toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

• Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
carde diem: kävin viikolla 12 np-ultrassa ja jouduin odottamaan viikolle 14 että lapsivettä olisi tarpeeksi että näyte voitiin ottaa. eli lapsivesipunktio oli mulla. siitä vei vajaa kaksi viikkoa kun sain tulokset loppujen lopuksi.
joillakin vie kauemmin näytteen otosta tulosten saaminen. siihen kun ei pysty mitenkään vaikuttamaan. :(

loppujen lopuksi kun niskaturvotus löytyi meiltä. jouduin kaikkineen odottamaan sen kuukauden ajan. ja sitten tietenkin jännitettiin perään rakenneultraa. viikolla 19+5 tehtiin rakenneultra. et loppujen lopuksi likelle kaksi kuukautta sai odottaa aina jotain epätietoisuudessa.
mutta tietenkin kun saa hyviä tuloksia väliin niin helpottaa kuitenkin aina odotusta seuraavaan "etappiin".
joka tapauksessa odottavan aika on pitkä.
yritä keksiä jotain puuhaa mikä veisi ajatuksia vaan pois asiasta.
tiedän et se on tuskaista odottaa ja odottaa vaan.
jaksamisia kovasti :hug:
itsellä kerittiin ottaa se veriseula neuvolassa niin sain välissä siitä tulokset että ne eivät tukeneet niskaturvotusta vaan siitä saatu arvo oli normaali. tosin se turvotus oli kuitenkin niin suuri että pääsin onneksi myös suoraan jatkotutkimuksiin.
vernerin sivuilla on myös paljon juttua ja ketjuja tuosta niskaturvotuksesta ja monien tarinoita. kannattaa lukea.
meille sanottiin et n. 75% on se terveenlapsen mahdollisuus. ja turvotusta oli kuitenkin enemmän kuin teidän vauvalla.
et uskon että se on myös teilläkin isompi kuin 60%.
lukase verneri.net sivuilta. siellä paljon tuosta turvotuksesta.

jaksamisia :hug:

Nemika+poitsu 25+5

xxy meillä on lähisuvussa noin kolmekymppinen mies, joka on kromosomeiltaan xxy. Tämäkin selvisi vasta silloin, kun he vaimonsa kanssa ihmettelivät, kun ei lapsia ala kuulua. Eli tuo xxy kromosomipoikkeama aiheuttaa lähinnä lapsettomuutta niin miehillä kuin naisillakin. En lähtisi aivan sen perusteella keskeytykseen. Mutta päätös on jokaisen oma. Tämä kyseinenmies ei ole mitenkään poikkeava muuten, normaali luokanoopettaja ja terve mies muuten. Hoidoilla he ovat nyt yrittäneet saada lasta ja jos ei onnistu, niin sit kokeilevat muuta keinoa.

Mitä noihin niskaturvotuksiin tulee, niin meidän -05 vuonna syntyneen tyton julistettiin olevan varma down lapsi. Turvotusta oli 3,4mm, veriseula puolti downia. Keskeytystä suositeltiin, mutta eipä tullut mieleenkään sitä tehdä. Masussa neiti kasvoi kuitenkin hurjaa vauhtia ja se vähän kumosi ajatusta vammaisuudesta. Joku muu poikkeama lähinnä tuli mieleen, mutta raskaus sujui suht normaalisti. Tyttö syntyi reippaasti yli 5 kiloisena sektiolla ja pisteitä sai 10,10,10. Täysin terve tyttö. Eli saimme väärän hälytyksen, mikä oli vain iloinen yllätys.

Nyt epäillään sitä kalloluiden puuttumista ja netistä oen guuglettanut aiheesta. Suomen sivuilta ei juurikaan mitään löydy, mutta googlen kuvahaulla löytyi linkkejä jotka oli kyllä musertavia. Kalloluiden puuttuessa voi raskaus edetä loppuun tai ainakin viimeiselle kolmannekselle, mutta siitä eteenpäin onkin kaikki arpapeliä. Jos tämä poikkeama todellakin todetaan ja siitä ollaan täysin varmoja, niin eihän tässä ole vaihtoehtoja muuta kuin yksi. Antaa pikkuiselle ikuinen lepo.

Nyt on eilisestä ollut taas ruskeata tuhrua ja neuvolasta että äitipolilta pyydettiin vain tarkkailemaan tilannetta. Jos pieni on tiensä päässä, olisi nämä merkkejä alkavasta keskenmenosta. Jos vuoto loppuu, se johtunee jostain muusta. Epäiltiinhän minulla myös eteisistukkaa, että sekin sitten vielä. Kyllä tämä raskaus nyt ottaa lujille henkisesti ainakin. Sain vaan tänään sairaalasta epikriisin, jossa asiasta mainittiin, mutta eipä silloin ultrakäynnillä siitä minulle mitään puhuttu. Myös niskaturvotus sivuutettiin minun korvilta, mutta paperissa se oli mainittu normaaliksi. Vartalonympärys sen sijaan muutamia päiviä edellä. Kaikilla lapsillani on ollut vartalonympärys isompi kuin viikot, Kaikki ovat olleet hyvän kokoisia.

Äippäpolin kätilö vain käski levätä ja makoilla mahdollisimman paljon. Onnistuupa viis lapsisessa perheessä. Oikeesti, onhan noista isoista apua ja ymmärtävät tilanteen, mutta eipä ne tuon 2v pirpanan perässä koko aikaa jaksa juosta.

Toivottavasti kaikkien pelot kääntyy tyrhiksi ja saisimme kääröt syliin hyvin voivina. Tämä odottelu etapista toiseen on todella raskasta ja hermoja kuluttavaa.

Lumi-Marja 13+4

nemika 30.1. on yksityisellä ultra. Sen ajan varasin itte, kun haluan toisenkin lääkärin mielipiteen. Jos yhtään on toivonkipinää sen jälkeen, niin varaan 4D ultran tampereelle, vaikka meiltä onkin sinne matkaa reippaasti. 12.2 on varsinainen kontrolliultra varattuna ja samassa yhteydessä tehdään punkitio, jos yhtään näyttää tilanne epäilyttävältä. Sit odotellaan vastauksia pari viikkoo ja näitä raskausviikkoja ehtii kertyä kasaan siinä samassa jo mukavasti. Ihan liikaa siihen, että henkisesti pystyisin enää keskeytykseen suostumaan. Mutta pakko kai se on, jos pieni julistetaan täysin elinkelvottomaksi.

Tämä odotus on tuskaa. Jokainen hetki on mielessä se, että saako raskaus jatkua, vai mitä tuleman pitää. Keskiviikkona ainakin ultraa sellainen lääkäri, johon olen luottanut edellisissäkin raskauksissa ja tiedän, että hän on nähnyt enemmän kaikkea, kuin tämän homman alkuun laittanut lääkäri. Pelottaa vaan niin kamalasti.

Se, että saako asiaan varmuutta pelkkien ultrien avulla, on jo toinen juttu. Jos mulla on eteisistukka, mitä epäili (tuli tänään epikriisi postissa) ja ei muuten ääneen mulle sanonu, kun olin ultrassa, niin sehän vaikuttaa paljonkin näkyvyyteen, eikä sektiohaavan arpikudos ja kiinikkeetkään ainakaan auta asiassa. Eikä mun huomattava ylipaino.

Toivossa eletään ja pelätään pahinta. Elämä ottaa ja antaa, tiedä kummalla puolen vaakaa nyt ollaan.

"Eli siis mm nämä kystathan sekä ns golfpallohan ovat useimmissa tapauksissa ohimeneviä vaiheita millä ei ole mitään merkitystä ja ihmisethän käyvät eri aikoihin ultrassa (siis jos käyvät, vapaaehtoistahan se on). Kuka siis voi todella tietää onko se edes "poikkeavaa" että tällaisia löytyy?"

Meillä löytyi golf-pallo sydämestä, mutta se oli yksittäinen löydös ja siten merkityksetön. Itse asiassa lääkäri sivuutti koko asian, mutta bongasin sen itse ultrassa ja kysyin. Lääkäri (joka oli Bruno Cacciatore, tiedätkö hänet?) sanoi muistaakseni että jopa 4% sikiöistä löytyy golf-pallo, ja saattaisi löytyä useammaltakin, jos ultrattaisi enemmän "oikeaan" aikaan (koska ovat ohimeneviä). Samoin sanoi, että hoikilta naisilta niitä löytyy enemmän, ihan vain siksi että näkyy paremmin ultrassa. Mutta lääkäreiden kesken on ollut keskustelua siitä, kerrotaanko tuollaisista äideille ollenkaan, koska useimmiten aiheuttavat vain turhaa huolta - ja niiden merkitys esim. down-riskin lisäämisessä on hyvin pieni. Olikohan iltalehdessä sellainen blogi missä aloittajalla oli kaksi soft-markkeria... ihan terve lapsi tuli lopulta. Mutta siellä myös useammat ihmiset kommentoivat asiaa ja kertoivat omista kokemuksistaan.

lumi-marja: onneksi ei ole enää montaa päivää sitten sinne ultraan.
toivotaan että kaikki menisi hienosti ja näyttäisi normaalilta. :hug:
nuo viikot kun menee eteenpäin niin selväähän on että keskeytys on aina vaikeampaa. sitä sai itsekin sinne 20 viikolle asti pelätä.
ja onhan se hyvä että saat nyt lääkärin mihin luotat ja tiedät ammattitaidon.
toivon koko sydämmestäni että saisitte hyviä uutisia.
jaksamisia odotteluun :hug: :hug:

olen menossa ensiviikon perjantaina naistenklinikalle lapsivesipunktioon. Mitä siellä tapahtuu ja kauanko kestää koko toimenpide, siis siitä kun sinne mennään ja pääsee pois? Haluaisin että mies tulisi mukaan, mutta kun sillä töissä on kiirettä (varsinkin perjantaisin) ja pitäisi tietää paljonko pitää pyytää töistä vapaaksi?

Hei anjamarita,

Minullakin on punktio viikon päästä. Lääkäri täällä Rovaniemellä pyysi varaamaan aika punktioon pari tuntia, ja täällä (ja monilla muillakin on kuullostanut olevan) että päivästä tulee sinulle sairaslomapäivä, koska ei saa rasittaa itseä keskenmenoriskin vuoksi, lepoa etenkin se päivä, ja lääkäri neuvoi että koko viikko täytyy ottaa rauhallisesti. Jos enemmän viikkoja, sanotaan yli 30, (minulla nyt 14+1) niin olen lukenut että joutuvat makoilemaan osastolla muutaman tunnin, koska seurataan ettei ala supistella.

Minäkin siis tosiaan vasta menossa, mutta puhuvat että ei ole verenottoa kummempi toimenpide, mutta tiedän että jännitän niin paljon että.. Mutta siis ultraavat koko ajan, ja pistävät neulalla vatsanpäältä.

Lumi-marjalle tsemppiä !

anjamarita => minä kävin just uudenvuoden aattona ja oli mielestäni hyvinkin yksinkertainen toimenpide, vatsaa paljaaksi, ultralla katseltiin paikka ja siihen sitten se neula kiinni ja läpi vatsan, nipisti ihan vähän ja sitten olikin jo 20 ml ruiskussa ja homma ohi. Oliskos mennyt jotain 5 min. kaikkinensa (?!) ja siinä mittailtiin tuo pikkuinenkin samalla. Kaikenkaikkiaan taisin olla siä huoneessa vartin kaikkine kyselyineen ja tietojen tarkistuksineen. Mulla siis silloin rv 16 +1 kun kävin. Sen päivän pistokohta tuntui ja käskettiin ottaa pari päivää rauhallisesti, ei nosteluja yms. Punktiopäivä on aina sairaslomapv töistä. Tulokset tuli 1,5 vk:kuluttua, ja onneksi ihan normaalit olivat =) Tsemppiä sulle vaan matkaan !
Maanantaina rakenneultraan, hui !

Anjamarita, mulla punktion teki Hgin naistenklinikan lääkäri, tosin kävin yksityisellä, kun halusin varmistaa että lääkäri oli kokenut, ja tätä lääkäriä suositeltiin minulle. Toimenpide oli lyhyt ja kivuton, ultrauksineen ja jutteluineen puolisen tuntia - mutta itse pistos oli ohi parissa minuutissa. Mulle ei annettu saikkua, vaan käskettiin viettää normaalia elämää - kurotteluja kehotettiin hetken välttämään, tai lääkäri lähinnä sanoi että lentistä ei saa heti lähteä pelaamaan! Ei lepäilty missään punktion jälkeen, vaan suoraan olisi saanut lähteä töihin. Jos jotain tapahtuisi, sitä ei voisi kuulemma estää kuitenkaan. No, itse kyllä lepäilin pari päivää silti. Pahin riski kestää pari päivää, ja viikon kuluttua voi kuulemma jo huokaista helpotuksesta.

Kyllä muistelisin nimen kuulleeni, ettei olisi noiden 4D-pohdintojen yhteydessä...? :)

Tosiaan, yhä enemmän ja enemmän vain mietityttää että kuka sen on keksinyt että nuo markkerit kertoisivat enemmän tai vähemmän sikiön mahdollisista poikkeavuuksista? Yllätyksiäkin kuitenkin on sattunut..
Meidän pieni poika on kuitenkin sen verran hyvänkokoinen ja "HYVIN vilkas" ultraajien mukaan että en jaksa enää päätäni vaivata moisilla :) Eri asia olisi jos olisi sitten vähän toisenlaisia merkkejä, vaikkapa koko tms, mutta ei kai niistäkään kannata liikaa huolta kantaa? :)

Niin ja tosiaan, keskusteluahan on ollut siitä ettei noista yksittäisistä markkereista edes kerrottaisi mitään, meille ainakin sanottiin että mikäli tosiaan olisi löytynyt vain toinen näistä, niin ei jatkotoimenpiteistä oltaisi edes keskusteltu. Toisaalta niin kauan kuin noista yksittäisistäkin kerrotaan niin olen ihan tyytyväinen että käytiin noissa tutkimuksissa ihan oman mielenterveydenkin kannalta... :LOL:

itse kävin jyväskylässä ja toimenpide oli nopea ja nipisti vain pikkasen.
tunnin jouduin olemaan siellä. tosin kahviossa vietettiin se aika. sit kun mitään vuotoja ei tullut eikä supisteluja niin kotiin sai lähteä. päivän sairasloma annettiin ja se käskettiin ottamaan rauhallisemmin.
pistoskohta tuntui jonkun aikaa ilkeälle. ihan kuin olisi neula jäänyt sisään.mutta se meni ohitse illan mittaan. pari vuorokautta sanottiin olevan pahin riskiaika. mutta viikon päästä koko riski olis ohitse.
joka puolella vähän eritavalla nähtävästi. mut ei se varmaan hukkaan mene jos sen päivän rauhassa ottaa että pistoskohta kuroutuu kunnolla umpeen.
punktiota itsessään ei kannata pelätä. itse pelkäsin ja silmissä sumeni jonkun aikaa vielä toimenpiteen jälkeen. tosin se oli pelkästä jännityksestä koko huippaus.

Merika:
Joo olen kanssa kuullut että vois johtua istukasta. Nyt jos lapsivesitutkimuksen tulokset on kokonaan ok niin loppu raskauden joudun käymään ultra tutkimuksissa tietyin väliajoin. Pitää seurata että vauva kuitenkin kasvaa omaa tahtiaan eikä jätätystä tulisi enempää kuin jo on ja sitä lapsiveden määrää on seurattava kanssa.

Olen tuota xxy:ta nyt muutaman paivan tutkiskellut ja loysin amerikkalaisen tukiverkoston jossa ihmisia ympari maailmaa, sanovat etta laakarit usein eivat edes tieda kunnolla mista puhuvat kun antavat paljon negatiivista ja vaaraa tietoa. jopa 70% naista pojista abortoidaan ja aivan turhaan, he ovat hyvannakoisia, lahjakkaita empaattisia poikia joilla EHKA eriasteisia opintovaikeuksia mika verrattavissa lukihairioon, testosteronohoidot auttavat fyysisiin oireisiin JOS niita ilmenee. jopa lapsettomuuteen tehdaan koko ajan uusia tutkimuksia ja hyvin todennakoista etta 20-30vuoden paasta sekin on hoidettavissa. niin surullista etta tiedon puutteen takia heille ei anneta mahdollisuutta elaa. eli meidan ratkaisu ainakin selva jos diagnoosi tulee. ehdottomasti jatketaan. ongelma nyt tama kromosomi 6 deleetio mika kummittelee yhdessa solussa. onko kukaan kuulluut muiden kuin sukupuolikromosomien mosaiikista? eli onko mahdollista etta vain osa kuutosista on viottuneita? deleetiot yleensa ymmartaakseni todella vakavia.
tsemppia kaikille kokeita ja tuloksia odottaville! :hug:

xxy: tuo kromosomi 6 deleetio on varmasti vaikea etsiä tietoa. saisitko mahdollisesti sairaalasta lisätietoa asiasta?
ja jos teillä jää vain tuo xxy löytyneeksi niin varmasti pojallenne tulee hieno elämä sen kanssa. =) se on aina kauheeta ku joutuu ite etsimään tietoa joka puolelta kun ei mistään saa kunnon tietoa sitten.
ja tietty onneksi on mahdollisuus etsiä tietoa niin turhat keskeytykset jäisi vähemmälle.
toivotaan hyviä tuloksia teille :hug: :hug:

Nemika+poitsu 26+1

En ehtinyt lukea noita juttuja, mutta netistä löytyy vaikka ihan googlettamalla useita artikkeleja kromosomi 6 deletiosta - englanniksi tosin etsin. Ongelman vakavuus varmaan riippuu siitä mikä ja kuinka suuri alue kromosomista sitten puuttuu. Mosaikismiakin tuon kromosomin suhteen näyttää esiintyvän, joskin ilmeisesti todella harvoin (mutta tosiaan selasin vain PIKAISESTI muutaman jutun mikä ruudulla eteen tuli). Tuollainen lause tarttui mukaan: "Hsu (1997) reviewed three reported cases of trisomy 6 mosaicism found at amniocentesis. All three cases had 6% trisomy 6 cells and all were born with no health concerns." Artikkelit ovat englanninkielisiä kliinisiä tutkimuksia, suomeksi tuskin paljoakaan on julkaistu. Mutta tuo Hsu -97 juttu kyllä löytyy netistä. Tietysti kannattaa suhtautua varauksella pelkästään yhden artikkelin tutkimustuloksiin...

jeppistä: ootkohan saikulle tipahtanu ku ei näy eikä kuulu?

täällä viikkoja vaan kerrytetty päivä päivältä lisää. ens perjantaina on si se kontrolli tuosta kohdun sisäpuolelta aukeamisesta. täytyy toivoa et se ois pysähtyny sitten se eteneminen.
nyt kyl tosi vähän supistellu onneks. tosin selkä reistannu pahasti väliin.
ei tarvis montaa viikkoa nii olis turvallisemmilla vesillä jo.
päivät vaan nii pitkiä ku tuo tekeminen on nii rajoitettua. tosin meinaa nyt lepo unohtua ku liitoskivut on luojan kiitos hellittäny tosi paljon. ja ihan luksusta ku kärsii liikkua jopa. :)
yöt on vaa iha järkyttävää seilaamista. levottomat jalat vaivaa rankasti ja vessassa saa juosta pitkin yötä. tyttö nukkuu vieres nii joudun vielä patjojen välis keskellä maata. ja patjat liikkuu yöl nii paljo et ei ihme vaiks selkä kipeä. nyt hermostuin ja tilasin uuden kokosängyn kokoisen petarin. ja otin si sellase et varmaan on hyvä..eikä maksanu ku 360 euroo. ukko kiittää ku kotio tuloo tänään töistä. :LOL: :LOL:
mut eipähä tarvi kärvistellä sit sängyn takia. otin sen viskoosielastisen mikä muokkaantuu kehon lämmön mukaan. pitäisi turha pyöriminen loppua ja löytyä etes kunnon nukkuma-asento..tai sit on vaa toive ajattelua :LOL: :LOL:

slörde, seulonnan tuloksen kestosta en tiedä, kun sen jätin väliin ja nyt kyllä vähän kaduttaa. Mutta se suurentunut virtsarakko. Mun 01 syntyneellä pojalla se todettiin ja seurattiin. Se ei ollut päärynän muotoinen vaan pyöreä. Se kuitenkin vauvan kasvunmyötä normalisoitui ja jälkeenpäin mitään ongelmia ei ole tullut. Muutama viikko synnytyksen jälkeen vielä poika ultrattiin ja rakko vähän isompi kuin tavallisesti, mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Muistaakseni synnärillä jo otettiin pissunäyte ja kerta viikkoon kuukauden ajan. Kaikki oli ok. Nyt poitsulla ei ole mitään ongelmia, vaikkakin pystyy erityisen hyvin pidättämään pissaa ja sitä sitten tuleekin "sangoollinen" kerralla:) Silloin ultrassa siitä ei mulle sen kummemmin mitään sanottu, muuta kuin et seurataan. Ei kai se sitten mitään kovin vaarallista voi olla, jos rakenne kuitenkin rakossa normaali.

Täs odottelen pelon ja jännityksen sekaisin tuntein keskiviikkoillan ultraa. Toivossa on hyvä elää niin kauan kuin sitä on.

Lumi-Marja ja Helmi-Onni 14+0

slörde ei sitä mullekkan alkuun mitään kerrottu, vasta sitten kontrolissa ja sittenkään ei vielä ennustettu oikein suuntaan ei toiseen. Vasta joskus viikon 28-30 kieppeilla sanottiin, että rakon laajentuma ei ole enää suurentunut, vaan rakon kasvu on tasaantunut vauvan kasvun myötä. Et pitkiä ja piinallisia odotteluviikkoja ne kyllä kieltämättä oli. Nyt vuorostaan odottelen uutisia vauvan kalloluista, mahtaako niitä tulla näkyviin vai onko edessä geneettinen keskeytys. On tämä odotusaika niin ihanaa että. Keskeytykseen en kyllä ihan yhden tai edes kahden lääkärin sanomisien perusteella lähde. Siitä on oltava niin kiistattomat todisteet, et pakko uskoa. Toivottavasti teilläkin kaikki kääntyy parhain päin. Sitä ainakin omalla kohdalla toivon.

slörde: multa otettiin verinäyte ennen sinne menoa..oiskohan ollu noin kaksiviikkoa ku tuli tulokset sitten verestä otetusta näytteestä.

lumi-marjalle tsemppiä ja halauksia keskiviikkoiltaan. toivotaan että kaikki olisi hienosti :hug:

Yhteistyössä