Tiedän että tämä on poliittisesti epäkorrekti mielipide ja että osa mammoista suuttuu tästä...

Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Ahaa...siis yli puolella suomen kansasta ei ole oikeutta lisääntyä....voi voi...äkkiä se suomi kaatuu
Niin ja muutenkin pitäis saada asukasluvut lisääntymään kun nyt ollaan jo niin vähäisiä lisääntymään.
suomessa alhainen syntyvyys????? entàs sitten meillà tààllà italiassa...eli riippii vertailukohdasta
Eikös ne aika samoissa lukemissa ole? Jotain 1,5 siellä ja 1,7 täällä? Vai onko siellä syntyvyys laskenut siitä, kun olen nuo luvut jossain nähnyt?
Ei se Italian syntyvyys auta suomea jos suomessa on ongelmia saada eläkemaksajia ja työvoimaa....
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Jos lehtiä lukee niin viikottain niissä huudetaan että yhteiskunta sairastaa ja syitä puhutaan nätisti ja vähemmän nätisti:
-eroperheet hajoittaa lasta > viime viikon lehti
Mustakin vanhempien erot ovat yksi suurin tekijä lasten pahoinvoinnin lisääntymiseen. Se on lapselle aina iso trauma, vaikka ero hoidettaisiin mahdollisimman hyvinkin. Sitten vielä kun vanhempien riitaantuessa monien on mahdotonta hoitaa ero sivistyneesti niin, että se vahingoittaisi lasta mahdollisimman vähän. Lapsi seuraa vanhempien riitoja, hänestä tulee pahimmassa tapauksessa pelinappula jne.

Sen sijaan, että "kaikki äidit (koska äiti se 99% tapauksissa olisi alhaisemman palkan vuoksi) jäävät kotiin kolmeksi vuodeksi joka lapsesta", pitäisi juuri panostaa erojen ja parisuhdeongelmien vähentämiseen. Mun resepti siihen on isien osuuden kasvattaminen lasten kanssa ja kotitöissä (ja tukihan ajatusta tätä Ruotsin tutkimuskin). Varmasti suurimmassa osassa eroissa on kyse siitä, että naisen elämä muuttui täysin lapsen synnyttyä ja miehen ei ollenkaan eikä mies osallistu kotitöihin ja lastenhoitoon. Ja se, että isä voi muodostaa läheisemmän suhteen lapsiinsa, edellyttää sitä, ettei äiti omi lapsiaan kun on "kolme vuotta kotona joka lapsesta". Siinä vain väkisinkin isästä tulee kakkosvanhempi kun äiti pyörittää kotia ja on huomattavasti enemmän lasten kanssa. Näiden naisten asenne on usein myös, että "vain äiti kelpaa", kukaan muu ei osaa eikä saa hoitaa lastamme eikä isäkään osaa yhtä hyvin kuin äiti tai ainakin asiat pitää tehdä äidin tavalla tai ei ollenkaan.

Tasa-arvoisen vanhemmuuden saa parhaiten toteutettua kun molemmat ovat töissä, molemmat tekevät kotitöitä ja molemmat ovat lasten kanssa. Kun toinen kotona, käy väkisinkin niin, että hän siinä lasten arjessa on kiinni ja isä tulee silloin tällöin kaapimaan kermat päältä jos työltään ehtii. Nämä miehet jotka elättävät perheen yksin tekevätkin sitten usein pidempää päivää, jotta nainen saa olla "kotona joka lapsesta kolme vuotta" koska hän haluaa.

Mitään todisteita ei ole, että esim yli 2-vuotiaan hoidossaolo kunnon hoitopaikassa olisi se, joka aiheuttaa ongelmia jos lapselle niitä tulee. Sen sijaan se, että molemmat käyvät töissä, vähentää rahaongelmia ja pitää monien pääkopat paremmassa kunnossa kuin vuosikausien kotonaolo. NE ovat sellaisia asioita, jotka parantavat sitä kotielämän laatua. Ei se, että isä on aina poissa ja lapset aina äidin kanssa. Isän vähäinen läsnäolo tai kokonaan puuttuminen lapsen elämästä ovat myös isoja syitä esim. nuorten poikien ja miesten pahoinvointiin.

Kun molemmat ovat työelämässä, isälle tulee luonteva rooli perhe-elämässä, muuten hän usein jää vähän syrjään niistä kotikuvioista ja keskittyykin sitten mieluummin johonkin muuhun. Näin ne erotkin vähenisi, mikä musta on yksi lapsen suurimmista traumoista kun koti hajoaa ja vanhemmat eroavat. Ei se, että lapsi on tutussa ja turvallisessa hoitopaikassa, kun samalla vanhemmat ovat täyspäisiä ja panostavat kotonaolemiseen ja kasvatukseen. Tähän päälle vielä lapsen hoitopäivät pyrittäisiin pitämään mahdollisimman lyhyinä. Mustakaan ei ole hyvä asia, että ihan pieni (tai vähän isompikaan) on 10h hoidossa joka päivä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tulitteko ajatelleeksi että jos niitä narkkareita ja alkoholisteja ei autettais niin mitä täällä sitten tapahtuis?
Rähähtelis niitä pommeja suomesakin vielä enempi.
Ei jos heidät suljettaisiin yhteiskunnan ulkopuolelle säilöön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bbb:
ÄITIYSLOMALAINEN, peesaat aloitusta,
Mitä mieltä olet itsestäsi, siis siitä, että et halua lapsia-> hommaat sterilisaation ja hups ops yht äkkiä haluatkin lapsen ja teet sen hoidoilla.

Miten on pokkaa olla sitä mieltä, ettei _lihavien_ pitäisi hoitoihin mennä, kun itse menet ihan vain siksi, että omasta tahdosta teit ennen mitä teit ja valitsit sen ettet lapsia saa.

Enkä tätä pahalla, mulla ei ole mitään sun hoitojasi vastaan, eikä lihavienkaan. Kiinnostaa vaan mitä itsestäsi mietit...
Tämä ihmettely tuli itsellekin mieleen....
Entä tupakoinnin aiheuttamat vaivat, Äitiyslomalainen?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
eläpä tupakkaa unoha ja alkoholia ja muita päihteitä... ja jos urheillessa itsensä teloo, niin ite on sekin aiheutettu.
Ja jos ajaa kolarin, niin sekin on, mitäs omistaa auton :D No ei vaiskaa.

Mutta jos vaikka narkkarien pitäisi itse kustantaa ja hankkiutua hoitoon, niin monikohan pääsisi kuiville... :eek:

Mä en kyllä ymmärrä tuota että yhteiskunnan täytyy hoitaa narkkarit.
Sehän on valintakysymys että alkaako niitä huumeita käyttämään vai ei.
Sama pätee alkoholisteihin. Sairaudeksihan tuo luokitellaan juu, mutta mun mielestä se on itseaiheutettu sairaus, joka kaiken kukkuraksi maksaa maltaita yhteiskunnalle. Eikä kukaan ole vastuussa toisen ihmisen tekemistä valinnoista.
Peesailen Pata akkaa.

No mutta entä masennus?
Onko sekin itseaiheutettua? Mitä teit lapset ja valvoit?

Täällä puhuu taas ihmiset jotka ovat päässeet liian helpolla elämässä.
Ja ihanko tuon mielipiteeni perusteella voit sanoa noin että mä olen päässyt liian helpolla elämässä?
Miten musta tuntuu että sä olet enemmän kuin väärässä..
Josko ei mentäis kuitenkaan tolle tasolle ja noihin juttuihin lainkaan, mielipidekysymyshän tuo on mitä noista asioista ajattelee eikä suora mittari kirjoittajan elämänkokemuksiin.

Masennus ei kuulu mielestäni näihin itseaiheutettuihin sairauksiin, mutta jokainen joka on kokenut masennuksen, tietää että se sairaus kannattaa hoitaa kunnolla ennenkun alkaa "tekemään" lisää lapsia.

No kerros nyt, mitä mieltä olet kohdunkaulansyövästä? Onko ihan itse aiheutettua, oma vika. Seksistähän papillooman saa, ja se suurella osalla aikuisista on, useimmilla nuorilla paranee itsestään, pieni osa etenee syöväksi...

En mä ole oikeestaan mitään mieltä kohdunkaulan syövästä.
Jos sen saa pelkästään seksin välityksellä, niin silloinhan sitä vastaan täytyy suojautua.
Nykyään on rokote sitä vastaan ja jos ei muuta niin kondomi käyttöön.

Seksi on melkeinpä välttämätöntä suurille osaa ihmisistä jotka haluavat saada oman biologisen lapsen, eli en rinnastaisi tuota taudinaiheuttajaa edelleenkään alkoholismiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Ahaa...siis yli puolella suomen kansasta ei ole oikeutta lisääntyä....voi voi...äkkiä se suomi kaatuu
Niin ja muutenkin pitäis saada asukasluvut lisääntymään kun nyt ollaan jo niin vähäisiä lisääntymään.
suomessa alhainen syntyvyys????? entàs sitten meillà tààllà italiassa...eli riippii vertailukohdasta
Eikös ne aika samoissa lukemissa ole? Jotain 1,5 siellä ja 1,7 täällä? Vai onko siellä syntyvyys laskenut siitä, kun olen nuo luvut jossain nähnyt?
tààllà yleensà perheillà on max 2 lasta. yksilapsisuus on ainakin tààllà pohjoisessa hyvin normaalia. tunnen nàinkin suuressa paikassa 3 italialaista mammaa joilla 3 lasta (harvinaisuus)
 



Miksei ole?
Seksi on normaalia, on oma vika/syy, jos sitä haluaa harrastaa. Aivan kuten viinanjuontikin, oma syy/sairaus, jos sitä harjoittaa.[/quote]

Seksi on miltei välttämättömyys jos aikoo saada oman biologisen lapsen.
Ilman alkoholia voi lisääntyä ja elää ihan normaalia elämää, se ei ole välttämättömyys.
 
nyt lòysin sen: Suomalaisnaiset synnyttävät lapsia keskimäärin enemmän kuin Euroopassa muuten. Suomalaisnainen synnyttää keskimäärin 1,7 lasta, kun kokonaishedelmällisyysluku on EU:ssa 1,4. Alhaisin syntyvyys on Espanjassa ja Italiassa, jossa naiset saavat keskimäärin 1,2 lasta.
(MTV3)

 
mei

Masennus ei kuulu mielestäni näihin itseaiheutettuihin sairauksiin, mutta jokainen joka on kokenut masennuksen, tietää että se sairaus kannattaa hoitaa kunnolla ennenkun alkaa "tekemään" lisää lapsia.
Etpä taida olla itse masennusta sairastanut. Masennus ei välttämättä häviä/parannu täysin koskaan. Vaikka olisit kuinka parantunut silti se voi iskeä uudestaan. Itse sairastin masennuksen yli 10 vuotta sitten ja sen jälkeen ei ollut mitään kunnes tuli raskaaksi. Satutko muuten tietämään että hormoonit vaikuttavat joskus masennusta laukaisevana tekijänä? Ja vaikka kuinka terve olisit niin raskausajan hormoonimuutokset voi tuon laukaista jopa ihan alunperin terveelle ihmiselle. Niin kysyn vaan että kuka pystyy tietämään milloin muka on niin parantunut että on oikeutettu tekemään niitä lapsia??

 
Peesiä joo
Juu, juu, ja tähän lisäisin vielä, että rumilta ihmisiltä pitäis kieltää lastenteko. Samoin ylipainoisia lapsia ei tulisi yhteiskunnan varoin hoitaa. Köyhiltä, työttömiltä, lihavilta ja ei-akateemisilta pitäis ottaa ne lapset jo synnärillä pois ja jakaa parempiosaisille. Näin se Suomi lähtee nousuun!
 
huokailija
Alkuperäinen kirjoittaja Riipputisurupuska huvittuneena...:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Käjessä:
mutta olen sitä mieltä että
- Jos ei ole varaa, lapsia ei tule hankkia. Yhteiskunnan ei kuulu kustantaa kaikkea!

(No jaa, sittenhän tenavia ei tulis kuis rikkaiden perheisiin ja he eivät tunnetusti tee kovin montaa...jos ollenkaan, kun useimmilla on esim.ura tärkeämpää..)
Ja lapset on oma valinta.
- Masennuslääkkeitä syövien pitäisi hoitaa päänsä kuntoon ennen kuin hankkivat lapsia. Raskaana ollessa EI pidä vetää mitään nappeja naamaansa, ne vaarantavat sikiön terveyden( Entäs sitten, jos se oma pääkoppa alkaa tökkiä ja masentumista ilmaantuu, vaikka kaiken pitäis olla ok...??)
-Ylipainoon pitää puuttua kovemmalla kädellä. Esimerkiksi hedelmöityshoitoja ei pidä antaa kuin normaalipainoisille/hoikille ja ylipainon aiheuttamia sairauksia ei pidä kustantaa kokonaan yhteiskunnan varoista, ylipainoisten omavastuuosuuden pitää olla tuntuva.( Jälleen kerran ks. ensimmäinen kohta...)
- Jos jompikumpi vanhemmista on kotona syystä tai toisesta, lapsen paikka EI ole virikehoidossa päiväkodissa vaan kotona vanhemman kanssa!
-Alle 3 v. pitää pyrkiä hoitamaan kotona
Eli tässähän tulee lähes rotujalostus kaikkine oppineen mieleen...Ehkä punaisena lankana kulkee ajatus, että itselle ei käy kuinkaan, ei lihota eikä levitä puhumattakaan, että pääkoppa alkais näyttää sekoomisen elkeitä, mutta kun asiat eivät aina luista niin kuin kuvittelee ja varsinkaan niin kuin on suunnitellut!!!

Liiketoimintasuunnitelma elämän ja perheen varalle ei todellakaan aina toimi....
huoh, ihanaa, kun joku on oikein jaksanut tehdä listan miten täällä pitäisi elää...huoh...elämähän on näin selkeän mustavalkoista aina..että kun minulla menee hyvin ja teen näin niin kaikkien muiden on elettävä samaan kaavaan..huoh..ja vielä huoh..syvä huokaus!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Ahaa...siis yli puolella suomen kansasta ei ole oikeutta lisääntyä....voi voi...äkkiä se suomi kaatuu
Niin ja muutenkin pitäis saada asukasluvut lisääntymään kun nyt ollaan jo niin vähäisiä lisääntymään.
suomessa alhainen syntyvyys????? entàs sitten meillà tààllà italiassa...eli riippii vertailukohdasta
Eikös ne aika samoissa lukemissa ole? Jotain 1,5 siellä ja 1,7 täällä? Vai onko siellä syntyvyys laskenut siitä, kun olen nuo luvut jossain nähnyt?
Ei se Italian syntyvyys auta suomea jos suomessa on ongelmia saada eläkemaksajia ja työvoimaa....
no ei titenkààn!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
nyt lòysin sen: Suomalaisnaiset synnyttävät lapsia keskimäärin enemmän kuin Euroopassa muuten. Suomalaisnainen synnyttää keskimäärin 1,7 lasta, kun kokonaishedelmällisyysluku on EU:ssa 1,4. Alhaisin syntyvyys on Espanjassa ja Italiassa, jossa naiset saavat keskimäärin 1,2 lasta.
(MTV3)
Ohoo, eli on laskenut ja ihan kunnolla. Kiitos tiedosta :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja bbb:
ÄITIYSLOMALAINEN, peesaat aloitusta,
Mitä mieltä olet itsestäsi, siis siitä, että et halua lapsia-> hommaat sterilisaation ja hups ops yht äkkiä haluatkin lapsen ja teet sen hoidoilla.

Miten on pokkaa olla sitä mieltä, ettei _lihavien_ pitäisi hoitoihin mennä, kun itse menet ihan vain siksi, että omasta tahdosta teit ennen mitä teit ja valitsit sen ettet lapsia saa.

Enkä tätä pahalla, mulla ei ole mitään sun hoitojasi vastaan, eikä lihavienkaan. Kiinnostaa vaan mitä itsestäsi mietit...
Tämä ihmettely tuli itsellekin mieleen....
Entä tupakoinnin aiheuttamat vaivat, Äitiyslomalainen?
Ihanaa kun haluat multa kysyä tupakoinnista :D Joo sekin pitäis laittaa lisävelotukseen.. jos polttaa = maksaa tuplahinnan kun menee terveyskeskukseen ja tätä kontrolloitaisiin tarkistuksilla aina verikokeiden yhteydessä alkaen 16v iästä :D:D Tupakointi sucks!!!!!
:LOL:

Ja bbb lihavuus on 99,5% itseaiheutettua. Itse kysyit ja vastaan rehellisesti. Mun sterilisaatio taas johtuu EI ITSEAIHEUTETUSTA syystä eli ehkäisyongelmasta. Sterilisaatiota ei koskaan myönnetä alta 30 vuotiaalle sen takia ettei tämä halua lapsia. Syötkö hormonipillereitä itse tai käytätkö hormonikierrukkaa? Tiedätkö miten vaarallista on vetää vuosia hormoneja? Kannattaa lopettaa käyttö ja siirtyä sterilisaatioon. Se on ainoa joka ei mulla oireile. :heart: :heart: i love it :heart: :heart:
 
Totuuskomissio pystyyn
Ehdotan, että ap ja häntä peesailevat palstalaiset voisivat perustaa Onko-tämä-lapsi-syntymisen-arvoinen-komitean, jolle pitäisi aina, kun raskaustesti näyttää plussaa, ilmoittautua, ja he sitten suuressa viisaudessaan tutkisivat, onko ko. nainen kelvollinen synnyttämään lapsen, riittääkö rahat kasvattamiseen, onko painoindeksi normaali jne. vai pitääkö keskeyttää raskaus.
 
ccc
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Alkuperäinen kirjoittaja vvv:
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttuhirviö:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
eläpä tupakkaa unoha ja alkoholia ja muita päihteitä... ja jos urheillessa itsensä teloo, niin ite on sekin aiheutettu.
Ja jos ajaa kolarin, niin sekin on, mitäs omistaa auton :D No ei vaiskaa.

Mutta jos vaikka narkkarien pitäisi itse kustantaa ja hankkiutua hoitoon, niin monikohan pääsisi kuiville... :eek:

Mä en kyllä ymmärrä tuota että yhteiskunnan täytyy hoitaa narkkarit.
Sehän on valintakysymys että alkaako niitä huumeita käyttämään vai ei.
Sama pätee alkoholisteihin. Sairaudeksihan tuo luokitellaan juu, mutta mun mielestä se on itseaiheutettu sairaus, joka kaiken kukkuraksi maksaa maltaita yhteiskunnalle. Eikä kukaan ole vastuussa toisen ihmisen tekemistä valinnoista.
Peesailen Pata akkaa.

No mutta entä masennus?
Onko sekin itseaiheutettua? Mitä teit lapset ja valvoit?

Täällä puhuu taas ihmiset jotka ovat päässeet liian helpolla elämässä.
Ja ihanko tuon mielipiteeni perusteella voit sanoa noin että mä olen päässyt liian helpolla elämässä?
Miten musta tuntuu että sä olet enemmän kuin väärässä..
Josko ei mentäis kuitenkaan tolle tasolle ja noihin juttuihin lainkaan, mielipidekysymyshän tuo on mitä noista asioista ajattelee eikä suora mittari kirjoittajan elämänkokemuksiin.

Masennus ei kuulu mielestäni näihin itseaiheutettuihin sairauksiin, mutta jokainen joka on kokenut masennuksen, tietää että se sairaus kannattaa hoitaa kunnolla ennenkun alkaa "tekemään" lisää lapsia.

No kerros nyt, mitä mieltä olet kohdunkaulansyövästä? Onko ihan itse aiheutettua, oma vika. Seksistähän papillooman saa, ja se suurella osalla aikuisista on, useimmilla nuorilla paranee itsestään, pieni osa etenee syöväksi...

En mä ole oikeestaan mitään mieltä kohdunkaulan syövästä.
Jos sen saa pelkästään seksin välityksellä, niin silloinhan sitä vastaan täytyy suojautua.
Nykyään on rokote sitä vastaan ja jos ei muuta niin kondomi käyttöön.

Seksi on melkeinpä välttämätöntä suurille osaa ihmisistä jotka haluavat saada oman biologisen lapsen, eli en rinnastaisi tuota taudinaiheuttajaa edelleenkään alkoholismiin.
Kondomi ei suojaa 100% papilloomalta, se kun voi tiettyjen tapausten mukaan tarttua myös käsistä ja virusta voi olla alueilla joita kondomi ei suojaa.

Rokote tulisi ottaa ennen seksielämän alkua, nuorena tyttönä. Periaatteessa ei ole järkeä ottaa jos on seksielämän aloittanut, eikä suositellekaan otettavaksi, se ei paranna jo saatua virusta.
Hinta voi estää joitain ottamasta rokotetta, on hintava.

Rokote ei suojaa kaikilta papilloomavirus tyypeiltä, vain tietyiltä.
Rokotteen tehosta syöpää vastaan ei (vielä) ole mitään näyttöä, se saadaan sitten vasta vuosien/vuosikymmenten kuluttua, kun tietoa kertyy rokotteen ottaneista.

Meni nyt ohi aiheen. Pointti se, että rajaa siihen mikä on itse aiheutettua on joskus hankala vetää.

Päihderiippuvuudenkin syntyyn sattuu vaikuttamaan muut seikat kuin ihminen itse. Me elämme itsemme kanssa ympäristössä, muiden ihmisten kanssa, meidät kasvatetaan miten kasvatetaan, alttius riippuvuuteen (=sairauteen) voi johtua monesta asiasta, ei suinkaan "oma valinta".

Jos on yhtään työskennellyt alkoholistien, narkomaanien kanssa, tai vaikka peliriippuvaisten, saattaa jopa ymmärtää heitä ja heidän käytöstään. Saattaa jopa tajuta, että ahaa, eihän tuo huvikseen alkkis ole, vaan on siksi, ettei kykene lopettamaan juomista, sillä on alkoholisti = sairas.

Lue päihdelääketiedettä jos kiinnostaapi.
 
semmosta vaan
että mun mielestä ne vanhemmat jotka eivät osaa erota ilman että lapset kärsii, pitäisi pakottaa pariterapiaan sopimaan pelisäännöistä. Ne vanhemmat syyniin jotka harrastavat aseita. Vanhempi joka ei itsenäisesti tule toimeen (käy vanhempiensa kukkarolla ei ole itsenäisesti toimeen tulemista)!!
Ja vielä sokerina pohjalla moni sairaus on perinnöllistä mm. as..
 
Auts, sattui
Sanon vielä, että ap ja peesailijat ovat aika armottomia kanssaihmisiään kohtaan. Lisää tämmöisiä ihmisiä, niin henkinen hyvinvointi yhteiskunnassa sen kun paranee.. vai paraneeko?
 

Yhteistyössä