Tiesittekö että sossu maksaa romanien hameet? Ja se lukee jopa heidän ohjeessaan.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihan ok :
no kyllähän sieltä me "valkolaisetkin" saadaan rahaa ties mihin turhuuksiin, ja vaatteisiinkin, joten en ymmärrä mikseivät romanitkin saisi rahaa vaatteisiin?!
totta,toisille sitä rahaa annetaan kaikesta,tiedän muutamat tapaukset kun saavat kaikesta mitä keksiikin rahan takasin...arvatkaa vaan onko töihin menossa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
no pakkohan niitten on niitä hameita pitää ja tuskin niillä ois niitä varaa muuten ostaa
ei ole pakko pitää mun tietääkseni.tunnen monta vanhempaa naista jotka ei hameita tuollaisia pidä vaan mustaa normia hametta.myös 18 vuotiaat nuoret romanit käyttää normihameita mustia..eli ei ole pakko olen ymmärtäny vai miks noi ei sit käytä`?
se on jokaisen naisen oma valinta ottaako hameen vai ei, mutta suurin osa haluaa sen ottaa koska se kuuluu kulttuuriin
 
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
no pakkohan niitten on niitä hameita pitää ja tuskin niillä ois niitä varaa muuten ostaa
ei ole pakko pitää mun tietääkseni.tunnen monta vanhempaa naista jotka ei hameita tuollaisia pidä vaan mustaa normia hametta.myös 18 vuotiaat nuoret romanit käyttää normihameita mustia..eli ei ole pakko olen ymmärtäny vai miks noi ei sit käytä`?
se on jokaisen naisen oma valinta ottaako hameen vai ei, mutta suurin osa haluaa sen ottaa koska se kuuluu kulttuuriin
siis juu tuossa oli vaan joku laittanu että niiden pakko pitää.
Kun tosiaan ei ole.2 vanhempaa romaninaista pitänyt nuorena ja vanhana ei enää pidä ja osa noista nuorista piti hetken ja eivät tykänneet..

juu ja en tod rasisti ole eikä saa rasistia ku laps romanille mut kuitenkin.
mutta joskus vain ihmettelen heidän tapaa toimia että soskuun mennään 2-4 naisen kanssa ja huudetaan silmät ja suut täyteen virkailijalle kun eivät maksa jotain.tuo ihan siis heidän omasta suustaan mutta ei kaikki ole samanlaisia,valkolaisista löytyy noita kanssa.
 
Minäkin
Tässä taas huomaa monessa kommentissa sen, että on valtaväestöllä todella huonosti tietoa vähemmistöjen kultturista ja mielipiteet pohjautuu täysin stereotypioihin. En minäkään ole mikään tämän kyseisen kulttuurin asiantuntija, mutta silti käsitän mikä merkitys sillä hameella on näille sen käyttäjille. Ei sitä voi kirpputorilta hankkia ja kyllä valtaväestöön kuuluvakin voi saada sossusta vaaterahaa, mutta se on luonnollisesto vähemmän, koska vaatteita saa edullisemmin.

Kyllä minäkin olen törmännyt rikollisesto käyttäytyviin romaneihin, vaan olen törmännyt myös ihan asiallisiinkin. Pitäis olla enemmän tietoa tarjolla valtaväestölle vähemmistöjen tavoista ja kulttuureista, niin ehkä näissä ennakkoluuloasioisssakin päästäs joskus eteenpäin. Onhan heissä rikollisia, vaam ei kaikkien tarvisi kärsiä siitä mitä osa tekee. Jos olisi enemmän tietoa siitä, miksi tietyllä tavalla toimitaan kulttuurissa, voisi ymmärrys lisääntyä.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
samanlailla valkosetkin varastaa yms
juu mut miks puolet romaneista varastaa?
tuo hame heillä joillain vain sen takia et sinne sisä taskuihin saa tungettua vaikka mitä.sitten vedotaan aina rasisti kommentteihin jos jotain ei saa ja eletään kuin helvetin herrat muista piittaamatta.
Ja puolet romaneista tuollaisia.ne loput mitkä eivät ole niin kärsivät.
 
hameen tausta?
Mikähän muutes mahtaa olla tuon hameen tausta? Itse olen keski-euroopasta kotoisin ja vaikka siellä on paljon romaneja niin heillä ei ole käytössä tällaisia perinnevaatteita kuten ruotsissa ja suomessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihan ok :
no kyllähän sieltä me "valkolaisetkin" saadaan rahaa ties mihin turhuuksiin, ja vaatteisiinkin, joten en ymmärrä mikseivät romanitkin saisi rahaa vaatteisiin?!
No ei todellakaan saada :kieh: Muistan kun olin raskaana vuonna 1 ja 2 ja ei saatu mitään tukeja,vanhemmilta silloin lainattiin rahaa :eek: Ja muut rodut ja juopot saa kyl rahaa ja tää manne juttu on aivan huippu |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
vuonna 1 ja 2 tais olla vuos sitten, kyllä jos ei töissä ole nii soppalasta saa avustusta
anteeks vaan se oli vuos 2001 silloin olin alle 20v ja oon ollut kyl ennen sitä töissä/sattui vaan tilanne,ja viime vuonna on ollut kyl kuukausitulot kuin sun vuositulot :xmas:
Niin ja soppala taitaa olla tuttu paikka vai ;)
 
nake
Tiesin. Ja kyllä syrjimättä sanon et on ne vaatteet pakolliset meillä valkolaisillakin. Johan siinä poliisi raahaa putkaan jos nakuna hillut. Ja joo, ehkä pieni summa siitä koltusta , mutta ei minulla ainakaan ole varaa laittaa 400e/v tai parissakaan v vaatteisiin.
 
Sen hameen pitäminen on heille valinta. Tyttö saa jossain vaiheessa valita et alkaako pitämään hametta vai ei. Et siin mieles se on valintakysymys, tosin sisäiset paineet saattaa olla aika kovat.

Kuitenkaan tota ei sais mun mielestä rinnastaa et on pakko pitää ja siksi on väärin et sossu siihen avustaa. Huom. vaan mun mielipide:D
 

Yhteistyössä