Te joilla avioliitossa omat rahat kuinka käytännössä toimii??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli kyse meillä siitä että mies haluaisi että olis omat rahat molemmilla ja hän silloin tietäisi mihin hänen palkkansa menee....
Kaksi yhteistä lasta ja minä kotona.
Käytännössä meillä se menisi niin että mies maksais mun tilille "elatusmaksua" lapsista ja kaikki laskut jaettais puoliks....ja mies ostais omat ruuat....
Joo tiedän kuulostaa tyhmältä mutta tää jatkuva tappelu rahan käytöstä vituttaa !

Meillä on ollut aina omat rahat, yhdessä oltu jo 15 vuotta. Käytännössä menee niin, että vuokra (aiemmin) ja asuntolaina & vastike (nyttemmin) maksetaan puoliksi, muita laskuja periaatteella se maksaa, joka muistaa ja/tai jolla on rahaa. Ruokakaupassa sama periaate, noin puoliksi (maksellaan vuoroin). Yhteistä kotiahan me elämme.

Ottakaa yhteinen ruokatili esim. prismaan. Maksatte sitten laskun puoliksi. Lapsiin menevät kustannukset ja laskut jaatte puoliksi.

Meillä menee niin että mies maksaa laskut ja siirtää loput rahat mun tilille. Mä maksan miehelle "viikkorahaa" kun se on niin holtiton rahankäyttäjä muuten :D

Tuo kuulostaa jo tosi oudolta, että mies maksaisi sulle elatusmaksua ja maksaisi itse omat ruokansa, siis kävisittekö kumpikin erikseen kaupassa vai eriteltäisikö siitä kauppalaskusta miehen osuus vs sinä+lapset??

Meillä ollut omat tilit alusta saakka, mutta rahat yhteiset. Lapsilisät tulee mun tilille. Käytännössä mies maksaa vuokran + kaikki autoon liittyvät ja kumpikin omat menot, muut menot jaetaan siten että se maksaa kuka ehtii/kummalla enemmän raha tilillä. Esim multa menee kotihoidontuesta suurin osa ihan perustarvikkeisiin, ruokaan, pesuaineisiin, lasten ja omiin vaatteisiin, meikkeihin, oma kännykkälasku + perhelehden tilaus jne.. Miehen tille kertyy enemmän säästöjä, mutta ne on käytetty koko perheen yhteisiin matkoihin tai huonekaluihin jne eli eivät mene niin, että mies maksaisi vain omia juttujaan sillä mitä "ylimääräisenä tienaa."

Koskaan ei ole travinut tapella rahasta tai siitä, mitä sillä ostetaan!

Ja nyt kun lähden töihin ja palkat on enemmän tasassa, niin minä maksan lasten hoitomaksut (yht 350e) ja enemmän lasten menoja, kun mies maksaa kerran sen asumisen. Ja ruokamenot tasan. Loput menee säästöön ja niillä rahoilla reissataan etelään.

Meillä on yhteinen tili jonne menee lapsilisät. Molemmat siirtää palkasta tietyn % osuuden (yleensä 10-20%) kuussa sinne. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot kuten ruuat, vakuutukset, vessapaperit, saippuat, lapsen tarvikkeet, bensat jne. Loppu mitä jää pysyy omalla tilillä ja kumpikin saa tehdä niillä mitä haluaa.

Isäntä maksaa lainat ja minä muut laskut. Ollaan laskettu että näin menee aika fiftififti. Kaupassa käydään yhdessä ja maksetaan vuoron perään. Jos tarvin johonki rahaa enemmän niin mies kyllä antaa...tilin siirroissa lukee aina, kiitos viimeyöstä :) Ei saa olla liian tiukka pipo, yhteiseen hyväänhän ne ainakin meillä menee!

Meillä on yhteinen tili, jolle kumpikin siirtää sovitun summan. Sieltä menee yhteiset laskut (vastike, sähkö, netti, vakuutukset, hoitomaksu ym). Ruokalasku maksetaan S-kortilla, sille tilile myös siirretään sovittu summa. Lapsilisät tulee mun tilille, samoin mies maksaa mulle pienen summan lapsien hankintoihin. Tää toimii meillä.

20 vuotta on hyvin toiminut se periaate, että mies maksaa kaiken mitä tulee postilaatikosta = laskut ja mä sen mitä kuluu (ruuan ja vaatteet)
Sitten välistä vähän sumplitaan rahoja, mutta suurinpiirtein se mitä jää noiden jälkeen on "omaa rahaa". Säästöön molemmat pistää 100-300e/kk yhteiselle tilille, sieltä sitten otetaan kun reissataan tai tulee isompia hankintoja.

No minä olen hoitanut kaikki ruoka ostokset, lasten vaatteet ja muut kodin hankinnat.
Mies ei oikeasti edes tiedä mitä kaikki maksaa ja huutaa mulle kun kauppaan menee esim 60 ?

Kuulostaapa omituiselle tuo rahajako aloittajalla.
Jos olet esim. kotihoidontuella tms. niin eihän kustannuksia voi puolittaa reilussa pelissä jos hoidat lapsia kotona ja tienaat vähemmän kuin miehesi.

Meillä omat tilit,mutta kaikki laskut+ruoat+vaatteet jne. maksetaan yhteisesti.Mies luonnollisesti nyt työssäollessaan enemmin.
Kun minä taas palaan työelämään..suhde tasaantuu.
Aina kuitenkin molemmilla ns. samanverran omaan käyttöön rahaa tienasi kuka mitä tahansa.

Tuo raha on kuitenkin tässä maailmassa sellainen juttu,että sillä saadaan toinen alistettua tai katkeroitettua jos asioita ei kaikkien eduksi sovita.

meil menee niin et se maksaa joka sattuu olee kotosalla ensin kun laskut on tipahtanu postiluukusta ja jos tietsikkapöydäl on laskuja ja jompi kumpi koneella niin siin samalla tulee naputettuu ne poijes.... ruoan maksaa se joka kaupassa käypi tai se joka nappaa mukaan lompsan...

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Jos olet esim. kotihoidontuella tms. niin eihän kustannuksia voi puolittaa reilussa pelissä jos hoidat lapsia kotona ja tienaat vähemmän kuin miehesi.

Meillä omat tilit,mutta kaikki laskut+ruoat+vaatteet jne. maksetaan yhteisesti.Mies luonnollisesti nyt työssäollessaan enemmin.
Aina kuitenkin molemmilla ns. samanverran omaan käyttöön rahaa tienasi kuka mitä tahansa.

Tuo raha on kuitenkin tässä maailmassa sellainen juttu,että sillä saadaan toinen alistettua tai katkeroitettua jos asioita ei kaikkien eduksi sovita.

Siihen tasotukseksi hän maksaisi sen elarin lapsista mun tilille ja kaikki laskut laitettaisiin puoliksi....Näkis sit mihin se raha uppoaa....Ja minä tosiaankin sanoin että herra saa myös ostaa omat ruuat ja pesuaineet jos kerran tähän mennään!!

Meillä on yhteinen S-tili jonne molemmat laittaa jotain 250 euroa kuussa, mies vähän enemmän koska se maksaa bensat (mä maksan autovakuutukset). Tonne ohjataan lapsilisätkin ja sitä tiliä käytetään siis yhteisiin ostoksiin. Rahat on siinä mielessä omat että laskut ja lainanlyhennykset menee toiselta tililtä jonne kans molemmat laittaa tietyn summan ja kaikki mitä jää sen jälkeen on ollut "omaan käyttöön". Mun tapauksessa mun "oma käyttö" on kodin sisustus (huonekalut, matot yms.) ja miehen oma käyttö on veneemme laittaminen ja sit tietty maksetaan ite omat vaatteet yms.

Nyt kun jään vanhempainrahalle, vaadin vähän muutosta tähän koska "mun" tulot tippuvat ja miehen pysyy samana, eli me tasataan nyt vähän tuloja ja tuo "oma käyttö" loppuu siksi aikaa kunnes palaan takaisin työelämään.

Meillä kyl on senverran kohtalaiset tulot, ettei ole tarvinnut rahasta narista tähän mennessä.

meillä on kummallakin omat tilit, mutta jokaikinen sentti on yhteinen.

Kun mä olin kotona lasten kanssa, mies maksoi kaikki laskut ja lyhensi velatja mä en tuhlannut itseeni yhtään.

Ja niin sen pitää ollakin.

Yhteinen perhe = yhteiset rahat! Vaikka olisikin omat tilit. Mutta en ymmärrä niitä, jotka haukkana vahtii että menee tasan tai että jos puoliso kotihoidontuella niin toinen saa tehdä palkallaan mitä haluaa. Yhteisiä lapsiahan se kotona oleva hoitaa ja siksi on pienellä tuella eikä tienaamassa isoja rahoja, joten on aiva luonnollista että se enemmän tienaava maksaa silloin enemmän :)

Meillä miehen palkka nettona melkein tuplat minun palkkaan verrattuna. Tästä johtuen mies maksaa enemmän "pakollisia kuluja" eli asumiskustannukset, auto, ruoat, pesuaineet, vaatteet, vakuutukset jne on sellaisia, jotka maksetaan ensin yhdessä pois ja sitten loput rahat on vapaammin käytettävissä oman mielen mukaan. Esim minä ostan enemmän kotiin sisustusjuttuja kuten verhoja, tyynyjä, kynttilöitä, mies taas uusii elektroniikkaa milloin mielii ja nämä siis menee "omasta osuudesta". Eikä joka naistenlehteä tai karkkipussia tarvi tilittää toiselle, ei edes silloin kun olin kotona vuosikausia hoitamassa yhteisiä lapsia.

Mutta jos rahasta on kähinää, niin yksi hyvä on se että on yhteinen tili jonne kumpikin siirtää osan tuloistaan ja näillä sitten maksetaan ne pakolliset kulut, loput jää omaan käyttöön "tuhlattavaksi" ta säästettäväksi johonkin omaan juttuun. Ja tietty se summa mitä siirretään on oltava suhteessa tuloihin, perheestä kun on kyse. Jos oma maallinen mammona ja omat tienestit on tärkempää kuin perheen hyvinvointi, niin ehkä se perhe olisi kannattanut jättää perustamatta...

Meillä on kolme lasta, minä kotihoidontuella kotona. Homma menee niin että mies maksaa asuntolainan ja kaikki yhteiset laskut, minä pääosan lasten vaatteista, omat laskuni ja vaatteeni (joita nykyään ostan tosi vähän), ostan lapsille kirjoja ym. Ja jos jää rahaa, ostan ruokaa.

Ja kun minun rahani loppuvat ja pitäisi käydä ruokakaupassa, käytän mieheni pankkitunnuksia ja siirrän häneltä rahaa omalle tililleni sen verran mitä kaupassa tarvitsen. Ja jos pitää lapsille jotain isompaa ostaa, esim. useammat kengät kerrallaan, niin otan häneltä senkin rahan.

Tämä on toiminut meillä ihan hyvin.

Meillä on excel, johon listataan menoja silloin tällöin kun muistetaan. Käytännössä aika hyvin on laskut ohjautuneet molemmille tasan, miehelle tulee isoimmat sähkölaskut ja mä törsään hänenkin rahojaan lastenvaatteisiin. :p Ruokaostokset on viikon välein toisen vastuulla. Siis se maksaminen.

Äitiyslomalla mies maksoi minulle tulontasausta omalle tililleni ja vanhempainvapaalla minä maksoin miehelle.

Hyvin toimii, vähäinen byrokratia ja kummallakin itsenäinen rahatalous. Yhteinen elämä ei tarvitse olla yhteisiä rahoja. Tietäisittepä te epäilijät, miten helppoa se on.

Mä en tajua näitä "maallinen mammona" "perheen hyvinvointi" mäkätystä. Ukko voi hyvin, minä voin hyvin ja lapsi voi hyvin. Ei lapsi kärsi, vaikka vanhemmat haluavat pitää omat rahat

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Meillä on kolme lasta, minä kotihoidontuella kotona. Homma menee niin että mies maksaa asuntolainan ja kaikki yhteiset laskut, minä pääosan lasten vaatteista, omat laskuni ja vaatteeni (joita nykyään ostan tosi vähän), ostan lapsille kirjoja ym. Ja jos jää rahaa, ostan ruokaa.

Ja kun minun rahani loppuvat ja pitäisi käydä ruokakaupassa, käytän mieheni pankkitunnuksia ja siirrän häneltä rahaa omalle tililleni sen verran mitä kaupassa tarvitsen. Ja jos pitää lapsille jotain isompaa ostaa, esim. useammat kengät kerrallaan, niin otan häneltä senkin rahan.

No meillä asiat hoitu aikaisemmin niin että minä hoidin kaikki raha asiat eli laskut maksoin jomman kumman tililtä ja pankkikortilla tai visalla ostokset ja kortti on rinnakkaiskortti miehen tiliin.
Nyt in sit ongelmaks muodostunut se ettei mies tiedä mitä sieltä tililtä velotetaan ja paljonko katetta on. Mies yleensä itse nostaa käteistä noin 200-300? kk josta en edes tiedä mihin käyttää. Kaikki ostot kaupasta yms. maksaa kanssa kortilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:

Siihen tasotukseksi hän maksaisi sen elarin lapsista mun tilille ja kaikki laskut laitettaisiin puoliksi....Näkis sit mihin se raha uppoaa....Ja minä tosiaankin sanoin että herra saa myös ostaa omat ruuat ja pesuaineet jos kerran tähän mennään!!

Miksi sen miehen pitää maksaa siis jotain elaria? Sinäkö ne lapsen ruoat ja muut jutut ostat? Miksei voi suoraan tehdä niin, että mies ostaa kaiken itselleen ja lapselle ja sinä ostat oman ruokasi omistasi (jos tuolle linjalle siis lähdetään, mikä mielestäni on aika järjetöntä)? Miksi pitää vekslata edestakaisin?

Meilläkin on niin, että mies maksaa lainat, ja minä kaiken muun. Kun olin kotihoidontuella (ennen kuin menin töihin), mies maksoi lainan lisäksi myös ruoat, jolloin minä maksoin ainoastaan laskut. Sitten on vielä joitain omia laskuja (lehdet, puhelinlaskut), jotka kumpikin maksaa omistaan.

Meillä tämä systeemi, koska itse olen paljon säästäväisempi luonne kuin mies. Ihan hyväksi havaittu, ja joustamisen varaa on molempiin suuntiin.

Puoliksi maksetaan lainan lyhennys ja vastike sekä autolaina, kummankin nimissä kun ovat. Sitten laskut maksaa kumpikin omansa, yhteisiä sitten se kellä on rahaa. Jos toisella on tiukempaa, niin toinen auttaa eikä siinä kohti velkataakka kasva -kuitenkin asiat on josksu toisinkin päin. Siitä lähetään että ensin hoidetaan ne laskut ja sitten vasta on varaa rillutella jos on. Kaupassa käy se kumpi kerkee, ja myös maksaa silloin. Jos toinen kerkii kauppaan useemmin, heittää toinen sitten käteisellä tasausta.

Lapsia ei siis vielä ole, töissä käydään kumpikin ja minä tienaan hiukan miestä enemmän. Kummallakin omat tilit ja tulee aina olemaankin. Nyt oli mies työttömänä muutaman kuukauden jolloin minä hoidin kaikki raha-asiat, mies sitten hoiti kotia :) on muuten ne kotihommatkin normaalisti puoliksi, tai ainakin sinnepäin. Tyytyväisiä ollaan...

No meillä asiat hoitu aikaisemmin niin että minä hoidin kaikki raha asiat eli laskut maksoin jomman kumman tililtä ja pankkikortilla tai visalla ostokset ja kortti on rinnakkaiskortti miehen tiliin.
Nyt in sit ongelmaks muodostunut se ettei mies tiedä mitä sieltä tililtä velotetaan ja paljonko katetta on. Mies yleensä itse nostaa käteistä noin 200-300? kk josta en edes tiedä mihin käyttää. Kaikki ostot kaupasta yms. maksaa kanssa kortilla.

Eli mies ei luota sinuun. Eihän tuolla tavalla sitä rahaa ole miehellä yhtään enempää käytettävissä. Mihin mies sitten nostaa käteistä noin paljon, jos kuitenkin maksaa kaupassa kortilla?

näin meillä: yhteinen tili, jonne palkat menee. Sieltä myös maksetaan kaikki laskut, lyhennykset ja elämisen menot. Kummatkin ostavat itselleen mitä tarvitaan (halutaan) jos rahaa jää. Isommat hankinnat mietitään yhdessä.
Säästötilille pahanpäivän varalle siirretään kk:ssa noin 200 euroa. Lapsilisät menevät lapsen tilille, josta puolet lähtevät sijoitusrahastoon. Hyvin on toiminut kun kumpikin tietää paljon on rahaa käytössä ja mikä tilintilanne on. JOs olisi erilliset tilit sekaisi oltaisiin kun sillit purkissa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli mies ei luota sinuun. Eihän tuolla tavalla sitä rahaa ole miehellä yhtään enempää käytettävissä. Mihin mies sitten nostaa käteistä noin paljon, jos kuitenkin maksaa kaupassa kortilla?

Siis mies näkee kyllä kaikki pankkikortti ostokset ja visa laskulle menneet ostot koska niistä tulee tiliote. Mutta en tiedä miksi ei luota koska ostan pääsääntöisesti joko ruokaa tai lasten vaatetta...

Yhteistyössä