**Tammivauvat2008**vol.6

Piku: Paljonko maksoit niistä kengistä? Onko ne semmoiset mustat, ja sivuilla jotain sini-vihreitä kuvioita? Just katselin NetAnttilan kuvastosta niitä, mitähän ne maksoi siinä, oisko ollu jotain 36?.. pitäisköhän laitaa tilaukseen, jos jotain joululahjoja samalla tilais sieltä..veronpalautuksista jos sit maksais B)
Saatiin kyl ilmaiseks tuttavalta ne Napero-kengät, kun ne oli kerenny mennä pieneks niiden pojalle ennen kun niille oli käyttöä, mut silti harmittaa..no pitää käyttää niitä semmoisina nolla-kelin kenkinä, kun ne vissiin kestää kostautta vähän..ja jos tosiaan ostais nuo kuoma-nilkkurit pojalle.. :)

Neamma: Ihanaa kun ootte saanu nukuttua :hug:
 
Hellona jälleen!
Neuvolassa käyty ja rokote otettiin mekin, kuukauden päästä sitten se tehoste. Hyvin oli Luca kasvanut ja paljon sai kehuja taidoista yms. Uudet mitat on 9140g ja 71,8cm.

Mä ostin Lucalle jostain poiskorista 5e coretex kengät, oikee hinta oli lähemmäs 40e. Tyytyväisiä ollaan niihin. Niissäki on aika pitkä varsi joka kuiten aukee hyvin, siin on 2 leveää tarraa. Ne on kokoa 19. Sitten meillon noita 21 kokosia talvikenkiä varmaa kans tuolla säästössä muutenni, mut noi on ihan liian isoja vielä.

Neamma, onpa kiva että yö meni hyvin. Toivottavasti teilläkin pian sisäistetään yöunien jalotaito. Ja jaksuja Iidukalle unikoulun pitämiseen.

Meillä onneksi Luca on aina nukkunut suhteellisen hyvin. 8kk asti yöllä söi kerran maitoo, mut sekin sitten loppu jahka nukutushommat siirty iskälle. Toki vieläki joskus heräillään ja kitistää yms normia, mut paijaamisella ja tutilla selviää.

Mua taas jotenni niin väsyttäis.. |O Tässä kiskon kaffetta jospa ei ihan sippais..
 
Kiitos kaikille tsempeistä. :flower:

Neamma
hienoa että saitte levättyä! =)

Piku ymmärrän sua täysin, mutta yritä laittaa huolet syrjään ja nauttia kun on hyvä olo! Itelläkin ollut suht oireeton tää raskaus verrattuna edelliseen, mutta toisaaltahan se on hyvä vain. Tosin nyt on päivä päivältä etominen ja väsymys lisääntynyt, kahvi ei taas maistu jne. Sellainen krapulainen olo, väsyttää, vapisuttaa, ja ruoka ei oikein uppoa. :LOL:

Saatiin tänään vihdoin aikaiseksi mennä sinne perhekahvilaan ja oli tosi kivaa. B) Yritetäänkin nyt aktivoitua ja käydä useammin, ei oo kotona niin kauhea kaaos kun on välillä muuallakin leikkimässä ja päästään molemmat ihmisten ilmoille. Emilkin selkeästi nautti muiden lasten seurasta. =)
 
PIKU: et kyllä nyt ala syyllistään itseäs! :hug: Lapsille tulee flunssaa ja sille ei voi mitään! Jätä ukon puheet omaan arvoonsa. Meidän esikoiselle ei tullut mitään rokotteesta ja hyvin suojas koko flunssakauden taudeilta. Ei nyt saa stressata, nyt nautit Jasusta ja uudesta tulokkaasta! :heart: Mut tiedän kyllä ton tunteen, mä oon aika samanlainen, mutta nyt Emman myötä on ollut pakko antaa itselleen vähän anteeksi kun kaikkea ei millään ehdi/jaksa/pysty tekeen niin kuin haluaisi...
IIDUKKA: mekin käydään aina tiistaisin perhekahvilassa, kovin tykätään. B)
SSARULLE: kovasti vaan jaksuja! Ei oo helppoa hoitaa lapsia, kämppää ja käydä viel töissä! :hug:
 
Heips!

Minäkin taas ilmottaudun. Ei ole tullut kauheasti koneella käytyä. Meidän nettiyhteys vähän kenkkuilee ja suostuu avautumaan vähän millon haluaa. Tänään sitten halus ja minäpä päätin tilanteen hyödyntää ja kirjotella tänne.

Neammalla on eilen ollut jaksamista, huh. Onneksi yö meni noin hienosti. Noista kitinöistä; mulla on aina takuuvarma syntipukki = hampaat. Meidän tytöille onkin varmaan kehittymässä sellanen haiden purukalusto, missä hampaita on monessa kerroksessa, sen verran usein niitä hampaita on oireiltu. :LOL: Mutta se on siis totta, että ne kitinät on paljon helpompi kestää, kun on tiedossa syy, miksi kitistään.

Meillä onkin Irenellä nyt ollut pari kitinäiltaa ja -yötä. Hampaita siis pukkaa. Ja tällä kertaa ihan oikeasti. Yläikenet on ihan turvoksissa ja neiti jyystää hampaillaan millon minun varpaita (varmaan tosi nam!), milloin kättä, olkapäätä tai muuta. Viimeyönä oli ennen puoltayötä herännyt jo kahteen otteeseen, enkä toisella kertaa saanut häntä omaan sänkyyn nukkumaan, joten tyttö nukkui meidän sängyssä koko yön. Melko hyvin sitten saatiinkin nukuttua, paitsi mies, joka ei osaa nukkua, kun Irene on meidän vieressä.

Saarulle: Sinä olet mielestäni melkoinen arjen sankari!Työ, lapset ja koti ei ole mikään helppo yhdistelmä. Etenkin kun teillä noita menoja tuntuu riittävän kerhoineen, eskareineen ja harrastuksineen. Voimia sinulle äijäkatraasi kanssa.

Kengistä: Minä niitä kuomia kanssa katselin, että ovat melko näppärän näköset. Tän ikäsen kengissä on tosi tärkeää, että ne aukeaa tarpeeksi alas, että ne saa jalkaankin puettua. Oikea koko on myös tärkeä (Irenellä on tällä hetkellä kengänkoko 18-19), Parhaiten oikean koon pystyy kokeilemaan kengistä, missä on irtopohjallinen. 0,5cm pitäis olla kengissä käyntivaraa ja uusiin kenkiin kannattaa varata lisäksi 0,5-1cm ksavunvaraa sekä talvella lisäksi sukkavara. Me ollaan aika paljon käytetty Suomessa valmistettuja Tepsut kenkiä. Ovat todella laadukkaita, Suomen oloon suunniteltuja kenkiä, jotka minun mielestäni ovat vielä nättejäkin. Noissa on huomioitu myös tuo helppo puettavuus.

Omaa napaa: Minä sitten olen askeleen edempänä perhepäivähoitajan "uralla" ( :LOL:). Soittelin perhepäivähoidonohjaajalle tällä viikolla ja nyt pitäisi laittaa virallinen hakemus sisään (ainoa ongelma on, että mulla on työtodistukset muuton jäljiltä hukassa, kääks!). Vuodenvaihteen jälkeen olis tarkoitus alotella...

Nyt täytyy rientää pakkaamaan. Me lähdetään tänään mummun ja taatan lukse aikaistetulle isänpäivävierailulle. Miehellä on tänään työpaikan pikkujoulut, niin lähdetään sen huomista krapulapäivää pakoon samalla. En halua olla täällä sille kiukuttelemassa, koska tunnen itteni ja tiedän nalkuttavani koko huomisen päivän, jos joudun sitä krapulaista raatoa kattelemaan. Mukavampi siis kaikille. Sit ei tarvi myöskään mun porukoilla sunnuntaina enää käydä, niin ei tule niin kiireaikataulua isänpäivällekään.

Mukavaa isänpäiväviikonloppua kaikille! Ja voima- :hug: kaikille väsyneille äideille.
 
Shakki ja Saaru: Kuinka pitkä jalkaterä teidän lapsosilla on, kerta kengänkoko tällä hetkellä on 19? Tuntuu hurjalta tuo Albertin kengänkoko 22, mut uskon että se on oikea, koska villasukan tarvii kans mahtua kenkään. Albertin jalkaterän pituus on 12cm.
 
Katja: Me ostettiin 22 kengät talveksi, on hieman reilut vielä, mutta meneepähän hyvin villasukkaa..ja hieman pidempääb, kun ei Jasu ainakaan vielä itse kävele ulkona..Eli miettiin et ei kai se kengän reilu koko silloin haittaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Shakki ja Saaru: Kuinka pitkä jalkaterä teidän lapsosilla on, kerta kengänkoko tällä hetkellä on 19? Tuntuu hurjalta tuo Albertin kengänkoko 22, mut uskon että se on oikea, koska villasukan tarvii kans mahtua kenkään. Albertin jalkaterän pituus on 12cm.

Lucan jalkapohjan mitta oli n.10cm eli voit kyllä olla ihan oikeaa kokoa hakemassa Aapelle
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saaru:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Shakki ja Saaru: Kuinka pitkä jalkaterä teidän lapsosilla on, kerta kengänkoko tällä hetkellä on 19? Tuntuu hurjalta tuo Albertin kengänkoko 22, mut uskon että se on oikea, koska villasukan tarvii kans mahtua kenkään. Albertin jalkaterän pituus on 12cm.

Lucan jalkapohjan mitta oli n.10cm eli voit kyllä olla ihan oikeaa kokoa hakemassa Aapelle
:D
Joo, tuolla on kyllä aika hyvänkokoinen tuo räpylä, näyttää silmämääräisestikin isolta noin pienelle pojalle tuo jalan pituus :D
 
minä nyt sit jätin ottamatta rokotteen Ellille ja kärsin sit seuraukset :/ Lohduttaudun sillä että eipä esikoisen aikaan tätä mahdollisuutta edes ollut ja terveenä selvis.

Kengistä:Ellille ostin Kavatin kengät kokoa 19 jossa normaali kasvu ja käyntivara.Mulla on myös Kuomat kokoa 21 mut ne on NIIN isot vielä että ehkä sit loppukeväästä menee.ne on kätevät kun niissä se vetoketju varpaisiin asti.Suosittelen.

Tänään ollaan oltu kylässä ja ulkoiltu kunnolla.Elli on edelleen tosi kitisevä hampaiden takia mutta yöt meillä menee ok.

Iidukalle voimia unikouluun ja kaikille muillekin tsemppiä!
Meillä kanssa opetellaan rauhoittumaan itsekseen mutta yösyöntiä olen jatkanut vielä kunnes tulee se lopullinen niitti :D viime yönäkin Elli herätti 2 kertaa joista toisella kerralla nukahti itse ja toisella söi.Minä olen siis enemmän kun tyytyväinen.jospa meillä homma ratkeaa itsekseen...toivossa on hyvä elää :LOL:

Tänään ollan tehty kortteja mummille ja iskälle ja papalle ja vaarille ja viikonloppu meneekin eka huomenna mummin 60 v.synttäreillä ja sit isänpäiväkahveella käydään mun isän luona sunnuntaina ja katsotaan mitä sitä isänpäiväksi muuta keksii.

Nyt on lähdettävä viikonlopun ruokaostoksille :wave:
 
HeMa: Joo, mie nyt päätin että ostan nuo kuoma-kengät pojalle missä on se vetoketju. Taitaa teidänkin neidillä olla pikkuisen sirompi jalka kun meidän jäpikällä :D

Nyt tulee viikonlopun kevennys: Mies lähti justiinsa kauppaan ostamaan viikonlopun ruoat, eli voi ihan itse valita, että mitä haluu isänpäivälounaaksi mun laittavan :LOL: Kun ei jaksettu Albertia alkaa pukemaan kauppaan lähtöä varten, ja yksin en voinut mennä kun mulla ei oo ajokorttia :D (Kävellen tietty joo, mut sen verran on ostettavaa ettei onnistu.)
 
Iltapäivää täältäkin!

Meille ei kummempia kuulu. Ihan samaa kuin aina ennenkin. Tänään oltiin naapurin mamman kanssa kaupungilla ja sieltä sitte lähti mukaan molempien lapsukaisille tonttulakit :LOL: Kyllä oli muksut huvittavan näkösiä kun niitä päähän kokeiltiin..

:hug: Voimia kaikille niitä tarvitseville!!

Pikulle ja Iidukalle jaksamisia sen mahan kasvatuksen kanssa :D Ja olkaa vaan tyytyväisiä jos on hiukan parempi olo kuin toisessa raskaudessa, vaikka varmasti huolettaa mutta kaikki on kyllä varmasti hyvin!!

Ja juu Saarullekkin jaksuja tuon teidän arjen pyörittämiseen! :hug: Mä oisin jo varmaan ihan loppuun palanu jos mä joutusin tota tekemään :ashamed:

Katjako se kengistä kyseli.. Meillä Roopella on kanssa jotkut naperon pitkävartiset kengät jotka on kanssa aika vaikee pukee päälle mut alennuksesta ostin, ja sit meil on tutan yhet talvinilkkurit. Noiden pitempivartisten kenkien koko on sama ku teil eli 22 ja niiden toisten koko on 23. Joten on tuolla meijänki vesselillä aika iso jalka. No äitiinsä tullu :LOL:

Mutta nyt mä lähen kahvin keittoon.. palaillaan.. :wave:

Niin ja hyvää isänpäiväviikonloppua kaikille
 
Kengistä. Meen äiti osti jotkut italialaiset pitkävartiset kengät kympillä. Alkuperänen hinta oli ollut 40?. Koko on 20.

Neamma ja Saaru :hug:

Tänään se sitten tapahtui! :D :whistle: Sampo lähti ryömimään :LOL: :LOL: :LOL: Sampo, huomenna 10kk ja nyt sitten lähti varsin vaivalloisesti eteenpäin. Muut lähteneet jo ajat sitten, mut tää meitin jäpikkä on näin hitaasti lämpeevä.. Pari viikkoa on koittanut ottaa tukea vasten askeleita, mut on aika arka sen suhteen.

Tänään oltiin perhekerhossa ja tehtiin isänpäiväkortteja. Tehtiin vauvojen käsi- ja jalkakuvia vaan.. Huomenna mennään ekaa kertaa yöksi meen omaan kotiin. Tehdään remppaa ja sitten jatketaan sitä sunnuntaina. Käydään saunomassakin.
 
JAksuja kovasti iidukalle ja pikulle vaavin kasvatuksessa :hug:

Ja valvottavien mameille kans :hug: meilläkin nyt pari yötä kätissy ja viereen sitten ottanu ni ei tarvi seisoskella siinä sängyn vieressä.. laiska minä :ashamed: Siis meillä syödään vaihtelevasti sen kerran viä, tänään se veny kyl oj 6 asti että en sit tiä pitäskö siitä vierottaa.. katotaan nyt.

Meilläoli 8 kk neukka sit 10 kk neukka on ens viikolla ja sit seuraava 1v.

KEngistä ni meillä on kans noi kuoman babyt ja on loistavat, suositukset täältäkin.. mutta pohdiskelin tässä vaan tota kokoo, ku ne on kotimaiset niissä on reilut koot, mäkin meinasin ottaa 22, mut soviteltiin siinä myyjän kanssa ni eiei, 20 kokoo on meillä siis, en oo mitannu tota jalkaterää mut iso se on kyllä.. Mä kyllä suosittelisin et ne sovittas eka.. tai voihan kai nekin vaihtaa vaikka netin kautta ostas, jos menis vikaan koko?!? täytyy huomenna mitata toi jalkaterä :LOL:

Me oltiin tänään siä hoplopissa ja voi kun lapsoset tykkäs ja äiskät kans laski liukumäkee :whistle: :LOL: Kiva paikka oli ja varmaan mennään toistekin, meillä ainakin poika tykkäs, ne peilit oli ihan pop ja ne autot mihin pääsi sisään ja äiskä sit työnsi kovaa vauhtia :LOL:

Me ollaan kotosalla viikonloppu ja meille tulee sit ukki ja vaari isäinpäivävierailulle tänne.. Ollaan oltu menossa niin paljon ja seuraava vkl on täynnä menoo (mm laivareissu :D ) että nyt ollaan kotona. Kakun leivon ja aamiainen kulkee sänkyyn ja pieni pakettikin on.

Hauskaa viikonloppua kaikille :wave:

-c-
 
Peesaan kyllä siinä Cattieta että ne on ainakin reilut ne 22..Meillähän mummu kävi ne ostaan Jasulle ja oli vahvasti sitä mieltä että ottaa 22 et menee pidempään...en sitten tiiä..Ja myös sitä meinas et kun ei kerran vielä kuiten kävele, niin ei haittaa jos on isot...Mut tosiaan meillä on ne toiset kengät nyt alkutalven...ja tosiaan voihan ne vaihtaa, vaikkakin "työlästä" alkaa palautteleen ja oottaan uusia (laiskuudenhuippu :D )
 
Gorthaur:Onnea Sampolle uudesta taidosta.Ei hän ole mitenkään hidas, toiset vaan lähtee liikkeelle nopeammin kuin toiset.esikoinen lähti konttaamaan 9kk iässä ja käveli kunnolla 1v3kk.
Tämä meidän Elli onkin sit ollu hätäisempi.

Cattie:meillä Elli näyttää hilaavan tuota yösyömistä lähemmäksi aamua joten mäkin odotan että lopettaa itse.ainakaan vielä en lähde vierottamaan.

Mä ostin Ellille kengät sillai että niissä normaali kasvuvara ja käyntivara koska oletan että hän lähtee kävelemään lähellä 1v ikää ja liian isot kengät ei sit ole tukevat ja hyvät opetella ulkona kävelyä.

tänään lähdetään mummin synttäreille ja sit huomenna isänpäiväkuviot.
 
Neamma: :hug: tämä sama vanha virsi: koita jaksaa. Päiväuni probleemaan vois auttaa että koittaa mennä yksillä päikyillä tai jopa jättää päikyt pois. Yleensähän kehotetaan säännöllisiin päikkäreihin, mutta kaikkiin muksuihin se ei päde. Laitan Valtsun unille vasta kun on ihan super väsynyt (aina vaunuihin ja kauhealla vatkauksella) monesti menee yksillä unilla (esim. 11-14 tai 12-15). Tottahan poika on vähän rutunen illalla, mutta silloin menee yöunille suht. vähällä tappelulla. Yöuniin mä en voi ottaa mitään kantaa kun en saa omaa lastanikaan nukkumaan kunnolla :'( :ashamed:

Talvikengistä: mun mielestä parhaat kengät pikkuselle on kuomat. Helppo vetää jalkaan ja kun ottaa reilumman koon mahtuu parinkin villasukkaa. Valtsun kengän koko on nyt 20 ja mulla on isoveljen vanhat kuomat kokoa 22. Sinne kaksi villasukkaa niin ei varmaan palele. Tietty jos laitan päikyille kärryyn pistän toppatöppöset ja vaihdan sitten kengät. Ja tosiaan nuo koon 20 ensiaskel kengät otan mukaan kun käydään kaupoilla (siis ollaan sisällä). Meillä pyörii aikamoinen kenkäralli ja kenkiä piisaan kun Valtsun isoveljiltä on jäänyt paljon tosi vähän käytettyjä ja nekin alesta ostettuja.

Nyt uusia lamppuja kiinnittelemään olkkariin :D
 
Huomenia kaikille. :wave: Tai kuudelta ollaan alunperin jo noustu, mutta nyt vasta koen herääväni. :LOL:

Mies lähti vauvauintiin poitsun kanssa ja mä jäin kotiin potemaan väsymystä. :ashamed: Vähän harmittaa kyllä nyt, mutta toisaalta ihanaa olla hetki rauhassa ja kerätä voimia ensi yötä varten. Mansikkajätskiä tässä syön, nam. :p Nukuin jo Emilin kanssa 1,5 päikkäritkin, että jospa tää väsymys tästä pikkuhiljaa..Mieheen on tullut liikaakin purettua tätä väsymystä, mutta ärsyttää kun tuntuu ettei se vaan voi tajuta, että tää väsymys on ihan todellista ja olo kuin jyrän alle jäänyt enkä tahallani "löysäile"..:kieh: Mutta helppoahan se on miehillä kun ei tarvii mistään fyysisistä oireista kärsiä ja silti yrittää tsempata! Sanoinkin sille, että ootas vaan kun on seuraavan kerran krapulassa niin saa olla poitsun kanssa yksin koko päivän, katotaan sit miten hyvin jaksaa. :LOL: Kun tosiaan lähinnä krapulaa tää olotila lähentelee. Ois kiva edes jotain sympatiaa saada mieheltä, vaikka tottakai ymmärrän että hänkin on yöhulinoista väsynyt.

Viime yö meni suht ok, puolenyön jälkeen ensimmäinen kitinä, 10min jälkeen rauhoittui. Puoli kolmelta tulikin sitten kunnon huuto ja 55min jaksoi huutaa. Tosin ei tällä kertaa ihan yhtäjaksoisesti vaan välillä jopa rauhoittui ja sitten aloitti uudestaan..Sen jälkeen heräsikin seuraavan kerran kuudelta, mikä on meillä jo normaali aamuherätysaika. =) Parempaan suuntaan selkeästi ollaan menossa, varmasti oli oikea päätös tää unikoulu vaikka onkin hermoja repivää.

Katja Hyvin voi olla 22 teillä oikea koko, katoin tossa että meillä on Emilin syyslenkkarit kokoa 21 eikä niissä enää taida olla yhtään kasvuvaraa. Talvikengät pitäisi käydä hakemassa, ja täälläkin taitaa 22 olla oikea koko. Ja tosiaan, on nuo tuon jalat valtavat, samaten kuin kädet, molemmat tosi isot. :D

Gorthaurin
Sampolle onnittelut liikkeellelähdöstä. :flower: Nyt onkin sitten takana "helppo elämä" ja kohta saa olla silmät selässäkin kun pikkumies lähtee maailmaa tutkimaan.. :whistle:
 
Hei..ja varoitus nyt tulee omaa napaa ja valitusta...

Sanokaa mitä mää teen tuolle meidän pojalle...Siis kun se ei syö :( siis noita 8kk ruokia..puuro menee hyvin ja 5-6kk ruuat tuntuu kanssa uppoavan ja tietty hedelmä piltit, leivänmurut yms...Mulla nimittäin meinaa loppua pinna välillä, kun muutaman lusikan saan sovussa meneen ja sit ei saa oikein huijaamallakaan menemään niin että itte söis leivänmuruja ja minä siinä sivussa ujuttaisin ruokaa suuhun..
Eilenkin tunnin ajan syötiin ruokaa ja siinä ajassa sain menemään n.50g ruokaa, ja joo muussaan haarukalla pienemmäksi noita 8kk ruokia, mut silti ei vaan mee..Tuntuu että tää vaan pahenee kokoajan, ku aiemmin se kuiten söi paljon paremmin.
Voihan se tietty että se on vielä vähän kipeekin et ei siksi mee, mutta mitä mää teen..siis siirrynkö takaisin noihin sileisiin soseisiin, vai yritänkö tietyn ajan (15-20min) tarjota ja jos ei ota, niin kylmästi vain pois pöydästä ja muutaman tunnin kuluttua uudelleen..Kun nyt oon ihan 30-1h kin yrittänyt tarjota ja tarjota, ja sit jo poikakin meinaa hermostua ja itkustaakin ja sit eilenkin jió mullakin taas tuli itku (joo ja oon ehkä herkässä mielentilassa ittekkin) Niin ja siis tosiaan tää on nyt muutamia viikkoja kestänyt, mutta tässä vajaan viikon aikana pahentunut, ja tietty on varmaan silläkin vaikutusta kun on kipee, mutta nyt siis jo parempana eilenkin oli..
Ja sitten kannattaako lähteä siihen ollenkaan että jos ei ruoka mee, niin antaa sitten jotain makeaa (hedelmä/marjasosetta) että söis edes jotain..vai eikö ne sillä just sit opi että ei tarvii syödä oikeaa, kun saa hyvää sitten..
Ja leluja en oo antanut ollenkaan päytään, mutta oisko se sit ratkaisu..kun tuntuu että ei jotankin malta syödä..pyörii ja hyörii yms. ja jos sille jonkun esim. lusikan antaa käteen, niin ei se syö siltikään, sitä sitten vaan ihmettelee, ja touhuilee...Auttakaa....

Ai niin ja nyt myös maitoa menee vähemmän, mutta varmaan siksi kun neesu vielä räkänen ja ehkä siksi vaikea imeä, ja hengittää yhtäaikaa..mut sitä menee kuiten se 4-5dl/pvä
 

Yhteistyössä