teiniäidit mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pilknus:
Mietipä mitä itse kirjoitat... ed. väitettiin että hedelmällisyys alkaa laskea 25-vuotiaana, ei 24.

Mä ajattelisin että tuota tekstiä tietolähteenä käytttäen vois sano että hedelmällisyss alkaa laskea 24-vuotiaana, kerta se jo 25-vuotiaana on alempi...?

Alkuperäinen kirjoittaja Sannya:
Ihan pakko tultava tänne tunkeutuu. :D Itse olen 18-vuotias odotan esikoista.Kaverillani on 9kk poika ja on kohta 18-vuotias.Mielestäni ikä on vain numeroita.Ja myös se että parempi saada lapsia nuorena kun vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana kun haluasi olla ja huvitella jne.Ja sit joso n nuorena saanut lapset niin sit 30-vuotiaana lapset ovatkin jo aikuisia ja voivat vaikka pitää hauskaa kanssasi :D

Heh, kyllä se on niin, että ei enää 30 v jaksa hurvitella samoin kuten 18 vee kakarat

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:
Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi. :)
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.

Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.

Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa :)

Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.

Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.

//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni :laugh:

elikä mun tytär ei tule ikinä saamaan lapsia jos noita sun tilastoja tuijotellaan

Olen varmaankin tilastoihme, sillä äitini sai minut 18-vuotiaana ja silti minulla kesti vuosia raskautua..
Ja ihan omakohtaisesti voin todeta, että esim. oma äitini olisi ollut huomattavasti parempi äiti hieman kypsempänä.
Mutta kuten kirjoitin; jollekin se oikea hetki äitiyteen on aiemmin, toiselle myöhemmin. Ikävä kyllä, helppo raskautuminen nuorena ei ole hyvän äidin tae.

Itse olen teiniäiti mutta toki tiedän riskit jotka liittyvät monilla lapsen saamiseen nuorena enkä tietenkään menisi muita ehdoin tahdoin kannustamaan lapsen tekoon teini-iässä.
Kuitenkin itse olen ollut totaalisen onnellinen ja saanut elää täyttä elämää.

Olen ollut 18-vuotiaana kahden lapsen äiti, siitä huolimatta olen ehtinyt käydä lukion ja hankkia ammatin, nyt opiskelen yliopistossa. Olemme matkustelleet paljon (siis toki lasten kanssa) ja onnistuneet ostamaan ihanan kodin ja muutenkin samaan kaiken sen mitä ns.normaali perhekin.

Jos nyt siihen bailaamiseen ja villiin nuoruuteen tartutaan niin sitä ehdin elää kun ennen lapsia asuin vuoden ulkomailla ja toki voimme miehen kanssa kumpi tahansa lähteä ulos kavereiden kanssa ja toinen jää kotiin. Mies "nuorena" tykkäsikin käydä useammin mutta minä kerta kaikkiaan en ole saanut baareilusta mitään. Mulla on ollut hirveän hyvä olla kotona. Nyt sitä välillä tuleekin lähdettyä jonnekin...

Itselleni on sopinut nuori äitiys, sitä oli niin vailla huolia ja positiivinen, ilman stressiä olin kotona pitkään...nyt en malttaisi jäädä kotiin laisinkaan, on ruuhka vuodet menossa. Uraa pitäisi luoda ja isot asuntolainat maksaa.

Toinen hyvä ajankohta itselleni olisi varmaankin ollut sitten yli 35-vuotiaana aloittaa perheen perustaminen kun silloin taas varmaan osaa rauhoittua aloilleen eikä ole kiire...

Ihan pakko tultava tänne tunkeutuu. :D Itse olen 18-vuotias odotan esikoista.Kaverillani on 9kk poika ja on kohta 18-vuotias.Mielestäni ikä on vain numeroita.Ja myös se että parempi saada lapsia nuorena kun vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana kun haluasi olla ja huvitella jne.Ja sit joso n nuorena saanut lapset niin sit 30-vuotiaana lapset ovatkin jo aikuisia ja voivat vaikka pitää hauskaa kanssasi :D

Kyllä se kuule on parempi huvitella nuorena eikä vasta kolmikymppisenä. Sinunkin lapsesi on jotain 12-vuotias kun olet 30v. Mites meinasti huvitella? Jättää penskan kotiin ja menet lähibaariin kapakkaruusuksi? Koska kyllähän 12-v pärjää ja hoitaa vaikka sisaruksetkin...Hohhoijaa
Vai kenties otat mukaan baariin?

Voi jeesus, koko sun tekstistäsi paistaa läpi sellainen lapsellisuus ettei tosikaan. Valitettavasti et enää saa tehtyä tekemättömäksi, mutta koita nyt hyvä tyttö aikuistua hieman ennen lapsesi tuloa.

itse tein ensimmäisen kun 20v ja paineet oli kyl kovat nyt 33v mulla on neljä:)nykyisin tuntuu et on yleisempää nähdä ton ikäisiä ja nuorempia äitejä mutta silloin 12vuotta sitten meitä oli aika vähän...laitoksella mulle tultiin kädestä pitäe varmistamaan et osaan vaipanvaihdon (moneen otteeseen) vaik olin melkein valmis lähihoitaja ihmiset tulivat kaupassa neuvomaan miten tulisi toimi aesim.itkevän vaavin kanssa tai kysyttiin olenko hänen lastenhoitaja. tai kauhisteltiin että onpa nuori äiti tai muuta tyhmää päiväkodis olin ainut ryhmän nuori äiti ja edelleen tytön ollessa kuudennella meitä nuorempia äitejä on kaksi silloin olin ihan superäiti koti oli aina puunattu lattiasta kattoon olin tarkka mitä lapsella päällä lapsen ongelmat tuntuivat raskaammilta...nyt yli kolmekymppisenä 1vuotiaan(kolmen muun) äitinä olen paljon rennompi ja en turhia hotkyile tai ota paineita vaikkei neiti jotainjuttua osaakkaan vielä =) ja rauhallisempi olen muistan miten se menovietti tykytti jossain vielä kotona ei jaksanu olla päiväkausia nyt viihdyn erilailla kotona et myönnän kyllä et kyllähän se rankkaa nuorena äitinä voi olla kun muut menee vielä miten haluaa, mutta mun pointti on se että älkää ihmiset ainakaan missään nimessä menkö kauhistelemaan neuvomaan ja tai aliarvioimaan nuoria äitejä itse olin vastuuntuntoinen ja kypsä siinä iässä olinhan ollut jo töissäkin hoitamassa lapsia toi kypsyysasia on niin ihmisestä riippuvainen ei sitä voi sitoa ikään!tsemppiä nuoret äidit jaksamista!ja tohon viimeisimpään kommenttiin vielä ei toi ole lapsellisuutta itse olen ajatellut samlaa lailla tossa vaihees siinä ehkä vihjataan että kolmekymppisenä voi lähtee pitämään hauskaa vaik yökerhoon tahi lähikuppilaan eihän se tarkoita et kun tulet vanhemmaksi sun elämä/hauskanpito loppuu siihen.höpsis kyllä hauskaa pitää pitää muuten olet todella huono vanhempi jos pingotat kaikesta ilman omia juttuja(ilman lapsia/aikuistenjuttuja siis) kyllä vanhemmatkin ihmiset käy tanssilavoilla yms onko se sit jotenkin niinkuin väärin? sä taisit missata pointin:) ja hei tosi asiahan on se et yli kolmekymppisenä ensi lapsen saanneen on vaikeampi luopua omasta ajasta (ei tietty kaikilla ole tätä en yleistä vaan kerron faktoja jotka olen itsekkin todennut joillakin vanhemmilla ensisynnyttäneillä)ja omista jutuista jotka on tottunut tekemään kun taas jos teet tosi nuorena ekan ne jutut ei niin tunnu kovilta kun ei ole sillei ollu koskaan oikeestaan sitä vain omaa aikaa...sitä et voisit lähteä vaik jumppaan ilman et hommaat lapsenvahdin tai matkoille. itse silti vaik olin nuori ekan saadessa en kä kadu sillei sitä silti kehotan nuoria odottamaan vähän ja tekemään niitä omia juttuja vapaasti ilman lapsia koska tiedän miten raskasta se voi olla ja pakostikkin multa ainakin on jotain juttuja jääny tekemättä kun on lapset ei voi lähteä eikä saa /halua aina lapsenvahtia. mut kaikenkaikkiaan se mitä olen saanut lapsilta sitä en vaihtaisi ikinä bilettämiseen kavereiden kanssa tai matkailuun!et hyvä näin en kadu!

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi. :)
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.

Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.

Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa :)

Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.

Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.

//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni :laugh:

elikä mun tytär ei tule ikinä saamaan lapsia jos noita sun tilastoja tuijotellaan

Olen varmaankin tilastoihme, sillä äitini sai minut 18-vuotiaana ja silti minulla kesti vuosia raskautua..
Ja ihan omakohtaisesti voin todeta, että esim. oma äitini olisi ollut huomattavasti parempi äiti hieman kypsempänä.
Mutta kuten kirjoitin; jollekin se oikea hetki äitiyteen on aiemmin, toiselle myöhemmin. Ikävä kyllä, helppo raskautuminen nuorena ei ole hyvän äidin tae.
täällä kans yksi tilastoihme :wave: mun äiti sai minut 19v en raskauda helposti.

sitten tähän jos kerta hedelmälisyys laskee noin 25v niin miten synnytäjien keski-ikä voi olla niinkin korkee kun 32v
eikös meidän yli kolmikymppisten pitäs mennä rollaattorilla lapsettomuusklinikalle (vai mikä sen nimi on) tekeen koeputkilapsia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Heh, kyllä se on niin, että ei enää 30 v jaksa hurvitella samoin kuten 18 vee kakarat

eikö? kyllä mun systeri ja sen kaverit menee hulluna tuolla.ovat lapsettomia ja sinkkuja..mä taas harvoin..ja ikää ei katso miten hoitaa lapsensa yms..ei todellakaan

mä olen tavannut teiniäitejä jotka ottavat täysin vastuun lapsesta ja elävätkin sen asian kanssa hienosti.Sitten olen myös näitäkin tapauksia tavannut joilta on lapsi otettu huostaan,ovat narkomaaneja tai muuten vain eivät pysty huolehtimaan lapsistaan,eli en osaa sanoa mitään että onko teiniäidit hyvä juttu vai ei.Sanotaan näin että ON hyvä juttu niiden puolesta jotka hoitavat lapsen kasvatuksen Hyvin!

Olin 19 kun aloin odottamaan vanhinta lastani, joten kaipa olin teiniäiti. ainoa kouluni oli peruskoulu tuohon mennessä. Lasten aikaan olen sitten opiskellut yo-tutkinnon, amk-tutkinnon, suorittanut kursseja avoimessa yliopistossa ja työskennellyt samaan aikaan. Kiirettä pitää, mutta hyvä organisointi auttaa. ja lyhyet yöunet :D Nyt vauva on 4 kk ja suoritan toista korkeakoulututkintoa. En todellakaan olisi edes tiennyt vielä alle parikymppisenä, että mitä haluan työkseni tehdä, joten hyvä näin.

Mun mielestä lapsia ei tarvitsisi tehdä ennenkö itse on täysi ikäinen... Mutta muuten ei ole mitään nuoria äitejä vastaan, koska mielestäni lapset on hyvä tehdä nuorena että sitten mummun päivilläkin jaksaa jotakin...

Alkuperäinen kirjoittaja *Ä':
Olin 19 kun aloin odottamaan vanhinta lastani, joten kaipa olin teiniäiti. ainoa kouluni oli peruskoulu tuohon mennessä. Lasten aikaan olen sitten opiskellut yo-tutkinnon, amk-tutkinnon, suorittanut kursseja avoimessa yliopistossa ja työskennellyt samaan aikaan. Kiirettä pitää, mutta hyvä organisointi auttaa. ja lyhyet yöunet :D Nyt vauva on 4 kk ja suoritan toista korkeakoulututkintoa. En todellakaan olisi edes tiennyt vielä alle parikymppisenä, että mitä haluan työkseni tehdä, joten hyvä näin.

Minä olin 18 kun esikoiseni syntyi, ja ammattikoulu oli tähän mennessä käytynä, ja tiesin jo silloin mihin ammattiin tähtään... tänäpäivänä minulla on kolme lasta ja jatko- opinnot kiinnostavat kunhan lapset vähän kasvavat=)
Ihan vertailun vuoksi vain laitoin...

Alkuperäinen kirjoittaja Lissa:

Kyllä se kuule on parempi huvitella nuorena eikä vasta kolmikymppisenä. Sinunkin lapsesi on jotain 12-vuotias kun olet 30v. Mites meinasti huvitella? Jättää penskan kotiin ja menet lähibaariin kapakkaruusuksi? Koska kyllähän 12-v pärjää ja hoitaa vaikka sisaruksetkin...Hohhoijaa
Vai kenties otat mukaan baariin?

Voi jeesus, koko sun tekstistäsi paistaa läpi sellainen lapsellisuus ettei tosikaan. Valitettavasti et enää saa tehtyä tekemättömäksi, mutta koita nyt hyvä tyttö aikuistua hieman ennen lapsesi tuloa.

Onko ainoa hauskanpito sinun mielestäsi baarissa roikkuminen...?

No tota noin. Täällä lukemieni juttujen perusteella voisin sanoa, että ainakin minulla oli pidempi pinna kuin monella muulla, en ryypännyt enkä rellestänyt ( olin itseasiassa absolutisti melkein 10 vuotta ) ja en työntänyt lapsia joka välissä hoitoon, koska ne ovat MINUN lapsiani ja minun on niistä huolehdittava. Vaikka vanhin oli koliikki ja nuorempi infektiokierteessä yli vuoden, niin siltikään en päivääkään vaihtaisi pois, koska se kasvatti minua ihmisenä enemmän kuin mikään muu ikinä. En tosin muista ensimmäisistä vuosista mitään, mutta siltikään en vaihtaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja nacsu:
Voi ei.. pitääkö kaiken mennä täällä aina tappeluksi ja vertailuksi ketkä on parempia kuin toiset tms. :headwall:

Itse olen 19-vuotias. Meillä on 1v.7kk poika ja toinen tulossa (la 22.11.). Eli olen ollut 17-vuotias kun esikoisemme syntyi (niin ja sen peruskoulun käynnyt siis kunnialla loppuun). Olen kyllä mielestäni aivan täysin kykenevä äidiksi, eikä muutenkaan ikä sitä sanele, onko joku hyvä vai huono äiti.. Ja mielestäni se on aivan sama onko sitä esim. 18 vai 30, kunhan on kykenevä kantamaan vastuun lastensa hyvinvoinnista (toki omansa lisäksi) ja halukas lapsia hoitamaan/rakastamaan. Eikä 30-vuotias ole mikään liian vanha äidiksi tai mitään.. Jokaisen oma asia miten haluaa opiskelunsa ja elämänsä järjestää! Se minkä ikäisenä kukakin lapsensa tekee, ei ole keltään muulta pois.

Juu aina sama juttu...
Minkähän ikäisten kesken meni tappeluksi :whistle:
No, samapa tuo, jokainen tulkoot äidiksi toivottavasti juuri silloin, kun itselle niin sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Ehkä jotain henkisestä iästä kertoo se, että sun ainoa mieleen tullut puolustusjuttu on juhliminen. Tämä mua ihmetyttää näissä ketjuissa, kerrasta toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mitä mitä? Tressaako rypyt vai mistä hyökkäys? 30 on vanha, piste. Tosiasioille kun ei mitään voi, 18 vuotias on täysi-ikäinen, suomen lain mukaan aikuinen.

Mä haluan kuulla sun mielipiteen sitten, kun itse olet 30. Sulla on varmaan silloin jo toinen jalka haudassa? Odottelet eläkeikää... eihän sinne ole matkaakaan kuin sitten enää se toiset 30 vuotta :whistle:

Mun mielestä alle 18-v ei tarvi hankkia lapsia, kun ei pysty alaikäisenä vielä vastaamaan omistakaan asioistaan.

Me saatiin miehen kanssa ensimmäinen lapsi 28-vuotiaina. Ollaan useasti naurettu väsyneinä, että onneksi ei olla tätä vanhempia, ei varmaan jaksettaisi näitä yövalvomisia ym :xmas: eli liian myöhäänkään ei ehkä kannata jättää lasten"tekoa".

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

eikö? kyllä mun systeri ja sen kaverit menee hulluna tuolla.ovat lapsettomia ja sinkkuja..mä taas harvoin..ja ikää ei katso miten hoitaa lapsensa yms..ei todellakaan

Ei se ikää tosiaan katso.
Ja ihan turha yleistää että 2kympin kieppeillä olevat äidit vain juoksee baareissa, ja vanhemmat äidit ymmärtää olla kotonakin =)
Sen olen kuullut monta kertaa... "Tultuani äidiksi tämän ikäisenä osaan keskittyä vain siihen lapseen, nuorempana oli aina monta rautaa tulessa ja aina piti olla menossa" tai jotain vastaavaa :xmas:
Ihmiset kun on erilaisia, oli ikä mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja käkäkäää:
kyllähän sitä perhe pärjää paremmin ku äiti, isä ja lapsi saa erikseen omaa lapsilisäänsä :D ja kaikki muut tuet päälle..

kyllä tääki ketju meni nyt sit ihan kolmekymppisten mammojen haukkumiseks.. ei hyvä

No kuka on puhunut edes tuista/lapsilisistä mitään? Oletko koskaan ajatellut että alle 20vuotias voi todella hyvin olla jo töissä?Mulla niin v*tuttaa nää tuilla elämis kitinät, äippärahat ja lapsilisät nostan niille en voi mitään että ne saan.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja nykyään:

Mä haluan kuulla sun mielipiteen sitten, kun itse olet 30. Sulla on varmaan silloin jo toinen jalka haudassa? Odottelet eläkeikää... eihän sinne ole matkaakaan kuin sitten enää se toiset 30 vuotta :whistle:

Voi olla tai ei ole, en tiedä. Ensisynnyttäjäksi joka tapauksessa 30vuotias on jo vanha.Ihan turha siittä alkaa vääntämään.