teiniäidit mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Anteeksi nyt vain, mutta usein vanhetessaan ymmärtää jättää moralisoimatta jos ei itsekään moista halua.
"vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana"... ÖH, vasta??? On kolmikyppinen(kin) nuori.

No just tätä nykyaikaa. Leikitään teinejä kunnes ollaan kolmekymppisiä... Ei, kolmekymmentävuotias EI ole nuori, ainakaan vanhemmaksi. Kolmekymmentävuotias alkaa jo lapsentekoon olla vanhempi. Kolmekymmentävuotias on ollut täysi-ikäinen aikuinen jo yli kymmenen vuotta, siis melkein puolet elämästään.

Nykyään yritetään venyttää tota nuoruutta ikuisiin, mutta kun se ei va mene niin. Et sinä yhtään nuorene sanomalla olevasi nuori ja käyttäytymällä kuten 15-vuotias.

Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Nuorena ne lapset on parempi tehdä, nykyinen 30 vuotta ensisynnyttäjän keski-ikä on AIVAN liian korkea.

Voisitkohan perustella?

Se, että ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 on huono asia. Ei 30-vuotiaalla ole viel kovin korkeita down-riskejä yms, mutta jos se on ENSIsynnyttäjien keski-ikä, syntyy suurin osa lapsista yli 30-vuotialle. Geneettinen materiaali huononee mitä vanhemmaksi tulee, riskejä ongelmiin tulee joka vuoden kanssa lisää. Jos saat tyttövauvan ollessasi y.i 35-vuotias, on hänellä paljon korkeampi riski saada hedelmällisyysongelmia. Trisomian riski kasvaa myös.

Kyllä ensisynnyttäjien keski-ikä pitäisi olla lähempänä 25 kun 30. En tarkoita, että teinien pitäisi lähteä tätä epäsuhtaa korjaamaan, vaan sitä, että lapsentekoon ryhdyttäisiin parikymppisinä, ei kolmekymppisinä, noin yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tämä kyseinen kaverini on vain peruskoulun käynyt, hällä ei siis ole ammattia. opiskeleen lähteen kun on sen aika. huomenna informoimaa kaverille nää keskustelut, että kaikki ei oo yhtä ahdasmielisiä :) :)

Jos pitää kysellä muiden, vieraiden mielipiteitä, ei ole valmis vanhemmaksi.

minäkin olen kuullut että 40v-45v olis suurempi riski saada down lapsi?? en tiedä onko totta, näin kuulin. eihän se 30v vanha ole...itse vielä 30v pidän itseäni nuorena :)

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Nuorena ne lapset on parempi tehdä, nykyinen 30 vuotta ensisynnyttäjän keski-ikä on AIVAN liian korkea.

Voisitkohan perustella?

Onhan se todettu et riskit saada esim down lapsi suurenee yms...

Mut ei musta 30v silti ole liian vanha saamaan lapsia.
Ite kumminki haluan sen esikoisen ennen ku täytän 30v

Ai että 30-vuotiaalla on riski saada down lapsi?
Faktoja, linkkejä kehiin..

Ymmärtäisin jos puhuisit nyt lähes 40-vuotiaasta, noin 35-vuotiaasta ylöspäin mutta 30-vuotiaalla ei taida kauheasti isompia riskejä olla verrattuna 27-vuotiaaseen.

Jos on niin linkkejä toivoisin..

Puhuttaessa kolmikymmpisestä tuskin tarkotetaan aina tasan 30v, voi olla esim 32v 33v 34v 35v

tää on niin huvittavaa, ei näille keskusteluille voi ku nauraa :D

vanhemmat (huom. ei vanhat) äidit käy päälle ja haukkuu teinimammat.. teinimammat taas tulee kehumaan että nuorenakin voi pärjätä ja että ei saa haukkua mutta samalla haukkuvat nämä vanhemmat mammat..

mikään ikä ei näytä olevan hyvä joten eikö jokaisen kannattaisi keskittyä vain siihen omaan ikään ja lapsensaantiin?
itse en hyväksy vastuuttomia äitejä, oli ikä sitten 18, 28 tai 38.

Voisitkohan perustella?

Se, että ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 on huono asia. Ei 30-vuotiaalla ole viel kovin korkeita down-riskejä yms, mutta jos se on ENSIsynnyttäjien keski-ikä, syntyy suurin osa lapsista yli 30-vuotialle. Geneettinen materiaali huononee mitä vanhemmaksi tulee, riskejä ongelmiin tulee joka vuoden kanssa lisää. Jos saat tyttövauvan ollessasi y.i 35-vuotias, on hänellä paljon korkeampi riski saada hedelmällisyysongelmia. Trisomian riski kasvaa myös.

Kyllä ensisynnyttäjien keski-ikä pitäisi olla lähempänä 25 kun 30. En tarkoita, että teinien pitäisi lähteä tätä epäsuhtaa korjaamaan, vaan sitä, että lapsentekoon ryhdyttäisiin parikymppisinä, ei kolmekymppisinä, noin yleisesti.

Niin no tästä voimme syyttää järjestelmää.. katos kaikilla ei ole varaa elää minimi äippärahalla eikä isi maksa kaikkea, niin pitää tehdä töitä ja jotta saa ns. varmoja töitä, pitää käydä koulua ja näissä kuluu aikaa..

jos taloudellinen tilanne perheessä olisi hyvä ilman mitään koulutuksia ja vakkariduuneja niin eiköhän se synnyttäjien keski ikä olisi pienempi.

Alkuperäinen kirjoittaja juli:
Joo no sanotaan kuule niin, että 18-vuotias on sitten vaikka täysi kakara vanhemmaksi, lapsihan tuo on. Aikoinaan vielä alaikäinenkin tuon ikäisenä!

Mun mielestä 18-vuotiaiden pitäis jo olla aikuisia. Aikoinaan on ollut alaikäinen, kyllä, mutta eipä enää.

Mun mielestä on TYPERÄÄ että 18-vuotiaan hyväksytään käyttäytyvän kun täysi kakara. Jos ihmiseltä odottaa typerää käytöstä, hän ei koe mitään syytä käyttäytyä järkevästi.

Elämästä voi myös nauttia aikuisena, vastuullisena ihmisenä. Sitoutuminen ei tapa, eikä siitä tarvitse kärsiä. Vastuullisuuskin tuntuu hyvältä ja ainakin omalla kohdalla itsetunto on parempi kun tiedän kantavani vastuuta.

Eikä aikuisuus tarkoita tylsyyttä. Se tarkoittaa sitä, että voi vastata omista teoistaan, sitoutua ja nauttia arjesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mannapuuro:

vanhemmat (huom. ei vanhat) äidit käy päälle ja haukkuu teinimammat.. teinimammat taas tulee kehumaan että nuorenakin voi pärjätä ja että ei saa haukkua mutta samalla haukkuvat nämä vanhemmat mammat..

mikään ikä ei näytä olevan hyvä joten eikö jokaisen kannattaisi keskittyä vain siihen omaan ikään ja lapsensaantiin?

sehän on kiva että tiedät kaikkien tässä ketjussa kirjoittavien iät ja senkin onko lapsia vai ei

Onko teini-äiti alaikäinen vai teini (teenager) eli 19 vuoteen asti?

Mun mielestä on hienoa, että uskalletaan tehdä lapsia nuorena, mutta peruskoulu olis mun mielestä hyvä käydä loppuun ennen ku siihen ryhtyy :whistle:

Yllätyksiä sattuu kaikille, ja semmonen nuori tyttö joka pitää vauvan ja pitää siitä myös hyvää huolta on mun mielestä ihan sama kun vanhempi nainen samassa tilanteessa. Mun mielestä abortteja tehdään liian herkästi (toki varmaan useimmiten ihan painavista syistä ).

Itse olen siis 19, yhden ihan tekemällä tehdyn lapsen yh. Siskolla ensimmäinen oli ylläri, mutta meni sitten naimisiin ja päätti samaan sassiin tehdä niitä enemmänkin kun tykkäs siitä ekasta niin paljon :D Oli 18 kun ensimmäinen syntyi. Tiedän monia tapauksia jossa 15-16 vuotiaana saanut ensimmäisen vahingossa, mutta sitten ovat lähteneet toista tekemään 17-18 vuotiaana, joten vissiin ihan hyvin tykänny lapsesta ja sen mukana tulleesta elämänmuutoksesta.

Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi. :)
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.

Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.

Alkuperäinen kirjoittaja juli:

Mun mielestä 18-vuotiaiden pitäis jo olla aikuisia. Aikoinaan on ollut alaikäinen, kyllä, mutta eipä enää.

Mun mielestä on TYPERÄÄ että 18-vuotiaan hyväksytään käyttäytyvän kun täysi kakara. Jos ihmiseltä odottaa typerää käytöstä, hän ei koe mitään syytä käyttäytyä järkevästi.

Elämästä voi myös nauttia aikuisena, vastuullisena ihmisenä. Sitoutuminen ei tapa, eikä siitä tarvitse kärsiä. Vastuullisuuskin tuntuu hyvältä ja ainakin omalla kohdalla itsetunto on parempi kun tiedän kantavani vastuuta.

Eikä aikuisuus tarkoita tylsyyttä. Se tarkoittaa sitä, että voi vastata omista teoistaan, sitoutua ja nauttia arjesta.

Onko joku täällä sanonut aikuisuuden olevan tylsyyttä?
18-vuotias on mielestäni nuori, melkein lapsi, ei aikuinen. Ja se on mun mielipide se. Mutta voihan nuorikin, miltei lapsi, olla ok vanhempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mannapuuro:

sehän on kiva että tiedät kaikkien tässä ketjussa kirjoittavien iät ja senkin onko lapsia vai ei

en tarkottanu pelkästään tätä keskustelua vaan yleensä.. älä vedä mun kommentista hernettä nenääsi. et hyödy siitä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja zzz:

Voisitkohan perustella?

Niin no tästä voimme syyttää järjestelmää.. katos kaikilla ei ole varaa elää minimi äippärahalla eikä isi maksa kaikkea, niin pitää tehdä töitä ja jotta saa ns. varmoja töitä, pitää käydä koulua ja näissä kuluu aikaa..

jos taloudellinen tilanne perheessä olisi hyvä ilman mitään koulutuksia ja vakkariduuneja niin eiköhän se synnyttäjien keski ikä olisi pienempi.

En minä ainakaan minimiäippärahoilla elä :whistle: Toki tässä opiskelut keskeytyy, mutta ajattelin, että mieluummin opiskelen lasten ohella kun sitten keskeytän hyvän uran pikkulasten takia. Sitten kun olen opiskelut saanut loppuun, ovat lapseni jo vähän vanhempia, eli eivät tarvitse minua yhtä intensiivisesti kun ennen. Sitten voin keskittyä uraani.

Ihan asiaa puhut. Mielestäni opiskelevia äitejä/isiä pitäisi tukea paremmin. Muuten lapset sitten tulevat todella myöhään.

ottaako kukaan huomioon sitä vaihtoehtoa, että joku voi oikeasti aloittaa sen "lapsen teon" päälle parikymppisenä, mutta onnistuu siinä vasta reilusti yli 3-kymppisenä? eikö sekin ole ahdasmielisyyttä, että nämäkin äidit haukutaan siitä kun tekevät lapsensa niin vanhana?

VIISAAMPI VAIKENEE...

EN JAKSA ALKAA TAPPELEMAAN KUMPI ON "PAREMPI ÄITI"
SITÄ EI OLEKKAAN! KUKIN ON ÄITI OMALLA TAVALLAAN JA NIITÄ "HUONOJA JA HYVIÄ" ÄITEJÄ LÖYTYY JOKA IKÄ LUOKASTA

Alkuperäinen kirjoittaja HYVÄÄ YÖTÄ KAIKILLE:
VIISAAMPI VAIKENEE...

EN JAKSA ALKAA TAPPELEMAAN KUMPI ON "PAREMPI ÄITI"
SITÄ EI OLEKKAAN! KUKIN ON ÄITI OMALLA TAVALLAAN JA NIITÄ "HUONOJA JA HYVIÄ" ÄITEJÄ LÖYTYY JOKA IKÄ LUOKASTA

näin juuri!!

Minä elän minimiäippärahoilla ihan hyvin, tosin mies onkin töissä :D Ei saa todellakaan mitään mahtipalkkaa, mutta miultakin lähtee kahdelle säästötilille joka kuussa rahaa ja vielä erilliseen hääkassaankin.

Kuitenkin ite jos oisin oottanu et saisin opiskelut päätökseen ja vakipaikan oisin varmaan ollu jotain reilu 30v ensisynnyttäjä ja haaveena kuitenkin ollu iso perhe. Oletettavissa oli vielä mahdollisesti lapsettomuus monestakin lääketieteellisestä seikasta johtuen. Onneksi ei pitkään jouduttu kuitenkaan tätä meidän pikku likkaa jouduttu odottelemaan, mutta myöhemmin ois voinu olla toisin :o

Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:
Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi. :)
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.

Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.

Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa :)

Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.

Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.

//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni :laugh:

Voisitkohan perustella?

Siiis pakko sanoa sulle et haista V...u! Ja ota asioista oikeasti selvää kun täällä tolleen jauhat vittu perkele kusipää!

tunnen teiniäitejä. kaksi niistä on ainakin ns. huonoja äitejä. toinen käytti huumeita ja toinen vaan ryyppäsi. nyt molemmat kuitenkin parantaneet tapansa.
hyvä ystäväni sai 19 vuotiaana lapsen,ettei niiiin nuori enää ollut ja hän on hyvä äiti ollut aina. tällä erää ei tule mieleen kun noi kolme mammaa. noi kaksi ekaa sai lapsen alle 18 vuotiaana.
mutta eihän se ikä kerro hyvyydestä,yhtälailla aikuiset (iältään) ryyppää ja kohtelee lapsia huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen taas?:
ottaako kukaan huomioon sitä vaihtoehtoa, että joku voi oikeasti aloittaa sen "lapsen teon" päälle parikymppisenä, mutta onnistuu siinä vasta reilusti yli 3-kymppisenä? eikö sekin ole ahdasmielisyyttä, että nämäkin äidit haukutaan siitä kun tekevät lapsensa niin vanhana?
komps^
minä ajatelin silloin 18v kun tulin paksuksi teenpä kaikki lapset alle 25v,mutta näin ei käynyt vaan toinen lapsi antoi odottaa itseään 14vuotta nyt olen 33v pienen vauvan äiti.
en tunne itseäni vanhaksi vaikka ikää onkin kertynyt vaan toisaalta pidän itseäni kypsempänä äitinä.

suunnitella voi vaikka mitä mutta elämä ei mene aina niitten suunnitelmien mukaan.