Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja äiti86:
koulussa oli myös joskus puhetta jostain tutkimuksesta että kun äiti tupakoi niin sikiö liikehtii levottomasti. Olihan niitä muitakin mutta tämä jäi mieleen.
Muistan lukeneeni saman. Muistelen että yhdenkin tupakkahenkosen jälkeen sikiö sätkii kohdussa jopa puoli tuntia. Tämä oli teksti joka sai minut lopettamaan heti kun sain tietää odottavani esikoista! Nyt jo neljä vuotta polttamatta ja kakkonen mahassa. :)
 
vieras
Jos ei raskauden ajaksi saa tupakointia lopetettua niin ei sitten kyllä muutenkaan, eihän tuon parempaa motivaattoria lopettamiseen ole!!!

Ei tietenkään lopettaminen ole helppoa, mutta eihän elämässä aina kaikki muutenkaan niin helppoa ole. Mua naurattaa nuo "parempi pari tupakkaa kuin stressi" -höpinät. Mikä hemmetin stressi se on kun tietää että se on sen oman sikiön parhaaksi, oman vauvan terveyden turvaamiseksi?!

No, samaiset stressaajat sauhuttaa sitten ikänsä -sillä ainahan se lopettaminen on vaikeaa ja stressaavaa :headwall:

Nimim. kun päätin lopettaa tupakoinnin, niin lopetin.
 
X
Huostaanotettujen lasten kanssa työskenneltyä tuli huomanneeksi kyllä monensorttista äidin raskausajan toiminnan seurausta. Pahimpina pahasti epämuodostuneet lapset, joista kaikille ei paljoa elinvuosia luvattu. Pisti kyllä miettimään elämän epäreiluutta. Viattomat lapset, joiden narkkiäidit ovat pienen elämän pilanneet jo ennen alkuakaan.
 
tiedoksi
astma ja adhd ovat vahvasti perinnöllisiä sairauksia.. myös oppimisvaikeudet periytyy, erityisesti lukivaikeus. Toki tupakointi lisää riskiä näihin, mutta todennäköisesti ko. henkilöiden suvusta tai vanhemmilta löytyy noita.
 
"hoo"
Tiedän monia jotka tupakoineet raskaana ja useimpien lapsilla jotain häikkää. Yhdellä atopia ja astma ja oppimisvaikeudet, yhdellä sydänvika, yhdellä autismi, yksi kuuro, yhdellä todella pahat allergiat ollut vauvasta asti ja jatkuvat infektiot. Lapsipolot. Sitten tiiän yhden jo aikuisen miehen, jonka äiti joi reippaasti kun odotti. Tää tyyppi on vähän sellainen hidas ja ei ole koskaan opiskellut tms. On siis vähän vajaa, muttei kuitenkaan ole fas-syndroomaa.
 
hirttäytykää
Miten joku voi elää itsensä kanssa poltettuaan raskausajan! :O
En vaan käsitä! Lopetin tupakoinnin kun aloimme yrittää lasta, se oli vaikeaa, mutta tottakai mä sen tein! Herranjumala pieni viaton lapsihan siinä on kyseessä! Miksi pahoinpitelisin häntä tietoisesti vielä?! :O
Ihan tosi jos joku kerta nään jonkun tupakoivan maha pystyssä vedän tauluun. Tai odotan lapsen syntyvän ja sitten :D
 
"sondersson"
Tämä nyt ei ole niin hirveän vakava juttu mutta kuitenkin. Mun esikoisella on pehmeä kiille hampaissa (eli saa reikiä helpommin jne.) johtuen raskaudenaikaisesta antibioottikuurista. Toki tulehduskin olisi voinut aiheuttaa jotain jos olisi jatkunut.
 
hahhaa
Alkuperäinen kirjoittaja parsan imijäkö???!!!;19666278:
luultavasti satun tietämään...kaikkien raskausaikana poltin,nyt odotan oppimishäiriöitä,jne.jotain vammaa on pakko tulla!! vanhimmasta ei ole vielä ilmennyt mitään (9v),mutta toisessa on pakko löytyä jo vika....:D :D
Miten voi onnistua kaksi kertaa tekemään vahinkolapsen? :D
 
"jep"
Hienoa päättelyä jonkun kaverilla - koska HÄNEN lapsensa ovat terveitä, ja tuntee tupakoimattomien erityis-/sairaita lapsia, niin kyllä elinikäinen tupakoimattomuus saattaa olla lapselle pahasta! Tiedänpähän nyt, mistä johtuu, jos lapsilleni joskus jotain tulee :D.

Juujuu, ei mitään tieteellisiä hömpänpömppätutkimuksia kannata uskoa, vaikka kuinka olisivat keskenään samansuuntaisia, totuus löytyy kyllä kun katselee kaveripiirin kokemuksia.
 
"Niin"
En mä tiedä toimistani, mutta itselläni on ADHD ja kahdellani lapsistanikin on. Minut diagnosoitiin vasta aikuisena, yli kolmekymppisenä.
Tämä on periytyvää, joskus sitä miettii että kun toisella näistä ADHD-lapsistanikin tää on yhtä pahana kuin mullakin, eli tosi pahana, että olisiko mun laatuisilla oikeutta tuottaa maailmaan lisää samanlaisia kärsimään samoista ongelmista. Tää maailma kun ei ole meitä varten.
Vaan minä en tiennyt tästä diagnoosista ennen lisääntymistäni, tiesin vaan sen että olen tyhmä, laiska, lyhytpinnainen ja kaikkeen kykenemätön. Tietämättömyys siis olkoon mun puolustukseni, miksi lisäännyin.
 
"mmm"
Mun äiti ei tupakoi ollenkaan ja eikä käytä juurikaan alkoa. Piti täysin nollalinjan kun odotti mua. Silti mulla hirvee astma ja hirveesti allergioita.

Ite pidin myös täysin nollalinjaa kun tytärtä odotin. Mutta silti tyttärellä on silent refluksi ja suolisto peränen maitoallergia. Ja luultavasti on muitakin allergioita.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä;20402079:
Tiedän äidin joka tupakoi kahden raskauden aikana askin päivässä. Nuoremmalla lapsella oli syntyessään munuaisvika. Nyt lapsi 3v. ja vika on korjattu ja hallinnassa (en tiedä ihan tarkkaan kuinka pahasta asiasta oli kyse vai oliko vain takaisinvirtaus tmv.). Tupakoinnistahan se luultavimmin johtuu, mutta milläs näitä todistaa. Nuoremmalla lapsella on myös epäilty ADHD:ta eikä puhu vielä juuri mitään.
:D

Munuaisvika ei kyllä todel-lakaan johdu tupakoinnista. Tai ainakaan sinä et ole riittävä asiantuntija edes oletusta tuosta esittämään. Oikein palstadiagnoosien äiti tämä vastaus. :D :D

Noissa tupakka --> vauvojen sairaudet, oppimishäiriöt ym. tutkimuksissa mua kiinnostaisi kovasti tietää miten niissä on sosiaaliset ja ympäristötekijät sun muut otettu huomioon. Tupakasta poiketen, täysin kiistaton tosiasiahan on se, että esim. oppimishäiriöihin voi olla perheen sisäiset tekijät syynä tai laukaisijana. Siis epäsäännöllinen elämäntapa, väärät virikkeet, ei esim. lueta/rauhoituta/ohjata leikkejä ollenkaan. Lapsia on lauma ja ne tekee keskenään mitä tykkää. Ruoka on mäkkäriä ja vanukkaita. Vanhempien elämä vähän sitä sun tätä. Kuulostaako röökimammalta? Millä se siis on tutkimuksissa osoitettu, että nuo em. tekijät eivät ole se vaikutin lapsen ongelmiin, eikä se pahapaha tupakka?

Rumasti sanottu sekin ehkä, että jos sitä kliseistä kuvaa tupakoivasta äidistä käytetään, niin kun kerrostaloghettojen koulut keskeyttäneet ex-teinipissikset ja amisperat lisääntyy keskenään, tuskin voidaan mitään Einstein-geeniperimää ja superterveellisiä elämäntapoja noudattavaa yhteiskunnan toivoa odottaa niistä lapsistakaan.

Mutta täähän oli vain mun mielipide.. Tupakka on hirveän helppo vihollinen kaikille nykyään. On se pahasta joo, mutta missä viipyy 50% veronkorotus viinaan ja läskiruokiin?
 
exguemuav
Allergiat ja astma ovat tosi yleisiä. Melkein joka viidennellä on jotain allergiaa. Se on jännä, kun palstamammat tietää sen johtuvan yksinomaan äidistä. On totta, että esim. tupakointi lisää riskiä sairastua, mutta todellisuudessa allergia on myös vahvasti perinnöllinen. Näin ollen ei voi varmuudella sanoa, mistä allergia on tullut. Jännä, kun palstamammat on satavarmoja siitä ainoasta syystä.
 
"vieras"
Allergiat ja astma ovat tosi yleisiä. Melkein joka viidennellä on jotain allergiaa. Se on jännä, kun palstamammat tietää sen johtuvan yksinomaan äidistä. On totta, että esim. tupakointi lisää riskiä sairastua, mutta todellisuudessa allergia on myös vahvasti perinnöllinen. Näin ollen ei voi varmuudella sanoa, mistä allergia on tullut. Jännä, kun palstamammat on satavarmoja siitä ainoasta syystä.
Niinpä. Ja allergia+astma ja muut on lisääntyneet viime vuosikymmeninä huimasti, enemmän sairastajista sairastaa noita vakavasti/vaikeina MUTTA tupakointi raskausaikana on tippunut varmasti pohjalukemiin. Jos siis katsotaan historiaan sinne kohti, missä naiset on ylipäätään alkaneet tupakoimaan. Jos tupakka olisi niin voimakas tekijä kuin halutaan antaa ymmärtää, allergiat ja muut pitäisi vähentyä, eikö??

Kirjoitin ylläolevan pidemmän tekstin. Mielenkiintoista olisi saada jotain kommenttia, jotenkin tuntuu että tästä aiheesta kun yrittää keskustella järkevästi tulee mameille seinä vastaan. Ei siinä mitään pahaa ole, että tupakkaa vihaa, mutta rajansa kaikella.
 
tässsssä
"Epidemiologisissa tutkimuksissa tupakointi on
ollut epäsuorasti yhteydessä lapsen myöhempään kehitykseen, mutta koska tupakointi ei jakaudu
tasaisesti eri sosiaaliluokissa, vaikutukset mm. oppimishäiriöihin voivat peittyä muihin tekijöihin."
 
tässsssäää
"Astma on lasten yleisin krooninen sairaus. Tupakoivien vanhempien lapsilla esiintyy yleisemmin
astmaa sekä yskää ja hengityksen vinkumista. Tutkimuksissa riski vaihtelee 1,2-1,4 välillä.
Tupakointi aiheuttaisi lähinnä ei-allergista vinkumista, joka tavallisimmin liittyy infektioihin, mutta
allergisen astman puhkeamiseen sillä ei näyttäisi olevan yhteyttä. Astmaatikoille tupakansavu
aiheuttaa usein oireita, joten astmaattisten lasten tulisi välttää tupakansavua."

Joten vaikka riski lisääntyy hieman, ei palstamamma voi oikeasti nyt ihan varmuudella sanoa että lapsella on astma äidin toimien takia.
 
"vieras"
kaverini poltti reippaasti yli askin päivässä koko raskausajan (lisäksi joi välillä).

sattumalta hänen lapsensa on moniallerginen, atooppinen iho ja astma. lisäksi ikäisiään pienempi ja laihempi. tämä ei suinkaan johdu tupakasta, vaan on vain kurja sattuma :(
 
"vieras"
Sama vieras kuin ylempänä lisää edelleen; tuli mieleen se tutkimus, missä Suomen ja Venäjän rajan tuolla puolen oli lapsilla hurjat prosentit vähemmän astmaa, allergioita...vaikka siellä TAKUULLA vedetään tupakkaa enemmän kuin täällä. Terveysvalistus raskausaikana on myöskin takuulla huonompaa, heikkotehoisempaa tai olematonta.

Eli; olisikohan ne syyt allergiaan ja astmaan nykyaikaisessa elämäntavassamme; hygienia, eläimiä vähemmän, sairastetaan vähemmän jne.. Elimistöllä on jänniä keinoja keksiä itselleen tekemistä, kun se tuntee pääsevänsä liian helpolla.

En väitä, etteikö joku 2 askia päivässä raskausaikana laittaisi vauvankin koville ja olisi äärimmäisen epäterveellistä molemmille, vastuutontakin. Mutta joku pari-kolme tupakkaa päivässä? Väitän, että jälkeenpäin tuon verran polttaneita ja täysin tupakoimattomia ja heidän vauvojaan ei erottaisi paatuneinkaan palstamamma, saati sitten lääkärit. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23007271]kaverini poltti reippaasti yli askin päivässä koko raskausajan (lisäksi joi välillä).

sattumalta hänen lapsensa on moniallerginen, atooppinen iho ja astma. lisäksi ikäisiään pienempi ja laihempi. tämä ei suinkaan johdu tupakasta, vaan on vain kurja sattuma :([/QUOTE]

Niin. Se johtuu tod.näk siitä alkoholista ja sen lisäksi muista, pienemmistä ja satunnaisistakin tekijöistä. Sekä huonosta tuurista, ikävä kyllä. Toki runsas tupakointikin voi tehdä pahaa mutta alko varmaankin se pääsyy. Se vahingoittaa jo kerrasta jos pahasti käy, tupakkaa paasataan nykyään niin kovasti että tätä ei moni tajua.
 
nikotiina
Tupakka on hermomyrkky joka sisältää paljon muitakin myrkkyjä kuin nikotiinia ja häkää, mm. Syanidia, arsenikkia yms muita mukavuuksia.
Nikotiini myös supistaa pieniä verisuonia useammaksi tunniksi, joten tupakoiva vauva kärsii hapen puutteesta koko ajan.

Jos ette itse kykene lopettamaan niin laitatte kuitenkin vauvan kärsimään viekkareista? Tupakka jättää kyllä ikuiset jäljet aivoihin
 
56tyh
No, yksi äiti söi masennukseen lääkkeitä raskausajan... Eihän niitä ole voitu tietenkään tutkia kovin hyvin, että mitä aiheuttavat raskausaikana, mutta niitä hän sitten kuitenkin söi. Lapsella oli syntyessään suuret epämuodostumat, sekä syntyi reippaasti etuajassa, pienenä keskosena. Eihän tästä voi mitään varmasti sanoa, ja kaikki voi tosiaankin olla vain sattumaa, mutta kaiken varalta itse olen aina ajatellut, että kaikkea ylimääräistä kannattaa välttää, jos vain suinkin mahdollista...
 
"vieras"
Hauskaa, että toiset aina kääntää nämä jutut näin... Eli koska vammaisen lapsen voi saada muutenkin, vaikka eläisi miten terveesti tahansa niin sillä ei sitten ole väliä, vaikka polttaisi/joisi raskausaikana.
 

Yhteistyössä