Tarjotun korotuksen ansiosta sairaanhoitajien lähtöpalkka olisi kohonnut 1940 euroon. Lähes jokaisella sairaanhoitajalla on tämän lisäksi huomattavasti lisiä vuorotöistä johtuen; on myös palvelu- tai ikälisiä jne.
Ystäväni kanssa kerran vartasimme palkkojamme: minä olin tuolloin yläkoulun opettajana ja hän vuodeosastolla terveyskeskuksessa, jossa teki aamu ja iltavuoroja. Palkkamme olivat aika tarkalleen samat, vaikka minulla oli enennän lisiä palveluvuosista. Minusta ko. palkka oli hyvä ja sillä tuli toimeen.
Täällä kovasti purnataan vuorotyön vaikeuksista. Tuntemistani hoitajista monet kuitenkin tekevät erittäin mielellään esim. sunnuntaivuoroja, koska niistä saa enemmän rahaa. Eräs tuttavani vaihtoi juuri yksityisestä hoitokodista terveyskeskukseen, koska hoitokodissa omistajat tekivät itse kalliit vuorot, eikä työntekijöille täten tullut paljon lisiä.
Opettajan ja hoitajan työssä on ainakinyksi yhteinen piirre: molemmat ovat taloudellista voittoa tuottamattomia peruspalveluita. Kun kunnilla ei ole riittävästi rahaa, säästöt johtavat siihen, että entistä pienempi työntekijämäärä huolehtii isommasta asiakasmäärästä. Tällöin luokkakoot kasvavat ja yhtä hoitajaa kohti tulee enemmän potilaita. Kiire ja streessi lisääntyvät ja asiakkaiden (oppilaiden ja potilaiden)tarpeet tulevat huonommin täytetyiksi.
Minusta 220 euron korotus olisi ollut todella hyvä. En sano, etteivätkö hoitajat olisi ansainneet enemmänkin, mutta mistä rahat otetaan, jos kunnilla ei ole? Jos hoitajien palkkoja korotetaan 500 ?:lla, merkitsee se taatusti sitä, että sijaisia ja määräaikaisia ei ole mahdollista palkata sitäkään vähää mitä nyt. Sitten hoitajat tekevät isommalla rahalla työmäärää, johon heidän voimansa eivät riitä.
Jos minä opettajana saisin valita enemmän palkkaa tai helpompia olosuhteita (pienempiä ryhmiä, erityisopetukseen resursseja jne) valitsisin ilman muuta työolosuhteiden kohentamisen. Mieluummin opetan 1700 euron nettopalkalla 24 oppilaan luokkaa, josta vaikeimmista oppimisongelmista kärsivät ovat pääseet erityisopetukseen kuin 1900 ?:n nettopalkalla 30 oppilaan luokkaa, jonka oppilaille ei ole varaa riittävään erityisopetukseen.
Ja yksi asia vielä: palkka ja ammatti ei kerro kaikkea! Sairaanhoitaja voi saada saman palkan hyvin erilaisista tehtävistä, samoin opettaja. Palkat voivat olla ammattiryhmien sisällä sinänsä samat, mutta työtehtävien märissä on huikeita eroja. On todella suuri ero siinä, onko luokassa 15 vai 30 oppilasta, työolosuhteisiin ja työmäärään sillä on melkoinen vaikutus.