Tiedätkö äitiä, joka olisi aiheuttanut raskausajan toimillaan lapselleen sairauden?

  • Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
r
Työpaikkani kouluttaja on tosi kova tupakkanainen, siis menee pari askia päivässä ja meno taisi olla samaa molempien raskauksien aikana. Molemmilla lapsilla kehitysvammat, en tiedä nimiä/muista mutta pojan jalat surkastuneet ja tytöllä kaikki maailman allergiat.
 
äippä
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
tupakoinnista sen verran, yritin lopettaa samantien kun tuli varmuus että odotan pienokaista, mutta kuinkas kävikään..

luulin sen olevan paljon helpompaa "olenhan vahva ja päättäväinen ihminen" se ei ollutkaan niin helppoa.. hirveä stressi ja univaikeudet astuivat kuvioihin..

kerroin tästä neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä, että mieluummin muutama tupakka kuin stressi ja unettomuus.. onnistuin kyllä vähentämään tupakointiani todella paljon, harmittaa etten pystynyt lopettavaan vaikka olin puhunut siitä niin paljon että "kyllä minä pystyn.."

mutta... kävin tupakalla muutaman kerran päivässä ja sain nukkua yöni, rauhassa, ilman vieroitusoireita. näin molempien tyttäreideni (02/11 & 09/10) kohdalla, enkä ole kyllä kummassakaan huomannut mitään oireita tms joka voisi johtua siitä että olen tupakoinut odotusaikana
voi hyvää päivää,miten helvetissä yks palava käärylä voi olla niin HIMOTTAVA ettei ilman voi elää :eek: ??
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj ja Sankkuli
...
mul aon tuttava perhe jkossa kaikki lapset enemmän tai vähemmän kehitysvamma diagnoosin alla j aon elänyt terveellisesti ...löyty geneettinen vika...itse poltin muutaman oisen lapsen aikana eikä ole mitään vikaa löytynyt..ensimmäisell' sen sijaan on hieman henkisen kehityshäiriön piirtietä joita löytyy myös ex anopilta ja ilm myös ex mieheltä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja pia:
tupakoinnista sen verran, yritin lopettaa samantien kun tuli varmuus että odotan pienokaista, mutta kuinkas kävikään..

luulin sen olevan paljon helpompaa "olenhan vahva ja päättäväinen ihminen" se ei ollutkaan niin helppoa.. hirveä stressi ja univaikeudet astuivat kuvioihin..

kerroin tästä neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä, että mieluummin muutama tupakka kuin stressi ja unettomuus.. onnistuin kyllä vähentämään tupakointiani todella paljon, harmittaa etten pystynyt lopettavaan vaikka olin puhunut siitä niin paljon että "kyllä minä pystyn.."

mutta... kävin tupakalla muutaman kerran päivässä ja sain nukkua yöni, rauhassa, ilman vieroitusoireita. näin molempien tyttäreideni (02/11 & 09/10) kohdalla, enkä ole kyllä kummassakaan huomannut mitään oireita tms joka voisi johtua siitä että olen tupakoinut odotusaikana
voi hyvää päivää,miten helvetissä yks palava käärylä voi olla niin HIMOTTAVA ettei ilman voi elää :eek: ??
Vaikka en itse polta, mutta ymmärrän kyllä hiukan tätä! Joillakin ihmisillä vieroitusoireet on pahoja ja sen aiheuttamat stressit voisi olla liian kovat sikiölle. Olen jutellut tästä aiheesta monet kerrat ystäväni kanssa, joka on lääkäri ja hän sanoi, että joillain se pari tupakkaa on parempi kuin se, että kärsii kovista tuskista/stressistä. Tämä voi aiheuttaa keskenmenoa jne. Suositellaan, että vähentää sen minimiin ja yrittäisi saada tupakoinnin loppumaan ennen synnytystä(ettei lapselle tule vieroitusoireita ). Lisäksi, tupakan aiheuttamaa haittaa ei ole koskaan tarkasti voitu todistaa ja tutkia. Siitä on vain tilastollisesti yhdistetty pienikokoisuus jne. Kuitenkin kunnollisilla äideilläkin syntyy pieniä lapsia, keskosia yms.
Jokainen kuitenkin kantakoon vastuun siitä, mitä tekee raskauden aikana ja huolehtikoon lapselleen parhaimman hoidon/avun.

Onhan se väärin, että äitinä sitä yrittää välttää raskaudenaikana kaikkea ja että vauvalla olisi hyvä olla.On hiukan katkerakin siitä, että toiset saattaneet nauttia muutaman lasin viiniä raskauden aikana ja he saavat terveitä lapsia. Kun itse yritti kaikkensa tehdä suojellakseen lastaan ja sai silti pienen lapsen, jolla on kasvuhäiriöitä. Siksi olen paljon jutellut tästä aiheesta ja en halua elää syyllistäen toisia. Kuitenkin sanon, että yrittäkää lopettaa se tupakointi ja jättää se lasillinen viiniäkin pois! Kun se yksinkin olut/alkoholiannos voi aiheuttaa sikiölle jotain. Alkoholittomia versioita löytyy paljon :) Syyllistäminen ei auta ketään ja varmasti moni on tehnyt raskaudenaikana jotain "Kiellettyä".(syönyt, juonut jne. )

On toki eriasia, että huumeäidit, alkoholistit tekevät lapsia ja aiheuttavat vakavia kehityshäiriöitä lapsille. Huume ja alkoholi muutenkin ihmisessä vaikuttaa enemmän ja voi aiheuttaa erilaisia lamaantumisia. Narkkarit käyvät hitaalla, ei ymmärrä juuri mitään ja "matkoilla" monella tapaa.
 
vieras
Tiedän 3 äitiä jotka polttivat raskauden aikana ja kaikilla lapsilla on astma. Raskaana tupakoivien lapsilla ilmenee astmaa 7 kertaa todennäköisemmin kuin sellaisen lapsella joka on savuton.
 
surullista
En usko että on sattumaa että tupakoivien lapset sairastavat enemmän. Lapsuuden ystäväni poltti ku höyryjuna neljän raskautensa aikana ja saan lukea fb:stä siitä miten on kaikilla lapsilla sairauksia koko ajan. Nuorimmaisella 9kk pojalla ollut 12kertaa korvatulehdus ja nyt puhjennut astma, Kahdella muulla oppimishäiriöitä ja yhdellä vaikea adhd :( Tuskin ymmärtää vieläkään mistä nämä johtuvat.
 
no
Entinen naapurini oli alkkis, lapsella selvät FAS-piirteet. Äiti selitti kerran meille että lapsi on siksi tuollainen kun tää äiti "oli kerran auto-onnettomuudessa raskausaikana".. Just joo.
 
mie
Minun oma äitini muunmuassa poltti raskausaikana kun odotti minua. Mulla ollut koko oppivelvollisuuden ajan oppimisvaikeuksia ja jouduin jopa psykiatrin puheille ja neurologisiin testeihin ala-asteella. Vanhemmiten helpottanut mutta tiedän mistä johtunut. Äitini ollut avoin ja kertonut jo ajat sitten että poltti kun odotti mutta ei myönnä vaikeuksieni johtuvan siitä. Nyt kun olen itse äiti niin osaan ynnätä yks plus yks. Ennen en osannut.
 
///
Kyllä tiedän muutamia äitejä, jotka ovat tupakoinneet odotusaikana. Lapsilla on oppimishäiriöitä, astmaa ja allergioita. Kaikkia näitä voi olla toki myös lapsella, jonka äiti elää terveellisesti raskausajan, mutta onhan sitä jo selvät näytöt olemassa miten tupakointi näille altista. On hyvä, että asiaa tuodaan koko ajan paremmin esille. Eikä oleteta neuvoloissa liian lepsua kantaa asiaan juuri tuolla, että polta vain vähän ettet stressaat liikaa.

Väitän että, suurin osa riippuvuudesta on psykogogista, josta aiheutuu myös fyysisiä oireita. Itse olen polttanut 15 vuotta ennen ensimmäistä raskautta. Aina olen sanonnut, että sitten lopetan, jos joskus alan lasta odottamaan. Näin kävi ja lopetus onnistui suhteelisen helposti. Samoin kahvin juonnin olen joka raskauden ainaka lopettanut ilman mitään oireita, mutta jos muuten vaan yritän kahvin juontia vähentää niin johan on pää kipeänä ja kahvin himo suuri.
 
f
Alkuperäinen kirjoittaja Raitis aina:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tiedän, tupakoi paljon koko raskausajan ja lapsella oppimishäiriöitä sekä pienikokoinen ja astmaatikko.sattumaa? tuskin.
Pienikokoisuus voi johtua tupakoinnista, mutta itse sain lievästi kehitysvammaisen lapsen, vaikka tein oikein, en juo, enkä polta ja katsoin, mitä suuhuni pistän.
sehän ei ole sääntö että automaattisesti vain tupakoinnista tai päihteistä tulee kehitykseen jotain höiriöitä. noilla aineilla vaan lisäät sitä riskiä että lapselle tulee niitä.
 
vakkari harmailee
olen nyt aikuisena alkanut miettiä, voivatko oppimishäiriöni & tarkkaavaisuushäiriöni johtua äidin tupakoinnista raskausaikana... vai onko vain huonoa tuuria :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmailee:
olen nyt aikuisena alkanut miettiä, voivatko oppimishäiriöni & tarkkaavaisuushäiriöni johtua äidin tupakoinnista raskausaikana... vai onko vain huonoa tuuria :/
Todella suuri mahdollisuus on, että olisit noilta välttynyt ilman äitisi tupakointia.

Meillä äiti poltti myös jokaista odottaessaan ja me lapset olemme sairastelleet koko ikämme todella paljon.

Haluaisin kysyä teiltä, jotka ette lopeta raskaudenajaksi tupakointia, että jos te itse aikuisina ette kestä niitä vierotusoireita niin miten oletatte pienen vauvan ne kestävän? Mitä pahaa se pieni vastasyntynyt on teille tehnyt, jotta haluatte rangaista sitä noilla hirveillä oireilla, joita ette itsekään kykene kestämään?
 
Mistä noita loppupelissä tietää ja vähän pelottaa nämä tuttavien "diagnoosit". Toki on tupakoivia tai alkoholia käyttäviä äitejä joiden lapsilla on ongelmia, mutta on taas niitä kenen lapset ovat terveitä ja taas terveelliset elämäntavat omanneita äitejä joiden lapsilla on sairauksia ja ongelmia.

Yksi tupakoiva tuttu muinoin totesikin että tupakoinnin vaarat taitavat olla pitkälti hölynpölyä. Hän tuntee paljhon äitejä jotka ovat tupakoineet ja kaikki ovat saaneet terveet lapset ja taas kaikki hänen tuntemansa sairaat ja vammaiset lapset ovat syntyneet tupakoimattomille äideille. Hän uskoi siis vahvasti että se tupoakoinnin lopettaminen ja siitä stressaaminen sekä mahdollisesti ihan elinikäinen tupakoimattomuuskin ovat sikiölle vaarallisempia kuin normaali tupakoiminen ja hyvinvoiva äiti.

Hän siis hyvällä omallatunnolla poltti sen askin päivässä koko raskauden ja sai terveen ja hyväkuntoisen lapsen. Minä taas joka en ole koskaan polttanut ja raskausaikoina jätin lähes kahvinkin pois sain kaksi erityislasta. Liekö sitten sattumaa.
 
Olen työssäni kohdannut useita äitejä, jotka ovat päihteiden käytöllään aiheuttaneet lapsilleen erilaisia vammoja ja haittoja. Oma siskoni poltti todella paljon raskausaikanaan (enemmän kuin askin päivässä) ja lapsella on useita leikkaushoitoja vaativa sydänvika.

Alkoholin aiheuttamat haitat ovat selkeästi havaittavissa ja niitä on paljon tutkittu. Tupakan haittoja on myös tutkittu ja tieteellisesti on pystytty todentamaan, miten sikiö kärsii jokaisen poltetun tupakan jälkeen.
 
thatsit
Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
En usko että on sattumaa että tupakoivien lapset sairastavat enemmän. Lapsuuden ystäväni poltti ku höyryjuna neljän raskautensa aikana ja saan lukea fb:stä siitä miten on kaikilla lapsilla sairauksia koko ajan. Nuorimmaisella 9kk pojalla ollut 12kertaa korvatulehdus ja nyt puhjennut astma, Kahdella muulla oppimishäiriöitä ja yhdellä vaikea adhd :( Tuskin ymmärtää vieläkään mistä nämä johtuvat.

huomaa että adhd on perinnöllinen sairaus eikä johdu millään tavalla tupakoinnista. astaman voi liittää tupakointiin mutta sekin herkästi periytyvää sorttia.jos jommalla kummalla vanhemmalla on astma niin lapsi voi saada astman ILMAN tupakointiakin.
 
Vieras
Ei tupakan lopettamisessa ne fyysiset oireet ole syy jatkaa polttamista. Se on se jatkuva takominen päässä, joka vaatii sitä nikotiinia. Se ei jätä rauhaan hetkeksikään. Miettikääpä itse hoitavanne työnne ja kotinne normaalisti siinä tilassa.
 
ihmettelijä
itse en tunne yhtään, vaikka tunnen monta raskauden aikana tupakoinuttakin. Muutaman todella ylipainoisen lapsen tunnen ja äiti on ollut raskausaikanakin lihava. Ja astmaa löytyy näiltä samoilta lapsilta.
 
äiti86
oon ollu hoitajan töissä vasta vähän aikaa ennen lapseni syntymää mutta oon törmännyt kahteen tälläiseen tapaukseen, toinen oli ihminen joka on elänyt laitoksessa koko elämänsä vaikeasti vammaisena kun äiti eli hippikauttaan odotusaikana huumeiden kanssa ja toisella oli sitten tää perinteinen alkoholin takia tuleva diagnoosi FAS. Voin sanoa että ensimmäinen tapaus kyllä kuohutti tunteita todella paljon. se et näkee miten toinen ihminen saa kärsiä syyttömänä niin paljon.
 
äiti86
en tiedä onko suoraan verrannollinen mutta eräs vanha koulututtava sauhutteli reippaasti raskausaikana ja lapsella on vaikea astma. Tätä kutsuisin räikeäksi palstadiagnoosiksi =)
 
minä
Tiedän äidin joka tupakoi kahden raskauden aikana askin päivässä. Nuoremmalla lapsella oli syntyessään munuaisvika. Nyt lapsi 3v. ja vika on korjattu ja hallinnassa (en tiedä ihan tarkkaan kuinka pahasta asiasta oli kyse vai oliko vain takaisinvirtaus tmv.). Tupakoinnistahan se luultavimmin johtuu, mutta milläs näitä todistaa. Nuoremmalla lapsella on myös epäilty ADHD:ta eikä puhu vielä juuri mitään.
 

Yhteistyössä