**Tammivauvat2008**vol.6

Hei...
Meillä meni taas yö hyvin! Onneksi! :D
Kiitos kaikille jaksuista! :hug:
PIKU: mun esikoinen oli kans tooosi huono syömään. Annoin yli vuoden ikään 5-6 kk ruokia kun palaset ei vaan uponnut. Mä mietin, että parempi on kun syö sitten "vauvanmössöjä" kun muu ei kelpaa.... Parempi nekin kun ei mikään. Ja niissäkin sai taistella ihan tarpeeksi! Niin, ja mä muuten liimasin syöttötuolin tarjottimeen paljon kiiltäviä tarroja, niitä kun katseli sai aina vähän ruokaa alas. Ja leluja annoin, siis jotain millä ei muuten sais leikkiä, kännykkä, kaukosäätimet, rahapussin jne.... Jokainen syöttö oli tahtojen taistelua ja valitettavasti on vieläkin... Mutta siihen on jo niin tottunut. Mutta siis tosiaan ymmärrän sun tunteen ja toivotan kovasti jaksuja ison halin kera! :hug:
GORTHAUR: onnea SAMPOLLE!!! No niin, nyt ei oo sullakaan vaavia! ;)
IIDUKKA: Jaksuja! :hug:
MAXIMILIAN: yleensä mennäänkin yksillä päiväunilla.... Ja aikakin jo aika hyvin sama joka päivä. Mutta sitten kun ne rytmit menee sekaisin, ne menee ihan kunnolla! :kieh: Ja mä kans sit samaa yritän, että hetkeks vaunuihin tai autoon jos torkahtais... Toivotaan että Valtsukin kohta oppis yöunet nukkumaan! :hug:
Jaahas, Emma heräs päikkäreiltä kovan itkun kera! :wave:
 
Piku:ei meilläkään kummankaan kanssa ole nuo 8kk ruoat menneet alkuun ollenkaan.Sormiruoan avulla on harjoiteltu paloja ja esikoinen sit reilusto yli vuoden ikäisenä söi kökköjä.Elli syä joitain 8kk ruokia mutta itse teen ruoasta ihan sosetta vielä.En nyt sinuna kauheesti stressais, kyllä ne oppii syömään kökköjä ja normaalia ruokaa aikanaan.Sama kai se mitä syö kunhan syö ja välillä eivät syö mitään ja silti ei kannata ottaa huolta.

Mä varmaan suhtaudun siksi niin rennosti kun esikoisen kanssa totesin että hän kyllä söi kun oli nälkä ja kasvoi "linnunruoalla" ihan normaaliksi tytöksi :D
 
Kiitoksia vaan. Siis aika vaavi meillä silti on. Möyrii eteenpäin vain jos joku todella mielenkiintoinen juttu halutaan. Meno on varsin verkkaista. Kaikki raajat sätkii miten sattuu ja välillä tajuaa vetää käsillään itseään eteenpäin. :LOL: Vielä ei ole mitenkään kiire pysyä perässä :whistle:
 
Piku: anna mennä vaan niillä 5-6 kk:n ruuilla jos ne maistuu, neukkatädit tarkottaa hyvää mutta ne niiden ohjeet on niin yleispäteviä että harvalle sopii. Meillä myös ruokamäärät on edelleen 6kk:n tasolla, pikkupurkillinen menee kerrallaan. Teen itse kasvismösät niin on tykympiä (en laita niihin vettä ollenkaan) ja välipalaksi edelleen 4kk:n hedelmämössöjä tai yosa purkki. Lähempänä 1v. päivää tarttee varmaan kokeillä vähän nostaa ruokamääriä toivottavasti Valtsun pulauttelu on siihen mennessä jo helpottanut, muuten ei onnistu.

Vitsi mä en kyllä jaksa rupee mitään leipomaan huomiseksi, taidan tehdä vaan joulutorttuja..
 
Juu meillä kans aika paljon vielä noita 5-6kk purkkeja ja hedelmäsoseita.meillä ruokamäärät kyllä sit isompia jo eli omaa ruokaa menee iso satsi lounaaksi ja sit usein päivälliseksi annan pikkupurkin ruokaa+pikkupurkin hedelmää.

Neuvolan neuvot on tosiaan yleisiä ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo oman mukulan kohdalla.Esikoisen kanssa olin itse ihan stressinä noista ruokajutuista ja yritin tehdä kirjan mukaan mutta niinkuin sanottu niin nyt osaa ottaa rennommin,myös nukkumisjutuissa.
 
Juu meillä kans aika paljon vielä noita 5-6kk purkkeja ja hedelmäsoseita.meillä ruokamäärät kyllä sit isompia jo eli omaa ruokaa menee iso satsi lounaaksi ja sit usein päivälliseksi annan pikkupurkin ruokaa+pikkupurkin hedelmää.

Neuvolan neuvot on tosiaan yleisiä ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo oman mukulan kohdalla.Esikoisen kanssa olin itse ihan stressinä noista ruokajutuista ja yritin tehdä kirjan mukaan mutta niinkuin sanottu niin nyt osaa ottaa rennommin,myös nukkumisjutuissa.
 
Kiitti Hema, Maximilian, Neamma Meidän sijais neukkatäti oli siis sellainen aika nuori (ja ei saa yleistää ) mutta oli vähän semmoinen että aivan kuin jostain kirjasta ois niitä kehitys yms juttuja lukenut mulle..tyyliin että tän ikäisenä pitää tehdä näin ja sen ikäisenä niin..Ja sitten vielä tokas että eihän se haittaa jos vähän hitaampaa kehitys tulee, kunhan vain menee eteenpäin, vaikka menisikin sit hitaampaa..sit kurkkas sinne neukkakortin taa, ja sanoi et eihän se oikeastaan kehitykkään hitaampaa :eek:
Ja tuosta syömisestä, et kun oli se 9kk neukka, niin Jasuhan söi tosiaan aikas hyvin jo niitä 8kk ruokia, semmoinen 100g kerralla ja ei tarvinnut tuntitolkulla syöttää, vaan semmoinen 15-20min max puol tuntii...Mutta siis sitä oon vaan oottanut että onko tää vaan joku vaihe että protestoi tätä syömistä, mut kun ei tunnu menvän ohi, tai helpottavan..vaan pahenevan. Ja sit tietty tuli mieleen et voiko se ylähampaan puhkeaminen tai ylipäätään hampaat kipuilla niin et ei halua syödä? Kun Pojallehan on nyt niinkuin kuukaudessa tullut 3 hammasta..Eli aluksi kun niitä ei tullut ollenkaan, niin nyt tulee kuin sieniä sateella...
Leluja en tosiaan sillä haluais antaa, kun olen näinkin kauan ollut antamatta..ja telkkari meillä on päällä että kattois sitä, ja söis vahingossa..mutta ei sekään oikeen enää auta..

En tiiä on se vaan niin rasittavaa....
 
Hyvää isänpäivää kaikille tammimammajen miehille :heart:

Täällä me siivoillaan ja tehdään aamupalaa iskälle, annetaan nukkuakin sitten nyt pitempää. Mutta aamupalan jälkee tuleekin melkees heti lähtö esikon kiekkoharkkoihin. Lähtään koko poppoolla sinne ku siellon valokuvaus. Jos saataisiin kaikki kolme (mies ja isommat poijjaat) samaan kuvaan. Sieltä sitten mun iskän luo ja taas hallille keskimmäisen harkkoihin. Menoa siis piisaa. jos vielä illalla kerkiäis lenkille, mut saa nähä.

Onnea Sampolle liikkeille lähdöstä! Ei aikaakaan ku Sampo juokseepi:)

Ne kyl neukassa aikas hanakasti kyselee et meneekö karkeempi eväs alas. Meille kyllä maistuu hyvinni noi karkeemmat sapuska.
Piku koitan olla ressaamatta, jos poika hyvin jaksaa niin se syö sen minkä syö. Ei ne lapset nälkään kuole. Muutamalla aterialla vähemmän sapuskaa niin johan seuraavilla alkaa lopulta maistuu. Meillä ollu muutamaan otteesee vaikeempia kausia ton syömisen suhtee, ei sitten millää ois sapuskaa menny. Kaikki höpötykset ja viihdykkeet ja myös noi leipäpalat olil houkuttimena. Aina joka väliin sitten sapuskaa. Mut nyt taas sapuska maistuu hyvin, joskus menee jopa koko iso purkki, mut yleensä ei mene kuin pikkasen päälle puolet.

Nyt ostinkin Lucalle tuota nan3, en tiä siten mitä eroja noillakaa on. Aikasemmin tuollasia 1,2,3 nanneja ei olllut etes. Mutta ostettiinpa kokeeksi ku 10kk saa sitä antaa. Jospa sitten kohtapuoleen aletaan maistelee tavismaitoo.

Mutta nyt kokkaileen aamupala loppuu, päästää herätteleen!
 
Piku:hampaat todellakin voi tehdä syömättömyyttä.Meillä tuli just 2 hammasta ja 2 päivää Elli söi vaan jäähtynyttä puuroa ja hedelmäsosetta ja jogurttia.lämmintä ruokaa ei ollenkaan.
protestointikin kuuluu asiaan.meillä pari lelua tai lusikkaa viihdykkeenä kun Elli syö mutta ei sen kummempaa sirkusta.

Hyvää isänpäivän viettoa vaan kaikille!
Meillä isi heräs Ellin huutokonserttiin ja ei siis sen kummemmin sit viety aamuplaa sänkyyn tms.Ukko kun ei aamiaista syö..kakku odottaa kaapissa ja ip mennään mun isälle syömään.Nyt mies onkin esikon kanssa ulkoilemassa ja mä yritän juoda kahvia että heräisin.On niinkuin todella alkanut tuo pimeys vaikuttaa,ei siis käynnisty millään aamulla ja herääminen TOSI vaikeeta..
Ensi viikonloppuna pitäis 6 lähtee töihin :eek: taitaa käydä niin että herään vasta kun olen siellä töissä :LOL: Ihan mukava mennä.Aika tarkkaan vuosi siitä on kun jäin saikulle ja sit mammikselle.On jo aikakin mennä vähän töihin ja käyttää aivoja ;)

Hauskaa päivää :wave:
 
Moiksis!

Saaru: Itekin just aattelin että vois tuota Nan3 ostaa, se on vähän niin kuin korvikkeen ja tavallisen maidon sekoitusta.

HeMa: Meinasitko alkaa tekemään viikonloppuvuoroja töissä ihan jatkuvaan vai?

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!
 
Ensimmäistä isänpäivää vietetty, hyvää ruokaa syöty ja rentouduttu B) . Ihan kotosalla vaan oltiin, harmi kun ulkona oli koko päivän sateinen ilma. Isukkia lahjottiin erilaisin lahjoin, oli oikein tyytyväinen varsinkin tytön sormiväreillä tehtyyn taideteokseen :D .

5-6kk ruokia syödään meilläkin vielä aika usein. 8kk soseista kyllä tykkää myös, mutta jodun kyllä pienentämään kökköjä pahimmillaan sauvaseloittimella. Mutta maut kyllä kelpaa. Välillä meillä on jotain leluja mukana pöydässä, välillä uppoaa ilman. Yritän aina aloittaa ilman ylimääräistä rekvisiittaa, mutta etukäteen ei kyllä voi sanoa miten ruokailu tulee menemään.

Mun osa-aikatyöt alkavat viikon päästä :eek: . Enää olisi siis viikko "laatuaikaa" tytön kanssa kotona. Tosin, eihän mulla tule olemaan kuin noin 10-11 työpäivää/kk, mutta kyllä sitä vähän jännittää että miten alkaa menemään. Onneksi mies on isäkuukaudella ensin alkuun, että saadaan pehmeä lasku. Hoitopaikkaan Roosa ei siis ole menossa, vaan nostellaan kh-tuet =) . Itse asiassa en jää tappiolle kuin noin 200?, kuin jos tekisin täyttä aamuvuoroissa + tyttö hoidossa. Eli erittäin kannattava ratkaisu meille.

Piku: meille tuli 6 hammasta kuukauden sisällä kesällä, ja ruoka maistui aika huonosti tuon ajan. ELi varmasti voivat hamput vaivata poikaa!

Afu ja R --siirtyy sohvalle loppuillaksi--
 
Meillä syödään kotitekoista pöperöö ja jos on kaupan sapuskat niin 8kk. Alkuunsa kyökki niitä paljoja, mut annoin vaan noita klimppiruokia.. Pakkohan niitä on alkaa syömään jossain vaiheessa, parempi ennen kuin myöhemmin. Nyt menee palaset hyvin alas, kyökkimistä oli vaan joku viikko, pari.

Seuraavassa tekstissä karkeaa sekä rivoa kiukkua ja raivoa, herkät älkää lukeko! :ashamed: Meillä oli nyt remppaviikonloppu tai siis piti olla. Sampo tuli meidän mukana, kun en viitsinyt vaivata taas äitiini.. Sampo sitten rääkyi ihan koko ajan. No aattelin sitten, et saunan jälkeen se sitten ainakin kuukahtaa, kun niin aina ennenkin. Mut eipä sitten tietenkään vaan kiljui kurkku suorana pari tuntia :headwall: Menee nukkumaan siinä klo 19.00-20.30 aikoihin, mut nyt sitten piti karjua kymmeneen asti. Eipä v*ttu saatu lauantaina tehtyä mitään. No aamusti sitten uni maittoi puoli kymmeneen asti eli aamu tuhlaantui röhnäämiseen. Riemastuttavaa oli myös huomata, et vaipat oli otettu mukaan, mut ei sitten imuja yhtään. Tungettiin sitten meen pefletit ja käsipyyhkeet niiden sijasta :LOL: Heräämisen jälkeen lähti käyntiin uusi huutofarssi. Puuro ei ollut jees, vaipanvaihtokaan ei ollut jees, kaikki siis päin helvettiä. Parasta oli tottakai se, että meidän piti myös syödä aamupalaa, mut eipä oltu otettu mukaan kuin ne mitä leivän päälle tulee, mut ei sitä helvetin leipää lainkaan :eek: |O Maitokin oli jääkaapissa, mut ei ollut kaakaoo, teetä tms. Sitten toi ukko on semmonen jos se ei oo syönyt niin sillä alkaa pää särkeä ja sitten se oksentelee. Ukko soitti sit mummulleen jos sinne voitaisiin mennä aamupalalle, mut tottakai ne oli jossain huitsinnevadassa ja tulee päivällä vasta takasin.
No sit lopulta kun sälli saatiin nukkumaan parin tunnin tappelun jälkeen ja rupesi homma etenemään niin sitten ukko rupee yrjöön. Voi v*..n stn perkl :headwall: :headwall: :kieh: Sit se makaa siinä sängyllä vaan raatona. Sit se hetken lojuttuaan se päättää lähteä kauppaan hakemaan jotain syömistä, mut tulee takasin tyhjin käsin, kun eihän tänään mitkää kaupat ollut auki! Sanoin sit, et soittaa mummulleen josko me voitaisiin mennä sinne jo. Ne oli sit tulleet jo kotiin ja päästiin syömään niiden sapuskat :ashamed:
Eli kaikki mitä saatiin aikaan oli keittiöstä boordin poistaminen ja vessan teippaaminen maalausta varten. Täysin tärviölle meni tämä viikonloppu, olisi kannattanut jäädä vaan kotiin peiton alle. :kieh:
 
Katja:kyllä mä ihan säännöllisesti alan tekemään viikonlopputöitä vähän sen mukaan että miten miehellä vuoroja on lauantaisin.Elli kumminkin pitää vielä kotona olla miehen hoivissa.Mut sellainen 2 viikonloppua kuussa olis hyvä eli yhteensä 3-4 vuoroa.

Gorthaur:no jo on ollu viikonloppu :/ aina ei mee putkeen.parempi tuuri sit seuraavan kerran :hug:

Mulla on tänään päivä Ellin kanssa kahden,esikoinen on tarhaporukan kanssa metsäretkellä.Ajattelin vähän siivoilla jos tuo Elli suvaitsee nukkua aamusta kunnon unet.On taas vaihdellut kovasti tuo aamu-unien pituus ja se tekee sen että sit toisille unillekin menee ajoissa ja valvoo liian pitkän pätkän iltaan joka sit menee kitistessä.Eilenkin sammui jo ennen 8..

pää lyö tyhjää joten :wave:
 
Ruokailusta meillä ei neuvolassa oikeastaan ole puhuttu yhtään mitään. Tai kysyivät että syökö Emil lihaa ja siinä se sitten taisikin olla...Eli niin taas vaihtelee käytännöt neuvolatädistä riippuen! :LOL:

Piku en olisi huolissani, oon kuullut yli vuoden ikäisistäkin lapsista, jotka suostuvat syömään pelkkää mössöä, eli eiköhän ne lapset ennemmin tai myöhemmin opi syömään kokkareistakin ruokaa. =)

Meillä taas ei oikein sileät soseet ole ikinä uponneet (paitsi makeat hedelmäsoseet) vaan möykkyiset ruoat on aina menneet paremmin alas. Ja sormiruoka maistuisi paljon paremmin kuin lusikasta, sen takia yleensä meillä on aikamoinen sotku syödessä kun suosiolla lapan osan ruoasta pöydälle, jotta Emil saa itse syödä samalla kun syötän lusikalla. Muuten on yhtä tappelua syöminen. :kieh: Voin vaan kuvitella kun poitsu oppii puhumaan niin varmaan sieltä tulee heti sanat "minä itse" eli selkeästi haluaa itse tehdä ja toimia. Siitäkin tuli kiukku kun anoppi yritti vettä juottaa, ei tajunnut että Emil haluaa itse nokkamukista juoda eikä ketään siihen väliin sörkkimään. :D

Täällä poitsu nukkuu parhaillaan päiväunia levottomasti, yö oli samoin levoton. Toivottavasti johtuu hampaista eikä ole korvatulehdusta tms...On nimittäin edelleen vähän nuhainen eikä tahdo tuo nuha nyt kunnolla lähteä pois kun on viikkotolkulla ollut enemmän tai vähemmän tukkoinen. Vielä en oo kuitenkaan lääkäriaikaa varannut, katsotaan nyt miten tilanne kehittyy..

Gorthaurilla on
on varmasti ollut hermoja repivä viikonloppu. Mutta tosiaan, aina ei mee putkeen. Ens kerralla sit toivottavasti paremmalla onnella. :hug:

Nyt täytyisi varmaan yrittää taas jotain syödä. :wave:
 
Ei meilläkään oo ikinä neuvolassa kyselty mitään että syökö kokkareista ruokaa tms..
Meillä kyl syödään tosi huonosti ylipäätään mitään lämpimiä lihasoseita yms. itse tehdyt "oikeat ruoat" kelpaa jotenkuten, mut nuo purkkiruoat varsinkaan 8kk mössöt ei kyllä kelpaa, äskenkin yritin semmoista syöttää, niin lämmitin kolmasosa purkillisen, syleksi siitäkin laittialle puolet, ja vähän vielä meni roskiinkin ruokaa, eli voitte päätellä paljonko meni mahaan asti.
Meillä tuo jätkä elää maidolla, välipalajugurtilla ja iltapuurolla, mie oon jo "luovuttanu" tän ruokailun suhteen, jos ei syö, niin ei syö, en jaksa ottaa stressiä, paino kuitenin oli noussu ihan hyvin (vähä alakanttiin kyllä ) ja suht tyytyväinen on ollu, ja hemoglobiinikin oli hyvä, niin eiköhän tuo saa tarpeeks ravintoa.

Kuinka paljon teillä syödään päivässä? Meillä aamupuuroa+hedelmäsosetta menee ½-1dl, päiväruokaa max ½dl, välipalajugurtti+hedelmäsose 2dl+1 viipale leipää, iltaruoka max ½dl, ja iltapuuro+hedelmäsose n.2dl+jugurtti-hedelmäsosetta 1½dl.
Tämmöiset määrät on menny ruokaa viimeiset pari kuukautta, eli lihaa ei todellakaan saa tarpeeksi, mut ite kun teen ruokaa, niin laitan tyyliin ruokalusikalliseen perunamuusia ruokalusikallisen lihaa, niin on aika "tujua tavaraa", mut purkkiruoka-päivinä lihan määrä jää ihan minimaaliseksi.
 
Ruokamäärät:
puuro x 2 päivässä (1dl on vettä+jauhe) ja sit hedelmäsosetta1/2 dl, liha-kasvissosetta 1-2dl x 2 ja sit vauvajogurttia se purkillinen.päivälliseksi usein annan pikkupurkin ruokaa ja hedelmää päälle ja lounas on sit omatekoista pakkasesta.mutta niinkuin sanottu niin jonkin verran viime aikoina ollu pienempiä nuo ruokamäärät ja painosta en osaa sanoa kun oltiin viimeksi 8kk neuvolassa.



 
Heippa!

Meillä olikin viime yö aika levoton luulisin että hampaita puskee lisää vaan, kun nyt on alhaalla neljä ja samoten ylhäällä. Nukuttiin sitte puol kymmeneen ja nyt vasta meni Roope ekoille unille, eli rytmit on sekasin.. No ei se onneks oo nii vaarallista ja me ei muutenkaan niin eletä kellon mukaan :ashamed:

Meillä ei myöskää ole koskaan kysytty mimmosta ruokaa poika syö että onko kokkareista vai ei. Meillä Roope on syönyt hyvin kokkareista ruokaa kun ei ne munkaa tekemät sapuskat sillo ollu niin sileetä kun aloteltiin syömään kiinteitä joten siitä liekkö tottunu.. Mutta turhaan Piku huolissasi olet, ja et kuule varmasti ole ainut tän asian kanssa ja kyllä se Jasu vielä oppii :heart: Jokainen on yksilö! Ja turha niitä neuvolan tätejä on nii tarkkaa kuunnella kun tuntuu että ne viilaa asioita joskus turhanki tarkkaa ja saa äidit vaa hermostumaan.

Katja kyseli syömisestä.. Meillä syödään aamulla puuro+hedelmäsosetta n. 1dl tai hiukan enemmän, lounas 2dl, välipala jugurtti/viili+hedelmäsose n. 1,5dl, päivällinen 2dl ja iltapala puuro+hedelmäsose n. 1dl. Tosiaan joskus vaihtelee jos ei syöminen kiinnosta mutta noin menee yleensä ruokaa ja silti meillääkin paino aina menny alakantissa pituuteen verrattuna. Mutta turha ressata, ne syö minkä syö.

Gorthaur: Kyllä teillä on ollu viikonloppu, no toivotaan että menis paremmin joku toinen kerta. :hug:

Iidukan poitsulle paranemisia! :hug:

Palaillaan..
 
Kiitos kaikille tuesta tossa ruoka jutussa, ootte ihania..joskus sitä vaan tuntee olevan jotenkin sokea, ja eksyssissä kun painii näiden asioiden kanssa "yksin" niin ihana kun tänne jakaa näitä huolia, niin jotenkin aina puolet painolastista tippuu pois..eli KIITOS!

Saaru kyl mä aina yritän olla stressaamatta, huonolla menestyksellä :ashamed:

Helpottavaa kuulla että muillakaan ei kökköset ruuat aina kelpaa, jospa se tästä. Ja kyllä mää nyt aikavahvasti veikkaan noita ylähampaita syyksi tähän syömättömyyteen ja kun maitokaan ei oikein kelpaa..on varmaan kipee reppana. Ja kun ne hampaathan saattaa jo kauan ennen kuin puhkeaa kipuilla, eli ilmeisesti viikkoja.
Nyt aion suosiolla syöttää sileämpää ruokaa ja 8kk ruoista vaan niitä makaroniruokia, josko ne vielä kelpais (paremmin tuntunut ne uppoavan) kuin ne kovat potun palat. Pakkasessahan on myös itse tekemää ruokaa, mutta sitä en nyt ole kokeillut, koska ensiksi poika alkoi kieltäytyä siittä, mut sitäkin vois joku päivä taas kokeilla.
Eilen ja tänään annoin 5-6kk sosetta ruuaksi ja vetäs kyllä hyvällä ruokahalulla koko purkin, että siittä ettei ois nälkä mitä ilmeisemmin ei ole kysymys..Eiköhän sitä kuiten jossain vaiheessa sit siirrytä karkeempaan ruokaan..viimeistään eskarissa :D

Olipas teillä Gothaur ollut mielenkiintoinen viikonloppu, ja ihan alkoi hieman hymyilyttää toi teksti kun sitä luin, kun sulla on niin hauska ja eläväinen tapa kirjoittaa, niin että voi sielun silmin melkein nähdä ne tilanteet..Mutta siis ei tietty yhtään hauskaa varmaan tuossa tilanteessa ollut..Toivotaan ensikerralle parempaa remppaa..

Neamma : siis teilläkö myös mennään jo yksillä päikyillä, minläslainen päivärytmi siis syömisineen, nukkumisineen, juomiseen teillä nykyään on? Meillähän ukkeli myös menee välillä yksillä ja välillä kaksilla unilla. Mut esim tänään annoin jo sit ennen päikyille menoa 10.30..kun on niin monena päivänä nukkunut ruoka-aikansa ohi...

Ja muutkin laittakaa päiväohjelmaanne taas, Katja tuossa jo nopsana ehtikin ensin..

Meillä siis näin yritetään ainakin nyt..

8.30 puuro 1-1,5dl
10.30 sose 1prk (pieni)
unille 11->
14. purkki hedelmä sosetta
16.30 sose 1prk (pieni)
19 iltapuuro 1,5dl

Maitoa sitten koitan johonkin väliin tunkea...
 
mitähän mä räpelsin, no ruokailu homma jatkuu..
n. 14 1 pikku prk itsetehtyä mössöä
16 1 prk yosa-kauravalmistetta tai hedelmämössöä
leipää tai jotain sormiruokaa
20 iltapuuro reilu 1 dl

Tällä systeemillä ollaan nyt vähän saatu parannettua yöunia. Valtsun tarttee näköjään olla ihan supere väsynyt että nukkuu kelvollisesti.

taas mentävä..
 
Jaahas, ei nuo meidän ruokamäärät sit taidakaan kovin pieniä olla (tai tuo lihasoseen määrä kyllä on pieni) mut esim. iltapuuroahan meillä taitaa upota aika kivasti, kun vertailin muiden syömismääriin. Tuolla jo aiemmin kirjoittelinkin että kuinka paljon meillä syödään, mut muuten meillä on rytmi semmoinen, että aamupuuro n.klo9-9.30, päiväunet klo11-12, ruoka 12.30, välipala klo15, päiväunet 15.30-16.30, ruoka 17.30, iltapuuro 20.30. Yöunet kestää sit n.21-9.00, aamuyöllä n.05-06 aikaan juo kerran maitoa. Muuten annan maitoa päiväunille ja yöunille mennessä pullosta.
 
Meillä ei kokkareet ruuassa haittaa. Tänäänkin Irene söi jauhelihakeittoa, missä perunat ja porkkanat oli aika isoina paloina. Mut kovin yksilöllistähän tuo on. Oon päiväkodissa tavannut lapsia, joille vielä 2 vuotiaana vedettiin ruuat sauvasekottimella ihan sileeks ja kyllähän nuokin lopulta oppi karkeampaa ruokaa syömään. Ja noissa kaupan purkkiruuissa ne perunanpalat on tosi kovia kuutioita, etten ihmettele, vaikka niitä vauvat vierastaa. Kyllä Irenekin niitä ruokia joutuu huomattavasti kauemmin suussaan pyörittelemään ennen kun saa nielastua.

Jaaha. Gorthaurilla oli herra Murphy viikonloppuvieraana. Pikun tavoin alkoi minuakin hiukan hymyilyttämään kertomuksesi. Tuosta sais oikeesti hyvän sketsin! Mutta tosi ikävää kuitenkin, kun teillä ei hommat edennyt. Kantsii ehkä kuitenkin pyytää joku lapsenvahdiks ens kerralla, kun meinaatte remppaa mennä tekemään. Ite oon ainakin usein huomannut, että jos suunnittelee jotain kotitöitäkin tekevänsä, niin Irene on tuolloin tosi vaativalla päällä eikä edes suostu nukkumaan normaaleja päiväunia. Aavistaako sitten, ettei äidillä olisi hänelle aikaa?

Päivärytmistä:
7-8.30 herätään, aamupuuro ½-2dl
10 tissiä ja ulos nukkumaan
12-13 lounas ½-2dl
14-15 välipala hedelmäsosetta/jugurttia 1-2dl tai tuoretta hedelmää
15-16 tissiä ja ulos nukkumaan
17-18 päivällinen ½-2dl
20 iltapuuro 1-2dl
21 tissiä ja nukkumaan

Meillä ei päivät todellakaan mene kellon tarkkaan, mutta jotakuinkin noissa vaihteluväleissä. Ruuissa on pääsääntö se, että jos lounasta menee hyvin (=sellanen iso purkki tai vastaava määrä omatekosta) niin päivällistä syödään huonommin (= ehkä n. puoli purkkia) tai sit lounasta menee huonommin ja päivällistä paremmin. Puuroo menee hyvin vaihtelevasti, aamusin syödään yleensä tavallista kaurapuuroo hedelmäsoseen kera ja iltasin vauvapuuroa. Tissiä syödään myös aamuisin ennen heräämistä ja myös yöllä on usein edelleen se yksi tankkaus, sitten päivisin noiden mainittujen lisäksi tarpeen vaatiessa.
 
Ainiin, piku, ootko muutes kokeillu antaa Jasulle semperin 6kk purkkiruokaa? Ne on kans isoissa purkeissa, niitä on muutamaa erilaista, ainakin ilta-ateria nimellä pastaa&lohta ja pastaa&kalkkunaa, ja sit kana-couscous-tomaattisalsa. Niissä on pieniä kokkareita, mut ei läheskään niin isoja mitä 8kk purkeissa. Albert söi joskus niitä..
 

Yhteistyössä