeiltaan normaaleja, eihän se punktiokaan voi antaa viitteitä kaikista sairauksista mitä lapsella voi olla esim astma, asiassa tutkitaan VAIN kromosomit.


mulla itsellä "tuloksen" odotusta vielä huhtikuuhun asti tiedossa, mutta mieli on paljon virkeämpi ja on osannut rakastaa tätä vauvaa sellaisena kun hän on joten meille punktion tekemättä jättäminen oli täysin oikea vaihtoehto.


äitsykkä: minulle erikoislääkäri sanoi että ne pahimmat eli 13 ja 18 trisomia näkyvät kyllä ultraäänessä markkereina hyvinkin varmasti ja asia voidaan sulkea jo silloisessa ultrassa viikolla 15 ja 20 pois, harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. riippuu tietenkin laitteista ja ultraajan kokemuksesta. Joko pikkuinen möykkää masussa kovasti? täällä ainakin karatea illat pitkät harjotetaan
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 16:00 Manna kirjoitti:
Hei!
Ihan vaan halusin tulla kertomaan oman kokemukseni. Esikoista odottaessani veriseerumista saatu riskiluku oli jotain 1:140 ja kiirehdimme NT-ultraan....jossa turvotusta vain 1mm. Yhteenlaskettu riskiluku oli ultran jälkeen 1:270. Normaaliraja siis 1:250. Lääkäri sanoi, että tilanne näyttää täysin normaalilta, eikä suositellut punktiota. Sanoi, että punktiossa suurempi riski. Olimme onnellisia emmekä menneet punktioon. Rakenneultrassakin kaikki hyvin. Ja niin syntyi meille terve ihana poikavauva. Eli ei kannata hättäillä!!!

Nyt tätä pikkukakkosta odottaessamme riskilukumme on tuhansissa ja ultraajalta kysyin NT-ultrassa, josko nenäluu näkyy ja näkyihän se. (Nenäluu näkyy 99,5% normaaleista sikiöistä ja vain kolmanneksella down-lapsista). Joten luottavaisin mielin tässä odottelemm pikkukakkosta. Rakenneultra vielä edessäpäin jne.

Eli malttia vaan matkaan! Kaikkea hyvää!

mulla hyvin samanlainen tilanne. niskapoimu oli 1.6 mm eli normaali, veriseula sitten hälyytti 1:230 ja ultrassa oli kaikki hyvin, riski kuulemma pieneni, emme mekään tehnyt punktiota, vastaan otetaan mitä annetaan. Onnea pikkukakkosen odotukseen ja kiitos ihanasta viestistäsi

lemission ja hippula 22+4
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 15:41 balou kirjoitti:
Mulla oli kans maanantaina verikokeet, ja perjantaina pitäs soittaa tuloksia.. huomenna siis. Pitkä on odottavan aika! Jännittää niin, kun yks tuttava joutui menemään lapsivesipunktioon noiden verikokeiden perusteella. Se riskihän on aika pieni, mutta olen aina niin huono-onninen, että..... :ashamed: Mutta huomenna pitäisi selvitä siis. Miten joku mainitsi että kuukauden kestää testitulokset? Punktiosta vai verikokeista? Kuinka voi niin pitkään??? Ne verikokeethan on ihan perustestejä, ei kai niiden seulontaan voi kuukautta mennä :eek: Mutta kai tämä vaihtelee kunnittain. Tai maittain. Itse asun siis Belgiassa.

punktion tuloksia voi joutua odottamaan se kuukausikin, sillä ne viljellään ne näytteet missä kuulemma menee aikaa, mulla meni veriseulan tuloksissa melkein 3 viikkoa.
vaihtelee varmasti hyvin paljon. 95% saa negatiivisen riskiryhmätuloksen 5% positiivisen seulontatuloksen ja alle 1% näistä saa/saisi erityisen lapsen. myös veriseulasta menee down lapsia läpi. olehan kuitenkin huoletta.
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2006 klo 20:44 Mietityttää kirjoitti:
Nipsutintin tulethan kertomaan, kun tuloksen kuulet punktiosta. Kiinnostaa, koska itselläni riskiluki 1:180 veriseulassa ja harkitsemme puntiota. Voimia :hug:

onko yhtään mieli selvinnyt?
Itselläni auttoi kun käänsin nuo riskiluvut prosenteiksi, eli meitin kohalla 1:230 olis jotain 0,4% ja lääkärin mukaan pienempikin että lapsi ei ole kromosomeiltaan terve, sitten punktion keskenmenoriski 0,5-2% eli 1:200- 1:50 minun laskujen mukaan.. eli meillä isompi riski punktiosta kuin tuo veriseula+np tulos. eli 99,6% "terve" 98% ei keskenmenoa punktiosta. mulle ainakin nuo yhden suhde johonkin kuulostaa paaljon isommalta kuin prosentit. tulipas sekava :kieh:
 
Mietityttää
Lemission harmaana ja Manna mietin, kun itsellä samantapainen tilanne, että niskapoimu oli 1,1 joten ihan normaali ja veriseulassa 1:180. Lieköhän lapsivesipunktio sitten turha? Itse pelkään kovasti, että jos saan keskenmenon punktion vuoksi. Huomenna on lääkärille aika, joten pääsemme juttelemaan näistä asioista. Ihmetyttää vain erilaiset käytännöt, jos Mannalle on sanottu, että niskapoimuturvotuksen vähäisyyden vuoksi riski tosi pieni veriseerumin riskiluvusta huolimatta. Miksi minulle sitten kätilö tarjosi heti puhelimessa punktiota? Olen ollut aivan suruissani ja varma, että tilanne on paha. Vaihteleekohan käytännöt niin paljon riippuen siitä missä asuu? Huomenna myös ultrataan, joten TOIVON että tilanne selkeytyisi ja riski todettaisiin tosi pieneksi, ja tämän perusteella voisimme hyvillä mielin luopua punktiosta.
 
Mietityttää
Siis tuo NT-ultra on tehty ennen kuin tuli tulokset verikokeesta. Siksi en todellakaan osannut odottaa, että verikokeissakaan olisi riskilukemia, kun ei ollut NT-ultrassakaan. Täällä siis tehdään aina automaattisesti molemmat sekä NT-ultra että verikoe. Kun olen lukenut näitä juttuja niin joillakin paikkakunnilla näyttäisi olevan, että verikoe tehdään vasta sitten, jos NT-ultrassa on kohonnut riski. Eli jos asuisin toisella paikkakunnalla, ei kenties mitään hälytystä olisi tapahtunut, kun NT-ultra ok?
 
Joo niin ne sano mutta jos muistat meidän ultralääkärin sieltä sikiötutkimuskeskuksesta niin se valitteli sitä liikumista tai siis sen vähäisyydestä ja ne kädet oli koukussa ja sit sen mielestä ne jalat oli myös koukussa eikä suoristunut polvesta alaspäin, hänhän sanoi että viittaavat kehitysvammaisuuteen mutta myös sanoi siitä sydämmestä joka ei ollut kuitenkaan totta \|O ja sit kun kävimme siinä sydänlääkäri ultrassa hän sanoi että vauva liikkuu paljon. Että vähän ristiriitaista.

No mutta vauva liikkuu paljon ja teräviä potkuja onkin että ei se ihan käppyrässä voi olla. Isäkin tunsi eka potkut kädelle eilen :heart: oli niin iloinen

Meillä on 4D ultra osaavalla lääkärillä maanantaina jolloin saadaan selville nämä mitat ja rakenteet. Menemme sinne kun en saanut toista lääkäriä kun ei muka ole kun tuuraajana kuten viimeviikolla kirjoitin.

Jaksamista vastausta odottaville :hug:

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2006 klo 17:12 Mietityttää kirjoitti:
Siis tuo NT-ultra on tehty ennen kuin tuli tulokset verikokeesta. Siksi en todellakaan osannut odottaa, että verikokeissakaan olisi riskilukemia, kun ei ollut NT-ultrassakaan. Täällä siis tehdään aina automaattisesti molemmat sekä NT-ultra että verikoe. Kun olen lukenut näitä juttuja niin joillakin paikkakunnilla näyttäisi olevan, että verikoe tehdään vasta sitten, jos NT-ultrassa on kohonnut riski. Eli jos asuisin toisella paikkakunnalla, ei kenties mitään hälytystä olisi tapahtunut, kun NT-ultra ok?
No meillä meni niin että kävin ensin np-ultrassa jossa turvotusta oli sen 2.2 ja kätilö kysyi että haluanko veriseulaan varmistaakseni ettei ole mitään hälyyttävää. Ja sitten veriseulassa oli se riskiluku 1:120, vataukset sain muistaakseni 2viikossa. Ja kun ne veriseulan vastaukset tuli niin samantien varattiin aika lapsivesipunktioon. Jouduin ensin odottelemaan sitä punktio aikaa 2 viikkoa ennenku pääsin siihen ja huomenna sitten tulee 3 viikkoa siitä kun se tehtiin.


Kiitos paljon teille kaikille :hug: nämä pienetkin asiat parantavat päivää aina jonkunverran!
 
yks äiti
Kuten aikaisemmin kirjoitin, me emme menneet punktioon. Saimme 2 erillistä rakenneultraa viikoille 16+ ja 19+. Molemmat oli ok rakenteiden osalta. Lääkäri tarkisti nenäluun mitan, reisluun mitan, sydämen rakenteet, munuaisaltaat, 1. ja 2. varpaan välin leveyden ja aivorakenteita yleisaikutelman lisäksi.
Meillekin oli ok luopua punktiosta, rauhallisella mielin vauvaa odotetaan, vaikkakin tiedetään että rakenneuä ei kaikkea kerro.
 
Hei!
Yleensä lasketaan yhteisriskitulos niskaturvotuksen ja veriseerumin (ja ikäriskin) perusteella. Pyytäkää heitä laskemaan se, ennen kuin päätätte mitään. Mulla ikää oli tuon esikoisen kanssa 39vee ja nyt 40vee, joten en ole edes kovin nuori ja silti uskallettiin ottaa tuo riski esikoisen kanssa. Mutta lapsivesipunktiossa pienempi riski kuin istukkabiobsiassa. Kunhan muistat levätä pari päivää toimenpiteen jälkeen, jos siihen päädytte. Onnea matkaan ja siunausta! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 16:05 Jeeka kirjoitti:
Meillä oli np-ultrassa kaikki ok, ei liikaa turvotusta. Rakenneultrassa sen sijaan löytyi laajentuneet munuaisaltaat ja aivoista plexus kysta. Pääsimme juttelemaan perinnöllisyyslääkärin kanssa, joka kertoi, että löydökset viittaavat kohonneeseen riskiin, että sikiöllä on kromosomipoikkeavuus. Lääkäri kertoi, että kyseessä saattaisi löydösten perusteella olla 18- tai 13-trisomia tai down, niin ilman muuta halusimme lapsivesipunktioon. Kaksi ensin mainittua ovat tosi pahoja kehityshäiriöitä, eikä raskaus ehkä olisi edes jatkunut loppuun asti ja jos olisikin, vauva olisi elänyt vain hetken. Keskenmenoriski niillä viikoilla eli rakenneultran aikaan oli vain 0,5 %, joten en miettinyt sitä ollenkaan. En olisi voinut odotella monta kuukautta että syntyykö meille ehkä vaikeasti vammainen lapsi, joka elää vain hetken. Päätimme, että jos punktiossa selviää jotain ikävää (jotain muuta kuin Down), niin raskaus keskeytetään. Tulosten odottelu oli kamalaa, mutta onneksi lopulta kaikki oli ok. Silti aina välillä loppuraskauden aikana mietin, että entä jos jotain on sittenkin pielessä.

Nyt vauva on jo syntynyt ja vastasyntyneenä lääkärintarkastuksessa terveeksi todettu. Noin kuukauden iässä menemme vielä kerran sairaalaan tutkimuksiin, jossa varmitetaan, ettei rakenneultran löydöksiä enää näy. Kystan ei pitäisi haitata elämää, jos se vielä vauvalla on ja munuiaiset oletettavasti toimivat nyt, koska vauva pissaa normaalisti ja voi hyvin. Silti minua jännittää tutkimus. Tämä toinen raskaus oli paljon rankempi kuin esikoisen raskaus.

Tsemppiä kaikille, joiden vauvalla epäillään/todetaan jokin poikkeavuus.
Minulla löytyi myös sikiöltä 2 plexus kystaa rakenneultrassa (v. -99). Koko kertomuksesi oli kuin omani! Ainoastaan punktioon ei sitten menty, tulin siihen tulokseen perinnöllisyysklinikalla 2h itkettyäni=)
Raskaus oli henkisesti TODELLA vaikea, myös minulla 2. raskaus. Mutta terve poika syntyi=D
6kk kehityskontrollissa (käytiin heti synnyttyä, 1kk iässä ja 6kk) oli jopa ik'äisiään edellä=)
 
Kerrompa minäkin oman tarinani... elikkä np ultarassa turvotusta oli 0,7mm ja veriseulan tulos yhdistettynä siihen oli 1:2605 eli kunnossa oli kaikki.. rakenne ultrassa sitten vauvalta löytyi plexus kysta aivoista joka sitten olikin huolenaiheenani pitkään kunnes soitin paikkakunnan ultraajalle viikolla 26 että asia huolestuttaa mua paljon niin otti minut sitten ultrattavaksi seuraavana päivänä ja sainkin kuulla hyvin uutisia pitkän ja piinaavan ultrausen jälkeen lääkäri ei löytänyt enää merkkiäkään vauvan kystasta joka oli vain hyvä asia.. näin ollen se oli hävinnyt vaikka sanoi että sattaa mennä pitkälle 30 viikolle ennenkun häviää mutta onneksi kävi niinkuin kävi nyt sitten odotetaan vaan että vauva syntyy viikkoja tänään tasan 30 :)
 
Heipähei!

Ulkona tuiskuttaa lunta ja ilma näyttää muutenkin aika ikävältä, mutta minun kasvot loistaa kun aurinko ja olo on pitkästä aikaa todella hyvä :D

Soitin tänään kysyäkseni vastauksia ja kun sairaalassa ei mitään tiedetty niin soitin sitten suoraan perinnöllisyyspolille ouluun ja sain selityksen siihen miksi vastaukset venyy... No, geneetikko oli analysoinut näytteet maanantaina ja jäänyt lomalle joten lausuntoa ei oltu hoksattu toimittaa eteenpäin.

Vastaukset olivat siis 46xx, ei kromosomipoikkeamia. Eli terve tyttö olisi tulossa kolmen pojan jatkoksi
:D :heart:

Toivon teille muillekin iloisia ja ihania uutisia ja mukavaa odotusaikaa!
:hug:
 

Yhteistyössä