teiniäidit mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon sosiaalisia ongelmia teiniäideillä johtuen yleensä kypsymättömyydestä, yksinhuoltajuudesta ja taloudellisesta ahdingosta.Itse tunnen henk.koht aika monta teininä lapsen saanutta ja asiat hunosti suurimmalla osalla. Ammattia ei jakseta hankkia, lapsia tehdään kenelle tahansa, rahat aina lopussa, lapset aina mummolassa kuin vaan mahdollista, ommin vaatteisiin ja tupakkaan sekä viinaan tuhlataan surutta ruokarahatkin..jossain on vikaa.ja asiasta olen lukenut muutamia kirjoja ja kyllä siellä näitä samoja ongelmia on todettu olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Anteeksi nyt vain, mutta usein vanhetessaan ymmärtää jättää moralisoimatta jos ei itsekään moista halua.
"vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana"... ÖH, vasta??? On kolmikyppinen(kin) nuori.

No just tätä nykyaikaa. Leikitään teinejä kunnes ollaan kolmekymppisiä... Ei, kolmekymmentävuotias EI ole nuori, ainakaan vanhemmaksi. Kolmekymmentävuotias alkaa jo lapsentekoon olla vanhempi. Kolmekymmentävuotias on ollut täysi-ikäinen aikuinen jo yli kymmenen vuotta, siis melkein puolet elämästään.

Nykyään yritetään venyttää tota nuoruutta ikuisiin, mutta kun se ei va mene niin. Et sinä yhtään nuorene sanomalla olevasi nuori ja käyttäytymällä kuten 15-vuotias.

Mut mitä jos ei ennen sitä vaan koe olevansa valmis? Tai ei ole tavannnut ihmistä jonka kanssa haluais lasta? Ei musta sekään ole hyvä idea että vasten tahtoa hankitaan lapsia nuorina ihan vaan siksi, ettei oltais liian vanhoja ensisynnyttäjiä 30-vuotiaina.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja kissu:
Itselläni ei ole vielä lasta olen 17-vuotias, kohta 18 ja toivon et pian olis pikkuinen tulossa. Noista teijän teini-äiti jutuista niin sitä vaan että mulla on sukulainen joka on kans 17v kohta 18 ja muutaman kuukauden nuorempi kuin minä, hänellä on kohta 2v tyttö. Hyvin hän on pärjännyt lapsensa kanssa, itse asiassa paremmin kuin joku +30 vuotias ensiäiti. Olen huomannut tällä sivustolla sanottavan että yli 30 on vanha äidiksi ja olen sitä mieltä että ennemmin se lapsi kannattaa hankkia nuorena kuin vanhana. Lapsen kanssa juhlimisesta sitä että äiti sai minut kun oli just täyttämässä 18v ja hän on nyt 36v ja kyllä voin juhlia hänen kanssaan. Turha iästä on välittää ja kyllä me nuoremmatkin osaamme itsestämme huolta pitää ja niin myös lapsesta. Sitä varten me täällä olemme että saisimme jälkikasvua iästä huolimatta. Lapsi on tullakseen jos tulee ja sanon myös tämän että minä vastustan aborttia mutta jossain tapauksissa se kuitenkin on oikein esim. raiskauksen aiheuttamat raskaudet.

Onnea nuorille äideille, tuleville ja lasta yrittäville.

Ai 30-vuotias on vanha esikoisen odottajaksi? :D No ei todellakaan ole.

Anteeks vaan mutta en nyt sitä meinannut tässä. Jos osaat niin lue teksti läpi uudelleen ja vastaapas sitten. Siinä mainittiin että parempi se lapsi on hankkia nuorena kuin vanhana ja nuoremmat äidit hoitavat lapsiaan paremmin kuin jotkut +30 ensiäidit. En maininnut että 30 olisi vanha äidiksi.

Mielestäni se lapsi kannattaa nuorempana hankkia.

Itse tunnen muutaman nuorena äidiksi tulleen ja ihan hyvin heillä näyttää pyyhkivän. Kun on tarpeeksi hyvä tukiverkosto ja osaa kantaa vastuuta niin mikäs siinä (tämähän pätee kaiken ikäisiin). Harmi, että tällä palstalla moni ei osaa katsoa asiaa toisen silmin vaan pitää ainoana oikeana perheenperustamis-ikänä sitä ikää jolloin on itse tullut äidiksi. Itse toivon että äidiksi tulo ei veny 30v -> vaan saisin ensimmäiseni ~25-vuotiaana. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä elämä tuo tullessaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Itse tunnen muutaman nuorena äidiksi tulleen ja ihan hyvin heillä näyttää pyyhkivän. Kun on tarpeeksi hyvä tukiverkosto ja osaa kantaa vastuuta niin mikäs siinä (tämähän pätee kaiken ikäisiin). Harmi, että tällä palstalla moni ei osaa katsoa asiaa toisen silmin vaan pitää ainoana oikeana perheenperustamis-ikänä sitä ikää jolloin on itse tullut äidiksi. Itse toivon että äidiksi tulo ei veny 30v -> vaan saisin ensimmäiseni ~25-vuotiaana. Mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä elämä tuo tullessaan :)

Totta :) olen samaa mieltä :)

Voin omasta puolestani sanoa, että olin todellisella vedenjakajalla elämäni kanssa, kun tulin raskaaksi. Olin toki jo 20-vuotias. Parisuhteen jatkuvuudesta ei ollut takeita, mutta voin nyt yli 30-vuotiaana kahden lapsen äitinä sanoa, että lapsi pelasti minun elämäni. Tulin järkiini, pakon edessä. Kaikille ei varmasti käy yhtä hyvin.

Huomasin, että ikätoverit, kaikki lapsettomia, pääsääntöisesti kommentoivat, miten elämäni on pilalla ja joudun vaan ikuisesti pitämään lapsesta huolta. Toinen totuus oli, ainakin minun kohdallani, että lapsi piti miusta huolta: Nukuin yöni ja valvoin päivällä, tein päivittäin lämpimän aterian tai kaksi, ulkoilin reippaasti ja tein paljon asioita, jotka olivat myös minulle itselleni hyväksi ja poikkesivat reilusti niistä elintavoista, joita olin noudattanut ennen lapsen odotusta. Yhtenä tärkeimpänä teini-tai nuoren äidin pelastajana voin -jälleen tietysti vain omalta kohdaltani- sanoa läheisten tukiverkon. Toinen tärkeä ja huomionarvoinen asia on, että nuorilla vanhemmilla ei ole myöskään varmuutta parisuhteesta siinä määrin, kuin on esimerkiksi 35-vuotiaalla, 15 vuotta yhdessä olleella ensimmäisen lapsen saavalla parilla. Nuoret vanhemmat tarvitsevat apua myös parisuhteensa kanssa, usein toimeentulon, opiskelujen ja keskinäisen suhteenkin opettelun kanssa. Nämä kaikki asiat vaikuttavat äitiyteen ja isyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Anteeksi nyt vain, mutta usein vanhetessaan ymmärtää jättää moralisoimatta jos ei itsekään moista halua.
"vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana"... ÖH, vasta??? On kolmikyppinen(kin) nuori.

No just tätä nykyaikaa. Leikitään teinejä kunnes ollaan kolmekymppisiä... Ei, kolmekymmentävuotias EI ole nuori, ainakaan vanhemmaksi. Kolmekymmentävuotias alkaa jo lapsentekoon olla vanhempi. Kolmekymmentävuotias on ollut täysi-ikäinen aikuinen jo yli kymmenen vuotta, siis melkein puolet elämästään.

Nykyään yritetään venyttää tota nuoruutta ikuisiin, mutta kun se ei va mene niin. Et sinä yhtään nuorene sanomalla olevasi nuori ja käyttäytymällä kuten 15-vuotias.

Huomasin, että vanha ketju, mutta kommentoin silti tätä. En minä ainakaan leiki teiniä tai venytä nuoruutta. Minä elän elämääni, johon olen tällaisenaan nyt tyytyväinen ja minulla muita intressejä tällä hetkellä kuin lasten kasvattaminen. Enkä todellakaan tarkoita näillä mitään juhlimista tai teinimeininkiä. En vain halua nyt juuri tähän elämänvaiheeseen lasta. Joskus haluan lapsen/lapsia, jos niitä on tullakseen. Se on varmaan lähempänä kolmeakymppiä. Tällä hetkellä olen 24-vuotias lapseton, naimisissa oleva ja vastikään korkeakouluopinnot päättänyt nainen. Elämä on muutakin kuin lastenhankintaa ja kasvattamista tai ääripäänä "nuoruuden venyttämistä".

En ymmärrä, miksi lapsia tulisi hankkia tietynikäisenä vain, koska se on terveydellisistä syistä parempi niin. Kyllä mun mielestä ensisijaista on ihmisen onnellisuus, se, että ihmiset elävät onnellisena ja tyytyväisinä tehden itse omat valintansa. Uskon, että syntyvät lapsetkin saavat paremmat edellytykset onnelliseen elämään, kun vanhemmat ovat saaneet heidät silloin, kun ovat oikeasti halunneet, eikä "pakon edestä" silloin, kun se nyt vaan olisi parasta biologian kannalta.

missä on nuoret jotka haluaa opiskella? itselleni ei tulisi mieleenkään hankkia lapsia oikein tarkoituksella alle 25-vuotiaana. opiskelu on mulle tärkeää, haluan opiskella kunnon ammatin ennen perheen perustamista ja huolehtia sitten kunnolla lapsesta ja tarjota sille kaikki mahdollinen:)

Miksi teiniäitejä täytyy paheksua,? raskauden aikana ihminen muuttuu. itse olen 15-vuotias ja raskaana, äitini ehdotti aborttia mutta olen aina ollut niitä vastaan, puhuin kuitenkin äidin kanssa asiasta ja äiti sanoi ja lupasi olla kaikkena tukenani jos pidän lapsen, (äidilläni on 3 lasta ja nuorin 3vuotias asuu samankaton alla meidän kanssa) kun sillä on kokemusta kuitenkin, olen täysin teitoinen mitä on vastassa ja miten toimia, myös poikaystäväni lupasi olla kaikkena tukenani ja apunani samoin paraskaverinikin. peruskoulu on jo kyllä silloin ohi ja voin pitää välivuoden. teini äidit kunniaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä vaan.;12489820:
eli mitä mieltä olette täällä nuorista äideistä? vastaan vai puolesta? tunnetteko henk.koht nuoria äitejä, miten pärjäävät?

Pojanpojan äiti vaikuttaa pärjänneen hyvin.
Tuli äidiksi 14 vuotiaana (täytti 15 kahta päivää myöhemmin). On nyt, viittä vuotta myöhemmin hankkimassa toista ammattikoulutusta, ostanut taannoin miehensä kanssa talon ja remppaavat sitä pikkuhiljaa mieleisekseen.
On tasapainoisen ja onnellisen oloinen.

Itse olin 18 saadessani esikoisen (19 kun sain seuraavan) ja koen että oli meille ihan oikea aika alkaa vanhemmiksi.

No huh huh! Mun mielestä ketä vaan saa tehdä lapsia millon haluaa. Itse haluan lapsia kun olen lähemmäs 30. Mitä joku kirjotteli et voi ryypätä lapsen kanssa kun on yli 30. Onpa typerä juttu:D Nythän ne parhaat rilluttelu vuodet on ja sen jälkee lapsia vasta! Haluan elää nuoruuteni ilman vaipanvaihtoa ja lastenhoitoa. Ensimmäisen lapsen haluaisin n 27vuotiaana. : )

täällä yks teini?äiti, ainakin palstan mukaan.. tosin oon jo 27v..ja meidän lapsonen täyttää 9v. ja neljättä odotellaan.. kerkesin täyttään 18v ennen lapsen syntymää.. oli vahinko raskaus, en olis halunnut,mutta mies halusi.. no kylläpä siinä odotuksen aikana kasvoikin kummasti.. tosin vasta toisen lapsen syntymän jälkeen tunsin itseni kypsemmäksi äidiksi..ei enää niin teinittänyt ;) nyt odotetaan neljättä lasta ja saman miehen kanssa :)

pomputtaa.blogspot.com <- asiaa teiniäitiydestä. Lue jos aihe kiinnostaa :) Ei kuitenkaan typerille ja lapsellisille aikuisille jotka eivät osaa keskustella järkevästi, vaan yleistävät, haukkuvat ja puhuvat rumasti. 17v tytön blogi siis :)

ninaTT puhuu täyttä asiaa, miten teillä kolahtaa tuo asia niin pahasti? Eihän hän haukkunut vanhempia äitejä, vaan puhui täyttä faktaa.

t. itsekin 32vuotiaana äidiksi ja voin kyllä peesata