Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:
Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi.

Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.
Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.
Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa
Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.
Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.
//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni