Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
totuus
Mistä noita loppupelissä tietää ja vähän pelottaa nämä tuttavien "diagnoosit". Toki on tupakoivia tai alkoholia käyttäviä äitejä joiden lapsilla on ongelmia, mutta on taas niitä kenen lapset ovat terveitä ja taas terveelliset elämäntavat omanneita äitejä joiden lapsilla on sairauksia ja ongelmia.

Yksi tupakoiva tuttu muinoin totesikin että tupakoinnin vaarat taitavat olla pitkälti hölynpölyä. Hän tuntee paljhon äitejä jotka ovat tupakoineet ja kaikki ovat saaneet terveet lapset ja taas kaikki hänen tuntemansa sairaat ja vammaiset lapset ovat syntyneet tupakoimattomille äideille. Hän uskoi siis vahvasti että se tupoakoinnin lopettaminen ja siitä stressaaminen sekä mahdollisesti ihan elinikäinen tupakoimattomuuskin ovat sikiölle vaarallisempia kuin normaali tupakoiminen ja hyvinvoiva äiti.

Hän siis hyvällä omallatunnolla poltti sen askin päivässä koko raskauden ja sai terveen ja hyväkuntoisen lapsen. Minä taas joka en ole koskaan polttanut ja raskausaikoina jätin lähes kahvinkin pois sain kaksi erityislasta. Liekö sitten sattumaa.

Kuinkas tämä sinun nuorimmaisesi? Niin söpöltä tuossa kuvassa näyttää. Toivottavasti terve, toivoisin niin sinulle, vaikka varmasti nuo erityislapsetkin ovat niin rakkaita.
Noin se tosiaan menee, vammainen lapsi voi syntyä kelle vain. Ei kaikkien vammaisten äidit ole tupakoineet, ryypänneet. Taitaa se FAS olla enemmänkin alkoholistien oireyhtymä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja parsan imijäkö???!!!;19666278:
luultavasti satun tietämään...kaikkien raskausaikana poltin,nyt odotan oppimishäiriöitä,jne.jotain vammaa on pakko tulla!! vanhimmasta ei ole vielä ilmennyt mitään (9v),mutta toisessa on pakko löytyä jo vika....:D :D
Tiedätkö, että tupakointisi voi näkyä vasta aikuisiällä. Esim. Jos sinulla on poikia, niin poikiesi siittiöiden laatu on heikko. Lapsillasi voi olla vaikeuksia saada lapsia, voi olla ettei saa ollenkaan. Mutta siitä he saavat kiittävät äitiään.
 
"äiti"
Tiedän ammattini puolesta muutaman fas-lapsen ja muutamalla lapsella todella pahoja ongelmia, jotka osittain varmasti johtuvat vanhempien viinan/tupakan käytöstä. Nuo fas lapset eivät luultavasti koskaan pysty itsestään elämää elämään,ovat kehityksessä pahasti jälkeenjääneitä. SäälittäTunnen myös monta raskausaikana polttanutta,osalla lapsista kaikkia oireita (syntyneet liian aikaisin ja pieninä,kitalakihalkiota jne.),osalla ei vielä mitään.
 
"esko"
en oo koskaan tupakkaa polttanut, raskausaikana en ole tippaakaan viinaa maistanut ja muutenkin elän terveellisesti, urheilen jne. ja kaikilla kolmella lapsella allergioita, yhdellä astma, yhdellä sydänvika....
 
Kuinkas tämä sinun nuorimmaisesi? Niin söpöltä tuossa kuvassa näyttää. Toivottavasti terve, toivoisin niin sinulle, vaikka varmasti nuo erityislapsetkin ovat niin rakkaita.
Noin se tosiaan menee, vammainen lapsi voi syntyä kelle vain. Ei kaikkien vammaisten äidit ole tupakoineet, ryypänneet. Taitaa se FAS olla enemmänkin alkoholistien oireyhtymä.
Nuorimmainen on nyt 2kk, kasvaa ja tuntuu kehittyvän ainakin vielä hyvin. Toivotaan todella että jatkuu näin. =)
 
totatota
huoh. ADHD lasketaan mielenterveydenhäiriöksi.
Ympäristötekijöistä äidin raskaudenaikainen tupakointi ja alkoholin käyttö lisäävät ADHD:n riskiä, jos lapsella on jo olemassa perinnöllinen alttius.
Perheeseen liittyvät riskitekijät, kuten esimerkiksi jatkuvaa ylivireystilaa ylläpitävä väkivalta, voivat muokata kehittyvää keskushermostoa ja aiheuttaa ADHD:n.
ADHD:n voi aiheuttaa mm. riitaisa kotiympäristö, kriittisyys lasta kohtaan, lämpimien tunteiden vähäisyys ja vanhemman epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa. Myös vanhemman hoitamaton psyykkinen sairaus (erityisesti äidin masennus ja vanhempien oma ADHD) sekä väkivalta perheessä vaikeuttavat lapsen tilannetta.
 
totatota
skitsofrenialle on olemassa perinnöllinen alttius eli eivät kaikki sairastu vaikka olisikin lähisuvussa joku skitsofreniaa sairastava, mutta siihen voi sairastua myös henkilö jonka suvussa ei ole skisofreniaa. psykoosin puhkeamiseen vaikuttaa eletty elämä ja kyky kestää kriisejä ja toki vakavat traumat altistavat.
 
Tupakoin ensimmäisen raskauden, synnytin ison, 3950 g painavan pojan, täysin terveen.
Toista raskautta en tupakanoinut, synnytin ison, 4840 g painavan pojan, jolla oli sydänvika.
Uskon, että kaikki sattumaa. Alkoholo aiheuttaa vammoja sun muita. Ihmisillä, jotka elävät mallikkaasti, syntyy yhtälailla erityslapsia.
 
Mama the strange
Luultavasti tiedän. Tunnen useita äitejä, jotka ovat sekä käyttäneet huumeita ja tupakoineet odotusaikana. Eräistä ainakin teidän, että lapsi on joutunut syntymän jälkeen huumehoitoon...mutta en tiedä onko tästä jäänyt lapselle pysyvää haittaa. Huostaanotettuja ova melkein kaikki nuo lapset, joten en tiedä heidän vaiheitaan. Tosin huumeethan eivät samassa mittakaavassa aiheuta kehityshäiriöitä tms kuin alkoholi.
 
järkyttävää
Aivan hirveitä tarinoita :(
Itsellä 2 lasta,en voisi kuvitellakaan että olisin tupakoinut tai juonut raskausaikana yhtään!

Tuollaisia "#¤¤# äitejä ei arvosta YHTÄÄN! Toivottavasti sairastutte itse.

Tunnen äidin joka joi silloinn tällöin raskausaikana,samoin ei halunnut imettää joten otti maidontuotannon lopettavan lääkityksen heti alussa.
Yäk.
saa nähdä miten vauvan käy,on vielä pieni.
 
minmin
Työni puolesta tiedän montakin, mutta työn ulkopuolella en ketään. Yksi kaveri tupakoi koko raskausajan mutta lapsi terve eikä mitään oppimisvaikeuksia. Sen sijaan tiedän pari äitiä joiden yhdellä lapsella adhd ja oppimisvaikeuksia yms mutta eivät ole tupakoineet eivätkä juoneet raskausaikana.
Runsas alkoholinkäyttö raskauden aikana on kaikkein vakavin asia.
 
"minä"
mulle on lääkärit sanoneet että mun lapsen sairaudet ei johdu juomisesta mutta aina kuitenkin syyttelen itseäni .mun lapsella on ei etenevä aivosairaus ei puhu ei liiku on silmälasit ei näe yhtään ilman laseja aivot syövyttäneet kallon täyteen reikiä kun kallo ei kasvanut nyt aivot ei toimi.eli syötettävä ja puettava vaipat vaihdettava on 1-2 vuotiaan tasolla ja sen kokonen istuu pyörätuolissa mutta muuten ei ole lihaksia missään on ilman tuolia veltto ja mä join raskauden ajan :(
 
joopaspas
noissa tupakka-->adhd-tutkimuksissa pystytty miten eliminoimaan tuo perinnöllisyysvaikutus? Tarkoitan lähinnä nyt sitä, että adhd:ta sairastavalla on erittäin todennäköisesti paha taipumus addiktioihin, joten varmaan aika moni jolla noin paha riippuvuus on, kärsii siitä itse.
 
"joo"
Yksi tuttu poltti koko raskauden ajan. Lapsi syntyi monta kuukautta etuajassa kun ei ollut tarpeeksi lapsivettä. Lapsi sai myös lonkkavian ja polvikin pitää leikata kun lapsi lakkaa kasvamasta. Siihen saakka lapsi linkkaa ja kävely sattuu. Ei saa juosta tai rasittua liikaa. Lapsen äiti polttaa yhä ja yskii kovaa. Ei tajua aiheuttaneensa lapselleen vahinkoa.
 
"mimmu"
Mun oma äiti...

Synnyin 2 kk liian aikaisin, synnynnäinen sydänvika ja lievä kehitysvamma (onneksi vain tosi lievä, näkyy vain kömpelyytenä, älyllisesti oon sikäli normaali että yliopistostakin valmistuin).
 
"Tiitu"
tiedän. poltti molemmissa raskauksissa & ainakin toisen aikana myös joi jonkin verran siideriä, väitti urbaanilegendaksi sitä että alkoholi vahingoittaa vauvaa.. :headwall:
nyt molemmat tytöt ovat ihan out of control, koulunkäyntikään ei suju. ja sitten tämä ihminen syyllistää MINUA, kun laitan koskenlaskijaa leivän päälle ja makeutusainetta kahviin...
 
miulta on kerran kysytty, poltinko raskausaikana kovastikin.. ja totuushan on, etten yhtään. tytöllä on siis astmataipumusta, erityisesti infektio sellaista + atopia & laktoosi-intoleranssi. mutta mitäs muuta voi odottaa, jos isä on astmaatikko ja äiti laktoosivammainen atoopikko ? :( :headwall: tyttö on siis muuten terve & reipas, ikäsiään pidempikin on aina ollut ...
en myöskään syytä omaa äitiäni, tämän raskausajan tupakointia siitä, että miula on jonkinlainen diagnoisimaton tarkkaavaisuushäiriö sekä tuo hiivatin atopia
 
7thHeaven
Yksi tupakoiva tuttu muinoin totesikin että tupakoinnin vaarat taitavat olla pitkälti hölynpölyä. Hän tuntee paljhon äitejä jotka ovat tupakoineet ja kaikki ovat saaneet terveet lapset ja taas kaikki hänen tuntemansa sairaat ja vammaiset lapset ovat syntyneet tupakoimattomille äideille. Hän uskoi siis vahvasti että se tupoakoinnin lopettaminen ja siitä stressaaminen sekä mahdollisesti ihan elinikäinen tupakoimattomuuskin ovat sikiölle vaarallisempia kuin normaali tupakoiminen ja hyvinvoiva äiti.
.
Millä ihmeen logiikalla?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Tiitu";25437769]tiedän. poltti molemmissa raskauksissa & ainakin toisen aikana myös joi jonkin verran siideriä, väitti urbaanilegendaksi sitä että alkoholi vahingoittaa vauvaa.. :headwall:
nyt molemmat tytöt ovat ihan out of control, koulunkäyntikään ei suju. ja sitten tämä ihminen syyllistää MINUA, kun laitan koskenlaskijaa leivän päälle ja makeutusainetta kahviin...[/QUOTE]


sori, mutta... :LOL:
 
frendi
Hyvä ystävä tupakoitsi ja vähensi kylläkin, lapsi koko ajan sairaana, korvat yms. Nyt yrittää vauvaa ja toivotaan että pääsisi röökistä eroon tällä kertaa, luulen että jotakin oppinut tästä ekasta.
 
juuh
Tunnen erään, joka raskausaikana sairastanut jonkun viruksen, jonka seurauksena lapsella pahoja neurologisia ongelmia :( Lääkärit siis epäilevät, että nuo vammat tulleet sen viruksen vuoksi.
 

Yhteistyössä