***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Painoa on tullu "kivasti" jo 8kg :LOL: (rv21+3). Esikoisesta tuli yht 18kg ja viikko sektion jälkeen oli enää 4kg ylimäärästä...

Töissä väsyneet muistakaa että kuuntelette omaa kroppaanne, kukaan muu ei tee päätöksiä teidän puolesta..Jos tuntuu ettei jaksa niin sitten pitää ottaa sairaslomaa, jokaisella on siihen oikeus. Liian kiltti ja tunnollinen ei saa olla.. Pitäkää huolta itsestänne :hug:

Miminen ja Mytty rv 21+3 (?)
 
Hipkukka Ymmärsin, ettei olisi mitään sääntöä miten sen käyttää. Ainakaan niitä ei tarvitse putkeen pitää. Minunkin täytyy, vielä soitella kelaan. Olen kumminkin saanut vähän eri tietoa siitä maksustakin, kuin enie. Jospa löytyisi joku virkailija, joka on näitä myöntänyt niin voisi olla varma, että tieto on oikeaa.

Mistähän se on oire, että näkyy tähtiä? Tänään on muutaman kerran näkynyt ihan reippaasti tähtiä. Ekan kerran tuolilta noustessa ja toisen ihan kävellessä.

Poks.... Rv23 :heart:
 
Heippa!
Painoa tänne 7 kiloa kanssa jo tullut.. :(

Ultrassa: Kaikki rakenteet kohdallaan, ja komeasti näytti jalkoväliään, että POIKA sieltä tulee ihan varmasti :heart: :heart:
Neitikin otti hyvin uutisen pikkuveljestä, vaikka vähän pelättiin kertoa kun toivoi siskoa..
ULtrauslaitteet oli rikki sen verran ettei DVD levylle saatu ;( Mutta korvaukseksi päästiin katselemaan pikkuista 4D:nä :) Oli kyllä aivan ihana nähdä kasvot kokonaan yms :heart:
Pitkät jalat oli pojalla :)
Heti ultran jälkeen suuntasin kirpputorille ja tein VALTAVASTI löytöjä, 20 ? meni ja 5 bodyä, 3 potkuhousut, 2 yöpukua, 6 sukat, uusi toppahaalari 56 cm, ja 2 gollegepukua löytyi :):)

Maanantaina tulee pinnasänky kotiin ja vaunut ajattelin nyt tilata netistä :heart:
Ihanaa, kun kaikki tuntuu nyt niin paljon todellisemmalta kun näki pienen ja tietää sukupuolenkin jo :)

Hyviä vointeja mammat, täällä kärsitään päivittäisistä supistuksista, selkäsäryistä ja liitoskivuista.. Koulun jouduin neuvolan määräyksestä puolittamaan.. Eli 4 h päivä korkeintaan on nyt koulua..

Niinuska+Hipsu 21+1
 
Ananaskirsikka: jollakin tavalla mukava kuulla, että joku ymmärtää minua täysin. (Vaikka varmasti täällä on muitakin.) Tämä ylitunnollisuus EI ole kivaa ja tietyllä tavalla varmasti kasvun paikka ikään kuin oikeassa asiassa. En tiedä ymmärsikö kukaan? Työskentelen kutsumusammatissani ja pidän opettajan työstä jne. Siksi kai sitä tekeekin niin tunnollisesti ja uuvuttaa melkein itsensä. :| Toisaalta hallinnolliset työt + koulun johtaminen uuvuttavat TYÖNANTAJAN vuoksi! Hirveä ristiriita, koska oppilaani + heidän perheensä ovat aivan ihania, yhteistyö toimii ja luokkani kanssa on ollut todella mahtavaa + sujuvaa aloittaa uusi lukuvuosi jne. Menenkin ensi viikolla puhumaan näistä asioista mm. työsuojelupäällikön kanssa.

Tänä aamuna oloni oli sen sijaan taas erinomainen ja virkeä! Silti aion ryhtyä toimiin asiassa heti ensi viikolla, koska vauvaa minun on ajateltava. Lasteni isä/ aviomieheni puhui minulle tosi vakavasti tästä asiasta tällä viikolla - ja arvostan kyllä hänen näkemystään 150 %:sti.

Paino G: hmm... minulle tuli edellisisten lasten kanssa +8-9 kg jo rv. 22 mennessä, tutkin asiaa taannoin neuvolakorteistani. Nyt en osaa sanoa, että onko sama jatkumassa. Ehkä ei. Toisaalta RUOKAhalu on edelleen kova. 1. lapsesta painoa kertyi yht. +13 kg ja kaikki lähti tosi nopeasti "imettämällä", oikeastaan näytin valvokuvien perusteella melko laiheliinilita tuolloin. (Olen siis ns. normaalipainoinen muuten, jotkut väittävät hoikaksi.) 2. lapsen jälkeen painoa tuli paljon, +25 kg. Uskon, että liikuin tuolloin vähemmän kuin ekassa raskaudessani. Ihme silti, että molemmissa tuo ekat 22 raskausviikkoa olin "kasvanut" samassa suhteessa.

Ensi viikolla on neuvola ja 22 rv. täyttyy eli sitten selviää.

Kaikkea hyvää teille kaikille! Voikaa hyvin!

T. Oskari ja pienokainen rv. 21+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Monikkoperheen 60pv Ketä sitä oli selvitelly, niin ei sattuisko tietämään miten isä sen voi jakaa. Siis jos isä pitää kokonaan tai osittain ne lisäpäivät, niin voiko ne pitää useammassa osassa ja kuinka monessa? Isyysvapaan 1-18pv saa jakaa 4 osaan.
Täytyy varmaan itsekin käydä kyselemässä. Nyt oon hakenut sen kokonaan itselleni, mutta täytyy sitten muuttaa vain ajoissa...
Ööö, jotenkin sen ainakin yhden kelan ihmisen mukaan pystyi jakamaan mutta en nyt muista kyllä miten :ashamed:
Hetkinen....,siis olet sen 60pv hakenut kokonaan itsellesi???
Missä kohden se oli sitten, että sen pystyi yleensä hakemaan?
Apua, pitänee mennä katsomaan ne kelan paperit äkkiä tuolta netistä, että miten ne oikein siellä näkyy.
Kun nimittäin ainakin sen jos isälle antaa isä kuukautta varten sen 12pv sen jo ilmoittaa niin sitä ei voi enää perua vaikkei isä niitä sitten lopulta pitäiskään.

 
enie Hakemuksessa oli kohta, haen vanhempainrahaa koko kaudelle tai haen vanhempainrahaa ajalle........................ Jos hakee koko kaudelle siinä on varmasti nuo lisäpäivät mukana. Niitä voi varmasti muuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
enie Hakemuksessa oli kohta, haen vanhempainrahaa koko kaudelle tai haen vanhempainrahaa ajalle........................ Jos hakee koko kaudelle siinä on varmasti nuo lisäpäivät mukana. Niitä voi varmasti muuttaa.
Joo, niinpä huomasin kun kävin kelan sivuilta niitä hakemuksiani katsomassa että se 60pv oli ymppääntynyt minulle kun olin sen koko ajalta tyhmänä vaan rastittanut.
No, laitoin korjaavan lisätiedon nyt menemään että haluan vain sen 158pv ja isä pitää sen 60pv.
Eivät vielä ole päätöstä tehneet mistään niistä hakemuksista.
Hassusti näkyi vaan yhdessä kohden että hakemus jätetty 30.8.09 ja sitten oli esikoisesta äippäraha ja vanhempainrahakausien tiedot :D
No, siellä hakemuksissa ne näkyi ihan ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Mistähän se on oire, että näkyy tähtiä? Tänään on muutaman kerran näkynyt ihan reippaasti tähtiä. Ekan kerran tuolilta noustessa ja toisen ihan kävellessä.
Yksinkertaistettuna se on tilapäinen hapenpuute aivoissa. Minulla on luonnostaan alhainen verenpaine, joten noustessa äkkiä ylös ei verta aina mene ihan ylös asti aivoille. Ja samaten jos jännitän kovasti hartioitani, niin voi olla ettei verenkierto aivoille ole ihan riittävä. Joudun ihan tietoisesti rentouttamaan monta kertaa päivässä hartiani, jottei ala valkoiset tähdet pyöriä näkökentässä.
Ylös noustessa kannattaa vetää syvään henkeä ennen nousemista ja nousun aikana. Se ehkäisee hyvin. Kävellessä kannattaa hetkeksi seisahtua tai hidastaa tahtia ja antaa olon tasaantua. Ainakin minulla, jos noita tähtiä tulee tarpeeksi niin seuraavaksi pyörryn :snotty:
 
Heips.

Napakettu: Minkähänlainen terkkari sulla oikein on...? Siis eihän sun miehen suvussa oleva diabetes voi millään tavalla nostaa sinun diabetesriskiäsi..toki nostaa lapsen riskiä aikanaan sairastua, mutta ei sinun. Ja tuo, että jokainen yli 20-vuotias joutuisi rasitukseen, ei voi mitenkään pitää paikkaansa, silloinhan 99% odottavista äideistä joutuisi rasitukseen. Itselleni sanottiin, että yli 25-vuotiaat esikoistaan odottavat joutuvat automaattisesti, mutta ei sekään taida pitää paikaansa, kun tästäkään ketjusta ei varmaan ole kaikki em. joutuneet. Paljon varmaan vaihtelee käytännöt paikkakunnittain. Itse jouduin rasitukseen, koska esikoisesta olin raskausdiabeetikko, ja nyt samoin. Ite olin rasituksessa jo alkuraskaudessa.

PainoG Edelleen 1,5kg alle lähtöpainon.... Viimekäynnillä oli taas hiukan pudonnut, vaikka luulin, että olis jo alkanut nousemaan.

Täällä oli taas muutama äiti saanut tietää vauvan sukupuolen. Onnea :heart:

J.t ja Pampuliini 20+4
 
Täällä puolet "kärsittynä".. eli POKS 20+0!

Tänään olikin töissä, kyykisty-kumarru-kyykisty-kumarru-päivä ja sen kyllä huomasi, oli kipuja kyllä alavatsalla sen mukaan. En tiedä supistuksista mitää, mut sellaista pistämistä, tuntui todella inhottavalta. Tähän asti oon ajatellut että pystyn kyllä muuten tekemään töitä loppuun asti, mutta en nostelemaan.. nyt oon taas sitä mieltä, ettei se nostelu niin, mutta tuo kumartelu ja kyykistely.

eli 20+0 ja rakenneultra 18.9 ;)
 
Napakettu: Kirjoituksesi neuvolasta ja paino-saarnasta oli kuin minun "kynästäni". Mulla oli paino noussut kanssa viime neuvolakäynnillä enemmän per viikko kuin mitä neuvolantätien taulukot antaa myöten. Jouduin myös sokerirasitukseen. Minä kanssa olen normaalipainoinen ja painoa on nyt raskausaikana tullut lisää 5-6 kg. Todellakin pahoitin mieleni tuosta "saarnasta" ja syyllistämisestä. Mulla oli viikkoja tuolloin 22 takana ja paino siis noussut koko raskausaikana viitisen kiloa. Yhtään ei huvita mennä keskiviikkona neuvolaan ja oikein ahdistuin koko painoasiasta, vaikkei mitään järkevää syytä olekaan!!! Olen nyt yrittänyt unohtaa koko homman, tiedän kuitenkin, etten herkuttele liikoja ja syön ihan normaalia kotiruokaa. Erittäin mielenkiintoinen kannanotto tuo, että miehen puolen sukurasitus diabeteksessä on myös riski sinulle?!?!??!?!?! Tuijotelkoot tätit vaan taulukoitaan, tsemppiä! :hug:

Paino G: Varmaan 5-6 kg tullut lisää. Meillä ei ole kotona toimivaa vaakaa, joten harmi vaan ei voi punnitella kotona =) Keskiviikkona neuvolassa sitten saa tietää tarkan luvun.

mamma ja Kirppu 24+3
 
Paino G: Painoa tullut raskauden aikana yhteensä n.10kg sen alku pyrähdyksen "ansiosta" :ashamed:
Nyt tosin ei onneksi ole tullut yhtään omaa painoa lisää viimeiseen 5-6vk vaikka vauvat ja maha kasvaakin hurjaa kyytiä.

Seksistä: Miten teillä muilla, on supistellut seksin aikana tai jälkeen? Itsellä tuntuu näköjään olevan aika tarkaan enää yks asento missä ei ala supistelemaan sen h-hetken päätteeks tai itse aktin aikana. Tosin tuo masukin on kyllä niin jätti ettei sitä enää miten tahansa taiteillakkaan ;)

Ulkona näyttäisi olevan tosi sakea sumu, koskakohan ne chilit jaksais kasvihuoneesta laittaa säilöten etikkaliemeen...

Enie + Nörtti ja Hissu 24+6
 
Huomenta!

Komea sumu kyllä näkyy olevan! =)

Napakettu ja Ullis kamalaa syyllistämistä neuvolan osalta painon kanssa :eek: Omakin terkka oli ekoilla kerroilla nipottamassa painosta vaikka silloin ei ollut mitään syytä, mutta yllättäen ei sitten sanonutkaan mitään viime kerralla kun paino oli noussut 600 g/vko. Mutta samalla tavalla itsekin nyt jännitän noita neuvolakäyntejä, ihan vain sen painon seuraamisen takia.

PainoG Painoa oli tullut edellisellä neuvolakäynnillä 3,5 kg lähtöpainoon. Sen jälkeen en sitten olekaan käynyt vaa'alla :whistle:

Nyt on sitten vaunut ostettu :heart: Pakko vähän väliä vilkuilla ja ihailla niitä :D Voisikohan niitä säilyttää siihen syntymään asti ihan vain tässä keskellä olohuonetta..? :D

Lumi ja Lilliputti 23+6
 
Mä en käsitä mikä taas mättää kun en pääse kirjautumaan tähän pinoon, täytyy mennä elokuun pinon kautta. :kieh:

Täällä olette puhuneet painosta. Mulle on tullut panoa nyt melkein 10kg jo mutta neuvolassa ei ole kertaakaan sanottu, että olisi tullut liikaa. Sokerirasitukseen minakin joutuisin kun täällä joutuu kaikki yli 30v. ensisynnyttäjät. Itse jätän sen kyllä käymättä koska en anna ottaa kyynärtaipeesta verikoetta, lapsellista ehkä mutta huonoja kokemuksia ja siitä jäänyt pelko.

Eilen oli sitten ekat kauheat liitoskivut illalla. Tuntu kun koko häntäluun ja ristiselän seutu olis ollut liekeissä ja missään asennossa ei ollut hyvä. Itkuhan siinä sitten lopulta tuli jo kipujen takia. Särkylääkettä oli pakko ottaa,että nukkumaan pystyi. Nyt aamulla taas onneks jo olo hyvä.

Toivottavasti olo pysyisikin hyvänä kun olis huomenna illalla tarkoitus lähteä häämatkalle, laivalle.

Joku oli kanssa hommannut jo vaunut ja suunnitteli niiden pitämistä olohuoneessa syntymään asti. Me saatiin kanssa tiistaina vaunut sieltä saksasta ja ne ovat tossa olohuoneessa kunnes niitä tarvitaan käytössä. Ihana päästä hypistelemään niitä.

Olettekos te muuta jo pesseet vauvan vaatteita valmiiksi? Mä olen aina sillon tällöin pessyt jotakin mutta en läheskään kaikkia vielä, osan kun pesen kahteen kertaan ennen käyttöä.

vauva-10 + Muukalainen 21+0
 
Meilläkin noi rattaat oli ekat viikot olohuoneen puolella. Nytten kun vaihdeltiin järjestystä, niin ne rattaat on makkarissa Liinun sängyn ja tulevan hoitopöydän vieressä. :)

Mä en kauheasti viitti kotona käydä vaakalla. Ostettiin joskus vuosi sitten tuollainen rasvaprosenttivaaka ja nyt kun käyn siinä niin se näytti viimeksikin 6kg vähemmän, kun neuvolanvaaka. Edellisellä kerralla eroa oli 3kg. Joten meen täysin sen neuvolanvaakan mukaan vaikka se näyttää ihan hirveitä lukemia. En oo eläissäni painanut niin paljon, kun se väittää mun painavan. :LOL:
 
PainoG: Noin 3kg on tullut painoa. Tuleeko painoa yleensä pyrähdyksinä useammin alku-vai loppuraskaudessa?

Linkkivinkki:

Kävin sivustolla http://www.bebesinfo.fi/ jossa on ihan hyvää ja mielenkiintoista asiaa kaikesta odotukseen, vauvanhoitoon ja vanhemmuuteen liittyvästä. Silmäni iskeytyi odotus-osiossa artikkeliin, jossa oli juttua välilihasta. Itsellä on jotenkin sellanen "kauhuskenaario", että pahin kipu synnytyksessä aiheutuu välilihan venymisestä ja jopa repeytymisestä. No tuossa on juttua miten sitä voi valmiiksi jo venytellä :eek: Onkohan tuosta mitään hyötyä? Kuullostaa aika... *hurrr*, kuten: "Venytä vain niin kauan, että tunnet kevyttä polttelua, pistelyä tai kirvelyä, sitten säilytä venytys noin 2min tai niin kauan, kunnes tunne vähitellen häviää." Suora linkki artikkeliin: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=28

Käykääpä lukemassa Bebesissä juttuja ja kommentoikaa sunnuntain kunniaksi:)
 

Yhteistyössä