teiniäidit mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi v,,,! Kaiken olen onnistunut ihan väärin tekemään. Esikoisen sain liian nuorena ( 16 ) ja nyt kun tää kuopus muutaman viikon päästä syntyy, niin mä olen jo melkein 30, eli ikäloppu. Miten sitä voikin ihminen näin totaalisesti elämässään epäonnistua :headwall: :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ehkä jotain henkisestä iästä kertoo se, että sun ainoa mieleen tullut puolustusjuttu on juhliminen. Tämä mua ihmetyttää näissä ketjuissa, kerrasta toiseen.

Mikä ihmeen puolustusjuttu? Miksi kenenkään tarvitsee puolustella omia valintojaan, oli ikä mikä tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään:
Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Mä haluan kuulla sun mielipiteen sitten, kun itse olet 30. Sulla on varmaan silloin jo toinen jalka haudassa? Odottelet eläkeikää... eihän sinne ole matkaakaan kuin sitten enää se toiset 30 vuotta :whistle:

Voi olla tai ei ole, en tiedä. Ensisynnyttäjäksi joka tapauksessa 30vuotias on jo vanha.Ihan turha siittä alkaa vääntämään.

Ai. Onko sun mielestä asia sitten niin, että jos ei ole vaikka siihen 30 mennessä löytänyt sopivaa isäehdokasta, niin lapsen teko pitää vaan kylmästi jättää nuoremmille? Tulee vain mieleen, että nuoremmat ei näissä ketjuissa tule ajatelleeksi, että kaikille ei käy niin kuin heille. Hyökkäys on kuitenkin näköjään paras puolustus, tässäkin aiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Ehkä jotain henkisestä iästä kertoo se, että sun ainoa mieleen tullut puolustusjuttu on juhliminen. Tämä mua ihmetyttää näissä ketjuissa, kerrasta toiseen.

Mikä ihmeen puolustusjuttu? Miksi kenenkään tarvitsee puolustella omia valintojaan, oli ikä mikä tahansa?

Puolustukselta se kuulostaa mun korviin, jos ainoa aihe minkä tuo esille nuorena äidiksi tulemisessa on juhliminen. Se oli mun pointti. En ole sen puolesta enkä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Mä haluan kuulla sun mielipiteen sitten, kun itse olet 30. Sulla on varmaan silloin jo toinen jalka haudassa? Odottelet eläkeikää... eihän sinne ole matkaakaan kuin sitten enää se toiset 30 vuotta :whistle:

Voi olla tai ei ole, en tiedä. Ensisynnyttäjäksi joka tapauksessa 30vuotias on jo vanha.Ihan turha siittä alkaa vääntämään.

Ai. Onko sun mielestä asia sitten niin, että jos ei ole vaikka siihen 30 mennessä löytänyt sopivaa isäehdokasta, niin lapsen teko pitää vaan kylmästi jättää nuoremmille? Tulee vain mieleen, että nuoremmat ei näissä ketjuissa tule ajatelleeksi, että kaikille ei käy niin kuin heille. Hyökkäys on kuitenkin näköjään paras puolustus, tässäkin aiheessa.

Minä kun en biologiaa ole päättänyt miten se toimii. Meinaatko että jos ihmin en löytää elämän kumppaninsa vasta 50vuotiaana, niin se jotenkin muuttaa sitä että hän olisi nuorisynnyttäjä? Ja mitä sitten vaikka onkin vanha? Tuskin mu7n mielipiteeni/tutkitut jutut vbaikuttaa yhtään sun tai jonku muun 30vuotiaan lapsen tekoon, joitehn tästä on aivan turha jatkaa.

Puolustukselta se kuulostaa mun korviin, jos ainoa aihe minkä tuo esille nuorena äidiksi tulemisessa on juhliminen. Se oli mun pointti. En ole sen puolesta enkä vastaan.

Mun mielestä se taas kuulostaa suoraan sanottuna idiotismiltä ;) Ei puolustukselta.

Mun mielestä se taas kuulostaa suoraan sanottuna idiotismiltä ;) Ei puolustukselta.

Mä en halunnut sanoa tota B)

Eiköhän se oma ikä ole aina paras :)
eka syntyi kun oli 19, olin paljon tarkempi kaikesta ja stressasin juuri vaatteista sekä kodista ym.
Nyt 4 lapsen jälkeen osaan olla rennompi ja tiedän että se on iän tuomaa varmuutta.
Teiniäideillä on kauheat paineet arvostelun takia.

Joitain kommentteja;
Täysi-ikäisyys ja aikuisuus ei ole sama asia. Jotkut eivät oikeasti kasva aikuisiksi koskaan ja joku voi olla henkisesti aikuinen jo kuustoista vuotiaana. Sekä kovin nuorilla, että vanhoilla synnyttäjillä on suuremmat riskit saada vammainen lapsi (kovin nuori??? oisko viistoista ja alle). Elämä ei lopu kun täyttää kolmekymmentä ja kaikki eivät bailaa tai halua bailata olipa ikä mikä hyvänsä. Hyviä ja huonoja vanhempia on kaiken ikäisissä. Sen verran tässä maassa on huostaanotettuja pentuja, että on turha väittää jokaisen äidin olevan lapselleen paras mahdollinen. Suurin osa tietenkin on. Nuorena jaksaa paremmin ja fysiikka kestää enemmän, vanhetessaan yleensä viisastuu ja oppii ottamaan asiat rennommin. Osa tekee lapsia nuorena kun haluavat jonkun jota rakastaa ja joka rakastaa, suurin osa siksi että tuntee olevansa valmis vanhemmuuteen. Itse oon nähny erittäin hyvän teiniäitin ja muutaman parikymppisen, joista ei äidiks ole ollut(=huolehtimaan vastuullisesti omasta lapsestaan), mut ei sen perusteella voi kumpaakaan ikäryhmää määrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Alkuperäinen kirjoittaja w:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Nuorena ne lapset on parempi tehdä, nykyinen 30 vuotta ensisynnyttäjän keski-ikä on AIVAN liian korkea.

Voisitkohan perustella?

Onhan se todettu et riskit saada esim down lapsi suurenee yms...

Mut ei musta 30v silti ole liian vanha saamaan lapsia.
Ite kumminki haluan sen esikoisen ennen ku täytän 30v

Ai että 30-vuotiaalla on riski saada down lapsi?
Faktoja, linkkejä kehiin..

Ymmärtäisin jos puhuisit nyt lähes 40-vuotiaasta, noin 35-vuotiaasta ylöspäin mutta 30-vuotiaalla ei taida kauheasti isompia riskejä olla verrattuna 27-vuotiaaseen.

Jos on niin linkkejä toivoisin..

Huvikseni vertasin muuten tekayn sivuilta tota 27-vuotiasta ja 30-vuotiasta, niin on sillä 30-vuotiaalla isompi riski kuitenkin

Itse olen molemmat lapseni saannut alaikäisenä. Eikä mikään muu ole minua elämässäni yhtä onnelliseksi tehnyt, kuin nuo kaksi pikkuista. En ole ikinä katunut perheen perustamista näin nuorena. Olen ylpeä äitiydestäni. Enkä välitä muiden ennakkoluuloista! Minulla ihana mies (hieman itseäni vanhempi), joka on ollut rinnallani koko ajan. Hän käy töissä (emme elä yhteiskunnan tuilla, niin kuin monet saattavat teiniäideistä ajatella), itse saan äitiyspäivärahaa, niiin kuin kaikki muutkin äidit.

Ei liity tämän keskustelun aiheeseen mutta monesti on pitänyt kysyä sinulta miksi olet kauhean inhottava ja kirjoittelet monille ihmisille rumasti ja kärkevästi. Onko se luonteesi vai pelkkä palstapersoona?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:

Ei liity tämän keskustelun aiheeseen mutta monesti on pitänyt kysyä sinulta miksi olet kauhean inhottava ja kirjoittelet monille ihmisille rumasti ja kärkevästi. Onko se luonteesi vai pelkkä palstapersoona?

Miten olen muka kirjoitellut rumasti ja kärkevästi? Enpä kyllä ole edes ajatellut?

Katkera huonosti koulutettu typerys kun hän on.

Alkuperäinen kirjoittaja keski-iän kriisi:

Katkera huonosti koulutettu typerys kun hän on.

Ja minä kirjoitan siis inhottavasti? Taitaa olla ihan jossain muualla ne inhottavasti kirjoittavat, vaikka esimerkiksi sinä keski-iän kriisi.

Mistä olen muuten katkera? Ja millä tavalla olen typerys?

Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:
Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:
Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi. :)
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.

Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.

Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa :)

Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.

Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.

//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni :laugh:

elikä mun tytär ei tule ikinä saamaan lapsia jos noita sun tilastoja tuijotellaan

Olen varmaankin tilastoihme, sillä äitini sai minut 18-vuotiaana ja silti minulla kesti vuosia raskautua..
Ja ihan omakohtaisesti voin todeta, että esim. oma äitini olisi ollut huomattavasti parempi äiti hieman kypsempänä.
Mutta kuten kirjoitin; jollekin se oikea hetki äitiyteen on aiemmin, toiselle myöhemmin. Ikävä kyllä, helppo raskautuminen nuorena ei ole hyvän äidin tae.

Tilastot eivät tarkoita että näin on kaikissa tapauksissa. Älkää nyt aikuiset ihmiset lähtekö saivartelemaan... Kaikki tietävät miten tilastot toimivat. Sinulla oli todella ikävä tilanne vaikka äitisi oli nuori sinut saadessaan. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että äidin vanhempi ikä lisää todennäköisyyttä että lapsi saa ongelmia suvunjatkamisessa. Tässä on kyse todennäköisyyksistä ja riskeistä, ja sinun tapauksesi ei ole ihme eikä mitenkään muuta tosiasioita.

Itse sain ensimmäiseni 20v seuraavat 24 ja 26 v. Raskauksien välissä todella monta keskenmenoa ja muita ongelmia. Lääkäri sanoi että luultavasti lasten teko ilman apuja yli kolmekymppisenä ei tule enää onnistuun. nyt olen 35v ja ikionnellinen että sain lapset nuoren. ja taatusti olen ollut hyvä äiti.

Kukin tallaa tavallaan, mutta itse oon ikionnellinen, että ehdin elää myös lapsettoman aikuisen elämää ja olla vapaa, vastuuton ja tehdä virheitä ennekuin sain lapseni. Jos itse olisin ollut teiniäiti oisin varmasti tuntenut jossain vaiheessa katkeruutta kokemuksista, jotka jäi saamatta liian aikaisen lapsen teon takia. Kaikki ei tietenkään näitä kokemuksia edes halua, mutta tiedän liian monta teiniäitiä, jotka on muutaman vuoden päästä muuttaneet mielensä, kun ei enää huvita olla äiti... Onhan näitä tapauksia tietysti vanhemmissakin...
No joo omasta mielestäni olin hyvän ikäinen (25) kun sain esikoiseni. Moni voi tietysti tästäkin olla eri mieltä, koska opinnot oli (ja on edelleen) mulla kesken.

Oma kommenttini: minusta 30-vuotias ei ole nuori enää. En ole itseni mieltänyt nuorisoon kuuluvaksi enää muutamaan vuoteen. Mielestäni 30-vuotias on kypsässä aikuisuudessa, ei edes "nuori aikuinen". Kai tiedätte missä iässä keski-iän lasketaan alkavan? Ei se suoraan "nuoruudesta" jatku.

Ja toinen juttu: voidaan yrittää muistaa, että vaihtoehdot äidiksi tulemiselle eivät ole teini-ikä/yli 30v. Siihen mahtuu kymmenisen hyvää lapsetekovuotta väliin :p

Terv. 29v aikuinen. Mieleltään välillä nuori, välillä kalkkis. (Lapset sain 26&28-vuotiaana)

Alkuperäinen kirjoittaja *Ä*:
No tota noin. Täällä lukemieni juttujen perusteella voisin sanoa, että ainakin minulla oli pidempi pinna kuin monella muulla, en ryypännyt enkä rellestänyt ( olin itseasiassa absolutisti melkein 10 vuotta ) ja en työntänyt lapsia joka välissä hoitoon, koska ne ovat MINUN lapsiani ja minun on niistä huolehdittava. Vaikka vanhin oli koliikki ja nuorempi infektiokierteessä yli vuoden, niin siltikään en päivääkään vaihtaisi pois, koska se kasvatti minua ihmisenä enemmän kuin mikään muu ikinä. En tosin muista ensimmäisistä vuosista mitään, mutta siltikään en vaihtaisi.

haha!! "En tosin muista ensimmäisistä vuosista mitään, mutta siltikään en vaihtaisi." Eli susta oot parempi äiti kuin moni muu täällä koska et juo alkoholia, etkä ota omaa aikaa lapsista vaikka olisit rättiväsynyt? No hieno homma jos saat tolla itelles hyvän omantunnon ja pääset täällä kiillottamaan sädekehääsi =) Mä olen itsekin 20 vuotias kahden lapsen (yh)äiti, mutta käyn minä ulkonakin ja alkoholiakin toisinaan juon, enkä silti tunne olevani huonompi äiti kuin kukaan muukaan :) ainiin, minä muistan paljonkin ansimmäisistä vuosista vaikka ensimmäinen lapsi oli koliikkivauva, eikä toinenkaan paljoa tätä toista helpompi ollut :)

Moi.. Mä olen 16 v maaliskuussa täyttänyt ja onnellinen 3kk:n pikku vesselin äiti.Iskäkin on kuvioissa ja 17v. Meil on kaikki ihan ok.Naitimme elämästä ja olemme kokonainen perhe!!