niin noista tileistä: miten te joilla on yhteiset rahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä systeemi omat tilit, omat kortit, mutta molempien käyttöoikeuden molempiin tileihin pelaa erittäin hyvin, kun molemmat käytetään rahaa suunnilleen samalla tavalla eikä kumpikaan yli omien eikä yhteisten varojen. Eli yhteiset rahat. Mutta jos toinen tuhlari ja toinen säästäväinen, varmaan voisi olla vaikeaa.

Meillä on yhteinen tili. Molempien tulot menee sinne. Ja kun ne on tilille menneet, niistä tulee yhteisiä.
Meillä ei erotella mitään mun ja sun rahoja. Ollaan siitä onnellisessa tilanteessa, että tilillä on aina rahaa, ei tarvitse nipottaa, vaikka toinen ostaisi jotain turhempaakin välillä.
Kummallakin on oma pankkikortti. Ja muita tilejä ei ole, vain tuo yhteinen.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
meillä molemmilla omat kortit yhteiselle tilille, eikä talous kaadu mun paitaan, tai miehen virveliin =) isommista ostoksista neuvotellaan ja voi sanoa että 95% ollaan yhdessä kaupoilla =) meillä on ollut näin 18vuotiaista asti, enkä osaisi ajatellakaan muuta, enkä ymmärrä, että tässä vois jonkun mielestä olla jotain ongelmaa :xmas:

näin myös meillä

Meillä on yhteiset rahat mutta omat tilit. Minä maksan kaikki laskut, mies maksaa vuokran. Mies hoitaa myös ruoka ym. ostokset ja minun tililleni kht:sta jäävät rahat jäävät omaan käyttööni. Mies saa toki käyttää saman verran niistä oman tilinsä rahoista omaan käyttöönsä myös. Hyvin toimii. =)

Mä odotan sitä päivää, että löydän sen ihmisen kehen luotan niin paljon että voin hyvillä mielin käyttää samaa tiliä sen ihmisen kanssa. SITTEN menen naimisiin kun pystyn luottamaan mieheen niin paljon. Nyt taitaa olla yks semmonen kiikarissa, semmonen, jonka kanssa ajatukset rahasta ja vähän kaikesta muustakin osuu hyvin yhteen :heart:

Niin meillä tosiaan (jos ette vielä tienneet :D ) on erilliset tilit. Ei ole luottamusongelmia, ei talousongelmia eikä sitä että toinen tuhlaisi toista enemmän. Tää vaan toimii näin paremmin kuin yhteinen tili. Mua jotenkin vaan ärsytti kantaa yksin vastuu siitä että rahat riitti ja että saatiin jotain säästöön, että laskut oli maksettu jne.jne.

Eli meille taas erilliset tilit on se paras ratkaisu.

Mutta nyt kun luin kivoja vastauksia ja niin erilaisia tapoja perheissä, niin mietin että eipä meillä lopulta niin paljon eroa käytännössä ole. Kun esim. tänään tehtiin isot ostokset kaupassa jotka mies maksoi. Mä siis maksan ruoat yleensä, mutta nyt on mulla matti kukkarossa ja silloin mies tietty maksaa. Ja yhteinen säästötili meillä on, mutta sieltä nostetaan kyllä vasta sitten jos on pakko. Niin ja sieltä tehdään myös isot ostokset yhdessä.

Mä siis ymmärrän ihan hyvin että on erilaisia käytäntöjä eri perheissä ja että jossain toimii erinomaisesti yhteiset rahat. Se mitä mä EN ymmärrä on että erillisiä tilejä ei ymmärretä :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Me oltiin seurusteltu aikanaan vissiin puol vuotta kun mies makso mulle ensmäisen kerran jonku vaatteen ku mul ei ollu rahaa. Kun muutettiin yhteen, meil oli omat tilit, mutta se makso jolla oli rahaa. Pankin vaihdon ja ensimmäisen asunnon oston myötä yhdistettiin tilit kun käytännössä oli siihenki asti menny yhteisesti kaikki.

Vaatteet on meillä ihan kulutustavaraa, vaikka niitä ehkä ostetaankin jonkun verran enempi kuin mitä tarvittas (= pidän siis vaatteista ). Jos ei ole tiukkaa, ei tarvi neuvotella omista "turhake-hankinnoista". Tällä hetkellä kumpikaan ei tee mitään ylimääräsiä ostoksia.

Omat kortit kummallakin.

Meil on kuitenkin sellanen työnjako, että mä hoidan laskujen maksamisen, yhteisistä rahoista siis, koska se pysyy mulla paremmin hanskassa: tulee huomattavasti enemmän muistutuskirjeitä jos mies maksaa laskuja... :whistle:

Joo, tämä on kuin minun suustani!

Ja tohon laskujen maksuun. Sen puolen todellakin haluan minä huolehtia, mies on (tai ainakin poikamiesaikoinaan oli) hiukka leväperäinen.. Nimimerkillä, kerran pimeään poikamiesboksiin saavuttiin, kun sähköot oli katkaistu kolmen erääntyneen laskun vuoksi! :lauhg: Sillon ei kyllä naurattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Yksi tili, kaksi korttia ja kahdet netti tunnukset. Yli 100?:n ostoksista ilmoitetaan toisellekin.

Meillä on yhdet tunnuksetkin. Mies on etuasiakas tms. ja saa ne ilmaiseksi, joten hoitelen laskut miehen tunnuksilla. Mä omia enää sen jälkeen mihinkään tarvii. :)

Omat tilit, yhteiset rahat :D
Tulot suunnilleen samat, ei oo tähään päivään mennessä tarvinnu rahasta riidellä ja vääntää kättä. Tarpeen mukaan ostetaan ja välillä ylimääräistäkin.
Mä huolehdin pojan vaatteista kun niitä tykkään ostella :D
Mies käy kaupassa, maksaa asuntolainan erän, mä pojan hoitomaksun, yhtiövastikkeen.
Molemmilla omat sijoitustilit mihin menee sama summa. Tarkoitus ois käyttää kertyneet rahat perheen yhteiseen lomamatkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Niin miten se käytännössä toimii? Aloin oikein miettimään tätä tämänpäiväisen ketjuni perusteella. Niin miten teillä sit on? Onko molemmilla kuitenkin omat kortit vai vaan yks kortti? Ja jos yks kortti niin kuka sitä pitää? Miten sitten jos ostatte jotain ns. turhaa, eli vaikkapa paidan tai mies virvelin? Neuvotellaanko tämmöisistä ensin tai kysytäänkö lupa yms.? Ja onko tulot jotenkin suhteutettuna vai käyttääkö toinen suhteessa enemmän kuin toinen?

Meillä oli aiemmin niin että mulla oli kaikki rahat ja maksoin niistä laskut sekä ostin ruoat yms. Ja jatkuvasti kiristi pinnaa, sekä miehellä että mulla. Siks haluaisin vaan tietää että miksi päädytään ratkaisuun 1 yhteinen tili ja miten se toimii :)

no meillä yhteiset rahat mutta omat tilit. Jos ois yhteinen tili niin siihen kyllä saa kummallekin kortin.

Mä oon kotona eli kotihoidontuki on 300.. siitä maksais puolet asumiskuluja ja muut niin milläs eläis?
Eli yhteinen koti, yhteinen elämä, yheteinen lapsi niin kyllä tulotkin on yhteisiä,

tällä hetkellä ei paljoon ylimääräistä jää kun nuo pakolliset on maksettu.

mutta jos jompikumpi tarvii jotain ylimääräistä niin se ostetaan jos on varaa.

yhdessä tehdään päätöksiä, mutta ei me lupia kysytä, Kumpikin oikeestaan tietää mikä on tilanne että mitä pitäis ostaa. Kun kerta yhdessä asutaan ja aika monesta asiasta keskustellaan. Eli kyllä pysyn mukana mitä mies tarvii.
heräte ostoksia on mutta ei tietenkään sellaista mikä taouden vie kuralle. Eihän se onnistuis vaikka ois eri rahat, että toinen ostaa omilla rahoilla mitä huvittaa ja syö sitten ruokaa ja elää ottamatta osaa siihen.

kyllä aikuisten ihmisten pitäisi osata sen verran ottaa vastuuta ja olla tilanteessa mukana että osallistuu perheen elämään omien varojen mukaan. Kun kerran yhdessä asuu niin näen asian niin että yhteiset on tulot.

toki jokainen perhe tekee itse niin kuin parhaaksi näkee.

toinen tuo ehkä enemmän rahaa mutta toinen tuo sitten muuta. oli se kodinhoitoa lastenhoitoa tai mitä milloinkin kelläkin.

Yhteinen tili johon menee tällä hetkellä mun palkka ja miehen kotihoidontuki.
Ennen meni miehen palkka ja mun kh-tuki.
Meillä on molemmilla kortit ja käyttöoikeus tiliin.
Ns. turhuuteen; virveliin,vaatteisiin tai bilettämiseen käytetään molemmat rahaa sen kummempia miettimättä.
Molemmathan niitä ostelee; itselleen, toiselle tai lapsille.
Tältä tililtä hoidellaan kaikki päivittäismenot ja laskut.

Isommat ostot on yleensä yhteisiä esim. kotiin; elektroniikkaa, huonekaluja ym.

Tän tilin lisäksi meillä molemmilla on omat tilit missä on eri tavoin kertynyttä omaa rahaa.
Sitä voi sitten käyttää joko yhteiseen hyvään tai ihan mihin tahansa.

Sitten on lasten yhteinen tili, johon menee molempien lapsilisitä puolet sekä synttäri yms. rahaa sukulaisilta.
Sieltä ostellaan isompia juttuja lapsille jos on tarvetta.

Näiden kaikkien tilien yhteiskäytöllä sitten lomaillaan ja hummaillan koko perhe jos sikseen on :D

Meillä toimii tää järjestely; on toiminut jo yli 6 vuotta. Silloin kun esikoinen synty tuli rahoistakin yhteisiä.

Niin miten se käytännössä toimii? Aloin oikein miettimään tätä tämänpäiväisen ketjuni perusteella. Niin miten teillä sit on? Onko molemmilla kuitenkin omat kortit vai vaan yks kortti? Ja jos yks kortti niin kuka sitä pitää? Miten sitten jos ostatte jotain ns. turhaa, eli vaikkapa paidan tai mies virvelin? Neuvotellaanko tämmöisistä ensin tai kysytäänkö lupa yms.? Ja onko tulot jotenkin suhteutettuna vai käyttääkö toinen suhteessa enemmän kuin toinen?

)

Meillä omat tilit, omat kortit ja omat tunnukset nettipankkiin (luonnollisesti).

Maksetaan miten jaksellaan, ei se ole niin metrilleen. Jos ei omalla tilillä ole tarpeeksi rahaa, otetaan toisen kortti. :) Jos mä haluan jotain ostaa, niin menen ja ostan ja toisinpäin. Jos on jotain isompia, niin keskustellaan sen verran että tuumitaan onko vara nyt ostaa vai siirtyykö seuraavalle kuulle. Ei siis nillitetä toisen rahankäytöstä puolin eikä toisin, ollaan kohtuullisen vastuullisia rahankäyttäjiä molemmat. Mun harrastus imee paljon rahaa ( 4 koiran ylläpito ja näyttelyreissut sun muut), niin enpä ole pahoillani mikäli mies haluaa kehittää omaa harrastustaan. On ollut elämässä tilanne että mä maksoin omalta tililtäni melkeinpä kaikki juoksevat kulut ja on ollut toisinpäinkin, ei ole ollut tarvetta tuumia että kuka nyt maksaa ja mitä kun se kaikki on yhteistä kuitenkin, samoista rahoista syödään ja törsätään.

Raha on vaan pakollinen paha, niin ei ole halua alkaa sen kanssa mitään monimutkaisia kuvioita tuumimaan.

Meillä on omat, erilliset tilit. Mulle tulee palkka ja lapsilisät kerran kuussa, miehelle palkka kahden viikon välein. Mies siirtää mun tilille suurimman osan palkastaan ja jättää itselleen sen verran, että maksaa bensat ja työpäivän ruokailut. Minä maksan kaikki mahdolliset laskut, omat, miehen ja yhteiset. Maksan myös kaikki ruuat, mitä nyt mies joskus tuo kotiin tullessaan maitoa lähikaupasta. Maksan myös kaikkien vaatteet, pesuaineet, lelut ynnä muut. Eli mulla on kuta kuinkin kaikki rahat, joista sitten maksetaan kaikki. Kumpikaan ei ole tuhlaaja (kun ei oikein ole, mitä tuhlais) ja rahaa siirretään tililtä toiselle sen mukaan, jos toinen tarvitsee. Näin on tämä toiminut hyvin jo kahdeksan vuotta :) .

Meillä oli aiemmin niin että mulla oli kaikki rahat ja maksoin niistä laskut sekä ostin ruoat yms. Ja jatkuvasti kiristi pinnaa, sekä miehellä että mulla. Siks haluaisin vaan tietää että miksi päädytään ratkaisuun 1 yhteinen tili ja miten se toimii :)

No meillä on nykyään yksi tili ja molemmilla kortit siihen. Ei me ostoista neuvotella. Molemmat ostaa mitä haluaa. Tietty isommat/kalliimmat ostot mietitään nyt yleensäkin yhdessä. Tulot ei vaikuta kulutukseen, onneksi :D
Minä huollan laskujen maksun ja sit usein tulee miehelle kerrottua että sen ja sen verran jäi.

Molemmilla on omat kortit ja molemmat tietää mitä voi ostaa "ilman lupaa" ja mitä ei. Et en mene ostamaan mitää kallista keskustelematta ensin mieheni kans. Sama toimii miehenkin kohdalla. Toki paidan tmv. voin ostaa huoletta.

Niin ja rahasta meillä ei ole tarvinnut riidellä. Yhteinen tili ja rahat on toiminut meillä aina hyvin. :)

Meillähän ens vuoden huhtikuussa on se tilanne että mä tipahdan kotihoidontuelle. Ja jos en hommaa mitään lisätienestiä, niin miehen rahoillahan sitä käytännössä mennään. Mietin vaan jo valmiiksi että miten mahtaa sujua. Hyvin tietty, mutta pakkohan sitä jotain on stressata jos ei oo todellista syytä :D

Meillä on yhteinen tili johon molemmilla on visa-kortit. Suuremmista hankinnoista keskustellaan yhdessä (jos nyt vaikka pitäis tietokone ostaa tms) mutta lupaa ei tarvitse pyytää omiin vaatehankintoihin tms, senkun vaan katsoo että tilille jää sen verran rahaa että voi maksella laskuja joiden eräpäivä ennen miehen seuraavaa tiliä. Ei käytetä rahaa mitenkään suhteessa siihen kuka tienaa mitäkin, koska perhe on yhteinen projekti.

Yhteistyössä