Ap, mulla on toiminut se, että jätän sokerit ihan minimiin ja syön 1800-2000 kcal päivässä, lasken kaiken Kalorilaskurilla ja katson että saan tarpeeksi rasvaa ja proteiinia. Vihanneksia ja hedelmiä vähintään 500 g päivässä, yleensä kyllä enemmän. Yritän syödä usein, niin että ei tule liian nälkä, koska silloin tulee helposti vedettyä jotain liian kaloripitoista, joka antaa kamalasti energiaa, mutta ei pidä nälkää.
Mulle ravintoterapeutti sanoi, että liikunnalla on laihdutuksen kannalta tosi pieni merkitys, että ruokavalio on se tärkein, ja laihtua voi vaikka makaisi vaan sohvalla 24/7. Mutta liikunnalla on tietenkin muita hyviä puolia, ja siinä vaiheessa kun on saavuttanut normaalipainon, niin liikunnalla onkin yhtäkkiä suuri merkitys... sen normaalipainon ylläpitäjänä.
Tosin ei ne ravintoterapeutit mitään jumalia ole
Omani väitti kivenkovaan että minä kuluttaisin vuorokaudessa 3000 kcal ja käski aloitella laihdutusta syömällä 2500 kcal vuorokaudessa, eikä olisi millään uskonut että lihon tuolla määräällä (olen laskenut kaloreita ennenkin)... Noh, nyt mennään tuolla 1800-2000 kcal:lla ja paino putoaa hitaasti, mutta varmasti
Ja sanoisin siihen että joku tuolla aikaisemmin väitti että jos laihduttaa niin liikunnan pitäisi olla oikeastaan ainoa harrastus ja melkein kokopäiväistä ja huuteli että asiat tärkeysjärjestykseen ja laihdutus ykköseksi. Minä sanoisin että tuo on ihan höpönpöpöä. Jotain kitukuuria voi pitää yllä viikon-pari, hyvällä tuurilla pari kuukautta, mutta se on niin lyhyt aika että ei siinä ajassa isoja ylipainoja pudotella. Hiljaa hyvää tulee. Ja ainakin minun elämässäni laihdutus ei tärkeysjärjestyksessä pääse edes mukaan top 3:een. Elämässä on paljon muutakin, kuin mahdollisimman pieni kilomäärä.
Ap:lle tsemppiä, ja toivottavasti löydät itsellesi sopivan laihdutustavan, ja vaikka et heti löytäisikään, muista pitää itsestäsi hyvää huolta. Liiku, koska se on mukavaa ja siitä saa hyvän olon, ei siksi että saisit painoa pois. Syö terveellisesti, koska siitä tulee hyvä olo, ei siksi että voisit olla mahdollisimman laiha. :hug: