Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mä juuri googlailin noita raskaus ja vanhempainraha juttuja ja tuntuu todella sekavilta 😅

Yllätyin tosin siitä että kaksosista saa äitiysavustuksen 3 kertasena 😲 eli ekasta saa yhen ja toisesta kaksi. Ite saa valita ottaako ne kokonaan rahoina vai osan äitiyspakkauksena, me kyl otetaan rahana jos kerta saa. Positiivinen yllätys, olettaen että ymmärsin oikein.

Me tehdään jouluksi hirvenkäristys. Sit osa porukasta syö myös kinkkua ja lohtaki usein ollu. Mut mä niin ootan et pääsee tekee kunnollisen käristyksen muusin kera ja sitä sit syön pari päivää 🤤🤤🤤
Kinkkuun en koske pitkällä tikullakaan, koska sei oo mun juttu ja haju on mitä on..en kyl syö laatikoitakaan 😅 tai syön yleensä maksalaatikkoa, mut tänä jouluna se saa jäädä 😊

Kovasti haluttais tehä piparitalo, mut piparissaki tais olla jotain mitä ei suositella ja jos mä sitä syön ni sei jää yhteen palaan 🙈

@Naissoturi Olin äsken itse kelan sivuilla ja sielä tosiaan oli maininta et kaksosista saa kolme avustusta. Niin ja niistä myös taisi saada enemmän vanhempainvapaitakin.

Näyttää ihan siltä et valta osa on siirtynyt facebookin puolelle. On muuten hiljaista täällä. Itselläni tänään 15+3 ja aamu alkoi oksennuksella. Eikö sen pitäisi jo olla taputeltu? Keskiviikkona on neuvola ja voimavara laput täytettynä. Puoliso teki nakkikeittoa ruuaksi ja ei uppoa, turvaudun jälleen kaurapuuroon. 🥺

@Naissoturi Olin äsken itse kelan sivuilla ja sielä tosiaan oli maininta et kaksosista saa kolme avustusta. Niin ja niistä myös taisi saada enemmän vanhempainvapaitakin.

Näyttää ihan siltä et valta osa on siirtynyt facebookin puolelle. On muuten hiljaista täällä. Itselläni tänään 15+3 ja aamu alkoi oksennuksella. Eikö sen pitäisi jo olla taputeltu? Keskiviikkona on neuvola ja voimavara laput täytettynä. Puoliso teki nakkikeittoa ruuaksi ja ei uppoa, turvaudun jälleen kaurapuuroon.
Sen pitäs alkaa kai helpottaa mutta kai hyvin yksilöllistä. Mä aloin vähentämään nyt sitä pahoinvointilääkettä (tänään 13+4) et otan joka toinen pv ja muutama tabu jälhellä. Ihan ok olo mut jos ei syö säännöllisesti niin tulee kyl ällö olo - onneksi ei ole tarvinnut oksentaa kuitenkaan. Jospa pian helpottais ja energialevelit nousis! Ihan poikki eikä tää pimeys kyllä auta lainkaan asiaa 😅 ajatukset on vain ensi kesässä eikä työmotivaatiotakaan ole.

Jouluruuista aion kyllä kinkkua syödä, harmillisinta itselle on kylmäsavulohen ja graavikalan väliin jättäminen vaikkakin graavilohi on aina itsetehtyä joten sitä voisi harkita. Ajattelin kalaherkkujen korvikkeena tehdä katkarapuskagenia, nam! Pipareita saa ilmeisesti syödä, inkivääri on se ”ongelma” siellä mutta koska se on mausteena eikä tuoreena niin pitäisi olla ok. Odottelen kyllä joululomia innolla, alkaa työt maistua aika puulle jo.

Viime viikolla meillä oli toinen neuvolakäynti, ei mitään ihmeellisiä siellä ja sykkeet kuului nätisti. Minulle neuvolatäti sanoi että lääkärintarkastukselle ei ole tarvetta kun on perusterve, jossen itse välttämättä halua, jätin väliin. Nipt-tuloksien pitäisi tulla tällä viikolla, vähän jännittää kyllä 🤞

Mäkin seikkailin eilen Kelan sivuilla ja laskeskelin, et jään 26.4. äippälomalle. Toivoisin et jaksaisin loppuun asti töissä hyvävointisena. Kunhan nyt vaan välttyis uusilta sairastumisilta!

Halloumi, onpa aika kiva et sulle annettiin vaihtoehto olla menemättä siihen tarkastukseen. Mulle neuvolan terkka vaan varasi sen ajan et mentävä on. En nyt sit muista joko ne siellä ekan kerran ronkkii alakertaa ja kokeilee kohdunkaulaa ym. vai oliko se vasta myöhemmin 🤔 Jotenkin mul on neuvolalääkäristä se kuva et siel aina joutuu olemaan värkki esillä 😆 Mulla se neuvolalääkäri ois joulunalusviikolla, yritän ottaa siltä kannalta et pääseepä kuuntelee taas sykkeet. 🥰

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa vielä rämpiville. Tosi inhottavaa, ettei helpota 😔

Mulla tänään 16+5, viikot tuntuu nyt menevän vauhdilla.

• Tykkää
Reactions: Minni__
Gyne teki silloin varhaisultran yhteydessä perustarkastuksen ja kaikki oli kunnossa niin en senkään takia kokenut tarvetta mennä uudestaan ronkittavaksi, sama mielikuva siis itsellä vaikka esikoista odotan 😄

Onko muut tunteneet jo liikkeitä? Itsellä on satunnaisesti viime viikolla tuntunut jotain, mutta nyt tänään iltaruuan jälkeen tuntui selkeää ”huitomista” alavatsalla.

Viimeksi muokattu:
Satunnaisia tuntemuksia on ollut viimeiset pari viikkoa, mutta viime yönä oli ensimmäistä kertaa hetki, kun valvoin vauvan jumpan takia 45 min 😅 Hän joko vaihtoi asentoa tai muuten vaan jumppasi, mutta tuntui niin hassulta.

Täälläkin on vielä satunnaisesti pahaolo. Välillä aamuisin ennen aamupalaa kakonut sappea ulos, kun ei ole vielä syönyt.

Minulle ainakin vaan sanottiin, että seuraava neuvola on sitten lääkärinkäynti, ei annettu vaihtoehtoja sen osalta :D Mutta ihan mielellään menen sinnekin kyllä. Olin viikonloppuna reissussa ja on kyllä ollut sen jälkeen jäätävä väsymys ja vähän etova olo, mikä tuntuu hassulta kun kummempaa pahoinvointia ei ole koko aikana ollut tähän asti. Nyt on 15+2 ja olen välillä yrittänyt kuulostella liikkeitä mutta ei vielä ole tuntunut. Jouluruokia en ole miettinyt yhtään, yleensä ollaan ostettu vaan jotain mitä mieli tekee ja vanhempien luona myös vähän mennään siitä mistä aita on matalin ja koitetaan varata kaikille jotain sopivaa, kun on paljon erikoisruokavalioita.

Gyne teki silloin varhaisultran yhteydessä perustarkastuksen ja kaikki oli kunnossa niin en senkään takia kokenut tarvetta mennä uudestaan ronkittavaksi, sama mielikuva siis itsellä vaikka esikoista odotan

Onko muut tunteneet jo liikkeitä? Itsellä on satunnaisesti viime viikolla tuntunut jotain, mutta nyt tänään iltaruuan jälkeen tuntui selkeää ”huitomista” alavatsalla.
Meillä tänään 13+5 ja vannon että eilen tunsin et jotain oli masussa meneillään - tuntui että säpsähtelen koko ajan kun huomasin sellaista ihmeellistä tunnetta. Googlen mukaan ei vielä voisi tuntea mut sit löysin myös toisen artikkelin jossa sanottiin tämänkin olevan niin yksilöllistä. Olen tosi aistiherkkä (en kestä seinäkellon tikitystä tai mitään ylimääräisiä ääniä tai jos yksittäinen hius on iholla niin tuntuu kamalalta) joten mietin voinko tuntea helpommin kun olen tällainen? 😅 masu on alkanut hieman pyöristyä mutta hyvin saa kyllä edelleen piiloon 😊 huomenna toinen neuvola, jospa päästään kuuntelemaan sydänääniä!

Näyttää ihan siltä et valta osa on siirtynyt facebookin puolelle. On muuten hiljaista täällä. Itselläni tänään 15+3 ja aamu alkoi oksennuksella. Eikö sen pitäisi jo olla taputeltu? Keskiviikkona on neuvola ja voimavara laput täytettynä. Puoliso teki nakkikeittoa ruuaksi ja ei uppoa, turvaudun jälleen kaurapuuroon.
Joo näin se näyttää olevan, otetaan kaikki rahana niin sillä ostaa enempi ja pakkauksen sisältö ei mun mielestä oo koskaan ollu mitenkään erikoinen.

En tiä kuin moni ei vielä faceryhmässä oo, mut melko hiljasta sielläki. Mulla tulee kurkattua molemmat, mut usein en vaan jaksa kirjottaa 🙈

Täällä 18+0 ja edelleen etoo välillä ja yökkäilen, mut onneks kovin usein ei tuu ylös asti kuitenkaan.
Meillä parin viikon päästä neuvola ja pitääpä tosiaan muistaa täytellä ne voimavarakaavakkeet.

Tänään oli ultra, jossa kaikki hyvin 😊 Kokoero 6% eli hyvä.
Sit ku on 20+2 täynnä niin on rakenneultra.
Mitenköhän se eroaa normi ultrasta, liekkö omiin silmiin mitenkään 🤔
Tosin lääkäri tänäänki puhu kätilölle että usein tulee silti rakenteita kateltua vaikkei rakenneultra oiskaan et ei niitä ns osaa ohittaa.

Tympee vaan et ovat joka ultrassa aina tyyliin 30min myöhässä aikataulusta 😬
Lisäksi jokasesta ultrasta menee poliklinikkamaksu 46e. Ois kiva että kaikki käynnit ois ilmasia, mut toki eihän se maailman ihan niinkään pyöri 😅

Joo näin se näyttää olevan, otetaan kaikki rahana niin sillä ostaa enempi ja pakkauksen sisältö ei mun mielestä oo koskaan ollu mitenkään erikoinen.

En tiä kuin moni ei vielä faceryhmässä oo, mut melko hiljasta sielläki. Mulla tulee kurkattua molemmat, mut usein en vaan jaksa kirjottaa

Täällä 18+0 ja edelleen etoo välillä ja yökkäilen, mut onneks kovin usein ei tuu ylös asti kuitenkaan.
Meillä parin viikon päästä neuvola ja pitääpä tosiaan muistaa täytellä ne voimavarakaavakkeet.

Tänään oli ultra, jossa kaikki hyvin Kokoero 6% eli hyvä.
Sit ku on 20+2 täynnä niin on rakenneultra.
Mitenköhän se eroaa normi ultrasta, liekkö omiin silmiin mitenkään
Tosin lääkäri tänäänki puhu kätilölle että usein tulee silti rakenteita kateltua vaikkei rakenneultra oiskaan et ei niitä ns osaa ohittaa.

Tympee vaan et ovat joka ultrassa aina tyyliin 30min myöhässä aikataulusta
Lisäksi jokasesta ultrasta menee poliklinikkamaksu 46e. Ois kiva että kaikki käynnit ois ilmasia, mut toki eihän se maailman ihan niinkään pyöri
Mielenkiintoista et tulee poliklinikkamaksu! 🧐 ei kai näiden pitäisi maksaa - vähävaraiset perheet saattaisivat joutua jättää sitten menemättä. ainakaan itse en ole joutunut mitään maksamaan Pirkanmaalla (kunnan varhaisultra + nt-ultra) enkä ole kuullut että rakenneultrastakaan tarvisi maksaa mitään 🧐

Huono olo iskee kyllä heti, jos ruokailuväli venyy yhtään. Tänäänkin tuli kakomista autossa, kun ajelin töistä kotiin. Eikä muu maistunut kun puuro. Mulla viikkoja 17+2.

Oliskohan niin, että nt- ja rakenneultra on ilmaisia, mutta kaikista muista ns. ylimääräistä tulee maksu. Edellisessä raskaudessa ultrattiin kaksi kertaa lääkärin toimesta, toinen NIPT-tuloksen jälkeen ja toinen lapsivesipunktion yhteydessä ja niistä meni molemmista poliklinikkamaksu.

Mulle myös varattiin lääkäriaika kysymättä mitään ja kuulemma siellä tarkistetaan kohdunsuun tilanne ja jotain muuta. Mun kohdalla myös pohditaan onko tarpeen aloittaa kilpirauhaslääkitys. Kobtrolliverikoe vielä kerran tällä viikolla.

Kaksi päivää vielä työviikkoa ja sitten

Joo, ymmärtääkseni nt- ja rakenneultra ovat ilmaisia, mutta kaikesta muusta menee poliklinikkamaksu.

Jännä juttu muuten kaurapuuron kanssa, kun mulle on ennen aina maistunut aamupuuro, mutta viimeisten viikkojen aikana, on maistunut kaurapuuro metalliselta ja se metallin maku saa oksentamaan. Piti testauttaa puolisolle erilaisia versioita marjojen ja hillon kanssa, että maistaako hänkin, mutta se olenkin vain minä. Luulin pitkään, että meidän kaurapuuro on pilaantunut. Saa nähdä milloin voin palata puuroihin. Toivottavasti poistuu tää oire 😅

Mistään muusta ruuasta tätä metallin makua ei tule.

Mielenkiintoista et tulee poliklinikkamaksu! ei kai näiden pitäisi maksaa - vähävaraiset perheet saattaisivat joutua jättää sitten menemättä. ainakaan itse en ole joutunut mitään maksamaan Pirkanmaalla (kunnan varhaisultra + nt-ultra) enkä ole kuullut että rakenneultrastakaan tarvisi maksaa mitään
Juu siis ei meilläkään mene maksua niistä peruskäynneistä jotka kuuluu kaikille, mutta kun on modi kaksoset niin meillä on ultra jokatoinen viikko koska pitää seurata ainaki sitä että toinen ei ala ns varastamaan toiselta kun on yhteinen istukka.
Joten se on noin 2×46e per kk, ois kyllä kiva et nääki ois ilmasia, mut ei valitettavasti 😕

Tän lisäksi mulla menee myös raskauden ajan ja vähän sen jälkeen verenohennuslääke, tosin tälle vuotta lääkekatto jo täynnä, mut ens vuonna seki alkaa taas alusta, joten sit menee vielä siihen n.150e/kk 😣
Eli yhteensä n.250e/kk 😬
Näin nyt nopeesti laskettuna 😅
Mut onneks on olemassa lääkekatot ja eikös myös hoitokuluissa tms oo joku katto kans 🤔

Niin ja vielä se että loppua kohden on puhuttu että ultrattais kerran viikossa 😅

• Tykkää
Reactions: Minni__
Juu siis ei meilläkään mene maksua niistä peruskäynneistä jotka kuuluu kaikille, mutta kun on modi kaksoset niin meillä on ultra jokatoinen viikko koska pitää seurata ainaki sitä että toinen ei ala ns varastamaan toiselta kun on yhteinen istukka.
Joten se on noin 2×46e per kk, ois kyllä kiva et nääki ois ilmasia, mut ei valitettavasti

Tän lisäksi mulla menee myös raskauden ajan ja vähän sen jälkeen verenohennuslääke, tosin tälle vuotta lääkekatto jo täynnä, mut ens vuonna seki alkaa taas alusta, joten sit menee vielä siihen n.150e/kk
Eli yhteensä n.250e/kk
Näin nyt nopeesti laskettuna
Mut onneks on olemassa lääkekatot ja eikös myös hoitokuluissa tms oo joku katto kans

Niin ja vielä se että loppua kohden on puhuttu että ultrattais kerran viikossa
Tosi epäreilua et joutuu maksamaan. Kaksosraskauksissa kyllä ymmärrän että on lisäseurantaa mut kyl kunnan piikkiin ne pitäis mennä koska sehä on notmaalia toimintaa kaksosraskauksissa. Jos kelaltakin saa avustukset korotettuina! Ihme hommaa 😞

onneksi summa ei kuitenkaan ole monia satasia per kerta!

Neuvolassa käyty, kaikki kunnossa. Aikamme hiukan muuttui sairastapausten vuoksi ja omalle terkkarille emme päässeet, mut tää olikin tosi mukava kenellä kävimme. Ensi kerralla käymme läpi kelan juttuja yms. Aika varattiin siten et viikkoja on jo 22. Olikohan se niin et sit jo pystyi käydä anomaan äitiyspakkausta, jos en nyt ihan väärin muista. Sydän äänet kuuluivat tosi hyvin ja olivat kuulema normaalit. Kovasti hän sielä liikkui ja muksi menemään, vielä itse en tunne liikkeitä. Suonikohjuihin sain ohjeen hankkia tukisukat, tarvittaessa sukkikset jotka tukee. Sitten kysyin joulukinkun syömisestä niin kuulema saa syödä. Onneksi ne sydän äänet löytyivät ja kaikki siltäkin osin kunnossa. Ennen seuraavaa neuvolaa rakenneultra. Kun kysyi tuntemuksia raskauden suhteen niin totesin, et tuntuu etten olisi raskaana, mutta pahoinvointia kun on niin siitä sen taas muistaa.. Kertoi tosiaan, et pikku hiljaa pitäisi loppua, mut toisilla jatkuu puoleen väliin ja toisilla koko raskauden. Voin kuitenkin huoletta jatkaa bonjestan syöntiä. Viime viikolla oli lähes joka aamu tosi huono olo ja tällä viikolla jatkuu sama meno, sillä erotuksella et oksensin maanantaina.

Yhteistyössä