***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Ensimmäinen itku meinasi päästä täälläkin. Menin ihan paniikkiin kun Lumi mainitsi monivitamiineissa olevan A-vitamiinia. Olen syönyt vuoden verran Multivitaa. Samoin kuin Hipkukka, foolihapon vuoksi lapsettomuuslääkärin kehotuksesta. Noh, enhän mä muistanut onko siinä A-vitamiinia ja pala jo nousi kurkkuun että voi ei jos siinä on. Onneksi löysin netistä sisältöluettelon ja ei ole. HUOH :p

Mun ruokavalioon on tullut enemmän kasviksia ja hedelmiä entiseen verrattuna. Maitoa en juo, kalsiumia varmaan tarvisi lisätä. Ottaako joku kalsiumtabletteja?? Kai se on ok käyttää niitä?

Hipkukka taisit mainita että sukulaiset kaukana. Mulla sama juttu. Mistä/miten löysit mamma-kavereita?

Eilen illalla tuli avattua arabialaisen halailut. Ihan yhtäkkiä olo muuttui ja alkoi tehdä todenteolla pahaa. Mies totesi että eikös tuo ole ihan normaalia. :kieh: Pakko oli vastata, että oli miten normaalia tahansa, mutta ei kivaa.
 
Hui varasin ajan varhaisultraan yksityiselle. 10.6. jolloin viikot 7+2 eli luulis sykkeen näkyvän vaikka oiskin sen 6 päivää vähemmän. Jotenkin on niin epätodellinen olo et josko sitten uskos ja sit vois kertoa äidillekkin jos kerrottavaa on.

Neuvolakin pitäs varata...

Mä en syö vitamiineja, oon huono tabujen syöjä. Alku menee hyvin, sit alkaa unohtumaan ja lopuks en muista ollenkaan. Olo vielä normaali (mikä aikasta pelottavaa) et en koe tarvitsevani vitskuja vielä. Syön paljon kasviksia ja hedelmiä ja nam pian saan omasta maasta mansikkaa :p

Meil lapset kipeänä :( Tahtoo unet jäädä vähiin mut onneks ei vielä kauheeta väsymystä ole. kop-kop

Jaahas nuorin kutsuu...

Farfalla ja otus rv 5+0 (elän nyt ton normikierron mukaan ainakin ultraan asti)
 
Lumi ja Lili Anteeksi tyhmyyteni kun en tiedä ja laiskuuteni kun en jaksa etsiä itse tietoa
että mitä haittaa A-vitamiinistä on?
Nimittäin minulta ei ainakaan multitabseja lääkäri kieltänyt.
 
Ruoka-aineista... Neuvolasta saa ohjeet, mitä ruoka-aineita pitää välttää, mitä olisi hyvä vähentää ja miksi. Itse en käytä raskausaikana pastormattomia maitotuotteita... joka siis tarkoittaa lähinnä ulkomaalaisia tuorejuustovalmisteita. (Suomessa ei lain mukaan saa tehdä maitovalmisteita pastoroimattomasta maidosta, joten suomalaisia käytän normaalisti)... paitsi että nyt olen maidottomalla ruokavaliolla imeväisikäiseni vuoksi, joten i tule muutenkaan käytettyä... Raakaa kalaa en syö muutenkaan, mutta sitä en käyttäs...

Auto-gallup... meidän pitää muutenkin kulkee 2 autolla, jos kaikki johonkin lähdetään. Meillä oli 9-paikkainen auto, mutta myytiin se pois, kun todettiin, että uusioperheellisinä sillä oli loppujen lopuksi vähemmän käyttöö... Ja nythän meit tuliski oleen yhteensä 10, joten pitäis ajaa bussikortti, jotta saisi selaista määrää kuljettaa. 2 farmaria löytyy. Normi 5-paikkainen, sekä 7-paikkainen =)

Kertomisesta... Kerrottiin molempien vanhemmille ja mun siskolla... Muille vasta sitten joskus... jos MÄ maltan pitää asian sisälläni =)=) =)

Vitamiineista... nyt joudun ottaa kalkkii ja sit otan D-vitamiinia. Rautaa varmaan sit vko:sta 20 about... ku neuvolasta antavat ohjeeksi...

Väsy on... e muita oireita.

rakuuna & Ihme (onks se nyt 5+4)
 
Huih, päivä etten käynyt ja ootta kerenny naputtaa jo hirmusesti :)

Gallupeista sen verran että me laitetaan 58neliöinen rivitalopääty myyntiin, mennään sitten vaikka vuokralle jos ei toista omaa (haave omakotitalosta) ole mahdollisuus ostaa. Tyhmää mennä maksaa kaupungille vuokraa kun omaakin voisi maksaa, mutta ei voi mtn, ehkä joku päivä sitten maksetaan sitä omaakin :)
Miehen vanhemmille ei vielä olla kerrottu, (aika jyrkkiä toisen lapsen suhteen ja muutenkin) mutta itte oon kertonu omalle äidille ja jokuselle kaverille että saan jutustella jonkun kans jos siltä tuntuu, nyt ei tosin ole ihan niin puhumisen tarve kun Lauraa odottaessa.
Autoa ei vaihdeta, mies vaihto sen ja esikon ollessa alkutekiöissä :)

Minä alotan työt 15.6 taas kun mammaloma loppuu, josko saisi äitiyspäivärahoja hieman nostettua.. Laura menee äidilleni hoitoon, en missään nimessä antaisi tai laittaisi 9kk ikäistä lastani hoitoon kunnalliselle, on se niin kovin pieni. Toisen jälkeen olen kyllä sitten kotona tovin jos toisenki, sanoo kuka mitä hyvänsä.

Oireita on nyt ollut jo pikkusen, eilen oli eka kunnon väsy päivä ja tänään on kuvotusta havaittavissa mutta siis tosi vähän mtn.

Voimia joukosta pudonneille, elämä on niin epäreilua, ne jotka haluaisi ja ansaitsisivat lapsen, niiltä otetaan se pieni pois ja ihminen joka ei halua eikä ansaitse ni tuntuu että niille tulee melkein väkisin vauva :(

Varasin äsken meidän ekan neuvolan..son 12.6 jolloin viikkoja on 8+4, sitä odotellessa.

-väpä ja kirppu rv6- :heart:
 
Enie Netissä on maininta A-vitamiinista maksassa. Maksassa on paljon A:ta ja jos saa suuria annoksia A-vitamiinia se saattaa lisätä mm. keskenmenon riskiä jne. Mutta tuskinpa se varmaan monivitamiinissa haittaa kuitenskaan. Tulipas taas hermoiltua :LOL:

Muillekin kysymys mistä kysyin Hipkukalta, kun täällä on paljon sellaisia joilla jo on lapsia, eli miten / mistä ootte löytäneet uusia mamma-tuttuja? Vai ootteko tutustuneet uusin mammoihin ollenkaan.

Huono olo puskee taas - pakko mennä syömään. :whistle:
 
Enie tässä kopsattuna: Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää."

Tämä siis http://www.terve.com/hyvinvointi/ruokavalio/raskausajanravitsemus

Muoks. kävin nyt enemmän itse tuota asiaa tutkimassa ja netissä olleen tiedon mukaan vitamiinivalmisteissa A-vitamiinin osuus on suhteessa paljon pienempi kuin esim. maksalaatikossa eli pienempi paha maksaan verrattuna. Ja myös A-vitamiinin puute on ihan yhtä paha juttu kuin tuo liikasaanti..
 
Enie...MultiTabseissa on tosi vähän A-vitamiinia siihen verrattuna, mikä on liikasaantia. A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten ei ylimääräisenä tule esim virtsan mukana pois, niinku vesiliukoiset, vaan kerääntyy elimistöön. Maksassa ja maksaruuissa on A-vitamiini "kertymiä", niistä saa herkästi liikaa. Mutta esim maksamakkaraa voi normaalikäyttöisenä jatkaa (jos ei sitä ihan tuhottomasti vedä ), koska maksan määrä maksamakkarassa on "nimellinen"... Neuvola antaa näistä kaikista ohjeistukset, kannattaa kääntyä neuvolan th:n puoleen, jos jokin asia mietityttää. Netistä saa aina niin ristiriitaisia ja toisistaan poikkeavia tietoja, ettei mielestäni kannata tuonne Google-vidakkoon sännätä silloin, kun jokin mietityttää tai huolettaa. Suoraan vaan kysyyn asiaa niiltä, joilla siitä ammatillista tietoa.
 
Mulla on kans noiden vitamiinien kanssa sama,että syömättä alun innostuksen jälkeen jää.
Ja ihan terveinä kaikki 4 ovat.

Meillä on kans ihan mukavan kokonen ok-talo mutta kun mies tän ittelleen osti yli 10 v. sitten,ei sille tullut mieleenkään,että joskus se saa elämäänsä 3 lasta kerralla :heart:

Isot tytöt on samas huonees,Netta muuttaa Jamin huoneeseen,kun vauva syntyy ja lisäsiipeä ruvetaan rakentamaan 2 vuoden päästä.Siinä vaiheessa teinit saa sitten vallata ykisinään talon "länsisiiven" :LOL:

Autoista sen verran,että vielä ollaan menyt 2 autolla,kun mikään tila-auto ei ukolle kelpaa.
Noh,nyt ollaan sitten siinä tilanteessa,että se auto TARVITAAN ja lainojen takia ei voida mitään monen tonnin kärryä ostaa,joten se on nyt otettava,mikä saadaan.
Voisin sanoa miehelle,että "mitäs mä sanoin" :kieh:

Nettis nukahti vaunuihin,joten nyt on hetki aikaa taas laittaa vaatetta tuonne kirpparipuolelle myyntiin.

Palailen asiaan :wave:

Tuulia+Nöpö 5+6 :heart:
 
Kuinka alussa teillä on alkanu aamupahoinvoinnit, mulla kun niitä ei ole vielä ollut..
Oireina ollut vaan väsymys, rintojen arkuus ja niiden turpoaminen (mies tykkää :D) ja sitten itkuilu ja ärtyisyys :D

Niin ja kiitos onnittelijoille, täällä ollaan aika onnellisia! <3 :)
 
Lili ja Lumi Juu, no sitten ei ole hätää kun eipä kasvis syöjä maksaa syö.
Tuosta neuvolasta kysymisestä niin meidän neuvolasta on näemmä turha kysyä mitään kun toinen ihmetteli miksi minun on käsketty lopettaa rautalääkeen syönti ja kysyi kuka sen käski lopettaa (minun kun sitä pitää muutenkin koko ajan syödä ). Sitten kun sanoin että se ja tämä siellä neuvola käynnillä niin alkoi muistella että "niinhän se taisi ollakin, mutta en nyt muista mitä varten sitä ei saa syödä raskauden alussa. Kysy vaikka sieltä KYS:stä sitten kun käyt".
Jep. Tosi ammattitaitoista väkeä. Että se siitä jos täällä löytyy ultra johon pääsee mutta....
 
Heippistä!

Ihana kun jaksatte kirjoitella näin paljo! On niin mukava lukea teidän kuulumisia.
Oon ollu koko viikonlopun siellä sun täällä. ei oo paljo koneelle joutanu :) kerranki! :)

Juu mulle on kans tosta a-vitamiinista sanottu aina raskauden aikana ja mä lopetin vitamiinit joissa oli a.vitamiinia. ostin sit toisia joista se puuttuu.

Olossa ei edelleenkää muutosta. outoa huimausta jota ei voi sanoo kunnon huimaukseksi mut kai se joku oire on. :D ja palelee koko ajan! huono oli tuli eilen päivällä ihan yhtä äkkiä. ei siis mikään oksetus olo vaan sellanen että pyörtyy ihan just. kauhee tuskan hiki päälle ja kädet vapisi. se kesti tovin aikaa ja meni sit ohi.
Musta tuntuu edelleen että en oo edes raskaana kun mitään oloja ei oo :( jotenkin iskee tuonne takaraivoon koko ajan sellanen vähän kuin paniikinomainen pelko että kaikki ei oo kunnossa. Ens viikolla tilaan ajan sinne varhaisultraan etttä saan jotain varmuutta. Ja tietenki että sais jotain selkoa tuohon laskettuun aikaan. :)

Olikos se muzzu? ( anteeksi jos muistan väärin ) niin kellä oli vähän huonoa fiilistä? halit sulle ja toivotaan että ei olis mitään paha. :hug:

ai niin.. kai mulla jotain itkuherkyttäkin on havaittavissa :D vähän jos menee miehen kans mielipiteet ristiin niin alan tihrustaa kyyneliä :D
 
Heippa,

mä taistelen juuri hoitovapaa-asioiden kanssa ja oon niiiiiiin kiukkuinen kun työpaikalla henkkaritoimisto sössii kaiken,jopa hoitovapaa-ajan ne on laskenu pidemmäksi mikä tarkottas palkanmenoa liialta ajalta. |O

Muzzulle minultakin lämmin :hug: toivotaan, ettei tule huonoja uutisia!

Ite tein tänään sen vipotestin ja kyllä se niin plussa oli ku vaan voi olla. Tänään ois pitäny menkat alkaa. Ja mieskin viimein aikalailla onnellisen oloinen tulokkaasta :heart: lähti tosin 4 päivän työmatkalle,mutta välimatka tekee välillä ihan hyvää.

Mulla kans niitä viiltelyjä ja esim. ylös nousemiset viiltää,tietyt asennot ja aivastaminen :x Toivottavasti "Mimmillä" kaikki kunnossa, hieman huolestuttaa mutta en ajatellu mennä siihen varhaisultraan vaan vasta kunnan tarjoamaan. 4D:en haluan sitten joskus rv 20 tietämillä,kävimme viimeksikin.

Työnantajalle kertomisesta... mua kanssa jännittää ja ahdistaa, yritän pitkittää sitä,mutta kun heinäkuun puolessa välissä palaan töihin,ni eiköhän masu oo jo sen verran turvoksissa ettei sitä voi salata :/ noh,katsellaan. Mun esimies vaihtuu muutenkin ensi vuoden alussa,joten toisaalta voi olla ettei tätä vanhaa hirveesti kiinnosta.. :p

Petite & "mimmi" 4+0
 
Vitamiineista En ole vielä tässä raskaudessa syönyt mitään vitamiineja... Mies tosin huomautti, että eikös niitä kannattaisi syödä. Viime raskaudessa söin niitä raskaana oleville tarkotettuja monivitamiineja. Tahtoo olla vaan niin huono muisti, ettei tahdo muistaa nuita nappeja ottaa.

Täällä on nyt jätetty kahvinjuonti pois... Tulee kuvottava olo jo kupillisestakin kahvia. Saa nähdä millaiset vierotusoireet sitten tähän tulee. Yleensä kahvilakkoilun aikana mieletön päänsärky ja krapulaolo... Muuten mulla ei oo ollu sen kummempaa pahoinvointia.
 
Päivää. Ihan ekaksi Muzzulle iso :hug:

Galluppeihin:

Autosta: Mulla itellä aika uus farmari Opel ja miehellä pienempi Opel ( merkkiuskollisia?) Eli ihan hyvin mahdutaan ainakin mun autoon. Mutta kyytiläisiä ei sitten mahdukkaan, kun mulla ei saa airbagia pois päältä, eli molemmat muksut on sitten takana.

Asumisesta: Marraskuussa muutettiin just omaan taloon, vajaat 100 m2 eli kai tähän mahdutaan. Toistaiseksi meillä on vaan 2 makkaria, mutta ollaan tekemässä autotallista makuuhuonetta, eli sitten makkareita olis 3, eli tarvittaessa molemmille muksuille oma.

Kertomisesta: Töissä olen kertonut, koska kerroin siellä myös lapsettomuustutkimuksiin lähtemisestä. Mulla tosi kiva pieni työyhteisö, yht. 5 henkeä, joten ihan hyvillä mielin kerroin. Hyvä heidän tietää myös siltä varalta, ettei kaikki menekkään hyvin. Myös tuleville mummuille on kerrottu. Näiden lisäksi oon kertonut kahdelle hyvälle ystävälleni.

Vitamiineista yms.: Mä en syö mitään vitamiinilisiä, koska syön tosi paljon kasviksia. En pojastakaan syönyt mitään. Ruokarajoituksia en oo oikein miettinyt...homejuusto kypsentämättömänä on oikeastaan ainoa. Maksaa en syö muutenkaan. Miehelle lupasin aloittaa karkkilakon, jos/kun tulen raskaaksi ja se on pitänyt, ei tee enää edes mieli. Mulla oli esikoisesta raskausajan diabetes, joten täytyy muutenkin herkkujen suhteen olla tarkkana. Onneks ainaki toistaiseksi tekee mieli salaattia ja hedelmiä :)

ON: Nyt on alkanut VÄSYMYS |O Ei pojasta tällaista ollutkaan. Tilannetta ei helppaa yhtään se, että oon 3 yötä valvonut yskäisen jätkän kanssa. Masujuilintoja on, mutta muuten ei mitään mullistavia oireita oo. No rinnat on tosi arat. Neuvolankin varasin samalla, kun olin tänään jannun kanssa lääkärissä, eli 5.6. olis eka :heart:

Mutta nyt pihalle kukkia kuoputtamaan!

Nirppurotta ja pampula 5+0
 
Täällä käyty tänään Varhaisultrassa. Jee. :) Kaikki oli mallillaan. Lupu oli hiukkasen isompi viikkoihin nähden. Nyt siis olisi menossa 7+6, mutta ultran mukaan olisikin jo 8+1. Mielenkiintoista. Noh päädyttiin siihen, että laskettuaika vaihdettiin päivää aiemmaksi eli 4.1.2010.
 
Mitäs kaikkea siellä neuvolassa yleensä tehdään.. otetaako verta? inhoon nimittäin verikokeita yli kaiken :/ pitkään aikaan ei ole otettu ja pelkään ihan hirveesti, että pyörryn tai jotain :(

mamma-- ja verso 5+3 :heart:
 
Täällä on vissiin jokunen joka odottaa toista tai kolmatta tai jopa neljättä tai viidettä. ;)

Nyt on pakko kysellä että paljon teillä on noussut paino edellisten raskauksien aikaan ja onko nuo kilot tippunu itsestään vai laihduttamalla...? Mua hieman "ressaa" aihe; painon nousu, koska esikolta nousi paino 20kg eikä muuten irronnut yhtään millään.. Imetys kun väheni ni rupesin syömään painonvartoitten pisteillä ni se oli ainut millä kilot alkoi laskea.. Nyt hieman hirvittää kun vanhoja kiloja on viel reippa 5kg ja nyt jo alkaa uudet kilot tulla.. toivottavasti Laura pitäs äidin liikkeessä ja kiloja ei ihan niin paljoa tulisi :eek:

Kaikella rakkaudella Kirppuani kohtaa =) :heart:

-Väpä-
 
mamma- Juu, verikoe otetaan... mulle kävi edellisessä raskaudessa niin kuin sinä pelkäät, eli pyörryin. :D Muttakun osaa labran tädeille etukäteen kertoa, ne pistävät valmiiksi selälleen pötköttämään ja juttelevat mukavia, ettei verikoetta huomaa edes jännittää. Aiemmin kysyit siitä aamupahoinvoinnista... sitähän ei kaikille tule ollenkaan.

Muoks: siis ensin yritettiin ottaa verikoetta neuvolassa, muttakun pyörryin se otettiin sitten labrassa... Nyt pyydän suoraan, että se otetaan labrassa heti kerralla. Vissiin raskaus vaikuttaa mulla tollaseenkin herkkyyteen...
 
Iita Pitäisköhän tuo nyt kuitenkin sitten lopettaa minun ja kysyä sitten kuukauden päästä KYS:n mielipidettä asiaan, kun ei se lääkärin mielestä ole kiellettyjen listalla tuo multi tabs? Taidanpa varulta tehdä niin.

millis Aika jännä kun sullakin päivän takia muutettu laskettua aikaa. Sekään ei siis pidä paikaansa että paivän parin takia sitä ei muutella kuten täällä neuvolassa sanottiin. Eipä ala uutta olla tämän neuvolan jutuissa että puhuvat puuta heinää :LOL:

mamma Mulle ainakin lyötiin labra lähete ja kävin jo kokeissa. Ne ei täällä vitsi itse niitä ottaa niin siksi laittavat labran kautta, mutta osa näytteistä lähtee labrasta ja osa piti viedä sitten neuvolaan ja laittavat itse. Hassua kuljeskella veriputket käsissä :)

(.) Tänään on tuo maha ollut taas omituinen. Siellä on niitä kipuiluja ollut, lienee sitten sitä kohdun kasvua tai ainakin toivon niin. Samoin oli eilenkin muutaman kerran. Ruoka ei ole maistunut ja ei oikein mitään tee mielikään mutta kun on pakko syödä sokeritasapainon vuoksi niin siten on tullut huono olo.
Jospa tämä tästä taas asettuisi.
 
Nirppurotalla on neuvola samana päivänä kun mulla. jänskättää.. :D
Kiva että milliksellä menny ultra hyvin. :)
Jaaha, se on sitte viikko saatu käyntii, yks päivä takana ja oon jo ihan puhki, millä tän koko viikon muka jaksaa..Töissä joutu tänään nostelee niin paljo et rupes ihan kamalasti pistää mahaa, tuli tosi huono olo, en tiiä miten tätä pystyy tekemää ja miten pitkälle.. Ei oikeen hyvältä tunnu. :| Voi olla et joutuu pomolle kuitenki kertoo aikasemmin ku meinasin, eikä sillä nyt sinänsä niin väliä, tosi mukava mukava pomo meillä on, ja ottaa varmaan ihan kivasti tän. Meil on vaa koko ajan joku jollaa saitsul tai muuten pois töistä ni tuntuu et se varmaa aattelee et tämäki vielä. :D

Niiz ja pallero 6+1 :heart:
 
Onpas tullut tekstiä taas paljon. Kiva lukea!
Tänään menossa 8+1 ja huomenna eka neuvola käynti. Jänskättää hiukan.. Mulla ollut ns. rusehtavaa vuotoa tossa miltei koko viime viikon, mut gynen mielestä on vaan normia valemenkoja, kun ei ole kipuja eikä tuu muutakuin paperiin hiukan vessassa käydessä. Joten kai sitä sit tarttee luottaa siihen?! Nyt kuitenkin tänään jo ollut poissa. Kahtena aamuna kovaa kuvotusta kun jääkaappi "haisee".. rinnat arat, muuten kaikki ok!! Tsemppiä ja tarrasukkia kaikille
t. N ja toukka 8+1 :hug: :flower: :heart:
 
Hei :)) Heikko olo ollut tänään. Mahaa on nippaillut välillä. Sain varattua tänään neuvolaan ajan, ja se on 24.06, ja silloin asukki olisi 9viikkoinen.. Tänään tein kolmannen testin niin täydellistä plussaa näytti :)) Tsemppiä kaikille
 

Yhteistyössä