lemission...no mulla se laskettu on siinä helmikuun lopussa, mutta kirjoittelen molemmissa pinoissa...helmiäisissä ja maalismasukeissa.
Meillä on vaan sellainen tilanne, että ennen ei tiedetä mitään kun nuppu syntyy koska emme sitä lapsivesipunktiota halunneet...ja syynä siis se että jos nupulla jotain on niin se on down ja sen takia en keskeytystä olisi kuitenkaan tehnyt...nuppu on siis 90% varmuudella terve ja 10% jää sitten sille, että on down
ja joku kun aikaisemmin ihmetteli, että miksi edes mennä seulontoihin, jos ei ole valmis keskeyttämään raskautta niin itse vastaisin siihen näin, että haluan kuitenkin tietää, että jos lapsi on niin sairas ettei elinmahdollisuuksia yksinkertaisesti ole ollenkaan syntymän jälkeen ja kohtukuolemakin siis siinä tapauksessa mahdollinen niin silloin varmasti sen raskaan päätöksen keskeytyksestä joutuisin tekemään. Nyt kuitenkin on kyse siitä, että nupulla on "vain" Down mahdollisuus, ja siis keskeytystä en olisi tehnyt tässä tapauksessa...joten en halunnut ottaa sitä prosentinkaan riskiä keskenmenon suhteen.
Down-lasten kanssa työskennelleenä tiedän hieman mitä odotettavissa on jos niin sitten käy, mutta tiedän kyllä, ettei mitään asiaa voi ennakoida näin etukäteen...jokainen lapsi on erilainen...niin terveenä kuin sairaanakin ja opettelua se elämä heidän kanssaan kuitenkin on. En siis missään nimessä ajattele, että Down lapsi olisi jotenkin helpompi kuin jokin muu kehitysvamma. Ongelmia ja väsymystä ja ahdistusta varmasti olisi tiedossa suuremmassa määrin kun kromosomeiltaan normaalin lapsen kanssa, mutta sen työn olen valmis tämän lapsen eteen tekemään ja takaamaan hänelle mahdollisimman onnellisen elämän.
Asia pyörii tottakai mielessä kun ei nyt varmaksi tiedä, että missä mennään...mutta elän nyt niin, että varaudun kumpaankin...täysin terveeseen tai kromosomeiltaan erillaiseen lapseen.
Nämä ovat sellaisia asioita joista on tosiaan yhtä monta mielipidettä kuin ihmistäkin tässä maailmassa ja olisi hyvä kunnioittaa jokaisen omaa valintaa näissä asioissa...meitä ihmisiä kun ei ohjaa pelkästään järki ja vaistot vaan myös tunteet =)
katjuska ja nuppu 25+6 :heart: