TET-harjoittelijan äiti veti herneen nenään

Mulla on siis tettiläinen tän viikon ja puhuttiin tän tytön kanssa opiskeluista. Kerroin esim. ettei lukioon kannata mennä jos tälle alalle aikoo ja ettei paskalla yo-todistuksella oo mitään virkaa eli lusmuilemaan ei lukioon kannata mennä.

No äitinsä kertoi mulle mielipiteensä mun jutuista ja sanoi ettei heidän tyttöllä ole vaihtoehtoja, lukioon on mentävä. Äiti totes vielä ne kuuluisat sanat, hänellä kun ei ollut mahdollisuutta siihen niin tyttären on pakko mennä :eek:

Ajatteleeko joku ihan oikeesti vielä noin :/

on.

arvatkaas millä mun äiti aikoinaan uhkaili,kun oli riitaa silloin lukioaikana? hää lopettaa koulumaksun maksamisen :LOL:

kuinkahan tyhmänä minuu oikeesti piti? :p

niin ja itse maksoin kirjani :kieh:

Fleur de la Cour
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.

ylioppilas larvanto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmää tuollainen. Itse en ole käynyt lukiota missään vaiheessa ja nyt olen gradua tekemässä maisterin tutkintoa varten.
Miten voi tulla maisteriksi ilman lukiota???Siis olen luullut että yliopistoon ei pääse ilman sitä...

no miun tyvär saa kyllä mennä sinne kouluun mikä kiinnostaa! mikä ihime siinä lukiossa on jotta sitä edelleenki pietään jonain paremmuuen mittarina??? ja ite siis oon käyny lukion, mutta näin jälkeenpäin mietittynä ois ollunna huomattavasti järkevämpää mennä ammattikouluun hakemaan ensin ammatti ja sen jäläkeen ois voinu vaikka miettiä että josko sen lukion iltasella TÖITTEN ohella suorittais... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ylioppilas larvanto:
Tyhmää tuollainen. Itse en ole käynyt lukiota missään vaiheessa ja nyt olen gradua tekemässä maisterin tutkintoa varten.
Miten voi tulla maisteriksi ilman lukiota???Siis olen luullut että yliopistoon ei pääse ilman sitä...

et oo sitte 60 opintoviikon väylästä ikuna kuullu??? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
No itse olen kans äiti joka laittaa lapsensa lukioon, mutta haluisin tietää, että millä alalla olet? Nykyään kun kuuntelee töissä niin jokaisella on yo-todistus pohjalla, ei ole oikeen asiaa mihinkään jatko-opiskelupaikkaan ilman yo-todistusta taikka sit aiempaa ammattia.
No sen verran sanon että ilman yo-todistusta koulu kestää vuoden kauemmin ja kädentaidot ratkaisee, ei fysiikan numero :whistle:

...........
en ole lukiota käynyt ja se hieman harmittaa. siinä on kuitenkin niin hyvät perustiedot matem.,kemiast,fysiikasta,kielistä jne...ja väylät on sitten auki mihin suuntaan tahansa. itsekkin opiskelen ammattikork., mutta minulla on vaikeuksia kielien, matematiikan +kemian kanssa kun perustiedotkin uupuvat..

Turkilmas
Mä olen myös sitä mieltä että nuori saa kyllä itse päättää käykö lukion vai ei. Mutta sikäli ymmärrän kyllä äidin suuttumuksen että ei ole munkaan mielestä asiallista kenenkään aikuisen mennä dissaamaan yhtään mitään koulua nuorelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

et oo sitte 60 opintoviikon väylästä ikuna kuullu??? :whistle:

Harva on, valitettavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Mä olen myös sitä mieltä että nuori saa kyllä itse päättää käykö lukion vai ei. Mutta sikäli ymmärrän kyllä äidin suuttumuksen että ei ole munkaan mielestä asiallista kenenkään aikuisen mennä dissaamaan yhtään mitään koulua nuorelle.
Jos nuori on tutustumassa alaan joka kiinnostaa ja kyselee miten alalle pääsee, missä opiskellaan, niin pidän sitä kyllä velvollisuutenani, että kerron faktat.

plig plig
mä en oo tarvinnu lunta paskahuussin katolle, ja hyvin oon pärjänny. safkat on maistunu asiakkaille ja palkka välttää minulle, teen työtä josta nautin.

ja arvostan itseäni vaikka vertasinkin juur itseeni huussiin. =)

Ei saa pakottaa, kyllä itse on saatava päättää.
Mutta minusta kyllä lukion suorittaminen kannattaa, saa hyvät perustiedot monesta asiasta, kuten joku jo sanoikin. Huomasi sen jatko-opiskelupaikassakin, että kuka oli käynyt lukion ja kuka ei :xmas:

vieras
kolmivuotinen ammattikoulu antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden. Sitten pääsykokeiden kautta yliopistoon. Joissakin harvoilla aloilla tosin taitaa lukio olla pakollinen. Jos olen oikeassa, niin lääkäriksi tai sotilaslentäjäksi ei pääse ilman lukiota.

Itseasiassa yliopistoon on mahdollista mennä peruskoulupohjaltakin joillakin aloilla :) Eli avoimessa ylipistossa opiskelet perusopinnot ja kun saat ne tarpeeksi hyvin läpi, niin saat automaattisesti jatkaa normaali opiskelijana.

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Jos nuori on tutustumassa alaan joka kiinnostaa ja kyselee miten alalle pääsee, missä opiskellaan, niin pidän sitä kyllä velvollisuutenani, että kerron faktat.
Ja mikäköhän ala se on, jossa täytyy kertoa että lukioon ei kannata mennä ainakaan jos ei saa sieltä hyvää todistusta :whistle: ?

Siis ymmärrän toki jos kerrot että omalla alallasi ei tarvita lukiotodistusta, mutta olis se tietty voinut jäädä siihen...

Yhteistyössä