Tiesittekö että sossu maksaa romanien hameet? Ja se lukee jopa heidän ohjeessaan.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan
www.romanomissio.fi

jos vaikka kävisitte ja lukisitte ihan oikeasti mistä on kyse.
Heillä on omia asioitaa jo kunnioittavat jne.

Ja yleistäminen on aikas kärkästä täällä mammojen sivuilla !
 
Kylläpä taas aletaan kateellisiksi. Urputtakaa vaikka niistä valtionjohdon järjestämistä juhlista joihin veromarkkoja käytetään surutta, jos jostain on pakko.

Romaanien hameet ja mekot kuuluu oleellisena osana heidän kulttuuriin, ja sekin on sitä erilaisuuden rikkautta, vaikkei siitä kaikki tykkääkään.
 
täysin oikein
Siis mun mielestä on ihan oikein että saavat avustusta! Sillä 400 eurolla kun ei edes sitä yhtä hametta saa, ovat nimittäin hirmuisissa hinnoissa nuo vaatteet, käsityönä tehdään! Miettikääpä omalle kohdallenne, että jos normaalitkin vaatteet maksaisivat niin paljon kuin romanivaatteet, niin kyllä tekin avustusta haluaisitte.. Ja tosiaan kun niitä hameita ei ole useampia, on se arki hame ja sitten juhlahame. Ja ne paidatkin maksavat ihan kauheasti!!! Minä kunnioitan eri kulttuurisia ihmisiä, mun mielestä se on vain rikkaus! Pidän romaneista, saamelaisista, tummaihoisista ja ihan kaikenlaisista ihmisistä! Mulle on yks hailee minkälaisia stereotypiota heistä puhutaa, haluan itse tutustua näihin ihmisiin ja sitten tehdä omat mielipiteeni! Minulla on monta romaniystävää ja parempia ystäviä saa hakea, aina saa apua ja tukea kun tarvitsee, ottakaa valkolaiset mallia..
 
SMP
Toi hameraha on kirjattu suomessa vähemmistö lakiin/asetukseen, joten siitä on ihan turha näillä palstoilla vinkua. Menkää valittamaan lakien/asetuksien säätäjille, jotta poistaisivat sen pykälistään. Näin saatas tähänkin asiaan jotain tolkkua.

Täällä palstalla on ihan turha naukua ko. asiasta kun se ei hyödytä ketään.
 
Miksi ei voida tukea niiden koulutusta ja sitä kautta työllistymistä, ja sitten saisivat hamerahansa hankittua ihan itse? Eikai sitä viitsi persettään penkistä nostaa jos kaikki kannetaan suoraan eteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMP:
Toi hameraha on kirjattu suomessa vähemmistö lakiin/asetukseen, joten siitä on ihan turha näillä palstoilla vinkua. Menkää valittamaan lakien/asetuksien säätäjille, jotta poistaisivat sen pykälistään. Näin saatas tähänkin asiaan jotain tolkkua.

Täällä palstalla on ihan turha naukua ko. asiasta kun se ei hyödytä ketään.
Mun mielestä täällä saa vinkua tästäkin. Lisää tietoisuutta, muunmuassa :D

 
hullua
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja SMP:
Toi hameraha on kirjattu suomessa vähemmistö lakiin/asetukseen, joten siitä on ihan turha näillä palstoilla vinkua. Menkää valittamaan lakien/asetuksien säätäjille, jotta poistaisivat sen pykälistään. Näin saatas tähänkin asiaan jotain tolkkua.

Täällä palstalla on ihan turha naukua ko. asiasta kun se ei hyödytä ketään.
Mun mielestä täällä saa vinkua tästäkin. Lisää tietoisuutta, muunmuassa :D
vaan KATEELLISUUTTA, kuten näkyy...
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja SMP:
Toi hameraha on kirjattu suomessa vähemmistö lakiin/asetukseen, joten siitä on ihan turha näillä palstoilla vinkua. Menkää valittamaan lakien/asetuksien säätäjille, jotta poistaisivat sen pykälistään. Näin saatas tähänkin asiaan jotain tolkkua.

Täällä palstalla on ihan turha naukua ko. asiasta kun se ei hyödytä ketään.
Mun mielestä täällä saa vinkua tästäkin. Lisää tietoisuutta, muunmuassa :D
vaan KATEELLISUUTTA, kuten näkyy...
Ei ole kateutta jos kommentoi asiaa tai miettii miksi näin ja miksei jotankin toisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Tätä mä olen miettinyt (tässäkin ketjussa joku pohti samaa ) että mistä johtuu se, että Suomessa romanit pukeutuvat noin. Kun ei muualla Euroopassa tosiaan noin ole. Mitä siinä on taustalla, mistä tuo on saanut alkunsa?
 
hullua
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Tätä mä olen miettinyt (tässäkin ketjussa joku pohti samaa ) että mistä johtuu se, että Suomessa romanit pukeutuvat noin. Kun ei muualla Euroopassa tosiaan noin ole. Mitä siinä on taustalla, mistä tuo on saanut alkunsa?
Ehkä ne on vaan niin tottunut siihen että itse ei tarvi mitään tehdä vaan kaiken saa eteen ja voi sitten elellä vähän hienommin... :( Mutta en tosiaan kyllä tiedä mistä tällanen hullu tapa on alkunsa saanut...
En nyt kuitenkaan halua yleistää koska tunnen kyllä oikein fiksuja romaneja jotka käyvät töissä, ja ostavat näin itse omat vaatteensa, eivätkä edes kaikki noita mekkoja käytä.
 
Mua ei kiinnosta pätkääkään, mihin sossu rahojaan jakelee. Verovaroista maksetaan paljon typerämpiä ja kalliimpiakin asioita, mm. ministeriöitten ja virkamiesten "seminaari"matkat ulkomaille, ilmaiset taksimatkat, puhelinetu jne.

Sosiaalimenoissa kiinnittäisin huomiota ennaltaehkäisyyn. Vuosikausien terapia tulee kunnalle halvemmaksi kuin lapsen huostaanotto ja sijoittaminen. Puhumattakaan syrjäytymisen aiheuttamista kustannuksista.

On täällä kans ihmisillä ongelmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Tätä mä olen miettinyt (tässäkin ketjussa joku pohti samaa ) että mistä johtuu se, että Suomessa romanit pukeutuvat noin. Kun ei muualla Euroopassa tosiaan noin ole. Mitä siinä on taustalla, mistä tuo on saanut alkunsa?
No mutta sehän on vaan hienoa, että jotkut piirteet vanhasta kulttuurista elää ja jää näkyviin. Käyttäähän monet saamelaisetkin saamelaispukuja (ihan arkenakin!). Kaikki ei käytä. Verrattavissa romaneihin.
 
Arcadia
Alkuperäinen kirjoittaja Johannina:
Mua ei kiinnosta pätkääkään, mihin sossu rahojaan jakelee. Verovaroista maksetaan paljon typerämpiä ja kalliimpiakin asioita, mm. ministeriöitten ja virkamiesten "seminaari"matkat ulkomaille, ilmaiset taksimatkat, puhelinetu jne.

Sosiaalimenoissa kiinnittäisin huomiota ennaltaehkäisyyn. Vuosikausien terapia tulee kunnalle halvemmaksi kuin lapsen huostaanotto ja sijoittaminen. Puhumattakaan syrjäytymisen aiheuttamista kustannuksista.

On täällä kans ihmisillä ongelmat.
PEESI!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miksi ei voida tukea niiden koulutusta ja sitä kautta työllistymistä, ja sitten saisivat hamerahansa hankittua ihan itse? Eikai sitä viitsi persettään penkistä nostaa jos kaikki kannetaan suoraan eteen.
Kyllä sitäkin tuetaan. Ei se hameraha sulje pois koulutusta.
Ok ja hyvä niin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Tätä mä olen miettinyt (tässäkin ketjussa joku pohti samaa ) että mistä johtuu se, että Suomessa romanit pukeutuvat noin. Kun ei muualla Euroopassa tosiaan noin ole. Mitä siinä on taustalla, mistä tuo on saanut alkunsa?
No mutta sehän on vaan hienoa, että jotkut piirteet vanhasta kulttuurista elää ja jää näkyviin. Käyttäähän monet saamelaisetkin saamelaispukuja (ihan arkenakin!). Kaikki ei käytä. Verrattavissa romaneihin.
Erona on se, että saamelaiset eivät saa pukuihinsa raha-avustuksia sosiaalitoimistosta.
 
piipa
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
tjaa no jos romaneille tarjottas töitä nii kai ne vois hameensa itekkin ostaa
Tästä tuli mieleen, ja tämä ei ole mitään vittuilua, mitä romanit tekee? Siis kun en ole ikinä nähnyt ainuttakaan romania töissä missään? Ei kai ne ihan kaikki oikeasti työttömiä oo?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piipa:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
tjaa no jos romaneille tarjottas töitä nii kai ne vois hameensa itekkin ostaa
Tästä tuli mieleen, ja tämä ei ole mitään vittuilua, mitä romanit tekee? Siis kun en ole ikinä nähnyt ainuttakaan romania töissä missään? Ei kai ne ihan kaikki oikeasti työttömiä oo?
Pääasiallinen elinkeino on hevoskauppa, ravikasvatus ja käsityöläisyys, nykyisin toimenkuvaan kuuluu myös autokauppa ja maatilalliset tietenkin harjoittavat maataloutta. 25% romaneista on työttömiä.
 

Yhteistyössä