toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Tänään käytiin siellä lastenklinikalla sydänlääkärillä, täti oli tiukkiksen näköinen mutta ystävällinen. Sydänlääkäri joka on erikoistunut sikiöihin.

Sydämmessä EI ole mitään VIKAA :heart:
Neste mikä oli hän sanoi että pitääkin olle eikä ole yhtään liikaa, sydän ei todellakaan näytä laiskalta vaan vahva sydän joka lyö tasaisesti =)
Tarkasteli sydäntä kauan eri systeemeillä ja sanoi että sydän ei ole tämän vauvan ongelma, ja aluksi sanoi että vauva liikkuu paljon.

Kysyi sitten että mitä teille sydämmestä sanottiin ja me kerroimme :kieh:
hän sanoi että tämä toisella lääkärillä ei ole mitään oikeutta sanoa sillain koska ei ole sydänlääkäri ja kertoi hänen olevan hyvin väärässä.
Muihin asioihin hän ei ota kantaa kuten rakanteet jne.

Kyllä on pitkästä aikaan todella hyvä mieli, ei enää "odoteta vaan" vauvan kuolemaa. Huomenna pitäisivät soittaa sikiötutkimuskeskuksesta
ja sopia jatkosta, katsotaan kuka soittaa :kieh:

Olen miettinyt että pitäisikö mennä yksityiselle 4D ultraan (Hiilesmaalle)
katsotaan mmitä ne huomenna sanovat ultrataanko enää.
 
Äitsykkä...ihanaa kuin saitte tällä kertaa asiantuntevaa ja asiallista palvelua ja ennen kaikkea onnittelut näistä hyvistä uutisista :heart: :D

vaikka muuta mietittävää varmasti vielä onkin tuon turvotuksen suhteen, niin on ainakin yksi asia murehdittavana vähemmän

suuri :hug: sinne
 
ensimmäinen
minä yhtä tietämätön eli tarkoittaako tua 1:230 sitä että lapsen riski olla vammainen on yksi kahdestasadastakolmestakymmenestä?
mietin että mennäkkö sinne vai ei, mutta pitäisi pian päättää! :attn:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 18:47 ensimmäinen kirjoitti:
minä yhtä tietämätön eli tarkoittaako tua 1:230 sitä että lapsen riski olla vammainen on yksi kahdestasadastakolmestakymmenestä?
mietin että mennäkkö sinne vai ei, mutta pitäisi pian päättää! :attn:
Todellisuudessa riskihän voi olla suurempi, usein vammaisuus voi paljastua vasta lapsen ollessa vuoden tai päälle, kuten tietyt psyykkiset oireet yms. Autismin laaja kirjo.. Tätä voi pohtia iäsyyksiin. Kun mikään tutkimus ei sitä tervettä lasta takaa..

Mutta menisitkö esim. ruotsin laivalla jos 230 ihmisestä yksi hukkuisi?
 
Minulle sanoi minut lapsivesipunktioon mennessäni vastaanottanut kätilö mm. että kannattaa miettiä sitä, että jos ei mene punktioon niin pähkääkö loppuraskautensa ajan joka toinen päivä että olisi pitänyt kuitenkin mennä. Kun siitä sen varmuuden kuitenkin saa vauvan terveydestä (tai tiedon sairaudesta). Itse jätin kuitenkin loppujen lopuksi punktion väliin sen keskenmenoriskin takia, vaikka se pieni onkin. Sama täti sanoi että normaaliraskaudet (ei vuotoja tms) eivät mene punktiosta kesken. Mutta koska rakenneultrassa kaikki näytti olevan varsin ok, niin en halunnut ottaa sitä pienintäkään riskiä :)
Ja: meille vauva on yhtä tervetullut ja rakas vaikka ei "täydellinen" olisikaan =)
 
ensimmäinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 19:45 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 18:47 ensimmäinen kirjoitti:
minä yhtä tietämätön eli tarkoittaako tua 1:230 sitä että lapsen riski olla vammainen on yksi kahdestasadastakolmestakymmenestä?
mietin että mennäkkö sinne vai ei, mutta pitäisi pian päättää! :attn:
Todellisuudessa riskihän voi olla suurempi, usein vammaisuus voi paljastua vasta lapsen ollessa vuoden tai päälle, kuten tietyt psyykkiset oireet yms. Autismin laaja kirjo.. Tätä voi pohtia iäsyyksiin. Kun mikään tutkimus ei sitä tervettä lasta takaa..

Mutta menisitkö esim. ruotsin laivalla jos 230 ihmisestä yksi hukkuisi?
et vastannut kysymykseen!!
vastauksesi oli ihan asian vierestä!
Mutta asiaa! koska ajattelen myös näin.

Eli tarkoittaako se sitä!

Uskon että tarkoittaa eli se tarkoittaa myös sitä että vaimmaisen lapsen riski on alle 1% ja reilusti!
Mutta kun menee lapsivesitukimukseen keskenmenon riski on 1-1,5%

Eli keskenmenon riski on montakertaa suurempi eli en tujua miksi mennä testeihin ( voi tietysti olla suurempikin riski vammaan) mutta tuntuu hullulta ottaa suurempi riski keskenmenosta kuin lapsenvammaisuudesta!
Mihinkään vammaan ei voi tarpeeksi varautua ja itse haluan ressailla vasta kun vauva ei sisälläni siitä kärsi tai aiheuta shokilla keskenmenoa!
Ja kun olet iloinen kun saat ns. puhtaat paperit ja saatkin vammaisen lapsen eikö se vasta shokki olekin!

Monet ovat iloisia monessa palstassa kun NP ultra oli ok. Mutta eihän tuo vielä mitään todista.

Äidit ajattelevat että kaikki on ok ja järkytys on suuremp kun synnyttää sairaan lapsen!


Liiallisuuksiin mennyt ihmisten pakonomainen tarve saadaa likaa tietoa mikä ei todellisuudessa kerro mitään. Otat siis suuremman riskin että aiheutat keskenmenon vaikka testi ei kerro onko lapsi vammainen. Onko tuossa loppujen lopuksi mitään järkeä??

en tuomitse testin ottajia mutta silti en sitä ymmärrä. Aikaisemmin ajattelin mutta kun olen lukenut mitä siitä on hyötyä ja mitkä riskit olen päättänyt että en oman tiedon halun takia riskeeraa omaa lastani
 
lemission harmaana
sinulle joka mietit veriseulaan menoa :minun riskini oli 1:230 eli tarkoittaen että 1 minun ikäisestäni odottajasta saa kehitysvammaisen lapsen ja 229 normaalin näillä tutkimusarvoilla jota minä sain . Prosentteina tämä luku on jotain 0,4 % ja keskenmenoriski punktiossa tiedosta riippuen 0,5-2% . Kohonnut riski ei vielä tarkoita että mikään olisi pielessä, kukaan ei voi sanoa ettei lapsesi tule koskaan sairastumaan siihen ei ole mitään riskilukuja. 3/4 punktioissa käyneestä naisesta ovat saaneet normaalin krosomiston vastaukset. Tutkimusten mukaan väärille hälytyksille ei tiedetä syytä, ei tunneta tarkkaan mikä voi aiheuttaa väärän laboratoriotuloksen, istukan läpäisevyys voi olla yksi puoli. Minunkin tapauksessani hcg oli koholla mutta valkuaisarvo pikkuisen koholla, down tapauksissa hcg on koholla mutta valkosoluarvo reilusti alentunut, toki korkea valkosolupitoisuus voi tarkoittaa harvinaista suomalaista munuaistautia tai selkäytimen sulkeutumishäiriöitä. Ultralla voidaan korjata riskilukuja suuntaan jos toiseen. Toisin sanoen esim jos sikiöllä on golfpallo löydös sydämessä eli kalkkikertymä riski ilman minkäänlaisia veri ym.kokeita saada down lapsi on 2-5% joista kuitenkin valtaosa liittyy sikiön normaaliin kehitysvaiheeseen. Meillä riskin sanottiin olevan pienempi kuin 1:230 sillä sikiöllä ei ole havaittu mitään rakennepoikkeavuuksia ja kasvaa normaalisti.


joku täällä oli sanonut että neuvolan täti oli sanonut ettei normaalit vuodottomat raskaudet mene punktiossa kesken. Erikoislääkäri minua muistutti kuitenkin että punktion pistokohta on kuitenkin reikä joka VOI tulehtua ja siinä ei sitten ole väliä mimmoinen raskaus on ollut kyseessä. Myös lapsivettä voi tihkua pistokohdan läpi, yksilöllistä.


ÄITSYKÄLLE: UPEAA , HIENOA ETTEI SYDÄMESSÄ OLLUT VIKAA, OLEN NIIN ONNELLINEN TEIDÄN PUOLESTA, ETTÄ YKSI HUOLI VÄHEMPÄNÄ!
 
lemission harmaana
tekayn sivuilta kopsasin tällaisiä ikäriskejä vammaiseen lapseen.

20- VUOTIAANA:
ALKURASKAUDESSA 1:496 LOPPURASKAUDESSA 1:1627

30-VUOTIAANA:
ALKURASKAUDESSA 1:265 LOPPURASKAUDESSA 1:870

40 - VUOTIAANA
ALKURASKAUDESSA 1:28 LOPPURASKAUDESSA 1:92

50-VUOTIAANA
ALKURASKAUDESSA 1:1 LOPPURASKAUDESS 1:4

alkuraskaudessa on pienemmät luvut sen vuoksi että osa raskauksista menee kesken.

 
häh
Mä sain myös vastauksen tuosta nt-uä + veriseula -systeemistä. Tulos oli normaali; 1:13000.

Mitä se käytännössä ottaen tarkoittaa..? Ja näkeekö tuosta uä+seula -jutskasta ainoastaan downin tod.näköisyyden vai vielä jotain muutakin? Ehkäpä tyhmä kysymys, mutten älynnyt sillon uä-lääkäriltä kysyä, kun ihmettelin vain ruudulla pikkuista vipeltäjäämme...
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 01:33 häh kirjoitti:
Mä sain myös vastauksen tuosta nt-uä + veriseula -systeemistä. Tulos oli normaali; 1:13000.

Mitä se käytännössä ottaen tarkoittaa..? Ja näkeekö tuosta uä+seula -jutskasta ainoastaan downin tod.näköisyyden vai vielä jotain muutakin? Ehkäpä tyhmä kysymys, mutten älynnyt sillon uä-lääkäriltä kysyä, kun ihmettelin vain ruudulla pikkuista vipeltäjäämme...

seuloja on ainaski kahta erilaista. mulle on tehty alkuraskauden veriseula eli 8-11 viikoilla otettava se toinen on keskiraskauden seula josta en tiiä muutako että siinä katotaan vähän eri arvoja ja se on myöhemmin. Kromosomi poikkeavuuksia tuolla seulalla katotaan esim 21 trisomia eli down, 13 ja 18 trisomiat jotka ovat vakavempia kuin down. riski koostuu niskaturvokkeen määrästä, iästä, painosta, sikiön koosta, viimeisistä kuukautisista ja veriseulan tuloksista ei sitä ultra vaikuta muuten ku tuo sikiön koko eikä sekään aina niskaturvotuksesta se katotaan. sinun riskiluku on 1 suhde 13000 eli samanikäisistäsi saman tuloksen saaneista 1 saa kehitysvammaisen lapsen ja loput 12999 ns. terveen. Mutta nuo ovat vain riskilukuja ei mikään veriseula anna sinulle 100% vastausta siitä ettei lapsella olisi esim down, niitäkin menee läpi seulojen. mutta sinun riskisi ei ole kohonnut.
 
lemission jankuttaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 01:47 lemission harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 01:33 häh kirjoitti:
Mä sain myös vastauksen tuosta nt-uä + veriseula -systeemistä. Tulos oli normaali; 1:13000.

Mitä se käytännössä ottaen tarkoittaa..? Ja näkeekö tuosta uä+seula -jutskasta ainoastaan downin tod.näköisyyden vai vielä jotain muutakin? Ehkäpä tyhmä kysymys, mutten älynnyt sillon uä-lääkäriltä kysyä, kun ihmettelin vain ruudulla pikkuista vipeltäjäämme...

seuloja on ainaski kahta erilaista. mulle on tehty alkuraskauden veriseula eli 8-11 viikoilla otettava se toinen on keskiraskauden seula josta en tiiä muutako että siinä katotaan vähän eri arvoja ja se on myöhemmin. Kromosomi poikkeavuuksia tuolla seulalla katotaan esim 21 trisomia eli down, 13 ja 18 trisomiat jotka ovat vakavempia kuin down. riski koostuu niskaturvokkeen määrästä, iästä, painosta, sikiön koosta, viimeisistä kuukautisista ja veriseulan tuloksista ei sitä ultra vaikuta muuten ku tuo sikiön koko eikä sekään aina niskaturvotuksesta se katotaan. sinun riskiluku on 1 suhde 13000 eli samanikäisistäsi saman tuloksen saaneista 1 saa kehitysvammaisen lapsen ja loput 12999 ns. terveen. Mutta nuo ovat vain riskilukuja ei mikään veriseula anna sinulle 100% vastausta siitä ettei lapsella olisi esim down, niitäkin menee läpi seulojen. mutta sinun riskisi ei ole kohonnut.
ja ultralla voidaan tarkastella ns. markkereita mitä kehitysvammaisilla lapsilla on normaalia enemmän, kuten kaiukas suolisto, kystia aivoissa, alikehittevyyttä ja voidaan sulkea pahimmat trisomiat kuten 13 ja 18 mitkä johtavat yleensä vauvan kuolemiseen viimeistään synnytyksen aikoihin sillä nämä ovat usein jo alkuraskaudessa kehitysviiveisiä/rakenteellisia vikoja. ei mikään ultra anna tietoja vauvan hermostollisesta/älyllisestä kehityksestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 20:12 ensimmäinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 19:45 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 18:47 ensimmäinen kirjoitti:
minä yhtä tietämätön eli tarkoittaako tua 1:230 sitä että lapsen riski olla vammainen on yksi kahdestasadastakolmestakymmenestä?
mietin että mennäkkö sinne vai ei, mutta pitäisi pian päättää! :attn:
Todellisuudessa riskihän voi olla suurempi, usein vammaisuus voi paljastua vasta lapsen ollessa vuoden tai päälle, kuten tietyt psyykkiset oireet yms. Autismin laaja kirjo.. Tätä voi pohtia iäsyyksiin. Kun mikään tutkimus ei sitä tervettä lasta takaa..

Mutta menisitkö esim. ruotsin laivalla jos 230 ihmisestä yksi hukkuisi?
et vastannut kysymykseen!!
vastauksesi oli ihan asian vierestä!
Mutta asiaa! koska ajattelen myös näin.

Eli tarkoittaako se sitä!

Uskon että tarkoittaa eli se tarkoittaa myös sitä että vaimmaisen lapsen riski on alle 1% ja reilusti!
Mutta kun menee lapsivesitukimukseen keskenmenon riski on 1-1,5%

Eli keskenmenon riski on montakertaa suurempi eli en tujua miksi mennä testeihin ( voi tietysti olla suurempikin riski vammaan) mutta tuntuu hullulta ottaa suurempi riski keskenmenosta kuin lapsenvammaisuudesta!
Mihinkään vammaan ei voi tarpeeksi varautua ja itse haluan ressailla vasta kun vauva ei sisälläni siitä kärsi tai aiheuta shokilla keskenmenoa!
Ja kun olet iloinen kun saat ns. puhtaat paperit ja saatkin vammaisen lapsen eikö se vasta shokki olekin!

Monet ovat iloisia monessa palstassa kun NP ultra oli ok. Mutta eihän tuo vielä mitään todista.

Äidit ajattelevat että kaikki on ok ja järkytys on suuremp kun synnyttää sairaan lapsen!


Liiallisuuksiin mennyt ihmisten pakonomainen tarve saadaa likaa tietoa mikä ei todellisuudessa kerro mitään. Otat siis suuremman riskin että aiheutat keskenmenon vaikka testi ei kerro onko lapsi vammainen. Onko tuossa loppujen lopuksi mitään järkeä??

en tuomitse testin ottajia mutta silti en sitä ymmärrä. Aikaisemmin ajattelin mutta kun olen lukenut mitä siitä on hyötyä ja mitkä riskit olen päättänyt että en oman tiedon halun takia riskeeraa omaa lastani

"tietoa mikä ei todellisuudessa kerro mitään."

Kyllä punktio kertoo täysin onko TIETTYJÄ kromosomihäiriöitä, niitä YLEISIMPIÄ. Varsinkin jos äidillä on ikää, on riski häiriöihin todellakin suurempi kuin keskenmenon riski. Tuosta keskenmenon riskistä mielestäni vaahdotaan liikaa, kuitenkin 99% EI mene kesken, ja uskonpa että jos tekevä lääkäri on asiantunteva ja raskaus muuten ongelmaton, riski todellakin on pienempikin. Ihan yhtä suuria riskejä keskenmenoon (tai suurempiakin) aiheuttaa mm. mahdollinen listeria (vaikka työpaikkaruokalasta ym.) toksoplasmoosi, liukastuminen kadulla jne.

Ja vaikka punktio ei kerrokaan kaikkia mahdollisia vammoja (ei kai kukaan niin luulekaan?) niin rakenneultran kanssa yhdessä aika paljon kuitenkin. Minä ainakin haluan tietää kaiken sen minkä verran on mahdollista, se ei tarkoita sitä ettenkö tietäisi että senkin jälkeen on riski vammaiseen lapseen, mutta se riski on kuitenkin pienempi ja loppuraskauden voi olla edes hieman huolettomammin.

 
häh
Kiitos selvennyksestä lemission! :D :flower: Muistaakseni omassa uä:ssä katsottiin tuon nt:n (ja sikiön koon) lisäksi myös nenäluiden kehittymistä.

Joo, olen kyllä selvillä siitä, että mikään ei ole 100% varmaa ja loppujen lopuksihan tuo sama "epävarmuus" oikeastaan seuraa läpi elämän. Tarkoitan sitä, että vaikka kaikki olisi raskausaikana hyvin, kuka tietää, mitä synnytyksessä tapahtuu tai sen jälkeen...ainahan on olemassa riski (vakavaankin) sairastumiseen, onnettomuuteen joutumiseen jne jne.

Mutta mitä elämästä tulisikaan, jos koko ajan vain murehtisi kaikkia noita erilaisia "epävarmuustekijöitä"? Ilohan siinä katoaisi kaikesta ja taakka painaisi harteita lysyyn päivä päivältä enemmän. Siksi minun mottoni onkin aina ollut se, että pyrin nauttimaan tästä hetkestä, tulevaisuutta kun ei voi ennustaa. =) Enkä mä silti elä missään pilvissä johtuen juuri tuosta samasta syystä - tulevaisuuden ennustamattomuudesta.

Näin pohtii kahden lapsen äiti, kolmas masussa.

 
ensimmäinen



"tietoa mikä ei todellisuudessa kerro mitään."

Kyllä punktio kertoo täysin onko TIETTYJÄ kromosomihäiriöitä, niitä YLEISIMPIÄ. Varsinkin jos äidillä on ikää, on riski häiriöihin todellakin suurempi kuin keskenmenon riski. Tuosta keskenmenon riskistä mielestäni vaahdotaan liikaa, kuitenkin 99% EI mene kesken, ja uskonpa että jos tekevä lääkäri on asiantunteva ja raskaus muuten ongelmaton, riski todellakin on pienempikin. Ihan yhtä suuria riskejä keskenmenoon (tai suurempiakin) aiheuttaa mm. mahdollinen listeria (vaikka työpaikkaruokalasta ym.) toksoplasmoosi, liukastuminen kadulla jne.

Ja vaikka punktio ei kerrokaan kaikkia mahdollisia vammoja (ei kai kukaan niin luulekaan?) niin rakenneultran kanssa yhdessä aika paljon kuitenkin. Minä ainakin haluan tietää kaiken sen minkä verran on mahdollista, se ei tarkoita sitä ettenkö tietäisi että senkin jälkeen on riski vammaiseen lapseen, mutta se riski on kuitenkin pienempi ja loppuraskauden voi olla edes hieman huolettomammin.


[/quote]

toi keskenmeno riski ei liity lääkäriin vaan se on kaikista tehdyistä laskettu mikä mahollisuus mennä kesken.

ja loppujen lopuksi nuo ei kerro mitään. koska voit saada kuitenkin vammaisen lapsen. Se että käyt testeissä ei pienennä juuri sinun riskiä saada vammainen lapsi! Jos se on tullakseen niin se tulee. Ja joku on se muutama prosentti! Näin se vaan on eli loppujen lopuksi kaikki testit on turhia koska yhtälailla se vammainen lapsi voi tulla!

Ainut vaan että altistat lapsen tietoisesti keskenmenolle!

Tuo onkin hyvä kun ajatellaan että loppuraskaus huolettomammin, no se vammainen lapsi voi syntyä ja voi synnytyksessäkin tapahtua jotain mikä aiheuttaa vamman. Joten shokki on suurempi jos nyt ottaa huolettomammin! Itse olen tietoinen että voin saada vammaisen lapsen mutta mitä sitä ressaamaan.

Ei ihmisen tarvitse tietää kaikkea etukäteen me ei olla kaikki voipia! Antaa niiden lasten syntyä jotka on syntyäkeseen ja sellaisina kuin on!
ei minullakaan ole voimia vammaisen lapsen hoitoon mutta kyllä niitä tulee jos on tarvetta! näin se on aina ollut ja näin se tulee olemaan!

Eli loppujen lopuksi punktio ei kerro mitän. Otat riskin muttet kuitenkaan voi tietää onko lapsesi vammainen!

Hyvätvoinnit kaikille ja jokainen hoitakoon oman odotuksen niinkuin parhaaksi näkee =)
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 12:29 häh kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä lemission! :D :flower: Muistaakseni omassa uä:ssä katsottiin tuon nt:n (ja sikiön koon) lisäksi myös nenäluiden kehittymistä.

Joo, olen kyllä selvillä siitä, että mikään ei ole 100% varmaa ja loppujen lopuksihan tuo sama "epävarmuus" oikeastaan seuraa läpi elämän. Tarkoitan sitä, että vaikka kaikki olisi raskausaikana hyvin, kuka tietää, mitä synnytyksessä tapahtuu tai sen jälkeen...ainahan on olemassa riski (vakavaankin) sairastumiseen, onnettomuuteen joutumiseen jne jne.

Mutta mitä elämästä tulisikaan, jos koko ajan vain murehtisi kaikkia noita erilaisia "epävarmuustekijöitä"? Ilohan siinä katoaisi kaikesta ja taakka painaisi harteita lysyyn päivä päivältä enemmän. Siksi minun mottoni onkin aina ollut se, että pyrin nauttimaan tästä hetkestä, tulevaisuutta kun ei voi ennustaa. =) Enkä mä silti elä missään pilvissä johtuen juuri tuosta samasta syystä - tulevaisuuden ennustamattomuudesta.

Näin pohtii kahden lapsen äiti, kolmas masussa.

niinpä, ei elämässä kannata kaikkea miettiä mihin ei voi vaikuttaa. :heart: onnea vauvelillenne :heart:
 
Täällä me ollaan hengissä kaikki.
Lääkäri ei soittanut vaan laitto vaan varas uuden ultraajan meille :eek:
Soitin ja kyselin kuka siellä on lääkärinä ja sikiötutkimuskeskuksessa on vain yksi ultralääkäri(tietty tuuraajat) :eek: ilmoitin että en tule.
Me ei olla tehty mitään niin pahaa että ansaitaan tuommoinen lääkäri.

Tilasin 4D ultran yksityiselle Hiilesmaa niminen lääkäri tai vanhempi ylilääkäri, tiedän että on kunnon lääkäri, maksaa omaisuuden mutta....
En tiedä missä sitten ultra ennen LA on, geneetikko oli sitä mieltä että jossain on tarkistettava, meidän neuvolassakin on ultra jos lääkäri sit sen vertaa kattelis. Pitää kysyä sitä käynnistys juttua sisätautilääkäriltä kun on tarkastus taas joulukuun alussa.

Vointi on tällä hetkellä hyvä, välillä pitää ihan tunnustella liikeitä ja aina se sieltä on vastannut :heart:
Kivasti toi masu kasvaa rv 21+3

Voimia muille :wave: :hug:
 
Oon käyny tätä palstaa aktiivisesti lukemassa ja nyt ajattelin kirjoittaa.
Me jäätiin kiinni veriseulassa. Nt ultrassa oli kaikki hyvin (turvotusta vain 0,8 mm). En tiedä mikä siinä veriseulassa hälytti mutta antoi riskirajaksi 1:230
Lapsivesipunktiossa käytiin (joka meni ilman minkäänlaisia komplikaatioita)
Tulokset tuli tänään 18 päivää myöhemmin: Normaali kromosominen vauva =)
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 21:37 Äitsykkä kirjoitti:
Täällä me ollaan hengissä kaikki.
Lääkäri ei soittanut vaan laitto vaan varas uuden ultraajan meille :eek:
Soitin ja kyselin kuka siellä on lääkärinä ja sikiötutkimuskeskuksessa on vain yksi ultralääkäri(tietty tuuraajat) :eek: ilmoitin että en tule.
Me ei olla tehty mitään niin pahaa että ansaitaan tuommoinen lääkäri.

Tilasin 4D ultran yksityiselle Hiilesmaa niminen lääkäri tai vanhempi ylilääkäri, tiedän että on kunnon lääkäri, maksaa omaisuuden mutta....
En tiedä missä sitten ultra ennen LA on, geneetikko oli sitä mieltä että jossain on tarkistettava, meidän neuvolassakin on ultra jos lääkäri sit sen vertaa kattelis. Pitää kysyä sitä käynnistys juttua sisätautilääkäriltä kun on tarkastus taas joulukuun alussa.

Vointi on tällä hetkellä hyvä, välillä pitää ihan tunnustella liikeitä ja aina se sieltä on vastannut :heart:
Kivasti toi masu kasvaa rv 21+3

Voimia muille :wave: :hug:

HIENO HOMMA! terveisiä täältä hippulalta teidän vaavillenne!
 
lemission harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 13:08 Kojo kirjoitti:
Oon käyny tätä palstaa aktiivisesti lukemassa ja nyt ajattelin kirjoittaa.
Me jäätiin kiinni veriseulassa. Nt ultrassa oli kaikki hyvin (turvotusta vain 0,8 mm). En tiedä mikä siinä veriseulassa hälytti mutta antoi riskirajaksi 1:230
Lapsivesipunktiossa käytiin (joka meni ilman minkäänlaisia komplikaatioita)
Tulokset tuli tänään 18 päivää myöhemmin: Normaali kromosominen vauva =)

Mulla sama lukema, ei punktiota tehnyt. mukava lukea positiivistakin juttuja. Sydämen pohjasta ONNEA teille hyvästä tuloksesta. Toivottavasti itekin saisi sitten huhtikuussa samalaisia uutisia.
 
punkitossa käynyt
Meillä todettiin NP-ultrassa todella paljon turvotusta,ultran mukaan riski oli 1 :10 Täällä raja turvotksella 2mm, meillä oli 4.5mm Veriseulassa kuitenkin luku oli jotain 1:1200,mutta tuon turvotuksen takia menimme sitten lapsivesipunktioon.Tiedettiin se pieni riski keksenmenoon, mutta luotimme täysin ammattitaitoseen henkilökuntaan.
Itsekkin hoitoalalla työskentelevänä tiedän,että punktion otossa tärkeinä on että kaikki tapahtuu sterilisti!Ja jos itse punkiton jälkeen noudattaa ohjeita esim. saunominen,keskenmeno on todella epätodennäköistä! Senkin olen huomannut palstoja lueskellessani, että hoitohenkilökunta helpommin lähtee näihin seuloihin tms.Johtuuko tuo sitten ammatillisesta tietämyksestä vai siitä, että halutaan mahdollisimman terve lapsi, sitä en lähde spekuloimaan. Itse voin sanoa nähneeni lyhyen työurani aikana todellakin vaikeita kehityshäiriöitä, ja niiden kokemusten pohjalta punktioon mentiinkin.
Punktio tuntui aivan hirveältä fyysisesti, henkisesti oli todellla raskasta odottaa tuloksia :/ Mutta mikä parasta,nyt me tiedämme lähtökohdat kun meidän rakas vauvamme syntyy, eikä siltä osin voi yllätyksiä tulla :heart:
 
Mietityttää
Eilen kuulimme uutisen, että veriseulan riskiluku on 1:180. Niskapoimuturvotus oli 1,1 joten ihan normaali lukemissa. Menemme vielä tällä viikolla lääkärin juttusille asiasta, kun mahdollisuutta tarjottiin. Luultavasti päädymme lapsevesipunktioon. Vaikka hieman se pieni riski keskenmenoon pelottaa, mutta toisaalta haluamme saada tietää ja kuitenkin vain pohtisin loppu raskauden, että onko kaikki ok. Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista lukemista? Kiitos äitsykkä ohjauksesta tälle palstalle :hug:
 

Yhteistyössä