Tiesittekö että sossu maksaa romanien hameet? Ja se lukee jopa heidän ohjeessaan.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miksi ei voida tukea niiden koulutusta ja sitä kautta työllistymistä, ja sitten saisivat hamerahansa hankittua ihan itse? Eikai sitä viitsi persettään penkistä nostaa jos kaikki kannetaan suoraan eteen.
Romaneille annetaan myös tuettua koulutusta, valitettavasti tarjottava koulutus.. hevoskasvatus, pukuompelu, verhoilu ja koulunkäyntiavustajan kurssit eivät työllistä kaikkia. Vika on myös työnantajapuolella jossa olleen edelleen hyvin ennakko luuloisia romaneja kohtaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Espanjan romaneilla on myös oma pukunsa, ei vain niin peittävä kuin täällä Suomessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Tiesin ja musta se on ihan naurettavaa, ei muualla euroopassa romanit kulje sellaset vaatteet päällä muuta kun korkeintaan juhlissa. Suomessa vaan ollaan niin hienoja olevinaan.. :/
Tätä mä olen miettinyt (tässäkin ketjussa joku pohti samaa ) että mistä johtuu se, että Suomessa romanit pukeutuvat noin. Kun ei muualla Euroopassa tosiaan noin ole. Mitä siinä on taustalla, mistä tuo on saanut alkunsa?
Pukeutuminen juontaan siveys- ja puhtaussäännöistä. Alunperin romaniasu ei erottunut juuri karjalaisten valtaväestön puvuista. Vasta 1930-luvulla puvut muuttuivat koristeellisemmiksi ja 1960-luvulla kun romanien asema parani muuttui asu vielä koristeellisemmaksi ja alkoi seurata muotia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Hamerahaa tt-tukena voi saada jos on muutenkin tt-asiakas. Sitä ei ainakaan tietääkseni jaeta ihan jokaiselle romaninaiselle, joka muuten pärjää omillaan.
Ei jaetakkaan, tuella mahdollistetaan ainoastaan heikosti toimeentulevien romanien puvut. Työttymyystuella ei todellakaan osteta tuhansien arvoista pukua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
voi mäkin laittaa mun hääkuvan jos näyttäsin hiukka rikkaammalta :LOL:
juu juu tarkoitukseni oli kuitenkin se et suomalaiset ei saa niin helposti avustusta kuin muut ja se on totuus se(riipumatta ootko ollu töissä vai ei).
Jokainen voisi mennä töihin ja ostaa hamensa itse,mut miks ne menis kun sossu maksaa ja se ärsyttää...tää oli mun alkuperäinen pontti
Arvaa vain haluaisivatko romanit ostaa pukunsa itse! Valitettavasti 60-luvun holhous- ja sosiaalipolitiikka teki hallaa. Sitä paitsi yhä jatkuvan syrjinnän ja rasismin takia romanit ei saa töitä. Varmasti jos joku palstalainen näkis romanin esim. kampaamossa töissä niin nousis hirvee haloo.. et ei ne sinne töihin saa mennä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
Alkuperäinen kirjoittaja MömmönPaluu:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
no pakkohan niitten on niitä hameita pitää ja tuskin niillä ois niitä varaa muuten ostaa
ei ole pakko pitää mun tietääkseni.tunnen monta vanhempaa naista jotka ei hameita tuollaisia pidä vaan mustaa normia hametta.myös 18 vuotiaat nuoret romanit käyttää normihameita mustia..eli ei ole pakko olen ymmärtäny vai miks noi ei sit käytä`?
se on jokaisen naisen oma valinta ottaako hameen vai ei, mutta suurin osa haluaa sen ottaa koska se kuuluu kulttuuriin
siis juu tuossa oli vaan joku laittanu että niiden pakko pitää.
Kun tosiaan ei ole.2 vanhempaa romaninaista pitänyt nuorena ja vanhana ei enää pidä ja osa noista nuorista piti hetken ja eivät tykänneet..

juu ja en tod rasisti ole eikä saa rasistia ku laps romanille mut kuitenkin.
mutta joskus vain ihmettelen heidän tapaa toimia että soskuun mennään 2-4 naisen kanssa ja huudetaan silmät ja suut täyteen virkailijalle kun eivät maksa jotain.tuo ihan siis heidän omasta suustaan mutta ei kaikki ole samanlaisia,valkolaisista löytyy noita kanssa.
Usein käy niin että vanhempi romani luopuu siitä 15 kiloa painavasta hameestaan oman terveytensä takia. Kuvitteles itse kantavas tuollaista lastia vanhana ihmisenä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
samanlailla valkosetkin varastaa yms
juu mut miks puolet romaneista varastaa?
tuo hame heillä joillain vain sen takia et sinne sisä taskuihin saa tungettua vaikka mitä.sitten vedotaan aina rasisti kommentteihin jos jotain ei saa ja eletään kuin helvetin herrat muista piittaamatta.
Ja puolet romaneista tuollaisia.ne loput mitkä eivät ole niin kärsivät.
Puolet romaneista ei todellakaan varasta! On harvinaisen väärää kuvitella että hameen alla olisi normaalisti taskut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Sen hameen pitäminen on heille valinta. Tyttö saa jossain vaiheessa valita et alkaako pitämään hametta vai ei. Et siin mieles se on valintakysymys, tosin sisäiset paineet saattaa olla aika kovat.

Kuitenkaan tota ei sais mun mielestä rinnastaa et on pakko pitää ja siksi on väärin et sossu siihen avustaa. Huom. vaan mun mielipide:D
Sisäiset paineet eivät ole kovat, romanipuvun valinta on kunnioitusta omaa sukua ja kulttuuria kohtaan.
 
jepjep
Mä olen nähnyt niitä taskuja...siellä hameen sisällä ja olenpa nähnyt kun sinne laitetaan tavaraa...eli varastetaan (kyseinen liike missä tämä tapahtui oli äitini kauppa) joten en kyllä luota heihin ja olenpa nähnyt sellaisen asunnon mistä nämä kanssaelämäjämme muuttivat pois niin olivat irroittaneet kaiken mikä vaan jollainlailla "irti lähtee" eli kaikki kaapit (keittiöstä, makuuhuoneista) oli otettu mukaan...

Mielestäni jos haluaa pukeutua johonkin tiettyyn pukuun niin ei siihen pitäisi kenenkään kyllä antaa avustusta vaan ihmisen pitää itse siihen tilanteeseen päästä, että omalla rahalla ostaa ja tiedän sen kuuluvan kulttuuriin MUTTA eiköhän tuollaisen epäkäytännöllisen hamosen käyttäminen ole muutenkin jo aika typerää ???!? (jos ei ajatella itse kulttuuria)

Uskoisin, että muut ihmiset ottaisivat heitä paremmin työhön ja saattaisivat muuutenkin suhtautua hiukan "paremmin" heihin, kun he pukeutuisivat normaalisti :D

Minulla kun on ystäviä myös maista missä nainen pukeutuu juuri niin ettei näy kuin silmät... niin ei he täällä suomessa ole työssä sellaisissa vaatteissa tai en ole nähnyt heitä koskaan edes kotinsa ulkopuolella "kuttuurivaatteet" päällä... ja heillä menee ihan hyvin!

Miksi siis tällaisessa asiassa pitää avustaa heitä ? Jos heitä avustetaan hameen ostossa niin kyllä minä ainakin haluaisin, että minulle avustetaan sitten jotain samalla rahalla - Olkoon se sit mitä vain samanarvoista... Ja ei nyt millää pahalla, mutta eipä tavis suomalainen kyllä saa sossusta niin helposti rahaa kuin ko ihmiset (tosin en mä siellä itse ruinaamassa käykään :D) Olenpa työurani aikana kyllä maksellut verorahoillani varmasti osan hameiden avustusrahoista.... Miksei sosiaaliavustusta saisi itse päättää tai siis tarkoitan, että ihminen saisi itse kohdentaa sen mihin verorahat saisi laittaa =) ? Eipä sais nuo edellisen kirjoittajankaan mainitsemat juopot varmastikaan niin reilusti tuota avustusta kuin mitä nyt saavat - Sekin on TOTTA, että EI heitäkään pidä loputtomiin paapoa :(

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Mä olen nähnyt niitä taskuja...siellä hameen sisällä ja olenpa nähnyt kun sinne laitetaan tavaraa...eli varastetaan (kyseinen liike missä tämä tapahtui oli äitini kauppa) joten en kyllä luota heihin ja olenpa nähnyt sellaisen asunnon mistä nämä kanssaelämäjämme muuttivat pois niin olivat irroittaneet kaiken mikä vaan jollainlailla "irti lähtee" eli kaikki kaapit (keittiöstä, makuuhuoneista) oli otettu mukaan...

Mielestäni jos haluaa pukeutua johonkin tiettyyn pukuun niin ei siihen pitäisi kenenkään kyllä antaa avustusta vaan ihmisen pitää itse siihen tilanteeseen päästä, että omalla rahalla ostaa ja tiedän sen kuuluvan kulttuuriin MUTTA eiköhän tuollaisen epäkäytännöllisen hamosen käyttäminen ole muutenkin jo aika typerää ???!? (jos ei ajatella itse kulttuuria)

Uskoisin, että muut ihmiset ottaisivat heitä paremmin työhön ja saattaisivat muuutenkin suhtautua hiukan "paremmin" heihin, kun he pukeutuisivat normaalisti :D

Minulla kun on ystäviä myös maista missä nainen pukeutuu juuri niin ettei näy kuin silmät... niin ei he täällä suomessa ole työssä sellaisissa vaatteissa tai en ole nähnyt heitä koskaan edes kotinsa ulkopuolella "kuttuurivaatteet" päällä... ja heillä menee ihan hyvin!

Miksi siis tällaisessa asiassa pitää avustaa heitä ? Jos heitä avustetaan hameen ostossa niin kyllä minä ainakin haluaisin, että minulle avustetaan sitten jotain samalla rahalla - Olkoon se sit mitä vain samanarvoista... Ja ei nyt millää pahalla, mutta eipä tavis suomalainen kyllä saa sossusta niin helposti rahaa kuin ko ihmiset (tosin en mä siellä itse ruinaamassa käykään :D) Olenpa työurani aikana kyllä maksellut verorahoillani varmasti osan hameiden avustusrahoista.... Miksei sosiaaliavustusta saisi itse päättää tai siis tarkoitan, että ihminen saisi itse kohdentaa sen mihin verorahat saisi laittaa =) ? Eipä sais nuo edellisen kirjoittajankaan mainitsemat juopot varmastikaan niin reilusti tuota avustusta kuin mitä nyt saavat - Sekin on TOTTA, että EI heitäkään pidä loputtomiin paapoa :(
Harvinaisen juntti ihmiseksi ^ Että meitä suomalaisia saa hävetä, hemmetin rasistista ja kateellista porukkaa.. oksennan.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Saakohan lappalaisetkin lapin pukunsa? Ei nekään niin halpoja ole.
Saisinko mä Hämeen kansallispuvun, koska meidän suvussa on perinne että sellainen pitää juhlissa olla?

:D Veikkaan, että vastaus olisi ei.
 
manneken pis
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Saakohan lappalaisetkin lapin pukunsa? Ei nekään niin halpoja ole.
Saisinko mä Hämeen kansallispuvun, koska meidän suvussa on perinne että sellainen pitää juhlissa olla?

:D Veikkaan, että vastaus olisi ei.
:) niin minäkin, juhlavaatteet ei tavallisille suomalaisille ole välttämättömiä, työvaatteet kylläkin, vai menisitkö siivoojaksi Hämeen kansallispuvussa?
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
Alkuperäinen kirjoittaja AdaAntony:
voi mäkin laittaa mun hääkuvan jos näyttäsin hiukka rikkaammalta :LOL:
juu juu tarkoitukseni oli kuitenkin se et suomalaiset ei saa niin helposti avustusta kuin muut ja se on totuus se(riipumatta ootko ollu töissä vai ei).
Jokainen voisi mennä töihin ja ostaa hamensa itse,mut miks ne menis kun sossu maksaa ja se ärsyttää...tää oli mun alkuperäinen pontti
Arvaa vain haluaisivatko romanit ostaa pukunsa itse! Valitettavasti 60-luvun holhous- ja sosiaalipolitiikka teki hallaa. Sitä paitsi yhä jatkuvan syrjinnän ja rasismin takia romanit ei saa töitä. Varmasti jos joku palstalainen näkis romanin esim. kampaamossa töissä niin nousis hirvee haloo.. et ei ne sinne töihin saa mennä.
Ai se on kaikkien muiden syy paitsi EI romanien itsensä, ei missään määrin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Ja sitä samaa hametta sitten kanssa käytetään- ei niitä ole yhtä monia kun farkkuja meikäläisten kaapeissa. Eikä tuota hamerahaa saa kuin ne jotka sitä hametta käyttää. Siihen menee yli 10m puuvillasamettia - ei ole halpaa, työtä ei paljoakaan tehdä ompelukoneella vaan paljon käsin, ja se on raskasta!
Ei sitä hametta tuolla 400 edes saa kokonaan.
ootko koskaan ommellut mustal. hametta? varmasti maksaa hunajaa.....
 
Prkl
No hitto vie! Nythän on sitten hyvä syy näillä kaikilla kateellisilla palstamammoilla jättäytyä sossun armoille ja alkaa mustalaisiksi. On niillä manneilla vaan niin paljon helpompi ja parempi elämä!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja manneken pis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Saakohan lappalaisetkin lapin pukunsa? Ei nekään niin halpoja ole.
Saisinko mä Hämeen kansallispuvun, koska meidän suvussa on perinne että sellainen pitää juhlissa olla?

:D Veikkaan, että vastaus olisi ei.
:) niin minäkin, juhlavaatteet ei tavallisille suomalaisille ole välttämättömiä, työvaatteet kylläkin, vai menisitkö siivoojaksi Hämeen kansallispuvussa?
Turha valittaa, ei ravintolaan, siivojaksi, sairaalaan, laboratorioon, vartijaksi ym ym ym pääse jos ei suostu kansallispuvustaan luopumaan... niin että ei se niin tarpeellinen voi olla. Vai saanko mä kieltäytyä töistä (ja saada silti rahaa ilman vastinetta) kun en suostu muuten pukeutumaan kuin Hämeen kansallispukuun?
 
mAu
Kuinkas moni teistä ottaisi romanin firmaansa töihin? Helppo on huudella, että "menisivät" töihin ja maksaisivat itse hameensa... Eikö täällä juuri jo päivällä tultu siihen tulokseen, ettei edes tavallinen, koulutettu valkoihoinen suomalaisnainen saa työpaikkaa nykyään? Miten sen sitten saisi romani??
 
Alkuperäinen kirjoittaja manneken pis:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Saakohan lappalaisetkin lapin pukunsa? Ei nekään niin halpoja ole.
Saisinko mä Hämeen kansallispuvun, koska meidän suvussa on perinne että sellainen pitää juhlissa olla?

:D Veikkaan, että vastaus olisi ei.
:) niin minäkin, juhlavaatteet ei tavallisille suomalaisille ole välttämättömiä, työvaatteet kylläkin, vai menisitkö siivoojaksi Hämeen kansallispuvussa?
Kyllä Lapissa on ihmisiä, jotka pitää vain kansallispukua kun lähtevät kotoa pois. Ei ne ole vain juhlavaatteita.
 

Yhteistyössä