Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
Toinen vieras
Sinulle "vieras", joka olet kaipaillut kommentteja kirjoituksiisi.

Ihan selkeästi sinulla on kyky hankkia ja käsitellä kriittisesti tietoa. Ymmärrät tilastollisia todennäköisyyksiä. Ongelma on vain siinä, että olet väärällä palstalla. Tällä palstalla tilastolliset todennäköisyydet ovat joko luonnonlakeja tai täyttä puppua. Eli palstamammojen mielestä joko kaikki tupakoivien äitien lapsille tulevat mahdolliset ongelmat nyt ja tulevaisuudessa johtuvat tupakasta, tai sitten tupakka on täysin vaaratonta, koska "mäkin poltin ja terve lapsi tuli".

Kumpikin noista käsityksistä on yhtä lailla virheellinen, mutta tuossa jälkimmäisessä tapauksessa aiheutetaan tyhmyydellä ihan oikeaa harmia syntymättömille lapsille. Joten sikäli annan palstamammojen pitää mielellään käsityksensä tupakan vaaroista, vaikka sitten ylimitoitettuina.
 
"vieras"
Faktanahan en tiedä mitään. Mutta suuresti kyllä epäilen.

Esikoisen odotusaikana tupakoi ja ryyppäs. Lapsi syntyi useamman kuukauden etuajassa. Oli erittäin allerginen pienenä. Äidillä iehet vaihtui tiuhaan ja oli väkivaltaisiakin tapauksia, lastakin kohtaan. Nykyään tällä on autisminkirjo, adhd ja lapsuuden aikaista skitsofreniaa epäillään.

Toisen lapsen ja kolmannen lapsen odotus ajalla on ainakin tupakka maistunut ihan entiseen tapaan. Autismia epäillään näillä nuoremmillakin.
Äiti jätti 2v useammaksi tunniksi yksin tv:n eteen että sai imetettyä vauvan makuulta sängyssä, ei kuulemma pysty istumaan. Samalla sitten otti itse päiväunia.
 
"gen"
[QUOTE="vieras";23013055] Autismia epäillään näillä nuoremmillakin.
Äiti jätti 2v useammaksi tunniksi yksin tv:n eteen että sai imetettyä vauvan makuulta sängyssä, ei kuulemma pysty istumaan. Samalla sitten otti itse päiväunia.[/QUOTE]

Autismi ei puhkee terveelle lapselle vaikka sitä istuttais tv.n ääressä. Skitsofrenia on perinnöllinen sairaus, johon autismi kuuluu
 
"sipu"
Alkuperäinen kirjoittaja Järkyttynyt;19666422:
Hui kamala mitä kertomuksia. :( Itse en pysty ymmärtämään miten ei muka voi olla irti tupakasta, alkoholista, kun odottaa lasta! Eikö oma vauva siellä masussa ole sen verran tärkeä, että on juomatta ja polttamatta? Puhumattakaan huumeista! Eihän se tupakanpolton lopettaminen varmasti helppoa ole, jos on polttanut kauan, mutta luulisi että kun on kyse oman lapsen terveydestä niin sitä lopettaa vaikka olisi kuinka h*lvetin vaikeaa! Pidän sellaisia äitejä todella itsekkäinä, jotka tietentahtoen vahingoittavat omaa vauvaansa. Alkoholisteja odottajia halveksin syvästi puhumattakaan heistä, jotka käyttävät odotusaikana huumeita. Tupakoivat menevät samaan kastiin. Itse en polta ja alkoholia käytän kohtuudella. Raskausaikana pidin täysin nollalinjan, vaikka saisihan silloinkin ottaa oluen/siiderin silloin tällöin. Itse koen asian niin, että kun on saanut aikaan jotain niin ihmeellistä, on saanut alulle oman pienen lapsen niin kyllä silloin voi ja pitää luopua kaikesta mikä vaan voi pientä vahingoittaa! Voi, kun odottajat, jotka polttavat/juovat, ajattelisivat sitä tulevaa lastaan enemmän kuin itseään. Itsekkyyttä pahimmillaan.

Itse tiedän muutaman äidin, jotka ovat polttaneet raskausaikana, mutta sitä en tiedä onko heidän lapsilleen tullut mitään seurauksia siitä.
sanoit kaksi kertaa "puhumattakaan huumeista". Et taida tietää että alkoholi on sikiölle pahempi myrkky kuin huumeet? Toki mikään huumekkaan ei ole sikiölle hyväksi ja niissä on kaikissa erilaisia vaikutuksia (joissain ikävämpiä joissain lievempiä). Mutta siis alkoholi on pahin.
 
epähedelmä
Itse söin masennuslääkkeitä kahden lapseni odotuksen aikana, ekan kans yritettiin lopettaa muttei onnistunut. Ihan normaaleja mutta aina sitä pelkää että jotain ilmenee. Motorisesti vähän hitaasti kehittyneet, muuten kaikki ok ja fiksuja.
 
Päivässä. Usko tai älä. Poltti vielä imetysaikanakin, vaikka yritin ehdottaa sille että jättäisi imetyksen väliin ja antaisi mieluummin korviketta.
Mikä tässä on niin vaikeaa uskoa?
Mä aloin itse polttamaan uudelleen kun mun vauva oli n. puolivuotias ja neuvolassa asiasta keskustelin, niin neuvolatäti sanoi, että jatka vaan sitä imetystä, että parempaa se oman äidin maito silti on.
Tosin mä en polttanut askitolkulla, muutaman päivässä vaan.
 
Itse olen sitä mieltä että kuopukseni voimakas kala-allergia on minun syytäni kun poltin puolet raskausajasta :( Esikoisella on krooninen astma mutta hänen odotusaikanaan en polttanut mutta silti olen sitä mieltä että tupakointi altistaa allergioille ja näinollen syytän itseäni kuopukseni voimakkaasta allergiasta :(
 
syöpäkääryle
Isoveljiäni odottaessa ja imettäessä äitini poltti reilunlaisesti, molemmat veljet ovat moniallergikkoja, sairastavat kroonisia hengitystiesairauksia ja saavat kaikki maailman flunssat todella rajuina ja pitkäkestoisina. Molemmat ovat myös luonteeltaan hieman hermoheikkoja, pinna palaa ties mistä aina.

Itse olen taas täysin allergiaton ja perusterve, hermoissakaan ei ole moittimista. Äitini ei siis enää polttanut minua odottaessa.
 
taany
Tulí jotenkin paha mieli lukiessa tätä keskustelua. En polttanut/juonut alkoholia raskausaikana. Ja silti minulla on kehitysviivästynyt poika...(autismia tutkitaan...) :( että en sitten tiedä mistä tuo johtunee! Nyt varmaan kaikki sit miettii..että toi on taatusti polttanu tai juonu raskausaikana niinku tääl palstal jo sanotaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja syöpäkääryle;23015207:
Isoveljiäni odottaessa ja imettäessä äitini poltti reilunlaisesti, molemmat veljet ovat moniallergikkoja, sairastavat kroonisia hengitystiesairauksia ja saavat kaikki maailman flunssat todella rajuina ja pitkäkestoisina. Molemmat ovat myös luonteeltaan hieman hermoheikkoja, pinna palaa ties mistä aina.

Itse olen taas täysin allergiaton ja perusterve, hermoissakaan ei ole moittimista. Äitini ei siis enää polttanut minua odottaessa.
Meillä juuri toisin päin; isoveljiäni (3) odottaessa äiti poltti; heillä ei yhdelläkään ole allergioita, astmaa tai muitakaan ongelmia. Minua odottaessani äiti ei taas enää polttanut, kas kummaa mulla on porukan ainoat allergiat jotka oli lapsena aika rajujakin, tukehtumisoiretta, silmät ummessa jne. Oppimishäiriöitä tai vastaavia ei ole ollut kenelläkään meistä paitsi paniikkihäiriöoireilua itselläni. Minä olen meistä ainoa pahan infektio- /korvakierteen sairastanut myöskin.
 
"vieras"
Sinulle "vieras", joka olet kaipaillut kommentteja kirjoituksiisi.

Ihan selkeästi sinulla on kyky hankkia ja käsitellä kriittisesti tietoa. Ymmärrät tilastollisia todennäköisyyksiä. Ongelma on vain siinä, että olet väärällä palstalla. Tällä palstalla tilastolliset todennäköisyydet ovat joko luonnonlakeja tai täyttä puppua. Eli palstamammojen mielestä joko kaikki tupakoivien äitien lapsille tulevat mahdolliset ongelmat nyt ja tulevaisuudessa johtuvat tupakasta, tai sitten tupakka on täysin vaaratonta, koska "mäkin poltin ja terve lapsi tuli".

Kumpikin noista käsityksistä on yhtä lailla virheellinen, mutta tuossa jälkimmäisessä tapauksessa aiheutetaan tyhmyydellä ihan oikeaa harmia syntymättömille lapsille. Joten sikäli annan palstamammojen pitää mielellään käsityksensä tupakan vaaroista, vaikka sitten ylimitoitettuina.
:D

Kiitokset tästä, sama vieras täällä siis taas. Suoraan sanottu ja täysin tottakin vielä, kun tarkemmin ajattelee.

Mulle henkilökohtaisesti vain sellainen yleistäminen tai tutkimustulosten vääntäminen omiin mielipiteisiin sopivaksi on kuin näyttäisi punaista vaatetta. Sama jos siteerataan vain yhtä tutkimusta, sitä joka sattuu miellyttämään, ja unohdetaan 10 muuta joista on saatu eri tulos. Vaikka joku "kannabis aiheuttaa skitsofreniaa" -otsikko saa mut jo lööpin nähtyäni ruuvaamaan ajatuksissa yleisönosastokirjoitusta.

Olen itsekin sitä mieltä, että tupakan myynnin voisi yhtä hyvin vaikka lopettaa (jos saataisiin eliminoitua jollain ihmeen keinolla pimeän kaupan ryöstäytyminen tällöin) mutta mielipiteestäni huolimatta vihaan keksittyjä tai muunneltuja faktoja tai ns. pelotteluvalistusta. Kuitenkin, huumeidenkin osalta sillä pelottelulla on juuri niihin ongelmallisimpiin tapauksiin usein erittäin ei-toivottu vaikutus.
 
lopettanut
Tupakoiville äideille:
Tupakanhimo on muutamaa päivää/viikkoa lukuunottamatta vain siellä pään sisällä. Fyysiset oireet on nopeasti ohi ja sitten on "enää" henkinen tuska. Kun itselleen tekee TÄYSIN selväksi, että ei edes YHTÄ tupakkaa aio enää polttaa MILLÄÄN verukkeella, niin helpottaa jo todella. Itse olen lopettanut 10 vuotta sitten ensimmäistä odottaessa, joten tiedän kyllä, mitä se himo on.
Se, että stressaisi lopettamista niin paljon, että vauvalle olisi haittaa, on käsittämätöntä! Vauvoja odotetaan sotatilassakin. Se, että polttaa lopetusstressiä pakoillakseen, aiheuttaa myös stressiä ja huonoa omaatuntoa, joten väittäisin edelleen polttamisen olevan pahempi.
Kun lopettaa, niin lapsi syntymänsä jälkeen välttyy niiltä vieroitusoireilta, mitä vanhempikaan ei miltei kestä ja saat olla hyvänä raikkaana esimerkkinä lapselle läpi elämän (KUN et aloita uudelleen, kuten niin moni...) Lisäksi et joudu miettimään monessa asiassa "johtuuko tämä polttamisestani" eikä lapsesi joudu hoitamaan sinua, kun sätkit happirikastimen kanssa keuhkoahtaumataudissa 45-vuotiaana. Jaksat sitten puuhailla myös lastenlasten kanssa ;) Jos raskaus ei anna motivaatiota lopettaa, ei sitä anna mikään. Jos ei halua sairastua, kannattaa lopettaa. Harva välttyy tupakkasairauksilta. Niitä on paljon muitakin kuin se keuhkosyöpä, jota "mulle ei ainakaan tuu". Keuhkoahtaumataudin ensioire on juuri se kuuluisa joka aamuinen "tupakkayskä" ja tuhoutuneita keuhkoja ei saa enää takaisin.
 
"vieras"
Mun ystävälläni ja hänen pikkuveljellään on fas-oireyhtymä. Kummatkin syntyivät 70-luvulla ja huostaanoton kautta päätyivät eri perheisiin asumaan. Ystävälläni fas ei oikeastaan ilmene muuten kuin ulkoisina piirteinä sekä oppimisvaikeuksina. Hänellä on nykyään oma perhe ja elää normaalia elämää.
 
dfdf
t
mutta... kävin tupakalla muutaman kerran päivässä ja sain nukkua yöni, rauhassa, ilman vieroitusoireita. näin molempien tyttäreideni (02/11 & 09/10) kohdalla,
Vai että oikein sait nukkua yösi rauhassa ilman vieroitusoireita. No sehän on hienoa. Kai annoit sitten myös vastasyntyneille vauvoillesi röökin poskeen, ettei heidän tarvinnut kärsiä vieroitusoireista???
 
th1
Moniko tupakoiva äiti on oikeasti saanut neuvolasta kehoituksen polttaa se muutama päivässä mieluummin kuin stressata lopettamista? Tänne vaan neuvolan nimi niin otan selvää kuka moista sontaa puhuu! Tiedän että tupakoivat kolleegani, sekä lääkärit että hoitajat vähättelevät tupakoinnin haittoja mutta ikinä en usko että KUKAAN oikeasti tosissaan väittää että muutaman voi ihan huoletta polttaa päivässä. Tämä juttu on vaan monta vuotta pyörinyt täällä palstalla että siihen joku jo varmasti uskookin.

Uskomattoman moni äitikin väittää ihan kirkkain silmin lopettaneensa tupakoinnin saman tien kun on tullut raskaaksi, vaikka haisevat ihan selvästi tupakalle tai vaikka itse heitä olen nähnyt tupakoimassa.
 
ko
Meidänkin sairaalan lastenlääkärit nauroivat vaan, kun kerroin tämän palstatotuuden raskaudenaikaisesta tupakoinnista (parempi polttaa pari kuin kärsiä stressistä). Se on kyllä suurinta bulshittiä ikinä. Jos et pysty lopettamaan tupakanpolttoa lapsen takia, älä tee lapsia, sillä et ole niitä ansainnut.
 
"fas"
Meillä sijoitettuna kehitysvammainen fas lapsi. Itse en ajattele että äiti olisi ollut itsekäs. Riippuvainen ja addiktoitunut ihminen ei pysty tekemään valintoja ja ratkaisuja vapaasti.
 
Suku on pahin
Lähisukulainen joi ja poltti raskausaikanansa ja yksi aikuisista lapsista on jäänyt 12 vuotiaan tasolle. Toisellakaan ei kaikki kotona, mutta kolmas sentään normaali. Kaikki ovat lastenkodin käyneitä.

Alkoholismi on sairaus, eikä tupakointikaan ole terveellistä..
 
memmmis
Jos et pysty lopettamaan tupakanpolttoa lapsen takia, älä tee lapsia, sillä et ole niitä ansainnut.
Noh, jos ammattilaisten asenne on tämä, niin en ihmettele yhtään, että heille valehdellaan tai ei haluta puhua asiasta. Kohtelette varmaan samoin myös muita päihderiippuvaisia? Jos korsteeni tulee sanomaan raskauden aikana, ettei pysty lopettamaan omin avuin tupakointia ilman apua, niin nämä ammattilaiset ajattelee, että älä sitten tee lapsia, koska et ansaitse niitä? Jep.
 
totuus
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä seuraaja;20397912:
sen verran haluan puuttua keskusteluun. minun ERITTÄIN läheinen ihminen on toiminu kaikessa varovaisesti.ollu oikeen mallikas raskauden aikana. ei mitään paheita.ei edes ruoka! synnytti "terveen" lapsen. edes 4D ei näkynyt mitään poikkeavaa. 3kk iässä todettiin että lapsella on VAIKEA vamma. Häneltä puuttui täysin sappitiehyet,jonka seurauksena lapsi on sairastunut maksakirroosiin,riisitautiin, onsteoporoosiin ym.. hänen elämänsä ei tule koskaan olemaan normaali.se ylipäänsä on ihme että hän elää.
niin mikä sitten tähän on selityksenä?? kysynpä vaan.
tällä haen takaa sitä että kaikkien tupakoivien äitien lapset ei välttämättä ole sairaita ja aivan varmasti k.o. äiti syyttää koko loppu ikänsä itseään jos lapselleen jonkin sairauden aiheuttaa omien riippuvuuksien takia.
Ihan voi normaali terve paheeton ihminen saada vakavasti sairaan lapsen .ei pidä ketään äitiä tuomita tietämättä taustoja ym.
ja ilman muuta! olen siinä asiassa samaa mieltä että narkkareitten/alkoholistien ei pitäis lapsia tehdä jos ei pysty ilman aineita olemaan. mutta heillekin pitää antaa mahdollisuus siihen että ne VOISI raitistua ja olla rakastavia vanhempia.


Totta, vammaisia lapsia syntyy terveelliset elämäntavat omaavillekin. Samoin tupakoiva äiti saa terveen lapsen. Alkoholi ja huumeet jo eri asia.
 
ko
Noh, jos ammattilaisten asenne on tämä, niin en ihmettele yhtään, että heille valehdellaan tai ei haluta puhua asiasta. Kohtelette varmaan samoin myös muita päihderiippuvaisia? Jos korsteeni tulee sanomaan raskauden aikana, ettei pysty lopettamaan omin avuin tupakointia ilman apua, niin nämä ammattilaiset ajattelee, että älä sitten tee lapsia, koska et ansaitse niitä? Jep.
En mä ole mikään alan ammattilainen, missään kohtaan en niin sanonut. Sairaalassa töissä, mutta hyvin harvoin missään tekemisissä raskaana olevien kanssa. Työssäni mä en tuo henkilökohtaisia ajatuksiani esille ja kohtelen potilasta kuin potilasta kunnioituksella ja pyrin tukemaan. Kuitenkin minulla on oikeus omaan arvomaailmaan.
 

Yhteistyössä