Te joilla avioliitossa omat rahat kuinka käytännössä toimii??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Kuulostaapa omituiselle tuo rahajako aloittajalla.
Jos olet esim. kotihoidontuella tms. niin eihän kustannuksia voi puolittaa reilussa pelissä jos hoidat lapsia kotona ja tienaat vähemmän kuin miehesi.

Meillä omat tilit,mutta kaikki laskut+ruoat+vaatteet jne. maksetaan yhteisesti.Mies luonnollisesti nyt työssäollessaan enemmin.
Kun minä taas palaan työelämään..suhde tasaantuu.
Aina kuitenkin molemmilla ns. samanverran omaan käyttöön rahaa tienasi kuka mitä tahansa.

Tuo raha on kuitenkin tässä maailmassa sellainen juttu,että sillä saadaan toinen alistettua tai katkeroitettua jos asioita ei kaikkien eduksi sovita.

Siihen tasotukseksi hän maksaisi sen elarin lapsista mun tilille ja kaikki laskut laitettaisiin puoliksi....Näkis sit mihin se raha uppoaa....Ja minä tosiaankin sanoin että herra saa myös ostaa omat ruuat ja pesuaineet jos kerran tähän mennään!!

Miksi sen miehen pitää maksaa siis jotain elaria? Sinäkö ne lapsen ruoat ja muut jutut ostat? Miksei voi suoraan tehdä niin, että mies ostaa kaiken itselleen ja lapselle ja sinä ostat oman ruokasi omistasi (jos tuolle linjalle siis lähdetään, mikä mielestäni on aika järjetöntä)? Miksi pitää vekslata edestakaisin?

Meilläkin on niin, että mies maksaa lainat, ja minä kaiken muun. Kun olin kotihoidontuella (ennen kuin menin töihin), mies maksoi lainan lisäksi myös ruoat, jolloin minä maksoin ainoastaan laskut. Sitten on vielä joitain omia laskuja (lehdet, puhelinlaskut), jotka kumpikin maksaa omistaan.

Meillä tämä systeemi, koska itse olen paljon säästäväisempi luonne kuin mies. Ihan hyväksi havaittu, ja joustamisen varaa on molempiin suuntiin.

Minä ostan ja teen kaikki asiat yksin ilman sitä miestä koska ei jaksa/ halua tehdä meidän kanssa mitään juttuja (esim. lähteä käymään jossain).

Meillä on kaksi yhteistä tiliä, toiselta menee lainan lyhennykset ja maksetaan laskut. Toiselta maksetaan ruuat ym päivittäistavarat, tähän tiliin on molemmilla pankkikortti. Kumpikin siirtää ennalta sovitun summan tileille palkkapäivänä, ollaan etukäteen arvioitu paljonko menee kuussa ja sovittu paljonko kumpikin laittaa kun tulot on hyvin erilaiset. Loppu mitä jää omille tileille on täysin itse käytettävissä. Lapset lapsilisä siirretään hänen tililleen mistä mistä ostetaan lapsen hankinnat. Jos jotain isompaa tarvitaan niin sitten neuvotellaan miten maksetaan.

Kun nyt jään kohta äippälomalle katsotaan taas maksut uusiksi ja sama juttu kun sitten jään kotihoidontuelle.

Jos olet esim. kotihoidontuella tms. niin eihän kustannuksia voi puolittaa reilussa pelissä jos hoidat lapsia kotona ja tienaat vähemmän kuin miehesi.

Meillä omat tilit,mutta kaikki laskut+ruoat+vaatteet jne. maksetaan yhteisesti.Mies luonnollisesti nyt työssäollessaan enemmin.
Aina kuitenkin molemmilla ns. samanverran omaan käyttöön rahaa tienasi kuka mitä tahansa.

Tuo raha on kuitenkin tässä maailmassa sellainen juttu,että sillä saadaan toinen alistettua tai katkeroitettua jos asioita ei kaikkien eduksi sovita.

Siihen tasotukseksi hän maksaisi sen elarin lapsista mun tilille ja kaikki laskut laitettaisiin puoliksi....Näkis sit mihin se raha uppoaa....Ja minä tosiaankin sanoin että herra saa myös ostaa omat ruuat ja pesuaineet jos kerran tähän mennään!!

Miksi sen miehen pitää maksaa siis jotain elaria? Sinäkö ne lapsen ruoat ja muut jutut ostat? Miksei voi suoraan tehdä niin, että mies ostaa kaiken itselleen ja lapselle ja sinä ostat oman ruokasi omistasi (jos tuolle linjalle siis lähdetään, mikä mielestäni on aika järjetöntä)? Miksi pitää vekslata edestakaisin?

Meilläkin on niin, että mies maksaa lainat, ja minä kaiken muun. Kun olin kotihoidontuella (ennen kuin menin töihin), mies maksoi lainan lisäksi myös ruoat, jolloin minä maksoin ainoastaan laskut. Sitten on vielä joitain omia laskuja (lehdet, puhelinlaskut), jotka kumpikin maksaa omistaan.

Meillä tämä systeemi, koska itse olen paljon säästäväisempi luonne kuin mies. Ihan hyväksi havaittu, ja joustamisen varaa on molempiin suuntiin.

Minä ostan ja teen kaikki asiat yksin ilman sitä miestä koska ei jaksa/ halua tehdä meidän kanssa mitään juttuja (esim. lähteä käymään jossain).

Mutta mitenkäs se mies siinä tapauksessa sitten tietää mihin se raha menee? Siis tämä logiikka ei nyt aukea. Jos mies haluaa tietää mihin se raha menee, niin eikö olisi järkevämpää hänen itse tehdä ne hankintansa. Jos ei halua olla mukana, niin parempi olisi luottaa sinuun eikä ihmetellä mihin raha menee.

Mutta mitenkäs se mies siinä tapauksessa sitten tietää mihin se raha menee? Siis tämä logiikka ei nyt aukea. Jos mies haluaa tietää mihin se raha menee, niin eikö olisi järkevämpää hänen itse tehdä ne hankintansa. Jos ei halua olla mukana, niin parempi olisi luottaa sinuun eikä ihmetellä mihin raha menee.

Siis nyt hän saa kaikesta tiliotteen / visalaskun mistä näkee mihin kauppaan olen mitäkin summia törsännyt....Ja tästä eteenpäin mies maksaa mulle elaria lapsista ja muutan kortin veloituksen omalle tilille jolloin mies saa tehdä loppupalkallaan mitä haluaa ...

Siis nyt hän saa kaikesta tiliotteen / visalaskun mistä näkee mihin kauppaan olen mitäkin summia törsännyt....Ja tästä eteenpäin mies maksaa mulle elaria lapsista ja muutan kortin veloituksen omalle tilille jolloin mies saa tehdä loppupalkallaan mitä haluaa ...

Eli teillä on kaksi eri taloutta, mies ja sinä lapsiesi kanssa? Tarkoitin siis sitä, että jos hän alkaa maksaa sinulla elaria, niin eihän hän siinä tapauksessa tiedä, mihin se raha menee. Vai silläkö ei siis enää ole väliä, kunhan mies saa hussata mihin lystää? Onko tuo elari siis sitten varmasti tarpeeksi suuri, ettet itse joudu liian tiukille. Jos tulee jotain yllättäviä menoja, niin mieshän voi vedota siihen, että sinä olet käyttänyt rahaa mihin sattuu.

Meillä yhteinen tili, johon molemmat siirtävät saman summan kuussa + ruokalaskusta puolet. Tililtä menee lainat ja kaikki asumiseen liittyvät laskut. Omat laskut (käytännössä puhelin) maksetaan omilta tileiltä. Mies maksaa bensat kun käyttää autoa työmatkoihin. Muita ostoja lasketaan ja tasaillaan silloin tällöin.
Minulla tuloina kotihoidontuki ja lapsilisät+elatusmaksu yhdestä, mies töissä. Minulta kun loppuu rahat tililtä mies siirtää omaltaan tai maksaa ostot.
Meillä tämä toimii.

Meillä omat tilit = yhteiset rahat

Minä kotona vanhempainvapaalla mies töissä lapislisät menee erilliselle tilille pahan päivän varalle ja isompia hankintoja varten lapsille.

Käytännössä meillä homma toimii niin että käytän ensin omalta tililtä ruokaan, vaatteisiin ynnä muuhun mitä tarvitaan sitten siirryn miehen tilille
Laskut mitä tulee maksetaan miehen tililtä.
Näin on homma ollu viimiset 10v ja hyvin on toiminut kerran kaks kuukaudessa pidetään palaveri jossa mies kuulee mitä missäkin tilillä on meillä siis minä hoidan melkeenpä kaikki rahaan liittyvät jutut ja tosi vähän ostetaan itselle lähinnä silloin kun on oikeesti tarvetta (jos käy vahinko ja tileille jää jotain ylimäärästä se menee säästötillle) :laugh:

Me ollaan molemmat töissä, joten siksi en oikein osaa ajatella miten toimisi jos mies maksaisi mulle jotain elatusta, mutta meillä menee niin että molemmat siirtää tilipäivänä yhteiselle tilille tietyn määrän rahaa, lisäksi sinne menee Plussa-pisteet eli jokunen kymppi kuussa. Sieltä maksetaan asuntolainan lyhennys, sähkö, vesi ja jätehuolto sekä lasten päivähoitomaksu.

Molemmilla on omat autot ja itse huolehditaan niiden maksuista ja kaupassa käydään vähän vuorotellen. Mies huolehtii esim. vakuutukset ja ns. isommat kodin hankinnat (ruohonleikkurit ym) ja minä vaatetan lapset ihan täysin, eli mies ei osallistu lasten vaatehankintoihin. Yli jäävät saa kumpikin käyttää kuten haluaa, mies jemmaa tililleen ja mä sijoitan tai tuhlaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meillä on yhteinen tili jonne menee lapsilisät. Molemmat siirtää palkasta tietyn % osuuden (yleensä 10-20%) kuussa sinne. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot kuten ruuat, vakuutukset, vessapaperit, saippuat, lapsen tarvikkeet, bensat jne. Loppu mitä jää pysyy omalla tilillä ja kumpikin saa tehdä niillä mitä haluaa.

Meilläkin on sama systeemi, mutta...

Miten ihmeessä teillä riittää yhteisiin kuluihin 10-20% palkasta?

Meillä menee yhteiselle tilille noin 60-70% nettopalkasta. Eli isäntä pistää sinne yleensä 1200 euroa ja minä noin 1000 euroa. Sillä maksamme lainanlyhennyksen, bensat, ruoat, sähköt jne.

Omat tilit.
Laina menee miehen tililtä koska hänen lainansa,ennen oli lainanhoitotili yhteinen kun vielä molemmilla lainaa.
Laskut maksan sen tililtä kellä rahaa.
Ruoka jne tarvikkeet ostetaan s-tililtä joka minun kuten siellä olevat rahatkin minun(siis minä omistani sinne laittanut)
Mutta omia tilejä emme lopeta ja muuta yhteen tiliin kaikkia rahoja menemään.
Kumpikaan ei vahdi toisen kulutusta.

meillä o miehen kanssa omat rahat sillai, että mies maksaa vuokran ja isommat (auton vakuutus jne) laskut ja mun tilistä menee sit lasten päivähoitomaksut,puhelinlaskut,netti ja sähkö jne. suhteessa tileihin molemmille jää about sama summa aia laskujen jälkeen. sit ne mitä molemmille jää niillä molemmat ostelee ruokaa ja bensaa jne. hyvin toimii enkä vaihtais mihkään ruokatileihin ect tätä systeemiä:D

Meillä on niin, että kummallakin omat tilit. Olemme jakaneet "alueet" jotka kumpikin aina hoitaa, esim. mä maksan vastikkeen, ruokakauppamenot, oman puhelimen aina ja mies hoitaa esim. lainansa, autonsa ym. maksut aina. Jos jommallakummalla rahat loppu niin tilapäisesti toinen maksaa toisen alueelta mutta ei maksella noita lainoja toisillemme takas kumminkaan. Yhteiset lainat/muut maksetaan vuorotellen.

Meillä on yksi yhteinen tili, sinne menee mun kotihoidontuki ja lapsilisät ja miehen palkka =)
Sieltä maksetaan kaikki kulut mitä meillä on. Sitten meillä on yksi "säästötili" johon yritämme laittaa välillä rahaa yllättäviä kuluja varten... Meillä toimii tosi hyvin eikä me tarvita omia tilejä.

Meillä on yhteinen tili, jolle kumpikin siirtää sovitun summan. Sieltä menee yhteiset laskut (vastike, sähkö, netti, vakuutukset, hoitomaksu ym). Ruokalasku maksetaan S-kortilla, sille tilile myös siirretään sovittu summa. Lapsilisät tulee mun tilille, samoin mies maksaa mulle pienen summan lapsien hankintoihin. Tää toimii meillä.

Peesi.
Meillä myös yhteinen tili, jonne molempien tilipäivänä menee omilta tileiltämme tietty summa rahaa. Yhteiseen tiliin ei ole korttia, mutta sieltä menee suoraveloituksena laina, vastike, sähkö, lapsen hoitomaksu, tv-maksu, vakuutukset, netti ym. sekä tietty summa kuukaudessa S-tilille. Yleensä ostetaan ruuat S-kaupasta, eikä tarvi miettiä, kumman tilillä on rahaa. Jos jompikumpi ostaa jotain isompaa omalla kortillaan, voi siirtää yhteiseltä tililtä omalle tililleen, jos "omat rahat" muuten loppuisi. Lapsilisä menee lapsen omalle tilille ja sieltä nostetaan, kun ostetaan lapselle jotain isompaa. Paljon mitään ei säästöön jää, mutta ovatpahan paremmassa kontrollissa siellä yhteisellä tilillä, kun molemmat kyttää :)

Meillä on omat tilit ja myös omat rahat. Mies on hyvin säästäväinen ja hänellä on suuria summia rahaa säästössä. Mä taas olen tuhlari, joka en juuri koskaan ole onnistunut säästämään, vaikka meillä ei ole ollut kovin suurta eroa palkassa. Joten luonnollisesti miehellä on käyttöoikeus ja sananvalta omiin säästöihinsä ja hyvin pitkälle myös omaan palkkaansa. Jos mies esim. ei halua käyttää säästöjään keittiöremppaan, ymmärrän häntä täysin.

Nyt kun jään kotiin, mulla on ekaa kertaa elämässäni joitakin säästöjä. Mies maksaa suurimman osan päivittäisistä menoista, kulut ja lainanlyhennykset, mutta saa tehdä palkallaan aika pitkälle mitä haluaa. Tietenkin mäkin saan omat juttuni tehtyä ja ostettua, mutta en vaadi käyttöoikeutta miehen tiliin. Eikä mulla todelakaan ole rahaa tuhlattavaksi. Tunnen itseni enkä halua kuluttaa miehen rahoja tuhlaillen..

Toimii meillä enkä ole mistään paitsi.

Ootko ap töissä vai kotona lasten kanssa / työttömänä?
Sun kannattais muistuttaa sille ukollesi sekin seikka (siis jos siitä rahasta meuhkaa ), että jos yksiksesi olisit, niin saisit korotukset lapsilisiin, ja oletettavasti myös asumistukea niiden elareiden lisäksi. Joten aika huono käydä noita rahoja jakamaan reilusti sun ja mun rahoihin.

Meillä on alusta pitäen ollut omat tilit ja omat rahat. Tulot meillä on aika samaa luokkaa. Yhteiset laskut maksetaan puoliksi, omat laskut tietysti itse. Meillä tämä toimii, enkä voisi muunlaista järjestelyä hyväksyäkään.

meillä mies maksaa lainat ja yhtiövastikkeen ja likan hoitomaksun a omat laskut. Mä maksan lehdet, auton vakuutukset, likan vakuutuksen, kotivakuutuksen, omat laskut a telkkariluvan. ja yleensä auton huollot mut jos kallista niin mies antaa rahaa.

kaupassa maksetaan puoliksi eli ukko latelee tiskille noin puolet tavaroista ja mä maksan loput.
m myös ostan tytön vaatteet.

Nyt in sit ongelmaks muodostunut se ettei mies tiedä mitä sieltä tililtä velotetaan ja paljonko katetta on. Mies yleensä itse nostaa käteistä noin 200-300? kk josta en edes tiedä mihin käyttää. Kaikki ostot kaupasta yms. maksaa kanssa kortilla.

Miten mulle nyt tulee mieleen, että miehellä on jotain salattavaa ja hänen olisi helpompi peitellä tätä jos olisi omat rahat... Toinen nainen? Peliriippuvuus?

Omat rahat toimii hyvin vain silloin, kun luottamus on kunnossa.

Meillä menee laskut puoliksi, ruokatilille sama summa molemmilta ja loput kumpikin voi käyttää mihin lystää.

Meillä on alusta pitäen ollut omat tilit ja omat rahat. Tulot meillä on aika samaa luokkaa. Yhteiset laskut maksetaan puoliksi, omat laskut tietysti itse. Meillä tämä toimii, enkä voisi muunlaista järjestelyä hyväksyäkään.

Meillä myös näin, paitsi että on jaettu laskut niin että toinen maksaa aina vakuutukset, toinen tv-luvan jne. Minä haluan hallita omat rahani ihan itse, ja yhteiset raha-asiat hoidetaan sitten yhdessä.

Yhteistyössä