***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Huh, miten paljon tekstiä tullut, ihan saa urakalla lukea :). Kirjoittelin jo äsken tätä viestiä, mutta vissiin liian pitkään kun se katosi johonkin ja huomasin että olenkin kirjautunut ulos. Uusi yritys nyt. Kiva kyllä kuulla mitä muut miettii ja miten menee. Varasin tänään ultran ensi viikon keskiviikoksi, silloin pitäis olla vähintään 7+0 täynnä, joten sykekin pitäisi näkyä. Kiva kyllä saada tietää ollaanko oikeesti viikolla 7 vai jo pidemmällä. Oma tunne on kyllä että ihan alussa vasta. Olis pitänyt testailla jo aiemmin ni tietäs milloin viimeks ollu negatiivinen :). Jotenkin en vaan uskaltanut ajatella että sitä voisi niin pian tulla raskaaksi, kun imetyskin loppui vasta hetki sitten. Mutta ensi viikolla selviää ja toivottavasti kaikki olis hyvin.

Kiloista joku kyseli. Itsellä tuli ekassa raskaudessa 11 kiloa ja sairaalasta kotiin tullessa ihmettelin kun näytti että olis vaan 3 kiloa lähtenyt ja oli kuitenkin 4-kiloinen vauva mukana :). Oli vissiin tullut syötyä aika hyvin sairaalassa. Mut sit kun imetys lähti käyntiin niin kilot lähti ihan ropisemalla ja 5 viikon kuluttua olin lähtöpainossa. Sit lähti vielä muutaman kilo jotka tuli välittömästi takas kun imetys loppui ja nyt tuntuukin että on ihan vaikeuksia pysyä normipainossa, kun oli tottunut että imetyksen aikana sai syödä ihan kuinka paljon vaan ja kaikki kului kuitenkin pois.

Verikokeita meillä otetaan neuvolassa vaan sillein et pistetään sormeen ja puristetaan siitä pisara. Sitten alkuraskaudessa käydään labrassa antaa verinäyte hepatiitti- sun muita testejä varten.

Laskettua aikaa miulla ei viimeksi muutettu vaikka oli kolmen päivän ero. Synnytys meni sitten 11 päivää yli lasketun, joten eipä sillä ollut mitään väliä. Eihän ne vauvat katso laskettua aikaa, tulevat silloin kun tulevat :).

Naps 5+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Hipkukka taisit mainita että sukulaiset kaukana. Mulla sama juttu. Mistä/miten löysit mamma-kavereita?
Oikein muistit. Oli vielä niin, että kun tälle paikkakunnalle muutettiin, en tuntenut täältä ketään (eikä mieskään). Paikkakunnan MLL järjestää raskaus-treffejä. Joka toinen viikko, vapaa pääsy, välillä on joku aihe, joskus vain vapaata keskustelua. Sieltä tutustuin ensin joihinkin mammoihin ja myöhemmin MLL:n vauvakahvilassa tuli lisää tuttuja. Suosittelen ainakin muutaman kerran käymään ja vilkaisemaan mitä se touhu on :wave: Tällä paikkakunnalla uudet ainakin on otettu tosi hyvin vastaan. Nykyään käyn pojan kanssa MLL:n perhekahvilassa ja seurakunnan järjestämässä perhekerhossa. Sieltä niitä uusia mammatuttuja lähinnä on tullut (talvella sai lähes joka viikko jonkin kotiesittely kutsun :D)Puistoissa ei oikein tule sillain tutustuttua.


Me ei muuten kerrottu esikoisesta tarkkaa laskettua kellekään. Puhuttiin vaan, että lokakuun lopulla tai marraskuun puolella pitäs syntyä. Säästyttiin suurimmilta jokojoko-kyselyiltä. Onneksi, koska poika syntyi lopulta yliaikaisena käynnistyksellä. Varmaan nyt tehdään sama, ei kerrotä tarkkaa laskettua, vaan jotain sinne päin.

 
Lili78, nyt en muista oletko sanonut missä suunnalla asut, mutta onko teidän paikkakunnalla avoimia päiväkoteja? Siellä tapaa helposti muita äitejä! Ja jos teidän neuvola järjestää perhe/synnytysvalmennusta niin raskauden loppuvaiheessa tapaat siellä muita odottajia, sieltä voi löytyä sellaisia tuttuja joiden kanssa voi pitää yhteyttä myöhemminkin. Kannattaa neuvolasta kysellä myös millaista muuta "ohjelmaa" teidän paikkakunnalla tarjotaan. Olen itsekin toiselta paikkakunnalta muuttanut Espooseen ja aiemmin täältä tunsin lähinnä työkaverit mutta nyt esikoisen synnyttyä on kyllä saanut paljon kavereita lisää!
 
Kiitos teille haleista ja muistamisesta :heart:


Meille ei tällä erää ole vauvaa tulossa. Viime viikolla ultrassa näkyi pienen pieni alkio, joka vastasi viikkoja 4-5 vaikka yli 6 oli kasassa. Syke erottui, mutta heikosti. Tänään tarkistus ultrassa sykettä ei enää sykettä näkynyt ollenkaan ja alkio oli pienentynyt. Lääkkeellinen tyhjennys on nyt menossa.

Kovin surullista ja toisaalta suututtaa kun tämä vauvan saaminen on nyt niin vaikeaa. Päivästä teki helpomman vierellä oleva mies, upea kesäinen ilma ja iloinen esikoinen. Vaikka olo on aika kurja fyysisesti ja henkisesti, yritän katsoa tulevaan toiveikkaasti. Vauvan yritys jatkuu heti kroppa tästä toipuu.

Oikein ihanaa odotusaikaa teille ja nauttikaa kesästä :flower:
 
muzzu lle :hug: onnea uuteen yritykseen!

On niin surullista kun moni joutuu kokemaan keskenmenon, mutta niinhän se tais mennä että prosenttuaalisesti lukema on huikea kui moni sen joutuu kokemaan.. :'(
Täällä yhden km:n kokemus ja silloin se tuntu ihan mielettömän pahalta..

Painosta oli kyselyä, mul tuli 15-16 kg, 8 kg jäi laitokselle ja loput lähti melkein kuukaudessa ihan itestään, ja oikeestaan n. 6 kk synnytyksen jälkeen olin 4kg hoikempi kun odotuksen aloitettuani.. Normipainoinen olin siis , joten ihmettelin miten niin äkkii läks kilot..

Nyt en osaakkaan stressaa ollenkaan syömisistäni ku luotan et lähtee sit pois, saapi vaan nähä et lähteekö... :whistle:
 
Heissulivei tytöt!

Mulla oli tänään neuvola. Hirvee kasa kaikkia esitteitä tuli mukaan, vaikka tuntuu vähän turhalta lukea sellaisia kun kuitenkin aika hyvässä muistissa noi vauva-ajat. Ja kauheat kyselyt taas kaikista alkoholista, tupakasta ja huumeista. Siis onhan ne tärkeitä asioita, mutta kun itse ei käytä mitään niistä, lähinnä väsyttää vastailla niihin kysymyksiin.

Ja vähän kyllä taas pitää urputtaa tästä Helsingin touhusta: ensinnäkin ensimmäinen lääkärineuvola on nyt sitten viikolla 28 tai jotain, alkuraskauden lääkäri on poistettu kokonaan. :eek: Siks toisekseen, meillä neuvolatäti ei ota mitään verinäytteitä, vaan ne otetaan labrassa, joka kyllä varsin kätevästi oli samassa käytävässä. MUTTA heillä on HUSLABissa eri tietojärjestelmä kuin terveyskeskuksessa, ja sen tökkimisen takia he eivät saa lähetteitä heti sinne vaan usean tunnin viiveellä. Joten, en sit päässyt antamaan mitään näytteitä tänään. Tosi kiva, kun mulla menee työpaikalta 45 min sinne terveyskeskukseen. :/

Muuten ei uutta, tosin tänään oksensin ekan kerran monta kertaa saman päivän aikana, joten onhan se jotain uutta. :D Niin joku kyseli pahoinvoinnin alkamisesta, mulla taisi alkaa rv 6 ja ehkä rv 7 oksensin ekan kerran. Nyt rv 9 ja koko ajan pahemmaksi tää on mennyt. Mutta onneksi ruokahalu on parantunut, se auttaa siihen pahoinvointiin.

Muzzu olen pahoillani. :hug:
 
Voi ei muzzu!!!! :'( :hug: lähetän täältä virtuaalista voimaa teille oikein paljon!!

painosta sen verran että ekalta tuli 14kg- 3kg pelkkää nestettä!!! :eek: 11kg jäi laitokselle ja loput lähti heti. toisesta saman verran tuli ja 2kk niin olin omissa mitoissa.. mutta mutta.. tästä kolmannesta tulikin sit 17kg!! ja eikä lähtenyt niin helposti. imetys ei mulla tiputa painoa ollenkaa vaikka kaikki kertovat että se on tehokas kilojen pudottaja :kieh: tästä kolmosesta ei jääny laitokselle ku 4kg!!!! |O |O loput kilot lähti vajaassa vuodessa. tai siis ei ihan kaikki n.2kg on vielä lähtöpainoon. mut se ei haittaa kun olen muutenkin normaalipainon alarajoilla.
nyt on siis lähtöpaino jotain 52-53kg. ja ennen tuota kolmosta painoin sen 50-51kg. mutta kai se on vaan luonnonlaki että vanhempana ne kilot lähtee huonommin. esikoisesta olin 21v kun olin raskaana ja tästä kolmosesta olin 30.. kymmenen vuotta on siis tehnyt tehtävänsä!! :D
 
Muzzu, kukaan ei tiedä miksi, mutta häntä ei ollut tarkoitettu tähän maailmaan. Tuntuu niin väärältä :'( Hienoa, että itse jaksat noinkin hyvin. Täältä palstalta saat niin paljon tukea kuin vaan näin "virtuaalisesti" pystytään antamaan. Itke kun siltä tuntuu, onneksi mies on tukena. Jaksamisia sinulle :hug:

Lili78 ei VARMASTI ole mitään riskiä vaikka olet A-vitaminoitua lisäravinnetta syönyt näin alkuraskaudessa. Ei taatusti! Ole huoletta :hug: Mä sain viime raskaudessa ihan hirveän hepulin kun tajusin syöneeni usemmankin graavilohileivän. Teki vaan niin kovasti mieli kun olivat siinä palaverieväinä... :ashamed: Taisin silloin itkuakin tirauttaa illalla, niin kovasti stressasin. Tällä kertaa PÄÄTÄN olla ylireagoimatta.

Väpä08, ihanaa että tyttö pääsee sun äidin luo hoitoon :hug: En itsekään niin pientä päikkäriin laittaisi (tämä ihan oma mielipiteeni, en tuomitse ketään sen perusteella mihin lapset menee hoitoon. Varmasti löytyy ihania tarhapaikkoja ihan pienillekin). Me löydettiin onneksi maailman ihanin pph, jonne vietäessä tyttö ei ole KOSKAAN itkenyt :) :heart: Tyttö oli 11kk kun aloitti hoidossa.

mamma- edell. kerralla pahoinvoinnit (ei aamu- vaan iltaoksut) alkoivat rv 7. Nyt ei vielä mitään. Mä oon jo ihan vakuuttunut ettei tuolla mahassa asu ketään! :eek: Tulee ihan ylimääräinen olo kun kaikilla tuntuu jo jos jonkinmoista vaivaa ja kolotusta olevan :LOL: Oispa siinäkin säkä jos olis kaksin kappalein viallista raskaustestiä tekemään! ;)

PainoG esikosta tuli melkein 20 kg ja kaikki meni mikä tulikin. Mun tapauksessa olis saanut tosin jotain jäädäkin. Eli ei koskaan ole kellään mikään kohden!

tammikuun4 - vuodot alkuraskaudessa on tosi yleisiä. Usein ihan vaaratonta. Varsinkin jos on ns. vanhaa verta. Limakalvot on niin herkällä että voi vuotaa niistäkin.

Hipkukka, mä kyllä aion varastaa tuon teidän idean!!! Esikko meni 2vk yli ja olin niiiiiin kypsä jokojokojoko -puheluihin!! |O Niinkuin en muka ilmoittaisi kun vauva on maailmassa! Loppuaikana en enää edes vastannut puhelimeen... :ashamed:

Mä soitin tänään neuvola-ajan. Neuvolanterkka suositteli varhaisultraa viikkojen varmistamiseksi (yksityisellä, kunta ei järjestä). Ultra-ajan sain huomiseksi ja eka neukka maanantaina. Onpas haipakkaa! :eek: Luulen, että oon vasta max.6.vkolla.
 
Mua huolestuttaa kun mulla ei ole ollut muutamiin päiviin mitään raskausoireita. Tai no, on väsyttänyt ja nälättänyt, mutta ei mitään rajumpia pahoinvointeja tms. Oon ollu ihan paniikissa tänään onko kaveri kuollut tai jotain tonne kohtuun ku ei mitään itsestään ilmottele. Stressaan vissiin taas vähä liikaa...
 
pinkgreen, mulla ei ylipäänsä ole ollut mitään raskausoiretta... Koita vaan nauttia oireettomuudesta (niin itsekin yritän), ei ole herkkua laatoittaa vessaa aamusta iltaan... :x Kyllä niitä oireita vielä piisaa kun viikkoja ropisee lisää :D
 
muzzulle isot halit :hug: :heart:

Itekin tästä toukan alusta juttelee siihen malliin,että "jos kaikki menee hyvin.."
Jotenkin taikauskosesti ajattelee,että 4 tervettä jo...

Mulla pituus/paino on 162,5 cm ja 61 kg.
Joka raskaudessa noussut 14 kg,12 kg jäänyt sairaalaan ja ne 2 kiinnteytynyt poies 2 kk:n aikana :)

Käytiin tänään moottoripyöräajelulla ja voi että oli ihana sää :D

Ai niin,mulle vois sinne tietoihin päivittää iäksi 31 v.,ja mulle 5.lapsi,miehelle 2. :heart:

TUULIA+NÖPÖ 5+6
 
Kerroin tänään anopille että tyttö saa pikkuveljen tai pikkusiskon. :heart: Onnitteli kovasti ja oli tosi onnellinen.Oli kuulemma "huomannut" mun massust et pieniin päin ollaan :whistle:
Juu mutta nyt tyttö itkee tuol sängys, täytyy mennä :wave:
KiaralA+Kitty :heart:
 
Muzzu :hug: paljon haleja :hug:

Tuosta painon noususta. Mulle 2 ensimmäisessä raskaudessa taisi tulla n.20kg, mutta ekassa lähti ja sairaalassa 16kg ja molemmissa melko nopeasti.
Kolmannella kerralla oli jo enen raskautta painoa enemmän (mä lihoin siis raskauksien välissä :ashamed: ) mutta painoa tulikin sitten vaan n.10kg.
Nyt saisin tulla enintään tuo 10kg, mielummin vähemmän.

Onkos täällä muuten ketään jolla olisi ollut raskausmyrkytystä?
Tai tietääkö joku siitä?
Mulle on meinaan 2 edellisessä ollut ja molemmat käynnistetty sen takia.
Että onko se taas edessä? Vai onko mitään mahdollisuutta ettei sitä tulisi nyt?
Voiko sitä jotenkin "estää"?
Mulla oli viimeeksi jälkitarkastuksessakin vielä proteiinia pissassa.
Veranpainetta pitäsi mittailla, olen tosi harvoin muistanut mitata, mutta paineet ovat olleet ihan normaalit onneksi.

Uskallankohan mä noihin "tietoihin" ilmoittaa että olen siis 28 vuotias ja 4. lapsonen tulossa :heart:

Hyvää yötä ja vauva-unia kaikille! :heart: :wave:
 
Iltaa. Pikaisesti tulin tuohon kilogalluppiin vastaamaan: Pojasta tuli huomat 5 kiloa, ensin laihdun 2 kiloa ja sitten tuli 7 sihen päälle, eli lähtöpainoon 5 kiloa. Ihmetys olis suuri, kun kaikki ei jäänytkään laitokselle, vaikka poika painoi melkein 4 kiloa :whistle: Mulla on noin 10 kiloa ylipainoa, eli ei paljoa enempää tarttis tästäkään vaavista painoa tulla :heart:

Nirppis ja Pampula
 
Itestäki tuntuu, että onkohan tuolla ketään enää, ei ole pahemmin oireita ollut.. väsymys vaan ja se, et syöminen on ihan uus juttu nykyään :D koko ajan pitäs olla syömässä :D
Kävinpä tuossa rullaluistelulenkin ja voi että oli ihanaa :DD Pakko jatkaa liikuntaa, ettei ihan rupsahda.. :D
 
Mulla oli raskausmyrkytys epäily joka johti sit käynnistykseen 40+3. korkeet paineet oli vaikka oli viel verenpaine lääkityskin aloitettu. Samoin pissassa oli jotain, mut muuten ei mitään.

KiaralA: Mul viimeks ku kävin varhaisultras yksityisellä ni makso jotain 114e

ON: Väskää ei jaksa nyt muuta höpötellä :)

Pinguli+Napero 7+2
 
Mulla alkoi jotain ruskea vuotoa nyt aamusta.. Eilen kyllä tein uuden testin niin oli todella vahva plussa :) Oli kyl mulla tytöstäkin alkuvuotoa, ja se oli verisempää.
Täytyy vaan pietää peukut pystyssä, että kaikki on hyvin masu asukilla...
 
Pinguli No en mäkään kyllä tiedä oliko mulla mitään raskausmyrkytystä, tajusin vasta kun olin kirjoittanut jo :ashamed:
Mutta siis jotain "häikkää" ainakin oli.
Tippuko sulla paineet heti synnytyksen jälkeen?
Entä miten muuten toivuit?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Pinguli No en mäkään kyllä tiedä oliko mulla mitään raskausmyrkytystä, tajusin vasta kun olin kirjoittanut jo :ashamed:
Mutta siis jotain "häikkää" ainakin oli.
Tippuko sulla paineet heti synnytyksen jälkeen?
Entä miten muuten toivuit?
Paineet ei heti tippunu et olin viel viikon päivät lääkityksellä, ja ei päästy kotiin ennen ku verenpaine oli kunnossa. Ennen sitä viime raskautta mun alapaine oli max 70 ja nyt on jääny vähän korkeemmaks tonne 80 hujakoille. Muuten toivuin oikeen hyvin ja nopsaa :) Vaikka oli mulla se raskausdiabetes myös :(
 

Yhteistyössä