***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

täähän käy jo ihan työstä kun teidän juttuja lukee :LOL: oli niin hurjasti tullut taas tekstiä..vaikka kivahan teidän kuulumisia on lukea.. :D

KiloG mulla esikoisesta painoo tuli jotain 7-8kg vaan..laihduin kyl raskauden alussa jotain nelisen kiloo,ei vaan ruoka maistunut sillon,kaikki eto..kaikki jäi sairaalaan et olin samoissa painoissa jälkitarkastuksessa kun raskauden alussakin.Mä en imettänyt kun 10päivää kun ei vaan tullu maitoa.

Onko muilla ilmennyt kutinaa?Siis et kutiaa joka paikasta koko ajan..tää on niin rasittavaa..en mä tiä sit ku eniten kutiaa reisistä missä on vielä vanhat raskausarvet.. :eek: mikähän tohon auttais?rasvaus?

Täälllä tais joillakin muillakin olla torstaina eka neuvola..mua vähän jänskättää paljon mä painan ku mä en ole käyny puntarilla..en edes muista koska viimeks..toi oma puntari on vähän huono,kun paristot loppuu heti melkein ku ne siihen on laittanut,ja ei mitään halvimmasta päästä ne patterit ole..kauhee ku musta on tullu pihi.. :LOL:

Muzzulle oikein iso :hug: ja jaksamisia..


 
ai niin unohdin kysyä,että kun tuossa yhtäkkiä tajusin että kun sinne neuvolaan menee kun mun täytyy ottaa neiti mukaan,et haittaakohan se?oletteko muut ottaneet ja mitä neuvolassa sanottu?luulis ettei haittaa..mies tulee mukaan neuvolaan et tietty se voi katsoo tytön perään.
 
Kivasti taas tekstiä :) Muzzulle iso :hug: Inhottavaa että tuollain voi käydä :(

Täällä rinnat edelleenkin niin kipeät että pahaa tekee esim juokseminen.. :/ Ja kasvanut ne on jo kuppikoon verran :O

Mutta kirjottelen illalla enempi, nyt lähdetään kaverin ja muksujen kanssa kirpputorille! :)

Niinuska05+Pirpana 5+1
 
hei
minä ilmottaudun myös tammivauvoihin. laskettuaika on 22.1.10 tämä on minulle kolmas lapsi. miehelle toinen. eli ensimmäinen on minun edellisestä liitosta ja tämä tuleva toinen yhteinen.
esikoinen on poika 4,5v ja toinen tyttö 1,7v. minulla on tästä poika olo.. mut saa sit nähdä.ei aioita ottaa selville kumpi on tulossa. raskausviikkoja on varmaankin jotain 5+ ei tule enää niin tarkkaan seurattua kun ehkä sitä on jo niin "kokenut" tässä asiassa. oireitakaan ei minulla juuri ole. ei ole rinnat kipeanä. mahaa valillä vihloo ja jomottaa. valillä on huono olo. ensimmäisessä raskaudessa ja toisessa oli paljon kovemmat oireet heti alussa siks tuleekin välillä mieleen et onko kaikki hyvin. mut josko niitä ei sitten vaan huomaa tai kiinnitä enää niin paljon huomiota??
kyllä sitä väkisinkin miettii voiko vielä kolmaskin raskaus mennä niin hyvin kuin muut. olen heti tullut raskaaksi kun on vaan annettu lupa tulla. tämä jää viimeikseksi lapseksi jos kaikki menee hyvin.
onko muilla ennen raskaana olevilla oireet heikommat kun edellisissä raskauksissa? tai onko teillä muilla mieliala vaihteluita kun tulee mieleen et alkaako menkat kohta kun välillä vituttaa ja välillä itkettää.
edelliset ovat syntyneet 5-8 pvä la:n jälkeen et odotettavissa että tämäkin menee yli.
mukava odottaa teidän kanssanne. täytyy lähteä siivoomaan. jouduin jäämään pois töistä tänään kun tytöllä on lämpöä.

niin ja kyssiin mennään synnyttämään
 
Täällä voidaan tosi pahoin :$

Hentsu84 mulla on oikeastaan vain sellaista ihottumaa taipeissa ja lääkäri arveli että olen allerginen jollekin. Mutta lääkäri kysyi sitten onko muuten kutinaa, koska raskauden aikana se kutina voi kuulemma viitata maksa-arvoihin.. Ei ole tarkoitus pelotella, mutta ainakin tiedät että jos rasvaaminen ei auta niin sitten voisi ne maksa-arvot varalta katsoa. Tosin itselläni ainakin ihan kuiva iho tekee pelkästään tuollaista kutinaa toisinaan!

Äityli30 eihän se vuoto onneksi välttämättä mitään tarkoita ja sinulla onkin jo tuosta kokemusta, että kaikki voi olla ihan hyvin vuodosta huolimatta =)

Tiuhti-81 tervetuloa! :wave:

Pinkgreen mullakin oli muutamia päiviä välissä, ettei ollut lainkaan huono olo, mutta tulikin sitten entistä pahempana takaisin.
 
Muzzu voimia ja jaksamista! :hug:

Hipkukka ja Naps -Kiitos vinkeistä. :flower: :flower: Kävin jo kattomassa MLL-sivuilla. Laitoin meiliäkin. Aika hienoa että jo raskaana oleville järjestetään tapaamisia!! Hiukan pelottaa se, että jään yksin lapsen kanssa ja kun en tunne ketään muuta lasten kanssa kotiin syksyllä/talvella jäävää lähistöllä ja sukulaiset on kaukana. Miehellä on alkamassa syksyllä työ joka vie sitä entistä enemmän työreissuille.

Hentsu - Mun jalat on kutiseet ihan tolkuttomasti välillä. En osannut yhdistää sitä raskauteen :) Rasvailin jalkoja, mutta ei se mun mielestä auttanut... Nyt ei kutise, onneksi.

Enää kaksi päivää varhaisultraan!! :p Jännittää kieltämättä vähäsen.
 
Lumi Mulla on 3vk:n saikku. Ens maanantaina töihin mikäli siltä tuntuu. Lääkäri kyllä epäili että jatkuu vielä mutta käyn minä edes koittamassa hommia pitkästä aikaa.
Tosin minulla kun on niitä pahoinvoinnin tekijöitä tuplasti masussa ja sitten ne sairaudet niin siinä on monta tekijää jotka tekevät sitä pahoinvointia minulla.
 
minäki ilmottaudun tänne, tuonne helmikuisiin jo kirjottelin mut voi hyvin olla et tänne oikeesti kuulun. selviää 5.6 ku on eka neuvola =)

eilen sain tk:n pissatestistä plussan, kierto oli jo yli 70 eli aikalailla arvausten varassa mennään millä viikolla olisin ja millon olis la.

täällä on kova flunssa päällä, koko ajan saa olla niistämässä :snotty: lämpöäkin on varmaan jonku verran. alavatsavihlasuista on ollu nyt pari päivää taukoa, ihan pieniä 'menkkakipuja' tullu tänään.

ootteko te kiinnittäny jo paljon ravintoon, et mitä syötte? tuossa surffailin netissä ja huomasin et foolihappo olis tärkeetä näin alkuraskaudessa, mistähän sitä saa? vissiin ruisleipä ja jotkut hedelmät...?
 
Heissan pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille. en jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta muzzulle iso halaus ja toivotaan parempaa onnea jatkossa :hug:

Galluppeja oli monenlaisia eli
vitamiineista: en ole käyttänyt mitään vielä, mutta suunnittelin sitä raskaana oleville tarkoitettua monivitamiini valmistetta ostavani piakkoin.

asunto: juuri muuttamassa omakotitaloon jossa jotain 120 neliötä ja maaseudun rauha :)

auto: 2 perus hlöautoa ja pakettiauto löytyy pihasta ja kyllähän me mahdutaan matkustamaan vielä sittenkin kun vauva syntyy kun meitä sitten se sallitut 5 hlöä :)

painosta: ekasta mulle tuli 5 kiloa kun oli raskausdiabetes ja roima ylipaino jo valmiiksi ( 20kg), nuo kilot lähti nopsaan ja siinä sivussa 15 muutakin ylimääräistä painonvartijoiden ansiosta :)
toisesta tuli jotain 12kg ja nekin kilot karisi helposti pois.

nyt on tilanne aika arveluttava... mulla jostain syystä nousi nyt ennen odotusta paino 10kg 4kk aikana ja nyt sitten on sellaset 10-12kg ylipainoa jo lähdössä... toivoa sopii ettei tule kovin paljon odotusaikana lisää..

kertomisesta:
Ollaan molemmat minä ja mies kerrottu muutamalle hyvälle ystävälle, mutta ei vielä lapsille eikä kummankaan vanhemmille.
Ajateltiin, että kunhan maanantain neuvolasta selvitään ja jos sieltä sydänäänet löytyisi jo niin sitten kerrotaan kaikille :) Mä niin odotan että pääsen kuuluttamaan asian kaikille :D

Juilii ja vihloo masusta aika ajoin ja varsinkin jos enemmän hääräilen tässä muuton tiimellyksessä. huono olo on aika jatkuvaa, mutta oksentanut en ole. Täytyy yrittää syödä riittävän usein niin ei tule paha olo..
Pää on kipeä jo ainakin toista viikkoa, mutta täytyy yrittää kestää..

Piprane ema ja pikkunen 6+5
 
Muzzu Ei ole reilua!!! :hug:

Terveisiä ultrasta. Kaikki oli hyvin ja yksi pikkuruinen sydän löytyi. Laskettu aika muuttui, se on nyt 8.1, eli päivällä eteenpäin meni. "Varpunen" oli 12,4mm pitkä ja vastasi viikkoja 7+3 (inssin mukaan 7+5, joten lääkäri laittoi kompromissipäivän LA:ksi) Mummo ja ukki on jo itketetty, ja nyt aletaan puhua muillekin asiasta - kyllä tähän nyt jo voi mielestäni uskoa :D

Paino nousi mulla ed raskaudessa muistaakseni 16kg, laitokselle jäi 8kg, jos en nyt ihan väärin muista (vauva oli kyllä ISO päälle 4kg ja 56cm) Loput tippui myös nopeasti. Alkukoko oli 160/50, mutta nyt on vajaa 10kg lähtöpainoa enemmän, joten voivon, että max 10kg tulisi. Tarkoitus olisi imettää mahd. pitkään täysimetyksellä (en tule siitä ottamaan paineita kyllä!), joten eiköhän ne kilot taas karise.

sairasloma mulla jatkuu nyt kuun loppuun ja asin reseptin pahoinvointi suppoihin, en kyllä tiedä, haluanko käyttää. Lääkäri vakuutti niiden olevan vallan turvallisia... Kuulemma on normaalia, että viikko kerrallaan määrätään saikkua. Ajattelin, että käyn apteekista hakemassa ne seaband-rannekkeet, jos niisät olisi apua, olen kuullut kehuja. Tietääkö kukaan?

Vitamiineista olen käyttänyt Lady Vitan raskausvitamiinia, mutta nyt kun paketti loppui, niin ostin Multi Tabs raskaus-vitamiinia. Olen aloittanut käytön jo ennen inssiä, kun niitähän suositellaan jo raskautta yrittäessä. Ajattelen, että raskausvitamiineissa on normaali suomalaiselle odottajalle passeli määrä ja yhdistelmä - noistahan ei oikein käytettynä ole yliannostuksen vaaraa, pitoisuudet on kuitenkin niissä niin pieniä varrattuna vaaralliseen määrään.

Mussu ja Varpunen 7+3
 
marjutti86 Tervetuloa mukaan porukkaan, laitoin sinut tuonne LA avoin porukkaan. Kunhan tiedät sitten lasketunajan niin laitetaan sitten sille päivälle listalle sinut.

Mussu Kyllä on hauska lukea kun olette käyneet näissä neuvoloissa ja niitä laskettuja aikoja on muutettu päivän vuoksi. Siis siinä mielessä kun kuten jo kirjoitin kun täällä sanottiin ettei niitä muuteta muutaman päivän vuoksi. Ainoa missä sitä mukamas muutetaan on sitten se rv12 ultran jälkeen jos heittoa on päiviä. Pitäisköhän sanoa sille neuvolan tädille että käyppä lukemassa kuinka paljon on munklattu näitä päivä jo tässä meidänkin ketjussa :LOL:
No joo, voihan se olla että se on täällä päin suomea tapana ja KYS sitten on mikä määrää sen LA:n kuten mulle sanottiin. Sitä vaan sitten tietty vois kummastella että entäs ne joilla ei ole siellä sitä ravaamista kuten minulla tulee olemaan? Heillä ei varmaan muuteta sitä lainkaan vaikka olis mitenkä pielessä. Pikkasen on ilkeilevä olo paikallista neuvolaa kohtaan nyt kyllä :saint:
 
Pinguli Kuinka korkea sun verenpaine oikein oli?
Hyvä että palauduit hyvin :)
Puhuivatkos sulle kukaan että uusiutuuko tuo?

Hentsu84 Kyllä mulla oli tuo keskimmäinen yleensä neuvolassa mukana, kun kuopusta odotin, vaikka olin ihan "yksin" siis mies ei mukana. Leikki leluilla siinä vieressä kun "täti" tutki mua.
Aluksi pelkäsi vähän sitä "sydänäänten kuuntelua" kun makasin siinä "pöydällä" ja kun sitten mitattiin mahaa ja tutkittiin vauvan asentoa jne.
Sitten kun vauva oli syntynyt, ihmetteli "miksi äiti ei enään mene siihen makaamaan" :D

Noista vitamiineista. Mun on joka kerta pitänyt ostaa, mutten ole sitten saanutkaan aikaiseksi. Mikä vitamiinivalmiste olisi hyvä? Onko noissa mitään eroja?

Väsyttää taas niin älyttömästi, ettei pääkään oikein toimi ja tulee kirjoittetua sekavasti :ashamed:
 
Zaara Onnea ja tervetuloa meidän tuplamahalaisten joukoon :hug: :heart:
Mitäs ajattelit kun siellä ne kaksi näkyi? Mitenkäs mies reagoi?
Itsellä oli aika päähän lyöty olo ja ei se mieskään osannut mitään sanoa kun uutisen töihin silloin soitin heti. Toivotaan että kaikki menee hyvin ja kasvatetaan isot masut.

Kukas se sanoikaan että ei kahta ilman kolmatta minun ja hempukan lisäksi? No enää ei tarvitse arvailla kuka se on. :)

 
Mahtavaa, nyt jo kolmannet tuplat tulollaan. Onnea! Toivottavasti tämä minun mahani koko on muuten vaan taas näin suuri heti alussa... Viime raskaudessa sain kuulla monesta suusta "ettei vaan kaksoset ois tulossa". Meillä kulkee suvussa kaksosraskaudet...

Liikunnasta Mitä liikuntaa harrastatte ja miten pitkälle aiotte harrastaa? Itse harrastan aika "rajua" joukkuelajia. Sykkeet tapissa mennään... ajattelin vielä kesäkuun puolessavälissä käydä kahden päivän turnauksen... onkohan ihan hullua... Pitää varmaan oman voinnin mukaan mennä?
 
Zaara Onnea tuplauutisista :heart: :flower:

Enie Ei täällä meilläkään lähdetä tota la:ta muuttamaan jos ei ultran mukaan heitä yli 4päivällä,mulla viimeks täyttyi just toi 4pv ja kysyivät et haluunko et se muutetaa,ni pääsen pari päivää aikasemmin mammalomalle,mut eipää toi la oo ku vähä suuntaa antava,meillä mennää ainakin aina yli ja reippaasti,toisaalta hyvä et siirtävät vähä aikasemmaks ni pääsee aikasemmin käynnistykseenkin ;)
 
Voi kun oli taas paljon tekstiä :) Kiva aloittaa päivä lukemalla teidän kertomuksia, etenkin neuvolakäyntejä, itse odotan innolla ekaa käyntiä, joka olis siis 8.6 (muistaakseni rv 7+3).. :) Voiko sinne ottaa miehen mukaan, olis niin paljon "turvallisempi" olo kun kaikki on uutta.. (Miehellä entuudestaan kaksi lasta)..

Täällä ei edelleenkään mitään oireita, väsymyski menny ohi, viime yönä kyllä nukuin 12 tuntia, mutta kun vapaalla olen niin yleensä nukun 10-12 tuntisia öitä.. :D
Haluisin tehdä uuden testin, mutta en uskalla, jos se näyttääkin negaa :/

Mutta pitää vain toivoa parasta :)

mamma-- ja verso 5+4 :heart:
 
Lumi Ei sillä ole merkitystä että lukeeko sinä latinaksi, suomeksi vai onko siinä se koodi kun ne kooditkin joudutaan tarkistamaan kelalta haettavia saatavia varten. Alkaa muistamaan jo aikamonta perus ICD koodia ulkoa numeroista, kun aika monta saikkutokaria kuussa vilahtaa silmien ohi :)
Mulla lääkäri kirjoitti sen hypermesis gravidarumin syyksi ja vielä koodin hienosti perään H6.
Sitten vain totesi ettei siihen enää mainitaa kaksosta tarvita laittaa kun riittää jo tuossakin syytä :LOL:

kujakatit Kiva kun jossian muuallakin on sama juttu edes jossain
:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Muzzu Hipkukka ja Naps -Kiitos vinkeistä. :flower: :flower: Kävin jo kattomassa MLL-sivuilla. Laitoin meiliäkin. Aika hienoa että jo raskaana oleville järjestetään tapaamisia!! Hiukan pelottaa se, että jään yksin lapsen kanssa ja kun en tunne ketään muuta lasten kanssa kotiin syksyllä/talvella jäävää lähistöllä ja sukulaiset on kaukana. Miehellä on alkamassa syksyllä työ joka vie sitä entistä enemmän työreissuille.
Ihan joka paikkakunnalla noita raskaustreffejä ei järjestetä. On kiinni vähän vapaaehtoisten innostuksestakin...
Kun lapsen synnyttyä ja vointi siltä tuntuu, niin kannattaa ihan rohkeasti ja sitkeästi lähteä perhekerhoihin yms. Vaikka aluksi tuntuu, ettei kehenkään tutustu, niin yhtäkkiä sieltä alkaakin tuttuja saamaan :D Miulla ainakin on ollut paljon enemmän menoja lapsen saamisen jälkeen, kuin lapsettomana. Mieskin joskus kalenteria katsellessa pudistelee päätään ja kysyy, ollaanko me koskaan kotona :whistle:

Liikunnasta Liikuntaa voi harrastaa oman voinnin mukaan, itseä kuunnellen. Kyllä keho kertoo, kun ei enää jaksa. Jos on jo harrastanut jotain raskasta liikuntaa sitä ei tarvitse raskauden takia lopettaa. Mutta raskauden aikana ei kannata aloittaa mitään uutta raskasta lajia. Esim ratsastusta ei tarvitse lopettaa, mutta sitä ei kannata aloittaa harrastamaan raskausaikana.
Edellisen raskauden aikana kävin tunnin koiralenkillä vielä päivä ennen käynnistystä. Matka ei ollut ihan sama kuin ennen raskautta, eikä vauhtikaan, mutta tunnin jaksoin ja pystyin silti hyvin kävelemään =)
 
pinkgreen, itse kävin edellisessä raskaudessa Mehiläisessä varhaisultrassa. Varaat vain ajan suoraan gynekologille, heillä on ultrat käytössään. Varmaan Diacorissa ihan samalla tavalla. Tällä kertaa olen itse menossa Femedaan varhaisultraan.
 

Yhteistyössä