Miwwi Ymmärrän täysin sun ajatuksen ja pelot tuosta ominpäin tehdyistä päätöksistä terojen suhteen! Meinaan mä kävin samoja ajatuksia läpi silloin, kun pähkäilin, uskallanko tehdä ominpäin. Mut mä uskoisin, ettei teroista ainakaan mitään haittaa ole, ainakaan raskauden näkökulmasta
Itse näkisin, että jos syöt teroja ohjeen mukaan kp15 alkaen, missaat oviksen aika varmasti (tai enhän mä mikään lääkäri ole, mutta mä uskon niin vahvasti siihen, et se on varma este ovikselle liian aikaisin aloitettuna!). Saattaisihan ne kierrot jossakin välissä asettua siten, kun terojen kanssa on haettukin eli kierrot alkaisi lyhentyä ja ovis sitä myötä aikaistua. Mut vaikka sulla pitkät kierrot onkin, ei teroista ainakaan haittaa ole, vaikka aloittaisit ne vasta oviksen jälkeen
Minä EHDOTTOMASTI tekisin noin!!!!!! Ja ei ole alkiolle mitään haittaa, päinvastoin: terot paksuunnuttaa limakalvoa ja nimen omaan se limakalvon paksuus AUTTAA PIKKUISTA KIINNITTYMÄÄN (jos liian ohut limakalvo, hedelmöittynyt munasolu voi olla täysin normaali muuten, mut ei yksinkertaisesti vaan pysty kiinnittymään liian ohueen limikseen). ELI KYLLÄ AUTTAA juuri tuohon sinun ongelmaan, että pikkuinen saadaan pysymään matkassa :heart: Toki en tiedä, onko tuota asiaa sinulla tutkittu enemmänkin, että onko muita syitä sille, että alkio ei pysy matkassa? Mutta näin itsekin pitkäkiertolaisena omalla kohdallani ajattelen, että limakalvossa on joku häikkä... pitkä kierto ja vois niin myöhään, niin voihan se olla, että limakalvo on noin pitkässä kierrossa jo "huono/vanha/rapistumassa", sehän siis rapistuu luteaalivaiheen aikana ja se rapistunut osa tulee vuotona pois. Terot ovat hormonivalmiste, joka sisältää siis progesteronia, jota naisen munasarjat tuottavat ja jos tuossa on jotakin häikkää, kuten elimistö ei tuota progesteronia tarpeeksi, mikä säätelee kuukautiskiertoa ja lisäänytmiskykyä, terot muistuttavat luonnollista progesteronia ja näin ollen se saadaan normaaliksi, jolloin myös se limakalvo on oivallinen kiinnittymispinta! Mä uskon kyllä, että sä tulet raskaaksi nopeastikin, jos aikaisemminkaan ei ole ollut ongelmia raskautua!!!! Ja jos terot vielä kehiin, niin tiedä vaikka olisit onnistuneesti raskaana nyt seuraavassa kierrossa! Mä mietin kans tuota, että uskallanko ottaa terot eilen vai vasta tänään, kun sain ovisplussan tiistaina. Päädyin siihen, että aloitan terot tänään eli 2pv ovisplussan jälkeen. Minä tekisin sinunakin niin, että tikuttaisit ovista ja ovisplussasta vasta 2-3pv päästä aloittaisit terot. Silloin ainakaan ovis ei esty ja terot ehtii oikein hyvin paksuunnuttaa sen pari päivää limakalvoa, kun hedelmöittyneellä munasolullahan menee muutamia päiviä, kun se matkaa kohtuun ja alkaa kiinnittyä
Ja mä en ole siis mikään lääkäri, mut mä olen näiden kans joutunu pähkäilemään aika paljon ja olen vaan tullut näinin ajatuksiin mitä sullekin tässä kerron
Minä sanoisin sille gynelle ihan suoraan, miten olen toiminut, näin tein omallakin kohdalla! Ja muista se, että jos hän on ymmärtäväinen, hän myös ottaa asian hyvin vastaan. Älä välitä, vaikka hän sanoisi mitä, kunhan muistat vaan luottaa omaan vaistoosi! Näin minä tein ja esikoisemme on siitä tulosta :heart:
miss_piggy Ehkä se sun gyne on tarkoittanut, että jos teroja syö ohjeen mukaan kp15-24, jolloin käytännössä kiertojen pitäis myös lyhentyä eli terothan siis lyhentäis sun tapauksessa kiertoja, niin silloinhan se ei estäisikään ovista, koska oletetaan, että OVIS EHTII TULLA ENNEN TEROJEN ALOITTAMISPÄIVÄÄ ELI ENNEN KP15! Minusta noin lääkärit ja gynet ei selitä asioita kunnolla, vaan yleiseksi ohjeeksi annetaan tuo kp15-24 ja sit kun ne sanoo, ettei vaikuta ovikseen... no ei tietenkään, kun tarkoitushan on, että terot syödään vasta oviksen jälkeen. Mut ne ei todellakaan kerro sitä, että jos ONKIN PITKÄ KIERTO, niin silloin ovis todennäköisesti estyy, koska on aloittanut terot kp15 ja ovis omassa kierrossa olisi vasta myöhemmin. Ja vaikka ovis oliskin terojen aikaan, ei alkio ehdi pysyisi mitenkään mukana, kun terojen vika pv olis kp24 ja terot laittaa vuodon alkamaan muutaman päivän päästä eli kp24 jälkeen. Gynet ajattelee monesti, että siksi teroja syödään alkaen kp15, jotta kierrot saadaan lyhyemmiksi. Mut mä en lähtis muuttamaan omaa pitkää kiertoa noin radikaalisti, vaan odottaisin ensin oviksen ja vasta sit aloittaisin terot. Kysyit, tartteeko teroja ollenkaan, jos ovis tulee. Mullakin ovis kyllä tulee, mutta joku häikkä mun kropassa on, kun en raskaudu, ainakaan mahdollinen raskaus ei pysy kyydissä mukana. Pähkäilin, että oviksen jälkeen mennään jo niin pitkällä kiertoa, että vika saattaisi olla limakalvossa (lue edellinen kommenttini miwwille!!!) ja siihen ne terot auttaa ja tällöin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolukin pysyisi kyydissä paremmin
Mutta täytyy kuitenkin muistaa, että ongelmahan voi olla muuallakin ja silloin terot ei välttämättä ole ratkaisu, mutta jos kyseessä on pitkä kierto ja ovuloi normaalisti, mä uskon terojen voimaan 100%, kun meillekin 2v yrityksen ja yhden km:n jälkeen saatiin raskaus TEROJEN avulla alkamaan onnistuneesti :heart: Eli syö ihmeessä teroja, se auttaa luteaalivaiheeseen, JOS siellä on joku pieni hormonihäikkä esim. sen limakalvon kanssa!
Melody Kertoisitko tarkemmin, että söitkö teroja siis kp15-20 eli kuusi päivää aina yhdessä terokierrossa? Vai tarkoitiko, että aloitit terot tuolla välillä niin, että esim. tässä kierrossa aloitit terot kp15 ja ensi kierrossa vaikkapa kp20? Jos aloitit eri kiertopäivinä, niin silloin myös kiertojen pituudet heittelevät luonnollisestikin. Mikä sun annostusohje oli teroissa? Mulla kun ennen raskautta oli tosi pitkät kierrot, niin mulle annettiin ohjeeksi ottaa 2 tablettia päivässä ja kymmenen päivän ajan! Voisitko kysyä gyneltäsi tai lääkäriltäsi, että olisko mahdollista nostaa annostusta, jos vuotoa ei saada alkamaan nykyisellä annostuksella tai vuodon alkamiseen menee parikin viikkoa? Kun vuodon pitäisi alkaa muutamien päivien sisällä, mut toi kaksi viikkoa kuulostaa jo tosi pitkältä ajalta ja ainakin mun korviin kuulostaa siltä, että annostus on liian pieni, kun ei saada toivottua tulosta aikaiseksi. Ja kyllä, pitkissäkin kierroissa ovulaatio voi tapahtua ihan normaalisti ja raskautua helpostikin
Omaa Mä täällä vieläkin pähkäilen, uskaltaisinko sittenkään aloittaa teroja vielä tänäänkään, nyt siis kp24 ja ovisplussan sain tiistaina kp 22. Jos kuitenkin aloittaisin terot vasta huomenna kp25, niin silloin ainakin olis ovis mennyt ja terot ehtis vielä hyvin paksuunnuttamaan limakalvoa, kun eikös hedelmöittyneellä munasolulla mene muutamia päiviä, kun se matkaa kohtuun ja kiinnittyy kohdun limakalvoon vasta n.4-6pv kuluttua hedelmöityksestä? Ja jos irtoaminen oliskin ollu eilen ja terot aloittaisin vasta huomenna, niin mulla jää pari päivää aikaa, et terot ehtii vaikuttaa???