toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
nemika: heti kun sanot et minkä helve...tin koneen mä ostan! iso pino papruja kotona tulostettuna et kun kerkii, niin rupee vertaan vehkeitä...

mun supistelut on ihan vaan kaloreiden polttoa! jospa ne nyt kattos neuvolassa mille näyttää :LOL:
 
nemika: juu, joko hp tai fujitsu. eilen silmät ristissä kattelinkin hp:n koneiden tietoja.... kyl mä sen hankin ja vielä tänä keväänä =)
tarviis lisäks verkkoa, jonka laittas pihan ympärille. naapurin pennut (kaksi 10v poikaa) kun leikkivät hengellään ja ovat viime kesästä lähtien härkkineet sitä mun riiseniä (uros). nyt sillä alkaa olla ikää 1.5 v ja melkosen topakasti pitää pihasta huolen; hirvittää millon jotain sattuu kun ei vanhemmat korviaan lotkauta vaikka oon yrittäny varotella ettei sen kanssa leikkiminen. viritin jo sähkölangan mut näkyy suikkaavan ali joten kait se pitää verkko virittää.... ja maksaa maltaita! auts! :headwall:
 
jeppistä: no luulis ton ikästen poikien jo tajuavan pysyä pois.
toisaalta jos teidän pihalle tulevat ja on asiasta sanottu ja jotain sattuu. vikahan ei ole enää teidän. kurjaa tollane. :(
aikast arvokkaita vaan noi verkot jos joutuu isolleki alalle vetämään.. :(
 
no tinkaan on sitä matkaa 200 m ja saan paikallisesta firmasta 300 euroon sen.... mutta kyllä se sit maksaisikin jos oikeasti purasis niitä muksuja ja joutus maksumieheks.... :kieh: ja kyllä ne taitaa koiran syyksi laittaa vaikka mikä ois...
aamulla ois se neuvola ja katotaan laittaako lekurille. illalla oli paineetkin ihan kohdillaan, joten mitä lie heittelee...
 
Kirjoittelin tänne aiemmin, kun jäin kaksosista kiinni keskiraskauden veriseulassa. Annoin varmuuden vuoksi ottaa lapsivesinäytteet ja hermoilin sitten viikon keskenmenonpelossa. Sitten menikin vielä viikko tuloksia odottaessa ja viimeiset pari päivää ennen kahden viikon täyttymistä olin jo aivan säikky puhelimen kanssa (hyvät uutiset kirjeellä, huonot puhelimitse). Soitin Naistenklinikalle, kun 2 viikkoa tuli täyteen, vaikka yhteydenpidon piti mennä toisinpäin. Tulokset ei olleet torstaina vielä tulleet, mutta ystävällinen kätilö kertoi, että perjantaina aamupäivällä olisi kokous labran väen kanssa ja kehotti soittamaan iltapäivällä. Onneksi tulokset valmistuivat nopeasti ja sain ne perjantaina puhelimessa. Normaalit kromosomit löytyivät. Tänään tulokset tulivat vielä postissakin, joten en kuullut harhoja.

Tämän päivän rakenneultrassa varmistui, että lapsivettä on molemmilla vauvoilla normaalisti. Lääkäri säikytti pikkuisen todetessaan ääneen, että B vaikutti pienemmältä ja mainitsi samassa lauseessa rauhoitellen tuon mun tutkimuksessa käynnin. Down-lapsethan ovat normaalia pienempiä. Painoeroa ei oikeastaan ollut, A:n painoarvio on 237 grammaa ja B:n 224 grammaa ja tuon lääkärikin sitten kyllä totesi ihan ääneen. Tarkistin vielä kotona yhdestä kirjasta, että 19-viikkoinen painaa 200 grammaa ja 20-viikkoinen 250 grammaa eli vauvojen pitäisi olla ihan normaalipainoisia.

A:n sydäntä piti kuitenkin ultrata tarkemmin, koska asento oli aluksi huono. A:lla näyttää olevan sydämessä reikä ja lääkäri laittoi lähetteen Lastenklinikalle. Sieltä soittivatkin jo tänään ja sain ajan ensi viikon torstaille. Täytyy toivoa, että reikä on sellainen, joka olisi normaalirakenneultrassa voinut jäädä huomaamatta ja umpeutuu itsekseen syntymän jälkeen. Erehdyin näet nettiin lukemaan sydänvioista ja mielessä on, etteivät kaikki kromosomivirheet välttämättä lapsivesinäytteestä selviä :headwall:. Tämä raskaus on kyllä yhtä huolehtimista.

Neliapila + pikkuiset 19+2
 
Onnea hyvistä tuloksista - olenkin miettinyt onko kaikki mennyt hyvin, kun en ole sinua tällä palstalla vähään aikaa nähnyt.
Sydämessä voi olla reikä ilman mitään kromosomivikaakin - naapurin tytöllä oli lapsena sydämessä reikä, joka sulkeutui joskus 3 kk syntymän jälkeen. Tyttö on tosi urheilullinen ja pelaa jalkapalloa, eikä mitään merkkiäkään sikiöajan sydänongelmista! Ja siis ihan normaalit kromosomit, ainakin näin päällepäin =)
Juu seulassa kiinni jääminen näyttää olevan sen verran kiperä kokemus, että se huolestuminen ei ihan hevin haihdu... ja epäilemättä kaksoisraskaus on oma luku sinänsä...
 
neliapila: onnea tuplaraskaudesta :heart: eiköhän siellä vauvelit hienosti jaksa. se reikä sydämmessä voi umpeutua nopeastikin itsestään. siskoni vauvalla oli reikä sydämessä ja vuoden iässä oli ummessa kokonaan. ja nyt elää normaali arkea ja vilkas kuin mikä.
käyt ammattiihmisten luona nyt niin saat varmasti tietoa enemmän.
se tuntuu olevan kun huolta raskaudesta lähtee tulemaan niin sitä riittää. :( itsekin sen tiedän nyt, tämän kun pitäisi olla onnellista aikaa mutta jatkuva pelko myös täällä. ensin pelätään niskaturvotusta ja sitten lapsivesipunktiot ja niistä tulokset. odotellaan sitten rakenneultraa ja nyt vielä ongelmat ennenaikaisuuden kanssa pahat. jokainen päivä minkä vauva masussa pysyy on nyt tärkeää. ja tietoa kun ei ole kuinka pitkälle tässä pääsee.

onnellista odotusta kuitenkin sinulle. ja lastenklinikalla käynnistä saat varmasti varmempaa tietoa kaikesta enemmän. :hug: :hug:
 
Onnea neliapila hyvistä tuloksista! :)

Mun piti eilen saada tulokset lpv:stä, mutta tänään kun soitin, niin ne sanoivat että saan tulokset vasta viikon päästä kun soluja oli näytteessä liian vähän ja niitä pitää vielä kasvattaa.
Tuntuu että pää halkeaa, kun on niin turhautunut olo ja stressaan niin paljon, olin jo niin valmistautunut siihen että saisin tulokset viimeistään tänään. :'(
Miksi piti mennä koko seulaan...
:/
 
Melike: voimia sinne ja jaksamista -odotus on tuskallista, hysteeristä kun pelkää puhelimen soivan(huonot tulokset kun ainakin meillä soitetaan ja pitää mennä vastaanotolle kuulemaan) Se ainakin täällä on käynyt ilmi,että vaikka tulokset viivästyy se ei ole pahaenne. :hug:

Neliapila: Onnea sinulle!

Neminka: Sinullekin onnellista tarpeeksi pitkää odotusta ja toivotaan että pikkuinen malttaa vain pysyä kiltisti sielä mahassa ja kasvaa ja voimistua.

Kohta alkaa sikiöseulonnoista klo 20.00 joku ohjelma, sattuiko joku katsomaan??
 
melike: :hug: jaksamisia odotteluun. kyllä se sitten palkitaan kun tulokset tulee. viikko tuntuu pitkältä ajalta odotella. muistan itekin kun päivät matelee ja pelko kasvaa. mutta sitten kun tulokset saa niin odotus palkitaan kuitenkin. hyvin se menee :hug:

merika: juu saa poika luvan pysyä matkassa vielä monia viikkoja. rauhassa tässä on otettu tai minkä lapsilta pystyy.
toivon kovasti että jaksaisi kasvella vielä rauhassa pitkään.
pitkäksi tosin oma aika käy kun mitään ei saa oikein tehdä. mutta eiköhän tämä sen arvoista ole.

mut nyt neuvolaan lähdettävä!

Nemika+poitsu 25+4
 
Täällä kans tuloksia odotellaan. Tiistaina kävin lpv:ssä. Meillä vauveli liian pieni raskausviikkoihin nähden ja lapsivettäkin on jostain syystä niukasti. Maanantai meni hysteerisesti itkien, kun sain kuulla että jotain voi olla vialla. Sanoinkin äijälle et jos kaikki menee nyt hyvin ja saadaan terve vauva niin enempää ei enää tule.
 
Hei!
Onko ketään muuta jäänyt istukkapunktiossa kiinni xxy oireyhtymästä? Meille olisi ilmeisesti tulossa xxy poika ja olin juuri pääsemässä sinuiksi asian kanssa kun lääkäri väläytti että kyllä aborttia kannattaa harkita ja että suurin osa kyllä päätyy raskaudenkeskeytykseen. Toinen mikä meillä tuli ilmi oli mahdollinen kromosomi 6 häiriö sikiössä mutta taitaa olla aika harvinainen kun tietoa ei tahdo löytyä mistään. Nämä tulokset siis istukkapunktiosta, nyt olisi ilmeisesti edessä lpv diagnoosin varmistamiseksi kun tuo 6 tuolla kummittelee. Ei raskauden kuulunut näin hermoja raatelevaa olla.. Tippa silmässä lukenut muiden tarinoita. Voimia kaikille tuloksia odottaville!
Rv 14+2
 
Tauski82: Tuttuja ajatuksia... Iso jaksamishalaus :hug: . Milläs viikoilla olette?

XXY: :hug: Kummallinen kommentti lääkäriltä? Meillä ei ainakaan otettu kantaa ollenkaan keskeytykseen/raskauden jatkamiseen: sehän olisi ollut vain meidän päätöksemme. Ja mitä itse tuosta xxy-jutusta ymmärsin, kun näihin mahdollisiin kromosomijuttuihin "perehdyin", ei se kuulostanut pahaltakaan "vialta". Eikö itse asiassa ole niin, että osa xxy-miehistä elää elämänsä autuaan tietämättömänä ylimääräisestä x:stä, vai muistanko väärin..?

Tuosta mahd. kromosomi 6:sta en osaakaan sanoa mitään, mutta jeppistä ainakin täällä tietää, että istukkanäytekin on epävarma tutkimustapa :| .

Melikelle jaksamista vielä siihen viikkoon! Monilla ovat tulokset viivästyneet ja se ei todellakaan ole huono merkki. Raastavaa vaan odotella, sen tiedän ! :ashamed:

Muoks* Nemikalle ekstratsempit, että poika pysyisi masussa kasvamassa vaikkapa sinne 30 viikolle edes !



Unni ja aika valmis masukas - yhä masuasunnossaan :)
 
:hug: oletko googlettanut xxy:tä?
eihän siinä onneksi kovin pahoja oireita ole. =)
pystyy aikahyvin elämään normaalia elämää kaikin puolin.
kannattaa lueskella asiasta. googlen kautta löytyi paljon tietoa.
itse silloin mietin kun lääkäri antoi myös nuo vaihtoehdot siis xxy tai tytön turner-oireyhtymä niin niiden kanssa tulee varmasti aika nopeasti sinuiksi. ja itse olisin pitänyt lapsen kyllä.
xxy:stä löytyi joitain oppimis/lukihäiriöitä. mut niitähän tulee myös monille ns. terveillekin. =) ja murrosikään joitain kehitysjuttuja joihin löytyy apua varmasti =)
uskon että poikasi saisi varmasti hienon elämän tuosta huolimatta.

tulee tuosta sun istukkatutkimuksesta ihan jeppiksen tarina mieleen jos olet sen kertomusta täältä lukenut. sillähän istukkatutkimuksesta löytyi myös väärää tietoa mikä lapsivesipunktiossa osottautui vääräksi.
luulen että varmasti pääset tuon xxy:n kanssa sinuiksi kyllä niin kuin sanoit.
jaksamisia jatkuvaan tulosten odotukseen ja toivotaan että käy myös sulle samalla tavalla kuin jeppikselle että kaikki kääntyykin hyväksi vielä. voimia :hug: tiedän tuon odottamisen ja epävarmuuden tuskan mitä se on. :hug:
 
Kiinni jäätiin rakenneultrassa viikko sitten, sikiöllä plexus kystat päässä sekä ns golfpallo sydämessä. Maanantaina sitten naistenklinikalle ultrattavaksi, ei kuitenkaan ilmennyt mitään uusia markkereita. Lääkäri sitten uteli meidän mielipidettä punktiosta ja siihen sitten päädyttiin, itse toimenpide sattui jonkin verran mutta mitään supisteluita tms ei tullut.

Itse tulosten odottelu on kaikkein pahinta.. Eilen sitten saatiin puhelinsoitto jonka mukaan ei mitään näistä kolmesta yleisimmistä ole löytynyt, muut tulokset tulevat sitten muutaman viikon sisällä mutta nyt kuulemma saa jo huokaista... :))

Ajatus siitä että oltaisiin koko loppuraskauden ajan stressattu näistä "pienistä merkeistä" ja niiden merkityksestä... Voiko sekään nyt hyvästä olla? Toki tuo stressaaminen ja huolehtiminen kuuluu tähän äidiksi kasvuun, mutta ollaan todella tyytyväisiä ratkaisuumme.

Olen siis 21-vuotias.

Juttelin eilen äitini kanssa puhelimessa ja kieltämättä vähän ajatuksia herätti kun hän sanoi että eihän keneltäkään ole päivä päivältä seurattu sikiön kehitystä, eikä kukaan ole täysin tietoinen siitä että mitä kaikkea sen 9 kuukauden aikana tapahtuu. Eli siis mm nämä kystathan sekä ns golfpallohan ovat useimmissa tapauksissa ohimeneviä vaiheita millä ei ole mitään merkitystä ja ihmisethän käyvät eri aikoihin ultrassa (siis jos käyvät, vapaaehtoistahan se on). Kuka siis voi todella tietää onko se edes "poikkeavaa" että tällaisia löytyy?
 
Täällä on menossa Rv 20+5. Lääkäri soitti noin tunti sitten ja ekat tulokset oli hyvät. Nyt sitten odotellaan vielä reilu viikko lopullisia tuloksia. Pitää kuulemma käydä ultrassa tietyin välein vaikka tulokset olisikin hyvät. Vähän olo jo parani, mutta huokasen helpotuksesta vasta kun saan vauvan syliini. Jaksamisia kaikille muillekin ja isot halit :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tauski82:
Täällä on menossa Rv 20+5. Lääkäri soitti noin tunti sitten ja ekat tulokset oli hyvät. Nyt sitten odotellaan vielä reilu viikko lopullisia tuloksia. Pitää kuulemma käydä ultrassa tietyin välein vaikka tulokset olisikin hyvät. Vähän olo jo parani, mutta huokasen helpotuksesta vasta kun saan vauvan syliini. Jaksamisia kaikille muillekin ja isot halit :hug:
Meilläkin muuten 20+5 :) Kiva että teillekin hyviä uutisia! Tosiaan, kyllä tätä epävarmuutta varmasti riittää synnytykseen asti, mutta pitää ihan lastakin ajatellen siirtyä positiivisempaan ajatteluun :)
 
Neliapilaa unohtui onnitella hyvistä tuloksista; siis onnea :heart: . Ja tuon reikä sydämessä on käsittääkseni sekä aika tavallinen että yleensä viaton. Tuttavan tytöllä sellainen oli syntyessään, sanotaan umpeutuvat itsestään.

Tauski82: Hienoa, että ensimmäiset tulokset vaikuttavat hyviltä :) !

loaloa: Samat sanat kuin Tauskille, tavallaan voit siis jo huokaista =) . Noista pienistä markkereista on paljon puhuttu ja tiedän monia, joilta noita on löytynyt ultrassa ja terve lapsi sitten kuitenkin syntynyt. Se on tätä, kun ultralaitteet kehittyvät nopeammin kuin ihmisten tietämys asioista. Ei todellakaan vielä tiedetä, mitä kaikkea sikiön normaaleihin kehitysvaiheisiin kuuluu.
 
Tauski 82: Hyvä, että sait jo tuloksia. Oletko koskaan kuullut, että pieni koko voisi liittyä istukan toimintaan? En tiedä olenko kuullut omiani.

XXY: :hug: jaksamista sinne!


Itse kävin tänään rakenneultrassa ja kaikki oli pikku neidillä hyvin. Enää ei mitään tutkimuksia -oikeesti voi uskoo et kaikki on ok. Mut sit tulee aina uusii juttui, mietin et tuleeko tästäkin sellanen 4800g ja risat. Vielä on kuulemma ihan normaalikokoinen, no onneks aina voidaan käynnistellä jos näyttää siltä -vaikka esikoinen synty kyllä ihan ok kokoonsa nähden. Totta kuten Tauski sano, ettei ennen voi huokaista kun vasta sitten kun vauva on onnellisesti sylissä toisaalta stressi ja pelko häviää kun tulokset tulivat.

:heart: M ja masuasukas 21+5
 
Tervehdys kaikki, Mahtuuko joukkoon vielä?
Me käytiin eilen naistenklinikalla istukkatutkimuksessa ja nyt sitten odotellaan tuloksia. Maanantaina np ultrassa turvotusta oli 3,5mm ja se ilmeisesti aika paljon, kun se kätilö sano, että 60%:n mahdollisuudella kyseessä terve sikiö!? mä en saanu mitään kummempia riskilukuja, eikä otettu veriseuloja. Enkä sitä sitte eilenkään tajunnut lääkäriltä kysyä.
Tuo itse operaatio oli aika epämiellyttävä kokemus. Kolme kertaa lekuri pisti, ennenkun sai näytteen otettua, tuntui aika inhottavalta se runnominen ja siinä kävi mielessä, että mahtaako mennä nyt kesken koko raskaus.
Toisaalta, viime viikolla verikokeissa käydessä pistivät myöskin kolmesti, ennenkun saivat näytteet otettua. Mulla vissiin joku kirous näiden piikkien suhteen!
viikkoja nyt vissiinkin 13+1. Kamalaa tää odottelu kyl on, toivottavasti ei mee viikko tolkulla niiden tulosten saamisessa.
 
loaloa onnea hyvistä uutisista :hug:
Meillä löydettiin myös plexus kystat vuonna -99 toisen lapsemme päästä, emme käyneet punktiossa (ainostaan käytiin NKL:lla ultrassa, ollaan ulkopaikakuntalaisia) ja se loppuraskauden ressaaminen oli kamalaa!! Hyvä että itse siihen päädyitte =) :hug:
Nyt myös tältä neloselta löydettiin pienet plexukset, mitään tutkimuksia ei asian eteen tehty...katsotaan mitä tuleman pitää. Välillä asia mielessä käy, mutten siitä ihmeemmin enää stressaa =)
 
onnea kaikille hyvän uutisen saaneille :hug:

carde diem:meillähän oli myös tuota turvotusta aika paljon. 3.8-4.1.
lapsivesipunktio käytiin ja terveet kromosomit oli pojalla. myöskään rakenneultrasta ei löytynyt mitään poikkeavaa.
nyt on ennenaikaisuhka suuri mutta se nyt ei tuohon turvotukseen liity mitenkään.
tulosten odottelu on kamalaa ja sitä ei tunnu unohtavan ikinä. voimia tulosten odotteluun.

:hug: :hug:

ja voimia kaikille muillekin jotka tuloksia odottelee vielä.
 
Nemika: lohduttavaa kuulla että on kohtalotovereita, ja myös onnellisen tuloksen saaneita kamalan odottelun jälkeen. :)
Kestikö sulla miten kauan se piinaava odotus, ennenku sait iloiset uutiset? Jollain näyttäny menevän monta viikkoaki, hitto siinä vois kyllä pää hajota.

Täytyy nyt vaan duunin lisäks yrittää keksiä jotain puuhastelua, että sais muuta ajateltavaa. Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille! =)
 

Yhteistyössä