Tiesittekö että sossu maksaa romanien hameet? Ja se lukee jopa heidän ohjeessaan.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja zorro:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Romanipuku maksoi markka aikaan 15 000 mk, nykypäivänä siis reilut 2000 ?. 400? on todella pieni avustus siihen nähden.
joo ja siinäkin 400 liikaa

Ei "romanipuku" hyvä ihminen maksa kahtatuhatta euroa millään. Hame maksaa yleensä n. 500-600 euroa. Jos hienon hameen haluaa, niin voi maksaa enempikin. Riippuu myös metrimäärästä. Sanoisin, että korkeimmillaan hameeseen saa menemään noin tuhat euroa, mutta ketä on niin hullu, että laittaa hameeseen niin paljon rahaa. Minä en ainakaan, siitäkään huolimatta, jos rahaa niin paljon olis. Kuitenkin sitä tanttua pietään niin paljon, että tuhat euroa on liika suuri hinta siitä miten se voi kulua ja mennä.
Röijyt (eli teille jotka ette tiedä, röijy on päällyspusero jossa on yleensä valkoset pitsit) maksaa valmiina n. 80-100 euroa kipale.
Totta kai romanivaatteisiin saa helposti menemään tuon pari tuhatta euroa, ilman muuta, sillä eihän kukaan ihminen yleensäkään kulje yhdellä ja ainoalla paidalla. Vaihtovaraa saapi olla, mutta jotkut on vaatimattomampia siinä asiassa ja jotkut menevät ylellisyyksiin saakka.
Alkuun esim. arkihame + 5-7 röijyä on ihan ok määrä. Myöhemmin sitten lisää sen mukaan, miten voi hankkia.

 
Yks nainen kans
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen romanivaate ompelija:
Ei läheskään kaikissa kaupungeissa saa jokavuosi romanihameseen maksusitomusta, eikä 400e.a eikä edes kaikki saa vaikka pitäisi saada. JA TIESITKÖ MYÖS SEN että VALTAVÄESTÖN OMPELIJAT on tiedoitaneet ympäri suomen sossuihin että heidän ompelimoissaan pitäisi teettää! vaikka on ROMANIOMELIJOITA JA sossuihin täytyy lähettää ARVIOLASKU sekä VEROTIEDOT , JOPA SOSSUT ALKAVAT MÄÄRÄÄMÄÄN MISTÄ ASIAKAS SAA TILATA HAMEENSSA. Asiakaalla on oikeus valita ompelianssa HUOM! koska ROMANIOMELIA ITSE ON VUOSIJA PITÄNYT ROMANIHAMETTA HÄN OSAA TEHDÄ HYVÄN HAMEEN EIKÄ JA HÄN TEKEE SEN ITSE, ELI JOS YHTÄ HAMETTA TEKEE USEAMPI OMELIA SE EI VOI OLLA HYVÄ.SUORAAN SANOJEN VALTAVÄESTÖN OMELIAT ON VAIN ROMANEITTEN RAHASTAJIJA .Ne ei loppuenlopuksi välitä onko huonosti tehty kunhan saavat rahan .HUOM! EI KAIKKI VALTAVÄESTÖN OMPELIAT.ETTÄ TIETOA ON

Hmm. Mun hameen on aina tehnyt eräs "valkolaisnainen" tuolta Etelä-Suomesta, enkä puhu nyt Jokelan ompelijasta, vaan yhdestä toisesta. Hinnat on kohtuulliset, ja jälki on minusta todella hyvää. Ei mitään valittamista, vielä kun palvelu on minun kohdallani pelannut aina todella hyvin ja ompelija itse on ystävällinen ja oikein asiakaspalveluhenkinen. Ei voi siis millään sanoa että kaikki valtaväestön edustajat jotka tekee romanivaatteita, olisivat pelkästään romanien rahastajia... Tuossa teetin joku aika sitten röijyjä eräällä hyväksi kehutulla ompelijalla, joka oli myös romaninainen. Hinta oli ihan normaali, 40 euroa röijyn ompelusta, kun itselläni oli kankaat. Mutta mitä sain sitten sieltä, kun röijyt tuli postiin? Voi hyvän tähden, jälki oli ihan surkeaa. Todellakaan en kyseisellä ihmisellä enää teettäisi yhtään mitään, ja kuulinkin sitten jälkeen päin että tuo nainen tekee vaatteet hyvin keille haluaa, esim. omille tutuilleen, ja tällöin muut jää vähemmälle ja saa tyytyä huonompaan jälkeen. Mikäs ompelija se sellainen on tai missä on se vastine rahoille? Ennemmin teetän kamppeeni parilla luottoihmisellä, joilla on vankka kokemus ja taitoa.

Mutta totta kai on niin, että jos hametta tekee useampi ompelija, ei hameesta tule niin hyvä, kuin että jos sitä tekee yksi ompelija. Ja olet myös ihan oikeessa siinä, että ihminen joka itse pitää kamppeita, tietää, millainen hame on hyvä. Mielipide-erojahan löytyy tällekin alalle ihan varmasti, mutta kuitenkin pääsääntöisesti jokainen hameita käyttävä tietää, mikä on hyvän ja huonon hameen ero.

Minun entisessä asuinpaikassa tukea oli mahdollisuus saada puolentoista vuoden välein, eli joka toinen vuosi, ja korkeimmillaan 400 euroa. Itse sain ensimmäisen kerran tuon 400 euroa tänä vuonna, ja sain itse valita kyllä ompelijanikin. Tuo raha tuli todella tarpeeseen, entiselle tantulle kävi köpelösti siksi, että jätin sen omassa talossani väärään paikkaan ja yksinollessaan koira teki hameen vyötärönauhasta, kristallinauhasta ja yläkankaasta ihan selvää, samoin kuin osasta sametistakin. Mutta joo. Sen jälkeen en kyllä olekaan ollut onneksi toimeentulotukiasiakkaana, eli ei ole tarttenut ruinata rahaa mistään.
 
  • Tykkää
Reactions: Ä92
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
no pakkohan niitten on niitä hameita pitää ja tuskin niillä ois niitä varaa muuten ostaa
ei ole pakko pitää mun tietääkseni.tunnen monta vanhempaa naista jotka ei hameita tuollaisia pidä vaan mustaa normia hametta.myös 18 vuotiaat nuoret romanit käyttää normihameita mustia..eli ei ole pakko olen ymmärtäny vai miks noi ei sit käytä`?
se on jokaisen naisen oma valinta ottaako hameen vai ei, mutta suurin osa haluaa sen ottaa koska se kuuluu kulttuuriin
siis juu tuossa oli vaan joku laittanu että niiden pakko pitää.
Kun tosiaan ei ole.2 vanhempaa romaninaista pitänyt nuorena ja vanhana ei enää pidä ja osa noista nuorista piti hetken ja eivät tykänneet..

juu ja en tod rasisti ole eikä saa rasistia ku laps romanille mut kuitenkin.
mutta joskus vain ihmettelen heidän tapaa toimia että soskuun mennään 2-4 naisen kanssa ja huudetaan silmät ja suut täyteen virkailijalle kun eivät maksa jotain.tuo ihan siis heidän omasta suustaan mutta ei kaikki ole samanlaisia,valkolaisista löytyy noita kanssa.
Usein käy niin että vanhempi romani luopuu siitä 15 kiloa painavasta hameestaan oman terveytensä takia. Kuvitteles itse kantavas tuollaista lastia vanhana ihmisenä.

Tähän keskusteluun on hyvä lisätä, että vanhempien romaninaisten ei ole enää pakko käyttää pukua. Terveydelliset seikat on ihan käypä syy siihen, ettei enää jaksa kantaa hameita. Monella alkaa olla jo lonkkavaivoja ja selkävaivoja, osa johtuen ehkä siitä että on kuljettu koko ikä painavissa hameissa ja osa sitten johtuu muusta. Nykyään on onneksi mahdollisuus todella kevyisiinkin hameisiin. Hameen saa ihan muutaman kilon painoisenakin, jos vain soittaa oikealle ompelijalle. Mutta tosiaan koska vanhojen ihmisten ei ole pakko hameita käyttää, niin miksipä käyttäisivät. Heitä ei enää ajatella "puhtaina" tai "likaisina" käsitteinä, vaan heidän katsotaan automaattisesti olevan puhtaita.
 
Vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miksi ei voida tukea niiden koulutusta ja sitä kautta työllistymistä, ja sitten saisivat hamerahansa hankittua ihan itse? Eikai sitä viitsi persettään penkistä nostaa jos kaikki kannetaan suoraan eteen.

Kouluttautumista ja työllistymistä koitetaankin tukea, mutta minäpä sanon romanina, että ihan väärällä tavoin. Olisi hyvä, jos nuoret menisivät peruskoulusta ammattikouluihin ja lukioihin. Mutta nyt järjestetään kaikenmaailman nimenomaan romaneille suunnattuja kursseja, voi hyvät hyssykät. Joillekin niistä ehkä on hyötyä, mutta joskus kun kyselin huvikseni, mitä niillä on tiedossa niin vastaus oli jotakuinkin sellainen, että se ei vastannut minun käsityksiäni siitä, miten voisin elämässäni edetä. Kurssilla käsiteltiin romanikulttuurin eri osa-alueita, mutta myös muita asioita, kuten matematiikan perusteita. Hei haloo?!
Sitten on näitä kaikenmaailman ompelukursseja. Hei no, tietysti näistä on sillä viisiin hyötyä, että ihmisillä on mahdollisuus oppia itse valmistamaan vaatteet, ja siinä säästää pitemmän päälle huikeita summia. Mutta eihän kaikista voi tulla ompelijoita! Toki tällaiset ompelukurssit yms. on ihan ok, ja hienoa että niitä järjestetään, mutta työllisyystilannetta ne eivät juurikaan paranna.

Minusta muidenkin pitäis vaan ihan rohkeasti lähteä opiskelemaan yksin. Mitä siihen tarvii muita romaneita, jos itse haluaa käydä koulua? Siis siellä koulumaailmassa, tarkoitan. Minusta tuntuu ennemminkin, että itselleni oli paljon HYÖTYÄ nimenomaan siitä, että käydessäni kouluja ja opiskellessani, ei minua "häiritsemässä" ollut ketään muita romaneita.
 
FSFSAFS
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kun mä sain sossusta rahaa lasten lääkekuluihin (lapsille iski sairaus, joka vaati kaikille kalliin lääkekuurin samaan aikaan ja mä sain minimi-äitiysrahaa), niin päätöksessä luki "peritään takaisin" ja niin ne tosiaan teki, kun mä menin töihin taas.
Peritäänköhän noi hamerahat takas myös?
Koska manne ois töitä tehnyt ;)
Voi järjen jättiläinen, mikä olet. Osoitit sen tuolla viestilläsi.
 
heku
romani hameet maksaa alk:400€. joo kyllä maksaa 600€ jos laitetaan kivi
nauhaa ym.. koristelua. 400€ ihan tavallinen jota pysyy kaikki romani naiset
pitää. sossusta kyllä saa maksun mutta rehellisesti 400€ saa ihan hyvän hameen.
 
"minä vaan"
se varmaan riippuu mistsäpäin ollaan ainekin täällä missä minä asun eisaa 400e hametta vähintään 450e saa kyllä ihan hyvän hameen.nuoret ihmiset kun ne laittaa niitä pönkköjä niin niilla on sit pituutta ja ei saa 400e hametta
 
entinen koululainen
minä puhun nyt itsestäni olen käynyt kouluja niin että voisin antaaniille jotka eivät ole päässeet koulunn ja on mulla muutama ammattikin LÄHIHOITAJA KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA ROMANIKIELEN OPETTAJA KERROSHOITAJA että kyllä sitä on persusta nostettu ihan kohtalaisesti ja työssä käytä niin moni muukin käy töissä tänään romaniväestöstä,mut monen on vaikea hyväksyä jos toinen menestyy jossain kaikki vaan ei saa eikä oteta töihin joten on pakko sossosta ottaa apua eikä ne meidän pussista ole pois verorahoista ne menee joita mekin romani maksamme ei mikään ilmaista ole että sillee kannataa ottaa selvää asioista ennekuin puhuu
 
pikkasen oikasuja
Tähän keskusteluun on hyvä lisätä, että vanhempien romaninaisten ei ole enää pakko käyttää pukua. Terveydelliset seikat on ihan käypä syy siihen, ettei enää jaksa kantaa hameita. Monella alkaa olla jo lonkkavaivoja ja selkävaivoja, osa johtuen ehkä siitä että on kuljettu koko ikä painavissa hameissa ja osa sitten johtuu muusta. Nykyään on onneksi mahdollisuus todella kevyisiinkin hameisiin. Hameen saa ihan muutaman kilon painoisenakin, jos vain soittaa oikealle ompelijalle. Mutta tosiaan koska vanhojen ihmisten ei ole pakko hameita käyttää, niin miksipä käyttäisivät. Heitä ei enää ajatella "puhtaina" tai "likaisina" käsitteinä, vaan heidän katsotaan automaattisesti olevan puhtaita.
mua aina naurattaa kun joku poispotkittu valtaväestön nainen rupeaa puhumaan kultuurista tai muusta romaneita koskevia asioita ja vääntää niitä ja kääntää romani miehet tai naiset ei kelpaa mihinkään kuin valtaväestön sänkyyn voi voi harmittaako
 
m.hagert
miten noin kauhee häly jos nyt romanit saavat 400e romaani hameeseen ....mutta mennäänpä somaleihin ne saa kaikkiin kodin koneisiin ja jopa ajokorttiin ja autoon eikö se oo pikkusen eri asia itse olen nähnyt somalin millä oli maksu sitomus giganttiin ja kaikkiin kodin koneisiin mitä me muut ei saada
 
"maaret"
Joskus kauan sitten kun mies jäi yllättäin työttömäksi ja elimme kädestä suuhun, pyysimme sossusta vähän avustusta mm. lastenrattaisiin, sänkyyn, jne jne. Meillä ei siis ollut mitään hankittuna, emmekä pyytäneet kaikkia uusina, mutta olisimme tarvinneet edes hieman avustusta näihin hankintoihin. Vastaus; emme saaneet mitään.

Onneksi löysimme (hieman epäilyttävän) pinnasängyn melkein ilmaiseksi ja suurella vaivalla saimme kerättyä tärkeimmät tarvikkeet pientä varten. Elimme itse sitten vyötä kiristäen, jonka seurauksena minulta loppui maidon tulo.
Sossun vastaus tuntui silloin märältä rätiltä naamalle, palaa joskus nykyisinkin mieleen ja voin vain kiittää että molemmilla on työpaikat. Siksi tällainen "hameraha" kieltämättä ärsyttää; miksei Suomen kulttuuri merkitse mitään (tai suomalaiset) vaan aina tuetaan muita.

Ymmärrän että vähemmistöjä pitääkin tukea, mutta kaikkien pitäisi olla samalla lähtöviivalla.
 
suomalainen_muslimi
Tähän haluan sanoa että käytän huivia, olen muslimi ja me ollaan vain sossupummeksi luokiteltu pukeutumiseni vuoksi. Tosi naurettavaa! Kunpa ihmiset tietäisivät ettei meille tule kuin kelasta ne mitä muutkin lapsiperheet saavat esim. lapsilisät. Mies on diblomi insinööri ja veroja menee myös meiltä niille mustalaisille sun muille persuille ja mamuille. Itse olen vielä kotiäiti mutta kova hinku alkanut tulla työelämään(positiivista pummeille) Ihmisten pitäisi oppia ettei toisten taustoja tiedä päältäpäin.
 
muslimi
miten noin kauhee häly jos nyt romanit saavat 400e romaani hameeseen ....mutta mennäänpä somaleihin ne saa kaikkiin kodin koneisiin ja jopa ajokorttiin ja autoon eikö se oo pikkusen eri asia itse olen nähnyt somalin millä oli maksu sitomus giganttiin ja kaikkiin kodin koneisiin mitä me muut ei saada
Mitä kodinkoneita somalit ostavat vuokra-asuntoon jossa on jo valmiina kaikki? imurin tai pesukoneen?
 
"Jepp"
Kyllä pitäisi jokaisella suomalaisellekin antaa 400e vuodessa vaaterahaa. Ja manneille, jos ei ole rahaa ostaa niitä kolttuja, niin töistä sitä rahaa saa. Vituttaa yhteiskunnan loiset.
 
"maaret"
Lähinnä en hyväksy sitä että alkoholistien viinanhimo ja romanien hameet menee lapsien ruuan ja tarvikkeiden edelle.
Alkoholistit ja narkkarit laittaa kämppänsä sileäksi parissa kuussa, siinä samalla menee monesti huonekalut. Tämä on nähtyä.

Sitten kun kunnollinen lapsiperhe hakee avustusta lastenvaunuihin, ei sitä rahaa löydykään. Ja puhutaan perheestä joka tienaa niin vähän että on oikeutettu sosiaaliavustukseen.

Ensin pitäisi huolehtia kaikkien perustarpeista ja en usko että mikään hame on sitä.
Nyt en halua loukata ketään romania tai muslimia, mätä omena taitaa olla sossu itse.
 

Yhteistyössä