toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
SadMam; olen todella pahoillani teidänkin puolestanne. Meidän pojalla todettiin myös DW, mutta jäätiin kiinni vasta rakenneultrassa. Np- ultra oli täysin normaali. Minulle keskeytys tehtiin helmikuussa ja nyt olen raskaana rv 7+4. Tätä raskautta syynätään sitten tarkemmin, esim. ensi perjantaina on ultra. Toivottavasti siellä kaikki hyvin...

Mitä lääkärit ovat muuten teille kertoneet asiasta, uusiutumisriskeistä ja muusta? Paljon voimia koko teidän perheelle! :hug:
 
Kultsulle ja koko perheelle kovasti voimia :hug: pahalta tuntuu teidän puolesta kun tuon kaikki joudutte lävitse käymään :'( ei edes löydä oikeita sanoja lohduttamaan, mutta halauksia lähetän sinulle valtavasti :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

ja halauksia myös kaikille muille jotka vaikeiden asioiden kanssa joutuu nyt elämään :hug: :hug: :hug:

Ja tuossa yhdessä asiassa yhdyn kyllä täysin Lemissionin kirjoitukseen... osasit niin hyvin tuoda sen asian esille miten itsekin ajattelee....
 
Kultsux3: Omasta kokemuksestani synnytys oli melko "helppo", siis fyysiseltä puolelta. Itse ponnistusvaihe meni nopeasti ohi, sikiö kun ei ole kovin iso verrattuna täysiaikaiseen (meidän poika oli 31 cm ja 560 g). Tämän sanon ihan vain siksi, koska pelkäsin itse tulevaa synnytystä / keskeytystä ihan v itusti. Mitään kokemuksia kun juuri tällaisesta en ollut kuullut... Me halusimme nähdä pojan ja syliinikin sain.

On hyvä, että olette saaneet hautajaisjutut järjestettyä, itse en siihen kyennyt. Me päädyimmekin tuhkaukseen ja pienokainen pääsi muistolehtoon. Hautajaiset olisivat olleet silloin minulle liikaa.. Mutta välillä minua kaduttaa todella paljon, että olin silloin niin heikko itse hautaamaan lapseni. :ashamed:

Oikeasti paljon voimia teille :hug:
 
Tuntuipa pahalta lukea Kultsux3:n kohtalosta :/ En tiedä miten tollaisesta selviää..itse en varmaan mitenkään. Minulla todettiin talvella kohdunulkoinen raskaus, joka tähystyksellä poistettiin. Sekin tuntui jo ihan hirveältä. Voimia ja haleja sinulle!

Koko viikon odotettuani soittoa äitiyspolilta menetin kärsivällisyyteni ja soitin tänään sinne itse. Pikavastaukset(ihmeellistä ettei niistä soitettu vaikka luvattiin) oli tullut eikä kromosomeista oltu löydetty mitään poikkeavaa =) Mutta sanoivat, että pitää odottaa lopulliset vastaukset, koska lapsivesipunktio tehtiin niin aikaisilla viikoilla. Eli vielä joutuu odottamaan viikon-pari. Kyllä mun oloa kuitenkin jo vähän helpotti. Rukoilen joka ilta ennen nukkumaanmenoa, että vauvalla on kaikki hyvin ja että saan hänet syliini kunhan oikea aika koittaa.
 
Kirjoitan nyt taas lisää näitä omia kuulumisiani ja samalla nostan vähän ylös tätä ketjua :wave:

Mulla oli taas tänään se kontrolliultra vuotelun takia ja suureksi onneksi siellä pieni 8 viikkoinen sikiö näkyi :heart: Varasin tänään neuvolankin, se on viikolla 10. Mutta tässä sitä taas mennään, pienin askelin eteen päin.
 
Meidän pojalla todettiin myös DW, mutta jäätiin kiinni vasta rakenneultrassa. Np- ultra oli täysin normaali.

Missä teille tehtiin tuo Np-ultra? Tekikö sen lääkäri yksityisellä parktikalla vai kätilö kunnan tarjoamissa seuloissa?

Olen pahoillani, niinhän se on ettei mikään tutkimus ole täysin varmaa :(
 
Meille np- ultran teki kätilö kunnan tarjoamassa ultrassa / seulonnassa. Kaikki näytti silloin olevan ok. Ehkä "kysta" oli vielä silloin niin pieni, ettei löytynyt, koska sitä ei osattu etsiä? Ainakin niin luulen asian olleen... Sama kätilö teki meille myös rakenneultran ja siellä hän huomasi sitten takakuopan laajentuneena eli kyseisen kystan. Lähetti meidät sitten tutkimuksiin siitä äippäpolille.

Tässä raskaudessa me mennään nyt sitten np- ultraan sinne äippäpolille erikoislääkärin tutkittavaksi, että saadaan jo heti tässä vaiheessa kaikki mahdollinen tieto. Vaikka mikäänhän ei ole koskaan varmaa... En kuitenkaan enää jaksa tällä hetkellä vaivata hirveästi asialla päätäni, sillä haluan nauttia nyt tästä ajasta mikä minulle on annettu. =)
 
Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja varmasti meneekin. Ei noi ikävää asiaa voi kahta kertaa kohdalle osua.

Hui, kyllähän nuo ultrat aina jännittää. Itse kävin np-ultrassa ja menen rakenneultraan yksityiselle, toivottavasti meilläkin on kaikki hyvin.

Onnea odotukseen =)
 
Kiitos vaan ja onnellista odotusta sinullekin :wave:
Itsekin ajattelin ensin, että haluan mennä yksityiselle ultriin, mutta nyt olen tullut toisiin ajatuksiin. Täällä kun tuntuu tuolla äitiyspolilla olevan niin asiantuntevat lääkärit ja hyvä palvelu, että luotan kyllä täysillä heidän osaamiseensa. Ja sitten jos jotain löytyisi, kun yksityisellä kävisin, niin luulisin et ne passittaa siitä sitten eteenpäin tonne keskussairaalaan..?

Mut jokaisessa kaupungissa tietty erilaiset tavat hoitaa tätä raskausajan seurantaa ja tosi kiireistä, joten ymmärrän kyllä hyvin, jos joku kääntyy yksityisen puoleen. Ja onhan niillä monilla yksityisillä se 4D- ultra, missä sitten näkee vaavin vähän paremmin :)
 
Joo, 4d-ultrassa käydään =) Kävin jo esikoisen aikana np-ultrassa ja rakenneultrassa ykstyisellä. kallistahan se on, mutta esikoisen aikana kaikki ultrat oli aamupäivällä, joten en niihin työstä päässyt. Np-ultraa ei kunta tarjonnut, eikä tarjoa nytkään, eikä enää edes rakenneultraa. Muutoshan tuohon täytyy tulla vuoteen 2010 menessä, jolloin niiden tarjoaminen tulee pakollisiksi, mutta se ei tähän auta. Silloin ultrat luulatavasti ostetaan täältä Kysiltä,jonne äitipolille täältä usein ohjataan.
Pienessä kunnassamme syntyy niin vähän lapsia, että on parempikin, ettei neuvolalääkäri noita ultria tee, niiden oikeaan ja kunnon tulkintaan kun pitäisi tehdä vuoden aikana satoja ultria, jotta olisi taito löytää poikkeamat. Ultrat eivät ole edes kovin tarkkoja. Eihän mikään ultra anna 100% taetta siitä, että kaikki on ok, mutta uskoisin, että Yliopistollisten sairaaloiden ultrat ja nuo 4d-ultrat ovat tarkempia. Eräs tuttavani sai yllätyksenä Down-pojan, terveyskeskuslääkäri ihmetteli miten hän ei ollut mitään epäilyttävää rakenneultrassa huomannut :( Poika on onneksi hyvin lievästi down ja aivan suloinen ja reipas leikki-ikäinen.

Olen muutenkin ns. lääkäripelkoinen, joten minulle sopii paremmin yksityisenpraktiikan kiireetön ja ystävällinen palvelu vrt. terveyskeskuksen kiire. On mukava käydä saman lääkärin luona, jonka tietää olevan alansa spesialisteja.

Juuri ystäväni, joka odottaa kolmatta lastaan kertoi, että kokoarvioultraa neuvolassa oli tekemässä nuori lääkäri, joka ei osannut käyttää edes ultraa, jotta olisi jalan löytänyt ja femurin mitannut :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka24:
SadMam; olen todella pahoillani teidänkin puolestanne. Meidän pojalla todettiin myös DW, mutta jäätiin kiinni vasta rakenneultrassa. Np- ultra oli täysin normaali. Minulle keskeytys tehtiin helmikuussa ja nyt olen raskaana rv 7+4. Tätä raskautta syynätään sitten tarkemmin, esim. ensi perjantaina on ultra. Toivottavasti siellä kaikki hyvin...

Mitä lääkärit ovat muuten teille kertoneet asiasta, uusiutumisriskeistä ja muusta? Paljon voimia koko teidän perheelle! :hug:

Onnea uuteen raskauteen, itsekin jo odotan koska pääsee uutta yrittämään. Sen verran lääkärit on sanonut, että kyseisen taudin periytyminen on todella harvinaista jotain alta 1% luokkaa, joten toivoikkain mielin odotan uutta raskautta. Meillä kun on jo tuo yksi täysin terve niin sanoivat ettei pelkoa =) Taudista saatiin aikapaljon tietoa, mutta sitähän on mahdoton nähdä kuinka vaikeasta häiriöstä on kyse, sanottiin vaan että mitä aikaisemmassa vaiheessa kehtiyshäiriön näkee sitä vaikeampi se yleensäottaen on. Meillä kun ensimmäisen kerran on yksityisellä viikolla 16 nähty jotain outoa pikkuaivojen kohdalla niin kyse lienee todella vaikeasta tapauksesta... mutta toivottavasti saadaan lisätietoa kun mennään jälkineuvontaan 3-4 kk päästä.
Seuraavassa raskaudessa voi kuulema heti ottaa yhteyttä sikiöntutkimusyksikköön, että saadaan heti alusta lähtien tutkittua raskautta tarkemmin.

Todella rankkaa kyllä on, luulin että olo helpottaa kun toimenpide on ohi, mutta tuntuu vaan olevan vaikeampaa. Tosin vastahan siitä on 2 päivää kun joutui synnyttämään pienen 400g kauniin pojan. Onneksi näin hänet ja pidin sylissä todella ihana muisto jäi, pikkasen harmittaa kun en kuvaa saanut...
Synnytys itsessään oli todella helppo ja henkilökunta oli aivan ihanaa. Tästä sitten päivä kerrallaan toipumaan, pikkuinen poika tosin pitää äidin ihan arjessa mukana, mutta töihin en kyllä ole ihan heti valmis palaamaan, toivottavasti tämän myös lääkärit ymmärtävät :/

Itkuksi menee vielämonta kertaa, mutta aika parantaa haavat :'(

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista vielä Annukalle (kun kävin tossa tossa välissä lukemassa eteenpäin kirjotuksia :)
 
SadMam: Kiitoksia onnitteluista! Vielähän tässä paljon on jännättävää, mutta sitähän se elämä on.

Mulla se suru on nyt "vasta" alkanut helpottamaan, kun on ollut muuta mietittävää tämän uuden raskauden kanssa. Mutta se on kyllä niin, että aina se on silti mielessä ja itku tulee liiankin helposti edelleen. Nyt on kuitenkin hävinnyt se suurin synkkyys elämästä.. Vaikea selittää, mutta kaikki saman kokeneet varmaan sen ymmärtää. Nyt on taas toivoa tuon uuden pikkuisen ollessa masussa.

Paljon :hug: koko teidän perheelle!
 
Kultsux3, osanottoni suureen suuruunne :hug:

Meidän Onni poika syntyi perjantaina 15.6. klo 15.28 raskausviikolla 21+6. Suru on myös valtava ja kyyneleet koko ajan silmissä. Ei tätä kohtaloa koskaan toivo kenellekkään, mutta aika kuivaa kyyneleet näin uskon ja tällä jaksan eteenpäin. :'(
 
Lämmin osaanottoni suureen suruunne :hug:

Kyyneleet valuen luin kirjoituksenne :'( Voi vain arvata tuskanne määrän, kun itsellenikin, ulkopuoliselle, tuli näin tuskainen ja pahaolo:(

Voimia teille ja enkeleitä jatkoa ajatellen!

:heart: Meirami
 
Lämmin osaanotto myös täältä Kultsux3:lle ja SadMam:lle :hug:

kyneleet valuen täälläkin omaa poikaa tiukasti sylissä pitäen luin kirjoituksenne :'( kellekkään ei soisi tuollaista surua, että pienokaisestaan joutuu luopumaan noin varhain :'(

paljon kuitenkin voimia teille ja perheellenne surutyöhön ja muutenkin jatkoon ja pikku enkeleillänne on nyt varmasti kuitenkin hyvä olla :hug:
 
eli tässä ois meijän ompun tarina, lainasin tuolta toiselta sivulta kun en enää uudelleen jaksa ruveta kirjoittamaan, aika pitkä...
Eli eka ja toka ultra oli jorvissa ja sinne alunperin piti mennä synnyttämään, mutta toinen ultra muutti tilannetta aika paljon, ensisynnyttäjänä ite en kuvasta tajunnut että olisi jotain erikoista, ultraaja sanoi, ettei tiedä mikä on että hän käy hakemassa kokeneemman kätilön katsomaan.. siinä miehen kanssa pideltiin käsistä kiinni ja vähän epätietoisina jännäiltiin..
tuli seuraava kätilö ja sekin vaan katteli että nyt ei kyllä tiedä mikä on, ettei ole nähnyt ennen.. Siinä jo hyvä paniikki päällä, että se on kuollu tai jotain vähintään, mitä kaikkee sitä keksiikään. No sen verta selitettiin että siellä vauvan mahassa on joku iso pallo, mut saamme lähetteen naistenklinikan sikiötutkimusyksikköön.. Että he rapostoivat sinne ja sieltä ollaan sitten yhteydessä..
Lhettiin kotia ajamaan, minä tietenkin itkin ja pyysin vaan miestä soittamaan töihin, etten sit tule illaksi töihin ja pidän seuraavankin päivän vapaata. Kotia mentiin ja molemmat itkettiin ja lohdutettiin toisiamme. Pian sieltä Naistenklinikalta soitettiin ja antoivat onneksi heti seuraavalle päivälle ajan.
Seuraavana päivänä sitten sinne sikiötutkimusyksikköön ja siellä todella pätevän oloiset henkilöt tutkivat ja keskustelivat keskenään. Epäilivät läppätukosta, että virtsa ei pääse rakosta pois vaan jää rakkoon joka siis oli venynyt isoksi palloksi (oli isompi halkasijaltaan kuin vauvan pää;) kertoivat, että kun se on niin iso, niin se on painanut kaikki sisä elimet ylös sumppuun. ja niitä ei pysty kunnolla ultraamaan. Ja että voitaisiin tehdä punktio rakkoon ja tyhjentää se että voisi ultrata muut elimet ja samalla siitä nesteestä voi sitten tehdä kromosomi-tutkimukset ja tarkistaa löytyykö sieltä mitään poikkeavaa..
Sen jälkeen käytiin perinnöllisyystutkijan juttusilla jossa keskustelemalla poistetaan perinnöllisyys tekijät, siis tulos että tämä ei ole periytyvää. Ja samalla käytiin läpi mahdolliset etenemis vaiheet, että jos toivomme, niin on vielä jokunen viikko aikaa päätyä keskeytykseen, josta kietäydyimme toistaiseksi, että saadaan kaikki mahdollinen tieto ja tutkimusten tulokset.
Seuraavana takaisin tutkimushuoneeseen jossa sitten punktioitiin vauvan rakosta yhteensä 2,5dl vettä (viikkoja 19+4, eli aika paljon noin pikku kaverista) ja saatiin ultrattua muut elimet, joissa näkyi että munuaisaltaat myös laajentuneet ja trapekuloituneet? sydän oli vähän huonosti näkyvillä, joten vielä lähete lastenklinikalle sydänultraan ja myöskin lastenlääkärille keskustelemaan lääkärin kanssa joka ollut tekemisissä tälläisten lastenkanssa joilla samoja vikoja. Ja uusi aika seuraavalle viikolle ultraan.
Seuraavalla viikolla ultrassa rakko oli takaisin palautunut isoksi palloksi. Ja totesi että otetaan uusi ultra sitten kun kromosomitutkimukset valmiit. Eli noin parin viikon päähän.
Lästenlääkärillä käytyämme saimme taas paljon hyvää ja positiivista
tietoa asiasta. Lapsi ehkä joutuu käymään jonkun verran lääkärissä, mutta aika monet elävät ihan normaalia elämää ja lapset ovat olleet ihan tervepäisiä.
Sydänultrassa lääkäri tutki sydämen ja totesi siellä kaiken olevan priima kunnossa ja miehen kanssa huomattiin että rakkokin oli pienentynyt, vaikka lääkäri ei halunnut asiaan ottaa kantaa, kun ei tutki kuin sydämiä.
Tähän mennessä kaiken saamamme tiedon perusteella ja kun vastaukset kromosomeistakin tuli, että sieltä osin kaikki kunnossa, rupesimme jo pikkuhiljaa luottamaan, että kyllä tämä tästä ja onneksi ei sitä keskeytystäkään tarvinnut enää harkita. Pikku hiljaa, sitä rupesi taas katselemaan elämää eteenpäin. Viikon olin tuossa saikulla, mutta sitten palasin takaisin töihin.
Nyt ollaan tähän asti sitten käyty tuolla kontrolli-ultrissa 3:n vkon välein, rakko on pienentynyt, melkein normaali kokoinen ja muutkin elimet eivä ole tehneet muutosta huonompaan, vaan ehkä jopa parempaan. Viime kerralla kaveri teki hengitysharjoituksia ja tänään kateltiin kun meillä on hikka
:heart:
Tiedossa on että sitten kun vaavi syntyy, niin tehdään vielä paljon tutkimuksia, koska mikään ei ole ultralla varmaa ja asioille ei voi tehdä mitään niin kauan kuin on kohdussa. Mutta en ole stressannu tulevaa, sen näkee sitten, mitä on ja saadaan lopullinen diagnoosi näille vaivoille, jos enää löytyy vaivoja.
No tänään oltiin 2 tuntia sydänkäyrässä, kun kaveri on vähän hiljasemman sorttista, mutta päästivät mut kuitenkin vielä kotiin, joten vielä oli normien sisällä. se on vaan tommonen ei se haluu möyrii päivällä, illalla alotti sit taas liikuskelun ja koko ajan tossa vähän jotain pyörii.
eli täämöstä täälä, ei kaikkia ina ehkä niin pahaa miltä alkuun näyttää :heart:
 
ERILAINEN ODOTUS (minun tarinani kirjoitettu kesäkuun alussa)
kopioitu toiselta sivustolta

30.7.2006 Raskaustesti positiivinen, suunnaton ilo ja onni.

raskausviikko 8
ensimmäinen neuvola, kaikki hyvin, haluatko mennä sikiöseulontoihin? kysyy minulta neuvolatäti ja kertoo niiden etsivän joukosta raskauksia jossa lapsella on jokin kehitysvamma tai rakennepoikkeavuuksia, "tottakai" minä haluan , otan laput matkaani ja unohdan koko asian.

raskausviikko 10
ensimmäinen ultra, vauva odotettua kaksi viikkoa nuorempi, niskaturvotusta ei voitu vielä mitata, uusi aika kahden viikon päähän

raskausviikko 12
toinen ultra, pieni sätkii ympäri ruutua ja katsellaan sitä tippa linssissä, kätilö mittaa niskaturvotuksen 1.6mm , "oikein hyvä ja normaali, näyttäisi vauvalla olevan kaikki hyvin mutta en löytänyt nenäluuta"(down-syndroomaa sairastavilla tätä ei näy välttämättä alkuraskauden ultrassa)
menin vielä verikokeeseen josta katsotaan istukkahormonin ja papp-a eli sikiön erittämien valkuaisaineiden määrää (kehityshäiriöiset/rakennevikaiset lapset jäävät monesti kiinni tästä seulonnasta)

raskausviikko 13
neuvolassa kysyn että miksei minulle ole tullut vastauksia niskaturvotuksen ja veriseulonnan yhteisvastauksesta (siis riskistä siihen millä todennäköisyydellä lapsi on kehitysvammainen) " ei hätää kyllä ne olisivat ilmoittaneet jos jotakin ois ollu" "hyvä" unohdan koko asian edelleen

raskausviikko 14
Uni. Painajainen. Näin unta että synnytin 16. raskausviikolla vauvan ja harri kantoi turvakaukaloa ja kysyi koska vauva tulee kotiin, en voinut sanoa ettei niillä viikoilla syntynyt vauva voi elää. Vauva kuolee. Herään omaan kiljuntaani ja hiestä märkänä. Pelottaa. Sanon harrille että kaikki ei voi olla hyvin vauvalla. Harri lohduttaa ja nukahdan.

raskausviikko 15
romahdus. nukun, olen yksin kotona, puhelin soi , en jaksa vastata puhelimeen vaikka näen että se soitetaan jostain kaupungin numerosta. Numerosta soitetaan välittömästi uudelleen. vastaan ja pala nousee kurkkuun kun kuulen mistä soitetaan. "nämä olisivat nyt tulleet nämä sikiöseulontavastaukset" - ai " tämä tulos on hälyyttävä" - siis mitä, miten hälyttävä
"tämä suhdeluku on poikkeuksellisen korkea sinun ikäisellä ja viittaa siihen että lapsella on kehitysvamma" - ei ei ei, alan itkemään ja menin jonkinasteiseen paniikkiin.
" suhde on 1:230 eli jos on 230 synnyttävää naista niin näistä 1 saa vammaisen lapsen, normaalisti sinun ikäisillä suhde on 1:2500 ja sinulle suositellaan että teet lapsivesipunktion (eli neula työnnetään kohtuun josta otetaan lapsivettä josta viljellään lapsen kromosomisto, keskenmenoriski 0,5%-2% )"joko olet päättänyt mitä teet" - siis että mitä teen " no punktion ja sitten mahdollisen abortin" olen ihan paniikissa ja soittaja käskee minun rauhoittua "kuule ei tämän välttämättä tarvitse tarkoittaa mitään mutta ei sinun tarvi vammaista lasta kotia viedä" sovitaan äitiyspolille kahden päivän päähän uusi aika, kätilö lopettaa iloisen kuuloisena puhelun. Laitan puhelimen kiinni ja tipahdan lattialle. Huudan niin että ihan kuin olisin ulkopuolinen kuuntelemassa sitä. Se kuulostaa kamalalta. En ole ikinä ollut niin tuskissani. Soitan harrille ja itken ja huudan mitä olin vasta kuullut puhelimessa. Menee kymmenen minuuttia ja harri tulee itkien kotiin.

Itkemme monta tuntia vierekkäin sanomatta juurikaan montaa sanaa. On kamala tunne kun ajattelee ettei tiedä saako pitää lapsen jota sisällään kantaa, onko hänellä kaikki elimet, onko kehityshäiriötä tai muuta. Päätämme lähteä siskoni luokse muutaman sadan kilometrin päähän.
Matkalla pysähdymme kahville ja istun autossa, yhtäkkiä JUMPS. Mikä se oli? Ensimmäinen vauvan potku! Harri sanoi että hippula haluaa sanoa äidille että älä höpötä.

Elämän peruskysymyksiä, lohdutusta, epätoivoa, herään aamuisin omaan itkuuni ja oksentelen pitkin päivää, haluanko tätä vauvaa, miksi potkit kun en saa pitää sinua, rakastan sinua, voi hyvin, kuole jos sinulla on vikaa, pysy kultapieni matkassa, ajatukset ovat sekaisin.
Haluanko punktiota? mitä jos tulee sen takia keskenmeno ja lapsi onkin terve? voisinko antaa sitä ikinä anteeksi? Mitä jos en tee punktiota? pelottaa.

Raskausviikko 16.
aika lääkärille. Tulemme kotiin edellisenä iltana. En nuku ollenkaan. Harrikin on kalpea. Menemme äitiyspoliklinikalle . Odotusaulassa pidättelen itkua, meidät kutsutaan sisään kätilölle, tämä näyttää kromosomikartastoa ja kertoo mitä muita vauvalla voi olla kuten huuli ja suulakihalkiota, palleaherniaa(vie hengen), downin syndrooma, 13 ja 18 trisomiat (kuolevat jo kohtuun ja ovat epämuodostuneita), turnerin oireyhtymä, sydänvika, munuaissairaus, hermostosairauksia, kampurajalat, kystia aivoissa tai jokin muu tai sitten voi olla että lapsi on tervekkin.
Olen ihan loppu, kätilö kysyy taas että joko tiietään mitä tehään . -ei. katson kätilöä ja tämä tajuaa olla kätisemättä enempää, antaa mukaan vaan lapsivesipunktio laput ja pistää odottamaan lääkärille.
Sympaattisen näköinen vanhempi naislääkäri kutsuu meidät sisälle ja harri on kalpeampi kuin koskaan. Kyselee samoja kysymyksiä kuin kätilökin ja mainitsee vielä että sydänvikaiset lapset on raskasta katsottavaa näin lääkärinkin näkökulmasta. Näyttää verikoarvot ja kertoo että riski on suuri ikäiselleni, ja arvot viittaavaat juuri down- syndroomaan. Kertoo kehitysvammaisuudesta, 40% down lapsista sydänvika, lyhyemmästä elämästä, erityistarpeista.
En pysty puhumaan sillä jos aukaisisin suuni, alkaisi itku ja se ei koskaan loppuisi.
Harri kyselee järjettömiä, tajuan sen hakevan jotain pakoreittiä että kaikki olisikin vain suuri erehdys.
Tunnen epäonnistumista, aivankuin olisin tehnyt jotain väärin.
Lääkäri on ihana, sanoo että ultrataan nyt ja katsotaan sillä mitä voidaan ja kysyy että nyt pitäisi tietää tehdäänkö punktio.
-Ultrataan ensin, saan sanottua.

ULTRAUS:
vie melkein 1,5 tuntia, mitataan olkaluita, etsitään kaikkea kehityshäiriöön/ rakennevammaan viittaavaa, katsotaan sydämenvirtauksia ja yhtäkkiä hälyyttää paikalle toisen lääkärin ja sanoo että sydämestä kuuluu vääränlainen ääni, että mahdollisesti sydänvika. En osaa enää edes itkeä alan valmistautua siihen ettei vauva selviä ja pelkään että sitä sattuu. Toinen lääkäri saapuu paikalle ja ultraa ja ultraa kunnes helpotus: "kuules riitta(1.lääkäri) sie oot kuunnellu maksalaskimoa" eka kertaa nauran melkein viikkoon, sydämessä ei näyttäisi olevan vikaa, nenäluuta ei edelleenkään löydy joka voi olla huono merkki mutta muuten kaikki on mallillaan. Vauva liikkuu hyvin mutta lääkäri muistuttaa ettei se välttämättä tarkoita mitään. Suurimmat rakenneviat on karsittu mutta vauva on vielä hyvin pieni ja siten ei voida vielä sanoa kun se ettei ole 13 ja 18 trisomiaa, ja downin syndroomaa ei voi koskaan sanoa ultralla että onko vai ei.
"tehdäänkö punktio? se on teidän päätös ja se päätös on ainoa oikea"
Uni.
Muistan unen minkä näin keskosena syntyneestä vauvasta joka kuoli. Se oli 16.viikko.
Katson harria ja näen jo hieman lohtua niissä silmissä.
Huokaisen ja tiedän tekeväni elämäni pahimman tai parhaimman päätöksen, mahdollisuudet 50/50
- Ei, sanon
Lääkäri kiittelee minua päättäväisyydestä ja sanoo ihailevansa ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan vastaan sen mitä heille annetaan ja kyselee miksi emme halua punktiota.
- ei lapsia voi tilaamalla tehdä, ja ei se rakkaus siitä mihinkään muutu vaikka ei olisikaan terve, yhtä rakastettu hänestä tulee , ainoastaan pelkään että lapsi kärsii.
Menemme kotiin ja tiedämme että olemme tehneet oikean ratkaisun. Meitä pelottaa vauvan puolesta.

RAKENNEULTRA.
Käyn pari viikkoa aikaistetussa rakenneultrassa jonka tekee lääkäri kätilön sijaan ja uusimmalla laitteella avustajan kanssa. En nuku paria edeltävä iltana, pelkään mennä sinne uudestaan, pelkään sitä hiljaisuutta lääkärien sanojen välissä.
Kaikki näyttää päällisin puolin hyvältä, suuria rakennevikoja ei ole. 70% tyttö. Painotetaan että ei voi olla varmoja. Olen helpottunut, olin niin sekaisin että olin aamulla laittanut eriparisukatkin jalkaan, toisen valkoisen ja toisen beigen, nauramme.
Mennään kahville kanttiiniin, katselen pientä lasista enkeliä ja ensimmäisiä kertoja ajattelen ostavani vauvalle tavaroita. Helpottaa hieman.

raskausviikot 19-27
Vauva kasvaa, pelko kalvaa minua enemmän, harri sanoo tietävänsä ettei vauvalla ole hätää ja näenkin sen hänestä, rauhallisuuden.
Nautin potkuista ja jokaisesta uudesta aamusta minkä saan viettää vauvan kanssa. Pikkuhiljaa ostelen vauvan tavaroita mutta kiellän itseäni nauttimasta liikaa.

raskausviikko 27
kaadun. Alan vuotamaan verta. Menen kemiin ja jään sairaalaan onneksi harri tuli myös. Vauvan syke on todella korkea. Verentulo lakkaa ja seuraavana aamuna ultraan. Istukka on kunnossa, vauva on kunnossa ja kasvaa hyvin. Olen niin onnellinen. Saan mukaani ultrakuvan jossa näkyy pieni pippeli ja isot pallit. Harri on onnesta soikeana. Minä helpottunut sillä en olisi kestänyt menettää vauvaa vaikka se ei olisikaan terve.

27-40+1
toiset päivät on hyviä toisina vain itken ja linnottaudun sisälle, en halua tavata ihmisiä. Jotkut pelkäävät ajatusta että kannan sisälläni vammaista lasta. Pikkuhiljaa alan järjestelemään asioita vauvalle valmiiksi, pedatessani eka kertaa pinnasänkyä pelkäsin etten koskaan saa vauvaa niihin nukkumaan. Kateus toisia raskaana olevia kohtaan, viha, ärsytys kun jonkun suurin huolenaihe on rattaiden värit tai että onko tyttö vai poika.
Pelko, suunnaton pelko vauvan puolesta
Synnytys läheni ja pelko laimeni, tuli vain kutkuttava odotus, kohta ei tarvi enää miettiä vaan tietää, ja toivottavasti saa vauvan syliin. Ultrakuvien katselemista ja vauvan miettimistä.

9.4.2007
klo 2.48 vauva itkee, minun vauva, meidän vauvamme, se on syntynyt ja osaa itkeä.

klo 2.50 Äidillekkin tiedoksi ettei vauvassa ole mitään vikaa, terve poika.
Perhe. Onni. Kaikki

tänään lähden järjestämään ristiäisiä, niitä ristiäisiä jota en koskaan uskonut tulevankaan.
Kiitos sinulle lapseni että olet olemassa.
Äiti halusi sinut sellaisena kuin olet. Juuri sellaisena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kultsux3:
Rakas enkelipoikamme Elmeri Tuomas Anttila syntyi lauantaina 16.6.2007 klo:22.45 raskausviikolla 22+6 ikuista unta nukkuen.

Saimme olla hänen kanssaan 20 minuuuttia kolmestaan ja jättää jäähyväiset. Hän oli niin kaunis, täydellinen...

Suru on suunnaton, tuska huutaa sisälläni, on vain niin kova ikävä!!!!!

Nyt en jaksa kirjoittaa enempää. Olo on heikko myös fyysisesti. (Hb 91.)

Tulen myöhemmin kertomaan niin pitkästä ja tuskallisesta synnytyksestä, joka meni erittäin pitkän kaavan mukaan...

Tänään on Elmerin saattue sairaalasta ruumishuoneelle, ja huomenna laskemme rakkaan poikamme haudan lepoon...

"Niin lähdit poikamme kultainen, luo taivaan omien enkelten.
Ota syliisi Isä Taivainen, nyt lapsemme pienoinen."

"Heittäkää arkulle varoen multaa.
Siellä on Elmeri, siellä on kultaa."

Kultsux3 :ashamed:

Otan osaa suruunne! Ei osaa sanoja kuvailla , itken vaan

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja SadMam:
Kultsux3, osanottoni suureen suuruunne :hug:

Meidän Onni poika syntyi perjantaina 15.6. klo 15.28 raskausviikolla 21+6. Suru on myös valtava ja kyyneleet koko ajan silmissä. Ei tätä kohtaloa koskaan toivo kenellekkään, mutta aika kuivaa kyyneleet näin uskon ja tällä jaksan eteenpäin. :'(
otan syvästi osaa teidän suruunne, kauniin nimen lapselle valitsitte.
Jaksamisia ja halauksia :hug:
 
Tänne kuuluu muuten hyvää, mutta mulla itsellä on välilevyn pullistuma selässä ja on välillä aika tuskaa tää oleminen :/ Ei sais kauheesti nostella eikä kantaa mitään ja pitäis levätä...juu onnistuu tosi hyvin pikkuisen kanssa :whistle:

Nuutti kasvaa vaan ja on kova poika syömään soseita :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja lemission:
ERILAINEN ODOTUS (minun tarinani kirjoitettu kesäkuun alussa)
kopioitu toiselta sivustolta

30.7.2006 Raskaustesti positiivinen, suunnaton ilo ja onni.

raskausviikko 8
ensimmäinen neuvola, kaikki hyvin, haluatko mennä sikiöseulontoihin? kysyy minulta neuvolatäti ja kertoo niiden etsivän joukosta raskauksia jossa lapsella on jokin kehitysvamma tai rakennepoikkeavuuksia, "tottakai" minä haluan , otan laput matkaani ja unohdan koko asian.

raskausviikko 10
ensimmäinen ultra, vauva odotettua kaksi viikkoa nuorempi, niskaturvotusta ei voitu vielä mitata, uusi aika kahden viikon päähän

raskausviikko 12
toinen ultra, pieni sätkii ympäri ruutua ja katsellaan sitä tippa linssissä, kätilö mittaa niskaturvotuksen 1.6mm , "oikein hyvä ja normaali, näyttäisi vauvalla olevan kaikki hyvin mutta en löytänyt nenäluuta"(down-syndroomaa sairastavilla tätä ei näy välttämättä alkuraskauden ultrassa)
menin vielä verikokeeseen josta katsotaan istukkahormonin ja papp-a eli sikiön erittämien valkuaisaineiden määrää (kehityshäiriöiset/rakennevikaiset lapset jäävät monesti kiinni tästä seulonnasta)

raskausviikko 13
neuvolassa kysyn että miksei minulle ole tullut vastauksia niskaturvotuksen ja veriseulonnan yhteisvastauksesta (siis riskistä siihen millä todennäköisyydellä lapsi on kehitysvammainen) " ei hätää kyllä ne olisivat ilmoittaneet jos jotakin ois ollu" "hyvä" unohdan koko asian edelleen

raskausviikko 14
Uni. Painajainen. Näin unta että synnytin 16. raskausviikolla vauvan ja harri kantoi turvakaukaloa ja kysyi koska vauva tulee kotiin, en voinut sanoa ettei niillä viikoilla syntynyt vauva voi elää. Vauva kuolee. Herään omaan kiljuntaani ja hiestä märkänä. Pelottaa. Sanon harrille että kaikki ei voi olla hyvin vauvalla. Harri lohduttaa ja nukahdan.

raskausviikko 15
romahdus. nukun, olen yksin kotona, puhelin soi , en jaksa vastata puhelimeen vaikka näen että se soitetaan jostain kaupungin numerosta. Numerosta soitetaan välittömästi uudelleen. vastaan ja pala nousee kurkkuun kun kuulen mistä soitetaan. "nämä olisivat nyt tulleet nämä sikiöseulontavastaukset" - ai " tämä tulos on hälyyttävä" - siis mitä, miten hälyttävä
"tämä suhdeluku on poikkeuksellisen korkea sinun ikäisellä ja viittaa siihen että lapsella on kehitysvamma" - ei ei ei, alan itkemään ja menin jonkinasteiseen paniikkiin.
" suhde on 1:230 eli jos on 230 synnyttävää naista niin näistä 1 saa vammaisen lapsen, normaalisti sinun ikäisillä suhde on 1:2500 ja sinulle suositellaan että teet lapsivesipunktion (eli neula työnnetään kohtuun josta otetaan lapsivettä josta viljellään lapsen kromosomisto, keskenmenoriski 0,5%-2% )"joko olet päättänyt mitä teet" - siis että mitä teen " no punktion ja sitten mahdollisen abortin" olen ihan paniikissa ja soittaja käskee minun rauhoittua "kuule ei tämän välttämättä tarvitse tarkoittaa mitään mutta ei sinun tarvi vammaista lasta kotia viedä" sovitaan äitiyspolille kahden päivän päähän uusi aika, kätilö lopettaa iloisen kuuloisena puhelun. Laitan puhelimen kiinni ja tipahdan lattialle. Huudan niin että ihan kuin olisin ulkopuolinen kuuntelemassa sitä. Se kuulostaa kamalalta. En ole ikinä ollut niin tuskissani. Soitan harrille ja itken ja huudan mitä olin vasta kuullut puhelimessa. Menee kymmenen minuuttia ja harri tulee itkien kotiin.

Itkemme monta tuntia vierekkäin sanomatta juurikaan montaa sanaa. On kamala tunne kun ajattelee ettei tiedä saako pitää lapsen jota sisällään kantaa, onko hänellä kaikki elimet, onko kehityshäiriötä tai muuta. Päätämme lähteä siskoni luokse muutaman sadan kilometrin päähän.
Matkalla pysähdymme kahville ja istun autossa, yhtäkkiä JUMPS. Mikä se oli? Ensimmäinen vauvan potku! Harri sanoi että hippula haluaa sanoa äidille että älä höpötä.

Elämän peruskysymyksiä, lohdutusta, epätoivoa, herään aamuisin omaan itkuuni ja oksentelen pitkin päivää, haluanko tätä vauvaa, miksi potkit kun en saa pitää sinua, rakastan sinua, voi hyvin, kuole jos sinulla on vikaa, pysy kultapieni matkassa, ajatukset ovat sekaisin.
Haluanko punktiota? mitä jos tulee sen takia keskenmeno ja lapsi onkin terve? voisinko antaa sitä ikinä anteeksi? Mitä jos en tee punktiota? pelottaa.

Raskausviikko 16.
aika lääkärille. Tulemme kotiin edellisenä iltana. En nuku ollenkaan. Harrikin on kalpea. Menemme äitiyspoliklinikalle . Odotusaulassa pidättelen itkua, meidät kutsutaan sisään kätilölle, tämä näyttää kromosomikartastoa ja kertoo mitä muita vauvalla voi olla kuten huuli ja suulakihalkiota, palleaherniaa(vie hengen), downin syndrooma, 13 ja 18 trisomiat (kuolevat jo kohtuun ja ovat epämuodostuneita), turnerin oireyhtymä, sydänvika, munuaissairaus, hermostosairauksia, kampurajalat, kystia aivoissa tai jokin muu tai sitten voi olla että lapsi on tervekkin.
Olen ihan loppu, kätilö kysyy taas että joko tiietään mitä tehään . -ei. katson kätilöä ja tämä tajuaa olla kätisemättä enempää, antaa mukaan vaan lapsivesipunktio laput ja pistää odottamaan lääkärille.
Sympaattisen näköinen vanhempi naislääkäri kutsuu meidät sisälle ja harri on kalpeampi kuin koskaan. Kyselee samoja kysymyksiä kuin kätilökin ja mainitsee vielä että sydänvikaiset lapset on raskasta katsottavaa näin lääkärinkin näkökulmasta. Näyttää verikoarvot ja kertoo että riski on suuri ikäiselleni, ja arvot viittaavaat juuri down- syndroomaan. Kertoo kehitysvammaisuudesta, 40% down lapsista sydänvika, lyhyemmästä elämästä, erityistarpeista.
En pysty puhumaan sillä jos aukaisisin suuni, alkaisi itku ja se ei koskaan loppuisi.
Harri kyselee järjettömiä, tajuan sen hakevan jotain pakoreittiä että kaikki olisikin vain suuri erehdys.
Tunnen epäonnistumista, aivankuin olisin tehnyt jotain väärin.
Lääkäri on ihana, sanoo että ultrataan nyt ja katsotaan sillä mitä voidaan ja kysyy että nyt pitäisi tietää tehdäänkö punktio.
-Ultrataan ensin, saan sanottua.

ULTRAUS:
vie melkein 1,5 tuntia, mitataan olkaluita, etsitään kaikkea kehityshäiriöön/ rakennevammaan viittaavaa, katsotaan sydämenvirtauksia ja yhtäkkiä hälyyttää paikalle toisen lääkärin ja sanoo että sydämestä kuuluu vääränlainen ääni, että mahdollisesti sydänvika. En osaa enää edes itkeä alan valmistautua siihen ettei vauva selviä ja pelkään että sitä sattuu. Toinen lääkäri saapuu paikalle ja ultraa ja ultraa kunnes helpotus: "kuules riitta(1.lääkäri) sie oot kuunnellu maksalaskimoa" eka kertaa nauran melkein viikkoon, sydämessä ei näyttäisi olevan vikaa, nenäluuta ei edelleenkään löydy joka voi olla huono merkki mutta muuten kaikki on mallillaan. Vauva liikkuu hyvin mutta lääkäri muistuttaa ettei se välttämättä tarkoita mitään. Suurimmat rakenneviat on karsittu mutta vauva on vielä hyvin pieni ja siten ei voida vielä sanoa kun se ettei ole 13 ja 18 trisomiaa, ja downin syndroomaa ei voi koskaan sanoa ultralla että onko vai ei.
"tehdäänkö punktio? se on teidän päätös ja se päätös on ainoa oikea"
Uni.
Muistan unen minkä näin keskosena syntyneestä vauvasta joka kuoli. Se oli 16.viikko.
Katson harria ja näen jo hieman lohtua niissä silmissä.
Huokaisen ja tiedän tekeväni elämäni pahimman tai parhaimman päätöksen, mahdollisuudet 50/50
- Ei, sanon
Lääkäri kiittelee minua päättäväisyydestä ja sanoo ihailevansa ihmisiä jotka ovat valmiita ottamaan vastaan sen mitä heille annetaan ja kyselee miksi emme halua punktiota.
- ei lapsia voi tilaamalla tehdä, ja ei se rakkaus siitä mihinkään muutu vaikka ei olisikaan terve, yhtä rakastettu hänestä tulee , ainoastaan pelkään että lapsi kärsii.
Menemme kotiin ja tiedämme että olemme tehneet oikean ratkaisun. Meitä pelottaa vauvan puolesta.

RAKENNEULTRA.
Käyn pari viikkoa aikaistetussa rakenneultrassa jonka tekee lääkäri kätilön sijaan ja uusimmalla laitteella avustajan kanssa. En nuku paria edeltävä iltana, pelkään mennä sinne uudestaan, pelkään sitä hiljaisuutta lääkärien sanojen välissä.
Kaikki näyttää päällisin puolin hyvältä, suuria rakennevikoja ei ole. 70% tyttö. Painotetaan että ei voi olla varmoja. Olen helpottunut, olin niin sekaisin että olin aamulla laittanut eriparisukatkin jalkaan, toisen valkoisen ja toisen beigen, nauramme.
Mennään kahville kanttiiniin, katselen pientä lasista enkeliä ja ensimmäisiä kertoja ajattelen ostavani vauvalle tavaroita. Helpottaa hieman.

raskausviikot 19-27
Vauva kasvaa, pelko kalvaa minua enemmän, harri sanoo tietävänsä ettei vauvalla ole hätää ja näenkin sen hänestä, rauhallisuuden.
Nautin potkuista ja jokaisesta uudesta aamusta minkä saan viettää vauvan kanssa. Pikkuhiljaa ostelen vauvan tavaroita mutta kiellän itseäni nauttimasta liikaa.

raskausviikko 27
kaadun. Alan vuotamaan verta. Menen kemiin ja jään sairaalaan onneksi harri tuli myös. Vauvan syke on todella korkea. Verentulo lakkaa ja seuraavana aamuna ultraan. Istukka on kunnossa, vauva on kunnossa ja kasvaa hyvin. Olen niin onnellinen. Saan mukaani ultrakuvan jossa näkyy pieni pippeli ja isot pallit. Harri on onnesta soikeana. Minä helpottunut sillä en olisi kestänyt menettää vauvaa vaikka se ei olisikaan terve.

27-40+1
toiset päivät on hyviä toisina vain itken ja linnottaudun sisälle, en halua tavata ihmisiä. Jotkut pelkäävät ajatusta että kannan sisälläni vammaista lasta. Pikkuhiljaa alan järjestelemään asioita vauvalle valmiiksi, pedatessani eka kertaa pinnasänkyä pelkäsin etten koskaan saa vauvaa niihin nukkumaan. Kateus toisia raskaana olevia kohtaan, viha, ärsytys kun jonkun suurin huolenaihe on rattaiden värit tai että onko tyttö vai poika.
Pelko, suunnaton pelko vauvan puolesta
Synnytys läheni ja pelko laimeni, tuli vain kutkuttava odotus, kohta ei tarvi enää miettiä vaan tietää, ja toivottavasti saa vauvan syliin. Ultrakuvien katselemista ja vauvan miettimistä.

9.4.2007
klo 2.48 vauva itkee, minun vauva, meidän vauvamme, se on syntynyt ja osaa itkeä.

klo 2.50 Äidillekkin tiedoksi ettei vauvassa ole mitään vikaa, terve poika.
Perhe. Onni. Kaikki

tänään lähden järjestämään ristiäisiä, niitä ristiäisiä jota en koskaan uskonut tulevankaan.
Kiitos sinulle lapseni että olet olemassa.
Äiti halusi sinut sellaisena kuin olet. Juuri sellaisena.

Tämä pysähdytti. Onnea vauvasta!

tuisku
 
lemission kirjoitus sai kyyneleet silmiini, ihan kuin omaa kirjoitustani olisin lukenut!! :/
Meillä 2. pojalla epäiltiin 18 trisomiaa, koska aivoista löytyis isot kystat...terve poika syntyi =) Minäkään en punktioon silloin suostunut.
 

Yhteistyössä