Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
Tupakoin ensimmäisen raskauden, synnytin ison, 3950 g painavan pojan, täysin terveen.
Toista raskautta en tupakanoinut, synnytin ison, 4840 g painavan pojan, jolla oli sydänvika.
Uskon, että kaikki sattumaa. Alkoholo aiheuttaa vammoja sun muita. Ihmisillä, jotka elävät mallikkaasti, syntyy yhtälailla erityslapsia.
Hei!!!! Tämän tapauksen (ja muiden joita palstalla luetellaan) voimme julistaa tupakan ja varmasti myös alkoholin täysin turvallisiksi käyttää raskauden aikana. Se, että asiaa on OIKEASTI TUTKITTU ja aineet vaarallisiksi todettu on luonnollisesti mitätöity sillä, että kaikki ongelmat eivät näy heti (tai niitä ei osata yhdistää, syöpä myöhemmin, lapsettomuutta tmv.) ja sillä, että jotkut vauvat selviytyy ja elää terveinä näistäkin huolimatta...

Voi hyvää päivää!!! :mad:

Edit: En voi sille mitään, että teille tupakoiville tulee tästä niin perkeleen paha mieli, mutta se tupakka on erittäin pahasta sille sikiölle. Ja se joka postaa ensimmäisenä TUTKIMUKSEN, jossa kerrotaan, että vieroitusoireet ja stressi tupakoinnin lopettamisesta on pahempi kuin ne tupakankäryt saa papukaijamerkin.
 
Viimeksi muokattu:
en tiedä, kauppaopistoaikoina meidän luokalla yks tyttö odotti vauvaa ja käytti aina hirveän tiukkoja vaatteita. ja vietti muutenkin railakasta elämää. vauva oli kuitenkin syntyessään pahasti vammainen, ja meidän luokan vanhemmat rouvat, äitejä jo itsekin, silloin puhuivat, että nuori itse on aiheuttanut ne vammat vauvalle. mutta kukapa tietää totuutta, olis voinut olla varmaankin vammainen vaikka olis toisinkin käyttäytynyt
 
Millä ihmeen logiikalla?
Juuri sillä logiikalla että ne hänen tuntemansa sairaat ja vammaiset lapset ovat syntyneet näille tupakoimattomille äideille ja monet näistä äideistä eivät ole koskaan tupakoineet. Läpi raskauden tupakoitsijat ovat taas saaneet terveitä lapsia, kuten hän itsekin.

Tosin hänenkin lapsensa sai hyvin pienenä astmadiagnoosin ja on aina ollut paljon kipeänä. Täysiä päiväkotiviikkoja on ollut harvoin ja 2vko taisi olla hänen mainostamansa pisin aika mitä lapsi on ollut putkeen ihan terve. Mutta eihän silläkään ole mitään tekemistä tupakoinnin kanssa...
 
harmaana nyt
Meillä on ollut useampikin sijaislapsi ja valitettavasti niistä ei ole kuin yksi ns. "täysin normaali". Muilla on pääasiassa ad/hd:ta, FAS:ia (diagnosoitu) ja muita pieniä henkisiä / fyysisiä ongelmia ja eivät he ikävä kyllä kovin hyvin elämässään ole pärjänneet meiltä lähdön jälkeen, vaikka meillä ollessa on hankittu kaikki mahdollinen apu (ihan "omilla rahoillakin") ja annettu hyvät eväät elämään. Eli koulut (ammatilliset) on jääneet kesken, raha-asiat päin prinkkalaa, kaikki huushollihommat pitäs edelleen kädestä pitäen käydä neuvomassa jne. Nyt tosin yksi näistä "reppanoista" vanhemmiten on edes YRITTÄNYT kunnostautua ja on jopa kokeillut töidenkin tekoa, mutta heikolla menestyksellä. Eli kyllä tuo äitien välipitämättömyys tulee heidän koko loppuelämäänsä vaikuttamaan. Äideillä ollut siis pääasiassa runsasta alkon käyttöä, mutta myös tietysti tupakointia ja lieviä huumeita.

Oman kummitytön äiti taas veti tupakkaa, kuin "korsteeni", alkon käytöstä en mene vannomaan, kun en kertaakaan nähnyt, mutta vahva epäilys on, että sitäkin on saatettu ottaa. Lapsella siis mm. jatkuvasti flunssaa, keuhkoputken tulehduksia, atopia sekä karsastusta ja ad/hd epäilys. Ja jatkuva flunssa siis tarkoittaa oikeasti jatkuvaa, eli ilman nuhaa tai yskää ei vuodessa mennä montaakaan päivää. Onko se tupakoinnin syytä, mene ja tiedä, mutta itse en henk. koht ottaisi riskiä tieten tahtoen, vaikka niitä "normaaleitakin lapsia" tupakoitsijoille ja jopa lakon kuluttajille on sattunut tulemaan. Eikä niistä vaaroista ihan huvikseen varoitella - kyllä niillä yleensä joku tieteellinen tukimusperuste on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;19666422:
Hui kamala mitä kertomuksia. :( Itse en pysty ymmärtämään miten ei muka voi olla irti tupakasta, alkoholista, kun odottaa lasta! Eikö oma vauva siellä masussa ole sen verran tärkeä, että on juomatta ja polttamatta? Puhumattakaan huumeista! Eihän se tupakanpolton lopettaminen varmasti helppoa ole, jos on polttanut kauan, mutta luulisi että kun on kyse oman lapsen terveydestä niin sitä lopettaa vaikka olisi kuinka h*lvetin vaikeaa! Pidän sellaisia äitejä todella itsekkäinä, jotka tietentahtoen vahingoittavat omaa vauvaansa. Alkoholisteja odottajia halveksin syvästi puhumattakaan heistä, jotka käyttävät odotusaikana huumeita. Tupakoivat menevät samaan kastiin. Itse en polta ja alkoholia käytän kohtuudella. Raskausaikana pidin täysin nollalinjan, vaikka saisihan silloinkin ottaa oluen/siiderin silloin tällöin. Itse koen asian niin, että kun on saanut aikaan jotain niin ihmeellistä, on saanut alulle oman pienen lapsen niin kyllä silloin voi ja pitää luopua kaikesta mikä vaan voi pientä vahingoittaa! Voi, kun odottajat, jotka polttavat/juovat, ajattelisivat sitä tulevaa lastaan enemmän kuin itseään. Itsekkyyttä pahimmillaan.

Itse tiedän muutaman äidin, jotka ovat polttaneet raskausaikana, mutta sitä en tiedä onko heidän lapsilleen tullut mitään seurauksia siitä.
Pakko kommentoida ihan vaan siksi kun useammassa kohtaa tekstiäsi sai käsityksen että mielestäsi huumeet on pahinta sikiölle. Tutkimusten mukaan alkoholi kuitenkin aiheuttaa pahempaa vahinkoa kuin mikään huume. Toki, riippuen huumeesta, niilläkin voi saada aikaan pahaa tuhoa :( Halusin vain oikaista tämän käsityksen.
 
"vieras"
tupakoinnista sen verran, yritin lopettaa samantien kun tuli varmuus että odotan pienokaista, mutta kuinkas kävikään..

luulin sen olevan paljon helpompaa "olenhan vahva ja päättäväinen ihminen" se ei ollutkaan niin helppoa.. hirveä stressi ja univaikeudet astuivat kuvioihin..

kerroin tästä neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä, että mieluummin muutama tupakka kuin stressi ja unettomuus.. onnistuin kyllä vähentämään tupakointiani todella paljon, harmittaa etten pystynyt lopettavaan vaikka olin puhunut siitä niin paljon että "kyllä minä pystyn.."

mutta... kävin tupakalla muutaman kerran päivässä ja sain nukkua yöni, rauhassa, ilman vieroitusoireita. näin molempien tyttäreideni (02/11 & 09/10) kohdalla, enkä ole kyllä kummassakaan huomannut mitään oireita tms joka voisi johtua siitä että olen tupakoinut odotusaikana
Anteeksi kun tuomitsen ja kyselen. Mutta en ymmärrä miksi et lopettanut tupakointia raskauksien välillä? Siis ymmärrän tuon ekan kohalla tapauksen, esim kaverini sai lapsensa täytenä yllätyksenä ja tupakanlopettaminen oli hankalaa. Minkä kyllä ymmärrän, itsekin aikoinaan 8v poltin, ja lopettaminen ei ollut helppoa. Ja uskon että raskaana ollessa, tuplasti hankalampaa. Mutta myöhemmin -muiden virheistä viisastuneena- päätin että en ala lasta yrittämään ennen kuin tupakointi on täysin lopetettu. Ja kyllä se todellakin oli sen arvoista. En siis ymmärrä miksi et seuraavaa lastasi varten lopettanut hyvissä ajoin tupakointia.... No tämä tällaista jälkiviisastelua, mutta olen monien kohdalla ihmetellyt tätä paljon. Eikä ole tarkoitus nyt pahoittaa mieltä, mikä on tehty, se on tehty.

Ja mä kyllä miellän asian niin että jos mulla ei ole luonnetta tupakan polttoa lopettaa, kun aion suunnitellusti raskaasti tulla. Niin tuskinpa mulla on luonnetta toista ihmistä kasvattamaan. Ja toiseksi, ihminen joka on niin tyhmä, että kuvittelee tupakoinnin raskaana olevan turvallista, koska ensimmäisille lapsille (tai kaverin lapsille jne jne) ei tullut mitään, pitäisi laittaa pakolliseksi jonkinnäköinen logiikan ja tilastotieteen kurssi ennen lasten hankintaa! Noh, näin mustavalkoisesti en toki muille tosielämässä asioita ilmaise, mutta sisimmissäni ajattelen niin.
 
`minä`
tuollaisia keskittymisvaikeuksia on kuitenkin voitu hoitaa mutta vammaisia lapsia et saa terveeksi millään olisinpa polttanut enkä juonut! olisi helpompaa kun/jos tietäs että itse ei aiheuttanut näitä sairauksia lapselleen.Yritintänään katsella lasta onko mitään fas tai fae oireita eli se ylähuuli tai luomi mut ei kai sentään,mutta vaikka en olisi tippaakaan juonu ja lapsi silti vammainen auttaisiko sekään ???
 
käly
Mun veljen perhe on aika köyhiä ja muutenki sellasia ressukoita. Mä luulen että veljeni vaimo syö jotain masennuslääkkeitä, se on kuitenkin entinen lastenkotilapsi ja sen vanhemmat kuoli huumeisiin joskus vuosia sitte, ja se vaimo on välillä aika väsyneen ja itkeneen näköinen, alakuloinen.

Niillä on kolme lasta, jokainen paino syntyessää alle 3 kg, kaks oli valohoidossa synnärillä. Sit kaks näistä lapsista ei oo oppinu normaalis ajas käveleen, ne on olleet melkei 2-vuotiaita... Kaikki on tosi pienii ja laihoi, ja niitä on tutkittuki jossai sen takia, kuulemma mitää ei löytyny mut mä en oikein usko, ne on oikeesti tosi heiveröisiä ja niillä pienen pienet päät, 3vuotiaalla muistaakseni 45 senttii tai jotain tämmöstä, meidän lapsella on ton kokone pää jo yksiveenä. Ja niil muillaki lapsil on tollaset älyttömän pikkupäät. Vaikee uskoo etteikö ois mitää, se veljen vaimo ei vaan kerro meille. :(
 
käly
Näillä veljeni vaimon lapsilla on myös atooppista ihottumaa joka paikas ja niitä pitää koko ajan olla rasvaamas, ei sekään ihan tavallista lastenhoitoa mun mielestä ole... ja ne vielä pitää koiraakin, vaikka mäkin on koittanu sanoo, ettei se koira oo hyväksi lasten ihottumille.
 
Tunnen, tupakoineiden äitien lapsia. On astmaa, allergiaa ja atopiaa.

Ja te jotka luulette ettei lääkäri erota tupakoimattoman äidin lasta ja sellaista joka on raskausaikana polttanut muutaman kessun päivässä, on pötyä.

Terveysportti

"Raskauden aikana tupakoivat äidit vaurioittavat lastensa kehittyviä valtimoita, tuore hollantilaistutkimus osoittaa. Tällöin syntyvät haitat näkyvät lapsen ollessa viisivuotias."

Että voi ne teidän lapsoset siltikin kantaa aiheuttamianne vammoja puhkeavien sydän- ja verisuonitautien merkeissä.

Pistää vihaksi lukea miten joku voi tietoisesti altistaa lapsensa tuollaiselle myrkylle ja vielä hakee oikeutusta sellaiselle pahoinpitelylle :mad:
 
diabetes
Tiedän äidin, joka ei mennyt sokerirasitustestiin vaikka täytti kaikki kriteerit (ylipaino, ikä, suvussa diabetesta). Lapsi syntyi 3kk etuajassa (tämä johtui muista syistä). Mutta synnytyksen jälkeen todettiin, että äidillä on diabetes, joka oli siis koko raskauden ajan ollut hoitamaton. Diabetes saattaa hidastaa sikiön keuhkojen kehitystä, ongelmaa ei ole jos lapsi syntyy täysiaikaisena tai diabetesta on hoidettu. Kun pikkukeskosille se keuhkotilanne on yksi kynnyskysymys, voitte kuvitella miten vaikea oli pienen alku. Lapsella on krooninenkeuhkosairaus, astma yms. Kotiutui aikanaan lisahapen kanssa.
Monesti on äiti itsekin sanonut, että hänen jääräpäisyytensä aiheutti paljon pahaa. Voi olla, että ongelmia olisi olllut vaikka db:tä olisi hoidettu. Mutta ei ehkä näin pahoina :(
 
Minun oma äitini muunmuassa poltti raskausaikana kun odotti minua. Mulla ollut koko oppivelvollisuuden ajan oppimisvaikeuksia ja jouduin jopa psykiatrin puheille ja neurologisiin testeihin ala-asteella. Vanhemmiten helpottanut mutta tiedän mistä johtunut. Äitini ollut avoin ja kertonut jo ajat sitten että poltti kun odotti mutta ei myönnä vaikeuksieni johtuvan siitä. Nyt kun olen itse äiti niin osaan ynnätä yks plus yks. Ennen en osannut.
Sama täällä. Äiti tupakoi raskausajan ja mulla oppimisvaikeuksia matemaattisissa aineissa niin että lukion matikkaa en saanu suoritettua ja ala- ja yläaste nipinnapin.
Vaikuttaa myös kykyyn hahmottaa ympäristöä, en kykene lainkaan suunnistamaan vieraassa paikassa ja oikean ja vasemman hahmottaminen ei tuu automaattisesti. Tasapaino huono.

Äiti ei ikinä myöntäis olevansa edes osittain syyllinen.
 

Yhteistyössä